fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    

73% 28 hlasů
7.3 10 28
dokument, Austrálie, , 74 min., od 12 let
Mountain
Kinopremiéra v ČR 15.2.2018

Režie:
Herci:


Ukázka



„Dechberoucí pocit majestátnosti a posvátného údivu“
Snímek je oslňující analýzou naší posedlosti horami. Ještě před 300 lety byly snahy zdolat horské vrcholy považovány za něco velmi blízkého šílenství. Nikdo tehdy nepředpokládal, že by divoká a opuštěná horská krajina mohla někoho zajímat. Vrcholy hor byly považovány za místa, kde sídlí nebezpečí, nikdo je nevnímal jako místa plná krásy. Proč jsou nyní horami přitahovány miliony lidí? Dokument Hora nám ukazuje okouzlující sílu výšin a jejich věčnou moc, se kterou formují naše životy i naše sny
Uprav informace o filmu

+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB    Videotéka: přidat si do ní film

O filmu Hora

obrazek
Richard Tognetti je umělecký ředitel Australského komorního orchestru, houslista, skladatel a velký propagátor synestezie, tedy způsobu vnímání, kdy původní vjem jednoho smyslu vyvolá vjem smyslu jiného, respektive je k původnímu přiřazen. „Spojování hudby s vizuály může hudbu pozvednout. Přesně to se děje v opeře, kde nakonec zjistíte, že posloucháte očima a sledujete ušima“, říká. S alchymií mísící hudbu a obrazy experimentoval Tognetti několik let. Jedním ze zásadních projektů byl The Reef, se kterým Australský komorní orchestr procestoval celou Austrálii i zahraničí. Jedním z témat filmu zpracovaných vizuálně byl surfing - Tognettiho koníček. Další Tognettiho oblíbenou aktivitou je lyžování, a proto bylo přirozené, že ve svém dalším projektu se zaměří na hory.

Od jednoho známého se Tognetti dozvěděl o Jennifer Peedomové, která jako kameramanka a režisérka často pracovala v Himalájích. Protože se první kontakt odehrál v době, kdy nejúspěšnější film Peedomové, Šerpa, ještě nebyl natočen, sehrál klíčovou roli jiný její dokument s názvem Solo. Solo natočila Peedomová s Davidem Michôdem - tvůrcem Království zvěrstev distribuovaným Asociací českých filmových klubů. Snímek pojednává o pokusu Andrewa McAuleyho přeplout na kajaku z Austrálie na Nový Zéland, jenž nakonec skončil tragédií. Tognetti a Peedomová se potkali v září 2013, a protože Peedomová obdivovala Australský komorní orchestr a hledala další kreativní výzvu, okamžitě souhlasila s účastí na novém projektu.

Během jednoho roku bylo dohodnuto, že bude vyrobena verze filmu pro kina - Hora, tedy v originále Mountain, dále pak živá verze pro tour - Mountain Live a také verze pro IMAX. Od samého začátku věděla Jennifer Peedomová, že hudba bude mít stejnou váhu jako obraz a hudební skladatel bude stejně důležitý jako režisér.

Filmařské konvence musely jít stranou, projekt se vydal cestou uměleckých kompromisů a hledání nových výrazových prostředků. Tognetti chtěl původně film, který by pozvedl hudbu Australského komorního orchestru a stal se součástí jejich turné. Jevištní technika potřebná pro živý koncert je ale velmi odlišná od techniky potřebné pro celovečerní dokument, což byl samozřejmě hlavní cíl Peedomové. Tento rozpor s sebou přirozeně někdy přiná- šel problémy. „Klíčovým slovem definujícím tento projekt je spolupráce. Museli jsme mít totožnou kreativní roli, protože kdybychom se každý snažili upřednostnit svoji složku, z filmu by nezbylo nic,“ komentuje tento aspekt režisérka.

Tognetti byl dojatý myriádou možností, které projekt nabízel: scenerie nesmiřitelně drsná a neskutečně krásná zároveň či dechberoucí zobrazení riskantních akcí horolezců, snowboarderů, lyžařů či okřídlených šílenců vrhajících se dolů z hor. Ve filmu se nakonec toto všechno objeví, ale od začátku bylo jasné, že dostat do výsledného tvaru takovou nesmírnou bohatost bude vyžadovat čas, riskování, vyjednávání, důmyslné vybavení - helikoptéry - a extrémní finanční výdaje. Proto se začala řešit klíčová věc - vytvoření sítě spolupracujících kameramanů a také využití archivních záběrů.

Nejzásadnějšími postavami v této fázi byla režisérka Jennifer Peedomová a americký kameraman Renan Ozturk, kterého si přivedla. Ozturk znal mnoho dalších kameramanů specializujících se na oblast hor, řada z nich měla také bohaté archivy již natočených materiálů. Dalším zdrojem materiálů byla produkční společnost Camp 4 Collective, spoluzaložená právě Ozturkem, specializující se na natáčení těch nejlepších extrémních sportovců ve všech myslitelných koutech světa. Peedomová pak nepracovala jen jako režisérka, ale také jako kurátorka posuzující jednotlivé materiály či záběry a hodnotící jejich využitelnost pro výsledný film.

Obdobně byla do filmu vybrána i hudba. „Žádnému z Beethovenových koncertů nebylo během natáčení ublíženo,“ říká režisérka Peedomová. Sama začala práci na kompletaci hudby k Hoře tím, že naposlouchávala stovky hodin vážné hudby nahrané Australským komorním orchestrem. Finální hudební výběr musel korespondovat s jednotlivý- mi scénami a majestátem zobrazených vrcholů a zároveň odpovídat dramatickému oblouku klenoucímu se celým filmem. Snaha spojit jednotlivé scény, často získané z různorodých zdrojů, s vážnou hudbou odpovídající intenzity, tempa a stopáže zabrala dlouhé týdny. Ve filmu se nakonec objeví bohatý výběr klasických skladatelů: Beethoven - evokující téma věčného plynutí času, elegance a dokonalosti, Vivaldi - agresivní, ostré a intenzivní tóny, Grieg, Chopin či Arvo Pärt. Hudba ve filmu chybí pouze v devíti minutách jeho stopáže, polovina soundtracku je dílem klasických autorů a polovinu složil Richard Tognetti přímo pro potřeby dokumentu - jeho hudba se objevuje především ve scénách s nebezpečím a úzkostí.

I hlas voice-over vypravěče musel konvenovat s hudbou a obrazy - musel být dostatečně muzikální a zvučný. Jennifer Peedomová hledala správný hlas po celém světě a nakonec našla ideálního člověka ve Willemu Dafoeovi - „jeho hlas zněl jako violoncello“. Režisérka cestovala do Říma a absolvovala s Dafoem tříhodinovou hlasovou zkoušku. Její výsledek byl pro všechny doslova nadpozemský. Voice-over přesně zapadal do filmu a jeho filozofie postavené na spolupráci a synergii - hudba nesměla přehlušovat obraz, obraz nesměl přehlušovat slova, slova nesměla přehlušovat hudbu… Angažmá Willema Dafoea komentuje autor voice-over komentáře Robert Macfarlane následovně: „Slyšel jsem první větu, kterou Willem Dafoe vyslovil, a měl jsem okamžitě brnění v hlavě. Po deseti slovech jsem pochopil, že na světě neexistuje lepší interpret mého textu. Jeho hlas ošlehaný větrem, jeho rozvážnost, trpělivost a grácie… Slyšet Willema Dafoea říkat slova, která jsem napsal, patří mezi nejmagičtější momenty mé spisovatelské kariéry.“

obrazek
5 základních faktů o filmu

Při vzniku filmu byly aplikovány nové principy natáčení

Pocity diváků při sledování filmu jsou výjimečně silné, protože obraz, hudba i poezie dostaly totožný prostor a jsou precizně propleteny do finálního tvaru.

Hora je plná myšlenek týkajících se plynutí času, přírody a přitažlivosti hor

Všechna základní témata jsou s poetickou brilantností zpracována britským spisovatelem a akademikem Robertem Macfarlanem a prostřednictvím komentáře vyjádřena slavným hercem Willemem Dafoem.

Hora je po úspěšném Šerpovi dalším filmem Jennifer Peedomové

Šerpa se promítal na mezinárodních festivalech v Torontu, Londýně, Sydney či Melbourne. Silný dokument o úmrtí 16 Šerpů na Mount Everestu byl nominován na cenu BAFTA a získal množství prestižních cen.

Hudba doprovázející Horu je výjimečná

Exaltovaná hudba Beethovena či Vivaldiho byla s respektem natočena speciálně pro tento projekt. Každou notu soundtracku nahrál renomovaný Australský komorní orchestr pod vedením Richarda Tognettiho. Hudba je esenciální součástí filmu a dokonce proběhlo několik speciálních projekcí s živým provedením hudby přímo od Australského komorního orchestru.

Dokument Hora je těžko definovatelný

Jedná se o divokou jízdu plnou smrtelně nebezpečných extrémních výzev. Jedná se o umělecké dílo, ve kterém zpívají obrazy, hudba a poezie. Jedná se o filozofické poselství na téma vztahu člověka a hory. Jedná se o vizuální meditaci.

obrazek
Prohlášení režisérky Jennifer Peedomové

Když jsem byla oslovena skladatelem Richardem Tognettim a Australským komorním orchestrem, abych se podí- lela na tomto projektu, okamžitě jsem souhlasila, a to ze tří důvodů.

Především jsem věděla, že Australský komorní orchestr je světově proslulé uskupení. Až do konce střední školy jsem hrála na housle, takže mám trénink z prostředí váž- né hudby a vážnou hudbu miluji. Příležitost spolupracovat s Australským komorním orchestrem patřila mezi ty, které se neodmítají.

Za druhé jsem celý projekt vnímala jako výjimečnou tvůrčí příležitost. Bylo zřejmé, že díky spolupráci s orchestrem vznikne velmi odlišný typ filmu, a tato kreativní výzva mne velmi zajímala. Natáčení filmu je vždy otázkou spolupráce, ale bylo mi hned jasné, že v tomto případě bude spolupráce nejzásadnějším aspektem celého projektu. Musela jsem „napnout svaly své kreativity“ úplně odlišným způsobem. Spolupráce s klasickým orchestrem přinesla řadu nových kreativních výzev, kterým jsme museli čelit. Museli jsme postupně vyřešit komplikovaný rébus, krok za krokem.

A třetím důvodem, proč jsem do projektu vstoupila, byl můj pocit, že mám ještě co říci k tématu hor a dobrodruhů - i když už jsem se mu věnovala ve většině svých filmů. Ve filmu zazní následující věta: „Pro ty, kteří jsou horami okouzleni, je jejich magie nezpochybnitelná. Pro všechny, kteří horami fascinováni nejsou, má jejich půvab blízko k šílenství.“ Chtěla jsem prozkoumat prostor mezi těmito dvěma úhly pohledu a tím, jak se naše vnímání hor zásadně změnilo během tak krátké doby.

Přizvání spisovatele Roberta Macfarlanea bylo jedním ze základních kamenů celého projektu. Jeho kniha Mountains of the Mind zkoumala řadu témat, která jsem chtěla zpracovat. Proto jsem jej kontaktovala a požádala ho, aby napsal velmi kondenzovaný poetický scénář. Bez Robertových krásných slov bych nebyla svým filmem schopna vyjádřit to, co jsem zamýšlela. Jeho text je pro mě dechberoucí.

Film by absolutně nefungoval bez dalšího člena týmu, kameramana z Camp 4 Collective Renana Ozturka, který se mnou spolupracoval již na dokumentu Šerpa. Renan je opravdový horolezec a jeho obrazy jsou velmi poetické. Renan byl třetím členem triády spojující hudbu, slova a obrazy. Řada scén ve filmu byla natočena v nejextrémnějších možných podmínkách na vrcholech nejvyšších hor, které vám neodpustí sebemenší chybu - proto bych chtěla ještě jednou poděkovat Renanovi a celému kameramanskému týmu.

Každý z nás něčím přispěl a celý projekt lze označit jako vrcholnou lekci ve spolupráci. Každý z nás překonal své vlastní strachy a limity a inspiroval tím ty ostatní. Celkový výsledek je svědectvím alchymie celého týmu. Doufám, že film pro vás bude dojemným, možná až transcendentálním zážitkem.


logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Středa 15. 8. 2018 Svátek má Hana
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz