fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Podobné filmy    

69% 3610 hlasů
6.9 10 3610
film / akční, dobrodružný, science fiction, USA, , 125 min.
Captain America: The First Avenger
Kinopremiéra v ČR a SK 4.8.2011, DVD a Blu-Ray od 23.11.2011 Magicbox

Režie:
Herci: , , , , , více...


Ukázka
02:24



Vůbec nejlepší film o superhrdinech.
Steve Rogers je idealistický mladík, který touží vstoupit do armády a pomoci Americe porazit nacisty. Nemá však nejmenší šanci, je neduživý a odvodové komise po celé zemi ho odmítají. Při jednom z pokusů si jeho vytrvalosti a zarputilosti všimne doktor Abraham Erskine a nabídne mu účast v tajném vojenském experimentu, jehož cílem je vytvořit pro Ameriku skupinu supervojáků. Ze Steva se tak stane dokonalá lidská bytost. Na boj s nacisty přesto nedojde. Objeví se mnohem větší a nebezpečnější nepřítel, tajná organizace HYDRA, vedená všeschopným gaunerem Johannem Schmidtem, který má svůj vlastní plán na ovládnutí světa. Jeho součástí má být i tajná formule doktora Erskina na výrobu supervojáků. Steve dostane štít, který se stane jeho poznávacím znamením a se skupinou vojáků, které zachránil ze zajetí, začnou likvidovat základny HYDRY. Přinese mu tato mise nesmrtelnost nebo smrt?
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Je to fakt nuda, plus Proč museli udělat z Huga červenýho čerta...???
Všechny komentáře k filmu 61+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Captain America: První Avenger

Zrodil se stylově, když na obálce jednoho z prvních komiksů společnosti Marvel pěstí knokautoval Adolfa Hitlera. Bylo to v roce 1941, krátce před vstupem Spojených států do války a Kapitán Amerika měl alespoň virtuálně udržovat bojovou připravenost svých krajanů na vysoké úrovni. Hrdina s typickým štítem se postupně stal fenoménem, o čemž svědčí 210 miliónů prodaných komiksů. A na jeho výjimečnosti nic nemění, že jeden z nejstarších superhrdinů na marvelovské planetě se vlastního filmu dočkal jako jeden z posledních (dávno po Spidermanovi, Iron Manovi nebo Fantastické čtyřce). Steve Rogers je idealistický mladík, který stejně jako drtivá většina jeho vrstevníků touží vstoupit do armády, aby mohl Americe pomoci zdolat nacisty, až se jeho země zapojí do Druhé světové války. Jenže nemá sebemenší šanci, protože je podměrečný a neduživý a jediným jeho předpokladem je zarputilost, s jakou se nechává opakovaně vyhazovat od odvodových komisí. Ta ve finále rozhodne o tom, že ho vyberou jako vhodného kandidáta pro unikátní vědecký experiment, který má Americe produkovat Supervojáky. Jeho premiéra se vydaří a ze Stevea se díky vědeckému týmu vedeném Dr. Erskinem stane dokonalá lidská bytost. Na boj s nacisty přesto nedojde, protože se zjeví mnohem nebezpečnější nepřítel. Tajná organizace HYDRA, vedená všehoschopným gaunerem Johannem Schmidtem, totiž začala spřádat vlastní plány na ovládnutí světa. Jejich nedílnou součástí má být i tajná formule Dr. Erskina na výrobu Supervojáků. Steve Rogers dostane štít, který se stane jeho poznávacím znamením, skupinku schopných parťáků a vyrazí do mise, která mu může zajistit nesmrtelnost. Nebo přinést smrt.


O filmu

obrazek
Hrdina, který to všechno začal

Kapitán Amerika (neboli supervoják, alter ego mladého patriota Steva Rogerse) se poprvé objevil v březnu 1941, osm měsíců před tím, než Spojené státy vstoupily do druhé světové války. Nezapomenutelný obrázek z titulní stránky komiksu ukazoval mladého hrdinu s americkou vlajkou na hrudi, jak zasazuje ránu Adolfu Hitlerovi přímo do brady. Takovéto vyhraněné politické stanovisko znamenalo pro tvůrce Joe Simona a Jacka Kirbyho pohyb po tenkém ledě, ale také ukazovalo příchod odvážného bojovníka za všechny, kteří trpí tyranií a militaristickým autoritářstvím. Joe Simon a Jack Kirby měli jasno v tom, co je superhrdinovým posláním. Přesvědčivé, avšak poměrně pregnantní umělecké vyjádření způsobilo zmatek, jak vzpomíná Joe Simon: „Bylo to v době krátce před válkou, obléhali nás političtí aktivisté, kteří pořádali obrovská shromáždění na Madison Square Garden. Bývalo tam i 50 tisíc lidí. Někteří zjistili, kde žijeme, a ti nejagresivnější z nich na nás pokřikovali své protesty a plivali na nás. FBI zjistila, co se děje a přidělili nám do kanceláře agenty - pro všechny případy.” Prezident Marvel Studios a producent filmu Kevin Feige k tomu podotýká: „Když máte Kapitána Ameriku, který praští Hitlera někdy v březnu roku 1941, ještě před Pearl Harborem, pak to je jasné vyjádření, které hlásí ‘Už dál nemůžeme stát stranou’. A to okamžitě oslovilo Steva Rogerse a Kapitána Ameriku jako postavu.”

Skutečně tak bezprostřední byla hrozba v roce 1941, kdy tvůrci vytvářeli své zloduchy a k nim samozřejmě i hrdinu (samosebou, hrdinu jako prvního). Joe Simon a Jack Kirby navrhovali různé verze Kapitána Ameriky, až se nakonec shodli na té verzi, která se Martinu Goodmanovi líbila (Goodman spustil Marvel ve stejný čas jako Timely Publications - v roce 1939). Trh zareagoval okamžitě a kladně: kniha se začala prodávat.

Po mnoha různých verzích zůstává Kapitán Amerika z převážné většiny nezměněn. Joe Simon to komentuje: „Od té doby, co jsem pracoval na této postavě, se udělalo hodně věcí, nicméně zapomínat na to, kdo Kapitán Amerika je a jaký je. Je to symbol. Je ikonou.”

Až v září roku 1963 Marvel Comics poprvé představil The Avengers, superskupinu sestávající se ze čtyř nejoblíbenějších marvelovských hrdinů - Iron Man, Thor, Hulk, (všichni byli vytvořeni v 60. letech) a Kapitán Amerika; postava, která byla stvořena o dvě dekády dříve, a která mu vynesla označení “První Avenger.”

Od okamžiku, kdy se Kapitán Amerika poprvé objevil na komiksové scéně, se prodalo více než 210 milionů výtisků ve více než 70 zemích světa. A nyní, když fanouškové slaví 70. narozeniny svého super hrdiny, Marvel Studios připravilo původní příběh o tom, jak se Steve Rogers stal prvním Avengerem, Kapitánem Amerikou.

Ačkoliv studio mělo mnoho zkušeností v úspěšném převedení barvitých příběhů na filmové plátno, bylo v tomto případě rozhodnuto zachovat děj celého příběhu v době, kdy vznikl. Kevin Feige říká: “Věřím, že jsme nemohli vytvořit pojem vzájemně propojeného marvelovského filmového světa bez Kapitána Ameriky, protože je to právě on, kdo odstartoval v Marvelu filmový svět — nejen v historii našeho komiksu, ale v celkovém pohledu a vnímání postavy „zdokonaleného člověka“. Ať už to byl člověk kousnutý pavoukem, vystavený záření gamma paprsků, nebo někdo v dokonalém kovovém obleku, pojem člověka nadaného nadlidskou silou přišel až se Stevem Rogersem, Kapitánem Amerikou.”

Rozhodnutí vyprávět příběh Steva Rogerse, jehož děj se odehrává ve 40. letech, je pochopitelné. Kevin Feige to vysvětluje: “Nemůžete vyprávět příběh Kapitána Ameriky, a opominout toto období. Je toto období druhé světové války stejné, je autentické, jako všechny ty dokumentární filmy, které můžete vidět na History Channel? Ve skutečnosti ne. Tento film odráží historii marvelovského světa, a to je něco jiného, než jsme se učili ve škole - je to science fiction, která se snaží přiblížit ke skutečné historii. Použili jsme skutečné události, skutečná místa a trochu jsme to vylepšili, což nám dalo příležitost ukázat původ celého příběhu a převyprávět ten příběh tak jak nikdo jiný. Bylo natočeno mnoho válečných filmů a mnoho filmů o druhé světové válce, ale nikdo nikdy ještě nenatočil takový film jako my.”

obrazek
Režisér a výkonný producent Joe Johnston s tím souhlasí a dodává: „Máte pouze jednu jedinou šanci natočit skutečně originální příběh. Čtyřicátá léta byla velmi energická, naplněná přesvědčením, že pravda zvítězí. Z filmařského pohledu to je taková skříňka plná hraček - vozidla, architektura, móda - a my tuto skříňku naplnili marvelovskými vynálezy a zbraněmi. Prostě to byla skvělá příležitost udělat takovýhle film a tím se pohnout dál.”

Christopher Markus a Stephen McFeely připravovali scénář celých 15 let (včetně všech tří Letopisů Narnie). Stephen McFeely dodává: „Kapitán Amerika není jen skvělé ztělesnění amerického ideálu tehdejší doby, ale je taky ukázkovým příkladem hrdiny: takového, který nebyl k hrdinství zrozen, ale který se k hrdinství dokázal vypracovat díky své neochvějné odvaze a víře v sebe samého. A ačkoliv je celkem snadné převést všechny tyto věci do moderní doby, pokud máte hrdinu oblečeného do národní vlajky, je přece jen poněkud náročnější ho vnímat v kontextu současnosti. A skutečnost, že všechno má být správné a čestné, tomu dodává přitažlivost.”

Marvel Studio nalezlo v Johnstonovi ideálního režiséra, který zastřešil celý projekt. Studio pro tuto práci chtělo někoho, kdo umí nejen vyprávět příběh, ale kdo by tomu příběhu dal také srdce. Joe Johnston zahájil svou kariéru filmaře prací na speciálních efektech, když pracoval u renomované Industrial Light & Magic, a v roce 1982 získal Oskara® za nejlepší vizuální efekty za film “Dobyvatelé ztracené archy”. Jeho schopnost vyprávět příběhy a jeho obeznámenost se všemi technickými aspekty spojenými s vytvořením dobrodružného příběhu a převedení tohoto příběhu na plátno z něj dělá ideálního režiséra pro film “Captain America: První Avenger.” Kevin Feige vzpomíná, že kdykoliv s Joe Johnstonem něco diskutovali, vždy se držel toho, aby ani na okamžik nespustil z očí postavu Steva: „Samozřejmě, musí to všechno vypadat skvěle, divákům se to musí líbit, ale nejdůležitější je, aby nejen obdivovali, ale aby se vydali na tu cestu s ním. On je ten správný chlapík, který umí příběh přiblížit dnešní době, dokáže přesvědčit diváky.”

Joe Johnston má v Kevinu Feigeovi letitého fanouška: „Jsem obrovský, dá se říci celoživotní fanda Joea Johnstona, a to od té doby, co pracoval na Hvězdných válkách. Jeho film „Říjnové nebe“ je nádherný kousek filmařiny. Žádný jiný režisér by nedokázal dát filmu, časově situovaného do 40. let, tolik zábavy co on.“

Jak scénář získával pevnější obrysy, scénáristé Chistopher Markus a Stephen McFeely velmi soustředně pracovali na tom, aby příběh Kapitána Ameriky bezchybně ladil s ostatními postavami a zapadal do filmového děje. Christopher Markus k tomu říká: „Porovnávali jsme to s ostatními projekty, abychom se ujistili, že je vše správně propojené — například, Howard Stark má v našich filmech celkem význačnou roli a jeho syn je Tony Stark, Iron Man. Vazby jsou zde od samého začátku.”

Po obsáhlém čtení původního materiálu dospěli scénáristé k závěru, že tím podstatným, co bude pro diváky přitažlivé, je postava Steva Rogerse ještě před tím, než se z něj stane Kapitán Amerika. Stephen McFeely podotýká, že od samého začátku bylo nejdůležitější to, aby se diváci mohli ztotožnit a současně si oblíbit Steva, dřív než se z něj stane idol.

Režisér Johnston k tomu říká: „Steva Rogerse poznáváme nejdřív jako jeho samého, a to je nejspíš ten důvod, proč je už přes 70 let oblíbený. On sám nemá žádné zvláštní schopnosti, výjimečnou sílu nebo moc — jeho schopnosti jsou schopnosti lidského těla dotažené k dokonalosti. Musím říct, že právě toto mě nejvíc oslovilo, a i proto jsem se rozhodl udělat tento film. Je to o chlápkovi, který se během několika málo minut změní z ani ne padesátikilového nedochůdčete na naprosto dokonalého lidského jedince.”

obrazek
Obsazení filmu

Najít vhodného představitele pro roli Steva Rogerse/Kapitána Ameriky bylo náročné a dlouhé. Na papíře jde tato postava z extrému do extrému, od využívaného a odmítaného hocha k průbojnému vůdci. Kde najdete někoho, kdo začíná jako plachý člověk podprůměrného vzrůstu, přesto je schopný získat si sympatie a respekt diváků, a kdo se následně promění v nezdolného chlapíka, důvěryhodného vůdce, schopného napadnout elitní jednotky Hitlerových nejschopnějších vojáků? Filmaři procházeli seznam jmen a jedno po druhém ze seznamu vyškrtávali. Chris Evans se na seznamu herců objevil i díky své předchozí spolupráci s Marvel Studios, když ztvárnil Johnnyho Storma/Human Torch ve filmu „Fantastická čtyřka” a v dalších pokračováních tohoto filmu. Jak se seznam jmen zkracoval, Evansovo jméno stále zůstávalo. Kevin Feige k tomu říká: „Chris se líbil nám všem a překvapivě, jeho jméno bylo na seznamu herců od samého začátku. Přesto jsme museli celý seznam probrat, abychom zjistili, že to bude právě on. Je to jako když vykácíte les, abyste viděli strom uprostřed.”

Režisér Johnston k tomu dodává: „Uvědomili jsme si, že Chris splňuje všechny naše požadavky, všechno, co jeho filmová postava potřebovala. Působí podmanivě, je chlapecký, a přesto je to muž a vůdčí typ. Vypadá jako by vypadl přímo z komiksu.”

Chris Evans zpočátku trochu váhal, vzbuzovalo to v něm jisté obavy. „Byl jsem z toho nejistý a nervózní — tato postava patří do pokladnice Marvel Studios a má mnoho fanoušků. Lhal bych, kdybych tvrdil, že jsem nebyl z toho všeho pořádně zděšený, na druhou stranu hrát takovou roli, to je obrovská čest. Zkrátka, byl jsem za tu roli vděčný, ale současně i pekelně vynervovaný.”

Filmaři uspořádali schůzku, jejímž hlavním účelem bylo zmírnit Chrisovy obavy, a na této schůzce probírali především filmovou postavu a různé aspekty povahy této role, nikoliv akční film, a soustředili se na to, kdo Steve Rogers skutečně je. Chris Evans říká: „Je to opravdu dobrý příběh, dokonce i z pohledu hrdiny. Steve má hromadu nedostatků, ale přesto z toho není zatrpklý a netrápí se tím. Je to dobrý a čestný muž, je ušlechtilý, a díky všem těmto svým přednostem získá dar proměny. Když se z něj stane Kapitán Amerika, je schopen udržovat rovnováhu mezi svým novým životem a svými původními morálními hodnotami. Na té jeho „červené, bílé a modré“ filosofii je něco zvláštního, co na mě působí tak, že jsem chtěl být tím chlapíkem. Je sice fajn, když zmlátí zloducha, ale upřímně řečeno, fyzické schopnosti Kapitána Ameriky jsou zanedbatelné, když uvážíte schopnosti ostatních superhrdinů. Jeho kouzlo tkví v tom, že on je ten, koho jste rozhodnuti následovat do bitvy, je to ten, od koho chcete, aby vás vedl, ne však kvůli jeho statečnosti, ale protože je to zkrátka dobrý člověk.”

S obsazením klíčové role Chrisem Evansem začal kolotoč obsazování dalších rolí. Při obsazování ostatních rolí se Marvel Studios drželo svých „neoficiálně oficiálních“ zásad - nejdříve vybrat herce, pak přidělit roli. Kevin Feige to vysvětluje: „Obvykle máme sklon obsazovat roli podle toho, jaká je a co vyžaduje a ne vždy je obsazen někdo, s kým se můžeme ztotožnit. A představa, že všechny tyto postavy, které se ve filmu setkávají, mají příležitost se navzájem utvářet, je úžasná. Budujeme tak Marvelu jeho vlastní svět. Nikdy nevíte, kdo další se na plátně objeví, a proto chceme mít jistotu, že role jsou obsazeny nejlepšími herci od samého začátku.”

Obsazení filmu bylo skutečně vynikající, od nováčků až po ostřílené filmové veterány: Držitel Ceny Akademie® Tommy Lee Jones jako plukovník Chester Phillips a velící důstojník Kapitána Ameriky; všestranný Hugo Weaving v roli Johanna Schmidta/Red Skulla coby bídácký vůdce organizace HYDRA; Stanley Tucci, nominovaný na Cenu Akademie® jako Dr. Abraham Erskine, tvůrce projektu Znovuzrození a muž, který osobně vybere Steva Rogerse, aby se v tomto programu stal prvním testovacím subjektem. Hayley Atwell, herečka nominovaná na Zlatý Globus, v roli Peggy Carterové, vojenské spojky Kapitána Ameriky; Sebastian Stan jako Stevův nejbližší přítel Bucky Barnes; Dominic Cooper coby bohatý průmyslník a vynálezce Howard Stark nebo Toby Jones v roli Arnima Zoly, vědce spolupracujícího s nacisty, a samozřejmě mnoho dalších skvělých herců.

<>Obrázek nenalezen<> Tommy Lee Jones je jedním ze špičkových herců své generace, má za sebou nespočetně skvělých hereckých výkonů, lze o něm říci, že je téměř prototypem amerického velitele - muže, který několika málo slovy a svým působivým jednáním řídí armádu, vyšetřování, organizaci. Má také smysl pro poněkud drsný humor a mozek vědce - zkrátka a dobře, jako by byl pro roli plukovníka Phillpse zrozen.

Tommy Lee Jones to komentuje: „Hraju plukovníka, takový ten typ odměřeného armádního chlápka, který zodpovídá za jednotku Kapitána Ameriky. Mám pocit, že ve všech filmech je kousek mě samého, ale tady se mi líbí to, co Joe [Johnston] a Kevin [Feige] udělali, aby film byl svým způsobem jedinečný. Je to film založený na komiksu, ale kromě toho taky má zahrát na strunu patriotismu. Ale není to příliš vážné ani náročné, je to zkrátka legrace a mě to ohromně baví. Na některé lidi musím řvát, musím dávat mužům rozkazy, ale současně je také o vtipkování... Je to zábava.”

Christopher Markus a Stephen McFeely skoro nemohli uvěřit, jaké je potkalo štěstí, když se jim do role plukovníka Chestera podařilo obsadit Tommyho Lee Jonese. „Je to naprostá šílenost, když si pomyslíte, že cokoliv, co napíšete, pak uslyšíte z úst samotného Tommyho Lee Jonese,” říká Christopher Markus. „Při zkouškách, když Tommy četl svůj text, to bylo báječné — on byl tak skvělý, že jsme se občas zarazili a řekli si: ‘Moment, tohle přece neříká on sám, tuhle repliku jsme napsali my!’ Pořád je to pro nás tak trochu neuvěřitelné, že on čte dialogy, které jsme napsali my!”

Ve filmu „Captain America: První Avenger” čelí Steve Rogers nejznámějšímu a nejnechvalněji proslulému marvelovskému lumpovi — a tím je Red Skull, známý též jako Johann Schmidt, darebák, který se veřejnosti poprvé představil v březnu roku 1941. Ještě před tím, než Steve Rogers dostal injekci měnící tělo k dokonalosti v rámci projektu Rebirth, Johann Schmidt získal vzorek tohoto séra, které mělo zlepšovat všechny lidské schopnosti. Pro Steva Rogerse, jeho statečné srdce a odvážnou náturu sérum znamená stát se Kapitánem Amerikou — avšak pro Schmidtovu krutou a bezcitnou povahu a jeho touhu po moci to znamená, že se stane strašlivou nestvůrou, která prahne po tom, aby mohla vládnout celému světu.

Joe Johnston pomýšlel na obsazení Hugo Weavinga již po jejich spolupráci na filmu „Vlkodlak“. Režisér Johnston chtěl pro roli Red Skulla někoho, kdo by zářil i zpoza masky Red Skulla, někoho, jehož herecký projev se za maskou neztratí. Hugo Weaving toto předvedl zcela přesvědčivě ve svém představení „V jako Vendetta,” které bravurně odehrál se zcela statickou maskou.

„Důležité je udržet postavu Johanna Schmidta na plátně tak dlouho, jak je to jen možné, takže v okamžiku, kdy se objeví Red Skull, diváci ho již znají jako člověka — a stejné je to i se Stevem Rogersem, kterého diváci znají jako vychrtlé dítě,” říká Kevin Feige.

Hugo Weaving přiznává, že měl jen velmi mlhavou představu o komiksových postavách, a vůbec netušil, jakou ikonou jeho postava vůbec je: „Nevěděl jsem vůbec nic o příběhu Kapitána Ameriky, a o moc lépe jsem na tom nebyl ani s ostatními superhrdiny. To, že jsem se stal součástí něčeho takového, pro mě bylo rozšířením mých znalostí. Johann Schmidt je německý důstojník, který se zajímá o schopnosti přesahující běžné lidské síly, a co se týče té zlotřilé stránky role, věřím, že jsem jí dodal něco zajímavého.”

Stephen McFeely to komentuje: „To, co je na té postavě tak zvláštní a současně i charakteristické, je to, že se oddělí od nacistů a nakonec skončí u toho, že je zabíjí. Dokonce i náš zloduch nenávidí nacisty! Nenávidíte tu postavu a stejnou měrou jste jí fascinováni, a Hugo obojí umí předvést tak, že si to člověk pomalu nedovede představit.”

Hugo Weaving přiznává, že nebylo snadné proniknout do role Red Skulla: „Je tolik různých verzí příběhů a tolik různých představ a ztvárnění Red Skulla, že jsem si zkrátka nebyl jistý, kam mám směřovat a čím se mám řídit - mám se ponořit do komiksů a nastudovat si komiksy, anebo se prostě jen řídit scénářem? Nakonec jsem usoudil, že nejlepší bude čerpat z toho, co je ve scénáři, protože Marvel Studios zpracovalo tuto postavu i její dialogy po svém. Nezáleží na tom, jak dlouho je tato postava vytvořená, v kolika různých obměnách či úpravách se objevila v komiksech, pro mě jako herce je podstatné pouze to, abych porozuměl tomu, co je ta postava zač a čeho chce dosáhnout. A to je samosebou jenom ve scénáři.”

obrazek
Weavingova spolupráce na filmu znamenala po letech opětovné setkání, a to nejen s režisérem Johnstonem, ale také s hlavním kameramanem Shelly Johnsonem a šéfem výpravy Rickem Heinrichsem — všichni čtyři pracovali společně na „Vlkodlakovi“. Hugo Weaving říká: „Říkal jsem si, že hrát Red Skulla bude zábava, a když jsem pak poprvé viděl nákresy Red Skulla, uvědomil jsem si, že mimo tu zábavu to bude i docela náročné. To, že jsme na tom pracovali s klukama [z „Vlkodlaka“] společně, to už byla jen taková třešinka na dortu.”

Ve filmu “Captain America: První Avenger” je objektem milostného zájmu Peggy Carterová, kterou ztvárnila britská herečka Hayley Atwell. Hayley Atwell vysvětluje: „Na té roli mě nejvíc zaujalo to, že tato žena se pohybuje v ryze mužském prostředí. Má v sobě notnou dávku bojovnosti, což já sama shledávám jako velmi zajímavé, a je velmi tajemná. Vztah, který vzniká mezi ní a Stevem Rogersem, není jen obyčejná love story všedního dne. Peggy Carterová má svou práci, je sebejistá a také ji jdou zatraceně na nervy všichni ti chlápci, co jí v armádě neberou vážně. Myslím, že právě díky tomu vzbuzuje respekt, zejména pak u Steva. Je totiž úplně jedno, jak a v co se proměnil, uvnitř zůstává malým chlapcem, který nikdy neměl zkušenosti se ženami. Je to jako kdyby šel ze základní školy rovnou na vysokou - a mezitím nebylo nic.”

Kevin Feige to hodnotí: „Ženy v marvelovských filmech pomáhají superhrdinům pochopit, kdo vlastně jsou - a to v průběhu celého děje a takovým způsobem, který je činí hrdinům rovnocenným. Myslím si, že takové příběhy jsou nejlepší: musí tam být někdo jako je Peggy Carterová stojící po boku Steva Rogerse. Je pro Steva obrovskou morální oporou i vzorem, když se transformuje do Kapitána Ameriky. Tohle je báječná příležitost, jak dát více projevu a prostoru ženským hrdinkám ve filmu.”

Všechny zážitky a zkušenosti, které Steve Rogers získal ještě před tím, než se stal Kapitánem Amerikou, nasbíral díky svému přátelství s Bucky Barnesem — Bucky je v mnoha směrech tím, kým by Steve chtěl být. Oba jsou odvážní, avšak Bucky není po fyzické stránce jako Steve: Bucky vyhrává rvačky i pěstní souboje, má dostatek sebedůvěry při kontaktu se ženami, a co je nejdůležitější - je uznán jako vhodným adeptem pro službu v armádě, zatímco Steve byl armádou odmítnutý.

Podobně jako postava Kapitána Ameriky i Bucky Barnes se v marvelovských publikacích objevil mnohokrát v mnoha různých verzích, takže herecké obsazení této role bylo poměrně náročnou záležitostí — herec musel vyhovovat požadavkům role, ale současně musel být schopen své postavě dát i „cosi“ navíc, co nebylo ve scénáři.

Producent na to vzpomíná: „Sebastian Stan sám nahrál svůj výstup, avšak pro postavu Steva Rogerse, nikoliv pro Buckyho. Líbilo se nám to a tak jsme mu řekli o postavě Buckyho, kterou jsme ještě pro tento účel trochu poupravili, aby na tom byli oba podobně - asi jako starší brácha, kterého Steve nikdy neměl.”

Sebestian Stan přijal roli Buckyho: „Hraji Jamese Buchanana Barnese, více známého jako Bucky. Bucky se Stevovi v mnoha směrech podobná a myslím, že právě toto je spojuje — oba jsou sirotci, oba jsou samostatní a nezávislí. Ale Bucky má vůči Stevovi pocit zodpovědnosti a udělá všechno, aby ho ochránil.”

Vztah, který se vytvoří mezi transformovaným Kapitánem Amerikou a vojákem Barnesem, Sebastian vysvětluje takto: „Jakmile se Steve stane Kapitánem Amerikou, stane se symbolem. Bucky vždycky dokázal dělat věci, které byly na hraně, a to je důležité i pro to, o co usiluje Kapitán Amerika. Líbí se mi to, protože mám pocit, že právě toto dodalo všemu ještě další rozměr.”

<>Obrázek nenalezen<> Podobně jako Hugo Weaving i Sebastian Stan si musel najít toho „pravého“ Buckyho mezi mnoha různými marvelovskými verzemi, avšak filmaři mu herci poněkud ulehčili. Sebastian to vysvětluje: „Způsob, jakým byl Bucky v prvotních komiksech vylíčen, je úplně jiný než ten filmový, a díky tomu jsem mohl do postavy vnést něco nového a neotřelého. I přesto si však Bucky musel zachovat některé původní rysy.”

Pro Dominica Coopera také nebylo snadné najít se ve vynálezci Howardu Starkovi, budoucím otci Tonyho Starka, muže, který se stane Iron Manem. Dominic Cooper k tomu dodává: „Nevyrůstal jsem na komiksech, byl jsem spíš dítě, které dělá rámus s autíčky. Ale jakmile jsem tu roli měl, zvedl jsem telefon a vedl se studiem velmi dlouhý hovor o tom, jaká ta postava vlastně je, jak ji vidí tvůrci a režisér a jakou úlohu má v příběhu sehrát. Howard Stark je velice živelný, energický podnikatel, kdysi tak trochu playboy, tvůrce i vynálezce. Měl jsem tedy hodně možností, jak jeho postavu v různých směrech utvářet. Taky mě mrzelo, že nemám oblek a plášť a nemůžu šplhat po kde čem, ale člověk nemůže mít všechno...”

Dominic Cooper hrál převážně v nízkorozpočtových a nezávislých filmech (hrál například budoucího zetě Meryl Streep v muzikálu „Mamma Mia!”). Bylo to tedy tak trochu šokující, když se najednou ocitl ve filmové vřavě, kterou s sebou přináší natáčení velkofilmu s obrovským rozpočtem: „Byl to naprosto neobyčejný zážitek, když jsem se poprvé objevil ve studiu. Pracoval jsem povětšinou na nízkonákladových a nezávislých filmech, a tady jsem potkal člověka, který kreslil obrázky ke scénáři. Všechny byly tak nádherné a propracované, že vypadaly jako opravdové obrazy a všechny se daly z fleku pověsit na zeď. Nejen že vytvořil celou řadu překrásných obrázků ke scénáři filmu, seděl taky u počítače a povídal si s Joem [Johnstonem] — a já byl najednou uprostřed jejich rozpravy, kdy Joe vysvětloval, kdy a kde má být ponorka. A oni všemi těmi obrázky dokázali díky grafice pohybovat, a já pochopil, jak výjimečný projekt to je, jak skvěle to mají propracované. Bylo to, jako bych vstoupil do svého vlastního komiksového světa.”

Pro herce Neala McDonougha byla role Dum Dum Dugana podle jeho vlastních slov „požehnání, prostě ta nejlepší věc.” Neal McDonough k tomu dodává: “Problémem většiny takovýchto filmů vytvářených na základě komiksových předloh je to, je nejsou ani tak o hraní jako spíš o efektech, kostýmech a pyrotechnice. Ale to, co dokázal Jon Favreau s Iron Manem v obsazení Roberta Downey Jr., odstartovalo úplně jinou éru komiksových filmů. To už nebyl jen takový komiks — to už byl skutečný příběh. Myslím, že lidé zapomínají, že tyto komiksy hlavně vyprávěly příběhy. A Marvel Studios se k tomu nyní vrací. Chrisovi se povedlo s Kapitánem Amerikou totéž co Robertovi [Downey Jr.] s Iron Manem”

Dr. Erskinea, tvůrce speciálního séra, po jehož užití se z obyčejných mužů stávají supervojáci, ztvárnil herec Stanley Tucci, který vždy obdivoval komiksy pro „jejich neobyčejné hrdinství a krásu jednoduché grafiky.” Marvel Studios věnovalo herci sbírku komiksů, takže z nich Stanley Tucci mohl čerpat náměty a inspiraci, kterými by dotvořil svou postavu. Sám herec k tomu říká: „Dr. Erskine je německý vědec, který během nacistického režimu musel pod nátlakem spolupracovat — vytvořil sérum, které dokáže zesílit všechny fyzické i psychické vlastnosti, které daná osoba má. Nacisté samozřejmě chtějí, aby toto sérum zkoušel na jejich vlastních lidech, a to dr. Erskine odmítá. Nakonec odchází do Ameriky a svůj vynález se rozhodne použít pouze pro dobrou věc. Bohužel, někdo v Německu již dříve získal toto sérum... A z použití tohoto séra vznikne zlo, které se pak stane protivníkem Kapitána Ameriky.”

A tak zatímco téměř všichni kolem doktora Erskinea pochybují anebo odmítají být pokusným králíkem pro sérum, Stevem Rogersem si je doktor jistý: „Vidí ve Stevovi neotřesitelný smysl pro to, co je správné a co je špatné, společně s vrozeným smyslem pro spravedlnost a s touhou bojovat za správnou věc. Po fyzické stránce Steve nejspíš není tím nejlepším možným k testování, ale je jasné, že sérum tento nedostatek vyrovná. Všechny dobré vlastnosti, které Steve má, sérum znásobí. Steve je morálně nejčistší člověk, jakého mohl najít.”

obrazek
Příprava: červena, bílá & modrá versus... červená

Vytvoření kostýmu pro tak výraznou postavu jako je Kapitán Amerika bylo velmi náročným úkolem pro návrháře Ryana Meinerdinga a na cenu Akademie® nominovanou kostýmní návrhářku Annu B. Sheppard. Vzhledem k tomu, že postava komiksu se zrodila před 70 lety, bylo nutné najít rozumný kompromis mezi tím, na co byli zvyklí fanoušci a co vyžadoval film.

Kostým v sobě musel především spojovat vhodný vizuální efekt s praktičností, jak říká koproducent Stephen Broussard: „Ať už jde o Tonyho oblek v Iron Manovi nebo o Thorovo brnění, vždycky se musí najít ta správná rovnováha, která odpovídá požadavku předlohy a zároveň vypadá dobře na plátně.”

Zatímco Chris Evans trávil týdny fyzicky náročným tréninkem, aby propracoval k ‘fyzické dokonalosti’, kterou díky séru Dr. Erskinea ve filmu získá, tým výtvarníků se zabýval úplně jinou proměnou — transformací Johanna Schmidta, Red Skulla. Tuto nelehkou proměnu připravoval výtvarník David White společně s Hugo Weavingem. Herec mu musel být jakousi předlohou, na jeho tvář se přikládaly silikonové protézy a David White to vysvětluje: „Mým úkolem bylo najít rovnováhu a současně podobnost mezi Hugem a Red Skullem. Rozhodně jsem nechtěl, aby se Hugo pod maskou ztrácel.”

David White a producenti probrali několik konceptů, než objevili ten správný vzhled pro Red Skulla. Záměrem bylo dosáhnout kostlivého vzhledu. David White říká: „Joe [Johnston] nechtěl, aby diváci sympatizovali s Red Skullem, nebo aby k němu pociťovali lítost. Ale trval na tom, že Red Skull musí vypadat nezapomenutelně, možná i trochu groteskně, ale ne nechutně. Chvíli to trvalo, než jsme našli ten správný vzhled, který není příliš groteskní, a je dostatečně působivý… zkrátka abyste od něj nemohli odtrhnout oči! ”

Silikon, ze kterého se maska vyráběla, měl kromě jiného i tu výhodu, že díky jeho průhlednosti a pod správným nasvícením působil dojmem zářivě načervenalé barvy. Hugo Weaving říká: „Mít na sobě poprvé masku bylo hotové utrpení. Avšak při druhé zkoušce jsem si uvědomil, jak širokou škálu výrazů mohu použít, a myslím, že se mi to celkem dařilo.”

Hugo Weaving často trávil během natáčení 14 až 15 hodin plně namaskovaný: „Je hrozné horko, kterému se nevyhnete, takže se samozřejmě začnete potit, a protože jste celý namaskovaný, začnou se vám potit akorát uši a okolí úst. Vypadalo to, jako bych slintal.“ Aby se předešlo problémům s pocením, přišlo ke slovu důsledné a časté pudrování.

O prvním zkoušení svého kostýmu Chris Evans říká: „Dalo se předpokládat, že ten kostým na sobě budu mít celkem dlouhou dobu. Připadalo mi to, jako bych na sobě nosil váhu navíc. Na vzhledu kostýmu pracovala hromada lidí a opravdu se s ním nadřeli. Kostým jsem si zkoušel několik týdnů: něco bylo zkráceno, něco bylo přiděláno. Nakonec vypadal tak, jak mělo, a myslím, že vypadal skvěle.”

Tvůrce obleku Patrick Whitaker spolupracoval s kostýmní návrhářkou Annou Sheppard a návrhář Grahamem Churchyardem — vše bylo diskutováno s filmaři, aby to na plátně vypadalo přesně, funkčně, prakticky a dobře. Látka obleku byla z balistického nylonu, protože nylon je trvanlivý a silný, dobře drží barvy a umožňuje relativně velkou volnost pohybu. Patrick Whitaker podotýká: „Oblek musel být maximálně funkční a praktický, a to, že vypadal trochu humpolácky, příliš nevadilo… Ostatně byla to čtyřicátá léta.”

Howard Stark dá Stevovi Rogersovi to, co z něj nakonec udělá Kapitána Ameriku: štít. Jeho charakteristický kulatý tvar byl navržen původním tvůrcem a ilustrátorem Joem Simonem. Dominic Cooper, který hraje Howarda Starka, k tomu říká: „Štít byl vyroben z Vibrania, což je materiál silnější než ocel, ale mnohem lehčí. Materiál nepřenáší žádné vibrace, takže když cokoliv narazí do štítu, není zde žádný zpětný náraz. Štít z Vibrania udělá z kulky něco jako bavlněnou kuličku… a to jsem vynalezl já. Dobrý, co? ”

„Pro většinu lidí by to asi nebyla ta první zbraň, kterou by si vzali do bitvy. A přitom je s tím štítem taková zábava,” říká Kevin Feige, „jen v komiksech je asi 600 kousků, které s ním [Kapitán Amerika] provádí a pořád ještě přichází s dalšími a dalšími věcmi, které by člověka ani nenapadly.”

<>Obrázek nenalezen<> Druhá světová válka - podle Marvelu

Film se natáčel z převážné většiny ve Velké Británii, produkce filmu se uskutečnila ve světově proslulém Shepperton Studios v Surrey (neboli ‘Sound City,’ jak se tomu také říkalo, když zde v roce 1931 produkce začínala; deset let předtím, než byl světu představen Kapitán Amerika). Hlavní natáčení začalo 12. července 2010 — na natáčení se podílelo více jak tisíc lidí jen ve filmovém štábu. Přestože se filmaři snažili držet marvelovské verze ze čtyřicátých let, koproducentka Victoria Alonso podotýká: „Je to vždy určitá kompilace historicky reálných faktů, které se pak upraví pro film.“

Vedoucí výpravy Rick Heinrichs velmi pečlivě vykreslil všechny lokality a zadaptoval ryze britské prostředí tak, aby odpovídalo americkému; vše pak bylo doladěné počítačem. Anna Sheppard, která připravovala kostýmy pro určité scény více než třem stovkám statistů, pečlivě studovala dobové materiály, aby kostýmy působily co nejautentičtěji. Vojenský poradce Billy Budd, který měl přes 15 let zkušeností z British Royal Marines, pomáhal hercům s vojenským vybavením a zbraněmi; filmaři na těch nejnáročnějších scénách spolupracovali také s armádou, v některých záběrech byla až třetina skutečných vojáků, vysloužilých či v aktivní službě. Billy Budd přiznává, že Chrisu Evansovi nedával žádné rady, dokud se z něj na plátně nestal Kapitán Amerika: „Nechtěl jsem, aby měl byť jen ponětí o tom, jak to všechno dělat „po vojensku“, všechno, čím prochází a s čím se potýká, ještě než se z něj stane hrdina, je pak mnohem věrohodnější.”

Fyzická příprava pro natáčení filmu nebyla určena výhradně mužům. Hayley Atwell podstoupila tvrdý vojenský výcvik s bývalým příslušníkem námořních sil, nejen kvůli fyzické zdatnosti, ale také proto, aby se naučila zacházet se zbraněmi a kulometem stejně přesvědčivě jako Peggy Carterová: „Když jsem se učila zacházet s revolverem, používala jsem Walther PPK. Samozřejmě jsem zbraň měla v ruce již dřív, ale nic tomu podobného. Velmi jsem se na to těšila a některé z mých cvičení se zbraní byly dokonce natočeny. Pak mě Joe [Johnston], který byl vždy pro každou legraci, pošťouchnul: ‘A co kdybychom si vzali kulomet? Myslím, že Peggy by měla být opravdu výjimečná.’ Přinesli tedy kulomet a já málem upadla, když jsem z něj poprvé vystřelila - všude střelný prach, strašné horko... říkala jsem si, jestli se mi to kdy povede, aniž bych ucukla. Trvalo to několik týdnů, než jsem si na to zvykla a dokázala zachovat klid. Nakonec mi to připadalo jako moje prodloužená ruka. Musím říct, že nakonec jsem byla sama se sebou spokojená — ale Joe [Johnston] byl taky, a to bylo hlavní.”

A zatímco se většina herců i štábu chystala předstírat boje druhé světové války, zbylí členové štábu se snažili upravit Steva Rogerse tak, aby vypadal co nejméně připravený na válku. Odborník na vizuální efekty Christopher Townsend měl za úkol vytvořit vzhled Steva Rogerse ještě před jeho transformací. Vyzbrojený mnoha zkušenostmi z fantastických, akčních a dobrodružných filmů se Christopher Townsend pustil do práce.

Udělat z Chrise Evanse ani ne pětačtyřicetikilového Steva Rogerse znamenalo pro Christophera Townsenda použít mnoho speciálních technik včetně úpravy hlavy, která byla velmi věrohodná díky „zeštíhlení“ Evansovy hlavy a obličeje. Štíhlejší dvojník Chrise Evanse sledoval všechny scény a poté se snažil napodobit mimiku i pohyby. Nakonec byla hlava a tělo spojeny. Dokonce ani 170 cm vysoký dvojník nepůsobil vždycky podle představ filmařů, takže se nakonec musel použít speciální software, který upravil tělo. „Chris Evans má tak úžasnou postavu, že to byl téměř zločin, udělat z něj něco takového,” říká výkonný producent Louis D’Esposito, „ale je to neuvěřitelně šokující vidět ten konečný výsledek počítačové grafiky.”

<>Obrázek nenalezen<> Kevin Feige je podle svých slov velkým fandou komiksů: „Počítáme se mezi fanoušky. Jestliže připravujeme něco, co chtějí lidé vidět, je to i proto, že to my chceme vidět taky. Víme, že nejhorší chybou je myslet si, že víme všechno líp, přestože postava Kapitána Ameriky tu je už přes sedmdesát let. Kapitán Amerika je mnohem starší než my, byl tu dříve než my a bude i tu i dlouho poté, co my odejdeme.”

Podle Kevina Feiga je na postavě Steva Rogers/Kapitána Ameriky fascinující právě to, že se i v průběhu let nemění. Je schopen se přizpůsobit kterékoliv době a dokáže reflektovat náladu společnosti v kterémkoliv okamžiku.

Chris Evans se počítá mezi ty šťastné, kteří měli možnost účastnit se tohoto projektu, který převedl komiks do filmové podoby: „Vznikla neuvěřitelná základna nadšených fanoušků. Mají silný hlas a chtějí, aby se o nich vědělo. Herec potřebuje své diváky a je fajn, když máte fanoušky, kteří vás podpoří. Nedělal jsem tento film jenom proto, že je od Marvelu, ale taky proto, že má tolik nadšenců. Pevně doufám, že jsem odvedl dobrou práci.”

Pro Joea Johnstona bylo režírování filmu “Captain America: První Avenger” splněním snu. Uzavírá to slovy: „Je to postava, do které se promítají ideály patriotismu. Tato postava se objevila ještě dřív, než jsme skutečně vstoupili do války, a myslím, že se z ní rychle stal symbol. Symbol „toho, čeho bychom mohli dosáhnout, jen kdyby nám to bylo dovoleno“. A mně to bylo prostřednictvím tohoto filmu dovoleno. Měli jsme v rukách sny celého národa a měli jsme možnost převyprávět příběh Kapitána Ameriky tak, že na něj mohou být jak fanoušci, tak tvůrci z Marvel Studios pyšní. Sotva bych mohl být šťastnější.”

Podobné filmy

Terminator Genisys
(Terminator: Genisys) Pokračuje boj lidí proti strojům, které po vzpouře v devadesátých le...
dnes 20.00
NAHRAT
ZDARMA
Prima Cool
Síť
(The Net) Sandra Bullock je systémová počítačová analytička, odbornice na vyhledávání virů...
dnes 20.00
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Déja Vu
Na říčním parníku dojde k mohutné explozi, která má za následek stovky nevinných obětí. Ag...
zítra 00.30
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Neděle 24. 6. 2018 Svátek má Jan
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz