fb  Sdílet
   Informace    Recenze    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Podobné filmy    

napsáno 11.2.2012 

Recenze

Martin Scorsese, dnes už v podstatě filmová legenda v příběhu Hugo Cubreta vypráví především o své nezměrné lásce k řemeslu, jemuž se rozhodnul zasvětit svůj život. Nicméně je tu i ten příběh malého, opuštěného chlapce, který nás ovšem neomylně dovede k milníkům kinematografie. Chlapec, který, a teď bych volně citoval, svět vnímá jako stroj v němž lidé jsou jeho součástkami a v momentě, kdy ztrácí svůj cíl (či ho prostě nevnímají) je potřeba zasáhnout do děje a součástku opravit, aby se svět dostal opět do rovnováhy. Nějak takhle.  
 
Tou porouchanou součástkou je tu zejména zlomený, pouliční prodejce, o němž nikdo moc neví, co je vlastně zač. Ti dva se potkají skoro úplně náhodou, jeden z nich potřebuje nutně díly, aby mohl opravit automaton, ukrytý ve svém domě (nádražních hodinách) a odkrýt tak předpokládané tajemství, jež mu otec už nestihnul předat. Ten druhý potřebuje takový protějšek, aniž by to snad zpočátku vůbec tušil. Automatonem se rozumí stroj v minulosti využívaný na poutích, jakási atrakce, která sloužila nejrůznějším účelům a měla nepochybně zábavný význam. Jinak to co známe pod pojmem robot. Tahle postava tu má docela velkou důležitost a to nejenom proto, že slouží zásadnímu rozklíčování, které láme film do druhé půlky, zaměřené už z té největší části na Georgese Meliése, reálnou historickou osobu. Tady se už docela očividně začínáme klanět. Velice uctivě klanět na to, že jsme Martin Scorsese. Anebo spíš možná právě proto. Pozorovat zpovzdálí jednotlivé úseky jeho tvůrčího života a přepisovat je s precizností sobě vlastní. Režisér neodbývá nic, se vším si do detailů vyhrává, mazlí, aniž by KOMPLETNĚ využil snadnější cesty vygenerování jednotlivých scén pomocí počítačové animace.  
 
Vybavuje se mi mimo jiné věc, která sice nesouvisí s dílem toho mimořádně potentního režiséra, ale dokumentuje jednu historickou událost, železniční neštěstí na nádraží Montparnasse, které snad stálo u zrodu či popularizaci surrealismu. Vzpomeňme na průnik stroje a budovy, lokomotivy a haly. Namísto toho, aby náročnou sekvenci přebrali v postprodukčním studiu, proběhnul tady systém sestavení vlakových modelů a rekonstrukce samotné nehody tak, že ve výsledném tvaru pak nepracuje jinak, než ve skutečnosti, tzn. věrně kopíruje událost. Mimochodem na mě to zapůsobilo velice sugestivně, nic takového jsem v rámci toho snu nečekal. Zde pak slouží k zesílení dojmu 3D provedení, docela sympatická inovace, odkloňujem se od moderní manýry, abychom ji použili účelně, efektivně ve jménu něčeho smysluplného, ušlechtilého.  
 
Když se bavím o tom, že vnímám projekt Hugo a jeho velký objev jako jakýsi manifest oslavující samotnou kinematografii prostřednictvím návratu ke kořenům (ne vždy nejhlubším) leckdo by možná znejistěl. Jenže tady opravdu nejde o nějaké samolibé opájení se. Scorsese se upozaďuje tak, že o něm kolikrát téměř nevíme, jak se snaží realisticky navodit dojem autentičnosti, při přehrávání dobových kapitol (např. Cesta na Měsíc - stěžejní motiv, provazující celou stopáž) počínaje spojením klíče a robota v jedno. Je to velice dojemné, ale patosu se to elegantně vyhne.  
 
Co do formy, dost funguje právě prostorové zobrazení spletitých tunelů a volně navozuje lehkou závrať a´la Hitchcockovo Vertigo. Když bych rozebral motiv nehotových protože rozebraných součástek, lidských existencí ztrativších důvody proč jít dál, je tu ještě přinejmenším jedna postava, zasluhujicí si pozornost. Tou je hlídač, jdoucí permanentně po krku všem bezprizorním sirotům, kdy heslo sirota nepochybně vždy sepne náležité obvody jak u něj, tak u věrného dobrmana tak, že oběť pak už nemá většinou žádnou šanci, než se nechat zachránit (...).  
Tady je to ne tolik zřejmé, na první pohled ten člověk o nic moc nepřišel, je tu jakási tělesná vada, o které tvrdí, že pochází z války, která ho po bližším ohledání hendikepuje víc, než si možná přiznává sám. Pak je tu startovní čára podobná zkušenost - ze které vychází: "Ty nepotřebuješ rodiče, jsem tu abych ti ukázal, že se bez toho úplně klidně můžeš obejít..." To všechno vytváří zasunutá, potlačovaná traumata, díky nimž nám asi nebude úplně nejsympatičtější postavou, ale kterou nebude nejspíš těžké naprosto pochopit. Jakkoliv není očividné, nakolik nechce jít dál, ten cíl tu jednoznačně chybí a svět se trochu otřásl. Sacha Cohen Baron je co do herectví docela nahraditelný, v roli si dokážu představit skoro kohokoliv, co by zastal stejnou práci s podobným efektem.  
 
(Moc jsem nepochopil, co přimělo malého Huga k tak riskantnímu kroku, že se na útěku před ním schová na tom nejnebezpečnějším místě a pak mi přišlo, že to asi bylo vymyšlené takhle schválně, aby se mohla odehrát jedna z těch volných interpretací, které se odvolávají ke kořenům kumštu). To obsazení jednotlivých postav (mimo popsanou vyjímku) napovídá zkušeného a jistého autora, nemá smysl pět chválu na Bena Kingsleyho, bylo by to jen nošením dříví do lesa. Když bych se ještě vrátil k onomu 3D provedení, ono to naráží na neobvyklé zpracování knižní předlohy, ze které vychází. Podle Scorseseho se tedy k této formě uchýlil, aby se přiblížil tomu původnímu pojetí. Těžko tohle posoudit, aniž byste znali knihu, ale bez této informace si klidně dokážu představit, jak by materiál fungovali i v klasickém 2D. Nevnímám to ale jako nějaký nedostatek a je dost možné, že tady skutečně dochází k vzácnému souznění mezi dvěma autory, formami.  
Huga nejde brát jako film pro děti, přinejmenším ne výhradně pro děti, na to je tam příliš mnoho přesahů, které, aniž bych chtěl tuto cílovku podceňovat, nejspíš nepoberou. Mělo by to fungovat bez ohledu na věk, náboženské nebo politické vyznání. Pro mě jedna z mála zajímavých věcí z poslední doby. 80%  
 
 
 
 
 

4236, z 10


logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Sobota 18. 1. 2020 Svátek má Vladislav
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz