film / drama, akční, krimi, USA/Německo/Itálie/Velká Británie/Nizozemí, , 166 min., od 12 let
Gangs of New York
Kinopremiéra v ČR 1.5.2003

Ocenění: 2002, Nominace na Oskara, Film

02:32

Duch Ameriky se zrodil v ulicích.
Film se odehrává v 60. letech 19. století na jihu Manhattanu. Občanská válka je v plném proudu a Amerika stojí na pokraji chaosu. Pro chudé obyvatele New Yorku to však není jediná válka - druhá se odehrává přímo v ulicích za jejich okny, ve čtvrti Five Points - jedna z nejchudších čtvrtí v celé Americe, která je sužována neustálými boji mezi znepřátelenými gangy, usilujícími o nadvládu v ulicích. Čtvrť plná bídy a zločinu, která se stala magnetem pro aktivity podsvětí. V tomto období nespoutané kriminality a korupce v nejvyšších kruzích městské správy se odehrává příběh mladého irskoamerického přistěhovalce Amsterdama Vallona. Ten se po patnáctiletém pobytu ve vězení vrací do Five Points, aby zde pomstil smrt svého otce, kterou má na svědomí mocný šéf protipřistěhovaleckého gangu William Cutting, přezdívaný Bill the Butcher. Amsterdam ví, že prvním krokem ke splnění jeho úkolu je průnik do užšího okruhu Billyho přátel. Potíže se ale stupňují, když se seznámí s tajemnou kapsářkou Jenny Everdeane...

Komentář k filmu Další parádní spolupráce DiCapria a Scorseseho s parádní atmosférou, fantastickým prostředím a ohromující výpravou, je vidět, že na tom filmu se nešetřilo. Režie a Leo jsou tradičně kvalitní, ale mě tady mnohem víc ohromil fascinující Daniel Day-Lewis. Mě osobně by vůbec nevadilo, kdyby byl film o něco kratší, ale ve výsledku mi to vlastně ani zas tak nevadilo a vynikající, brutální finále je tím nejlepším z filmu, takže se určitě vyplatí počkat. Je to působivé a místy i poměrně drsné, takže určitě skvělá podívaná. Ta realisticky podaná špína ulic New Yorku mě skutečně nadchla, stejně jako herecký koncert všech zúčastněných. Day-Lewisovi se vůbec nevidím, že za to měl tolik nominací a ještě jich tolik proměnil. Až to ve mě uzraje, tak se na to podívám ještě jenou. A pak ještě. Takhle se dělá film, vážení. 85%.
Všechny komentáře k filmu 30+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Bojovníci ve zvířecí kůži i ovčích houních. V rukou nože, sekery, píky. Dvě armády stojí proti sobě. Středověký válečný film? Tohle je New York v roku 1860 a ti, co si právě kuchají vnitřnosti a uřezávají poraženým uši, to jsou příslušníci prvních gangů. Vítejte u zrodu historie. Historie, o které se v učebnicích nepíše.    Tenhle je film je výsměchem těm, kteří tvrdí, že to se světem a morálkou upadá. Ti nejtvrdší gangsteři dneška jsou jako klony Marty Kubišové vedle chlápků z gangů Mrtví Králíci, Chlapci z Bowery, Syslové či Uplakánci. A harlem nebo Bronx bledne ve srovnání s čtvrtí Five Points. Na tomhle místě neznamená místo se špatnou pověstí hospodu, kde někdy někoho zabili - tady mají i ty nejlepší podniky kvótu jednu mrtvolu denně. Městská policie se o zločin moc nezajímá - většinu času (když zrovna nebere úplatky) tráví tím, že se mlátí obušky s policií metropolitní. Zato politici nad gangy oči nepřivírají. Ono když s někým vedete obchodní jednání, je dost těžké mí... Celá recenze
Archinek, 7 z 10

Popis filmu Gangy New Yorku

60. léta 19. století na jihu Manhattanu. Občanská válka je v plném proudu a Amerika stojí na pokraji chaosu. Pro chudé obyvatele New Yorku to však není jediná válka. Druhá se odehrává přímo v ulicích za jejich okny. V tomto období se odehrává příběh přistěhovalce Amsterdama. Ten se po patnáctiletém pobytu ve vězení vrací do Five Points, aby zde pomstil smrt svého otce, kterou má na svědomí mocný šéf protipřistěhovaleckého gangu William Cutting. Potíže se ale stupňují, když se seznámí s tajemnou kapsářkou Jenny, jejíž dokonalou samostatností a nepřehlédnutelným půvabem je okouzlen. Ona má však také svou minulost, což nečekaně zkomplikuje jeho plán. Amsterdamova cesta se postupně mění v boj o osobní přežití a nalezení útočiště pro jeho lid.

Předtím, než se stal New York symbolem bohatství, síly a nekonečných snů, byl velmi odlišným městem. Mladým městem, kde se mísila touha po lepším životě s řáděním nebezpečných gangů. Zatímco celý národ procházel těžkou zkouškou v podobě občanské války, v ulicích New Yorku se zrodila rozsáhlá a nebezpečná zločinecká komunita.

Byly to Gangy New Yorku, které se díky svým vyděračským, pašeráckým, podvodným a vražedným praktikám staly legendou a jejichž korupční kultura byla hrozbou pro přežití americké pracující třídy. New York prožíval období krutosti, nesnášenlivosti a strachu, ale také období výjimečné odvahy, se kterou lidé bojovali o svobodu budoucích generací.

"Už když jsem jako dítě vyrůstal na Jižním Manhattanu, přitahovaly mě příběhy o starém New Yorku. Při průzkumu čtvrti jsem každý den narážel na další a další odkazy na tuto pozoruhodnou, avšak relativně neznámou kapitolu v dějinách města a země. K 60. létům 19. století se váže mnoho neuvěřitelných příběhů o pracující třídě, o vlnách imigrantů, kteří zaplavili ulice, o zkorumpovaných politicích a o legendách podsvětí, které navzájem sváděly boje o kontrolu nad tím vším. Jsou to příběhy o zkouškách, kterými Amerika prošla a které ji zformovaly do dnešní podoby. Jsou to příběhy o našich kořenech," říká režisér filmu Martin Scorsese.

"Gangy New Yorku přivádějí k životu období, které známe pouze z vyprávění a vzpomínek lidí, po kterých zůstalo něco více než náhrobní kámen," říká historik a scénárista Luc Sante. "Přeměna historie do konkrétní podoby vyžadovala hodně kolektivní představivosti."

O natočení filmu Gangy New Yorku začal Scorsese usilovat již před více než třiceti lety, tedy ještě předtím, než se díky svým filmovým dramatům stal předním světovým režisérem. Během posezení s několika přáteli se mu tehdy dostala do rukou kniha Herberta Asburyho Gangs of New York z roku 1928.

Kniha, která pojednávala o legendách a tradicích pestrého kriminálního podsvětí starého New Yorku, ve Scorsesem vyvolala vzpomínky na příběhy, které slýchával ve svém dětství. "V knize byl kompletně popsán folklór starého New Yorku a všechno, co jsem v ní četl, zapadalo do mých představ o tomto období," říká Scorsese. "Dá se říci, že tento filmový projekt je projevem lásky a obdivu, který k New Yorku pociťuji."

Scorsese si představoval filmovou adaptaci této knihy jako poctu klasickým americkým velkofilmům o kořenech národní povahy, v jejímž středu by stál příběh o mladých imigrantech, kteří se v dobách beznaděje a strachu společně odhodlali bojovat za právo uskutečnit své sny. Zmínil se o knize svému příteli a spolupracovníkovi, scénáristovi Jayi Cocksovi, který byl již s tématem obeznámen - sám měl výtisk tohoto románu ve své knihovně.

"Také jsem se zajímal o zločince a gangy z tohoto období, protože můj dědeček byl newyorkským policistou," říká Cocks. "Schovával si staré výtisky novin Police Gazette, které byly plné příběhů o vykořisťování ze strany kriminálníků a zločineckých skupin. Tato tématika mě fascinovala, protože v oblasti filmu zůstává dodnes téměř netknutá. Období historie New Yorku, o kterém Gangy New Yorku pojednávají, většina lidí téměř vůbec nezná."

Cocks se začal zabývat historickým výzkumem této epochy, ale inspiraci našel také v písni Bruce Springsteena o čekání na "zachránce, který se vynoří z ulic města". Z této zmínky o tajemném hrdinovi se zrodila postava Amsterdama Vallona, okolo které pak Cocks vystavěl prostředí a děj. "Vznik postavy Amsterdama provázel také zrod jeho úhlavního nepřítele - Billa the Butchera. Postava Jenny pak vznikla z Amsterdamovy potřeby nalézt v tomto světě určitou formu oddechu."

Hlavní roli ztvárnil populární herec Leonardo DiCaprio, kterého vidina spolupráce s Martinem Scorsesem lákala již delší dobu. "O přípravách tohoto filmu jsem poprvé slyšel, když mi bylo šestnáct let. Měl vyprávět příběh mladého irského přistěhovalce, který se ocitne v centru největších občanských nepokojů v dějinách Nového světa," říká DiCaprio. "Tento projekt mě natolik přitahoval, že jsem ve svých 17 letech dokonce změnil agenturu, abych byl s Martinem v bližším kontaktu a měl tak větší šance se na filmu podílet."

Příběh postavy, jejíž agrese a touha po pomstě se postupně mění v sen o novém životě, herce velmi zaujal. "Hodně mě ovlivnil deník muže ze stejného období, který strávil celé mládí v nápravném zařízení pro sirotky jménem House of Reform. Z jeho zápisků je cítit obrovská zoufalost, která se stala základem Amsterdamovy posedlosti pomstou," pokračuje DiCaprio. "Svou touhu po odplatě se však po příjezdu do Five Points musí naučit ovládnout. Nejdříve musí pochopit pravidla a zákony života v tomto novém a neznámém světě."

Získat pro film oscarového herce Daniela Day-Lewise nebylo na rozdíl od DiCapria nijak jednoduché. Day-Lewis se neukázal na filmovém plátně od roku 1997, kdy natočil film The Boxer a nebylo příliš jasné, zda má zájem se na něj vrátit. Stejně jako DiCaprio se však nakonec nechal zlákat možností spolupráce se Scorsesem.

"Pamatuji si na natáčení filmu Věk nevinnosti, během něhož jsme všichni děkovali osudu za to, že nás svedl dohromady s tak vynikajícím člověkem, jako je Martin. Možnost práce pod jeho vedením působila jako privilegium," říká Day-Lewis. "Společně jsme vytvořili skvělý základ pro další spolupráci. Martin je člověk, kterému plně důvěřuji a připadalo mi skvělé, že s ním mohu opět pracovat."

Kromě čtení knih a průzkumu historických pramenů se Day-Lewis dokonce naučil základy řeznického řemesla, aby mohl věrně znázornit práci jeho filmové postavy. Čím hlouběji se nořil do hlubin Billovy osobnosti, tím zajímavější mu tato postava připadala. "Část mé práce spočívala v tom, že jsem se naučil sdílet Billův pocit sebejistoty. Žít s dostatkem sebedůvěry je mnohem jednodušší, než ji v životě postrádat," říká. "Bill je muž, který má absolutní důvěru v sebe sama. Je to velmi nebezpečný, ale zároveň také příjemný a zvláštním způsobem uvolňující stav mysli. Billa však v životě pronásleduje také palčivá otázka vlastní ceny, se kterou se není lehké vyrovnat. Pokud vezmu v úvahu období a prostředí, ve kterém vyrůstal, je Bill i přes svůj zločinecký způsob života docela ctihodným člověkem. A díky bohu má i smysl pro humor."

Téměř ihned byl obsazen i zbytek ústředních rolí. Cameron Diaz získala roli Jenny Everdeane - svůdné kapsářky, která je mistryní v kradení mužských srdcí i jejich osobního majetku. Její představy o životě mimo bídu a chaos města k ní přitahují Amsterdama Vallona, a to i přes všechna rizika, kterým se díky vztahu s Jenny vystavuje. "Role v tomto filmu je splněným snem každého herce," říká Diaz. "Nikdo si zkrátka nemůže přát více než hrát ve společnosti takových hvězd a zároveň pracovat s Martinem Scorsesem."

Diaz oslovila zejména neutuchající naděje, která z její filmové postavy vyzařuje. "Jenny nemá lehký život - všude okolo je násilí, brutalita a vraždy, na každém kroku se setkává s bídou a nemocnými lidmi. Měla však možnost spatřit jinou část města a ví, že za hranicemi čtvrti existuje mnohem lepší život. Ví, že přišel čas opustit toto místo, ale zůstává otázkou, jak to provést a nepřijít při tom o život," říká Diaz.

Příběh se odehrává v dnes již dávno pohřbené čtvrti Five Points, ležící v jihovýchodní části Mahnattanu, kterou Asbury ve své knize označil jako "kolébku gangů". Davy nově příchozích irských přistěhovalců zde každý den zaplavovaly blízké doky v touze po lepším životě. Místo amerického snu je však čekal pouze všudypřítomný zmatek a nevraživost. Irští imigranti se často setkávali s opovržením - zejména pak ze strany protipřistěhovalecky zaměřených starousedlíků. Nativisté (jak byli také označováni) pohlíželi na Iry jako na vetřelce - hrozbu pro svou zemi, práci a demokracii, za kterou bojovali jejich předkové.

"Pro pracující třídu a podsvětí bylo toto období rozhodně výjimečné," vysvětluje Scorsese. "Společnost byla rozdělena na několik táborů, které mezi sebou neustále bojovaly. Na rozdíl od dnešních gangů však byly politicky orientovány."

"První velká vlna imigrantů z Irska přijela do New Yorku v letech 1840 - 1870. Ve chvílích největšího náporu se v přístavu objevovalo více než 15 000 přistěhovalců týdně. Neměli práci ani peníze a většina z nich ovládala pouze gaelštinu. Nativistům, kteří měli většinou anglosaský, holandský a velšský původ, tak byli nově příchozí trnem v oku - Nativisté totiž považovali za pravé Američany výhradně sebe."

Scorsese a Cocks se ve svém vyprávění zaměřili na irský gang Dead Rabits (pojmenovaný podle gaelského sousloví "dod ráibéid", které v překladu znamená "rozzuřený obr"). Postavu vůdce gangu, který má být objektem Amsterdamovy pomsty, založili filmaři na skutečné historické postavě. Byl jí Nativista Bill Poole, který se stal z řezníka zápasníkem a proslavil se pod přezdívkou Bill the Butcher (ve skutečnosti však tento muž zemřel v roce 1855, tedy ještě dříve než se příběh filmu odehrává). Bill je pro Amsterdama, který se dostal až do vysokých kruhů městské správy a spolčil se se zkorumpovaným Williamem ,Bossem' Tweedem z neblaze proslulé Tammany Hall, více než důstojným protivníkem. Amsterdamova posedlost pomstou však vede ke vzájemnému sblížení obou rivalů a jejich přátelství, založené na loajalitě a respektu, se brzy začne podobat vztahu otce a syna. Temná minulost však vrhá na jejich vztah stín.

Zatímco se jejich přátelství blíží k dramatickému zvratu, v New Yorku se schyluje ke vzplanutí obrovských občanských nepokojů.

"Roku 1863 vypukly v New Yorku velké pouliční bouře, které se zapsaly do historie Ameriky jako nejkrutější občanské nepokoje všech dob," říká Scorsese. "Trvaly čtyři dny a čtyři noci. Byl to v podstatě příchod občanské války do ulic New Yorku. Nepokoje byly vyvolány příkazem prezidenta Lincolna, podle kterého měli být všichni bojeschopní muži odvedeni do války. Odvodu se však bylo možné vyhnout, pokud dotyčný zaplatil 300 dolarů. To si ale lidé z nejchudších vrstev nemohli dovolit, proto tato náborová akce podnítila jejich vztek."

"Bandy výtržníků ničily a pálily cokoliv, co jim stálo v cestě. Když byl v průběhu druhého dne nepokojů nábor zastaven, město se nacházelo ve stavu obležení. Právě v okamžiku, kdy první spojenecké jednotky vstupují do města, aby potlačily občanské vzpoury, začíná monumentální bitva na život a na smrt mezi Amsterdamem, Billem a jejich gangy. Vyvrcholení filmu se odehrává na pozadí bezbřehého násilí a rasismu, které nepokoje provázely."

Dolaďování detailů scénáře se Scorsese věnoval po dlouhou dobu. Oscarový scénárista Steve Zaillian pracoval na struktuře příběhu a Kenneth Lonergan se zaměřil na vývoj postav. Přestože se mnozí lidé obávali, že projekt s podobným rozsahem nelze zrealizovat, byl scénář i nadále vylepšován, až se po více než dvaceti letech dostal do své konečné podoby. "Jsem rád, že se scénář vyvíjel po tak dlouhou dobu, protože jsme za těch 25 let všichni ušli kus cesty a na scénáři je to poznat," říká Jay Cocks. "Nemyslím si, že na světě existuje nějaký jiný režisér, který by dokázal věnovat vzniku filmu tolik úsilí. Ale Martin se nevzdal."

Leonardo DiCaprio
obrazek Leonardo DiCaprio se narodil roku 1974 v Hollywoodu a již na základní škole se zajímal o herectví. První skutečnou roli si zahrál v divadelní hře Circus Fantasy během studia na střední škole. V roce 1988 se začal DiCaprio objevovat v sériích reklamních spotů a vzdělávacích filmů. Tentýž rok se poprvé objevil v televizním seriálu Lassie. V roce 1990 se pak objevil hned ve třech televizních seriálech - Santa Barbara, The Outsider a Parenthood. O rok později si DiCaprio zahrál ve filmu Critters 3, který byl jeho celovečerním debutem. Ještě v tom roce získal roli v seriálu ABC Growing Pains a ve filmové adaptaci novely Tobiase Wolffa This Boy's Life, ve kterém si zahrál spolu s Robertem De Niro a Ellen Barkin. V roce 1993 ztvárnil pod vedením režiséra Lasse Hallstroma roli Arnieho v kritiky ceněném filmu Co žere Gilberta Grapea? Díky hereckému výkonu v tomto filmu byl ve svých 19 letech DiCaprio nominován na Oscara jako nejlepší herec ve vedlejší roli. Následovaly role ve filmech Rychlejší než smrt, Rváčův deník a Úplné zatmění. Poté společně s Claire Danes ztvárnil slavnou mileneckou dvojici ve filmu Baze Luhrmanna Romeo a Julie a zahrál si s Meryl Streep, Diane Keaton a Robertem De Niro ve filmu Marvinův pokoj. V roce 1996 pak s Kate Winslet vytvořil ústřední hereckou dvojici v oscarovém velkofilmu Jamese Camerona Titanic. Velký komerční úspěch měl také jeho následující film Muž se železnou maskou, kde si zahrál s Gerardem Depardieu, Jeremy Ironsem a Johnem Malkovichem. Poté se DiCaprio objevil například ve filmu Woodyho Allena Celebrity.

Cameron Diazová
obrazek Celovečerním debutem Cameron Diaz byl filmový hit Maska s Jimem Carrey. Poté si zahrála v nezávislém snímku The Last Supper (1995) a milostném příběhu Stevena Baigelmana Líbánky bez ženicha, ve kterém se objevila spolu s Keanu Reevesem a Vincentem D'Onofrio. Následně obsadila roli ve filmu Edwarda Burnse Ona, jedině ona a zahrála si s Harveym Keitelem a Craigem Shefferem ve filmu Hlava nad vodou. V roce 1996 získala od National Association of Theater Owners cenu ShoWest's Female Star of Tomorrow. Její následující film Svatba mého nejlepšího přítele se stal jedním z největších komerčních trháků roku 1997 a Diaz vynesl ocenění Blockbuster Entertainment Award pro nejoblíbenější herečku ve vedlejší roli v komediálním filmu. Poté si zahrála s Ewanem MacGregorem ve filmu Dannyho Boyla Extra život. Za ústřední roli v romantické komedii Něco na té Mary je získala ocenění pro nejlepší herečku roku od New York Film Critics Circle. Za tuto roli byla také nominována na Zlatý glóbus a získala ceny Blockbuster Entertainment Award, Rembrandt Award a MTV Movie Award. Po černé komedii Šest pohřbů a jedna svatba si zahrála ve filmu V kůži Johna Malkoviche, který jí přinesl nominace na Zlatý glóbus, Screen Actors Guild Award a cenu BAFTA. Mezi její další filmy patří Vítězové a poražení, Charlieho andílci, Vanilkové nebe, ... Diaz také propůjčila hlas hlavní ženské postavě animované pohádky Shrek (2001).

Daniel Day-Lewis
obrazek Daniel Day-Lewis zaujal filmové publikum a kritiky již svými prvními filmovými rolemi. Z drsného punkrockera ve filmu My Beautiful Launderette (1985) přešel plynule do role pošetilého viktoriánského nápadníka ve filmu Jamese Ivoryho Pokoj s vyhlídkou. Herecké výkony v těchto filmech mu v roce 1986 přinesly cenu New York Film Critics Circle Award pro nejlepšího herce ve vedlejší roli. Day-Lewis debutoval v roce 1971 ve filmu Johna Schlessingera Sunday Bloody Sunday a pokračoval vedlejšími rolemi ve filmech Gándhí (1982) a Bounty (1984). Velký úspěch zaznamenal s filmem Jima Sheridana Moje levá noha, ve kterém ztvárnil spisovatele a umělce Christyho Browna, trpícího mozkovou obrnou. Za svůj herecký výkon v tomto filmu získal Oscara. Na něj byl nominován také za roli ve filmu Ve jménu otce, který rovněž režíroval Sheridan. Mezi jeho další známé role patří americký dobrodruh Hawkeye ve filmu Poslední Mohykán a aristokrat ve filmu Martina Scorseseho Věk nevinnosti. Mohli jsme jej vidět také ve filmech Nesnesitelná lehkost bytí, Čarodějky ze Salemu nebo Boxer.

Martin Scorsese
obrazek Martin Scorsese natočil v průběhu své kariéry již více než 25 filmů včetně Špinavé ulice, Alice už tu nebydlí, Taxikář, New York, New York, The Last Waltz, Zuřící býk, ... Po úspěšném zakončení studií na New York University pracoval Scorsese jako střihač. Jeho první celovečerní film Who's That Knocking At My Door? (1968) zaujal Rogera Cormana, který Scorseseho požádal, aby zrežíroval film Boxcar Bertha (1972). Po něm Scorsese natočil snímek Špinavé ulice, se kterým se mu podařilo získat pozornost kritiků a odstartovat svou úspěšnou filmovou kariéru.
S Michaelem Henrym Wilsonem napsal a zrežíroval dokumentární film A Personal Journey with Martin Scorsese Through American Movies (1995), kterým oslavil sté výročí kinematografie. Natočil také dokument Italianamerican (1974) o svých rodičích. V roce 2001 byla vydána první část jeho dokumentárního filmu o historii italské kinematografie Il Mio Viaggio in Italia.

Scorsese je jedním ze zakladatelů společnosti Film Foundation, která podporuje restauraci archívních filmů. V roce 1992 zahájila činnost společnost Martin Scorsese Presents, která se zabývá obnovou a distribucí klasických filmových děl. Kromě své režisérské práce se Scorsese uplatnil také jako producent - produkoval snímky jako Švindlíři, Vzteklej Pes a Glorie, Scénář smrti, ...
Scorsese obdržel AFI Lifetime Achievement Award za celoživotní přínos kinematografii. V roce 1998 zasedl jako prezident poroty na Filmovém festivalu v Cannes.

Pouto mlčení
(Bond of Silence) Katyin manžel se vydává o silvestrovské noci k sousedovi přerušit divoko...