7.8 10 2943
film / drama, krimi, mysteriózní, USA/Německo, , 113 min., od 11 let
Kinopremiéra v ČR 25.8.2005, DVD od 1.10.2005 Bonton

Ocenění: 2005, Oskar, Původní scénář (P. Haggis, R. Moresco), Film

02:20

Všichni žijí v Los Angeles. A během následujících 36 hodin se všichni střetnou.
Snímek Crash, provokativní a nebojácný pohled na složitost rasové problematiky v Americe, je jedním z mála filmů, které se snaží v publiku vyvolat zamyšlení nad vlastními předsudky. Podmanivé městské drama se noří do atmosféry Los Angeles po 11. září a sleduje protínání příběhů jeho hlavních hrdinů, pocházejících z různých etnických skupin. Zatímco postavy vzájemně vstupují do svých životů a zase je opouštějí, zkoumá film strach a bigotnost z mnoha různých perspektiv. V bojové zóně intolerance není nikdo v bezpečí. A nikdo není imunní vůči zuřivosti, která podněcuje násilí a mění životy ...

Komentář k filmu Moc pěkný filmu kterého chápu, že se líbí tolika lidem, já jsem v něm však nenalezla to, co bych od takovéhpo filmu očekávala. Přece jen je o mém oblíbenci a rozhodně by se o něm dalo vypovědět mnohem víc. Prostě jsem byla celkem zklamaná. I přes to je to pěkný film.
Všechny komentáře k filmu 41+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Musím se přiznat, že mám s filmem Crash jeden zásadní problém. Ten nastane vždy v momentě, kdy mám někomu jednoduše popsat jeho dějovou linii. Je to dáno tím, že Crash je postaven na velkém množství dějových linií, které se spolu protínají a je tedy spíše o tématu než o konkrétním jednom příběhu. Tématem je život sám, ať už politické smetánky, lidí na špičce showbusinessu, policejních detektivů, obyčejných poldů, přistěhovalců, prodavačů nebo zlodějů co lidi okádají o auta. Aby vše nebylo tak jednoduché, tak se do toho ještě mísí rasová otázka. Nic z toho ale není podáno zjednodušujícím způsobem a naopak film dokáže ukázat mnohdy vtipným způsobem i na to jak věci nebývají černobílé. Ne každý černoch je totiž utlačovaný chudáček a ne každý běloch je zase čestný člověk.    Jednoduše řečeno, scénárista takové perly jakou je Million dollar baby nám opět dokázal, že je nejen kvalitním scénáristou (Oscar), ale i kvalitním režisérem (Oscar za nejlepší film). Film vás ani na chvíli n... Celá recenze

Popis filmu Crash

Pestrá mozaika osudů obyvatel Los Angeles, které rozděluje nedůvěra, strach i rasové předsudky se odehrává během docela obyčejného prosincového dne v ulicích Los Angeles, kde tisíce lidí prožívají své všední každodenní starosti. V mozaice vystupuje celá řada rozličných charakterů různých národností. Perský obchodník Farhad, jehož obchod byl už několikrát vykraden, se rozhodne koupit na obranu sebe a majetku pistoli, rasistický prodavač, jenž v něm vidí teroristu, jej však vzápětí vyhodí. Mladí černí zloději Anthony a Peter ukradnou auto bezohlednému státnímu návladnímu Ricku Cabotovi a jeho zhýčkané manželce Jean. Černošský detektiv Graham, který společně s kolegyní a současně milenkou Riou vyšetřuje případ, kdy policista z protidrogového oddělení omylem zastřelil černošského policistu.
Mladý policista Ryan, který si své frustrace vybíjí šikanováním lidí, zejména černochů, a jeho mladý parťák Tommy, kterému se sice projevy rasismu nelíbí, ale nezasáhne. Bohatý černošský režisér Cameron, jenž se stane se svou manželkou Christine obětí Ryanovy šikany poté, co černošská sociální pracovnice odmítne policistovu prosbu, aby mu pomohla umístit nemocného otce do nemocnice. Každý z nich i mnozí další se snaží přežít ve světě plném nedůvěry, rasistických předsudků, zloby i strachu. Daniel, který musí uklidnit svou malou vystrašenou dcerku příběhem o neviditelném neprůstřelném plášti, jenž jí oblékne, aby byla v bezpečí. Tommy, který dostane radu, aby stáhl stížnost na Ryana a raději si našel jiný důvod proč se chce nechat přeložit. A Cabot, který žádá detektiva Grahama, aby urovnal případ zastřeleného policisty, protože je před volbami a on potřebuje hlasy černošské komunity. Farhad si sice nechá od Daniela vyměnit zámek, ale protože ho považuje za podvodníka, nedbá jeho rady, že by potřeboval vyměnit celé dveře.
Brzy je jeho obchod znovu vykraden, ale pojišťovna mu odmítne škodu proplatit, protože existuje záznam o tom, že nedbal zámečníkovy rady na výměnu dveří. Christine se stále zlobí na manžela, že nezasáhl, když ji policista Ryan osahával a ponižoval, ale je to právě Ryan, který jí s nasazením vlastního života zachrání, když se stane obětí havárie a uvízne v hořícím převráceném autě. Zoufalý Farhad chce zabít poctivého Daniela, kterého viní, že svého neštěstí, ale vystřelí v okamžiku, kdy zámečníkovi skočí do náruče jeho malá dcerka, aby ho chránila svým neprůstřelným neviditelným pláštěm. Tommy, který se tolik distancoval od rasismu svého kolegy, omylem zastřelí černého mladíka v domnění, že sahá do kapsy pro zbraň a věčně peskovaná hospodyně Maria je jediná, kdo se obětavě stará o Jean, která si při pádu poranila nohu. To jsou jen některé z řady osudů, protínajících se nebo těsně míjejících v mozaice všedního života Los Angeles - města strachu i naděje, předsudků i pochopení, zločinů i obětavosti.

<>Obrázek nenalezen<> Scénář filmu Crash vychází ze spletité sítě osobních zážitků, obav a postřehů scénáristy a režiséra Paula Haggise. Když před několika lety vycházel z videopůjčovny, byl napaden několika ozbrojenými lidmi, kteří se následně zmocnili jeho vozu. Haggis šel domů, vyměnil všechny zámky a začal o lidech, kteří mu auto ukradli, přemýšlet - jak dlouho jsou přáteli, čím se baví, zda se považují za zločince, čím si omlouvají své činy. O několik let později se rozhodl napsat na toto téma scénář - avšak z jejich perspektivy.

„V té době jsem žil v L.A. už přes 25 let a byl jsem svědkem naší vlastní lehčí formy rasového a třídního boje,“ říká Haggis. „Viděl jsem spoustu způsobů, kterými jsme se navzájem diskriminovali v každodenním životě. Viděl jsem, jak to sami před sebou odůvodňujeme a omlouváme, jak si organizujeme své životy, abychom se s tím nemuseli potýkat a jak popíráme, že by problém rasismu existoval. Ale teprve po 11. září jsem pochopil, jak toto téma uchopit. Protože tento film není o žádné rase nebo sociální vrstvě - je o strachu z cizinců. Je o intoleranci a soucitu, o tom, jak všichni nesnášíme, když nás někdo soudí, ale zároveň sami soudíme ostatní.“

„Myslím, že rasová otázka se určitým způsobem týká každého Američana,“ říká Robert Moresco, který napsal scénář s Haggisem. „Neznám nikoho, kdo by tomu dokázal utéci.“
„Žijeme v kultuře strachu, kde lidé, jako je prezident, využívají našich obav k tomu, aby nás ovládali, a média s námi pomocí strachu manipulují. O tom měl scénář pojednávat. A také o tom, jak tento strach ovlivňuje naše vnímání okolního světa.“

„Je to film, který nespadá do žádné kategorie, protože není nijak žánrově laděný,“ říká producentka Cathy Schulman. „Je to film o skutečném životě a také tak trochu bajka a hra o morálce. A je to příběh o naději. Je v něm lehkovážnost, žal, tragédie, krása i vtip.“

Podle herečky Sandry Bullock, která ztvárnila Jean Cabot, osamělou a nedůvěřivou manželku ambiciózního okresního prokurátora v podání Brendana Frasera, nám film připomíná, jak může být život v současné době izolovaný. „Naše vnímání reality je tak oddělené, že asi vyžaduje nějakou katastrofu, abychom konečně pocítili nebo si uvědomili, co se ve skutečnosti děje,“ říká herečka. „Jsme až příliš pohodlní.“

Podle Jennifer Esposito, která obsadila roli policistky Riy, spočívá síla tohoto příběhu ve schopnosti vyvolat v jedné chvíli úsměv a ve druhé nepříjemné pocity. „Tento scénář je hluboce lidský,“ podotýká Esposito. „Myslím, že na tenhle film si každý udělá nějaký názor. Lidé jej budou buď milovat nebo nenávidět, ale v každém případě budou mít nějaký názor. Rozpoutá diskusi. Některé lidi pobaví, jiné přivede ke vzteku.“
Jak podotýká Haggis, pravda často bolí. „Tohle není film o někom jiném, o těch zlých lidech, kteří žijí někde na druhé straně barikády. Tohle je film o dobrých lidech, které znáte, kteří jsou jako my. O lidech, kteří si myslí, že vědí, kým jsou. Pak ale přijde nějaká životní zkouška a ukáže se, že o tom ve skutečnosti nemají sebemenší představu. Žádná postava neodejde z tohoto příběhu nepoznamenaná.“

Příběh, který Haggis vymyslel a spolu s Morescem mu dal konkrétní podobu, pojednává o lidech ze současného Los Angeles, jejichž životy se protnou v několika předvánočních dnech. „Chtěl jsem si pohrát s těmi stereotypy, s domněnkami, které si o cizích lidech vytváříme,“ říká Haggis.

„Je to trochu moralizující a také varovný příběh,“ říká Ryan Phillippe, který v roli policisty Toma Hansena učiní chybu, kterou už nemůže nikdy napravit. „Uvidíte, jak je lidskost křehká a jak mohou i ta nejmenší rozhodnutí, která nemusí v dané chvíli působit nijak důležitě, vyústit v závažné důsledky a spustit řetězovou reakci, kterou už nedokážete nijak ovlivnit.“

„Nejsem rád, že jako Američané rádi škatulkujeme lidi. Rádi dělíme lidi na dobré a zlé,“ říká. „Snažil jsem se, abychom nesoudili ostatní alespoň v tomhle filmu. Chtěl jsem, abychom soudili sebe.“
„Pokud půjdete z tohoto filmu a nebudete mít pocit, že jste v některé postavě viděli alespoň kousek sebe samého, jste lháři, absolutní lháři,“ říká Sandra Bullock. „Pokud si neuvědomíte, kterou z postav jste, možná ještě nejste na ten film připraveni.“

S vědomím, že na jakýkoliv film pojednávající o rasismu bude problém sehnat peníze, se Haggis s Morescem rozhodli při psaní scénáře nijak neomezovat. „Říkali jsme si: ‚Prostě to napišme a na všechny se vykašleme, protože to stejně nikdo nebude chtít točit‘,“ vysvětluje Moresco.

Dějištěm příběhu se stalo Los Angeles - město, které je stejně multietnické jako New York, Chicago nebo další velké metropole, ale velmi odlišné tím, jak spolu různé skupiny obyvatel žijí. „V New Yorku jsme nuceni žít vedle sebe díky jeho demografii,“ říká Moresco. „V Los Angeles ale nasednete do auta, jedete do práce a pak jedete autem z práce domů. Většinu času nejste nuceni trávit čas s nikým jiným kromě sebe samého.“

„Crash se odehrává v L.A., protože je o autech,“ říká Schulman. „Uvnitř aut hledáme určitou ochranu. Je to velice jednoduché, ale překvapivě pravdivé.“

Oproti předpokladům obou scénáristů jejich temný portrét současné společnosti herce ani producenty neodradil. Reakce na jejich scénář byla naopak výrazně pozitivní. „Věděli jsme, že to nebude jednoduché, ale scénář byl zkrátka skvělý,“ říká producent Mark R. Harris. „Je jiný a skvěle napsaný. A myslím si, že lidé rádi uvidí něco, co ještě dosud neviděli.“

Harris poslal hotový scénář Bobovi Yarimu ze společnosti Bull’s Eye ke konci roku 2002. Společnost, kterou tvoří producenti Bob Yari, Cathy Schulman a Tom Nunan, film následně vyprodukovala spolu s Harrisem, Haggisem, Morescem a Cheadlem. V průběhu následujícího ledna již scénář přitahoval zájem a brzy začalo obsazování hlavních rolí.

Jak ví každý zkušený filmař, malé nezávislé filmy nacházejí finanční zajištění zejména tak, že se snaží získat do hlavních rolí filmové hvězdy. Na prvním místě jejich vysněných herců byl Don Cheadle - držitel Zlatého glóbu, který se během posledních deseti let stal jedním z nejuznávanějších a také nejvytíženějších herců.

„Don byl první člověk, kterého jsme oslovili, a také první člověk, který nám na nabídku kývnul,“ říká Haggis. „Řekl nám: ‚Ten scénář je skvělý a jsem ochoten hrát kohokoliv. Prostě jenom vyberte roli a já ji zahraju. Chci v tom být.‘ Byli jsme nadšeni!“

„Scénář na mě působil jako skutečnost, jako opravdoví lidé, kteří říkají skutečné věci ve skutečných situacích,“ říká Cheadle. „To mě na něm přitahovalo. Není to žádná polemika ani průzkum rasové nesnášenlivosti. Ne. Nesnažíme se lidem něco předžvýkávat nebo je poučovat.“
Cheadle byl scénářem natolik uchvácen, že se rozhodl film také produkovat. „Díky tomu, že se na filmu podílel Don, si začali číst scénář různí špičkoví herci, kterým jsme ani nemuseli nabízet role - jen jsme chtěli vědět, jestli mají zájem nebo ne,“ říká Moresco. „To se v Hollywoodu opravdu nestává a bez Dona by to ani dost dobře nešlo.“

„Scénář jsem četla v New Yorku a byla jsem jím absolutně unešena,“ říká Sandra Bullock. „Když jsem dočetla poslední stránku, okamžitě jsem zvedla telefon a řekla jim: ‚Je mi jedno, koho budu hrát, ale moc ráda bych v tom byla.‘ Nestává se často, že byste měli kvůli scénáři nutkání vyrazit ze dveří a jít dát věci do pořádku. Měla jsem štěstí, že jsem si v tom mohla zahrát.“

Bullocková podotýká, že teprve po ozbrojené krádeži auta si její filmová postava Jean Cabot uvědomí, jak je její ‚bezpečný‘ život ve skutečnosti prázdný. „Je příkladem člověka, který vystavěl celý svůj život na neskutečně bezvýznamných a prázdných věcech,“ říká herečka.
Postavu okresního prokurátora Ricka ztvárnil Brendan Fraser, který v rámci příprav na roli strávil čas se skutečným prokurátorem Stevem Cooleym. „Od té doby, co jsem viděl, co všechno tato práce obnáší, si jej mnohem více vážím,“ říká Fraser. Jeho postava se v průběhu filmu setká s velkým morálním dilematem. „Rick je v jádru dobrý, ale pořád je to jen člověk. Stejně jako všichni ostatní může chybovat a právě proto je to velice zajímavá role.“

Cheadlův policejní důstojník Gragam Waters je jedinou postavou filmu, která se dotýká životů většiny ostatních hrdinů příběhu. Na rozdíl od většiny tradičně strukturovaných filmů se však příběh neodvíjí z jeho perspektivy.

Cheadle podotýká, že Watersova neustálá honba za spravedlností mu přináší spoustu bolesti a utrpení. „Už toho viděl v práci příliš moc a stejně tak toho zažil příliš moc ve svém rodinném životě,“ říká Cheadle. „Je vnitřně rozpolcený, ať už tím, co se děje v jeho životě, nebo tím, co sám dělá.“

Natáčení s Cheadlem Haggis uvádí jako příklad toho, jakou sílu má ticho. „Donovi vlastně ani nemusíte dávat žádné dialogy,“ říká Haggis. „Popravdě řečeno jsem se snažil mu naopak několik řádek ubrat, protože dokáže říct velice mnoho pouhým mlčením nebo pohledem. Je to brilantní herec.“

Největším problémem bylo stihnout celé natáčení během velmi těsného 35denního plánu, aniž by tím nějak utrpěla kvalita produkce. Klíčem k uskutečnění rychlého a zároveň uspokojivého natáčení byla dobrá atmosféra a souznění mezi herci a štábem. „Jsme trochu menší, takže musíme trochu víc pracovat,“ říká Cheadle. „Ale to, díky čemu to tak skvěle klapalo, byl fakt, že na tomhle filmu se lidé podíleli s radostí. A ne pouze proto, že je čeká výplatní páska.“

Jako scénárista i režisér v jedné osobě věděl Haggis naprosto přesně, co od herců očekává, což vyústilo v rychlejší práci na scéně. „Paul má všechno promyšleno do puntíku a trvá na dokonalé přípravě. Chce zajistit, aby všechno dokonale fungovalo,“ říká Bridges. „Je perfekcionista - stejně jako já, takže ho dokážu pochopit a vypořádat se s tím. Neplýtvá časem a snaží se, aby bylo všechno přímočaré a směřovalo to k výsledku.“

Jen pro velmi málo lidí z filmového štábu, kteří se rozhodli na tomto snímku podílet, je Crash pouhou další položkou v profesním portfoliu. Film se nebojí odkrývat závažnější skutečnosti o jedincích i společnosti, díky čemuž se stává jedinečným, podmanivým dílem. „Tento film říká všechno na rovinu, a díky tomu mohou zaznít i ty věci, o kterých se nemluví,“ říká Schulman.

Sandra Bullocková
Patří k nejžádanějším hollywoodským herečkám. Začala se věnovat také televizní tvorbě - stala se vedoucí výroby seriálu The George Lopez Show, který od roku 2002 běží na televizním okruhu ABC. Její průlomovou rolí se stal v roce 1994 snímek Nebezpečná rychlost. Její další dva filmové počiny - romantická komedie Zatímco jsi spal a thriller Síť - slavily úspěch u filmových kritiků i publika. Svůj hlas propůjčila postavě Mirian v animovaném filmu Princ Egyptský. Jejím scénáristickým a režijním debutem se stal snímek Making Sandwiches, který měl premiéru v roce 1997 na filmovém festivalu Sundance. Bullock má na kontě spoustu cen a nominací včetně dvou ocenění Blockbuster Entertainment Awards a dvou MTV Movie Awards za roli ve filmu Nebezpečná rychlost, nominací na Zlatý glóbus a American Comedy Award, dvou ocenění People’s Choice Awards a dvou Blockbuster Entertainment Awards za roli ve filmu Zatímco jsi spal, People’s Choice Award a Blockbuster Entertainment Award za roli ve filmu Čas zabíjet a nominace na Zlatý glóbus v komediálním trháku Slečna Drsňák. V roce 1996 získala titul ženská hvězda roku NATO/ShoWest.

Don Cheadle
Od chvíle, kdy byl asociací Los Angeles Film Critics vyhlášen nejlepším hercem ve vedlejší roli za snímek Ďábel v modrém, objevil ve spoustě silných rolí na stříbrném plátně i divadelním pódiu. Kromě slavné role okresního prokurátora Johna Littletona v seriálu Davida E. Kelleyho Picket Fences se objevil jako hostující herec v seriálu Pohotovost (za svůj výkon byl nominován na další Emmy).
Cheadle se narodil v Kansasu v Missouri. Později se přestěhoval do Lincolnu v Nebrasce a Denveru v Coloradu, až nakonec skončil v Los Angeles. Chodil prestižní California Institute of the Arts ve Valencii, kde získal bakalářský titul v oboru výtvarných umění. Na naléhání svých přátel z vysoké školy zkusil štěstí na několika konkursech a brzy získal roli v oblíbeném televizním seriálu Fame. To pak vedlo k rolím v celovečerních filmech Barvy, Hamburger Hill a The Meteor Man.
Cheadle je talentovaným hudebníkem - hraje na saxofon, skládá hudbu a věnuje se zpěvu. Je také renomovaným divadelním režisérem.

Matt Dillon
Během své úspěšné, již více než dvacetileté filmové kariéry představil ve spoustě rolí, které ukázaly jeho dramatický i komediální talent. Vyniká mezi nimi zejména průlomový snímek The Outsiders a komedie Něco na té Mary je. V roce 1990 Dillon obdržel cenu Independent Spirit Award za roli drogově závislého člověka ve filmu Guse Van Santa Narkomani. Jako televizní režisér debutoval v roce 1997 epizodou dramatického seriálu z produkce HBO Oz. Jako herec se v televizi objevil v adaptaci knihy Irwina Shawa Kansas a byl jedním z vypravěčů dokumentárního filmu Dear America: Letters Home from Vietnam. Na divadelním pódiu se objevil ve hrách The Boys of Winter nebo The Great American Fourth of July and Other Disasters.

Paul Haggis
Na Oscara nominovaný scénárista, režisér a producent se stal z úspěšného televizního tvůrce ceněným filmařem. Jeho celovečerním režijním, scénáristickým a producentským debutem je snímek Crash, který měl premiéru v roce 2004 na Mezinárodním filmovém festivalu v Torontu, kde jej zakoupila společnost Lions Gate Films. Jeho druhým scénáristickým a producentským počinem se stalo drama Million Dollar Baby, založené na dvou krátkých příbězích F.X. Tooleho ze světa boxu. Film byl nominován na celkem 7 Oscarů (včetně jednoho pro Haggise), z nichž 4 získal. Na kontě má spoustu televizních seriálů, z nichž je jeho nejoblíbenějším kritiky ceněný seriál z produkce CBS EZ Street. Přestože nebyl vysílán dlouho, dodnes se pravidelně objevuje v žebříčcích nejdůležitějších seriálů poslední doby.
Haggis je držitelem spousty ocenění včetně dvou Emmy, cen Humanitas, TV Critics Association Program of the Year Award, Viewers For Quality Television Founders Award, Banff TV Award, the Columbia Mystery Writers Award, six Geminis, two Houston Worldfest Gold Awards, Prism Award, EMA Award, the Genesis Award, Ethel Levitt Memorial Award a prestižní ceny WGA Valentine Davies Award.

Bobby Moresco
Je spoluautorem a producentem několika slavných a kritiky ceněných televizních seriálů včetně EZ Street, Falcone a Milénium, který získal v roce1997 cenu časopisu People pro nejlepší nový dramatický seriál roku. Jako filmový scénárista a producent debutoval snímkem Crash. Moresco začínal svou filmovou kariéru jako herec, a to pod vedením Wynna Handmana a Peggy Fuery, kteří patří ke světově uznávaným učitelům herectví. Jsou také zakladateli divadel The American Place Theatre a Loft Theatre. Bobby založil své vlastní divadlo The Actor’s Gym v roce 1978 v Los Angeles a napsal, produkoval a režíroval přes 35 her.

Růžový panter
(The Pink Panther) Venkovský policista Clouseau je povýšen na inspektora a má za úkol vyše...
Napoleon - bitva u Slavkova