fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Podobné filmy    

80% 1908 hlasů
8 10 1908
film / komedie, romantický, USA, , 93 min., od 11 let
Annie Hall
Kinopremiéra v ČR 15.1.2004, DVD od 1.12.2007 Bontonfilm

Režie:
Herci: , , , , , více...

Ocenění: 1977, Oskar, Původní scénář (M. Brickman, W. Allen), Ženský herecký výkon (D. Keatonová), Režie (W. Allen), Film


Ukázka
02:02



Intimní výpověď intelektuála.
Woody Allen chce získat lásku Diany Keaton. Je to to jediné, na čem mu záleží a musí proto dělat nečekané věci.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Jeden z tych priemernych filmov Wudy Allena. Zaujamt ma dokazala len vyborna Diane Keaton /Kmotr 1,2/. 67 %
Všechny komentáře k filmu 21+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Annie Hallová

V tomto filmu svým pečlivým scénářem a režií rozbíjí Woody Allen všechna pravidla a podsouvá divákovi pocit, že se může stát cokoli. Allen z nás dělá účastníky svého filmu tím, že mluví do kamery, vypráví nám vtipy a diskutuje s námi o svém názoru. Používá animace, fantasii, titulky, vysvětlující, co si postavy myslí Neurotický a romantický Alvy Singer se zamiluje do venkovské dívky ze středozápadu Annie Hall, která touží po tom, aby se stala zpěvačkou. Tak jednoduchý a prostý příběh rozehrál Woody Allen do neuvěřitelné série svých poťouchlých vtipů a postřehů ze života, které se můžou týkat každého z nás.


O filmu

Také "hořká" komedie Annie Hallová známého režiséra, scénáristy a herce Woodyho Allena (krátký přehled jeho dosavadní tvorby přináší glosa ve FaD č. 4/78) se téměř celá odehrává v současném New Yorku a i ji lze charakterizovat jako originální výpověď o vztahu dvojice v moderním, všestranně civilizovaném a rozmanitě frustrovaném západním světě. Děj zkratkovitě rekonstruuje svéráznou historii přechodného soužití dvou intelektuálně založených Američanů - čtyřicetiletého úspěšného komika Alvyho Singera (hraje ho sám W. Allen) a o deset let mladší zpěvačky, dle jejíhož jména je film nazván. Je známo, že příběh je do značné míry motivován autobiograficky - jeho tvůrce a představitelka hlavní ženské role Diana Keatonová (vyznamenaná za svůj vynikající výkon Oscarem) spolu pět let skutečně žili a snímek je tedy přes veškerou vnější "nevázanost" jejich upřímnou a velmi intimní zpovědí.

V chronologicky "neuspořádané" řadě epizod jsme především svědky pronikavé analýzy všech fází dlouhodobé avantýry dvou hlavních postav; po rozpačitém seznámení přichází vášnivé milostné vzplanutí, které se pozvolna ustálí v každodenní existenci ve dvou, naplněnou shonem, starostmi, občasnými momenty štěstí i prudkými hádkami, ústícími nakonec do citového i erotického ochladnutí a do definitivního přátelského rozchodu. Alvy i Annie jsou totiž bytosti značně nedokonalé; oběma je vlastní řada nepříjemných zlozvyků i velkých traumat, která podmiňují jejich jednání a komplikují jejích vztah. Neurotická hrdinka chodí pozdě na schůzky, je příliš impulzivní a pramálo ukázněná a před svým velice inteligentním partnerem má neustálý komplex méněcennosti. Na jeho doporučení začne navštěvovat večerní vzdělávací kurzy a časem skutečně získá dávku potřebné sebedůvěry a viditelně se emancipuje. Reakce protějšku je typicky mužská; najednou mu začne vadit, že ze závislé dívky se stává samostatná žena a nesmyslně žárlí na jejího učitele. Alvy je citlivý a neobyčejně nadaný umělec, který bystře pozoruje své okolí a permanentně v něm odhaluje prvky absurdna, které glosuje svými sžíravě sarkastickými poznámkami. Když však v jistých momentech odhalí své slabé stránky, projeví se náhle jako malicherný, podezíravý a namyšlený egoista, který jen špatně ovládá trýznivou rozkolísanost svého nitra. Je značně nedůvěřivý a podvědomě se brání jakékoliv stálosti - nechce například, aby Annie opustila svůj zbytečně drahý byt a přestěhovala se k němu, protože by to znamenalo "žít jako manželé". Neumí řídit vůz, je zoufale manuálně nešikovný a téměř neustále má z něčeho strach, jehož hlubším kořenem je instinktivní pocit "kosmické" úzkosti. Odtud také pramení jeho mimořádný zájem o problematiku smrti (dokumentovaný například obsahem jeho knihovny), související s poněkud bizarní zálibou v nejrůznějších morbidnostech.

Za těkavými pohledy jeho obrýlených očí tušíme však jasnozřivou moudrost, spojenou s příznačným "ontologickým" smutkem. Z postav mnoha velkých klaunů se prostřednictvím jejich podivné vnitřní nostalgie staly nadčasové symboly rozporuplného lidství. Woody Allen mezi ně bezesporu patří. Jedním z "problémů", kterým se oba hrdinové intenzívně zaměstnávají, je erotika. Nervózní Annie má ve zvyku "uvolňovat se" dávkou marihuany (předchozí Alvyho partnerka, extravagantní Robin užívala Valium), Alvy pro změnu ustavičně pochybuje o své potenci. Volně provozovaný sex, němž se hovoří bez jakýchkoli zábran, se ze svobodné hry paradoxně mění v náročnou "zkoušku", v níž je nutné za každou cenu obstát. Horečnatý shon a agresivita konzumní společnosti, ovládané reklamou, uměle vytvářenými idoly a touhou po superioritě, učinily i z intimní sféry života jakousi veřejnou "arénu", v níž jde především o pochybné důkazy vlastních schopností. Citlivější jedinci pak často propadají mylnému dojmu, že tuhý "konkurenční boj" je nad jejich síly. Svůj podíl na stoupajícím počtu neuróz má i módní obliba pravidelných návštěv u psychoanalytika. (Také hrdinka Mazurského snímku prodělává tuto "léčbu".) Alvy si dobře uvědomuje neúčinnost podobných terapií, přesto však dál chodí ke svému psychiatrovi a svěřuje mu svá traumata, poněvadž to zřejmě dělá většina jeho známých. Také jeho půvabná partnerka má svého duchovního rádce (obdoba tradičního kněze?) a zdá se dokonce, že seance u ní vedou k určitým pozitivním výsledků. "Odborný" výklad snu, v němž ji ohrožuje Frank Sinatra, se však podobá spíše kanadskému žertu než seriózní diagnóze. Podobné "zasvěcené" rozpitvávání je v Allenově filmu předvedeno jako nanejvýš problematické na několika úrovních. Hluboké vzájemné pouto dvou lidí vzniká však rovněž z nedefinovatelného smyslu pro soukromé recese, zdroje legračních zážitků a společných vzpomínek.

K takovým momentům patří například scéna s vařením raků, kterou se Singer pokouší znovu zinscenovat v závěru příběhu. Prostředí i situace jsou naprosto stejné, ale partnerka je bohužel úplně jiná; místo oslnivého výbuchu legrace stává trapné nedorozumění. Allenovi hrdinové však nežijí pouze přítomností, oba mají své rodiny i vlastní minulost, jež k nim neoddělitelně patří. V několika vtipných reminiscencích s e seznámíme s prostředím Alvyho domova pod zvonkovou dráhou, s bizarní galérií jeho učitelů i s vrstevníky, kterými podle vlastních slov vždycky opovrhoval. Scéna, v níž jako dospělý sedí ve školní lavici a jeho šestiletý spolužáci mluví dětskými hlásky z pozic čtyřicetiletých, patří k nejlepším z celého filmu. Dokazuje totiž, že mnohé seriózní činnosti dospělých se nebezpečně podobají nerozvážným klukovinám. Leccos se dozvíme i o postavách Alvyho dvou ex-manželek - první z nich je levicově orientovaná vysokoškolačka Allison (C. Kaneová), s níž se před léty seznámil na jakémsi předvolebním mítinku. Příznačné je, že Singer tu má vystupovat se svým komickým číslem bezprostředně po vážném proslovu nejmenovaného politika, jehož odezvou je bujarý smích obecenstva. Také druhá žen, ctižádostivá spisovatelka Robin (J. Margoliová) se na plátně objevuje v prostředí, které ji dokonale charakterizuje. Jde o snobský večírek intelektuální "elity", což je místo jako stvořené pro vznik elegantních intrik i důležitých známostí. Zatímco se "profesionálové" dychtivě oddávají učeným debatám o odcizení, znechucený "amatér" Alvy sleduje v ložnici televizní přenos baseballového zápasu.

Jiné reminiscence se týkají předchozích známostí Annie. V jedné z nich se hrdinka ocitá ve společnosti vousatého adepta herectví, jenž jí zaníceně vykládá jakousi nesmyslnou vizionářskou teorii a přitom se nábožně dotýká jejích lýtek. V tomtéž záběru o rok starší Annie pozoruje sama sebe a opodál stojící Alvy komentuje groteskní situaci lakonickými poznámkami. Když je hrdina pozván do ctihodné rodiny své přítelkyně na slavnostní oběd, usedlá atmosféra, v níž není místo pro žerty, na něj zapůsobí natolik, že se okamžitě převtělí do postavy rabína. Vzápětí se mu vybaví vzpomínky na příbuzné a na neurotické "klima" vlastního domova. Alvy se vůbec neustále vrací do rodného hnízda a při různých příležitostech pozoruje sebe i své rodiče (komická hádka otce a matky o "sociální práva" služebné, scéna "party" uspořádané v r. 1945 na uvítanou bratrance, atd.). Mnohé brilantní postřehy, týkající se každodennosti současné Ameriky se v Allenově díle vyskytují jakoby mimochodem. Přesto právě ony patří k tomu nejcennějšímu, co lze z filmu "vyčíst". Když v dialogu s Allison obviní Alvy Warrenovu komisi a mnohé další vládní instituce z protikennedyovského spiknutí, jeho dedukce zní nesmyslně a směšně, divák však přitom ví, že je bohužel velmi blízká pravdě. (Scéna má ještě další pointu - Allison totiž rozezleně poznamená, že pravým důvodem zmíněného hovoru je hrdinova nechť k intimnímu styku a on to vzápětí rozpačitě přizná.) Když ve scéně definitivního rozchodu s Annie, výmluvně charakterizovaného rozdělováním společné knihovny, nachází Alvy placaté odznaky s nápisy, kritizujícímu různé americké prezidenty, je to zároveň smutným dokladem naivní marnosti všech podobných protestů.

Když se ve frontě na lístky do biografu herec pohádá s nadutým filmovým "teoretikem", jenž jej dráždí svým sterilním výkladem Felliniho díla, lez to chápat jako ostrou výtku všem stoupencům suchopárného intelektualismu, z něhož se vytrácí veškerý humor. Když na nadšené tirády extravagantní reportérky časopisu Rolling Stone (hraje ji S. Duvallová, známá z filmů R. Altmana) o "všeintegrujícím pocitu" z rockového koncertu odpoví vtipem, dokumentuje to jeho obecně míněnou skepsi k pomíjivosti módních vln. (Také tato sekvence se později změní v grotesku o několika rovinách; uprostřed noci, bezprostředně po erotickém zážitku, který spokojená Pam označí za "kafkovskou zkušenost", jede Alvy do bytu k Annie, aby se tu dozvěděl, že důvodem jejího zoufalého telefonátu je strach z pavouka v koupelně.) Když se hrdina bání hollywoodskému "sladkému životu" slovy, že "nebude bydlet ve městě, kde jedinou kulturní vymožeností je možnost zatočit na červenou dopravu", svědčí to nejen o jeho odporu proti okázalé architektuře a tamější velkovýrobně komerce, ale snad i o teritoriálně podmíněných rozdílech životního stylu určité společenské vrstvy v USA. Ve srovnání s neobyčejně spletitým obsahem je "filmová řeč" Allenovy konverzační komedie velmi jednoduchá: záběry jsou statické, autoři se nepokoušejí o rafinované střihy, neobvyklé úhly pohledů kamery, ani o jakoukoliv vizuální symboliku. Domnívám se však, že v přívalu vtipných glos, ironických poznámek a moudrých aforismů by využívaní podobných, jinde zcela běžných prvků zanechávalo dojem spíše rušivý. Film působí jako poněkud neuspořádaný, náhodně provedený výběr sekvencí z jiného mnohem obsáhlejšího filmu.

Právě tato záměrná "nedotaženost" je však fascinující. Dokumentuje totiž Allenovu suverenitu a bohatou škálu jeho nápadů. Režisér předem rezignoval na elegantní sklenutí příběhu i na estetickou dokonalost jednotlivých scén a mnohde dokonce použil postupů zcela "neorganických (kreslená parafráze Sněhurky, paralelní vnější a vnitřní dialog s podtituly, Alvyho časté oslovování diváků, jeho "minianketa" s náhodnými chodci, atd.). Dílo, mimořádně zneklidňující svou syrovou upřímností, je tak jakýmsi svérázně komponovaným dokumentem o tvůrci a jeho době a vnímavému divákovi poskytuje prostor k mnohým úvahám. Annie Hallová začíná a končí vyprávěným vtipem a rovněž celý její příběh je jakousi anekdotou o moderním vztahu muže a ženy a o falešnosti nejrůznějších novodobých mýtů. Přes určitou nesrozumitelnost lokálně specifikovaných narážek jde o inteligentní veselohru s řadou velice závažných podtextů. Zatímco jiní tvůrci berou traumata svých postav smrtelně vážně (autorovým oblíbeným režisérem je Ingman Bergman), Allen neváhá reflektovat je s trpce ironickým nadhledem. Jeho satira, vyznamenaná loni čtyřmi Osacary (za nejlepší film, režii, scénář a ženský herecký výkon) je sarkastickým obrazem současného New Yorku, připomínajícího obrovský labyrint, v němž bezmocně bloudí milióny lidí ...

O tvůrci

Woody Allen
obrazek Narozen 1. prosince 1935 v Brooklynu, New York, USA.
Ojedinělý tvůrce posledních třiceti let - režisér, scénárista, herec, spisovatel, dramatik a hudebník - se narodil v židovské rodině v Brooklynu pod jménem Allen Stewart Konigsberg. Již během svých středoškolských studií přispíval do humoristických rubrik různých časopisů. Po semestr trvajícím studiu na New York University i na newyorské City College začal psát gagy pro televizní show Eda Sullivana, Sida Caesara, Arta Carneye a jiných. Začátkem 60. let začal účinkovat v nočních klubech na Greenwich Village i v různých zábavních pořadech v televizi. V polovině 60. let do angličtiny předaboval a přestříhal (bez ohledu na původní děj) japonskou "bondovku" Co se děje, tygříku Lily?. Jeho autorská tvorba byla zpočátku - navzdory odlišnému žánrovému ukotvení - poznamenána ztřeštěností klasických grotesek (Seber prachy a zmiz). Ale již zde Allen modeloval svého charakteristického, roztomile neurotického a obrýleného smolaře, jenž je sužován partnerskými i tvůrčími krizemi a který se v různých kostýmech objevil také v parodii Všechno, co jste kdy chtěli vědět o sexu (ale báli jste se zeptat). Po znamenité variaci Vojny a míru nazvané Láska a smrt natočil nejzásadnější, autobiograficky laděné tragikomedie (Annie Hallová a Manhattan), zasazené mezi frustrované newyorské intelektuály a zkoumající autorova hlavní témata: umění - láska - sex - náboženství (židovství). Úzkostné psychodrama Interiéry, stejně jako rozmarná shakespearovská parafráze Sexuální komedie noci svatojánské (do které Allen po odloučení s Diane Keatonovou poprvé obsadil Miu Farrowovou) předznamenaly režisérovo pozdější "bergmanovské" období. Pseudodokument Zelig naznačil Allenův zájem o možnosti filmové techniky a mystifikace.

Nostalgickým snímkem Hana a její sestry navázal na nahořklé komedie ze druhé poloviny 70. let. Vrcholem "pochmurně" laděného období z přelomu 80. a 90. let (Září, Jiná žena a zčásti i Zločiny a poklesky) byla krutá sonda Manželé a manželky, až nemilosrdně obnažující vztahy, nevěry i stereotypy v bolestivě zadrhávajícím partnerském soukolí. Zvláštní postavení v jeho filmografii má německým expresionismem 20. let ovlivněná "kafkovská" tragikomedie Stíny a mlha. Po mrazivých "bergmanovských" vizích začal svět nazírat opět z pozitivnějších úhlů. To naznačily téměř "klasická" detektivka Tajemná vražda na Manhattanu (po mediálně skandalizovaném rozchodu s Farrowovou se v ní - posedmé v Allenově filmu - objevila Diane Keatonová), gangsterské retro o zločinech v umění Výstřely na Broadwayi i antikou zaštítěná komedie Mocná Afrodíté. V druhé polovině 90. let upoutala pozornost Allenova pocta hollywoodským muzikálům 30. a 40. let Všichni říkají: Miluji tě a na černobílý materiál natočená satira o "bohatých a slavných" Celebrity. Režisérova vášnivá láska k hudbě (léta hraje každé pondělí na klarinet v newyorské hospodě Michael's Pub) se plně projevila i v retru Sladký ničema. Svým posledním snímkem - kriminální komedií Darebáčci - se navrátil k raným ztřeštěným filmům v duchu gangsterky Seber prachy a zmiz. Víceméně stálým štábem obklopený tvůrce si vydobyl renomované postavení, které mu poskytuje zcela ojedinělou tvůrčí svobodu. Jeho tvorba byla vyznamenána řadou cen (mimo jiné čtyři Oscary pro snímek Annie Hallová a tři pro film Hana a její sestry). Allen je také autorem divadelních her (Nepij tu vodu a další) a tří povídkových sbírek (Vyřídit si účty, Bez peří a Vedlejší účinky).

Podobné filmy

Odvážná Vaiana: Legenda o konci světa
(Moana) Když se oceánem začne šířit zhoubná černota sopečného démona, odvážná dcera náčeln...
dnes 17.20
NAHRAT
ZDARMA
Nova
Rozpuštěný a vypuštěný
"Bierhanzlova mast, na lysinu past!" Inspektor Trachta se ujímá vyšetřování záhadného zmiz...
dnes 17.20
NAHRAT
ZDARMA
Prima
Růžový panter
(The Pink Panther) Venkovský policista Clouseau je povýšen na inspektora a má za úkol vyše...
dnes 20.00
NAHRAT
ZDARMA
Prima Cool
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Sobota 14. 12. 2019 Svátek má Lýdie
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz