fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    

76% 1545 hlasů
7.6 10 1545
drama / komedie / krimi, USA, , 114 min., od 11 let
Adaptation.
Kinopremiéra v ČR 14.8.2003, DVD od 4.1.2004 SPI

Režie:
Herci: , , , , , více...

Ocenění: 2002, Oskar, Mužský herecký výkon ve vedlejší roli (C. Cooper)


Ukázka
02:23



Zapeklitá komedie o zloději orchidejí a scenáristovi v krizi.
Před čtyřmi lety, na natáčení komedie Spikea Jonzeho V kůži Johna Malkoviche, začíná vyprávění, jehož hrdinou je scenárista Charlie Kaufman. Po úspěchu filmu nemá Charlie o pracovní nabídky nouzi: nakonec přijme adaptaci non-fiction bestselleru spisovatelky Susan Orleanové Zloděj orchidejí. Protože však jde o knihu, která se nevyznačuje klasickým přehledným příběhem, dostává se Charlie do problémů, které rychle přerůstají v mučivou tvůrčí krizi. Situaci nevylepšuje ani Charlieho dvojče Donald, které bratrovi začne fušovat do řemesla: absolvuje totiž příslušný kurz a hravě napíše scénář komerčního thrilleru o sériovém vrahovi s mnohačetnou identitou, který Hollywood okamžitě nadšeně koupí.
Do rohu Charlieho tlačí i stále komplikovanější platonický vztah k autorce knihy a jejímu protagonistovi Johnu Larocheovi, takže není divu, že vznikající text se stále výrazněji odchyluje od zadání: k prosté adaptace se mění v příběh o scenáristovi v krizi a o fantómech, které ho pronásledují.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Zajímavá existencionální sonda mezi specifickou sortu emočních a životních ztroskotanců, ale v podstatě se jedná o podobný socio experiment, jako třeba Věčný Svit apod. Tedy bizár jak prase, který si nemáte za co oblíbit, jen uznale pokrčit rameny nad promakaným scénářem, střihem a hereckými výkony.
Všechny komentáře k filmu 21+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Adaptace

Protože však jde o knihu, která se nevyznačuje klasickým přehledným příběhem, dostává se Charlie do problémů, které rychle přerůstají v mučivou tvůrčí krizi. Situaci nevylepšuje ani Charlieho dvojče Donald, které bratrovi začne fušovat do řemesla: absolvuje totiž příslušný kurz a hravě napíše scénář komerčního thrilleru o sériovém vrahovi s mnohačetnou identitou, který Hollywood okamžitě nadšeně koupí. Do rohu Charlieho tlačí i stále komplikovanější platonický vztah k autorce knihy a jejímu protagonistovi Johnu Larocheovi, takže není divu, že vznikající text se stále výrazněji odchyluje od zadání: k prosté adaptace se mění v příběh o scenáristovi v krizi a o fantómech, které ho pronásledují.


O filmu

obrazek
V roce 1999 scenáristu Charlieho Kaufmana oslovil režisér a producent Jonathan Demme (mj. Oscar za Mlčení jehňátek) a jeho produkční partneři Vincent Landay a Ed Saxon s nabídkou upravit pro film knihu newyorské spisovatelky a redaktorky prestižního časopisu New Yorker Susan Orleanové Zloděj orchidejí (The Orchid Thief). Kniha líčila fascinaci, jíž spisovatelka propadla při setkání s Johnem Larochem, který svůj život zasvětil posedlé vášni pro unikátní druhy bromélií (hlavně však pro orchidej přízračnou), jež krade v přírodní rezervaci ve floridských bažinách. Kniha inspirovaná autorčiným novinovým článkem, ale nerespektující tradiční vypravěčské metody a postrádající příběh, Kaufmana frustrovala od samého počátku, ale zároveň si byl vědom jedinečnosti materiálu, který se mu dostal do rukou. Místo adaptace knihy se z tvůrčí krize autora, který byl dosud zvyklý pracovat pouze s vlastními náměty, začal rodit příběh o jejím adaptátorovi, přičemž jako klíčové zůstalo zachováno téma vášně. Tu cítí Laroche ke svým orchidejím, kvůli nimž vstupuje do neustálých kolizí se zákonem, stejně jako spisovatelka Susan a scenárista Charlie ke svým textům a jejich postavám. Motiv adaptace je přitom chápán nejen jako převod z jednoho média do jiného, ale i v širším smyslu jako přizpůsobivost novým podmínkám.

obrazek
Se svým nápadem radikálního zásahu do struktury svěřeného textu se Kaufman svěřil Spikeu Jonzemu, který ho podpořil a projevil zájem látku režírovat. Producent Ed Saxon tak nakonec dostal do rukou scénář, který hned svým názvem nepřipomínal objednaný text. Zmátlo ho i to, že je pod ním spolu s Charliem podepsán i jakýsi Donald Kaufman, který je zároveň jednou z postav příběhu mísícího skutečnost a fikci a pohybujícího se v těkavě neurotickém rytmu v různých časových rovinách. Když se však do scénáře začetl, propadl jeho kouzlu. Měl v rukou text vypovídající velmi originálním způsobem o vztazích mezi uměním a filmem a o cizích, osamělých lidech, jejichž osudy sbližuje a formuje nezvykle silný cit - vášeň.

Spisovatelka Susan Orleanová byla překvapena, když o její dílo projevil zájem Hollywood: svou knihu totiž z hlediska zfilmovatelnosti považovala za příliš komplikovanou a tématicky atypickou. Nedokázala si představit, co s ní udělá Charlie Kaufman, jehož práce na filmu V kůži Johna Malkoviche ji ovšem zaujala. Kaufman spisovatelku během práce na scénáři vyhledal: byla překvapena tím, jak na základě jejího autorského textu tvoří svou vlastní, působivou vizi.

obrazek
Další osobností, která neskrývala svůj zájem o vznikající projekt, byl nositel Oscara za drama Leaving Las Vegas Nicolas Cage. Možnost zahrát si dvojroli připadala jednomu z nejtvárnějších hollywoodských herců lákavě zábavná. Dvojčata Charlieho a Donalda vnímal Cage jako protikladné charaktery: neurotický, přecitlivělý Charlie je věčně depresivní a úzkostlivý a přehnaně kritický ke všemu kolem i k sobě samotnému. Donald je naopak optimista, který neskrývá uspokojení z toho, jak si zařídil existenci, a který na rozdíl od bratra nemá problémy se ženami. První ze sourozenců je umělec pracující s prvky experimentu, druhý nevyhnutelně a s potěšením sklouzne do oblasti komerčních klišé. Bratry Kaufmanovy se Cage, na jehož vzhledu zapracoval zkušený maskérský tým pod vedením Kevina Yaghera a jehož režijní debut Sonny uvidíme brzy i v českých kinech, rozhodl charakterizovat dvěma zcela rozdílnými hereckými technikami: prvního z nich s pomocí prostředků britské herecké školy pracující se všudypřítomným nadhledem nad postavou, druhého metodou Stanislavského populární v USA a založené na vcítění do postavy. Spike Jonze potvrzuje, že Cage dosáhl překvapivého schizofrenického efektu, přičemž neváhal založit obě své postavy na zkušenostech, které získal během sledování samotného Charlieho Kaufmana. Málo přístupný scenárista, který se snaží vyhýbat se prezentaci na veřejnosti, se herci jevil jako někdo, kdo úzkostlivě chrání své soukromí, ale naprosto se obnažuje ve své práci.

obrazek
Nové, osobité prvky do vyprávění vnesla i představitelka Susan Orleanové, Meryl Streepová. Spike Jonze na tuto křehkou, mnohotvárnou hereckou hvězdu, jež je držitelkou Oscara za Sofiinu volbu a drama Kramerová versus Kramer, myslel od samého počátku a neskrýval své uspokojení nad tím, že se o roli začala živě zajímat. Streepová Kaufmanův text označila za jeden z nejlepších scénářů, jaké kdy četla, a spolupráci s Jonzem si dnes pochvaluje jako velmi přátelskou a intenzivní. Herečka, která v červnu oslavila čtyřiapadesátiny, měla přitom ve scénáři předepsané i sexuální scény, jejichž natáčení vždy vyžaduje maximální citlivost štábu. S Orleanovou, jejíž práci obdivuje a jež se stejně jako skutečný Charlie Kaufman a John Laroche ve filmu mihne, se Streepová setkala až po natáčení. Spisovatelka se cítila poctěna tím, že ji ve filmu hraje její oblíbená herečka (válečné drama Lovec jelenů, jež začínající Streepové vyneslo oscarovou nominaci, považuje za jeden z určujících raných impulsů svého života).

Po boku hvězd Cage a Streepové v Adaptaci exceluje Chris Cooper, který roli charismatického pobudy Johna Laroche chápal jako výzvu stvořit komplexní, mnohotvárný charakter, který osciluje mezi odporností a vulgaritou a přitom vyzařuje zvláštní kouzlo. Coopera, který v roce 1987 debutoval v dramatu nezávislého režiséra Johna Saylese Matewan, jsme u nás mohli vidět v menších rolích třeba v romantickém příběhu Zaříkávač koní, bláznivé komedii Já, mé druhé já a Irena, dramatu Patriot, tragikomedii Americká krása či hororu Kruh.
obrazek
Také v dalších rolích filmu se Jonze spolehl na zkušené herce: partu producentky Valerie se ujala britská herečka Tilda Swintonová (Orlando, Pláž, Temná voda, Vanikové nebe) a maskérku Caroline, jež se stane bezproblémovou milenkou Donalda Kaufmana, si zahrála Maggie Gyllenhaallová (Vodní svět, 40 dní a 40 nocí, Sekretářka). "Scenáristického guru" Roberta McKeea ztvárnil Brian Cox a hrdinovu lásku, hudebnici Amelii, si zahrála Cara Seymourová.

Stejně jako u filmu V kůži Johna Malkoviche, i tentokrát se Spike Jonze opíral o osvědčený a sehraný štáb spolupracovníků. Patří mezi ně výtvarník kamerama Lance Acord (který s Jonzem spolupracoval už na jeho reklamních spotech a videoklipech), hudební skladatel Carter Burwell (kterého proslavila také spolupráce s bratry Coenovými), kostýmní výtvarnice Casey Stormová a střihač Eric Zumbrunnen. Autor výpravy KK Barrett dostal za úkol vyjádřit komplikované duševní stavy hrdinů prostřednictvím prostředí, které obývají. Třeba Charlieho těsný, tmavý byt konvenuje s jeho depresivními stavy. Ve stejném prostoru se však pohybuje i optimistický, neustále dobře naložený Donald, který je hrdinovým pravým opakem. Především scény s oběma bratry (které samozřejmě vznikaly v úzké spolupráci kameramana Lance Acorda s trikaři vedenými zkušeným supervisorem vizuálních efektů Grayem Marshallem) se tak staly zkouškou Barrettovy trpělivosti a nápaditosti.
obrazek
> Protikladem k Charlieho kalifornskému bytu je Larocheův vzdušný, zelení přeplněný floridský dům, který autoři našli v San Fernando Valley na předměstí Reseda a který prý připomíná dům skutečného Johna Laroche. Také příbytek zloděje orchidejí vyjadřuje stav nepokojné, vášnivé mysli upínající se postupně na různé přírodní objekty (od želv přes rostliny k "naturismu" pornografie).

Natáčení nelineárně vyprávěného příběhu, který obsesivně těká v prostoru i čase a v jednom okamžiku se odehrává i v Hollywoodu před čtyřmi miliony let, trvalo pouhých 53 dní. Nejvíc času přitom samozřejmě zabraly scény, v nichž vystupují zároveň oba bratři. Producent Ed Saxon nemohl neobdivovat Jonzeho schopnost spojit pečlivé přípravy příznačné pro práci v tradičních podmínkách velkého studia se spontánním improvizačním elánem typickým pro nezávislou filmařinu.

O tvůrci

Spike Jonze
obrazek Rodák z amerického Rockville (1969) je jedním z nejoriginálnějších nových režisérů posledních let. S Andym Jenkinsem a Markem Lewmanem se podílel na úspěchu Dirt Magazine, své jméno ale spojil i s Grand Royal Magazine. První režijní aktivity logicky svázal s hudební scénou: na svém kontě má úspěšné videoklipy pro Beastie Boys, R.E.M. nebo Bjork a řadu mimořádně úspěšných reklamních spotů. V roce 1998 režíroval krátký dokument Amarillo by Morning. O rok později dostal příležitost debutovat komedií V kůži Johna Malkoviche. Se scenáristou Charliem Kaufmanem natočil i svůj další film - stejně vysoce ceněnou komedii Adaptace. Produkoval i další film natočený podle Kaufmanova scénáře - komedii Slez ze stromu. Tu natočil jako svůj režijní debut Michel Gondry, který podle Kaufmanova scénáře dokončuje komedii Eternal Sunshine of the Spotless Mind s Jimem Carreym a Kate Winsletovou v hlavních rolích.
Jonze je spřízněn s filmařským klanem Coppolů (je bratrancem Francise Forda Coppoly a manželem Sofie Coppolové) a příležitostně i hraje: objevil se např. ve filmu Allison Andersové Mi vida loca (1993), thrilleru Davida Finchera Hra (1997), ...


logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Středa 19. 6. 2019 Svátek má Leoš
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz