fb  Sdílet
   Informace    Recenze    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Podobné filmy    

75% 2525 hlasů
7.5 10 2525
film / thriller, akční, krimi, drama, USA, , 120 min., od 13 let
Kinopremiéra v ČR 21.10.2004, DVD od 28.3.2005 Hollywood

Režie:
Herci: , , , , , více...
starNastavit upozornění

V TV televize so. 22.9. Cinemax 07.55
Cinemax 07.55




Ukázka
02:03



V nesprávný čas na nesprávném místě.
Max už dvanáct let vykonává relativně poklidné řemeslo losangelského taxikáře. Potkal už mnoho lidí, vyslechl si zřejmě dost patřičně poutavých příběhů - ale jaký zákazník nasedne do jeho auta teď, to by určitě ani ve zlých snech nečekal. Vincent je totiž nájemný vrah ve službách drogového kartelu. Dostal za úkol zlikvidovat pět důležitých svědků soudního přelíčení - a Max jej má nyní proti své vůli zavézt na jednotlivá místa, kde se oběti vyskytují. V patách jim jsou policie a FBI, a Max s Vincentem tak začnou být jeden na druhém zcela závislí. Podaří se Maxovi Vincentovo krvavé dílo překazit? Anebo bude tato jízda vinou osudu jeho poslední?
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Nádherná kamera na noční město, příjemná hudba, nikam se netlačící děj. I stopáž filmu je přijatelný. Každá událost, či epizodka je plně rozvinutá. Nesedla mi však přítomnost Toma Cruise v roli nájemného zabijáka a nepomohlo tomu ani zešedivění jeho vlasů. Možná je to použitým hlasem v dabingu, protože ten se k němu absolutně nehodí. Jinak je jeho výkon přijatelný. Jamie Foxx zde vypadá dosti civilně a klidně, ale postupně dostává kuráž, kdy pomalu přiostřuje až do grandiózního finále, kdy pozvedne zbraň, a z klidného taxikáře se rázem stane hrdina. Občas se tu naskytnou nelogické situace, které kazí výsledný dojem, ale jinak je to natočeno dobře a postupně vzrůstající napětí nikoho nenechá na pochybách. Konec příběhu je očekávaný a nepřekvapující, ale tím bych si filmový zážitek nekazil.
Všechny komentáře k filmu 43+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

Recenze

Collateral se odehrává během jedné noci v Los Angeles a vypráví o tom, co se stane, jste-li ve špatnou dobu na špatném místě: k decentnímu černému taxikáři Maxovi (Jamie Fox) nasotupí do auta interesantně prošedivělý Vincent (Tom Cruise). Má ve městě nějaké pochůzky. (Navštívím pár známých, posbírám dopisy, ráno odlétám z města ) a taxíkáře si najme za 600 dolarů.  Jak takové pochůzky vypadají, Maxovi doklapne ve chvíli, kdy mu první z Vincentových přátel dopadne na střechu auta s rozstřílenou hlavou. Vy jste ho zabil! Ne, já po něm vystřelil, zabila ho kulka a ten pád z okna.  Prošedivělý fešák je totiž nájemný vrah, který musí v L.A. během noci zklividovat pět korunních svědků (Jsou to známí, ale někoho jiného!) a Maxe čeká perná noc. Nejenže musí vozit Vincenta od položky k položce, ale navíc se po něm rozjedou federálové, mexičtí mafiání, v kufru auta má mrtvolu, a co je vůbec nejhorší, jeho dokonale udržovaný taxík je od krve a rozsypala se mu v něm sváča.  Tvůrcům... Celá recenze
Archinek, 8 z 10

Popis filmu Collateral

Max vede už celých 12 let svůj pozemský život jako taxikář. Tváře pasažérů před ním defilují jako v zrcadle, přicházejí a mizí ... Až do dneška. Vincent je nájemný vrah. Jeden z nejlepších. Když se vedení mezinárodního narkokartelu dozví, že někteří jeho příslušníci mají být obžalováni hlavní federální porotou, rozhodne se pro operaci, v níž budou všichni korunní svědkové zneškodněni. Posledním termínem k provedení akce je právě tato noc. Večer Vincent přijíždí do L.A. Do rána má být pět osob mrtvých. Shoda okolností způsobí, že je to právě Maxův taxík, na který Vincent zamává. A Max se tak stává nechtěným rukojmím - osobou, která nemá naději na záchranu, protože se ocitla v nesprávnou dobu na nesprávném místě. Během noci přinutí Vincent Maxe, aby ho dovezl do všech míst, kde má dojít k vraždě. A dříve než se policejní department v Los Angeles a FBI pustí do stíhání, začnou absurdně Vincentova i Maxova šance přežít zcela záviset jedna na druhé.


O produkci

obrazek
Jedna noc
Collateral se odehrává během jediné noci ve městě Michaela Manna - Los Angeles. Avšak tato noc od základu změní život dvou mužů.
Režisér a producent Michael Mann říká: "Jednou z věcí, která mě na tomto projektu přitahovala, bylo nahuštění času - fakt, že vše proběhne během několika hodin jedné noci. Celý příběh se odehraje od šesti večer do čtyř do rána v tomto městě, které je tak odlišné od ostatního světa, jako by tu stále ještě kojoti běhali po ulici a civilizace zde byla novým a dočasným jevem. To je právě ten svět, do něhož jsem chtěl přivést oba muže, Maxe a Vincenta, jejichž příběh se v těchto chvílích odvíjí. Dnešní noci se celý jejich život změní - naprosto a navždy. Jejich cesta míří k horizontu, na němž se rýsuje jeho konečnost. Je to střetnutí dvou životů za velmi výjimečných okolností. Nahuštění všeho toho, co byli, co si mysleli a co se mohlo v jejich životě stát - a všechno se to v této noci hroutí. Mám rád tu naléhavost a bezprostřednost událostí ..."

Mann dodává, že to vlastně ve scénáři rozbíjí strukturu konvence tří standardních součástí dramatu s typickým úvodem, vyvrcholením a závěrem. "Je to skoro jako by se před začátkem našeho filmu odehrály oba dva úvodní akty - ke všem událostem už během té doby došlo a nyní je tu rozuzlení příběhu. Celý film je tím třetím aktem, který pro mne byl tak přitažlivý."

obrazek
Návštěvníci ovšem nebudou mít důvod zajímat se, jak jsme k tomuto stadiu příběhu došli, protože jim musí být jasné, že všechno co se odehrálo, nevyhnutelně směřovalo k tomuto závěru. Mann vysvětluje: "Bossové mezinárodního narkokartelu zjistili, že někteří z jeho členů mají být v L.A. obviněni. Aby se tomuto obvinění zabránilo, byla naplánovaná a zorganizovaná akce, v níž pět klíčových svědků má být odstraněno. Organizace má dostatek peněz, takže si k provedení tohoto úkolu může najmout nejlepšího odborníka - a volba padla na Vincenta. Možná trvalo měsíce naplánovat celou operaci. Ale nyní jsou přípravy ukončeny. Je čas všechno provést. Proto dnes Vincent přichází do města, aby úkol splnil. Nepředvídané okolnosti ho však přimějí, aby improvizoval a tak se rozhodne, že si vezme rukojmí - kterým se stane právě taxikář Max.

"Max je rukojmím ve svém vlastním voze, když ho Vincent přinutí, aby ho zavezl na místa, kde má být akce provedena," vysvětluje scenárista Stuart Beattie. "A jádrem tohoto příběhu jsou tyto dva charaktery, které se dostávají do vzájemné hry na kočku a myš."
Možná to překvapivě nebyla právě myšlenka ukázat psychologii nájemného vraha, která inspirovala scénář Stuarta Beattieho Collateral. Daleko spíše bylo přitažlivé ukázat každodenní hrdinství obyčejného taxikáře. Scenárista k tomu dodává: "Vychází to z mé vlastní zkušenosti. Jednou jsem si z letiště najal taxík. Začal jsem s taxikářem hovořit a než jsme dojeli ke mně domů, povídali jsme si jako dobří přátelé. Napadlo mě přitom, že taxikář nemá ani páru o tom, kdo vlastně jsem. Mohu být třeba vraždící maniak a on sedí přede mnou s nechráněnými zády. To se mi zdálo jako situace potencionálně zajímavá pro drama, dva úplní cizinci se setkají v ohraničeném prostoru, jeden je ke druhému obrácen zády a vlastně jsou oba osamoceni. Taková je také výchozí situace dramatu."
Režisér Mann říká. "Když jsem četl scénář, zdála se mi právě tato výchozí situace skvělá. Dva tak zcela odlišní lidé a jejich osudy se střetnou během jediné noci v L.A."

obrazek
Kdo koho veze?
Je to vzácná příležitost, kdy vidíme Toma Cruise v roli ničemy, jenže on postavu chladnokrevného zabijáka Vincenta, nevidí tak jednostranně. "Hrál jsem hrdiny i antihrdiny, a myslím, že Vincent je úžasný charakter ... velmi dynamický," říká Cruise. "Chtěl jsem nejdříve prozkoumat jeho povahu, abych mu porozuměl, zejména protože reprezentuje velmi vážný antisociální postoj," směje se Cruise. "Jedna z prvních věcí, o kterou se vždy snažím, je najít určitý morální kód postavy, kterou mám představovat. Každý člověk má svůj morální kód a je jedno, jestli s s ním souhlasíte nebo ne. Vincent byl najat aby vykonal svou práci a kdyby tento úkol nesplnil, bylo by to pro něj porušení tohoto morálního kódu. Je absolutním profesionálem. Pod tímto zorným úhlem jsem ho vnímal, když jsem se snažil proniknout do jeho charakteru."

"Myslím, že lidé jsou velmi složití, a existuje mnoho aspektů, které mohou být zajímavé," říká režisér Mann, "Vincent je postava, jakou Tom ještě nehrál, bylo tedy určité riziko, obsadit ho do této role. Spolehl jsem se ale na jeho profesionalitu a osobní sílu a doufal jsem, že ji vloží do této postavy. Už když se Vincent objeví, všimnete si jeho elegantního zjevu. Uvědomíte si ale brzy, že pod líbivým povrchem se skrývá drsný chlapík."

obrazek
Vincentův zjev s ocelově šedými vlasy a poněkud zarostlou tváří ale reprezentuje i velkou změnu pro Toma. "Chtěl jsem, aby se zásadně lišil od uhlazeného Toma Cruise svým drsným povrchem, který mu dodává určitou anonymitu," říká Mann. "Také to bylo díky oblečení, což bylo velmi podstatné, protože Vincent se v jediném obleku pohybuje vlastně po celý film. Vypadá jako drahý oblek, šitý na míru, ale nebyl zhotoven v USA a dokonce snad ani v Evropě... takový dokonalý oblek je možno si dát zhotovit někde na Východě, má v sobě prostě jakési cizí prvky."

"Michael Mann přišel s naprosto jasnou vizí tohoto charakteru - vlasy, vousy, oblek ..." poznamenává Cruise. "Nejprve jsme na této image společně pracovali u computeru. Byla to výborná práce, Mann byl absolutně suverénní. Dali jsme dohromady Vincentovu historii a to nám umožnilo najít bod, z něhož se všechno bude odvíjet a směr, kterým se půjde dál." "Strávili jsme měsíce před začátkem natáčení na tom, abychom vybudovali Vincentův charakter, velmi reálný, dynamický a rozhodný, který se projevuje ve všem, co Vincent dělá," říká režisér Mann. "Ale nebylo tu nic, žádná reakce, postoj nebo zmínka v dialogu, která by něco napovídala o Vincentově životě předtím, než náš příběh začíná.

Prostřednictvím různých náznaků si však uvědomíme, že se něco v jeho nitru děje. Jsou to tektonické záchvěvy, které se přenášejí do nitra jeho osobnosti."

obrazek
"Jednou z věcí, o níž jsme diskutovali, byla otázka, kdy se objevuje první náznak trhliny ve Vincentově dokonalé slupce." Cruise říká: "Na začátku filmu je vše perfektní... do města vstoupila stříbrná liška. Ale jsem si jist, že Max má na Vincenta vliv, během oné noci, kterou oba tráví spolu, se objevuje v tomto chlapíkovi určitý rys lidskosti."

Režisér Mann souhlasí, "Vincent je inteligentní muž, ale živí se už nejméně šest nebo sedm let tím, že zabíjí ostatní. Do určité míry to narušilo jeho charakter a v tom smyslu nemohl pro dnešní noc najít horšího souputníka, než je Max."
Jamie Foxx, který představuje Maxe, potvrzuje, že v jejich vztahu opravdu došlo k rozhodnému posunu, když Max překonal prvotní šok z poznání, čím Vincent vlastně je. "Ohromující věc na partnerství mezi těmito dvěma je, že Max se určitým, neuvěřitelným způsobem nechává Vincentem inspirovat. Je to jako by se Max právě odhodlal vybočit ze svých zajetých kolejí a rozhodl se pro jiný způsob života."

Režisér Mann říká: "Foxx byl perfektně zvolený herec pro roli Maxe. Je to opravdu člověk do nepohody, fenomenální talent... a skvělý herec. Film není jen tu a tam lehce komický, jsou tu scény mezi Maxem a Vincentem, které jsou nekonečně směšné. Nikdo neumí lépe a přesněji vyjádřit tyto stavy tak, jako Jamie Foxx." A režisér dodává: "Je to výsledek vynikajících vztahů mezi oběma herci, ačkoli jejich povahy jsou naprosto rozdílné. Max je příslušník střední třídy, má zcela průměrnou povahu. Uznává konvenční hodnoty, respektuje občanské povinnosti a má humanitární cítění. V celém svém životě nebyl nikdy svědkem nějakého násilného činu ... a nyní se nechává ovlivnit chladným psychopatem, sedícím na jeho zadním sedadle."

obrazek
Foxx říká: "Na začátku filmu je Maxovi úplně jedno, kdo sedí v jeho voze. Je to jen jeden z dalších pasažérů, Max je konečně taxikářem. Můj způsob myšlení probíhá v rovině člověka, na jehož životě není nic zvláštního, ale svým způsobem je to snílek. Vincent, který k němu přisedne, ho provždycky změní, ale realita dnešní noci je taková, že se vzájemně potřebují, jeden vlastně rozhoduje o druhém, jak jejich životy budou pokračovat. Pro Maxe existuje volba: buďto bude až do konce života dál taxikařit, nebo vzhledem k těmto tragickým událostem bude dělat všechno pro to, aby se už nemusel vrátit - obrazně řečeno - do této své čtyřdveřové vězeňské cely."

Je tu dále postava Jady Pinkett Smithové, která představuje právničku Annie Farrellovou. Potká Maxe také jako jeho pasažérka - a dá mu svou vizitku... to jistě není obvyklé. "Jedna z věcí, která mne na filmu zaujala, bylo jak se kříží lidské osudy - ta dynamika setkání, o níž nikdo předem netuší, jak ovlivní jeho život. To se také stane Annie a Maxovi. On ji poskytne příležitost, aby byla sama sebou a ona se proto cítí opravdu dobře, protože se může projevit taková jaká je, k čemuž ji zatím žádná lidská bytost nedala šanci. Když vystupuje z taxíku, pomyslí si. ,Asi už toho chlapíka nikdy neuvidím ... možná bych mu měla dát na sebe kontakt ... ale vždyť je to jen taxikář!' Ale mezi nimi se přesto vyvinul neuvěřitelný vztah komunikace, který boří všechny konvence bez ohledu na všechno ostatní. Z toho plyne i potřeba být otevřený a připravený, protože nemůžeš vědět, k čemu toto setkání dál povede."

obrazek
Noční světla
Collateral byl natáčen výlučně v noci ve městě, které režisér Mann zná tak, jako snad žádný jiný současný filmař: v Los Angeles v Californii.
"Michael Mann nás zavedl na místa, o nichž jsem ani nevěděl, že vůbec existují," říká Foxx. "Říkal jsem mu: ,Mikeu, jsem z ghetta', a on mi odpověděl. ,nejsi ze žádného ghetta, já ghetto dobře znám. Chceš, abych ti ho ukázal?' A vzal mě na místa, kde jsem si říkal: Honem zablokovat dveře. Kde to vlastně jsem?' Právě to bylo geniální. Mann se nesnažil natáčet v Torontu nebo Vancouveru a předstírat, že je to Los Angeles. Naopak: jsme skutečně zde, v L.A. s někým, kdo zná město jako své boty."

Výtvarník David Wasco souhlasí: "Mnozí filmaři si myslí, že Los Angeles už bylo ve filmech ukázáno tolikrát a využito do posledního místa, ale ještě toho spousta zbývá. Tady se nabízela možnost ukázat právě jeho mnohotvárnost, různost komunit, které zde žijí, od nejnižších až po nejvyšší vrstvy."

Mann dodává: "Pro lidi, ať už zde žijí nebo nežijí, neznamená město jenom palmy v Malibu, ale L.A. hlavně jako středisko komerce, Wilmington, South Central, East L.A., centrum... A právě zde je jedinečná atmosféra v noci, okolo třetí hodiny z rána. Pouliční světla se odrážejí od mraků. I ve tmě lze spatřit siluety palem proti tmavé obloze ... Chtěl jsem ukázat město v noci, evokovat tu trojdimenziální atmosféru L. A."

obrazek
Man si uvědomil, že standardní 35 mm kamera není schopná zachytit noční L.A. způsobem, jakým chtěl město prezentovat divákům. Proto se stal jedním z prvních režisérů, kteří natočili většinu filmu digitálně, a jako první použil modifikovanou kameru Thomson Grass Valley Viper FilmStream, k zachycení města mezi soumrakem a úsvitem - a podařilo se mu to jako snad nikomu předtím.

"Film nezachycuje nic, co sami nemůžeme pouhým okem vidět," potvrzuje Mann. "Proto jsem se rozhodl natáčet digitálně, abychom viděli noc a vše co s ní souvisí tak, jak to může zachytiti lidské oko. Vidíte tu zvláštní krajinu s pahorky a stromy a zvláštní obrazce, které vytváří osvětlení. Chtěl jsem prostě ukázat svět, v němž se pohybují Vincent a Max."
Režisér Mann úzce spolupracoval s koproducentem Bryanem H. Carollem na modifikaci kamery Viper, aby ji optimálně přizpůsobili pro natáčení filmu.

"Collateral se skutečně stal multimediálním filmovým projektem, který byl přibližně na 80 procent snímán digitálně, přičemž bylo použito několik různých typů kamer, včetně Viper Stream a Sony CineAlta high definiton camera, a rovněž tradičního způsobu snímání filmu. Režisér vysvětluje, že primární výhodou užití kamery Viper FilmStream byl způsob, jakým zaznamenávala rozdílnou paletu barev, které charakterizují město v noci. "Viper zachycuje barvy zcela rozličným způsobem, zejména vnímá oranžovou, žlutou a červenou." Přesto režisér poznamenává: "Pro mne je to všechno o pocitech, jak okolí ovlivňuje charaktery a děj a působí svou atmosférou. Myslím, že právě Los Angeles v noci vytváří velmi působivou scenérii. Chtěl jsem vyprávět příběh, který připomíná něco z divočiny, která je ukrytá pod povrchem."

Tato divočina se náhle připomene v krátkém setkání Maxe a Vincenta s třemi kojoty, kteří přeběhnou ulici před taxíkem. Scéna vyplynula z Mannovy osobní zkušenosti, jak sám připomíná. "Jel jsem domů pozdě v noci a zastavil jsem na červenou, a tu přecházeli napříč křižovatkou tři kojoti absolutně v klidu, jakoby sem patřili. Byl to zážitek, na který nezapomenu. Nešlo jen o připomínku divočiny a divokých zvířat uprostřed města, byl to spíš jako by nám chtěli naznačit, že sem patří, a že civilizace je tu jen dočasně."
Cruise v této scéně vnímal její "hypnotickou kvalitu. V té chvíli jsou ti dva chlapíci v taxíku lidmi, kteří patří do jiného světa, a ten je spojuje. Ať vnitřně cítí cokoli, podnikají tuto cestu společně."

O hercích

Tom Cruise
obrazek Debutoval v roce 1981 v úspěšném filmu Taps. Úspěšně pokračoval po celých dvacet let. V roce 1983 zazářil ve filmu Risky Business. V roce 1989 získal Cruise první nominaci na Oscara za nejlepší mužský herecký výkon a první Zlatý Globus za skvělou roli Narozen 4. července. Další ocenění a nominace na Zlatý globus následovala v roce 1992 ve filmu Roba Reinera Pár správných chlapů.
Tom Cruise natočil více než 24 filmů, s téměř 40 nominacemi na Oscara, s hrubými tržbami přes dva biliony dolarů. Zaujímá významné místo v historii Hollywoodu.

Jamie Foxx
obrazek Je všestranný talent. Původně byl známý jako komik. Největšího uznání se mu dostalo za film pro kabelovou televizi Redemption. Je hvězdou, producentem a spoluautorem televizní šou The Jamie Foxx Show. Foxxova kariéra započala díky možnosti účinkovat v televizní šou In Living Colours a televizi zůstal věrný dodnes, hraje Crazy George v seriálu Roc. V roce 2001 hrál v biografickém filmu o proslulém boxerovi Muhammadu Alim - ALI - což byla jeho první spolupráce s režisérem Michaelem Mannem.

O tvůrci

Michael Mann
obrazek Rodák z Chicaga v 60. letech po absolvování University of Wisconsin přesídlil do Anglie, kde studoval na London Film School. V Evropě zůstal a založil malou produkční společnost, specializující se na televizní dokumenty a reklamy. V roce 1972 se vrátil do Států, kde natočil dokumentární film "17 Days Down the Line". V dalších letech se Mann prosazoval jako scénárista - napsal některé z epizod televizních seriálů "Starsky and Hutch" a "Police Story". V roce 1979 natočil vězeňské drama Míle od Jericha. Snímek, původně určený pro televizi, se mimo severoamerický kontinent promítal v kinech a Mann za něj získal televizní cenu Emmy a ocenění Directors Guild of America.

Podobné filmy

Apollo 13
Mise Apolla 13 povrchu Měsíce nikdy nedosáhla. Kvůli vážným technickým problémům naopak se...
dnes 15.30
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Hodný chlapec
Za synův zločin těžce trpí nevinní lidé. Igor Bareš a Veronika Jeníková v napínavém příběh...
dnes 21.06
NAHRAT
ZDARMA
ČT1
Smradi
Český film o lidech, kteří o lásce nemluví, kteří ji žijí (2002). Hrají: P. Špalková, I. T...
dnes 22.00
NAHRAT
ZDARMA
ČT2
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Středa 19. 9. 2018 Svátek má Zita
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz