fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    

65% 1246 hlasů
6.5 10 1246
animovaný / dobrodružný / komedie / rodinný, USA, , 110 min.
Cars 2
Kinopremiéra v ČR 28.7.2011 v SK 18.8.2011, DVD a Blu-Ray od 16.11.2011 Magicbox

Režie: ,
Herci: , , , , , více...

Ukázka
01:21



Skvělá jízda kolem světa.
Hrdinové filmu Auta 2 společností Pixar Animation Studios a Walt Disney Studios se vydávají na závodní okruhy. Celebritní závoďák Blesk McQueen se společně se svým nejlepším přítelem, jedinečným odtahovým vozem Burákem, vydává na zcela nové dobrodružství do exotických zemí celého světa. Dvojici na cestách doprovázejí členové domáckého závodního týmu z Kardanové Lhoty a společně míří do zámoří, aby podpořili Bleska ve vůbec prvním světovém šampionátu, závodu, který má rozhodnout o tom, kdo je nejrychlejším autem na světě. Cesta do cíle je ale plná výmolů, objížděk a výbuchů, protože je Burák nedopatřením vtažen do dobrodružství vlastního: do světa mezinárodní špionáže. Burák je tak nucen se rozhodovat, zda má pomáhat Bleskovi McQueenovi zvládnout prestižní závod, nebo zda má "táhnout za jedno lano" v přísně tajné misi, kterou řídí špičkový britský agent Finn McMissile a okouzlující, ale nezkušená agentka Holley Kvaltová. Buráka jeho akcí nabité dobrodružství zatáhne do divokých honiček ulicemi Japonska, Itálie, Francie a Anglie, na kterých se s ním snaží držet krok jeho přátelé a sleduje ho celý svět. Ve filmu plném svižné akce a humoru se objevuje pestrá paleta nových aut, lodí, vlaků a letadel - ale také hrozivých padouchů a mezinárodních závodníků.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Pro mě je dvojka trochu zklamání, s čímž samozřejmě divák u druhých a dalších dílů musí počítat. Je to takové divoké, auta se pořád někam honí, a tomu odpovídá i dost potrhlý zvukový doprovod, který mi chvílemi až trhal uši. Samozřejmě je opět vyzdvihnuta důležitost přátelství a to, že se za přátele (ani za Buráka) nemáme stydět. Některé hlášky probudí smích, a to určitě i malých i větších diváků, ale na jedničku to prostě nemá ani náhodou. Nicméně mluvím jako dospělý divák, děti to možná budou vidět optimističtěji...
Všechny komentáře k filmu 6+ Napiš komentář k filmu a získej DVD ZDARMA

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film
V TV televize dnes RTL 20.15, zítra RTL 14.10
RTL 20.15
RTL 14.10


Nastavení upozornění




O filmu Auta 2

obrazek
Poté, co dokončil natáčení snímku Auta, měl John Lasseter naprosto jasno v tom, že s těmito postavami, které si zamiloval jak on, tak i filmoví diváci, chce vyprávět další příběh. A nápady pro film Auta 2 začínaly nabírat jasných obrysů dávno předtím, než započaly jakékoliv přípravné práce.

„V průběhu natáčení Aut jsme vymysleli sekvenci, ve které měl vzít Blesk McQueen Sally na první rande,“ vypráví Lasseter. „A mělo se jednat o drive-in kino, protože to je velmi automobilová záležitost. Pak jsme se zamysleli nad tím, na jaký film vlastně šli. Mám moc rád špionážní filmy a říkal jsem si, že by bylo skvělé vidět, jak by špionážní film vypadal ve světě aut. Vymysleli jsme postavu jménem Finn McMissile, která měla být hvězdou tohohle filmu ve filmu.“

„Jsem obrovským fanouškem špionážních filmů,“ pokračuje Lasseter. „Vyrostl jsem na televizním seriálu The Man from U.N.C.L.E. a se svými pěti syny moc rád špionážní filmy sleduji. Sérii o Bourneovi jsme viděli snad stokrát. A tak přestože se celá scéna nakonec změnila a Blesk se Sally se místo toho na svém prvním rande jeli projet, už jsem na Finna McMissilea a na špionážní film s ním nezapomněl. Říkal jsem si, že má velký potenciál.“

Pak, když v roce 2006 Lasseter cestoval po světě, aby propagoval film Auta, si uvědomil, že podobné země s odlišnou kulturou by byly pro špionážní film ze světa aut naprosto ideální. „Je vzrušující mít možnost vzít Buráka na cestu kolem světa a postavit ho do situací, které jsou pro danou zem naprosto ojedinělé,“ míní Lasseter. „A z toho vychází druhá hlavní složka příběhu. Měl jsem plnou hlavu těch postav a každou chvíli jsem se musel smát, když jsem si představil, jak by se asi v různých situacích zachoval Burák. Jak by se vypořádal s tím, že se v Londýně jezdí na druhé straně? Co by dělal, kdyby se ztratil v Tokiu, kde nejsou žádné orientační cedule v angličtině? A jak by se cítil v Itálii, kde jsou semafory spíše jenom nápovědou toho, co byste asi měli zamýšlet udělat?“

Lasseter má Buráka obzvláště v oblibě. „Burák je naprosto výjimečná postava, je upřímný a naprosto přímočarý a říká vám všechno bez obalu,“ soudí režisér. „Je prostě zábavný a každý si ho zamiluje. Když takhle nevinná postava zjistí, že se okolí nesměje spolu s ní, jak si celý život myslela, ale naopak jí samotné, je naprosto srdceryvné vidět, jak si v tom okamžiku uvědomí pravdu o tom, jaká je - nebo jaká si myslí, že je. Je to velice dojemné, protože prostřednictvím jeho soukromé poutě vlastně ještě posílí jeho přátelství s Bleskem McQueenem. Oba si uvědomí, že Burák je takový, jaký je, a nikoliv Burák, ale svět samotný by se měl změnit.“

Producentka Denise Ream prohlašuje, že spolupráce s Lasseterem byla splněným snem - a nejen pro ni. „Od doby, kdy John dokončil Auta, se Pixar nezanedbatelně rozrostl, takže celá řada umělců, kteří tu pracují, s ním neměli možnost v takové pozici spolupracovat. Bylo to opravdu skvělé,“ říká Ream. „Je úžasné sledovat Johna, jak řídí práci umělců a animátorů a spolupracuje se všemi odděleními současně. Jako režisér je velice konkrétní, ví, co chce. Je to jeho vášeň. Je zábavné s někým takovým spolupracovat. A přiznejme si to, umí skvěle vyprávět. Měl jistou představu o filmu, který chce natočit, a bylo velice zábavné pomáhat mu při jejím zhmotnění. Bylo to náročné, ale protože se s ním skvěle spolupracuje, tak to všechny bavilo.“

Mezinárodní špionáž. Světová závodní scéna. Přátelství. Každý z těchto motivů měl hrát ve filmu Auta 2 svou roli a pomocný režisér Brad Lewis, scenárista Ben Queen a tým zodpovědný za práci na příběhu, pod vedením Nathana Stantona, byli pověřeni úkolem najít pro ně ten správný poměr. Autorem scénáře je Ben Queen, který pracoval podle námětu od Lassetera, Lewise a Dana Fogelmana.

obrazek
„Nejedná se o parodii na špionážní filmy,“ zdůrazňuje Lasseter. „Je to plnohodnotný špionážní film, ale hrají v něm auta. Jedná se o odlišný žánr, který nám umožňuje využít spoustu zábavných hraček. Ten malý kluk, kterého mám v sobě, se při tvorbě tohohle filmu uplatnil mnohem víc než v případě kteréhokoliv jiného.“

„Když vidíte úvodní scénu s Finnem McMissilem, je naprosto vážná a seriozní, cítíte v ní skutečné nebezpečí. A pak se objeví Kardanová Lhota a najednou je to komedie,“ říká Queen. „Velice dobře tu funguje ten kontrast mezi nimi, okamžitě nám definuje vyznění celého filmu. Je to špionážní thriller, ale s emocemi a komediálními podtóny.“

„Došli jsme k závěru, že přátelství Bleska a Buráka je skutečným nosným prvkem celého filmu,“ vysvětluje Nathan Stanton. „Řekli jsme si, že se nacházíme nějakých čtyři, pět let po událostech prvního dílu, takže pouto mezi Bleskem a Burákem je naprosto pevné. Máme tu velice slavného závodníka, jehož nejlepší přítel žije v izolaci v malém městě. Ačkoliv v rámci Kardanové Lhoty jsou skvělými přáteli, jejich přátelství ještě neprošlo žádnou skutečnou zkouškou. Líbil se nám nápad zaměřit se na to, co se bude dít, když se v tomhle přátelství objeví prasklina.“

Když v roce 2006 přijela do kin Auta, zamilovali si diváci Kardanovou Lhotu - její kouzlo, prostotu a atmosféru malého města, které, jak se zdálo, očarovaly každého, kdo se s nimi setkal. Je to nakonec nejkrásnější město v celém kraji. Tedy podle vrchního odtahovacího auta ve městě - a Burák se v těchhle věcech vyzná.

Ale když přišla řada na návrat do Kardanové Lhoty, přemítali tvůrci filmu o tom, jak si tahle parta povede mimo bezpečí svého domova. Ale kde přesně? No samozřejmě po celém světě. „Kamkoliv se můžete vydat v našem světě,“ říká režisér John Lasseter, „tam se my můžeme vydat ve světě Aut. Když se podíváte na filmy ze série Toy Story: Příběh hraček, je každý z nich zcela jiný, a přitom se všechny odehrávají v okolí Andyho pokoje. Tenhle film se liší tím, že svět Aut 2 je skutečně tak rozlehlý jako ten, ve kterém žijeme my.“

Tvůrce filmu fascinovala mezinárodní závodní scéna natolik, že se rozhodli své oblíbeného závodní auto zasadit do jejího prostředí. „Blesk McQueen je přizván, aby se zúčastnil světového šampionátu, kde by měl na třech úžasných místech - v Japonsku, Itálii a v Británii - soutěžit s nejrychlejšími auty světa. Burák, který nikdy neopustil Kardanovou Lhotu, je samozřejmě v těchto specifických zemích naprosto mimo své běžné prostředí, z čehož vyplývá celá řada zábavných komediálních okamžiků.“

„Při práci na tomhle filmu bylo velice příjemné vědomí, že celý film už má definovanou tvář,“ říká producentka. „Ale protože jsme jeho záběr velice rozšířili, bylo nejtěžším úkolem zapracovat do něj všechny ty různé lokace - takřka dvojnásobek oproti kterémukoliv jinému filmu studia Pixar.“

„Musíte ty světy znovuobjevit,“ dodává k tomu pomocný režisér Brad Lewis. „Každou budovu v pozadí musíte transformovat do její 'automobilové' podoby, vnést ji do světa Aut.“ „Ve filmu Auta 2 je také mnohem více záběrů na davy, více speciálních efektů a více postav,“ pokračuje Ream. „Je obří. Měli jsme štěstí, že výtvarníkem byl zkušený Harley Jessup, který měl pod svým vedením velice talentovaný tým umělců.“

V květnu 2009 se několik členů produkčního týmu snímku Auta 2 vydalo na divokou cestu po Evropě, během které navštívili co nejvíce různých měst a dva dny strávili v Londýně. Tvůrci filmu si podle Jessupa všímali barevné palety v každé ze zemí. „Šedivou londýnskou oblohu a kamenné budovy vlastně využíváme jako protiklad k pestrobarevným autům a rudým londýnským autobusům a telefonním budkám. V Londýně je spousta sytě červených a modrých doplňků.“

Při návštěvě se zastavili mimo jiné u Scotland Yardu, u budovy parlamentu, navštívili Big Ben, Westminsterské opatství a Londýnské oko, ale Jay Shuster, zodpovědný za tvorbu postav, strávil většinu času na nárožích ulic. „Došlo i na situace, kdy jsem v ranní špičce stál u chodníku v Londýně a poznamenával si každé auto, každý nákladní automobil i autobus, který jsem viděl - jenom abych získal představu o povaze tohoto prostředí.“ Shusterovo pozorování tvůrcům filmu umožnilo zaplnit lokace přesně těmi auty, které jsou pro daná místa typická. „Domorodci,“ říká o nich.

Výtvarníci si užili spoust zábavy s transformací klasických prvků jednotlivých měst do jejich automobilové podoby. „Používali jsme modely aut a motivy z konce 19. a počátku 20. století a jejich charakteristiky zakomponovali do nejstarších budov a monumentů ve městě.“

Například londýnská katedrála svatého Pavla má kopuli tvarovanou jako kryt diferenciálu. Jednou z oblíbených proměn prošel také Big Ben, ve filmu zvaný příznačně Big Bentley. „To je pravděpodobně nejlepší příklad památky, která do našeho světa dokonale zapadá,“ míní Jessup, který měl možnost zúčastnit se vzácné prohlídky interiérů Big Benu. „Big Bentley hraje v příběhu zásadní roli. Abychom ho dokázali zasadit do světa Aut 2, zhruba o 250 procent jsme ho zvětšili - dokonce i hodiny, které by se ve skutečnosti vešly do běžné zasedací místnosti v kancelářích, byly nejméně padesátkrát zvětšeny.“

obrazek
Podle Lewise tu ale byla ještě jedna londýnská památka, která se ve filmu musela objevit. „Věděli jsme, že ve filmu bude Buckinghamský palác,“ říká pomocný režisér. „Vždycky jsme si říkali, že by to bylo úžasné místo pro automobilový závod, a jak vznešeněji můžete nějaký závod ukončit, než když jeho cíl umístíte k Buckinghamskému paláci? Představa, jak se Burák pokouší rozesmát královské stráže, nám přišla s Johnem tak legrační, že jsme ji prostě museli do filmu dostat.“

Lasseterova představivost Buráka už dávno zavedla i do Paříže. „Jak by si asi Burák poradil s obřími křižovatkami u Vítězného oblouku?“ ptá se. „Žádné semafory, žádné pruhy.“ Stejně jako v případě Londýna prošla Paříž proměnou do své automobilové podoby a vrcholek zmíněného Vítězného oblouku tak má tvar bloku motoru. Najdeme zde také záběr na pár, který se líbá na romantickém mostě, připomínajícím Pont des Arts - místo, kam Lasseter se svou ženou chodí pokaždé, když Paříž navštíví.

I Pont des Arts byl samozřejmě uzpůsoben světu aut, stejně jako další ikonické památky - je vytvořen z automobilových listových pružin, které se používají při konstrukci podvozků automobilů. Vrcholek Eiffelovy věže připomíná evropskou zapalovací svíčku ze třicátých let a její základna obsahuje prvky z drátěného kola.

„Bylo pro mě velice zábavné zase pracovat s Paříží,“ poznamenává Jessup. „Už jsme ji velmi důkladně studovali pro film Ratatouille, takže bylo skvělé se k ní vrátit. Paříž je opravdu krásná.“ Při vytváření fiktivního přímořského městečka Porto Corsa v Itálii navštívil tým tvůrců filmu Auta 2 lokace na italském i francouzském pobřeží a absolvoval malebné výlety z italského Portofina do francouzského Nice, ale navštívil také závody v Monacu.

„Když jsme se rozhodli, že vytvoříme fiktivní italské město,“ sděluje Lewis, „chtěli jsme, aby bylo takovým milostným dopisem italskému automobilovému závodnímu sportu. Ten je v Itálii vnímán velice vášnivě. Chtěli jsme zachytit jeho podstatu, od překrásného pobřeží až po bláznivý královský závod Formule 1 v Monacu - a samozřejmě Monte Carlo s tím úžasným casinem.“

Portofino vznik Porto Corsa inspirovalo poměrně výrazně. „Italská Riviera je plná zářivých budov a krásných dlážděných cest, středomořské vegetace a překrásné tyrkysové vody,“ míní Jessup.

Přístav v Porto Corsa, patřičně „poautomobilněný“ prvky klasických italských vozů, má tvar automobilového kola, casino stojí na skalnatém výběžku ve tvaru Fiatu 500 Topolino z roku 1948 a na hracích stolech v casinu se používají plyšové kostky - takové, jaké si lidé často věší na zpětná zrcátka v autech.

Zámořské dobrodružství Aut 2 začíná v Japonsku a tvůrci filmu byli nadšení z možnosti uplatnit pestrou barevnou paletu, která prosvěcuje noční Tokio. Jelikož Lasseter i Lewis Japonsko mnohokrát navštívili, těšili se na to, až své automobilové hrdiny do Tokia zavedou. „Říkali jsme si, že pokud se závodníci vydají do Tokia, budou postaveni tváří v tvář zcela odlišné kultuře,“ vypráví Lewis. „Blesk McQueen a Burák by se tam ocitli v situacích, kdy Blesk by si možná mohl všechna ta světla a mezinárodní pozornost docela užívat, ale pro Buráka by to bylo naprosto nové. Asi by trochu vyčníval.“

„Každý, kdo byl někdy v Japonsku a vešel na japonskou toaletu ví, že záchody tam obvykle dělají mnohem víc věcí, než na jaké jsou Američané zvyklí,“ dodává k tomu Lasseter. „Pořád jsme si říkali, jak by na to asi reagoval Burák? A také jak vlastně vypadají toalety pro auta? Řekněme prostě, že jsme si to docela užili.“

Malý produkční tým se vypravil do Tokia v říjnu 2009 a zažil tu něco, co ve finále inspirovalo jednu z poměrně brzkých scén ve filmu. Členkou tohoto týmu byla i kameramanka Sharon Calahan, která měla na starosti světla. „Tokio se od dob, kdy jsem tam byla naposledy, poněkud změnilo,“ vysvětluje Calahan. „Ale bylo velice příjemné navštívit některé části města, které jsem zatím neznala - ty, které nepatří mezi klasické cíle turistů. Zajímavě kontrastovaly s okázalejšími částmi Tokia. Zahajovací sekvence světového šampionátu se odehrává v muzeu a Národní umělecké centrum bylo v Tokiu kousek od našeho hotelu. Neplánovali jsme využít ho jako inspiraci, ale viděli jsme ho a všichni jsme usoudili, že je to nádherná budova.“

„Tenhle film se od prvního dílu velice odlišuje v takřka všech ohledech,“ míní Lasseter. „Přesto je ale stále součástí světa Aut. Proto je tak zábavný. Podíváme se v něm na místa po celém světě, sledujeme špionážní příběh, navštívíme špičkové závody. Všechno je na něm úžasné a při jeho tvorbě jsme si užili spoustu zábavy.“

obrazek
Jedním z klíčových úkolů tvůrčího týmu bylo také vytvořit celou řadu zajímavých a zcela nových postav, jak hlavních, tak vedlejších. Dohromady vzniklo 145 unikátních automobilových postav a dalších jejich 781 variant. Vytvořit pro jeden film 926 postav, to je pro studio Pixar jasný rekord.

„Bylo třeba dohlédnout na to, abychom ve filmu měli skutečná auta, která odpovídají zemi, ve které se právě ocitáme,“ popisuje Jay Ward, který má unikátní zaměstnání - dohlíží na správnost a reálnost všeho, co se týká světa filmů Auta a Auta 2. „Když přijedete do Japonska, neuvidíte tam americkou Toyotu Camry, protože ty tam nemají. Oni jezdí v Toyotách Majestic. A na takovéto detaily jsme si chtěli dát velký pozor, aby tak auta ve filmu pomáhala vyprávět příběh a usnadňovala orientaci v tom, kde se právě nacházíme.“

„Skvěle jsme si užili možnost navrhnout závodní auta ve stylu Formule 1, která jsou tak oblíbená fanoušky po celém světě,“ pokračuje Ward. „Dostat do filmu takováto auta pro nás byl obrovský úkol, složili jsme tak poklonu nejoblíbenějšímu motoristickému sportu na světě. Mezi naše nejoblíbenější postavy patřil Francesco Bernoulli. Má v sobě přesně tu správnou dávku italského temperamentu a okázalosti, je ztělesněním toho, jak se v prvním díle choval sám Blesk McQueen.“

Podle Shustera bylo velice náročné dodat Francescovi přesně tu správnou podobu. „Francesco nám dal spoustu práce, protože má odkrytý podvozek,“ říká. „Pořádně jsme se nad ním zapotili, ale mám Francesca moc rád.“

„Formule mají protáhlé nosy,“ pokračuje Shuster, „takže jsme ho museli opravdu hodně přizpůsobovat, abychom získali prostor, který k animaci potřebujeme. Výrazy, které jsme ho dokázali přimět vytvořit, nám daly spoustu práce, ale ve finále vypadají skvěle. Dokázal předvést všechny ty přehnané pózy.“

Dalším favoritem automobilových nadšenců z Pixaru byla špionážní auta. „Finn McMissile je tím nejúžasnějším autem v celém filmu, protože dělá spoustu různých věcí,“ vysvětluje Ward. „Umí se proměnit v loď na křídlech i ponorku a má spoustu různých báječných hračiček. Kromě toho má na kolech magnety, takže dokáže šplhat po ocelových zdech. Finn byl náš vlastní návrh, ale dbali jsme na to, aby působil jako evropský vůz ze šedesátých let.“

Stejně jako Finn McMissile vděčí i Holley Kvaltová za svůj působivý vzhled týmu návrhářů z Pixaru, kteří ji vytvořili zcela od nuly. „Holley vznikla velice rychle,“ prohlašuje Shuster. „Přišel jsem do práce jednou v neděli odpoledne a zkoušel si udělat pár náčrtků, jak by asi mohla vypadat, na základě Johnových poznámek. Je naprostý zelenáč. V jejím návrhu jsem zohlednil moderní sportovní vozy všech značek. Existuje celá řada sportovních vozů, které vznikají u soukromých návrhářů v limitovaných sériích. Udělal jsem jeden náčrtek a další den ho uviděl John a říká 'Ano, to je ono.'“.

I Holley je samozřejmě vybavena nejmodernější technikou, mimo jiné kamerami ve světlometech, skrytou zbraní a taserem a také mechanickou paží. „Vlastně dokáže létat,“ prozrazuje Shuster. „Má křídla, která se vysouvají z podlahy a z její zadní kapoty se stane výškové kormidlo. Ve výfuku má také přídavné spalování.“

Podle Shustera je tahle práce náročná, ale stejně tak i velice vděčná. „Každé auto je specifickým návrhářským dílem a zahrnuje v sobě jistou nutnost řešení problémů. Je to výzva, ale současně obrovská zábava, protože tu mohu uplatnit svou vášeň pro automobilovou kulturu. A nikdy mě nenapadlo, že budu schopen své zkušenosti s návrhem automobilů, které jsem získal v Detroitu, uplatnit při práci na takovýchto postavách.“

V průběhu pěti krátkých let od premiéry snímku Auta v roce 2006 svět počítačové animace pokročil velice zásadním způsobem. V případě snímku Auta 2 navrhl technický vedoucí Apurva Shah společně s úžasnými inovátory studia Pixar zcela nové animační techniky pro auta samotná a využil mnohem širší škálu nových nástrojů a programů. Dokonce i přesto, že používali renderovací farmu (skupina počítačů, které slouží k vykreslení snímků filmu) téměř trojnásobně velkou než v případě Toy Story 3, bylo pro ně přesto velkou výzvou zvládat náročný pracovní režim a vykreslení jednoho snímku filmu trvalo v průměru 13 hodin strojového času.

obrazek
„Po stránce rozsahu jsou Auta 2 nejnáročnějším filmem, jaký kdy Pixar vytvořil,“ říká Shah. „Tenhle film nás bere na cestu kolem světa, a všechna místa, na která diváky bereme, jsou vytvořena zcela od nuly. Každá země má odlišné 'statisty', kterých jsou stovky. Jenom zajištění toho, abychom takový objem dat zvládali zpracovat a zachovali co nejvyšší kvalitu výstupu byl náročný úkol.“

„Co se aut samotných týče,“ dodává Shah, „chtěli jsme pracovat podobně jako v linkové výrobě. Začínáme standardizovaným modelem a pak mu upravujeme parametry tak, aby odpovídal konkrétní postavě. Každé auto má speciálně laděný podvozek a mechanické vlastnosti. Starší auta mají měkčí pérování a máte z nich dojem, že už se na silnicích nějaký čas pohybují. Jedním z největších pokroků v tomto filmu je skutečný systém řízení aut - definuje, jak se pohybují, kam jedou. Chtěli jsme mít nad těmito prvky co nejvyšší kontrolu a to věci dále komplikuje.“

Pro londýnský závod musel Pixar vytvořit téměř 32 kilometrů krajiny a prostředí. Podle Shaha tvůrci filmu „v podstatě začali s mapou Londýna v ruce. Ačkoliv je náš svět karikaturou toho skutečného, chtěli jsme, aby působil co nejvěrněji. Pro tento film jsme vegetaci a budovy vytvářeli modulárním stylem, abychom snadno mohli pokrýt rozsáhlé plochy. Současně jsme změnili způsob vytváření vodních ploch, abychom měli větší kontrolu nad tím, jak se pohybují lodě a jak reagují na akci.“

Pro kameramana Jeremyho Laskyho bylo nejdůležitějším úkolem zachytit rozsáhlost celého světa, ve kterém se film odehrává, a zajistit, aby měl divák dojem, že nekončí tam, kde končí záběr kamery. „Každý film Pixaru je jako další evoluční krok,“ říká. „Zvolna posouváme hranice možností filmové kamery, abychom se přizpůsobili danému subjektu. V Autech 2 bereme to, co jsme se naučili o natáčení aut a jejich zobrazení coby postav a zohledňujeme to ve všech našich natáčecích postupech. Kamera teď působí mnohem uvěřitelněji a reálněji než v prvním dílu. A také jsme se naučili lépe zobrazit honičky či závody, aby byly zajímavější. Neustále zvedáme laťku.“

„Jednou z věcí, které jsme objevili už při natáčení prvního dílu, bylo to, že těmto postavám vyhovují velice specifické úhly záběrů a objektivy kamery,“ pokračuje Lasky. „Auta jsou mnohem zajímavější, když se pohybují. V tomto filmu je kamera často v pohybu a všechno se snažíme dohnat na maximum. Máme tu postavy, které mají všichni rádi, a umísťujeme je do šílených, napínavých situací na krásných lokacích.“

V případě prvního filmu Lasky se svým týmem konzultoval předního experta na televizní závodní přenosy Artieho Kempnera ze stanice Fox Sports, aby pochopil, jakým způsobem během příprav přenosů rozmísťuje kamery. Ve virtuálním světě počítačové animace je možné kameru umístit zcela kamkoliv, aniž by bylo třeba brát ohledy na zdraví a bezpečnost kameramana či na riziko poškození kamery, takže možnosti jsou neomezené a mnohem zajímavější.

„Chtěli jsme, aby záběry v Autech 2 působily jako skutečné záběry automobilových závodů, ale současně jsme chtěli, aby divák pocítil něco, co mu sledování takových závodů v televizi neumožňuje,“ popisuje Lasky. „Chtěli jsme, aby měl pocit, že závodí společně s auty.“

„V tomhle filmu navštívíme spoustu krásných mezinárodních lokací,“ říká Sharon Calahan, kameramanka, která má na starosti osvětlení. „Odehrává se v Evropě a Asii a skutečně jsme toužili po tom, abychom tato místa zobrazili tak, jak je třeba, aby se nezdálo, že jsme vlastně nikdy neopustili Kardanovou Lhotu. Chtěli jsme, aby se Burák ocitl mimo své přirozené prostředí. Tyhle lokace nevypadají ani vzdáleně jako Kardanová Lhota - jsou lesklé, pestrobarevné, stylové. Chtěli jsme, aby z takového prostředí Burák doslova trčel, a správné osvětlení nám s tím hodně pomohlo.“

V případě scén z Paříže se Calahan odkazuje na film Ratatouille a používá velice podobné měkké a teplé světlo. O správnou míru autentičnosti se postaral také hlavní osvětlovač Julien Schreyer, který z Paříže pochází a který se podílel i na Ratatouille. „Řekla jsem mu, že má hotovo teprve tehdy, když se na záběr podívá a začne se mu stýskat po domově.“

Obdobně se několik britských členů štábu postaralo o atmosféru v londýnských scénách, které se odehrávají pod zataženou oblohou, ale přitom není ošklivé počasí. Jedněmi z nejnáročnějších po stránce osvětlení byly pro Calahan s jejím týmem noční scény. Akcí nabitý špionážní úvod filmu se odehrává uprostřed oceánu, na jehož hladině se během něj odráží celá řada různých světelných zdrojů, a scény v Tokiu, plné zářících neonů, si vyžádaly přepracování a optimalizaci většiny nástrojů, které tým používal, aby bylo dosaženo požadovaného efektu.

obrazek
„Na Autech 2 se mi nejvíce líbí to, že jsou vizuálně velice rozmanitá,“ dodává Calahan. „Film si vyžádal maximální nasazení všech, kteří se na něm podíleli, ne jenom nás osvětlovačů. Je v něm více davových scén než kdy předtím. Špionážní vlak vypadá jinak než špionážní letadlo. Máme tu spoustu interiérů i exteriérů. Jsou tu k vidění noční scény, denní scény i změny počasí. Je vizuálně tak bohatý a pestrý a přitom v něm najdeme i scény, které využívají umírněnější, omezenější barevnou paletu.“

Jedním z technických pokroků, které se v zábavním průmyslu od premiéry prvních Aut objevily, je 3D prezentace filmů, a Auta 2 jsou třetím snímkem společnosti Pixar, který tento oblíbený formát používá. Aktuální snímek Pixaru nabízí divákům možnost zažít zábavu a vzrušení automobilových závodů a ponořit se do pozoruhodně navržených a pečlivě vykreslených prostředí.

„Mám 3D rád patrně víc než kterýkoliv jiný režisér,“ svěřuje se režisér John Lasseter. „Mám ve 3D i svatební fotografie! Náš krátký film Knick Knack, který jsme vytvořili v roce 1989, byl 3D v době, kdy neexistovala žádná 3D kina. A od začátku mám dojem, že naše animační médium je pro trojrozměrnou prezentaci jako stvořené.“

„Auta 2 jsme připravovali s jasným cílem uvést je do kin ve 3D,“ pokračuje Lasseter. „A pro filmy od Pixaru 3D neznamená, že se vás něčím snažíme za každou cenu ohromovat, jde nám o to, aby náš svět byl ještě uvěřitelnější a reálnější, abyste se cítili, jako byste do něj nahlíželi oknem. Vžijete se do něj. A myslím, že až uvidíte Auta 2 ve 3D, pochopíte, jaké úsilí jsme do toho vložili: všechno je hodně lesklé a působivé a sexy. Ale současně je to pečlivě promyšlené, protože správné nasvícení dodává 3D hloubku. Mokré ulice, lesklá auta, blýskavé budovy. Je to ohromné!“

„Opravdu se snažíme o to, aby film využíval možností 3D média,“ poznamenává k tomu Brad Lewis. „John se velice zajímá o to, jak může 3D prospět odlišným typům filmů. V případě Aut 2 pracoval náš vedoucí stereoskopie Bob Whitehill na filmu současně s tím, jak vznikal, a všichni bereme při práci na 3D návrhy ohledy. 3D kdysi bývalo jakýmsi doplňkem, něčím, co se aplikovalo úplně nakonec, ale nyní je už nedílnou součástí samotného procesu vzniku filmu. Když narazíme na něco, co podle nás bude ve 3D vypadat úžasně, začneme zjišťovat, jak upravit pohyb kamer, abychom to ještě vylepšili. Rozhodně je to klíčovým prvkem postupu výroby filmů - 3D nám může poskytnout více hloubky a prostoru a dodat příběhu na dramatičnosti.“

Snímek, který až po okraj překypuje rozmanitými lokacemi, rychlými závody a mezinárodní špionáží, ale nabízí také dojemný příběh o přátelství, je doprovázen působivým soundtrackem od držitele Oscara a ceny Grammy Michaela Giacchina, doplněným o skladby od alternativní skupiny Weezer, taktéž držitelů ceny Grammy, country hvězdy Brada Paisleyho, legendárního britského zpěváka a skladatele Robbieho Williamse, francouzské superstar Bénabara a japonské dívčí powerpopové skupiny Perfume.

Auta 2 jsou pro Giacchina již čtvrtým soundtrackem k filmu společnosti Pixar - v minulosti složil hudbu k filmům Úžasňákovi, Ratatouille a Vzhůru do oblak, ale také k půl tuctu krátkých filmů, které Pixar natočil. „Michael odvedl skvělou práci,“ pochvaluje si Lasseter. „Nechtěli jsme hudbu charakteristickou pro špionážní film. Chtěli jsme něco hodně odlišného - něco zcela inovativního.“

„John je odborníkem na příběh filmu samotného,“ popisuje Giacchino. „Ví, co jeho postavy potřebují a po čem touží. A takhle je třeba o hudbě diskutovat - prostřednictvím emocí. Pokud se Burák cítí hodně nesvůj, jsem to schopen v hudbě odrazit. Mám rád spolupráci s lidmi z Pixaru, protože všichni mluví o příběhu, což je pro mou práci ideální.“

V úvodní scéně, která se odehrává na širém moři a představuje britského superšpiona Finna McMissilea, Giacchino využil svou vášeň z dětství. „Film začíná na lodi a nikoho tam neznáte. Kde je Burák? Kde je Blesk?“ popisuje skladatel. „Když jsem tu scénu viděl, vzpomněl jsem si ihned na to, jak mi bylo deset let a jezdil jsem na kole za doprovodu surfařského rocku - hodně kytarové hudby. Zahrál jsem Johnovi něco, co jsem složil, a on okamžitě prohlásil, že je to dokonalé. A tak vznikla šablona pro celý zbytek filmu.“

obrazek
Giacchino také složil francouzskou píseň s názvem Mon coeur fait vroum (Moje srdce dělá vrrr), kterou ve filmu zpívá populární a uznávaný francouzský zpěvák a skladatel Bénabar a hudebně tak diváky přivádí do Paříže. Text skladby napsal Giacchino se Scottem Langteau a jejich francouzskou verzi vytvořil Boualem Lamhene. Bénabarovo eponymní album, které vyšlo v roce 2001, odstartovalo jeho fenomenální pěveckou kariéru. V roce 2006 se jeho album Reprise de Negociations stalo evropským bestsellerem a vyneslo mu následujícího roku hned několik hudebních cen.

Specifické pojetí popového hitu z roku 1984 You Might Think (který napsal Ric Ocasek a původně ho nahrála skupina The Cars) tu prezentuje vysoce úspěšná americká alternativní skupina Weezer. Ti na hudební scénu vtrhli v roce 1992 a do dnešního dne nahráli devět alb. „Písnička zazní ve scéně, kdy se Blesk McQueen a Burák vydávají do Japonska,“ říká Brian Bell ze skupiny Weezer. „Což je skvělé, protože to tak nějak odráží naše zážitky z Japonska - zažili jsme tam menší kulturní šok.“

„Ric Ocasek produkoval dvě naše alba a jsme velkými fanoušky The Cars,“ pokračuje Bell, „takže nahrát coververzi jejich skladby pro nás bylo dvojnásobně lákavé. Kromě toho jsme zjistili, že John Lasseter je našim fanouškem a opravdu po skladbě od nás toužil. Byl ve studiu s námi a byl to ohromný zážitek.“

Držitel několika Grammy a countryová hvězda Brad Paisley, který se na soundtracku k prvnímu dílu podílel hned dvěma skladbami, se s další dvojicí vrací i do Aut 2. „Během natáčení Aut se z nás s Bradem stali dobří přátelé,“ vypráví Lasseter. „V případě Aut 2 spojil síly s Robbiem Williamsem a společně nahráli skvělou rock'n'rollovou skladbu. Jde o něco velice odlišného od Bradovy normální tvorby, ale s Robbiem dokázali napsat výtečnou píseň, která zachycuje podstatu přátelství mezi McQueenem a Burákem a zní během závěrečných titulků.“

„Tahle píseň vznikla jako duet s jedním z nejtalentovanějších lidí, jaké jsem kdy poznal, s Robbiem Williamsem,“ dodává k tomu Paisley. „Spojit tyhle dva světy dohromady byl Johnův nápad - zkombinovat britskou a americkou hudbu. Oba jsme tu pracovali na něčem, na co nejsme příliš zvyklí, a sledovali, co se stane, když jste donuceni zkusit něco nového, což je v podstatě základem celého filmu. Naše zkušenosti tak jednoznačně zrcadlily události filmu.“

Skladba Collision of Worlds je Paisleyho duet s Williamsem, talentovaným a velmi úspěšným zpěvákem a skladatelem, který se ohromujícím způsobem proslavil nejen jako sólista, ale také jako člen kapely Take That. Williams má na svém kontě také více než 57 milionů prodaných nosičů po celém světě a je jedním z nejúspěšnějších britských umělců všech dob. „Je to mezinárodně laděná píseň, která se inspiruje filmem samotným - nebýt něj, asi by nikdy nevznikla,“ říká Williams. „Brad přišel s kytarou a základní představou o tom, jak by měl výsledek vypadat. Zahrál mi pár akordů a pak jsme to celé různě měnili a přizpůsobovali, až vznikla hrubá verze celé skladby. Objevují se v ní hovorové výrazy dvou odlišných zemí, které hovoří stejným jazykem, ale až do téhle chvíle jedna druhé nerozumí.“

Druhou skladbu s názvem Nobody's Fool složil sám Paisley. „Inspiruje se tou nejdojemnější scénou v celém filmu,“ říká Paisley. „Burák si uvědomuje, že si o něm všichni myslí, že ze sebe dělá pitomce, a dojde určitého osvícení a uvědomí si, že ho ze sebe nedělá - že pitomec je. Ale Burák si uvědomuje, kým je, a to mě inspirovalo.“

Japonská dívčí skupina Perfume ve filmu uvede svůj hitový singl Polyrhythm, který zazní ve chvíli, kdy se Blesk s Burákem objevují na zahajovacím galavečeru světového šampionátu v Japonsku.

Se svými dvanácti neuvěřitelnými filmy a pestrou paletou inovativních a nápaditých krátkých snímků v průběhu 25 let má společnost Pixar Animation Studios záviděníhodnou a výjimečnou tradici rekordů v tržbách i návštěvnosti, je hybnou silou revoluce ve výrobě filmů a baví diváky po celém světě.

„Nemůžu uvěřit tomu, že už je to 25 let a že jsme dokončili svůj dvanáctý film,“ podivuje se Lasseter. „Je to docela trefné - Auta měla premiéru při našem dvacátém výročí a Auta 2 se v kinech objeví během pětadvacátého. Ale jsem na Pixar velice, velice hrdý - jsem hrdý na všechny naše filmy a všechny naše postavy. Nejvíce ze všeho si vážím lidí - všech těch rodin a diváků, které jsme pobavili. Právě proto děláme to, co děláme, je to zkrátka tak. Jde nám o to, abychom vytvářeli co nejlepší filmy. Nejenom animované filmy, ale filmy, které významným způsobem oslovují diváky všech věkových skupin, pohlaví či národností. Právě to je naším cílem. Točíme zkrátka filmy, takové, na které chceme koukat sami.“

Pixar od svých počátků v roce 1986, kdy Steve Jobs koupil za 10 milionů dolarů divizi počítačové grafiky společnosti LucasFilm Ltd. a nové studio dostalo název Pixar, urazil velký kus cesty. Pod vedením Eda Catmulla, Johna Lassetera a neuvěřitelně nadané skupiny vypravěčů, animátorů a technických géniů společnost Pixar i nadále pokračuje v navyšování laťky špičkové výroby filmů.

Celosvětová obliba filmů společnosti Pixar přetrvává a Auta 2 jsou jedním z jejich nejpozoruhodnějších filmových počinů vůbec.


logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Vzhledy:
    Vlastni
    Neděle 20. 4. 2014 Svátek má Marcela
    Vyhrávej v casino.cz   Ušetři na UkažSlevy.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz