fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Podobné filmy    

85% 3379 hlasů
8.5 10 3379
film / drama, válečný, USA, , 153 min., od 12 let
Apocalypse Now / Apocalypse Now Redux
Kinopremiéra v ČR 17.7.2003, DVD od 28.4.2003 Vapet, Blu-Ray od 27.7.2011 Magicbox

Režie:
Herci: , , , , , více...

Ocenění: 1979, Oskar, Kamera (V. Storaro), Film


Ukázka
00:30



Kultovní drama Francise Forda Coppoly z vietnamského pekla.
Kapitán Willard si během služby ve Vietnamu získal pověst vynikajícího vojáka. Je pověřen důležitou misí: musí v džungli najít a zlikvidovat amerického plukovníka Waltera E. Kurtze, který dezertoval.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Nedílná součást světové filmové popkultury se spoustou památných scén a hereckých výkonů. Po trilogii "The Godfather" patří film "Apocalypse Now" k tomu nejlepšímu, co nám Francis Ford Coppola kdy naservíroval. A za to mu nikdy nepřestanu být vděčný. „We train young men to drop fire on people, but their commanders won't allow them to write "fuck" on their airplanes because it's obscene!“
Všechny komentáře k filmu 37+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Apokalypsa

Kapitán Willard si během služby ve Vietnamu získal pověst vynikajícího vojáka. Je pověřen důležitou misí: musí v džungli najít a zlikvidovat amerického plukovníka Waltera E. Kurtze, který dezertoval a vede v čele oddaných domorodců soukromou válku proti Vietnamcům i proti Američanům. Cestou proti proudu Mekongu na hlídkovém člunu Willard se svými muži poznávají nejpodivnější a nejrůznější aspekty válečného pekla. Willard, obklopený zmarem a zneklidněný zprávami o Kurtzově počínání, má dost času na přemýšlení o sobě i o člověku, v němž válka obnažuje jeho sklon k ničení a zlu. Prožité peklo, objevení Kurtzovy říše zla a rozhovory s šíleným plukovníkem, který před Willardem rozvíjí své filozofické vize lidstva a války - to všechno způsobí, že pro kapitána je rozhodování o Kurtzově zabití něčím víc, než jen prostým vykonáním rozkazu ... Kultovní dílo Francise Forda Coppoly patří mezi nejlepší filmy o americkém traumatu vietnamské války.


O filmu

<>Obrázek nenalezen<> Prohlášení režiséra

Když jsem začal natáčet film Apokalypsa, mým záměrem bylo vytvořit velkolepý, akčně-dobrodružný film se silnou hlavní myšlenkou a filozofickými otázkami ohledně války.

Na jaře 1979 jsme však začali být znepokojeni jeho délkou, zvláštní povahou a absencí obvyklé závěrečné bitvy. Hrozila nám finanční katastrofa. Zastavil jsem veškerý svůj majetek, abych mohl zaplatit 16 milionů dolarů, o které jsme překročili původně plánovaný rozpočet. A tisk nám neustále pokládal ironickou otázku Apokalypsa - kdy? Z těchto důvodů jsme upravili film do podoby, která by nejlépe vyhovovala tehdejšímu publiku. Zaměřili jsme se na cestování hrdinů po řece a posunuli film co nejvíce do válečného žánru.

Po více než dvaceti letech jsem shodou okolností zhlédl film v televizi. Uvědomil jsem si, že na upravenou verzi, která byla v době své premiéry považována za velmi náročnou a zvláštní, si publikum zvyklo a dnes působí spíše fádně. To mě v kombinaci s telefonáty od lidí, kteří viděli film v původní čtyřhodinové podobě, povzbudilo k tomu, abych se pokusil vrátit zpět a vytvořit jeho novou verzi.

Se sestřihem nové verze jsme začali v březnu 2000 a během šesti měsíců jsme celý film kompletně zrekonstruovali. Místo toho, abychom do filmu pouze vraceli vystřižené scény, jsme jej znovu sestavili z původního, nesestříhaného materiálu.

obrazek
Tentokrát jsme nemuseli bojovat se strachem z neúspěchu, což nám dalo více prostoru k přemýšlení o tématickém zaměření filmu, zejména co se týče morálních otázek v souvislosti s válkou. Myslím si, že každý umělec, který točí film o válce, musí nutně natočit protiválečný film a válečné snímky většinou takovou povahu mají. Můj film je ale zaměřen spíše proti lžím - je o tom, jak mohou být lidé manipulováni falešnými tvrzeními o tom, co se ve válce skutečně děje, jak může být mučení, týrání, mrzačení a zabíjení lidí ospravedlňováno a předkládáno jako morální. To je věc, která mě děsí. Jedna věta z původního scénáře Johna Miliuse zněla takto: "Učí ty kluky, jak shazovat na lidi napalm, ale nedovolí jim, aby si na letadla napsali slovo ,fuck'." Slovy Josepha Conrada: "Nesnáším smrad lží."

Tato nová, kompletní a definitivní verze filmu rozšiřuje původní myšlenku na všechny mladé lidi, od kterých se očekává, že se budou chovat morálně v nemorálním světě. Výsledkem je film, který obsahuje 49 minut dosud nikdy neviděných záběrů a více se věnuje základnímu tématu. Je dráždivější, zábavnější, bizarnější, romantičtější a také zajímavější z politického hlediska. Mezi nové záběry patří scéna s francouzskou osadou, rozšířená sekvence s modelkami Playboye, scéna ze začátku putování po řece a nová scéna s Marlonem Brando, která by před dvaceti lety pravděpodobně nemohla být součástí filmu, protože zcela otevřeně předkládá fakta o tom, jakým způsobem byla obelhávána americká veřejnost.

Mým záměrem bylo vytvořit bohatší, obsáhlejší a barvitější film, který by - stejně jako originál - dal publiku pocítit, jaká byla ve skutečnosti válka ve Vietnamu. Film, který by znázorňoval bezprostřednost, šílenství, veselí, hrůzu, smyslnost a morální dilema nejděsivějšího válečného konfliktu v dějinách Ameriky.

obrazek
O filmu

V roce 1979, více než tři roky po začátku natáčení, režisér Francis Ford Coppola představil na Filmovém festivalu v Cannes pracovní verzi svého filmu Apokalypsa. Film získal na festivalu Zlatou palmu, byl nominován na 8 Oscarů, ohromil všechny skeptiky velkým komerčním úspěchem a stal se jedním z nejvýznamnějších filmových děl posledního čtvrtstoletí.

11. března 2001 byl tento film uveden v Cannes znovu - tentokrát však ve zcela nové verzi, která obsahuje 49 minut dosud neviděných záběrů. Film byl odměněn bouřlivými ovacemi a vyvolal nadšení u kritiky.

"Nová verze filmu nese úplně stejné poselství, jako ta původní. Hlavní myšlenka je však vyjádřena mnohem lépe a komplexněji a jednotlivá témata vystupují na povrch zřetelnějším a jasnějším způsobem," říká Coppola.

obrazek
"Při dokončování původního filmu jsme museli čelit spekulacím ze strany tisku, který neustále naznačoval, že ,film nikdy nebude dokončen', že je to ,příšerný chaos' a podobně. Vždycky jsem cítil, že ve filmu mohlo být mnohem lépe vyjádřeno jeho hlavní téma, které se týká morálních hodnot v období válečného konfliktu. Věděl jsem také, že některé nepoužité scény by dokázaly filmu dodat více názorové rozmanitosti a propůjčily by mu možnost nahlížet na základní téma z několika různých perspektiv. Před dvaadvaceti lety jsem byl pod tlakem, abych z tohoto snímku vytvořil ,normální' válečný film. Teď mám příležitost rozšířit jeho tématické zaměření," dodává Coppola.

<>Obrázek nenalezen<> Nové scény

Mezi nové scény ve filmu patří: 1) Sekvence s francouzskou osadou, jejíž součástí je setkání poblíž řeky, pohřeb Cleana, hostina a Willardovo milostné vzplanutí k mladé francouzské vdově Roxanne (Aurore Clement). "Proč tady zůstáváme? Drží to naši rodinu pohromadě. Bojujeme o to, co je naše. Vy Američani bojujete za největší nic v historii," říká během hostiny nejstarší obyvatel osady Hubert deMarais (Christian Marquand).

"Myslím, že část s osadou je ve filmu důležitá, protože jí předchází spousta válečného běsnění. Tato scéna je ale o lidských citech a lásce. Je to jedna z velmi vzácných erotických scén ve válečných filmech. Pojednává o dvou stránkách lidské přirozenosti - jedna z nich miluje a druhá zabíjí," říká představitelka Roxanne Aurore Clement.

2) Delší sekvence s Playboy Playmates. Vrtulníku, se kterým v původní verzi odlétají modelky Playboye, v režisérské verzi Apokalypsy dojde palivo a posádka lodi jej nachází na letišti, které slouží k evakuaci raněných. Když se pak vojáci k vrtulníku dostanou, odehraje se nezvyklá výměna.

"Tato část filmu nebyla ani ve čtyřhodinové pracovní verzi, protože nás během jejího natáčení zastihl tajfun a scéna nebyla nikdy dokončena. Walter ale našel způsob, jak ji do filmu zakomponovat," říká Coppola.

3) Nová scéna s Marlonem Brando, která je hlubší sondou do Kurtzovy mysli. Zatímco vězní Willarda v kovové boudě, hovoří o šílenství války. Během scény cituje analytika americké výzvědné služby, který se vrátil do Vietnamu, aby pro prezidenta Nixona zjistil současnou situaci: "Minulý týden řekl prezidentovi, že ,To tady vypadá mnohem líp a míň to tady smrdí.'" "A jak to tady voní tobě, vojáku?" ptá se Willarda.

obrazek
4) Nové záběry ze začátku cesty po řece. "Mezi členy posádky je nyní více kamarádství. Willard se svými vojáky žertuje, všichni vyrážejí na cestu jako docela normální mladí vojáci. Právě tato počáteční naivita podtrhuje tragičnost následujícího dění," říká Coppola.

"S touto verzí jsem velmi spokojen, protože dokonale využívá potenciálu natočeného materiálu. Když jsme sestříhali dodatečné sekvence, vzali jsme původní negativ a všechen nový materiál k němu přidali. Technicky vzato film v současné době existuje pouze v této verzi," říká Coppola.

"Byl jsem částečně znepokojen myšlenkou, že bych se měl znovu vydat ,do džungle'. Usilovnou prací na tomto filmu jsem v minulosti strávil dva náročné a vyčerpávající roky svého života a věděl jsem, že je před námi skoro 400 tisíc metrů filmového pásu, který vážil sám o sobě přes 7 tun. Po deseti dnech práce jsem se ale opět cítil jako ryba ve vodě," říká Walter Murch, který novou verzi filmu sestříhal.

Coppola začal film natáčet jako oscarový režisér na vrcholu svého tvůrčího potenciálu. V průběhu jeho dokončování už Apokalypse neřekl jinak než Idiodysea. "Stejně jako kapitán Willard jsem tehdy postupoval po řece v daleké džungli, hledal odpovědi a doufal v příchod nějaké spásné katarze. Natočili jsme Apokalypsu způsobem, kterým vedli Američané válku ve Vietnamu: bylo nás příliš moc, stálo nás to příliš mnoho peněz a měli jsme příliš mnoho technických prostředků. A s každým dalším dnem jsme byli o krůček blíže k šílenství."

O hercích

Marlon Brando
obrazek Stal se jednou z nejvýznamnějších hollywoodských osobností a svým emociálním a naturalistickým hereckým projevem se zařadil po bok takových hvězd, jakými byli a jsou James Dean, Paul Newman nebo Robert DeNiro. Jeho prvním výraznějším úspěchem byla divadelní hra A Streetcar Named Desire na Broadwayi, ve které se představil v roli Stanleyho Kowalského. Jeho celovečerním debutem byl film Muži, po kterém se vrátil do role Kowalského ve filmové adaptaci výše zmíněné divadelní hry, kterou natočil Elia Kazan pod názvem Tramvaj do stanice Touha. Za tuto roli byl Brando nominován na Oscara jako nejlepší herec. Poté si zahrál ve filmech Viva Zapata!, Julius Caesar, The Wild One a V přístavu, za který získal svého prvního Oscara. Následoval muzikál Frajeři a saze a filmy The Teahouse of the August Moon, Sestup Orfeův a Sayonara, který mu vynesl další nominaci na Oscara. V roce 1961 natočil Brando svůj režijní debut One Eyed Jacks, po kterém se vrátil na plátno jako herec ve filmech Mutiny on the Bounty, Dva záletníci, A Countess From Hong Kong, Páv se zlatým okem a Burn! V roce 1972 poprvé pracoval pod režijní taktovkou Francise Forda Coppoly - film Kmotr, který se stal jednou z největších klasik v dějinách kinematografie, mu přinesl druhého Oscara. Na dalšího byl nominován za roli ve filmu Poslední tango v Paříži.

Martin Sheen
obrazek Role kapitána Willarda, který je vyslán, aby zneškodnil šíleného plukovníka Kurtze, je dodnes nejvýraznějším hereckým výkonem Martina Sheena. V nové verzi filmu se dostávají do popředí dosud nepoznané stránky Willardovy osobnosti. V současné době se Sheen těší diváckému zájmu jako americký prezident Bartlett v populárním seriálu Západní křídlo. Za tuto roli byl nominován na Emmy i Zlatý glóbus. Mezi celovečerní filmy, ve kterých si zahrál, patří mimo jiné Zapadákov, Spawn, Mrtvá zóna, ... Na stříbrném plátně se objevil také se svými syny - s Charliem Sheenem v dramatech Wall Street a Rychlopalba (tento film se stal jeho režijním debutem) a s Emiliem Estevezem ve filmu The War at Home, který jeho syn také režíroval. Za roli v televizním seriálu Murphy Brown získal Sheen cenu Emmy a na další byl nominován za televizní filmy Taxi! a The Execution of Private Slovik. Seriály Kennedy a Blind Ambition mu přinesly nominace na Zlatý glóbus. Sheen načal svou hvězdnou kariéru divadelní hrou The Subject War Roses. Za hlavní roli v její filmové adaptaci byl nominován na Zlatý glóbus.

Robert Duvall
obrazek Získal Oscara za svůj herecký výkon ve filmu Tender Mercies, Zlatý glóbus za roli Josefa Stalina ve filmu z produkce HBO Stalin, cenu Obie za remake filmu A View from the Bridge a další nominace na Oscara za role v trilogii Kmotr a filmech Velký Santini, Apoštol (tento film také napsal a zrežíroval) a Žaloba. Duvall debutoval v klasickém filmu Jako zabít ptáčka a v průběhu své kariéry si zahrál ve více než 60 snímcích včetně Maršál, MASH, trilogie Kmotr, Network, The Seven-Per-Cent Solution, Orel přistál, ... Duvall se objevil také v populárních seriálech Osamělá holubice a Ike. Zrežíroval dokumentární film We're Not the Jet Set, který také koprodukoval, a portrét tajemné cikánské komunity z New Yorku Angelo, My Love, u kterého zastal i roli producenta.

Frederic Forrest
obrazek Debutoval ve filmu When The Legends Die, za který byl nominován na Zlatý glóbus pro nejlepší vycházející hvězdu. Na tento úspěch navázal sérií rolí ve filmech The Conversation, Šéf je mrtvý, The Dion Brothers, Povolení zabíjet a Zastavení na Missouri. Po šestáctiměsíčním natáčení filmu Apokalypsa se vrátil z Filipín a zahrál si Lee Harveyho Oswalda v televizním filmu Ruby a Oswald. Poté získal cenu National Film Critic's Award a byl nominován na Oscara a Zlatý glóbus za vedlejší roli ve filmu Marka Rydella Růže. Po hlavní roli ve snímku Wima Wenderse Hammett se znovu sešel s Coppolou při natáčení filmů One from the Heart a Tucker: A Man and His Dream. Na televizní obrazovce se objevil v italském seriálu Franca Rossiho Quo Vadis, ve filmech Citizen Cohn a Against the Wall z produkce HBO, seriálu Beryl Markham: Shadows of the Sun a filmu Osamělá holubice.

Laurence Fishburne
obrazek Získal V době natáčení filmu Apokalypsa bylo Laurence Fishburne pouhých patnáct let. V průběhu své kariéry byl nominován na Oscara (za film What's Love Got to Do With It), získal ocenění Tony, Drama Desk Award, Outer Critic's Circle Award a Theater World Award (za divadelní hru Two Trains Running) a stal se držitelem Emmy za svůj výkon v úvodní epizodě televizního seriálu Tribeca. Fishburne si mimo jiné zahrál v komerčním trháků Matrix a filmu Once in the Life, který byl zároveň jeho režijním debutem. Na televizní obrazovce se objevil ve filmech Miss Evers' Boys (nominace na Emmy) a Tuskegee Airmen (ocenění NAACP Image Award). Fishburne se na televizní obrazovce poprvé objevil v deseti letech jako postava telenovely One Life to Live. O dva roky později si pak zahrál ve svém celovečerním debutu Cornbread, Earl and Me.

Dennis Hopper
obrazek Začal svou hereckou kariéru v padesátých letech, kdy si zahrál ve filmech Rebel bez příčiny a Gigant s legendárním Jamesem Deanem. V 60. letech se stal hrdinou kultovních snímků jako Cool Hand Luke nebo Bezstarostná jízda. Po snímku Apokalypsa se znovu sešel s F. F. Coppolou při natáčení filmu Dravé ryby a zahrál si ve snímcích jako Na břehu řeky, Hráči z Indiany, Černá vdova, The Pickup Artist a Barvy.

O tvůrcích

Francis Ford Coppola
obrazek Držitel pěti Oscarů Francis Ford Coppola je jedním z nejuznávanějších talentů zábavního průmyslu. Prvního Oscara získal ve svých 31 letech za scénář k filmu Patton, který napsal s Edmundem H. Northem. Na Filmovém festivalu v Cannes poté vyhrál Zlatou palmu za film The Conversation, který napsal a zrežíroval. Během své kariéry natočil dalších dvacet filmů, mezi které patří slavná trilogie Kmotr či snímky Dracula nebo Vyvolávač deště. Coppola vlastní filmovou společnost American Zoetrope.

Walter Murch
Byl v roce 1979 oceněn Oscarem za zvukový doprovod k filmu Apokalypsa a na dalšího byl nominován za jeho střih. V roce 1997 dosáhl ještě většího úspěchu s filmem Anglický pacient, za který získal dva Oscary (nejlepší zvuk a střih) a cenu British Academy Award (nejlepší střih). Dvěma British Academy Award byla oceněna také jeho práce na Coppolově filmu The Conversation. Kromě toho byl nominován na ceny obou akademií za střih filmu Julia a v roce 1991 byl nominován na dva Oscary za filmy Duch a Kmotr III. Na kontě má také filmy Nesnesitelná lehkost bytí, Dům z karet, Romeo krvácí, První rytíř, Talentovaný pan Ripley, K-19: Stroj na smrt a upravenou verzi filmu Dotek zla. Murch pracoval také na ozvučení Coppolových filmů The Rain People, Kmotr a Kmotr II, ... V roce 1985 zrežíroval film Return to Oz, na kterém se také scénáristicky podílel.

Podobné filmy

Čarovné střevíce
(Die Galoschen des Glücks) Velkovévodkyně Ottilie plánuje pro princeznu Auroru narozeninov...
dnes 07.40
NAHRAT
ZDARMA
Nova
Ježíš (1/2)
(Jesus) Jeremy Sisto ve filmovém zpracování života Ježíše Krista (1999). Dále hrají: A. Mu...
dnes 11.05
NAHRAT
ZDARMA
ČT2
Slůně v nesnázích
(Zoo) Píše se rok 1941 a svět je ve válce. Malý Tom a jeho kamarádi chodí jako všechny dět...
dnes 13.50
NAHRAT
ZDARMA
Prima
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Pátek 19. 4. 2019 Svátek má Rostislav
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz