film / akční, dobrodružný, fantasy, USA, , 122 min., od 11 let
Kinopremiéra v ČR 9.9.2004, DVD od 1.2.2005 Bonton

V TV televize pá. 22.11. AMC 20.10
AMC 20.10

02:26

V pekle ho nechtěli, tak přišel mezi nás.
Hellboy byl během druhé světové války přivolán na Zemi šíleným Grigori Rasputinem, aby se stal poslem apokalypsy. Ze spárů nebezpečného zločince jej však zachránil zakladatel tajného Úřadu pro výzkum paranormálních jevů (Ú.V.P.J.) profesor Broom, který jej poté vychoval jako svého vlastního syna a pomohl mu rozvinout jeho výjimečné schopnosti. Hellboy se navzdory svému temnému původu zařadil k bojovníkům na straně dobra.
V Ú.V.P.J. se Hellboy stal součástí zvláštní rodiny, do níž kromě něj a Brooma patří také telepatický "mořský muž" Abe Sapien a půvabná Liz Sherman, která disponuje schopností pyrokineze. Všichni dohromady tvoří hlavní obrannou linii před Rasputinem, který chce získat Hellboye zpět do své moci a využít jeho sil, aby mohl rozpoutat armageddon.

Komentář k filmu Za mě podprůměrná slabota. Ne úplně odpad, ale jen promarněný čas. 40%
Všechny komentáře k filmu 65+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Hellboy všemi deseti, bude to nářez. odpověděl šéfredaktor na moji otázku, jaký film mám recenzovat příští týden. Tak tedy Hellboy. A jestli je to nářez (Film Guillema del Tora - Blade II je adaptaci komixu Mika Mygnoly a obrázkový původ je na něm znát víc než dost. Bizarní postavičky, prostředí podzemních stok a pseudogotických kulis, boj dobra se zlem jasně nahozené charaktery, díky kterým nemusíte přemýšlet.  Je rok 1944 a nacisté ve snaze zachránit co se dá kombinují vědu s černou magií. S pomocí Rasputina (skoro strašidelný Karel Roden) otevřou bránu do jiné dimenze, vedle které vypadá peklo jako místo, kam se jezdí na dovolenou. Tak se na svět dostane démonické mládě s ocáskem a přerostlou tlapkou, které jede po sušenkách. Dostane jméno Hellboy, v součastnosti je z něj agent (pochopitelně utajený) Úřadů pro vyšetřování paranormálních jevů a čistí svět od bubáků. Je veliký, je červený, piluje si rohy, má šmrncovní pršiplášť, účes jako samuraj a multifuknční ruku z kamene. A... Celá recenze
Archinek, 6 z 10

Popis filmu Hellboy

V říjnu 1944 se ve Skotsku pokusila skupina nacistů vypustit na svět magickou branou sedm bohů chaosu. Vedli je šéf okultního spolku Thule Karl Ruprecht Kroenen, nesmrtelný Grigorij Rasputin a jeho milenka, fanatická nacistka Ilsa. V poslední chvíli zasáhlo americké komando v čele se zvláštním agentem Broomem a okultní experiment překazilo. Zatímco Kroenen a Ilsa unikli, Rasputin se stal obětí nedokončeného rituálu, v jehož důsledku pronikl do našeho světa pootevřenou branou malý ďáblík s velkou kamennou rukou. O půl století později se dávné události dávají opět do pohybu. Zatímco v Moldávii Ilsa a Kroenen osvobodí lidskou obětí Rasputina, v americkém Newarku se hlásí do služby v tajném Úřadu pro výzkum paranormálních jevů mladý agent John Myers. Jeho nový šéf Broom ho seznámí s kolegou, agentem Clayem, inteligentním žabím mužem Abe Sapienem a ďáblíkem, jménem Hellboy. Vyrostl z něj mohutný a nerudný rudý ďábel. Jeho i Sapiena využívá FBI k řešení mimořádných situací. Brzys jsou povoláni do Machenovy knihovny, kde byl ukraden relikviář. Hellboy se utká s monstrem, které Sapien označí jménem Sammael. Sapien také Broomovi odhalí, že za krádeží jsou Kroenen s Ilsou a Rasputinem. Zatímco se Broom s Myersem vypraví na psychiatrickou kliniku, kam se Hellboy vydal navštívit svou milovanou Liz, Sapien zjistí, že se Sammael dokáže rychle množit. Vydají se po nich pátrat do podzemního labyrintu, kde je však Sapien jedním z nově narozených Sammaelů zraněn a Clay zabit Kroenem. Rasputin s Kroenem proniknou do laboratoře a zavraždí Brooma, kterému před smrtí ukáží děsivou budoucnost - svět zničený Hellboyem, kterého Rasputin brzy ovládne.

Před deseti lety se talentovaný a zkušený komiksový výtvarník Mike Mignola rozhodl poprvé vyzkoušet své vypravěčské schopnosti. "Vždycky jsem rád četl různé lidové báje, legendy, duchařské příběhy, komiksy s monstry a detektivky s okultní tématikou," vysvětluje Mignola. "Tak jsem si řekl: ,co kdybych udělal z monstra kladnou postavu, která bojuje s ostatními monstry?'"

První minisérie, kterou vytvořil, dostala název Hellboy - Seed of Destruction (Sémě zkázy). Tento příběh se zabývá příchodem Hellboye na Zemi a několika jeho dobrodružstvími, která nakonec vedou ke střetu se zločinným Rasputinem, jež Hellboye potřebuje k tomu, aby pomocí něj mohl přivolat na zemský povrch pekelné síly.
Již tato první série přilákala pozornost původem mexického scénáristy a režiséra Guillerma del Toro, mezi jehož dosavadní filmy patří akční hit Blade 2, drama Ďáblova páteř nebo horor Stroj času, který v roce 1993 získal cenu kritiků na Filmovém festivalu v Cannes a byl nominován na devět cen Mexické filmové akademie.

To, co mě na Hellboyovi ihned upoutalo, bylo Mikeovo skvělé a okouzlující grafické pojetí. Je také výborný vypravěč a jeho příběhy jsou zároveň mýtické i velmi svérázné. Postava Hellboye je unikátní - je velice silný, ale také hodně lidský a zranitelný," říká režisér.
Když se del Toro před několika lety doslechl o plánech natočit na motivy tohoto komiksu celovečerní film, věděl, že tím jediným člověkem, který by mohl komiks převést na filmové plátno, je on sám. "Stal jsem se na tomto komiksu závislým. Když jsem tedy dozvěděl, že se podle něj chystá film, vyvinul jsem maximální úsilí, abych se dostal mezi adepty na post režiséra a měl šanci dokázat, že jsem ten pravý," vysvětluje del Toro.

Del Torův vášnivý obdiv ke komiksové předloze se naplno projevil už při úvodním setkání s producenty Lawrencem Gordonem a Lloydem Levinem. "Nejen, že jsme si vážili jeho talentu, který ukázal již ve svých předchozích filmech, ale také jsme byli uchváceni jeho nadšením pro komiksovou předlohu. Připadalo nám, jako kdyby byl po celou dobu u jejího zrodu, jako by stál Mikeovi za zády už od okamžiku, kdy postavu Hellboye vymyslel," říká Gordon.

Mignola a del Toro si ihned po vzájemném představení padli do oka. "Od začátku mi bylo jasné, že Guillermo je jediný člověk, který může tento film natočit," říká Mignola. "Přináší do něj svou vlastní osobnost. Patří k mladší generaci režisérů, kteří mají rádi komiksy a berou je velice vážně. Rozumí jim a považují je za plnohodnotný filmový žánr."

Základem dějové linie se staly příběhy ze série Sémě zkázy. Scénář rozvinul vztah mezi Hellboyem a jeho rádcem Trevorem "Broomem" Buttenholmem, ředitelem Úřadu pro výzkum paranormálních jevů (Ú.V.P.J.), který se podobá vztahu mezi otcem a synem. V příběhu hraje roli i milostný trojúhelník, v němž se kromě hlavního hrdiny ocitne také jeho kamarádka Liz Sherman s pyrokinetickými schopnostmi a agent FBI John Myers, který se stane Hellboyovým sokem v lásce.
Mignola novou dějovou linii posvětil: "V novém příběhu byly ve zhuštěné formě různé elementy, které se v komiksu objevovaly v průběhu celé jeho desetileté existence. Řekl jsem jim: ,Změňte co chcete. Udělejte z toho svou vlastní verzi mého komiksu.'"

Výsledkem je zajímavý hybrid. "Film existuje paralelně s komiksem. Ve filmu se od své komiksové podoby výrazně liší například vodní superhrdina Abe Sapien - Guillermo mu dal větší osobnost a změnil jeho vizuální podobu. Ve své podstatě je ale stále velmi podobný mé předloze. Padouch Sammael je naproti tomu čistě postava ve stylu del Tora. Ve vrcholných scénách, kde to Hellboy s Kroenenem pořádně rozbalí, je to jako souboj mezi Mignolovou a del Torovou postavou," říká Mignola.

Mignola s del Torem byli už od začátku přesvědčeni o tom, že jejich hrdinu může ztvárnit pouze jediný herec - Ron Perlman. Ztvárnit fyzickou stránku extrémně silného a nezničitelného Hellboye však nebylo nijak jednoduché a herec musel v souvislosti s tímto filmem podstoupit intenzivní roční přípravu. "Věděl jsem, že mě čeká šestiměsíční boj s monstry a démony, které musí Hellboy rozdrtit, a že akční scény budou vyžadovat extrémní fyzické nasazení, proto jsem musel být ve špičkové kondici. Jsem rád, že jsem se o své roli dozvěděl více než rok před začátkem natáčení. Trávil jsem v tělocvičně pět nebo šest dní v týdnu a snažil jsem se získat co možná největší sílu."

Profesor Broom stojí v čele tajného Úřadu pro výzkum paranormálních jevů. "Tato organizace byla založena prezidentem Rooseveltem za účelem boje s okultními společenstvími, která vznikla v průběhu druhé světové války," říká del Toro. Právě Broom, který je specialistou na okultní vědy, zachránil Hellboye z rukou nacistů a rozhodl se jej vychovat jako vlastního syna.

"John Hurt v roli Brooma vypadá úplně přesně jako postava z komiksu. Chvílemi jsem si myslel, že jsem se musel při jeho kreslení dívat na Johnovu fotku. Někdy to bylo až strašidelné," pochvaluje si s úsměvem herecké obsazení Mignola.
Hurt, který se v minulosti představil ve filmových klasikách jako Vetřelec nebo Sloní muž, se tuto roli rozhodl přijmout ze dvou důvodů: "Guillermo je režisér, kterého velmi obdivuji. A navíc se jedná o takový druh filmu, v jakém jsem až dosud nikdy nehrál - fantastický snímek, kterému nechybí ani lidské emoce."

Hellboy vyrostl spolu se dvěma dalšími výjimečnými stvořeními, jimiž jsou Abe Sapien a Liz Sherman. "Abe Sapien je téměř nadčlověkem - je napůl muž a napůl ryba, přičemž byl obdařen také velkou inteligencí," vysvětluje del Toro. "Jeho fyzická stránka je kombinací plaveckého těla, delfíního čela a rybího obličeje. Zatímco Hellboyovy přednosti tkví zejména v obrovské fyzické síle, Abe si zakládá spíše na přemýšlení."

Když filmaři oslovili s nabídkou této role herce Douga Jonese (Muži v černém II, Mimic), del Toro mu mezi řečí oznámil, že bude hrát rybu. Jonese to však ani v nejmenším nevyvedlo z míry: "Nebylo to pro mě žádným velkým překvapením. Hrál jsem už mnoho různých tvorů. Dvakrát jsem byl klokan. Hrál jsem mimozemšťana, švába i velkého komára. Byl jsem téměř vším, co má ocas. Je ale pravda, že jsem zatím nikdy nehrál rybu, to pro mě bylo něco úplně nového. Abe je však paradoxně jednou z jednodušších postav, protože má částečně lidské proporce. Mám na sobě přilepené různé části jeho těla, ale tentokrát to není o tom, že bych pobíhal ve velkém obleku s obří hlavou a vydával hrůzné zvuky."

Přestože vypadá Liz Sherman v podání Selmy Blair jako normální dívka, zdání tentokrát klame. "Liz má pyrokinetické schopnosti, což se stalo příčinou velké rodinné tragédie," říká herečka. "Když jednou pyrokinezi použila, vyústilo to ve smrt jejích rodičů a mnoha lidí z blízkého města. Poté se ocitla v péči úřadů a byla přibrána do Ú.V.P.J., aby své schopnosti dokázala ovládnout a náležitě jich využít."

"Hellboy je pro ni útěchou," vysvětluje Blair. "Jsou si v lecčems podobní. Zároveň jí to však vadí, protože na rozdíl od něj vypadá jako normální dívka. Je plná vnitřních rozporů. Stejně jako Hellboy se bojí navazovat vztahy s lidmi, protože neví, jak být normální."
Její emoční nevyváženost se ještě více prohloubí v okamžiku, kdy se na scéně objeví atraktivní a mladý agent FBI John Myers (Rupert Evans), který jí ihned učaruje. "Když do jejího života vstoupí Myers, je to poprvé, kdy Liz cítí šanci stát se skutečnou ženou," pokračuje Blair. "Rozhodně to s ním chce zkusit."
Do hry navíc vstupuje Hellboyova žárlivost. "Myers byl najat, aby se stal Hellboyovým parťákem," říká Perlman. "Přestože Hellboy Johna obdivuje, zároveň jej oprávněně považuje za hrozbu pro přátelství mezi ním a Liz."
V čele padouchů stojí Hellboyův úhlavní nepřítel Rasputin. "Rasputin páchal zlo po celé věky a Hellboy je klíčem k jeho apokalyptickým plánům. Je důležitým dílkem v mozaice, který Rasputin potřebuje k tomu, aby přivedl peklo na Zemi," vysvětluje del Toro.
"Je to svým způsobem velmi vášnivý a zbožný člověk," pokračuje del Toro. "Skutečně věří tomu, že celá Země by měla být díky mravní zhýralosti lidí zničena, a že bychom měli začít znovu jako úplně nový živočišný druh."
Ideální volbou pro roli Rasputina byl známý český herec Karel Roden, který si nedávno zahrál v del Torově filmu Blade 2. "Rasputin zemřel již mnohokrát a pokaždé při tom ztratil část ze své lidskosti," říká Roden. "Zároveň se však stává stále silnějším a čím dál tím více se podobá bohu - bohu chaosu."

Roden si dal záležet, aby ve své roli zdůraznil, že Rasputinovo chování není důsledkem nenávisti, ale přesvědčení. "Myslí si, že zachraňuje svět. Dělá špatné věci, ale ze své perspektivy je považuje za službu dobru."
Tvůrce Hellboye Mike Mignola s del Torem úzce spolupracoval na vizuálním pojetí filmu. "Hellboy je hodně založen na výtvarné stránce a zdálo by se, že existují hranice, které při jeho převodu do reálného světa nelze překročit. Guillermovi se ale jeho atmosféru podařilo zachytit naprosto dokonale," říká Mignola.

Na přípravě scény del Toro spolupracoval s mnoha talentovanými výtvarníky, kteří mu pomohli s realizací jeho představ již u filmů jako Blade 2 nebo Ďáblova páteř, a také s několika novými lidmi. Cílem jejich snažení bylo zachytit na plátně co nejdokonaleji podstatu a konzistenci Mignolova komiksu.

Hlavní výtvarník Stephen Scott se při realizaci tohoto nesnadného úkolu nechal inspirovat nejen samotným komiksem, ale také gotickým prostředím Prahy, ve které se film natáčel. "Praha je plná naprosto úžasné architektury. Člověk si nedokáže pomoci, aby se při tvorbě výtvarných návrhů nenechal její krásou ovlivnit - zejména pak u takového filmu, jako je tento," říká Scott.
Odrazovým můstkem byly pro Scotta Mignolovy kresby. "Podle nich jsme vytvořili scény, které znázorňovaly různé výjevy z Hellboyových příběhů. Snažili jsme se také co nejméně odchýlit od barevného schématu, který je komiksu vlastní - používali jsme kombinace černých, hnědých a šedých odstínů se silnými náznaky purpurové a zelené barvy. Díky tomu červená postava Hellboye více vynikla," říká producent Lloyd Levin.
Jedním z mnoha zajímavých úkolů, které Scotta v souvislosti s tímto filmem čekaly, byla rekonstrukce prostředí části newyorského metra v pražském studiu. "V rámci příprav jsem odcestoval do New Yorku a tam strávil spoustu času běháním po různých stanicích metra a měřením rozličných věcí. Fotil jsem v narvaných vagónech metra, měřil jsem reklamní panely a šířky zábradlí... lidé si museli myslet, že jsem se úplně zbláznil," říká Scott.
Důležitou součástí výtvarné stránky filmu byly také kostýmy. Jejich návrhářka Wendy Patridge se stejně jako ostatní snažila co nejvíce přiblížit komiksové předloze. "Už samotná volba vhodného pláště pro Hellboye nebyla nijak jednoduchá. Má být z látky? Nebo z kůže? Hellboy má ocas, kterým pohybuje, takže kostým musí zakrývat všechny ty dráty. A protože skáče z budov, jeho oblek se časem poškodí, což ústí v problémy s kontinuitou," říká Patridge.
Jednoduchá nebyla ani práce na postavě Abe Sapiena, při které musela Patridge úzce spolupracovat s firmou Spectral Motion. Bylo nutné, aby kostým obepínal ploutve, které rostou ze Sapienových nohou a zad. Kromě toho měl Sapien mechanický respirátor, který musel celkový design jeho postavy zakrývat.

Její kreativní potenciál však nejdůkladněji prověřila noční scéna, která se odehrává v ulicích New Yorku během Halloweenu. Kromě toho, že nemohla použít červenou barvu (která v tomto filmu patří převážně Hellboyovi), bylo nutné vyhnout se také bílé. "Pracovat s tolika dětmi bylo skvělé, ale vymyslet 500 nebo 600 kostýmů a přitom se neopakovat skutečně není hračka."

Jemné nuance v Perlmanově hereckém projevu příliš nenasvědčují tomu, že se jeho obličej ukrývá pod několika vrstvami speciálního make-upu, avšak opak je pravdou. Se čtyřhodinovou přípravou komplikované vizáže museli maskéři začít každý den brzy ráno. Po nanesení všech vrstev zůstaly na hercově obličeji jeho vlastní pouze oční víčka. "Připadá mi úžasné, jak se Ronovi daří zahrát jemné detaily i přes takovou vrstvu make-upu," říká Levin. "Je rudý. Má rohy. Je obrovský. Má velké zuby. Ale ani přesto nevidíte žádnou masku. Stojí před vámi živá, dýchající bytost."

Ron Perlman
obrazek Pohybuje se v oblasti filmového, televizního a divadelního herectví již více než 30 let. Po dokončení studií v Minnesotě se vrátil do svého rodného New Yorku. Svou kariéru začal díky svému vzhledu příznačně rolí neandrtálce ve snímku Boj o oheň. Nezapomenutelným se stal díky lidské kreatuře ve filmu Jméno růže. Perlman často propůjčuje svůj hlas televizním seriálům. Jako příklad uveďme tituly Aladin, Mortal Kombat nebo Phantom 2040. Hrál v televizním seriálu Sedm statečných. Daboval i počítačovou hru - klasický adventure Chronomaster, nebo hru Fallout 1, 2.

John Hurt
obrazek Narodil se v r. 1940. Do školy chodil v Kentu a v Lincolnu. Studoval v Londýně, pak získal stipendium na RADA. (Royal Academy of Dramatic Art) Je jedním z nejznámějších, nejúspěšnějších a nejvšestrannějších herců. Svůj debut absolvoval v roce 1962 ve West Endu a pokračoval v roce 1963. Byl odměněn cenou nejtalentovanějšího herce v Harold Pinterově The Dwarfs. Na jevišti se objevil také v představení The Caretaker, Shadow of a Gunman, Travesties a A Month in the Country. V roce 2000 účinkoval v úspěšném představení Krapp´s Last Tape (Samuel Beckett) v londýnském West Endu. K jeho rozhodujícím filmovým rolím patří Max ve filmu Midnight Express (1978) a John Merrick ve filmu The Elephant Man (1980)za který byl nominován na Oscara v kategorii nejlepší vedlejší mužské rola nejlepšího herce.

Selma Blairová
obrazek Po ukončení střední školy v Southfieldu v Michiganu se chtěla stát fotografkou. Přestěhovala se do New Yorku, ale místo fotografování začala navštěvovat kurzy herectví na konzervatoři Stelly Adlerové a v divadle Column. Upozornila na sebe díky nominaci na filmovou cenu MTV jako herecký objev roku za roli Cecile Caldwellové ve filmu Rogera Kumblea Velmi nebezpečné známosti. Dvě sezóny hrála titulní postavu v televizním seriálu Zoe.

Jeffrey Tambor
Je zkušeným filmovým, televizním a divadelním hercem. Velkého uznání se dočkal za roli Hanka Kingsleyho v úspěšném seriálu z produkce HBO The Larry Sanders Show, který mu přinesl cenu American Comedy Award a nominace na čtyři Emmy a cenu CableACE. V současné době hraje v seriálu z produkce FOXu Arrested Development. Na televizní obrazovce se objevil také v komediích Eloise v hotelu Plaza a Eloise at Christmastime. Jeho celovečerním debutem se stal v roce 1979 film ... A spravedlnost pro všechny, ve kterém si zahrál parťáka Al Pacina.

Karel Roden
obrazek Jeden z nejvýraznějších českých herců mladší generace (narozen 1962) pochází z jihočeské herecké rodiny. Po absolvování keramické školy v Bechyni byl přijat na pražskou DAMU. Jednou z jeho spolužaček v neobvykle silném ročníku se stala i Ivana Chýlková - jeho letitá životní partnerka a kolegyně, s níž se objevil např. v dnes už legendární inscenaci pražského divadla Disk Ledová sprcha a v pěti filmových projektech. Po absolutoriu vystřídal několik divadelních souborů (mj. Činoherní studio v Ústí nad Labem). Na rok zakotvil i v Národním divadle v Praze. Pak odjel do Velké Británie, kde absolvoval herecké kursy, vylepšoval svou angličtinu a přivydělával si potiskem triček. Po návratu se prosadil jako ceněný divadelní herec (mj. Don Juan v inscenaci divadla Labyrint Don Juan a Faust nebo básník Paul Verlaine v Úplném zatmění).

U filmu začínal přímočaře vykreslenými rolemi sebevědomých, často nesympatických mladíků. Takový byl už jeho debut - pragmatický medik Honza z druhé části "básnické" trilogie Jak básníci přicházejí o iluze (1984). Časem se však vypracoval v jednu z nejzajímavějších osobností domácí filmové scény, která využívá stejnou měrou realistických výrazových prostředků jako vypjaté stylizace, často při ztvárňování složitých, morálně ambivalentních charakterů. Mezi Rodenovy nejvýraznější hrdiny patří protagonista postmoderního experimentu bratrů Šimona a Michala Cabanových Don Gio (1992), kapitán Obruba v adaptaci divadelní hry Alfreda Jaryho Král Ubu (1996, režie F. A. Brabec, nominace na Českého lva) či otec v dramatu Jaroslava Brabce Kuře melancholik (1999 - nominace na Českého lva).

Svůj herecký talent a jazykové zkušenosti začal cílevědomě využívat na mezinárodní scéně: v Hollywoodu se etabloval jako zloduch Emil Slovak po boku Roberta De Nira v psychologickém thrilleru 15 minut (2001, režie John Herzfeld). Padoušskou roli si zopakoval i v upírském snímku Blade II (2002). V roce 2003 ho budeme moci vidět v dalším hollywoodském opusu - akčním dramatu Bulletproof Monk, kde se objeví po boku Chow Yun-Fata.

Guillermo del Toro
Del Toro se narodil v roce 1964 v mexickém městě Guadalajara a navštěvoval zdejší univerzitu. Učil se u oskarového maskéra Dicka Smithe a postupem času založil vlastní společnost Necropia, která se zabývala speciálními filmovými efekty. V začátcích své kariéry pracoval jako televizní režisér a producent. Již ve svých 21 letech produkoval celovečerní film režiséra Jaime Humberto Hermosilla Dona Herlinda And Her Son. Kromě toho je autorem pětisetstránkové studie filmů Alfreda Hitchcocka, která byla vydána univerzitou v Guadalajaře. Publikovány byly i jeho scénáře k filmům Stroj času a Hellboy.

Získal v roce 1993 Cenu kritiků na Filmovém festivalu v Cannes za svůj celovečerní debut Stroj času, který mu přinesl také 9 cen Mexické filmové akademie. Od té doby se stal jedním z nejuznávanějších a nejžádanějších scénáristů a režisérů. Žánr gotického hororu neopustil ani svým druhým filmem Mimic s Mirou Sorvino, Jeremym Northamem, Joshem Brolinem a Charlesem Duttonem, na kterém se podílel také jako spoluscénárista.

Pán prstenů: Dvě věže
(The Lord of the Rings: The Two Towers) Frodo Pytlík a jeho sluha se vydali k Hoře osudu, ...
Univerzální voják