fb  Sdílet
   Informace    Recenze    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    

76% 933 hlasů
7.6 10 933
Velká Británie/Irsko, , 96 min., od 15 let
Hunger
Kinopremiéra v ČR 1.10.2009 v SK 25.2.2010, DVD od 14.4.2010 Magicbox

Režie:
Herci: , , , , , více...

Ukázka
01:33



Tělo jako zbraň - skutečné drama ze severoirské věznice Maze.
Věznice Maze v severním Irsku, rok 1981. Situace mezi odsouzenými z řad irské republikánské armády (IRA) a dozorci se začíná vymykat kontrole. Ponižující a čím dál tím brutálnější praktiky dozorců naopak utvrzují vězně v jejich odhodlání k odporu. Bobby Sands, vůdce vězňů, dává pokyn nejprve k odmítání jakékoli hygieny. Ale když je tato "provokace" potlačena policejními těžkooděnci, vyhlásí generální hladovku. Téměř sedmitýdenní hladovka se zapsala do krvavých dějin britsko-irských vztahů a rozdělila společnost na ty, kteří v irských vězních viděli obyčejné teroristy, a na ty, pro které se stali novodobými mučedníky.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Hlad je natočen dle skutečné události, která se stala v Severním Irsku léta páně 1981... Boj jejího veličenstva a irské republikánské armády (IRA) je v plném proudu a někteří z jejích stoupenců se dostanou do vězení, kde je s nimi zacházeno velice nemile, proto se Bobby Sands (Michael Fassbender) po několika marných pokusech rozhodne vyhlásit hladovku... Film natočil ve spíše artovém duchu dnes již Oscarový režisér Steve McQueen, který si s daným tématem poradil velice dobře... Jde o výborný snímek, ze kterého člověka mrazí... Dávám mu 9/10...
Všechny komentáře k filmu 14+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky    Videotéka: přidat si do ní film
V TV televize zítra Film+ 01.05
Film+ 01.05


do mých oblíbených tv pořadů
Nastavení upozornění



Recenze

Jakkoliv našinec většinou není detailně obeznámen o vztazích mezi IRA, UDA a krvavé historií severního Irska celkově, pohled na jen stěží lidské podmínky britského vězení, které ještě koncem 20. století zadržovalo irské vězně, je velmi názornou sondou do této problematiky.    Mladí Irové, zatčeni pro svou příslušnost k radikální Irské Republikánské Armádě, jsou umístěni do jedné z nejtvrdších britských věznic Maze. Každý den, téměř rutinně, zde probíhá tichá válka mezi dozorci, jako je Raymond Lohan (Stuart Graham) a skoro nahými, ale odhodlanými obyvateli. Jako nováček přichází do Maze mladík Davey (Brian Milligan), který si musí projít všemi bolestnými procedurami, aby pochopil, jak to za mřížemi chodí. Pravidelné razie, bití a ponižující chování v kombinaci s násilně přerušenými hygienickými protesty nakonec donutí jednoho z trestanců, Bobbyho Sandse (Michael Fassbender) k extrémnímu řešení, které mu nedokáže rozmluvit ani moudrý Otec Moran (Liam Cunningham).    ... Celá recenze

Popis filmu Hlad

Odsouzenci usilovali o status politických vězňů a po selhání tzv. protestu dek a špinavého protestu jeden z vůdců odporu Bobby Sands prosadil hladovku, při níž on a dalších devět vězňů zemřelo. Jeho dílo je protikladem historické fresky, je to spíš obraz až abstraktní, snažící se vytáhnout z dějinné události její esenci. McQueen se osvědčuje jako mistr minimalistických výtvarných kompozic, každý obraz, každá scéna by se mohla promítat jako samostatná videosmyčka v galerii. Příběh se tu nerozvíjí na základě toho, že bychom znali postavy a chápali, co chtějí. Politický kontext, reakce veřejnosti i to, že byl Sands během své hladovky zvolen do britského parlamentu, postihuje jen úvodními a závěrečnými titulky. Zdržuje se úsudku a nabízí jen kontakt s tím, jak se věci jeví. Jeho největší síla tkví v jeho fyzičnosti. Snímek, koncipovaný jako triptych v první části zachycuje život ve věznici a jednání vězňů i dozorců, druhá část přináší dlouhý rozhovor Sandse s knězem a třetí část naturalisticky líčí průběh hladovky a Sandsovo umírání. Snímek posbíral řadu cen, včetně Zlaté kamery na MFF v Cannes 2008. Obdiv zaslouží obětavý fyzický výkon Michaela Fassbendera v roli Bobbyho Sandse.


O filmu

obrazek
Věznice Maze v severním Irsku sloužila britské koruně od sedmdesátých let až do roku 2000 jako nástroj boje proti členům a přívržencům irské republikánské armády (IRA). Tvrdé podmínky donutily vězně v roce 1981 k sérii protestů, které vyvrcholily hladovkou za uznání statutu politických vězňů. Britský parlament odmítal vyjednávat s vězni, jejichž jedinou zbraní bylo stát se samy sobě rukojmími. Bobby Sands, vůdčí osoba vězeňských protestů, spolu s dalšími devíti muži po téměř sedmi protrpěných týdnech hladovění zemřel. Renomovaný britský vizuální umělec Steve McQueen, kterému byla v roce 1999 udělena prestižní Turnerova cena, natočil v loňském roce hraný film Hlad. Se smyslem pro detail a výtvarnou kompozici vytvořil McQueen téměř epický film o událostech v Maze a převedl je na plátno v podobě silného vizuálního triptychu, jehož každá část má svou vlastní dějovou i obrazovou kompozici. První část ukazuje kruté vězeňské podmínky.

Odsouzení s dozorci vedou válku, kde se proti obuškům bojuje odmítáním jakékoli hygieny. Vedení věznice se snaží všemi možnými způsoby, od ponižování až po násilí, zlomit jednotný odpor vězňů, kteří se tak snaží získat politický statut. Prostřední kapitola je věnována těžkému rozhodnutí, které musí učinit vůdce vězňů Bobby Sands. Odsouzení v Maze nemají nic jiného, než vlastní životy, kterými by mohli bojovat za svá práva. Od generální hladovky Bobba Sandse a ostatní neodradí ani kněz Moran, který si uvědomuje, že následky této hladovky budou nevratné. Třetí a závěrečná část McQueenova filmu vyvolává otázky o oprávněnosti sebeobětování se v moderní společnosti, která je však stále schopna využívat středověkých praktik.

obrazek
Režisérovo prohlášení

Chtěl jsem ukázat, jak v roce 1981 H-blok ve věznici Maze nejen vypadal, ale také jak byl cítit, slyšet, a jaký byl na dotek. Chtěl jsem zprostředkovat takový pocit, jaký nenabudete z knih ani z archivů. Zajímalo mě vše z vězeňského života, to obyčejné i nezvyklé. A přesto jsem se snažil vše, co vedlo ke smrti vězňů, sdělovat abstraktně.

Můj film má mnoho společného se současností. Tělo jako politická zbraň se stává čím dál tím rozšířenějším fenoménem. Moment, kdy se vaše tělo stane jediným a posledním nástrojem vzdoru, je nejzazším projevem beznaděje.

Aby se do filmu dostal prvek reflexe, bylo pro mě důležité ukázat tyto události očima vězňů i jejich věznitelů. Dlouhý dialog mezi Bobby Sandsem a katolickým knězem o rozhodnutí zahájit hladovku nabývá rozměr filosofické debaty. Řeší otázku sebeobětování, na niž Bobby s jistotou odpovídá: „Svoboda pro mě znamená všechno… Vzít si život není jen to jediné, co mi zbývá, je to správná věc.“ Na závěr filmu sledujeme trpícího muže, a přitom by stačilo jediné slovo, aby svůj boj vzdal a zůstal tak naživu. Tělesný stav se stává dramatickou Odysseou.

Film Hlad neukazuje hrdinu, mučedníka nebo oběť. Chtěl jsem vyvolat debatu mezi diváky o naší vlastní morálce.


logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Vzhledy:
    Vlastni
    Pondělí 20. 10. 2014 Svátek má Vendelín
    Vyhrávej v casino.cz   Ušetři na UkažSlevy.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz