fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Podobné filmy    

81% 2648 hlasů
8.1 10 2648
film / drama, USA/Indie/Spojené arabské emiráty, , 146 min., od 12 let
The Help
Kinopremiéra v ČR 26.1.2012 v SK 9.2.2012, DVD a Blu-Ray od 30.5.2012 Magicbox

Režie:
Herci: , , , , , více...

Ocenění: 2011, Oskar, Ženský herecký výkon ve vedlejší roli (O. Spencerová), Film


Ukázka
02:25



Změna začala šeptandou.
Snímek Černobílý svět mapuje vztah tří zcela rozdílných a výjimečných žen, jež spojuje tajný spisovatelský projekt, který se pokouší překonat zažitá společenská pravidla a svou existencí tak všechny tři ženy ohrožuje. Eugenia "Skeeter" Phelanová právě dokončila školu a je rozhodnuta začít se živit psaním. Na rozdíl od dívek, v jejichž společnosti ve městě Jackson v Mississippi vyrostla, touží Skeeter po kariéře a je zcela smířena s tím, že manželství a děti budou muset nějaký čas počkat. To se setkává s velkým odporem jak u jejích vdaných kamarádek, tak především u její matky. Když se jí podaří získat práci v místních novinách, požádá o pomoc Aibileen, služku své nejlepší kamarádky, a následně začíná na popud nakladatele pracovat na tajném spisovatelském projektu. Aibileen Clarková strávila celý život jako služebná v domech bílých lidí v Jacksonu. Vychovala pro své zaměstnavatele 17 dětí a jednoho vlastního syna, který tragicky a zcela zbytečně zemřel během nehody. Aibileen, zarmoucená ztrátou svého jediného dítěte, je velkou oporou jak víra, tak její nejlepší kamarádka Minny. Když jí do života vstoupí Skeeter, Aibileen zjišťuje, že je poprvé v životě ochotna se s někým podělit o své zážitky a zkušenosti - ačkoliv tento zdánlivě prostý čin s sebou nese velká rizika. Přímočará Minny Jacksonová je třiatřicetiletá služebná, která má pověst nejlepší kuchařky v Mississippi. Pracuje pro Hilly Holbrookovou, ale následkem vzdoru je z práce vyhozena a nucena vydat se na periferii Jacksonu, kde pracuje pro osamělou Celii Footeovou. Minny je Aibileenina nejlepší kamarádka a pomáhala jí vyrovnat se se ztrátou jediného syna. Ačkoliv je silná a nezávislá, je Minny současně velice rozumná a také zdravě skeptická, co se Skeeteřina projektu týče. Mezi trojicí žen vznikne doslova sesterské pouto, které jim pomáhá překonat těžkosti, jimž jsou během svého snažení vystaveny, a pomáhá jim uvědomovat si, že občas je třeba vybočit ze zajetých kolejí - i pokud to znamená nutnost konfrontovat celé město tváří v tvář a ukázat mu, že doba se mění.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Poněkud černobílý film o hodných, slušných, skromných a pracovitých černoškách a jejich bílých, hloupých, líných a pekelně zlých zaměstnavatelkách. Zachraňuje to vysoce funkční, protože promyšlená a propracovaná hra na city. Něco mi ale říká, abych tomu moc nevěřil, pokud nechci být sám sobě za blbce.
Všechny komentáře k filmu 43+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Černobílý svět

Černobílý svět byl natočen na motivy úspěšného bestselleru z pera Kathryn Stockett a zazářila v něm Emma Stone coby Skeeter, Viola Davis jako Aibileen a Octavia Spencer coby Minny. Příběh vypráví o třech velmi rozdílných a velmi výjimečných ženách z Mississippi šedesátých let, které se díky tajnému projektu, jenž porušuje všechna pravidla, spřátelí a společně budou čelit ohrožení. Z jejich velmi nepravděpodobné aliance vznikne pozoruhodný vztah, jenž jim všem dodá odvahu vystoupit z ulity a také je naučí, že hranice jsou občas od toho, aby se překračovaly, i když to znamená třeba postavit každého ve městě tváří v tvář měnící se době. Tento film vás rozhodně zasáhne a dojme. Černobílý svět je plný kousavosti, humoru a naděje a zároveň představuje nadčasový a univerzální příběh o schopnosti udělat změnu.


O filmu

obrazek
Stejně jako je přátelství klíčem k příběhu Černobílého světa, tak bylo zásadním činitelem i v případě samotného vzniku tohoto filmu. Režisér a scenárista Tate Taylor a Kathryn Stockett, autorka románu Černobílý svět, byli kamarádi z dětství, kteří společně vyrůstali v sedmdesátých letech v Jacksonu v Mississippi.

Jejich dlouhé a pevné přátelství tvořilo základy, na kterých celý film vznikl, a v průběhu času získali dalšího přítele, Brunsona Greena, se kterým se Taylor poprvé setkal zhruba před osmnácti lety na bluesovém festivalu v Jacksonu. Poté se jejich skupina rozrostla ještě o Octavii Spencer. Tu Taylor potkal v roce 1996 při práci na filmu Čas zabíjet, na kterém se podíleli jako asistenti produkce.

Když práce na filmu skončily, Taylor a Spencer se společně přestěhovali do Los Angeles. Tam se Taylor, Green a Spencer často scházeli a Stockett, která se vdala, měla dítě a žila v New Yorku, je často navštěvovala.

Stockett psaní svého románu začala krátce po událostech 11. září 2001. Trvalo jí to takřka pět let a více než šedesátkrát byl román nakladateli odmítnut. Stockett se už víceméně vzdávala nadějí na jeho vydání, když ho dala přečíst Taylorovi. „Pustil jsem se do čtení rukopisu a byl jsem ohromený,“ vzpomíná Taylor. „Zapůsobila na mě upřímnost příběhu neobvyklé skupinky žen v Mississippi v roce 1963. Zavolal jsem Kathryn a zapřísahal ji, že nesmí ztrácet naděje, že tuhle knihu prostě někdo vydat musí. A že pokud ne, tak podle ní natočím film.“

Tento nápad se mu zalíbil natolik, že rukopis zaslal jejich společnému příteli, producentovi Brunsonovi Greenovi. „Byl jsem v New Yorku a Tate prohlásil, že mi pošle jednu knížku a abych si ji okamžitě přečetl, že ji musíme zfilmovat,“ vzpomíná Green. „Přečetl jsem si ji během zpátečního letu a doslova jsem se během toho v letadle rozplakal. Připomněla mi služebnou mojí babičky, Mary, a jejich dlouholetý, věrný, leč složitý vztah.“

Nejtěžším úkolem při psaní scénáře pro Taylora bylo zachovat ducha celé knihy a přitom ji dokázat zhustit do dvouhodinového filmu. „Technicky to znamenalo především vzít prvních 200 stránek a vyrobit z nich 20-25 minut scénáře,“ popisuje. „Ale znal jsem materiál dobře. Četl jsem tu knihu asi třináctkrát a označoval jsem si v ní věci, které se mi opravdu líbily.“

Zhruba o rok později vyšel román Černobílý svět u nakladatelství Penguin Books. Čtenáři si knihu natolik oblíbili, že po 103 týdnů setrvala v žebříčku bestsellerů a z toho šest týdnů byla na jeho nejvyšší příčce.

Když se román vyhoupl na nejvyšší příčku tohoto žebříčku poprvé a nakladatel spisovatelce tuto novinu volal, cestovali zrovna Tate Taylor, Kathryn Stockett a Brunson Green společně do Atlanty, kde se konala poslední ze série autogramiád šťastné autorky.

V této fázi už Taylor s Greenem aktivně hledali zkušeného producenta, který by jim s výrobou filmu pomohl. Uvědomili si, že jejich zkušenosti pocházejí primárně z oblasti nezávislé tvorby a proto hledali někoho, kdo má zkušenosti s prací s velkými filmovými společnostmi.

„Velice opatrně jsme zvažovali budoucí partnery, nechtěli jsme se unáhlit,“ vysvětluje Taylor. „Potřebovali jsme někoho, kdo natočil vysokorozpočtové filmy jako Harry Potter, někoho jako Chris Columbus.“

A proto se zdá naprosto logické, že se Taylor vydal oslovit právě Chrise Columbuse, protože se spolu už nějakou dobu znali. Když ho Taylor požádal, aby si přečetl předlohu, Columbus souhlasil. „Přečetl jsem si ji a bylo ohromující,“ prohlašuje Columbus. „Byla velice komplexní a v naší době velice relevantní.“

Na Columbuse udělal také velký dojem Taylorův scénář a zastával názor, že Taylor je tím nejlepším adeptem na pozici režiséra. „Tate je jediný člověk, kterého znám, schopný tenhle film natočit, protože v jeho světě žil - vyrůstal mezi jeho hrdiny. Chápe každý detail, každou drobnost. A právě to je pro režiséra důležité.“

Dalším krokem bylo nalezení filmové společnosti, která by podpořila jejich představy o tom, jak má snímek Černobílý svět vypadat. To nebyl zcela jednoduchý krok a Taylor s producenty museli čelit odmítnutí, tak jako Kathryn Stockett v případě knihy samotné.

Pak se stalo to, oč všichni usilovali a v co doufali. „Společnost DreamWorks projevila zájem a podporovala Tatea na pozici režiséra a tím se všechno doopravdy rozjelo,“ říká Columbus. Tvůrci filmu doufají, že stejně tak jako kniha zaujala miliony čtenářů po celém světě, zaujme i jejich film svými všeobecně platnými tématy návštěvníky kin. „Myslím, že klíčem k úspěchu knihy bylo to, že je toto téma konečně podáno z pohledu nejlogičtějších vypravěčů, tedy těchto žen. Myslím, že nás tím vtahuje zpátky do časů a míst, které upadly v zapomnění, a to je pro nás velice důležité,“ říká Taylor.

Jedním z nejdůležitějších úkolů při obsazování rolí snímku Černobílý svět bylo splnit očekávání čtenářů. Každý, kdo má tuto knihu rád, má rád i její postavy a tvůrci filmu cítili závazek oživit ji na plátně autenticky, ale současně brát při obsazování ohledy i na diváky, kteří knihu zatím nečetli a pomoci jim tak při vstupu do Černobílého světa.

Snažili se najít herce, kteří by dokázali přesáhnout specifika svých osobností a doslova se stát postavami z knihy. „Když jsme hledali herce, zajímal jsem se o to, jak mluví, jak se pohybují...a tyhle herečky mají tak skvělou řeč těla, že bych přísahal, že pocházejí z Jacksonu. To mě velkou část cesty poměrně spolehlivě vedlo. Jde zkrátka o regionální autenticitu,“ popisuje Taylor.

obrazek
„Tate nestál o hollywoodskou verzi amerického jihu,“ potvrzuje producent Michael Barnathan. „Chtěl vše zachovat věrné. Takže i s tímto ohledem si vybíral herečky.“ V mnoha ohledech je jádrem a duší příběhu Černobílého světa postava Aibileen. Je také dost možná nejkomplexnější a nejrozporuplnější postavou. Proto byli tvůrci filmu šťastni, že se o roli zajímala a posléze ji i přijala dvojnásobná držitelka ceny Tony, na Oscara nominovaná herečka Viola Davis. Nebylo ale jednoduché ji získat.

„Viola se nám při konkursu moc líbila a samozřejmě zcela oprávněně,“ vzpomíná producent Brunson Green. „Velice nenápadně dokáže podat sílu své postavy, což z ní činilo dokonalou Aibileen. Nebyli jsme si jisti, zda bychom ji mohli získat, protože měla závazky ke svému úspěšnému představení na Broadwayi, ale štěstí bylo na naší straně a nakonec jsme vše dokázali vyřešit.“

„Z mého pohledu se nejednalo o pouhou možnost stvořit postavu, která byla zajímavá a komplikovaná, ale také o možnost podílet se na filmu, který odhaluje část naší historie, o které příliš nemluvíme,“ míní Viola Davis o svém dojemném pojetí Aibileen, služky, která souhlasí s tím, že začínající spisovatelce Skeeter Phelanové sdělí své bolestné a potenciálně pobuřující zážitky. „Vnímám Aibileen jako nedobrovolnou hrdinku,“ pokračuje Davis. „Snaží se zkrátka nějak přežívat poté, co přišla o syna, být neviditelná, ale pak se na scéně objeví Skeeter. A ta v ní probudí vzrušení ze zjištění, že její existence může mít nějaký smysl, že může svůj život zasvětit něčemu jinému, a to sice vyprávění svého příběhu. Chci Aibileen složit poctu.“

Emma Stone byla jasnou favoritkou pro roli Skeeter Phelanové, zejména kvůli její specifické zranitelnosti, kterou předvedla v několika komediálních filmech a kvůli které na sebe vždy snadno upoutá divákovu pozornost. V roli Skeeter Stone představuje absolventku univerzity, která se vrátila domů, žije se svými rodiči, není vdaná a zoufale se snaží uplatnit jako novinářka.

„Nikdo kromě Emmy Stone nemohl Skeeter hrát. Kathryn, autorka knihy, se to domnívá také. Setkal jsem se s Emmou a viděl jsem některé její filmy a bylo to naprosto očividné. Je ohromně inteligentní a tuhle inteligenci předává i své postavě, takovou zdravou naivitu, a vy jí prostě fandíte. Chcete, aby zvítězila. Je dokonalým příkladem outsidera, který dokáže zvítězit,“ míní Taylor.

„Postava Skeeter představuje někoho, kdo, ačkoliv pochází z maloměsta, kde mají lidé omezené uvažování, je schopen se někam posunout a věnovat se kariéře. Bojuje se dvěma problémy. Bojuje se svou rodinou a se svým městem za to, aby ji dokázali přijmout, jaká je. Emma vdechla postavě Skeeter duši. Má velice vyvinutý cit pro naturalismus a pro to, co je pro postavu správné,“ dodává Columbus.

Emma Stone Skeeter popisuje jako „tak trochu odpadlíka. Někoho, kdo se nikdy neodvážil neposlouchat, vždycky se snažila podřídit zákonům společenským, rodinným i pravidlům svých přátel. Ale co se týče psaní, začíná postupem času a tak, jak se posouváme v příběhu dál, zvolna chápat, že uvažuje progresivněji než lidé z jejího města. Svým způsobem se z pohledu Skeeter jedná o příběh o dospívání.“

Jednou z obtížně obsaditelných rolí byla role antagonistky Hilly Holbrookové. „Hilly je ten druh padoucha, který netuší, že dělá něco špatného,“ říká Brunson Green. Chris Columbus s tím souhlasí. „Vždycky jsem Hilly považoval za dost možná jednu z nejdůležitějších postav ve filmu, co se obsazení týče. Když jsem si přečetl knihu a scénář, připomínala mi hodně Louise Fletcher v roli sestry Ratchedové v Přeletu nad kukaččím hnízdem, někoho, kdo je skálopevně přesvědčený o tom, že to, co dělá, je naprosto správné, naprosto morální.“

Bryce Dallas Howard není nezbytně nutně první osobou, kterou si v roli ikonického padoucha představíte, ale tvůrci filmu se shodli na tom, že byla pro roli Hilly Holbrookové tou pravou.

„Bryce Dallas Howard odvedla skvělou práci. Bryce má charisma, které Hilly potřebuje. Má v sobě onu pozitivitu. Ale současně dokáže vyštěknout urážku způsobem, jaký byste do ní vůbec neřekli. Působí jako vůdce nějaké sekty. Diváci budou moci vidět obě její tváře,“ prohlašuje Taylor.

„Na tomhle příběhu mě fascinuje skutečnost, že opravdu a věrohodně zachycuje jedno historické období,“ popisuje Howard. „Nesnaží se nutně z nikoho dělat padoucha, spíše z toho viní jistou mentalitu a jistý systém hodnot, který byl špatný ze samotného jádra. Role Hilly pro mě byla cestou, jak její ignoranci pochopit. Je nezdolně přesvědčená o své pravdě a opravdu věří tomu, že ví, co je pro její rodinu a komunitu nejlepší a snaží se ctít jisté zaběhlé hodnoty. Hilly věří, že má na své kruté činy právo, ačkoliv se chová velice a tragicky pomýleně.“

Viola Davis k tomu dodává: „Aibileen a Minny držíte z celého srdce palce. Všichni chceme, aby byl Darth Vader poražen, ať už ho v našich životech představuje kdokoliv, kdo je k nám zlý. Ale když se to vezme do důsledku, nemám tušení, jak moc můžete vinit Hilly. Nemyslím, že si uvědomuje, jak příšerně se chová. Aibileen ji nemá ráda, ale Hilly jí vlastně pomáhá, protože právě ona je důvodem, proč se Aibileen rozhodne jít za Skeeter a svěřit se jí se svými příběhy.“

Všestranná a talentovaná herečka Octavia Spencer byla první volbou Tatea Taylora pro roli nebojácné Minny. „Byli jsme s Octavií čtyři roky spolubydlící a společně s Brunsonem jsme byli neustále pohromadě,“ říká Tate Taylor. „A protože Kathryn se pro postavu Minny inspirovala některými Octaviinými vlastnostmi, měli jsme pocit, že ji ani nikdo jiný hrát nemůže.“

Spencer to komentuje s úsměvem. „Myslím, že Kathryn Minny stvořila na základě té části mého já, která nemá problém se ozvat, když něco chce. To ale není vždy pozitivní vlastnost.“ Současně ale také zdůrazňuje, že role Minny je mnohem komplexnější a že jí nestačí pouze se chovat přirozeně. „Nemalou roli v mém přístupu k postavě Minny hrála skutečnost, že jsem byla nucena oddělit to, co patří mně samotné a nechat jen to, co tvoří Minny - silnou ženu, která žije v utlačujícím prostředí, zneužívanou manželku a matku pěti dětí...a dobrou kuchařku,“ zamýšlí se Spencer.

obrazek
Postavu Celie Footeové ztvárnil relativní nováček Jessica Chastain. „Jedním z nejpříjemnějších zážitků během obsazování rolí pro nás bylo objevení Jessicy Chastain. Objevila se letos ve čtyřech nebo pěti filmech, ale v době, kdy byla na našem konkurzu, neměl ještě žádný z nich premiéru. Získává roli za rolí, protože je to ohromující herečka. Je v téhle roli krásná a přitom srdečná a sympatická, což není snadné dokázat, protože když je někdo takhle překrásný, má pohledného manžela a žije ve velkém domě, může být pro diváka poněkud nepřístupný,“ soudí Green.

Allison Janney ztvárnila Charlotte Phelanovou, dobře vychovanou jižanskou ženu, která se naučila snášet vrtochy své progresivní dcery. Charlotte tráví většinu filmu tím, že svou dceru fintí a upravuje ve snaze za někoho ji provdat. „Allison je fantastická. Je mistrem propojení komedie a dramatu. Když je na plátně, je to neutuchající radost,“ míní Taylor.

Herecký tým doplňují držitelka Oscara Sissy Spacek v roli matky Hilly Holbrookové, Ahna O'Reilly coby Elizabeth Leefoltová, Aibileenina zaměstnavatelka, Anna Camp v roli Jolene Frenchové, jedné z mladých matek ve společnosti Hilly Holbrookové, Cicely Tyson coby Constantine, dlouholetá služka rodiny Phelanových, Chris Lowell coby Stuart Whitworth, Skeeteřin nápadník, Mike Vogel coby Johnny Foote, Celiin pohledný manžel, a Aunjanue Ellis v roli Yule Maeové, nové služebné rodiny Holbrookových.

Černobílý svět se odehrává v Mississippi a ačkoliv se jedná o fiktivní příběh, odehrává se v jednom z nejdůležitějších období historie Spojených států - v šedesátých letech, kdy společnost procházela řadou proměn.

Scenárista a režisér Tate Taylor věděl od samého počátku, že je celý film třeba natáčet přímo v Mississippi. Chtěl ono historické období zachytit co nejupřímněji a nejzábavněji a toho nebylo možné docílit mezi kulisami ve studiu.

„Mississippi je samo o sobě postavou,“ vysvětluje. „Všichni tu jsou nějakým způsobem excentričtí či zvláštní. Je to zábavná země. Jen se podívejte, kolik skvělých vypravěčů pochází z jihu. V nemalé míře za svůj úspěch vděčí tomu, že psali o životě, jaký se tu vede. Nic si nevymýšleli. Prostě popisovali jih. Nic se mu ani vzdáleně nepodobá.“

Producenti souhlasili s Taylorovým názorem, že Mississippi je pro celý příběh klíčová a ačkoliv bude natáčení v jižanském horkém létu náročné, vydali se hledat místa, která by co nejvěrněji zobrazovala jih takový, jak vypadal v roce 1963. Když objevili městečko Greenwood, věděli, že je jejich pátrání u konce.

„Greenwood je zajímavé místo,“ potvrzuje producent Michael Barnathan. „Je to jako vydat se na cestu strojem času. Významným způsobem film ovlivnilo a nemyslím, že bychom náš film mohli natočit kdekoliv jinde.“

Výtvarník Mark Ricker si natáčení v Greenwoodu pochvaluje očima své profese. „Já i moje oddělení máme v popisu práce stát se odborníky na Mississippi roku 1963 a když se snažíte natáčet historický film z tak specifického místa a můžete se na takovém místě ocitnout, navíc ve společnosti lidí, kteří tam žijí, ochutnat jejich jídlo, navštívit jejich historicky přesné a úžasné domy, tak to práci výtvarníka dokáže ohromným způsobem obohatit.“

I z pohledu herců bylo natáčení v Mississippi výhodou, protože jim pomohlo v budování postav, které díky němu mohli vnímat z odlišného úhlu. „Mississippi je další z postav filmu,“ soudí Viola Davis. „Vnímáte stopy minulosti. Cítíte duše všech, kteří tu zemřeli, aniž by naplnili své naděje či sny. Cítíte je na každém kroku, v domovech a tvářích lidí, kteří tam žijí. Ovlivňují vaši postavu způsobem, který by se na ní neprojevil, kdybychom natáčeli v Los Angeles. A já doufám, že až diváci přijdou do kin, tak jim to film dokáže zprostředkovat.“

Bylo velice důležité, aby se Tate Taylor neocitl pouze ve společnosti herců, kteří sdílejí a podporují jeho vizi, ale aby měl také k dispozici talentovaný štáb, který mu pomůže dosáhnout autenticity, o níž usiluje. Chris Columbus, Michael Barnathan a Mark Radcliffe v minulosti spolupracovali s kameramanem Stephenem Goldblattem na snímku Percy Jackson: Zloděj blesku, a ten zase společně s výtvarníkem snímku Černobílý svět, Markem Rickerem, spolupracoval na snímku Julie a Julia. Jako kostymérka byla vybrána Sharen Davis, která byla nominována na Oscara za svou práci na filmu Dreamgirls.

obrazek
Taylor byl nadšený z možnosti spolupráce s Rickerem i Goldblattem současně. „Protože Mark Ricker je z jihu, věděl jsem, že se jedná o dokonalou volbu,“ říká Taylor. „Pak jsem s patřičnou dávkou štěstí získal na pozici kameramana Stephena Goldblatta, který je prostě ohromný a jeho práce je pro něj jedinou potřebnou vizitkou. Ale co se mi na jejich spojení líbilo nejvíce byla zručnost, s jakou se jim společnými silami při práci na filmu Julie a Julia podařilo proměnit Brooklyn v Paříž padesátých let.“

Výtvarník Mark Ricker byl také nadšený s možnosti spolupráce s Tatem Taylorem, se kterým se znal už roky. „Tate byl okamžitě mým spojencem. Byl vstřícný vůči mým nápadům a to je následek přátelství a toho, že se známe...a že si důvěřujeme. Bylo to skvělé,“ míní Ricker.

Pro Rickera bylo natáčení v Mississippi hodně podobné natáčení u ateliérů. „Všechno je u sebe tak blízko, že mohu být fyzicky i emocionálně stále na jednom místě. Pokud mě někdo potřebuje, jsem v jednom prostředí a o 45 sekund později mohu být o dva bloky jinde a poté odběhnout na jinou natáčecí lokaci, která se nachází o další tři bloky dál,“ popisuje Ricker.

„Myslím, že máte vůči čtenářům knihy povinnost odvést co nejlepší práci při převádění knižních scenérií do reality,“ pokračuje Ricker. „Beru tohle hodně vážně. Chci, aby byl film po vizuální stránce tak pestrý, jak si jen kdo lokace, kde se příběh odehrává, dokáže představit. To je jedna z věcí, které byly na natáčení v Mississippi tak úžasné. Například Skeeteřin dům. Vydali jsme se poprvé na dané místo a když jsem to tam spatřil, říkal jsem si, že přesně takhle jsem si to při čtení knihy představoval.“

Kameramanovi Stephenovi Goldblattovi na vizuální podobě filmu velice záleželo. „Nemám rád, když jsou historické filmy servírovány v klišé romantiky nebo záměrně odbarvovány,“ říká Goldblatt. „Je nesmysl myslet si, že lidé před třiceti nebo čtyřiceti lety nežili své životy tak naplno jako my. Jednalo se o roky vlády Kennedyho a všechno je zářivé a pestré a já o to diváky nechtěl připravit. Pokud, tak jsme barvy naopak zintenzivněli. Bylo to období, kdy barvy zářily a cosi o Americe vypovídaly.“

Kostymérka Sharen Davis měla k celému projektu také velkou náklonnost. „Na tom příběhu je něco hlubšího - jde o vzájemné vztahy těch jižanských žen v dané době - někteří to prožili a pro jiné je to rozkryté tajemství.“

Pro Davis bylo dodržení podoby žen v souladu s realitou i knihou na prvním místě. „Nechci, aby kostýmy poutaly zbytečnou pozornost nebo aby si někdo říkal, že ta a ta postava má moc pěkné šaty,“ vysvětluje Davis. „Chci, abyste věřili, že tohle je Hilly, tamto Skeeter. Je pro mě velice důležité, aby postavu tvořil kostým, nikoliv pouhé hezké oblečení. A chci, aby šaty těch dívek a žen odpovídaly různým osobnostem.“

„Sharen vdechla těm postavám život. Je to ohromně věrné. Takhle se tehdy v Mississippi lidé oblékali a chodili,“ říká Taylor. Další jižanské detaily měl na svědomí rekvizitář Chris Ubick. Jižanská kuchyně hraje ve filmu velkou roli a musela být autentická. „Do jisté míry jsme v případě jídla tvořili spíše specifické období než konkrétní místo, ale takhle lidé vařili,“ zamýšlí se. „Spolupracovali jsme se třemi kuchařkami: Marthou Foose, což je autorka kuchařek a skvělá žena, Lee Ann Fleming, místní šéfkuchařkou, autorkou kuchařek a také sloupku v místních novinách, a další místní šéfkuchařkou, Mary Hoover.

Kuchařky se musely nejen snažit vyrábět nejrůznější pokrmy ze salátů, vajec či karamelových dortů, které byly v dané době populární, ale také musely brát ohledy na speciální požadavky dvou zúčastněných hereček. Jessica Chastain, veganka, musela v jedné scéně jíst pečené kuře a Bryce Dallas Howard, která nejí pšenici a cukr, zase musela sníst Minnyin vyhlášený čokoládový dort.

„V případě Jessicy Martha Foose zpracovala sojové hotdogy, napíchla je na tyčku, obalila je veganskými krůtími plátky, obalila vše ve veganské mouce a mandlovém mléce a osmažila v rostlinném oleji. Její veganské pečené kuře bylo od toho skutečného k nerozeznání!“ vysvětluje Ubick.

„V případě Minnyina dortu to bylo poněkud těžší, protože když pracujete s cukrem, pšeničnou moukou a máslem, tak krásně zhnědne. A když tyhle suroviny vynecháte, nevypadá dort zdaleka tak dobře. Takže jsme vzali kus dortu speciálně připraveného pro Bryce a vložili ho do normálního dortu, takže si z něj mohla ukrojit a začít ho jíst. Kamera byla namířena tak, aby nebylo vidět, že se v uříznutém kousku dortu ukrývá jiný dort.“

obrazek
Taylor byl také nadšený z množství dobových drobností včetně například automobilů. „Největší radost mi udělaly dobové autobusy,“ popisuje. „Jeden z nich, ve kterém jezdily služebné do práce a z práce, pocházel ve skutečnosti z města Selma v Alabamě a byl skutečně z oné doby. Všechno bylo autentické. K dispozici jsme měli také 70 dobových automobilů.“

Kameraman Stephen Goldblatt vše shrnuje: „Tenhle film měl velké štěstí a skvělé herce a výtečné počasí. Když náhodou sprchlo, prostě jsme jen počkali a za chvilku se mraky roztrhaly, déšť ustal a my měli k dispozici nádherné poslední světlo přesně ve chvíli, kdy to bylo třeba.“

„Při natáčení některých filmů máte od začátku do konce samou smůlu. Nezáleží na tom, co děláte - pes pojde, herec onemocní, kamery někdo ukradne. V tomhle případě k ničemu takovému nedošlo. Právě naopak. Zdálo se, že se děje všechno to nejlepší, co si jen můžete přát,“ uzavírá.

Úkolem složit tomuto ikonickému snímku hudební doprovod byl pověřen skladatel Thomas Newman. Se svými deseti oscarovými nominacemi a dvěma cenami Grammy je Newman jedním z nejuznávanějších skladatelů moderního filmu a za svou plodnou kariéru ozvučil více než 50 celovečerních filmů.

„Thomas Newman je fenomenální skladatel,“ pochvaluje si ho producent Brunson Green. „Rozpětí emocí, které dokáže vyvolat zvukem, je ohromující.“ „Thomas je jedním z těch skladatelů, kteří na vás nikdy přehnaně neútočí sentimentalitou...jeho emoce jsou velice decentní, ale dostanou se vám pod kůži. Nikdy vám jeho hudba nevelí, že byste měli začít plakat, nikdy vám nenařizuje, jak se máte právě cítit. Jeho hudba je tu proto, aby postavy podpořila. A odvedl skvělou práci, složil hudební doprovod, který je pro jih USA velice charakteristický.“

Newmanův cit pro jižanské motivy možná souvisí s tím, že jeho matka pochází z Clarksdale v Mississippi, což je jedno z přilehlých měst, ve kterých tvůrci filmu natáčeli. Jak říká Brunson Green, „ve svém nitru je to typický jižan.“

K hudebnímu doprovodu přispěla svou tvorbou také vícenásobná držitelka Grammy Mary J. Blige, která pro něj napsala a nahrála původní píseň k závěrečným titulkům. Skladba The Living Proof byla nahrána poté, co Blige zhlédla celý film na soukromé předběžné projekci. Inspirovaly ji osudy žen v něm, které podle jejích slov „kráčejí láskou a odpuštěním.“

Stejný dojem na ni udělala také oslava odvahy iniciovat změny, kterou film ztělesňuje. „Oslovit svou písní tolik žen, to je pro mě velice zásadní věc,“ popisuje Blige. „Chtěla jsem se na tomhle filmu podílet, protože si myslím, že se musíme vzájemně více podporovat. Jsme tu, abychom vyprávěli příběh.“

Když snímek přijde do kin, budou mít diváci možnost zhlédnout dojemný příběh o naději a odvaze, prostoupený štědrou porcí humoru. „Tenhle film je zábavný a dojemný...a hodně, hodně legrační,“ říká producent Chris Columbus.

„To vše se v něm ale objevuje na skutečném historickém pozadí. Je to jako slza historie ve filmu. Pochopíte, co se odehrává, ale současně vás zajímají osudy velice realistických hrdinek.“ Tate Taylor to, jak doufá, že film na diváky zapůsobí, shrnuje stručně: „Doufám, že lidem pomůže se zastavit, popřemýšlet o minulosti a přiměje je začít se dělit o své vlastní příběhy o tom, co pro ně někdo znamenal.“

„Jedná se o poctu takovým lidem, minulým i současným, protože naše postavy ve filmu vidíme i slyšíme a to je nejenom základem pro to, abychom si je pamatovali, ale také poctou těm, kteří osudy našich postav sledují.“

Podobné filmy

E.T. Mimozemšťan
(E.T.: The Extra-Terrestrial) Malý mimozemšťánek se po přistání na Zemi ztratil a nemůže s...
dnes 15.50
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Vánoční koleda
(A Christmas Carol) Kdo by neměl rád kouzlo Vánoc? Zdá se, že jedna osoba na světě se najd...
dnes 20.00
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Ve jménu krále 2
(In the Name of the King 2) Bývalý voják má za úkol vrátit se do středověku a za pomoci sv...
dnes 20.15
NAHRAT
ZDARMA
Prima Cool
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Pátek 13. 12. 2019 Svátek má Lucie
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz