fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Podobné filmy    

68% 744 hlasů
6.8 10 744
film / drama, dobrodružný, Island, , 97 min., od 12 let
Arctic
Kinopremiéra v ČR a SK 28.3.2019 s titulky, DVD a Blu-Ray od 21.8.2019 Magic Box

Režie:
Herci: ,
starNastavit upozornění

V TV televize zítra Cinemax 12.00



Ukázka



Muž, který uvízl v Arktidě, se konečně dočká vytoužené pomoci. Po tragické nehodě jsou však jeho naděje zmařeny. Musí se rozhodnout, zda zůstane v relativním bezpečí tábora, nebo se vydá na cestu smrti.
Uprav informace o filmu

+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Arctic: Ledové peklo

Muž havaruje s letadlem uprostřed nedozírné ledové pustiny. Každý den dodržuje rutinní úkony a doufá, že se dočká záchrany. Jednoho dne se objeví vrtulník, silná sněžná bouře však zapříčiní pilotovu smrt a muž pochopí, že má jen dvě možnosti: zůstat v havarovaném vraku a připravovat se na jistou smrt, nebo se vydat na stovky dlouhou pouť s nejistým koncem. I když si vybere tu druhou, jeho šance na přežití jsou takřka nulové.


O filmu

obrazek
Vyjádření režiséra

Nic nedokáže vystihnout lidskou zranitelnost tak drsně jako pohled na malou tečku šourající se nekonečným oceánem bílého sněhu. Nic nevyjádří lidskou vytrvalost tak jasně jako skoro neviditelný jedinec plahočící se skrz burácející vánici.

Tundra je přesně to místo, kde se Arctic musel odehrávat. Je to to nejdrsnější místo na planetě Zemi. Přesto všechno pro mne tento film není - nebo alespoň ne jenom - porovnáním sil člověka s přírodou. Arctic je příběhem nesobeckosti i v těch nejtěžších podmínkách.

Od prvopočátku bylo nezbytné Overgårda - hlavního hrdinu - úmyslně ukázat jen jako obrys osoby. Nevidíme žádné vzpomínky… žádné rodinné Polaroidy... ani sebemenší záblesk snubního prstenu. Overgård nehledá životní smysl, majetek ani vykoupení ze spáchaných hříchů. Charakter našeho hrdiny můžeme posoudit pouze ze skutků, které činí, aby vyřešil krizi, v níž se právě vyskytl. Je to příběh odehrávající se čistě „tady a teď“. Zřetelný nedostatek dialogu nás nutí nahnout se blíž a dešifrovat každičký pohyb mimických svalů. A dost možná přijít k úplně jiným závěrům než náš soused. Overgårdova izolace pro něj může být hrůzostrašná - a stejně tak pro nás, ale má toho příliš mnoho na práci, než aby se stačil ještě litovat. Jeho tichá zdatnost a fixace na rutinu je vlastně obdivuhodná. Z děje filmu je jasná jedna věc - přestože jeho odhodlání může kolísat, náš hrdina se snaží překonat sám sebe a jít dál. I když se naděje na jeho přežití rychle ztenčuje, nevzdává se. Na počátku se snažíme vymyslet, co bychom v této situaci dělali my sami. A doufám, že na konci nás Overgård inspiruje a odneseme si trochu jeho odvahy ven z kina.

O výrobě

Natáčení bylo opravdu náročné. Jak fyzicky, tak psychicky. Potýkali jsme se s větrem silným 80 km/h, zmrzlým deštěm, sněžnými bouřemi, neprůjezdnými silnicemi, vozy s materiálem zaseknutými daleko na cestě, dveře aut nám urvala vichřice a na konci natáčení začal tát sníh. Kvůli počasí se natáčecí plán měnil snad každou hodinu. Ale i přes tyto brutální podmínky, zůstal celý tým nezdeptaný. Až čiperný. Obzvláště Mads. Na mysl mi přichází hlavně jeden záběr: Overgård je skoro kilometr od kempu, přichází k němu přes zamrzlé jezero. Skůtry v té době na jezero nesměly, takže trvalo snad půl hodiny jen se dostat k místu záběru. Mohl ho dablovat jakýkoliv člověk v červené bundě, ale Mads zůstal věrný svému závazku, že bude v každičkém záběru. Dali jsme mu vysílačku a šel… Tenhle záběr je můj úplně nejoblíbenější z celého filmu.
- Joe Penna, režisér/scénárista

Arctic byl hodně náročný film. Měli jsme točit 20 dní na islandské vysočině, uprostřed zimy. To znamenalo, že jsme museli natáčet za každého počasí, kterým nás bůh obdaroval, což bylo hodně drsné jak pro herce, tak pro štáb. A udržet kontinuitu bylo noční můrou. Nějakým zázrakem se nám však podařilo vše zkoordinovat. Vzhedem k tomu, že film je o osamoceném člověku uprostřed pustiny, bylo velkou výzvou dokázat, aby nebylo vidět, že prašan kolem Overgårda huntuje třicetičlenný filmový štáb. Točil jsem Arctic na ArriMini s novými anamorfickými čočkami od Cooke. Tahle kombinace fungovala na islandskou krajinu moc pěkně.
- Tómas Örn Tómasson, kameraman

Mads Mikkelsen (rozhovor)
obrazek
Jak jste se k tomuto projektu dostal? Jde o hodně neobvyklý film!

Vlastně díky Marthě De Laurentiis, jedné z producentek Hannibala. Byla součástí tohoto projektu a doporučila mě Joeu Pennovi. Pak mi zavolala a zeptala se mě, jestli mám ten scénář. Měl jsem ho, ale někde vespod velké hromady, protože toho mám na čtení opravdu hodně. Tak jsem ho vytáhl a okamžitě se zamiloval. Úplně do všeho. Věděl jsem, že se jedná o film o přežití, ale strašně se mi líbila ta jednoduchost příběhu: rozdíl mezi přežít a být naživu, nebýt sám na světě, nebýt schopný to vzdát a umřít, protože vás někdo drží za ruku. Říkal jsem si, že je to jednoduše krásné. Každý žánrový film musí mít silný příběh a tady ten je prostě nádherný.

Nebál jste se pracovat s režisérem, který ještě nenatočil celovečerní film?

Ne! Není to poprvé, co jsem pracoval s debutantem. Myslím, že možná polovina mých filmů jsou debuty.

Vybíráte si je schválně?

Úplně schválně ne, ale myslím, že toho máme hodně společného. Líbí se mi, když jsou lidé radikální, bez kompromisů. Když jde o jejich první film, chovají se jakoby říkali: „Tohle je moje natáčení! Takhle to chci udělat!“ Samozřejmě se tak někdy chovají i hodně zkušení režiséři, ale myslím, že ti nováčci si snad říkají: „Nasrat! Já vím, co chci!“ Rozumíte mi? A to miluji.

Takže když si vybíráte projekt, vždy je to na základě scénáře?

Ano. Nikdy bych nešel do něčeho, co jsem nečetl. Stejně tak bych nepracoval na ničem bez schůzky s režisérem. Příběh se mi musí opravdu líbit. Může se však stát, že něčemu úplně nerozumím, nebo v něčem nesouhlasím s režisérem, ale cítím jeho zápal. V tom případě si řeknu: „Dobře, nesouhlasím, ale zdá se mi to zajímavé a jdu do toho!“ Takže jde vlastně o kombinaci těchto dvou věcí. Třetí je moje role a v neposlední řadě jsou herci, s nimiž mám ve filmu hrát. Ale ty dvě první jsou pro mne nejdůležitější.

Když jste četl scénář k Arcticu, asi jste věděl, že podmínky budou dost náročné, že?

Tušil jsem, ale nějak jsem se na to nesoustředil. Co děláme, jsem zjistil až na místě.

Vy jste se vůbec nepřipravoval?

Ne, nepřipravoval jsem se, protože má postava také nebyla připravená! Prostě letěl domů a havaroval! A tak jsem to udělal stejně! Fyzicky jsem se nepřipravoval, ale na příběh samozřejmě ano. S Joem jsme prošli úplně vše. Dokonce bychom se asi shodli na životním příběhu mé postavy, ale nechtěli jsme ho ukázat.

Takže je to víc o životě dívky, kterou zachraňuje, než o jeho?

Ano, ale ten je pro něj taky velmi důležitý a to o něm vlastně trošičku něco prozrazuje. Nechtěli jsme se však vracet do jeho minulosti. A jsem rád, že se nám to nezvrtlo. Přijde mi to trochu jako past. Některým lidem se líbí, když vidí minulost jako například: OK, pohádal se s tátou a ta dlouhá cesta pro něj znamená ponaučení, jak svého otce milovat. Ne! Ne! Tohle je příběh o tom, jak nebýt ve světě sám! A to si myslím, že je ta nejdůležitější myšlenka filmu.

obrazek
Je to prostě jeden chlap, který spadl…

Jo a mohl byste to být klidně vy! Takže si všichni můžeme říct: „OK, vidím tě, chápu tě.“

Vybral jste si tu roli, protože měla být náročná?

Ne… A říkám to trochu moc rychle, protože to tak trochu u mých filmů vypadá! Ale tohle není ten důvod. Jak často říkám: „Pokud bych chtěl výzvu, tak se svléknu a vylezu na Mount Everest, jasný?“ Ukazuje se, že mé filmy jsou dost často výzvou, ale to mě na nich nepřitahuje. Alespoň myslím? Možná jo, nevím! S hranicemi je to legrační, je velice zajímavé je hledat! Ale jen pro to bych to nikdy nedělal. Nejdůležitější je krásný příběh.

Která scéna byla nejnáročnější?

Všechny byly svým způsobem dost náročné, některé obtížné pouze fyzicky. Pořád jsem hubnul a hubnul. Neměl jsem vůbec žádnou energii a zapomínal jsem jíst. Dělal jsem fyzicky extrémně náročné věci, které bych měl problém zvládnout i kdybych byl fit! Takže jsem byl vycucnutý, ale moje pocity byly stále přítomné. A z toho důvodu působí některé scény ještě emotivněji! Párkrát jsem se zhroutil, protože i postavě by se to tak stalo. Ale pořád jsme to měli pod kontrolou. Pořád jsem byl při vědomí a říkal: „OK, využij to! Využij svou únavu! Využij to strašný počasí!“

Odváděla vás fyzičnost od hraní? Nebo pomáhala?

Tak napůl. Když je to extrémně náročné, tak je člověk vlastně svobodný. Nemusíte nic hrát. Je to prostě tam, chápete? Na druhou stranu jsem se stále musel soustředit na to, co v té scéně doopravdy hraji. S tou únavou to ale vypadá všechno reálněji. Počasí byl náš nejhorší nepřítel, ale také náš nejlepší kamarád.

Natočil jste také pár skutečných blockbusterů. Je pro vás těžké přecházet z těch obřích produkcí k malým filmům?

Ne, naopak. Chybí mi to. Chci je dělat! A když mám za sebou pár malých filmů, chci zase točit v Hong Kongu film o kung-fu! Takže si myslím, že jsem ve šťastné pozici. Oba světy vás mohou omrzet, ale jednu věc mají společnou - musí být samy k sobě pravdivé. Je tam cíl, ke kterému se chcete dostat a v tom procesu musíte být skuteční. Já se cítím dobře v obou případech.

Vždycky mě zajímalo, když herci pracují na franšíze typu The Avengers, jestli jim to může zabránit v obsazování do jiných rolí.

Možná jo. Možná když v těchto filmech začnete, je pak tendence si vás zaškatulkovat. Na druhou stranu, herci, kteří v nich hrají, mohou mít obrovskou kariéru, takže… Toto je typicky evropská otázka! Američani nemají takové obavy. Jen několik málo herců do těch škatulek skutečně patří a já jsem strašně moc vděčný, že můžu přeskakovat z jedné do druhé. Nemyslím si, že bych tím ztrácel něco na své důvěryhodnost.

Občas je ale trochu strašidelné vidět herce, jak se pouští do projektu, který má délku asi tak pěti filmů.

Musíte být odvážný a nevybírat si filmy jen kvůli kariéře, ale sám pro sebe. Říkat si: „Je pro mě dobré udělat film s Lars von Trierem“ nebo „Jsem americký herec, bylo by dobré, kdyby mě milovali i ve Francii, tak ho udělám.“ To můžou být také důvody, že? Ale takhle by se to dělat nemělo. Uděláte film Larse von Triera, protože milujete Larse von Triera - to je ten důvod. Ne to, že je to dobré pro vaši kariéru.

Něco jako když lidé točí filmy Woodyho Allena, protože chtějí být vedle Woody Allena?

Jo, ale pokud je to špatný film? Nedělejte to!

Podobné filmy

300: Vzestup říše
(300: Rise of an Empire) Generál Themistokles velí celému řeckému loďstvu a protože ví, že...
dnes 23.05
NAHRAT
ZDARMA
Nova
Dilema
(The Dilemma) Nejlepší kámoši Ronny a Nick právě uzavřeli důležitou smlouvu s automobilový...
zítra 00.45
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Vražda v Lisieux
(Les Ombres de Lisieux) V srdci kláštera karmelitek ožila socha svaté Terezie. Není to záz...
zítra 01.00
NAHRAT
ZDARMA
Barrandov
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Neděle 15. 9. 2019 Svátek má Jolana
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz