fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Podobné filmy    

58% 1207 hlasů
5.8 10 1207
film / drama, romantický, USA, , 140 min.
Eat Pray Love
Kinopremiéra v ČR 14.10.2010 v SK 21.10.2010, DVD a Blu-Ray od 7.2.2011 Bontonfilm

Režie:
Herci: , , , , , více...
starNastavit upozornění

V TV televize pá. 28.6. Filmbox Premium 18.45
Filmbox Premium 18.45




Ukázka
02:24



Čerstvě rozvedená Elizabeth Gilberová se vzdává svého pohodlí a riskuje všechno, aby změnila svůj dosavadní život. S vírou, že jde o víc než jen o manžela, dům a kariéru, opouští New York a vydává se na rok dlouhou cestu do Itálie, Indie a na Bali. Během svých cest poznává život v různých částech světa. Průvodci jsou jí tři různým způsobem atraktivní muži. V Římě je to hezký Ital Giovanni, který ji učí italsky mluvit a jíst, v Indii se ji pokouší do tajemství pokory, odpuštění a meditace uvést postarší, sympatický Texasan Richard a na Bali Liz poznává vytoužený smysl života a skutečnou lásku v náručí přitažlivého Španěla Felipeho.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Fakt ako 134 minut io nicom, len prazdne rozhovory, z ktorych sa neic nedozviem, Julia Roberts velmi hrat nevie a zvysni herci boli skor len do poctu. Nuda a strasny prvoplanovy lacny vyplach, ze toto na seba zarobilo v kinach mi fakt jaxi nejde do hlavy : 5 %
Všechny komentáře k filmu 25+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka 1, Oficiální stránka 2    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Jíst, meditovat, milovat

Liz Gilbert měla všechno, o čem se předpokládá, že o tom moderní žena sní - manžela, dům, úspěšnou kariéru - a přesto jako mnoho dalších se cítila ztracená, zmatená a hledala, co vlastně v životě chtěla. Čerstvě rozvedená a na životní křižovatce vychází Gilbert ze své zóny klidu a pohodlí a riskuje všechno, aby změnila svůj život. Vydává se na cestu kolem světa, která se stává cestou, kdy hledá sebe samu. Na svých cestách objevuje skutečný požitek jídla v Itálii; sílu modlitby v Indii a konečně a nečekaně, vnitřní pokoj a rovnováhu pravé lásky na Bali. Eat, Pray, Love, film založený na pamětech Elizabeth Gilbert, které se staly bestsellerem, ukazují, že skutečně existuje více než jen jedna cesta, jak jít a vidět svět.


O filmu

<>Obrázek nenalezen<> Julia Roberts si paměti Elizabeth Gilbert s názvem Jíst, meditovat, milovat přečetla záhy po jejich vydání v roce 2006. Poslala jeden výtisk i jedné ze svých nejlepších kamarádek a knihu četly současně a obě dvě příběh stejným způsobem oslovil. „Každý z nás se někdy vydá na pouť, která změní jeho život, dospěje do chvíle, kdy potřebuje znovu zjistit, kým je a oč usiluje,“ míní Roberts. „Lizina pouť je velice specifická a velmi vizuální způsobem, který je jako příběh velice poutavý, ale současně jde o naprosto obecný zážitek, který je možné vztáhnout na kohokoliv z nás.“

Kniha po světě dosáhla neuvěřitelných úspěchů - v Americe se jí prodalo přes 6.2 milionu výtisků a ve světě byla přeložena do 40 jazyků. Právě kniha samotná byla důvodem, proč se Roberts o tento projekt zajímala, společně s možností spolupracovat s Ryanem Murphym, spoluautorem scénáře a režisérem filmu. „Líbí se mi způsob, jakým kniha popisuje životní zážitky, hledání odpovědí i to, jak zásadní mohou být pro vývoj našeho života druzí lidé. Myslím, že jde o opravdu pozoruhodný příběh. Je úžasné být jeho součástí a ještě navíc tehdy, když ho režíruje Ryan - bylo to úžasné dobrodružství,“ říká herečka.

Murphy, který se nejvíce proslavil svou prací na seriálech Plastická chirurgie s.r.o. a Glee, které získaly Zlatý globus, je vyhlášeným odborníkem na psaní velice kvalitních a realistických dialogů. Na scénáři pracoval společně s Jennifer Salt, se kterou už v minulosti spolupracoval právě na seriálu Plastická chirurgie s.r.o. „Ryan s Jennifer vytvořili adaptaci, která vzdává hold původní knize,“ prohlašuje Roberts. „Ryan Liz Gilbert opravdu dokonale rozuměl a navíc s ní byl v neustálém kontaktu - snažili se o to, aby film knize co nejvíce odpovídal. Každá filmová adaptace se musí dříve nebo později od předlohy odlišovat, ale za každou cenu jsme museli zachovat jádro samotného příběhu - Lizinu cestu za poznáním sebe samé.“

„Krása této knihy - a myslím, že i důvod, proč jsme ji chtěli zfilmovat - je v tom, že vám říká, abyste začali myslet a chovat se jinak,“ soudí Murphy. „Tahle myšlenka se mi moc líbila - šlo o velice osobní věc, protože já mám často tendence držet se zajetých kolejí a každý den opakovat stejný sled událostí. Například se mi moc líbí scéna v Římě, v níž Julia stráví odpoledne na podlaze a jí dokonalé jídlo. Snažím se na to myslet v každodenním životě - snažím se užívat si drobností. To mi tenhle projekt dal na osobní úrovni.“

„Ryan mě o knize informoval z profesionálního hlediska naprosto neortodoxním způsobem - prostě mi ji jako kamarád doporučil k přečtení,“ vzpomíná Salt. „Řekl mi, že čte jistou knihu a že z ní má pocit, jako kdyby mě slyšel. Že se mi bude hodně líbit. A já z ní byla nadšená, protože je tak upřímná a tak věrohodná. Když mi Ryan prozradil, že na ni bude mít práva a že chce, abych s ním napsala scénář...byl to pro mě kouzelný okamžik.“

Nosný motiv knihy, spočívající v tom, že máme být sami sebou, se stal hlavním motivací při psaní námětu a scénáře. Ačkoliv se Gilbert vydává na exotickou a pozoruhodnou pouť naprosto doslovným způsobem, ta tvoří jen jistou část příběhu. Důvodem, proč tato kniha oslovila tolik lidí, je to, že její duševní cesta působí naprosto přesvědčivě a je ji možné kdekoliv zopakovat. „Liz Gilbert a její touha poznat neznámé byly jedny z důvodů, které mne oslovily,“ říká Gardner. „Můžete se klidně vydat jen za další roh a potkáte tam někoho, koho jste ještě nepotkali, nebo narazíte na nový jazyk, nové jídlo, novou kulturu nebo nové normy chování.“

obrazek
Vyvážit mezi sebou vnější a vnitřní pouť hlavní hrdinky bylo ve skutečnosti pro adaptaci knihy na filmové plátno naprosto klíčové. Děj kupředu posouvají Liziny cesty z New Yorku do Itálie, Indie a Indonésie a pro tvůrce filmu bylo důležité, aby divákům zprostředkovali to, jak obtížné je pro Liz cestovat po světě zcela sama. „Cítí se osaměle a není to snadné,“ popisuje Gardner. Právě tento příběh pomáhá knize na filmovém plátně ožít.

V průběhu psaní scénáře se Murphy se svou scenáristickou partnerkou Jennifer Salt pravidelně scházeli s Roberts a Gardner, které se jim svěřovaly s pasážemi, jež na ně silně zapůsobily. V mnoha případech šlo samozřejmě o stejné scény, které si vybrali i scenáristé, ale někdy na každou z nich zapůsobila zcela unikátní věc. Tyto důvěrné rozhovory byly základem celého scénáře.

Dalším důležitým zdrojem informací byla pro scenáristy samozřejmě přímo autorka knihy Elizabeth Gilbert. V průběhu psaní scénáře s ní byl Murphy neustále v písemném kontaktu. Kdykoliv neměli scenáristé v něčem zcela jasno, mohli se na autorku knihy s důvěrou obrátit. Například v průběhu psaní italské části filmu se Murphymu a Salt zdálo, že hostina na den Díkůvzdání se všemi Lizinými italskými přáteli je klíčovou scénou celého jednoho dějství filmu. Proč byla pro Gilbert tato událost tak důležitá? Autorka jim vysvětlila, že tehdy - na samém počátku své cesty - neměla zatím jistotu, zda se může radovat sama ze svého života, ale naprosto jistě věděla, že se může radovat ze štěstí druhých. „Prozradila nám, že tato událost byla jakousi jiskrou, která nastartovala její nový život,“ vzpomíná Gardner. „Právě taková sdělení nám ohromně pomáhají a umožňují nám posouvat příběh kupředu.“

Od samého začátku, jakmile si Gardner knihu přečetla, měla ve volbě herečky pro hlavní roli zcela jasno - Elizabeth Gilbert může hrát jedině Julie Roberts. „Připadalo mi to naprosto očividné,“ míní producentka. „Nikdy jsem předtím s Julií nespolupracovala a jsem ohromená jejím talentem. Tato role pokrývá širokou škálu emocí, od zranitelnosti až po drsnost a od nejistoty až po sebejistotu. Chápe, jak Liz uvažuje.“

„Liz prochází rozsáhlým vývojem - což byste očekávali, protože příběh filmu pokrývá rok jejího života,“ soudí Roberts. „Zažije rozvod, seznamování, cestuje, potkává naprosté cizince a neví, co má dělat, takže je to skvělá příležitost zahrát si komplexní a fascinující postavu.

Na začátku filmu je Liz trochu vyvedena z míry a neví přesně, proč,“ dodává Roberts. „Je to cestovatelka - vždycky cestovala, takže jejím prvním instinktem je zabalit si věci a vydat se na cesty. Samozřejmě, ne každý by mohl udělat to, co udělala ona, ale o to tu nakonec ani nejde. Je sice zábavné sledovat ji, jak cestuje po světě, ale ve skutečnosti tu jde o sebepoznání a uvědomění si toho, co chce v životě dosáhnout.“

Roberts se domnívá, že taková sebereflexe není snadná a že právě tím je pouť, kterou Gilbert podstoupila, skutečně zajímavá. „To, že si udělala čas jen pro sebe je pro ostatní velice zajímavé a povzbuzující,“ říká. „Myslím, že je to hodno obdivu. Žijeme ve velice rušném a uspěchaném světě, takže snažit se zpomalit a uvědomit si, co je pro vás dobré, je rozhodně správná věc.“

Viola Davis, která si zahrála Delii, Lizinu filmovou nejlepší kamarádku, prohlašuje, že i ona si všimla spojení mezi Liz Gilbert a Julií Roberts. „Když jsem četla Jíst, meditovat, milovat, říkala jsem si, že si Liz pravděpodobně vůbec neuvědomuje, jak úžasná je. Dokáže najít přátele ihned, jakmile vstoupí do místnosti. A já mám z Julie podobný pocit - přitahuje lidi svou povahou.“

Roberts se měla šanci setkat se skutečnou Elizabeth Gilbert v Římě. „Ryan s ní byl v kontaktu během příprav na natáčení, ale já jsem byla přesvědčena o tom, že je důležité, abych se při ztvárnění této ženy řídila čistě instinkty, abych už měla za sebou dost natáčecích dní na to, abych ve chvíli, kdy se s ní setkám, už měla jasnou představu, jakou cestou jsem se vydala,“popisuje Roberts. „Je to úžasná, skvělá osoba, která velice pozoruhodným způsobem mluví a má velmi specifické chování, a já ji nechtěla imitovat. Je to úžasný člověk.“

Stejně jako v případě obsazení Julie Roberts si tvůrci filmu nedokázali představit, že by mohli film natáčet jinde než přímo na místech, která Gilbert na své pouti navštívila. „To byl náš svatý grál - hodlali jsme se vydat na co nejvíce míst z těch, která Liz Gilber poznala,“ svěřuje se Murphy. „V některých případech to bylo snadné, zejména na slavných místech v Římě.“ Jindy měli podle Murphyho skutečně štěstí - mohli natáčet ve skutečném domově Ketuta Liyera, klíčové postavy pro pasáž z Bali. „Strávili jsme přípravami na natáčení hodně času, každou z natáčecích zemí jsme navštívili třikrát a pátrali po přesných lokacích z knihy. Pokud jsme nebyli schopni natáčet na skutečných lokacích, pořídili jsme ohromné množství fotografií a podle nich jsme je duplikovali. Protože jde o velice známou a oblíbenou knihu, bylo pro mě jako pro režiséra důležité, abychom věrně zobrazili místa, po kterých cestovala,“ pokračuje Murphy.

<>Obrázek nenalezen<> Richard Jenkins, který se ve filmu ujal klíčové role Richarda z Texasu, zásadní postavy indické části filmu, vysvětluje, co pro film znamenala možnost natáčet na tak exotických místech. „Když jsem byl malý chlapec a vyrůstal jsem ve městě na Středozápadu, poznával jsem svět prostřednictvím filmů. Ve filmech jsem navštívil místa, na která bych se jinak nikdy nepodíval,“ vzpomíná. „Takže natáčet tenhle film v Indii - to byste opravdu nemohli točit nikde jinde. To horko, ta atmosféra, ten vzduch, ti lidé. Je to něco docela jiného.“

Ale tvůrcům filmu nestačilo, že mají možnost natáčet skutečně na místech, kudy Gilbert cestovala. Rozhodli se film také natáčet v chronologickém pořadí - nejprve New York, potom Itálii, pak Indii a nakonec Bali. To Roberts podle jejích slov pomohlo dodat své roli něco, co by jinak nebylo možné ztvárnit. „Zažili jsme všechna ta odhalení a objevy, kterými procházela i Liz,“ míní. „Byl to úžasný zážitek.“

„Když jsme se bavili s Ryanem a Dede, bylo jasné, že na každém z těch míst po celém světě je něco výjimečného a lidé se po zhlédnutí filmu budou chtít vydat na podobnou pouť jako Liz,“ říká vedoucí výroby Stan Wlodkowski. „Takže jsme se naprosto jednohlasně shodli na tom, že budeme natáčet přesně v tom pořadí, v jakém po nich Liz cestovala v knize. Nemyslím, že ještě někdy za svou kariéru zažiji něco takového. Doslova jsme natáčeli čtyři různé filmy.“

Jedním z prvních oříšků byla tvorba natáčecího plánu. Nejen, že bylo třeba brát v úvahu dostupnost požadovaných herců, ale bylo třeba myslet i na místní počasí, štáby a na dopravu. Na některých z lokací už se v minulosti natáčela celá řada filmů a existovala tu použitelná infrastruktura, zatímco na jiný, například na Bali, se nikdy takhle nákladný film nenatáčel.

„Když jsme zahájili natáčení v New Yorku, vždy se někde na světě našla po celých 24 hodin denně nějaká naše produkční kancelář, kde zrovna probíhaly práce. Tenhle film se natáčel 24 hodin denně. Po celém světě jsme měli rozmístěné castingové kanceláře, umělecká oddělení, stavební týmy a kostymérny,“ vysvětluje Gardner.

Natáčení začalo v New Yorku, kde film odhaluje důvody Liziny touhy odjet někam pryč a vysvětluje její vztah ke dvěma mužům: k jejímu bývalému manželovi Stephenovi a k milenci Davidovi.

Správné obsazení role Stephena byla podle Gardner naprosto kritické. „Jde o pár, který se přestal milovat - jsou obdařeni po materiálové stránce, ale každý z nich touží v životě po něčem odlišném. Není jim souzeno být spolu, ale to neznamená, že čas, který spolu strávili, byl proto méně významný nebo cenný. Obsazení této role bylo zásadní, protože jsme potřebovali nějakým způsobem naznačit, proč se do sebe vlastně zamilovali, ale současně i to, proč už se nemilují. A něco takového se v lidských životech děje a dít bude a není to nic zvláštního, jde zkrátka o běžný lidský osud - a pro něco takového nutně nepotřebujete klasického padoucha.“

Role se nakonec ujal Billy Crudup. „Příběh vám dává nahlédnout do všech fází jejich manželství,“ říká. „Uvidíte náznaky toho, jak se vlastně dali dohromady, ale povětšinou vidíte začátky krize, které Liz postupně propadá, a to, jak je bizarním řízením osudu vlastně Stephen tím, kdo ji na její cestu poznání vypraví.“

David, kterého si zahrál James Franco, Liz obdivuje a probouzí v ní vášně, o kterých si ona sama myslí, že už z jejího života zmizely. Gardner pevně věřila tomu, že pokud se vám nebude líbit ten, koho si zvolila poté, co se rozvedla s manželem, nebude celý příběh filmu správně fungovat. „Nikdo jiný na celém světě tuhle roli hrát nemohl,“ prohlašuje. „James je okouzlující a sexy, ale současně také působí intelektuálsky, má široké srdce a štědrou duši.“

„Když se David a Liz sešli, byla právě Liz po všech stránkách ve stádiu hledání,“ soudí Franco. „Snaží se najít způsob, jak se s někým romanticky sblížit, ale současně touží po nějakém hlubším, spirituálním smyslu svého života. Možná nejde o vztah, který by měl mít dlouhého trvání, ale díky němu se vydá na svou cestu, takže má pozitivní efekt.“

Franco s Roberts měli práci ztíženou tím, že na vývoj svého filmového vztahu neměli příliš mnoho času. „Během naší první společné scény jsme se seznámili, a ještě toho dne večer jsme se zase rozcházeli. Bylo to velice emocionální.“

Lizino svědomí a rozum jsou ztělesněny v podobě její nejlepší kamarádky a vydavatelky Delii, kterou si zahrála na Oscara nominovaná herečka Viola Davis. Deliina postava je souhrnem skupiny kamarádek, o které Liz píše v knize. „Delia je dostatečně otevřená na to, aby Liz naslouchala,“ prohlašuje Davis. „I když Delia s Liz nesouhlasí, stejně je na její straně a drží jí palce.“

obrazek
„Viola je úžasná herečka,“ soudí Gardner. „Je velice zábavná a přímo exceluje v těch aspektech role, které to vyžadovaly. Ale současně díky ní mnohem silněji působí i scény, ve kterých Liz trvá na svém, že ano, skutečně hodlá cestovat kolem světa.“

Při čtení knihy Davis okamžitě pochopila, proč oslovila čtenáře po celém světě. „Kamarádka mi tuhle knihu dala právě v období, kdy mi podle ní mohla skutečně pomoci. Bylo to pro mě ohromující - byla přístupná a dokázala lidi oslovit, protože je odvážná a upřímná, intelektuálně velice náročná a přitom současně ne náročná příliš.“

Murphy od samého počátku zamýšlel, aby newyorské pasáže knihy působily klaustrofobickým dojmem, jak se Liz snaží vymanit ze sevření svého okolí. Lokace po celém New Yorku zahrnovaly Manhattan, oblast Tribeca (Deliina kancelář), Brooklyn (Deliin byt a prádelna), East Village i Cold Spring Harbor na Long Islandu. Scény konfrontující Stephena a Liz před rozvodovými právníky se natáčely ve 36. patře administrativní budovy na 6. avenue s ohromujícím výhledem na Empire State Building.

Poté se 40 Američanů vydalo po vzoru knižní předlohy filmu na pouť kolem světa, kde spolupracovali s místními štáby. Itálie, a zejména pak Řím, byla počátkem zušlechťování duše Liz Gilbert. Našla si čas na to, aby si užila prostých radostí dobrého jídla, diskutování s přáteli a také potěšení „dolce far niente“ - sladkého nicnedělání.

„Řím vás uvítá s otevřenou náručí,“ vysvětluje Roberts. „Měla jsem to štěstí, že už jsem v něm několikrát natáčela. Je to velice vstřícné město a pro Lizinu první zastávku na pouti kolem světa jde o skvělou volbu.“

„V Římě se žije pro kouzlo okamžiku - což je něčím, co Američanům příliš nejde,“ zamýšlí se Gardner. „Ale Řím vás k tomu přímo nutí. Je to ohromně cenné a jakmile se přenesete přes frustraci a uvolníte se, zjistíte, že na tom možná něco bude.“

Přátele Liz Gilbert si zahrála okouzlující skupinka evropských herců. Gardner prohlašuje, že takový vřelý vztah, jaký mezi sebou Roberts s ostatními herci měli, se nedá napodobit. Herci jako Luca Argentero, který představuje Giovanniho, byli dokonalou volbou. „Pokaždé, když obsazujete herce do role, doufáte, že si bude rozumět s tím, s kým si v rámci příběhu rozumět má, a povýší tak scénář na něco víc,“ prozrazuje Gardner. „Pokud máte obsadit skupinku přátel, je to vše ještě mnohem těžší, ale herci, které jsme nalezli my, jsou úžasní - jak po herecké stránce, tak po té lidské - pořád jsem jim chtěla být nablízku.“

„Italové jsou národem cestovatelů a jsou ke každému vstřícní,“ míní Argentero. „Stres považujeme za ošklivou nemoc. Liz zjistí, že se můžete uprostřed shonu zastavit a zamyslet, užívat si okamžiku, myslet jen na své potěšení a nepřemýšlet nad tím, co si myslí druzí. Právě proto je Itálie ideálním počátkem její pouti.“

V Itálii si Liz náhle začala uvědomovat radost druhých. Sleduje své blízké přátele Giovanniho a Sofi, jak mezi nimi vzniká vzájemné pouto. Nahlédla pod pokličku šťastného manželství a rodiny svých přátel Giulia a Marii. Poslechla rady Lucy Spaghettiho a Giovanniho přísné matky Ruffiny. A během toho všeho si vždy našla čas a příležitost zkonzumovat nějakou tu delikatesu.

„Jídlo je pro nás Italy rituál,“ říká Di Stefano. „Italská kultura s jídlem přímo souvisí. Jde o něco, co se předává z generace na generaci.“

Susan Spungen, úspěšná potravinářská stylistka, která svými znalostmi obohatila natáčení filmu Julie a Julia, byla štábu k dispozici během celého natáčení v Římě a byla autorkou všech lahodných pokrmů, které se ve filmu objevily. Kromě toho byla pověřena náročným úkolem zajistit klíčovou a velkolepou hostinu na Den díkůvzdání. Spungen pro její natáčení uvařila celkem dvacet krocanů.

Každý den se během natáčení všichni neustále bavili o lahodných těstovinách, rybách a masu, na kterých si pochutnali minulého večera. Doporučení na restaurace se jen hrnula a mnozí členové štábu během natáčení dokázali nezanedbatelně přibrat.

Pokud bylo v Římě klíčové, aby se Liz odpoutala od svého původního života a naučila se být šťastná, aniž by k tomu potřebovala někoho dalšího, pak Indie byla jako krok do zcela nového světa. Poté, co se naučila, že si může života užívat, se Liz potřebovala znovu vrátit na zem. Jak Gardner vysvětluje, posouvá se od dolce far niente k poznávání něčeho mnohem hlubšího. „Indie je hektickým místem, ale Liz se tam přesto chtěla naučit umění klidu,“ říká producentka. „Jejím cílem bylo meditovat a nahlédnout do svého nitra, což je rozhodně něčím, čeho je ašrám symbolem a co jí Richard z Texasu neustále opakuje. Musela se přestat snažit mít stále vše pod kontrolou. Zkrátka musela.“

obrazek
Při psaní této sekvence se mohl scenáristický tým spoléhat na vlastní zkušenosti - Jennifer Salt studovala jako mladá dívka v ašrámu v New Yorku. „Tato část příběhu je pro mne velice osobní, takže jsem si od ní slibovala nejvíce,“ říká. „V ašrámu se naučíte meditovat a pročistit duši a srdce a získat lásku a pochopení, po kterých toužíte. Ale současně jde o to, že se ocitáte v přítomnosti svého guru, někoho, kdo už toho všeho dosáhl. Těžko se to vysvětluje, ale když se tam ocitnete, víte, co je to láska a vnímáte ji v sobě, protože je kolem vás.“

Ve všem tom zmatku působila jako závan svěžího vzduchu přítomnost Richarda Jenkinse, na Oscara nominovaného herce, který si zahrál Richarda z Texasu, Lizina netradičního přítele a průvodce v ašrámu.

„Najednou se mezi námi po týdnech natáčení objevil úžasný nový člověk, Richard Jenkins, který se své role zhostil naprosto dokonalým způsobem,“ vzpomíná Gardner. „S Julií si od samého začátku skvěle rozuměli - hned od první scény, kde ji poprvé osloví jako 'kuchařku'.“

„Richard z Texasu je velice oddaný tomu, v co věří, říká, co si myslí, a nehodlá ustupovat - a Liz je také neústupná,“ popisuje situaci Richard Jenkins. „Vidí v ní hodně ze sebe samého a proto je velice neúnavný.“

„Richard z Texasu se s Liz poprvé střetne hned ve chvíli, kdy Liz dorazí do ašrámu - okamžitě se jí začne posmívat,“ popisuje Roberts. „Je to jeho způsob, jakým se s ní vyrovnává - vidí v sobě části sebe samého. Richard Jenkins ho ztvárnil s úžasným humorem. Byl skutečně úžasný zážitek s ním natáčet. Bylo to dokonalé.“

Předtím, než se role ujal, měl Jenkins možnost promluvit si se skutečným Richardem z Texasu ještě dříve, než letos počátkem roku zemřel. Stejně jako řada ostatních herců, kteří mají představovat skutečné osoby, chtěl Jenkins do role vnést vlastní přístup. Když si ale scénář přečetl, usoudil, že tohoto muže musí poznat. „Zavolal jsem mu - byl hrozně milý, velice zábavný a ptal se mě na spoustu věcí,“ vypráví Jenkins. „V životě o mnohé přišel, převážně vlastní vinou. Jak se s tím dokázal vyrovnat? Jak se zbavíte břímě svého osudu a vykročíte znovu kupředu? Proto byl v ašrámu. Richard z Texasu byl fascinující člověk.“

V indické části se objevuje také mladá Rushita Singh, která představuje Tulsi, sedmnáctiletou indickou dívku, která se s Liz spřátelí. Tulsi se má zanedlouho vdát v rodiči zaranžované svatbě za muže, kterého nikdy neviděla. Ačkoliv pocházejí z odlišných světů, vidí Liz v mladé nevěstě něco ze sebe a společně se jedna druhé svěřují se svými tajemstvími.

„Vidět při natáčení Rushitu v jejím indickém oděvu bylo překrásné,“ rozplývá se chválou Roberts. „Je tak krásná. Výtvarníci i kostyméři odvedli na scénách ze svatby ohromující práci. Jde o další ukázku nepopsatelného talentu kostyméra Michaela Dennisona a výtvarníka Billa Grooma.“

Většina indické části filmu se natáčela přímo v ašrámu. Bylo těžké najít ašrám, ve kterém by bylo možné natáčet, protože se v této zemi vše podřizuje přísným pravidlům hinduismu. „Vydali jsme se s vedoucím výroby Stanem Wlodkowskim do Indie asi rok před začátkem natáčení a dva týdny jsme cestovali po ašrámech po celé zemi,“ vzpomíná Groom. „Pak se naše indická část štábu doslechla o tom, že asi dvě hodiny cesty od Nového Dillí se nachází ašrám, který by možná povolil natáčení v jeho prostorách. Setkali jsme se se Shwami tohoto ašrámu a ten prohlásil, že v něm můžeme natáčet, pokud nebude narušen běžný život v něm. A tak jsme se i zařídili.“

„Kdykoliv natáčení zahrnuje nějakou duchovní nebo náboženskou organizaci, jde vždycky o výzvu. Musíte odvést svou práci, ale současně zachycujete cosi velice osobního a musíte mít jistotu, že to děláte s respektem a správně,“ vysvětluje Stan Wlodkowski. „Všichni členové štábu neustále mysleli na zvyky, které je třeba dodržovat při natáčení i mimo něj.“

Teprve po radostech rozkoší v Itálii a síle vnitřního klidu v Indii je Liz připravena přijmout poselství Bali: rovnováhu. „Liz už na Bali v minulosti byla,“ podotýká Roberts. „Slyšela tam proroctví, že se jednou vrátí. Myslím, že právě to ji na poslední části její cesty vedlo. A lekce, kterou se naučí na Bali - hledání rovnováhy - je něčím, na co ještě není zcela připravena, když tam dorazí, ale všichni se musíme naučit, že život není lineární ani logický.“

Co ovšem Liz na Bali neplánovala hledat, byla nová láska. Jedním z důvodů, proč měla pocit, že musí zcela změnit svůj život, bylo to, že žila v partnerském vztahu nebo jeden právě končila. Myslela si, že na Bali bude prostě šťastná a sama za sebe. Ale když se setká s Felipem, není na něj schopna přestat myslet. Je schopna riskovat svou nově nalezenou sílu tím, že ho pustí do svého života?

obrazek
„Principy tohoto milostného příběhu jsou zaběhlé a pravdivé jako sám čas,“ soudí Gardner. „Liz si není jistá novou láskou, kterou vnímá, a utíká před ní, jenom aby si uvědomila, že bez tohoto člověka nedokáže žít a vrátí se pro něj v naději, že ještě není pozdě. Mezi Julií Roberts a Javierem Bardemem, který si zahrál Felipeho, to dokonale funguje.“

„Velice mě lákala možnost spolupráce s Julií Roberts, ale současně jsem z toho byl poměrně dost neklidný,“ svěřuje se Bardem. „Skutečně ji obdivuji a jsem fanouškem jejích filmů, ale nikdy jsem se s ní osobně nesetkal. K natáčení tohoto filmu jsem se připojil až poměrně pozdě a nechtěl jsem narušit rytmus, s jakým byli všichni zvyklí pracovat. Ale Julia byla tak přátelská, jak je to jen možné, a navíc s ní byla ohromná legrace.“

Roberts prohlašuje, že jak se dlouhé natáčení doslova po celém světě chýlilo na Bali ke konci, dodal mu Bardem novou svěžest. „Všem nám připomněl, co je to radost z práce,“ říká. „Je v roli Felipeho tak úžasný proto, že je naprosto lidský a přirozený.“

Španěl Bardem si pro roli trénoval brazilský přízvuk. Během zkoušek v New Yorku tento držitel Oscara povečeřel s Josem Nunesem, který postavu Felipeho inspiroval.

„Felipe není klasický latinskoamerický milovník a Javier ho tak ani hrát nechtěl,“ vzpomíná Gardner. „Skutečnost je taková, že Felipe má dospělé děti a kdysi mu jistá žena zlomila srdce. Je klidný a zábavný a žije velice prostý život.“

„Hned, jakmile jsem dočetl scénář, jsem se pustil do čtení knihy,“ říká Bardem. „Vypráví o něčem, co je pro nás velice běžné, a sice o zlomených srdcích a jak se s nimi vyrovnat. Ale obsahuje i prvky humoru. Oslovila mě na sto procent. Neustále se snažíme být někým jiným, ať už proto, že nejsem spokojení s tím, kým jsme, nebo protože chceme, aby nás ostatní milovali a přijímali. Felipe je prostě čistý a pro Liz je tak osvěžující potkat někoho, kdo jí dovolí, aby byla prostě a jednoduše sama sebou, a v průběhu toho se do ní zamiluje. To je velice působivé.“

Léčitel a šaman Ketuta Liyera, jehož jméno v doslovném překladu znamená „jasný den“, kterého si zahrál nováček Hadi Subiyanto, je pro Lizinu pouť v Indonésii klíčový. Poté, co se s ním setkala při své první cestě na Bali, ji jeho moudrá slova přivedla zpět. „Ketut je pro ni velice důležitou osobou, protože je důvodem, proč se rozhodne vrátit a vyhledat Felipeho,“ objasňuje Gardner. „To je chvíle, kdy se Liz ocitá na rozcestí a musí učinit rozhodnutí. Může se rozhodnout to udělat, nebo to naopak vzdát. Ale to správné rozhodnutí najde jen ve svém nitru.“

V případě každého filmu spolupracují výtvarník a kostymér velmi těsně s režisérem na přípravách celkové podoby filmu. Jde tu o to, že obrazy, které jsou k vidění na plátně, musí podtrhovat a zdůrazňovat příběh a osudy postav. Výtvarník Bill Groom a kostymér Michael Dennison museli pro film Jíst, meditovat, milovat vytvořit v podstatě čtyři odlišné styly - jeden pro každou natáčecí lokaci. Museli se rozhodnout, jak bude Lizina pouť probíhat a jak ji budou zdůrazňovat kulisy a kostýmy.

Když se Groom o práci na filmu ucházel a hovořil s Murphym a Gardner, vycítil silnou tvůrčí energii, jejíž součástí se chtěl stát. „Měl jsem od toho prvního setkání důvěru v to, že natáčení tohohle filmu bude velice zajímavá zkušenost, a nebyl jsem zklamán,“ říká. Groom se na film připravoval šest měsíců před zahájením natáčení.

Jednou z prvních věcí, které Murphy, Gardner, Wlodkowski a Groom podnikli, bylo to, že se vydali na cestu s cílem nalézt vhodné natáčecí lokace. Zatímco cestovali po stejných místech jako Elizabeth Gilbert, čerpali také inspiraci. Groom se pro vytvoření specifické nálady a podoby čtyřech velmi rozdílných světů New Yorku, Říma, Indie a Bali inspiroval čtveřicí živlů - zemí, vzduchem, ohněm a vodou.

„New York působil nejstudeněji a kostýmy tomu odpovídají,“ popisuje začátek filmu Dennison. „Jsou nejméně barevné za celý film. Jde o bezbarvý, tlumený svět.“ Při návštěvě Říma Murphy poznamenal, že tato část filmu bude reflektovat nezměrnou samotu, kterou Liz vnímá po svých rozchodech. Z Groomova pohledu se pro něco takového ideálně hodil vzdušný živel. Většina scén se odehrávala na podzim, takže dva tisíce let starým městem foukal vítr a bylo hodně prázdné. „V Římě se Liz nadechuje,“ vysvětluje Groom. „Otevře okna, záclony vlají ve větru, a konečně se oprostí od svého života v New Yorku, zhluboka se nadechne a začne jíst.“

Dennison zvolil pro Řím podzimní barvy, nejen proto, že tam Liz je právě na podzim, ale také proto, aby využil města samotného a jeho obyvatel - prostřednictvím kostýmů mohou diváci vnímat její proměnu v italskou ženu. „Potřeboval jsem, aby se Liz začala cítit jako součást Říma a její italské palety tomu odpovídají,“ popisuje kostymér.

obrazek
Od prvního kroku z letadla měl Groom naprosto jasno v tom, že Indii bude zastupovat oheň. Tak, jak se Liz ujímá kontroly nad svým životem, její emoce explodují v zářivých odstínech červené a oranžové.

„Indie je plná pestrých barev, což kontrastuje s klidem tamní duchovní atmosféry,“ říká o kostýmech v této části filmu Dennison. „Indie je unikátní a mystická. Je duchovním centrem. Lidé se obklopují pestrými barvami, které jsme v některých případech ještě zvýraznili, protože tu vyprávíme příběh. Bylo pro nás velice důležité, aby to na diváka podobným způsobem působilo.“

V Indii Groom také vytvořil rozsáhlou svatbu. Byl za tuto příležitost velice vděčný a byl šťastný z toho, že jeho práci přihlížející omylem považovali za skutečnou svatbu. „I ty nejskromnější svatby jsou plné barev a ozdob a jde o události, které ovlivňují celou komunitu,“ prozrazuje. „Naše svatba byla natolik přesvědčivá, že se někteří z místních zlobili, že nebyli na oslavu pozváni.“

Na Bali byl Groom ohromen krásnými přírodními lokacemi. V této části příběhu vidíme vývoj romantického vztahu mezi Liz a Felipem, zatímco se Liz pokouší najít životní rovnováhu. Modré a zelené odstíny vodního živlu k tomu velice dobře ladily.

„Když přijedete na Bali, ohromí vás odrazy mraků v rýžovištích, burácející řeky, sopečná jezera a stále netknuté pláže,“ popisuje Groom. „Jak Ryan, tak já jsme do filmu něco takového chtěli dostat.“

Kdykoliv to bylo možné, chtěli tvůrci filmu natáčet přímo na místech, která jsou v knize zmíněna. Ačkoliv to nebylo vždy možné, v některých případech zkrátka nešlo odolat. Například výtvarník Bill Groom se sešel se skutečným Ketutem Liyerem a byl proveden jeho sídlem na Bali, aby se tu mohl inspirovat. Okamžitě mu ale došlo, že ničeho lepšího než skutečnosti nemůže dosáhnout. „Nakonec jsme nejenom natáčeli přímo v Ketutově domě, ve kterém momentálně žije se čtyřmi generacemi rodiny, ale dokonce jsme jeden z Ketutových obrazů přepracovali do podoby rekvizity, kterou filmový Ketut věnuje Liz při její první návštěvě Bali.“

Podobné filmy

Smrtící léčba
(Extreme Measures) Gene Hackman má jediný cíl, najít nový lék pro regeneraci nervů. Neváhá...
dnes 20.00
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Dobří holubi se vracejí
Příběh o lásce, závislosti, lidské důstojnosti a svobodě. Filmový přepis stejnojmenného ro...
dnes 21.50
NAHRAT
ZDARMA
ČT2
Co je šeptem...
(Rumor Has It) Přestože vede Jennifer Aniston spokojený život, stále jí ke štěstí cosi chy...
zítra 09.25
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Pondělí 24. 6. 2019 Svátek má Jan
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz