fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Podobné filmy    

62% 298 hlasů
6.2 10 298
film / animovaný, akční, dobrodružný, Francie, , 85 min.
Kaena: La prophétie / Kaena: The Prophecy
DVD od 23.2.2004 MagicBox

Režie: ,
Herci: , , , , , více...


Ukázka
01:29



Axis - Kaenin svět

Vesnice
V srdci vertikální země Axis, což je 150 km kořenů a větví na planetě Astria, leží Kaenina vesnice. Po stranách má dva obrovské mraky, které jsou hranicemi známého světa. Na nejpevnějších větvích tu žije kolem dvou set lidí. Bydlí v malých chatrčích postavených z bujné vegetace země Axis. Uprostřed změti úzkých uliček vesnice je velká náves a v jejím středu stojí chrám, v němž obyvatelé uctívají bohy.

Vekarská základna
Hlavní stan Opaze a protetiků je celý z kovu, zalitý chladným namodralým světlem. Mimořádně složitá stavba leží na samém konci Axis a ve skutečnosti je to vesmírná loď vybavená nejmodernější technologií. Podle neúplných informací VekanoĹže ji Opaz se svými červy postavil z různých úlomků a kousků vekarské vesmírné lodi, rozptýlených po havárii po celé Axis. Jednou má pomoci Opazovi k návratu na rodnou planetu.

Město Selenitů
Kolem vraku kosmické lodi, která ztroskotala na Astrii před šesti sty lety vyrostlo Město Selenitů. Jeho původ se dá odvodit z kovového základu budovy rozpoznatelného pod hustou vrstvou mízy, která protéká královninou komnatou. Zdrojem tohoto "vodopádu" je Studna bohů, do níž obyvatelé Axis lijí cennou mízu. Ve městě je také vězení a místnost, do níž Voxem svolává sezení rady.

Obyvatelé světa Axis

Vesničané
Údělem vesničanů žijících na Axis je těžká práce. Mízu, kterou sklízejí, používají v domácnosti, ale většinu sklizně obětují uctívaným bohům. Ze strachu z božstev dokonce ohrožují křehký ekosystém Axis. V zemi neexistuje žádná reálná politická síla a životy vesničanů organizuje Velekněz. Žijí velmi přízemním, jednotvárným životem, živí se ovocem, které tu roste a červy, které chovají.

Vekařané
Vekařané jsou mimozemšťané s lidskými rysy, kteří ctí humanistické a pacifistické hodnoty. Pocházejí ze vzdálené planety, kterou opustili s cílem najít vlídnější místo k životu. Na palubě jejich obří lodi je výkonný počítač Vecanoï, který je zdrojem znalostí Vekařanů. Během cesty se Vekanoï snažil předat posádce veškeré uložené znalosti. Před ztroskotáním vesmírné lodi na Astrii se v malé kapsuli katapultoval Opaz, který byl v té době ještě dítě. V současnosti je jediným žijícím příslušníkem vekarské rasy.

Selenité
Selenité jsou nesmírně inteligentní tvorové, kteří se narodili na Astrii a díky míze se materializovali z čisté energie. Žijí v monarchistické společnosti a vládne jim Královna s pomocí svého komorníka Voxema. Na rostlinné planetě Astrii měli dlouho dominantní postavení. Po havárii vekarské kosmické lodi a s rozvojem Axis se míza stává stále vzácnější a ekosystém planety je ohrožen. Selenité slábnou a stávají se ohroženým druhem. V současnosti žijí samotářsky na úpatí Axis a jejich Královna se už šest set let snaží zničit Vecanoï. Selenité jsou obdařeni schopností telekineze a zotročili si lidskou rasu, která je zásobuje mízou nezbytnou pro jejich přežití.

Červi
Jsou přes metr dlouzí a dělí se do dvou čeledí. Červi z čeledi vermifugus jsou velice primitivní a kromě toho, že slouží lidem jako potrava, nemají jiné využití. Mnohem inteligentnější čeleď oligochaetes vděčí za svůj rozvoj Opazovi, který když zjistil, že jsou obdařeni určitou inteligencí, naučil je lidské řeči a vybavil je umělým mechanickým tělem, které jim má pomoci k plnění úkolů, k nimž jsou určeni. Jejich poznávací schopnosti jsou pozoruhodné.

Další fauna
Nepočetné fauně Axis dominují žraločáci, asi osmimetrové létající masožravé obludy. Žijí v hustých mracích, které obklopují Kaenin svět. K napadení kořisti jim slouží silné jazyky. Přestože v nich lidé vidí symbol svobody, mají z nich strach, stejně jako z asi šest metrů vysokého nájezdníka, který žije ve spodní vrstvě mraků. Nájezdník rozpoznává kořist podle pohybů a brání vesničanům v přístupu do oblak. Voxem díky svým telekinetickým schopnostem vidí nájezdníkovýma očima a dokáže ho řídit. Nakonec tu žije goordak, obrovský slimák, který dokáže měnit mízu ve vodu. Obyvatelé Axis z něj vodu vymačkávají a pak ho jedí.

Lidé světa Axis

Kaena
Kaena je neovladatelný živel vesnice. V sedmnácti letech se odmítla podílet na sklizni a klanět se bohům. Je vzdorovitá, zvědavá, vznětlivá, odvážná až ukvapená a raději zkoumá Axis, než dře na poli. Dokonale si rozumí s přírodou. Hbitě skáče z větve na větev a při každém průzkumu se vydává o kousek dál.
Ve velice raném věku přišla o rodiče, kteří zahynuli při zemětřesení a vychovával ji Velekněz. Jak on, tak ostatní vesničané na ni shlížejí spatra, protože její rodina během zemětřesení odmítla náboženské obřady. Neoblíbenost jejích rodičů a její vlastní vzdorovitý duch jí ve vesnici mnoho přátel nezískávají. Nejvěrnější z těch mála je určitě Zehos, kterého zná od dětství a jeho mladší bratr Essy. Ten podobně jako další vesnické děti miluje Kaenu pro její laskavost a vlídnost, jakou k nim projevuje. Essy se také rád nechá unášet Kaeininými příběhy.
Přestože má Kaena svůj lid ráda, cítí se odlišná. Nejenže jí občas pod hnědými vlasy na čele prosvitnou dvě podivná kruhová tetování, ale hlavně mívá podivná vidění, která ji vedou k víře, že za hranicemi Axis, za mraky, existuje ještě jiný svět ...

Opaz
Opaz je jediným Vekařanem, který přežil havárii kosmické lodi na Astrii. Je to vysoký tvor s obrovskýma fialovýma očima. Celých šest století od havárie tráví pokusy postavit kosmické plavidlo, které by mu umožnilo návrat na rodnou planetu. Je to mimořádně inteligentní pacifista - stejně jako všichni Vekařané - a díky určitým znalostem, které získal od VecanoĹže, zjistil, jak urychlit vývoj červů na Axis. Poté, co jim dal vnější kostru, se červi stali jeho oddanými spojenci. S přibývajícím věkem Opaz ztrácí iluze o možnostech opuštění Astrie, dokud ovšem nepotká Kaenu ...

Ilpo
Je nejstarším obyvatelem vesnice a všichni ho považují za blázna. Za to, že se vzepřel bohům a odvážil se za mraky, ho Velekněz vykázal mimo vesnici.
Při svém životním dobrodružství, které se mu těžce nevyplatilo, se setkal s nájezdníkem a přišel o oko i o rozum. Je vlastně zázrak, že ještě žije. Pohybuje se s obtížemi a chodí o holi. Jediným spojovacím článkem s vesnicí je pro něj Kaena, která ho občas přijde navštívit. Je snad jediná, kdo si nemyslí, že je šílený ...

Zehos
Zehos je jediný chovatel červů ve vesnici. Je to statný mladík, o tři roky starší než Kaena. Ty dva spojuje hluboké přátelství - které může zajít i dál - i když Zehos mnohem více ctí náboženské tradice. To mu brání, aby se s ní vydal na průzkumnou výpravu Axis. Navíc - přestože společnost ho zajímá pramálo - se musí starat o mladšího bratra Essyho. Nedokáže změnit svůj způsob života a je smířený s tím, že bude do smrti chovat červy. Jeho jedinou nadějí je společný život s Kaenou ...

Velekněz
Velekněz se svými dlouhými vlasy, opálenou pletí v ostře řezaném obličeji a impozantní postavou vyzařuje odhodlání a sílu. Je mluvčím, možná dokonce společníkem bohů a mezi vesničany, jejichž je duchovním vůdcem, udržuje náboženskou horlivost a bázeň. Autoritářsky ovládá své věřící a se stále sílícím slepým fanatismem pořádá náboženské obřady. Pro bohy vyžaduje stále více a více mízy. Když Kaeně zemřeli rodiče, převzal její výchovu.

Essy
Tento devítiletý chlapec s hustými vlasy je Zehosovým bratrem. Rád svého bratra provokuje zlomyslnými vtípky a neposlouchá ho. Jinak mu ale pomáhá při chovu červů, které slouží vesničanům jako potrava, i když tu práci nesnáší. Nejraději by si vymýšlel neuvěřitelné příběhy a kamarádil se s Kaenou, s níž ho pojí bezbřehá zvědavost a touha prozkoumat venkovní svět. Je jejím hlavním spojencem.

Tvorové světa Axis

Gommi
Protetický červ z čeledi Oligochaete vybavený vnější kostrou, která mu umožňuje chodit jako pštros, je nesmírně kultivovaný a inteligentní. Vystupuje jako Opazův soukromý poradce. Mluví dvanácti sty jazyky, zná přes deset tisíc galaxií, ale odmítá mluvit mateřským jazykem - červštinou. Prohlašuje, že je to pod jeho úroveň. Spatra se dívá také na všechny další tvory, které považuje za podřadné a chová se k nim podezíravě, povýšeně a blahosklonně. Za nejpodřadnější tvory považuje primitivní červy a Kaenu. Je naprosto oddaný Opazovi a vládne všem dalším protetickým červům. Nikdy neopustil vekarskou základnu. Nepochybně proto, že je zbabělec.

Assad
Pochází ze stejné čeledi jako Gommi, má stejně rozvinutou inteligenci a stejně dokonale ovládá lidský jazyk. Přesto se nezříká svého původu. Assad je smělý Opazův odborník na průzkum, specializovaný na Axis. Díky svým holografickým křídům na vnější kostře po Axis často cestuje. Je sebevědomý a odvážný, poctivý, upřímný a oddaným Opazovi.

Voxem
Poslední selenitský muž Voxem je komorníkem královny, která od něj vyžaduje, aby ji neustále zásoboval mízou pro její boj s VecanoĹžem. Voxem ví, že je to ztracený boj a pokud se ho Královna nevzdá a nespojí se s ním, selenité vyhynou. Ušlechtilou touhu po zachování rasy však poněkud kazí Voxemovo opatrnické chování a intrikánství. Tajně touží převzít selenitský trůn. Tomuto cíli podřídí veškerý svůj manipulační talent. První krok k němu už udělal - zotročil si lidské obyvatele Axis.

Královna
Má podobné vlastnosti jako její komorník. Navíc má k dispozici vysoce účinnou zbraň - silný hlas, jehož brutální zvukové vlny jsou ničivé. I tato zbraň se však po šesti stech letech úporného boje proti VecanoĹži ukázala jako neúčinná, což dovádí pyšnou Královnu k nepříčetnosti. Je chladná, sadistická a posedlá mízou. Její prudké výbuchy vzteku jsou stále častější. Odmítá se spojit se svým komorníkem k záchraně svých lidí, protože je přesvědčena, že dokáže sama porazit vekarský počítač, a tak opět nastolit v selenitském světě klid a mír.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu 3D animovaný fantasy příběh, který měl být pro malé i velké, ale nějak to nevyšlo. Na svou dobu je animace ucházející, ale celkový dojem kazí velmi složitý scénář. Pokud se v něm ztratí dospělý divák, co potom dítě? Dobrodružný příběh je neoddiskutovatelný a o nápady také není nouze. Své kouzlo zkrátka snímek má a tak ho nezatracuji. Hold se musí děj pozorně sledovat.
Všechny komentáře k filmu 4+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Kaena: Proroctví

Axis _ Kaenin svět

Vesnice
V srdci vertikální země Axis, což je 150 km kořenů a větví na planetě Astria, leží Kaenina vesnice. Po stranách má dva obrovské mraky, které jsou hranicemi známého světa. Na nejpevnějších větvích tu žije kolem dvou set lidí. Bydlí v malých chatrčích postavených z bujné vegetace země Axis. Uprostřed změti úzkých uliček vesnice je velká náves a v jejím středu stojí chrám, v němž obyvatelé uctívají bohy.

Vekarská základna
Hlavní stan Opaze a protetiků je celý z kovu, zalitý chladným namodralým světlem. Mimořádně složitá stavba leží na samém konci Axis a ve skutečnosti je to vesmírná loď vybavená nejmodernější technologií. Podle neúplných informací VekanoĹže ji Opaz se svými červy postavil z různých úlomků a kousků vekarské vesmírné lodi, rozptýlených po havárii po celé Axis. Jednou má pomoci Opazovi k návratu na rodnou planetu.

Město Selenitů
Kolem vraku kosmické lodi, která ztroskotala na Astrii před šesti sty lety vyrostlo Město Selenitů. Jeho původ se dá odvodit z kovového základu budovy rozpoznatelného pod hustou vrstvou mízy, která protéká královninou komnatou. Zdrojem tohoto "vodopádu" je Studna bohů, do níž obyvatelé Axis lijí cennou mízu. Ve městě je také vězení a místnost, do níž Voxem svolává sezení rady.

Obyvatelé světa Axis

Vesničané
Údělem vesničanů žijících na Axis je těžká práce. Mízu, kterou sklízejí, používají v domácnosti, ale většinu sklizně obětují uctívaným bohům. Ze strachu z božstev dokonce ohrožují křehký ekosystém Axis. V zemi neexistuje žádná reálná politická síla a životy vesničanů organizuje Velekněz. Žijí velmi přízemním, jednotvárným životem, živí se ovocem, které tu roste a červy, které chovají.

Vekařané
Vekařané jsou mimozemšťané s lidskými rysy, kteří ctí humanistické a pacifistické hodnoty. Pocházejí ze vzdálené planety, kterou opustili s cílem najít vlídnější místo k životu. Na palubě jejich obří lodi je výkonný počítač Vecanoï, který je zdrojem znalostí Vekařanů. Během cesty se Vekanoï snažil předat posádce veškeré uložené znalosti. Před ztroskotáním vesmírné lodi na Astrii se v malé kapsuli katapultoval Opaz, který byl v té době ještě dítě. V současnosti je jediným žijícím příslušníkem vekarské rasy.

Selenité
Selenité jsou nesmírně inteligentní tvorové, kteří se narodili na Astrii a díky míze se materializovali z čisté energie. Žijí v monarchistické společnosti a vládne jim Královna s pomocí svého komorníka Voxema. Na rostlinné planetě Astrii měli dlouho dominantní postavení. Po havárii vekarské kosmické lodi a s rozvojem Axis se míza stává stále vzácnější a ekosystém planety je ohrožen. Selenité slábnou a stávají se ohroženým druhem. V současnosti žijí samotářsky na úpatí Axis a jejich Královna se už šest set let snaží zničit Vecanoï. Selenité jsou obdařeni schopností telekineze a zotročili si lidskou rasu, která je zásobuje mízou nezbytnou pro jejich přežití.

Červi
Jsou přes metr dlouzí a dělí se do dvou čeledí. Červi z čeledi vermifugus jsou velice primitivní a kromě toho, že slouží lidem jako potrava, nemají jiné využití. Mnohem inteligentnější čeleď oligochaetes vděčí za svůj rozvoj Opazovi, který když zjistil, že jsou obdařeni určitou inteligencí, naučil je lidské řeči a vybavil je umělým mechanickým tělem, které jim má pomoci k plnění úkolů, k nimž jsou určeni. Jejich poznávací schopnosti jsou pozoruhodné.

Další fauna
Nepočetné fauně Axis dominují žraločáci, asi osmimetrové létající masožravé obludy. Žijí v hustých mracích, které obklopují Kaenin svět. K napadení kořisti jim slouží silné jazyky. Přestože v nich lidé vidí symbol svobody, mají z nich strach, stejně jako z asi šest metrů vysokého nájezdníka, který žije ve spodní vrstvě mraků. Nájezdník rozpoznává kořist podle pohybů a brání vesničanům v přístupu do oblak. Voxem díky svým telekinetickým schopnostem vidí nájezdníkovýma očima a dokáže ho řídit. Nakonec tu žije goordak, obrovský slimák, který dokáže měnit mízu ve vodu. Obyvatelé Axis z něj vodu vymačkávají a pak ho jedí.

Lidé světa Axis

Kaena
Kaena je neovladatelný živel vesnice. V sedmnácti letech se odmítla podílet na sklizni a klanět se bohům. Je vzdorovitá, zvědavá, vznětlivá, odvážná až ukvapená a raději zkoumá Axis, než dře na poli. Dokonale si rozumí s přírodou. Hbitě skáče z větve na větev a při každém průzkumu se vydává o kousek dál.
Ve velice raném věku přišla o rodiče, kteří zahynuli při zemětřesení a vychovával ji Velekněz. Jak on, tak ostatní vesničané na ni shlížejí spatra, protože její rodina během zemětřesení odmítla náboženské obřady. Neoblíbenost jejích rodičů a její vlastní vzdorovitý duch jí ve vesnici mnoho přátel nezískávají. Nejvěrnější z těch mála je určitě Zehos, kterého zná od dětství a jeho mladší bratr Essy. Ten podobně jako další vesnické děti miluje Kaenu pro její laskavost a vlídnost, jakou k nim projevuje. Essy se také rád nechá unášet Kaeininými příběhy.
Přestože má Kaena svůj lid ráda, cítí se odlišná. Nejenže jí občas pod hnědými vlasy na čele prosvitnou dvě podivná kruhová tetování, ale hlavně mívá podivná vidění, která ji vedou k víře, že za hranicemi Axis, za mraky, existuje ještě jiný svět ...

Opaz
Opaz je jediným Vekařanem, který přežil havárii kosmické lodi na Astrii. Je to vysoký tvor s obrovskýma fialovýma očima. Celých šest století od havárie tráví pokusy postavit kosmické plavidlo, které by mu umožnilo návrat na rodnou planetu. Je to mimořádně inteligentní pacifista _ stejně jako všichni Vekařané _ a díky určitým znalostem, které získal od VecanoĹže, zjistil, jak urychlit vývoj červů na Axis. Poté, co jim dal vnější kostru, se červi stali jeho oddanými spojenci. S přibývajícím věkem Opaz ztrácí iluze o možnostech opuštění Astrie, dokud ovšem nepotká Kaenu ...

Ilpo
Je nejstarším obyvatelem vesnice a všichni ho považují za blázna. Za to, že se vzepřel bohům a odvážil se za mraky, ho Velekněz vykázal mimo vesnici.
Při svém životním dobrodružství, které se mu těžce nevyplatilo, se setkal s nájezdníkem a přišel o oko i o rozum. Je vlastně zázrak, že ještě žije. Pohybuje se s obtížemi a chodí o holi. Jediným spojovacím článkem s vesnicí je pro něj Kaena, která ho občas přijde navštívit. Je snad jediná, kdo si nemyslí, že je šílený ...

Zehos
Zehos je jediný chovatel červů ve vesnici. Je to statný mladík, o tři roky starší než Kaena. Ty dva spojuje hluboké přátelství _ které může zajít i dál _ i když Zehos mnohem více ctí náboženské tradice. To mu brání, aby se s ní vydal na průzkumnou výpravu Axis. Navíc _ přestože společnost ho zajímá pramálo _ se musí starat o mladšího bratra Essyho. Nedokáže změnit svůj způsob života a je smířený s tím, že bude do smrti chovat červy. Jeho jedinou nadějí je společný život s Kaenou ...

Velekněz
Velekněz se svými dlouhými vlasy, opálenou pletí v ostře řezaném obličeji a impozantní postavou vyzařuje odhodlání a sílu. Je mluvčím, možná dokonce společníkem bohů a mezi vesničany, jejichž je duchovním vůdcem, udržuje náboženskou horlivost a bázeň. Autoritářsky ovládá své věřící a se stále sílícím slepým fanatismem pořádá náboženské obřady. Pro bohy vyžaduje stále více a více mízy. Když Kaeně zemřeli rodiče, převzal její výchovu.

Essy
Tento devítiletý chlapec s hustými vlasy je Zehosovým bratrem. Rád svého bratra provokuje zlomyslnými vtípky a neposlouchá ho. Jinak mu ale pomáhá při chovu červů, které slouží vesničanům jako potrava, i když tu práci nesnáší. Nejraději by si vymýšlel neuvěřitelné příběhy a kamarádil se s Kaenou, s níž ho pojí bezbřehá zvědavost a touha prozkoumat venkovní svět. Je jejím hlavním spojencem.

Tvorové světa Axis

Gommi
Protetický červ z čeledi Oligochaete vybavený vnější kostrou, která mu umožňuje chodit jako pštros, je nesmírně kultivovaný a inteligentní. Vystupuje jako Opazův soukromý poradce. Mluví dvanácti sty jazyky, zná přes deset tisíc galaxií, ale odmítá mluvit mateřským jazykem _ červštinou. Prohlašuje, že je to pod jeho úroveň. Spatra se dívá také na všechny další tvory, které považuje za podřadné a chová se k nim podezíravě, povýšeně a blahosklonně. Za nejpodřadnější tvory považuje primitivní červy a Kaenu. Je naprosto oddaný Opazovi a vládne všem dalším protetickým červům. Nikdy neopustil vekarskou základnu. Nepochybně proto, že je zbabělec.

Assad
Pochází ze stejné čeledi jako Gommi, má stejně rozvinutou inteligenci a stejně dokonale ovládá lidský jazyk. Přesto se nezříká svého původu. Assad je smělý Opazův odborník na průzkum, specializovaný na Axis. Díky svým holografickým křídům na vnější kostře po Axis často cestuje. Je sebevědomý a odvážný, poctivý, upřímný a oddaným Opazovi.

Voxem
Poslední selenitský muž Voxem je komorníkem královny, která od něj vyžaduje, aby ji neustále zásoboval mízou pro její boj s VecanoĹžem. Voxem ví, že je to ztracený boj a pokud se ho Královna nevzdá a nespojí se s ním, selenité vyhynou. Ušlechtilou touhu po zachování rasy však poněkud kazí Voxemovo opatrnické chování a intrikánství. Tajně touží převzít selenitský trůn. Tomuto cíli podřídí veškerý svůj manipulační talent. První krok k němu už udělal _ zotročil si lidské obyvatele Axis.

Královna
Má podobné vlastnosti jako její komorník. Navíc má k dispozici vysoce účinnou zbraň _ silný hlas, jehož brutální zvukové vlny jsou ničivé. I tato zbraň se však po šesti stech letech úporného boje proti VecanoĹži ukázala jako neúčinná, což dovádí pyšnou Královnu k nepříčetnosti. Je chladná, sadistická a posedlá mízou. Její prudké výbuchy vzteku jsou stále častější. Odmítá se spojit se svým komorníkem k záchraně svých lidí, protože je přesvědčena, že dokáže sama porazit vekarský počítač, a tak opět nastolit v selenitském světě klid a mír.


O tvůrci

Marc Du Pontavice
Marc du Pontavice je čtyřicetiletý absolvent prestižního Institutu politických věd v Paříži, který začal svou audiovizuální kariéru jako finanční a právní ředitel pro CFC-Groupe Robur (1989-1990). Spoluzaložil Gaumont Productions a stal se generálním tajemníkem Gaumont TV (1991-1995). Zároveň finančně řídil a produkoval přes sto hodin dramat a televizních seriálů vysílaných v hlavním čase.
Mezi nimi je i Highlander, distribuovaný ve Spojených státech, který měl výrobní náklady 120 milionů dolarů.
V současné době je ředitelem a výkonným předsedou Xilam Animation a viceprezidentem SPFA (Svazu francouzských výrobců animovaných filmů).

V roce 1995 inicioval v Gaumontu vznik nového oddělení zaměřeného na animaci, videohry a internet. V bývalých studiích Luca Bessona poblíž Place de la Republique vybudoval Gaumont Multimedia, kde v současné době sídlí vedení Xilamu. Marc du Pontavice se stal výkonným ředitelem této společnosti, která se rychle vyšplhala na světovou špičku a vyrobila takové mezinárodní hity jako Space Goofs (Vesmírní troubové, 1997), Oggy and the Cockroaches (Oggy a švábové, (1998) a úspěšné videohry jako Visitors (Návštěvníci) nebo 5th Element (Pátý element).
V roce 1999 Marc du Pontavice Gaumont opustil, aby si založil vlastní společnost Xilam. Nakonec od Gaumont Multimédia skoupil veškerý majetek i nemovitosti. Potom koupil od Dargauda a Lucky Comics práva na animaci slavné komiksové knihy Lucky Luke (Šťastný Luke), z níž nechal udělat seriál o dvaapadesáti půlhodinových dílech pro hlavní vysílací čas na France 3. Seriál dosáhl rekordní sledovanosti mezi animovanými filmy. V roce 2002 potvrdil pověst Xilamu jako inovátora nových animačních technik a zaměřil se na trojrozměrné animace. Prvním krokem v tomto směru byla výroba filmu Kaena the Prophecy (Kaena: Proroctví), prvního evropského animovaného filmu vyrobeného trojrozměrně na počítači a doprovázeného videohrou.

Marc Du Pontavice (rozhovor)
Kdy jste začal pracovat na filmu?
V roce 1999 jsem koupil Gaumont Media, z nichž se potom stal Xilan. V té době jsme udělali mimo jiné také Space Goofs, známé též jako Home to Rent (Domů do důchodu) a Oggyho a šváby, za nimiž brzy následovala Nová dobrodružství Šťastného Lukea. V těch letech jsme v trojrozměrném filmu udělali spoustu práce. Začalo to v roce 1997 videohrami a pokračovalo animovanými seriály. Nešlo ani tak o animaci postav, ale výpravu, rekvizity, pohyby kamery atd. Kaena se objevila právě v době, kdy jsme začali pracovat na trojrozměrném filmu Stupid Invaders (Pitomí vetřelci). V roce 2001 jsem se dozvěděl o finanční situaci společnosti Chaman, která film začala točit. Pak vzaly události rychlý spád, protože po rozšíření téhle informace společnost za pár dnů zkrachovala. Objev Kaeny byl neuvěřitelným zážitkem. Přirozeně už jsem o ní slyšel, ale i těch několik málo dokončených záběrů mě doslova fascinovalo. Přesahovalo to hranice mé představivosti. To bylo mé první překvapení. Tím druhým byl scénář, který byl mnohem zajímavější, než jsem očekával. Na dálku mi Kaena připadala jako poněkud obskurní fantazijní sága. Když jsem si však skutečně přečetl scénář, uvědomil jsem si, o jak mimořádný a krásný příběh mnohovrstevnatého světa jde. Má silnou ústřední postavu, která provází film od začátku do konce a pevnou dramatickou stavbu. Příběh drží diváky v neustálém napětí a takticky odhaluje děj jen postupně. Je to chytrá taktika, ale je obtížné ji dodržovat. Když jsem pochopil, že natočení filmu je ohroženo, rozhodili jsme se udělat všechno, co bude v našich silách.

Jak daleko bylo tehdy natáčení filmu?
To je velice obtížné určit. Pokud bych to chtěl zjednodušit, řekl bych, že tak napůl, ale zároveň je jasné, že u trojrozměrného filmu toho moc nevidíte, dokud není úplně dokončený. Z tohoto hlediska bylo dokončeno sotva deset procent filmu.

Takže váš příspěvek byl důležitý spíše pro posílení rozpočtu než pro dokončení filmu?
Ano, bylo zapotřebí spousty peněz a organizace nebyla tak výkonná, jak by měla být, protože společnost Chaman na rozdíl od nás neměla zkušenosti s animovanými filmy. Abychom uvedli věci do pohybu, museli jsme stanovit postupy a strukturu práce. Dalo by se říct, že film se pohnul řekněme o padesát procent kupředu, ale některé záběry byly doslova ve stadiu zrodu. Asi z tuctu společností, které ten návrh zkoumaly, jsme my byli jediní, kteří přišli s nabídkou. Bylo to docela riskantní. Když máte co dělat s filmem, při jehož výrobě se používá CGI (computer generated image - počítačem generovaný obraz), nedokážete si představit konečný výsledek, posuzujete jen zlomky. V první řadě to vyžaduje velkou důvěru ve film i jeho tvůrce. Dokončení tohoto konkrétního filmu vyžadovalo odborné zkušenosti ve čtyřech oblastech: znalosti CGI, animovaného filmu, filmu a videoher. Ty neměla kromě Xilamu žádná jiná společnost, a proto také ostatní firmy odstoupily. Kromě těchto starostí jsme na dokončení filmu a videohry potřebovali mezi 5,3 a 6,1 miliony eur a mě skutečně překvapilo, že všichni - včetně těch, kteří už do projektu investovali - jsou ochotni od něj upustit. Váhavost investorů a nastalý zmatek zničily naděje i zvědavost, které v nás film zpočátku probouzel. Chyběla podpora, jaké se dostává hraným filmům, což svědčí o tom, že animované filmy si svou vážnost teprve musejí získat. Jenom písemné přípravy zabraly přes deset dní, ale stejně se mi nepodařilo přesvědčit další partnery, aby se ke mně připojili. A tak jsem pokračoval sám s přesvědčením, že Kaena je tak silný příběh, že až k němu čichnou, vrátí se zpátky ke stolu. A zanedlouho k tomu skutečně došlo. Vlastně během dvou nebo tří měsíců. Tohle o Kaeně vyprávím nejraději. Tenhle film, jemuž se ze všech stran stavěly do cesty překážky (a smůla! - možná neodmyslitelná od všech na první pohled neuskutečnitelných projektů) byl tak silný, že v sobě samovolně probudil hybnou sílu a změnil běh svého osudu. Podle veškeré logiky měl už sedmkrát zahynout - a přesto k tomu nikdy nedošlo. To je taky jeden z důvodů, proč je tak přitažlivý.

Dál už to bylo snadnější?
Ne... Protože tou dobou se na výrobě podílelo sedmdesát lidí a polovina z nich zmizela. Prostě ten film vzdali. Museli jsme je získat zpátky, přesvědčit je, pohnout jimi. Nejvíc ze všeho jsme všichni potřebovali sebedůvěru. Brzy nato se začalo natáčet, a to dodalo štábu energii.

Jaké byly nejtěžší chvíle?
Když jsme to přetáčeli z digitální podoby na film. I když původní záběry vypadaly dokonale, cítili jsme po jejich shlédnutí na filmu, že musíme začít znovu.

Na co vzpomínáte nejraději?
Na zvukový záznam, zvlášť na hudbu. Faridova hudba byla nádherná, ale v Chaman si mohli dovolit jen syntetizátor. Výsledek byl bezbarvý, nebyly v tom emoce, nemělo to odpich, prostor, bylo to bezradné. Na poslední chvíli jsme museli v Londýně hledat špičkové lidi, kteří by zaranžovali hudbu pro orchestrální nahrávku. Pak jsme odjeli do Sofie a nahráli ji se šedesáti hudebníky. Veškerá práce na zvukových efektech byla úžasná; ty film skutečně posunuly dopředu. Postupně si film nacházel svou identitu a získával na síle. Zvuková stránka funguje jako třetí rozměr. Bez ní by byl plochý, bez emocí.

Co bylo pro vás nejtěžší?
Nemuselo to být nutně finanční zatížení, na to jsme zvyklí. Byla to spíše technicko-umělecká propast mezi našimi předchozími zkušenostmi a využíváním naprosto nových technologií za neuvěřitelných omezení. Štáb neměl na vybranou; musel používat software určený široké veřejnosti, kterému nepředcházel téměř žádný výzkum a vývoj. To bylo pro nás důležité, protože když neexistuje téměř žádný výzkum a vývoj, musíte se spolehnout na vlastní talent a představivost. Viděli jsme dost, abychom byli přesvědčeni, že výsledky budou báječné, a přesto jsme nejdřív museli projít dokončovacími pracemi, abychom si tím byli jisti. Dalším rizikovým prvkem, který je vždycky vzrušující, je zaměření tohoto filmu na mládež a dospělé, což je v tomto měřítku něco nového. Film má lidské postavy, ale nepoužívá ten šílený realismus jako Final Fantasy (Final Fantasy: Esence života). S Kaenou se otevřou našemu průmyslu úplně nové obzory, založené na zcela novém žánru. Věřím taky, že Francouzi mohou s ohledem na zbytek Evropy a Spojené státy přispět něčím zvláštním. Spojené státy jsou skutečným královstvím kresleného filmu, ale ve světě podobném tomu Kaeninu čeká na svou chvíli francouzský talent.

Po umělecké a obrazové stránce už bylo všechno připraveno?
V některých oblastech těžko říct. Například výprava byla až na několik drobností hotová. Ale to, co jsem viděl, mě naprosto přesvědčilo. Animační práce byly také dokončené. Jediné, o čem nám s Chrisem zbývalo diskutovat - a šlo o horlivé diskuse - byla světla, kalibrace (seřizování barev) a střih. A samozřejmě zvukový záznam.

Ale dokázal jste cítit ten film i jako svůj?
V každém ohledu, ve kterém jsem ho za svůj považovat mohl, jsem ho za svůj považoval. Jakmile jsem na něco mohl vyslovit svůj názor nebo se podílet na rozhodování ohledně budoucnosti filmu, učinil jsem to. Jinak bych tohle riziko vůbec nepodstupoval a ten film nedotáhl do konce. Kaena je režisérský a taky producentský film, ale víc než cokoli jiného je to neuvěřitelně nápaditá záležitost, graficky velmi ambiciózní, tématicky smělá, využívající zároveň duchovních záhad i fantazie - prostě ten film je vyjádřením skutečně tvůrčího umělce. Z producentského hlediska nezbývá než vzdát hold takové intuici. To je skutečnou podstatou naší práce. Takže pozdější vstup do výroby filmu mě skutečně neobtěžoval. Jsem rád, protože jsem do toho vložil, co jsem mohl, ať už se to týkalo osvětlení nebo zvukového záznamu, střihu nebo hlasů. Je to přesně v souladu s tím, čeho chci v kinematografii dosáhnout. Líbilo se mi taky, jak jsme s Chrisem a s celým štábem poměrně brzo docílili plynulosti dialogu, a myslím, že jsem z toho všeho vyšel jinak než ten chlápek, co má peníze. Upřímně si myslím, že ten dialog je živý a producent byl ve filmu prvním režisérovým partnerem. Bez toho bych v téhle branži nemohl existovat.

A co Chris? Dovedu si představit, že to měl občas taky dost těžké ...
Vynikajícího umělce dělají tři věci: nesmírný talent, mimořádná houževnatost a velká schopnost přizpůsobení. Chris má všechny tři. A co víc, umí naslouchat, je otevřený podnětům, zvědavý, a to je velice příjemné. Nebylo to tak od samého začátku, protože jsme si museli jeden na druhého zvyknout, ale po několika schůzkách poznal míru našeho odhodlání. To, že štáb v Xilamu už byl na svých místech, ho ujistilo o tom, že jsou tu taky umělci, nejen lidi, kteří vládnou penězi.

Chris Delaporte (rozhovor)
Jak začalo dobrodružství s Kaenou?
Bylo to v roce 1995. Pracoval jsem na filmu Heart of Darkness (V srdci temnoty), což bylo pětatřicet minut čisté trojrozměrné animace. Udělali jsme demo, které šlo do Los Angeles a snažili se vzbudit zájem Spielberga, Disneyho studií, George Lucase... Spielberg uvítal lidi, kteří mu snímek přinesli a navrhl spolupráci s jedinou podmínkou - že nebude pátým kolem u vozu. Ale dostal košem! Grafická stránka filmu, kterou jsem měl na starosti já, byla dokončena, a tak jsme si s Patrickem Daherem řekli, že bychom se měli zabývat dalšími projekty. On chtěl pracovat na videohře, zatímco já chtěl tvořit nové světy. Spielbergův zájem mě přinutil k přemýšlení o trojrozměrném filmu, který bychom do Států mohli prodat oklikou přes videohru. Cítil jsem, že ze scén vhodných pro film by mohlo vzejít něco zvláštního, kdybychom je dovedli k dokonalosti.

Viděl jste ve filmu vždycky vrchol své kariéry?
Začal jsem dělat graffiti což mě vedlo k malování a pak, když jsem si koupil vlastní počítač, začal jsem pracovat trojrozměrně. Téměř okamžitě jsem zjistil, že tohle je ten správný způsob vyprávění příběhů. To už jsem slyšel o Starwatcherovi (trojrozměrném projektu, který měl dělat Jean Giraud alias "Moebius"). Pro mě to bylo jako sen. Ve skutečnosti jsem náhodně začal pracovat na videohrách. Byla to jediná možnost, jak vyjádřit sám sebe ve světě, který jsem měl rád: ve světě fantazie. Možná jsem si zahrával, ale strašně jsem chtěl natočit film. Nejdřív jsme s Patrickem bez nároku na honorář rok pracovali doma na demosnímku videohry. Já jsem pracoval hlavně na příběhu a vytvářel jsem svět, v němž se odehrává, Patrick vymýšlel herní systém. V té době jsme se seznámili s Denisem Friedemanem, který byl tehdy ředitelem Sony Computer France. Po odchodu ze Sony si založil vlastní společnost Chaman. Stejně jako my věřil v komplementární mediální interakci: videohry, filmy, komiksová alba... Začít s původním příběhem a rozpracovat jej do různých médií. Měli jsme demo videohry, ale Denis nás požádal o dvouminutové intro na 3D, které by probudilo zájem o celý projekt. Nejdřív jsme uvažovali o televizním formátu, ale pak někdo navrhl film. To v každém případě změnilo finanční nároky. A tak Denis vypracoval celkový rozpočet, který se dnes zdá skoro směšný, protože vyšel na osmnáct milionů franků. Konečný rozpočet se však vyšplhal na tehdejších devadesát šest milionů franků!

A proč k tomu došlo?
Tehdejší grafické možnosti byly na míle vzdálené těm dnešním. Mohli jsme udělat něco za míň peněz, ale ne se stejným výsledkem.

Jak jste dali dohromady štáb?
To bylo velice složité. Tehdy jste nemohli sehnat skupinu odborníků na trojrozměrný film, protože ve Francii nikdo s těmito zkušenostmi prostě nebyl. Virginie Guilminotová, která vzala místo asistentky režiséry, mi pomohla sehnat různorodý štáb. Přihlíželi jsme víc k talentu a motivaci než ke zkušenosti. Jádro tvořili umělci se zkušenostmi z videoher, které jsme si vybrali pro jejich různé dovednosti a pro jejich ochotu přijímat ty nejšílenější úkoly. V další skupině byli čerstvě vystudovaní počítačoví grafici i zkušení profesionálové z audiovizuální branže.

Chvíli nám trvalo, než jsme nalezli společný jazyk, a mně konkrétně, abych mi rozuměli úplně všichni. Zaujetí prací však setřelo všechny rozdíly a film pak svými zkušenostmi obohatili všichni.

Kdy začala práce na animaci?
Poměrně pozdě, ne dřív než v roce 2000. S velice detailním modelováním postaviček jsme začali ve skutečnosti dost brzy, aniž bychom si lámali hlavu s přemrštěným počtem polygonů (bodů, na které se navazuje). Bylo prakticky nemožné je účinně animovat. A tak jsme se rozhodli přemodelovat je technikou, která umožňuje animovat snadnější postavy, jejichž detaily se objevují jen tehdy, když dospějete do konečného stadia záběru. Tohle rozhodnutí nám umožnilo dokončit celou animaci za rok a půl!

Je Pixar vzorem pro trojrozměrnou animaci?
Ano, i když Kaena je z jiného světa. Animace tu není typická pro kreslený film, je méně disneyovská. Má blíž k japonské animaci. Ve výrobní fázi jsme dohledem nad animací pověřili Patricka Bonneaua. Právě mu skončila šestiletá smlouva s ILM a doufal, že ve Francii najde projekt, který by odpovídal jeho zkušenostem. Animátorům vštěpoval zásadu, že méně je více. Pomohla mi vytvořit si k filmu podobný postoj: jednoduché věci mohou vypovědět víc než ty složité. Není tu kupříkladu žádná křečovitá snaha o efekt, žádné exaltované hlasy herců, jaké slyšíme v kreslených filmech. Ty jsem tam skutečně nechtěl; šlo mi o to, aby herci mluvili přirozeně a neměnili hlasy.

Pokud jde o herce, americké obsazení je plné hvězdných jmen ...
Ano, to jsme chtěli od začátku, kvůli prodejnosti filmu. A měli jsme štěstí. Vděčíme za to Jacku Fletcherovi, americkému hlasovému poradci. Doporučil nám Kirsten Dunstovou pro roli Kaeny. V té době tolik známá nebyla, ale my jsme Jackovi věřili a udělali jsme dobře, protože rok nato přišel Spiderman. Pokud jde o Anjelicu Hustonovou, díky jejímu mnohotvárnému talentu to byla dokonalá volba pro Královnu. Vyzařuje z ní vzácná elegance, ale také je jí vlastní fascinující dvojznačnost - je někde mezi matkou ochránkyní a osudovou ženou. Je skutečnou selenitskou královnou. Pokud jde o Richarda Harrise, oslovili jsme ho po zhlédnutí Gladiátora. Nahrávání americké verze se táhlo velice dlouho. Některé hlasy jako Kaeinin byly hotovy brzy, což nám umožnilo intenzivně se zabývat animací, ale jiné jsme dokončili mnohem později.

Režírovat herce ... to jste se naučil postupem času?
Pomáhal mi dialogový poradce. To je přepych, který umožňuje práce na animovaném filmu, a rozhodně mi to pomohlo být klidnější v téhle choulostivé a veledůležité fázi tvorby filmu. Dialogový poradce je tam od toho, aby hercům tlumočil, co nich očekávám v té které scéně. Je naprosté nezbytné, abychom na postavy nahlíželi stejně, protože režie je v podstatě dvojí. Zkušenost Jacka Fletchera a dobrý vztah, který jsme mezi sebou měli, byly klíčové pro dosažení dobrého výsledku ...

Jak jste se dostal k režírování filmu?
Když jsme s Kaenou začínali, neměl jsem zcela jasnou představu o úloze režiséra. Zatím jsem byl autor a umělecký ředitel, takže jsem svým způsobem dělal všechno, a tak jsem si poctivě říkal, že si vystačíme s dobrými úmysly. Ve skutečnosti jsme si kvůli nejasnostem a nedostatkům v komunikaci nadrobili několik měsíců naprostého zmatku. Dokud mi nedošlo, že pokud chci film obrážející mé představy, musím si ho režírovat sám - a řídit sedmdesát lidí bez jakékoli minimální hierarchie prostě nelze. A tak jsem to na sebe vzal, jakkoli se to zdálo naduté. Zašel jsem za Denisem Friedmanem a zeptal se ho, jestli ten film můžu režírovat sám. Souhlasil s tím za podmínky, že budu mít spolurežiséra, což byl náhodou Pascal Pinon.

Kolik fází měla výroba filmu?
Napsání scénáře trvalo půldruhého roku. Jakmile byl schválen, začali jsme pracovat na bodovém scénáři a pak na animatiku. Při té se natáčí bodový scénář, abychom získali představu o délce filmu a mohli začít se samotnou animací.

Kolik lidí se podílelo na výrobě filmu?
Myslím, že sedmdesát. Z poloviny kanadský štáb, který dělal sedmdesát procent čisté animace.

Jak se vám podařilo udržet uměleckou jednotu se štábem rozptýleným na několika tisících kilometrů?
V první řadě měla každá postava své vlastní instrukce s množstvím doporučení. Tamní šéf animace byl každý den ve spojení s francouzským šéfem animace Patrickem Bonneauem, s nímž jsem byl ve stálém spojení zase já. Dvakrát nebo třikrát týdně jsme po zhlédnutí denních prací, které nám poslal, schvalovali animaci, kterou on potom předělával podle našich poznámek. Musíte jít přímo k jádru věci. Tady ve Francii s animátory mluvíme neustále.

Vyvinuli jste vlastní software?
Většinou jsme vycházeli z existujících výrobních nástrojů: měli jsme Alienbrain, software řídící výrobu, který jsme vylepšili pro interní použití, a 3D Max Render, který jsme používali přesně podle jeho určení.

Softwarové programy se neustále vyvíjejí. Jak se s tím vypořádáváte?
Když chcete dokončit film, musíte se v daném okamžiku "zastavit". U 3D Max Renderu jsme používali verzi 2,5, a když jsme skončili, byla už na světě verze 4. U filmu však nejde o neustálé změny technologie. V uměleckém kontextu jde především o dobrý příběh a jeho působení, takže technická stránka věci není nejdůležitější.

Čím jste se řídili při návrzích dekorací?
S konečnou verzí dekorací mi nejvíc pomohli dva lidé: Tarik Hamdine a Bernard Bittler. Například vesnici jsem předělával na poslední chvíli. Původně jsem chtěl, aby domy visely ve shlucích z větví Axis. Pracovali jsme s Tarikem na vytvoření rozlehlého prostoru, ale potom jsem se rozhodl pro něco lidštějšího. Domy musí být uspořádány jako v chudinské čtvrti a středem vesnice je chrám.

Ve skutečnosti je to všechno, co vidíte z vesnice a jejího života. Všechno je soustředěno na mechanickou stránku jejich existence: oběti, obřady, mše... všechno je podřízeno náboženskému hledisku. Pokud jde o Selenity, chtěl jsem, aby se všechno odehrávalo ve vraku vesmírné lodi, ale aby tu všude byly vidět známky existence Axis. Jako jakýsi trychtýř, jímž sem proudí všechno, co poskytuje strom. Tomuto hledisku se podřizují veškeré stavby: je tu ústřední věž, amfiteátr - a všechno směřuje ke Královně. A chtěl jsem, aby čelila Vecanoϊi, aby bylo zřejmé, že jejich boj probíhá už šest set let. Ve skutečnosti se jí Vecanoϊ neustále zrcadlí v očích. Je jím opravdu posedlá. Pokud jde o vekarskou základnu, po mnoha grafických návrzích jsem se rozhodl pro velmi střízlivou verzi. Základna má kovovou konstrukci, omšelou časem. Chtěl jsem jí dát jakousi zenovou atmosféru; několik objektů, ticho, jako v nějakém ústavu. V Opazově útočišti. Chtěl jsem jí dát vertikální rozměr, aby byla v souladu se světem Axis.

Tahle zenová atmosféra vlastně prostupuje celým filmem ...
Směroval jsem takhle spoustu věcí. Například hudbu. Nechtěl jsem, aby zdůrazňovala některé události. Měla by ladit s povahou filmu: je to příběh o umírajícím světě, o lidech bojujících o přežití, nejsou tu žádní vysloveně zlí nebo hodní. Chtěl jsem, aby hudba propůjčila určitou objektivitu tomu, co se děje. Vnáší do filmu klid, což je u animovaných filmů dost vzácné.

Jednou z nejúžasnějších věcí na filmu je skutečnost, že v něm nejsou žádní skuteční zlosynové, protože Selenité, kteří stojí spíše na straně zla, jsou vlastně obětmi havárie vekarské vesmírné lodi ...
Měl jsem dojem, že je to blíž skutečnému životu. Nevěřím ve zlosyny, kteří jsou zlí bezdůvodně a kteří se často ve filmech vyskytují. Považuju to za strašnou karikaturu! Nechci říkat, "Ten je hodný a ten je zlý". Nedělám to ani v životě, takže jsem neměl důvod dělat to ve filmu. Já v podstatě nevěřím, že existují skuteční zloduši.

Takže vlastně neexistují ani žádní dobráci ...
Přesně tak. Kromě Kaeny, která je hodná, protože je naivní. Třeba je to nezbytným předpokladem dobra.

Přece jen se tu vyskytují prvky charakteristické pro kreslený film, jako komická postava Gommiho. Bylo to záměrné nebo bezděčné?
Využití komických postav, které vnášejí do vyprávění humorné prvky, je často vyžadováno produkcí. Ale mně to nijak zvlášť nevadí. Je pravda, že s Gommim a Assadem jsem se zezačátku strašně natrápil. Ale vyšlo to! Dneska jsem rád, že tam jsou.

Co vás přimělo ke změně názoru na ně?
První animační sekvence. Jsou tak plní života! Nakonec jsem si dokonce říkal, že jsem je měl využít víc.

Film je plný odkazů na sci-fi: Hvězdné války, Supermana... To je úmysl?
Jako dítě jsem byl fanoušek sci-fi. Dneska už to není tak žhavé, protože mi sci-fi připadá stereotypní. Ale moje generace na těch příbězích vyrostla. Překvapující je, že když člověk píše, neuvědomuje si tu míru ovlivnění. Takže je to skutečně bezděčné. Zároveň však otázky, které si klade Kaena, vycházejí z lidských strachů a úzkostí. Pokud jde o ty odkazy, většinou jsou taky bezděčné. Kromě jednoho: Gommiho. Ten je přímým odkazem na C3PO. Vlastně mu vzdává poctu. Zbytek jsou vlivy neodmyslitelné od současné kultury. Když je vám dneska třicet let a pracujete na fantasy filmu, je velice těžké zavřít dveře do minulosti a vymazat z paměti všechno, co jste viděli a co se vám líbilo. Ale pokud jde o žánr, řekl bych, že Kaena je spíš fantasy než sci-fi.

Kaena je obrazem zrození lidstva na Zemi, ne?
Ano! Thales je Země a Astria je Měsíc. Vesničané jsou ve skutečnosti první pozemšťané. To jsem si uvědomil až v polovině natáčení! Zpočátku vás nenapadne spousta věcí, které vám později připadají samozřejmé. Jakmile jsem si to uvědomil, tenhle úhel pohledu jsem zdůraznil! Dkonce jsem na konci přidal jednu scénu. Ale obecně řečeno, myšlenka, že první lidé se zrodili z rostlin za pomoci počítače, mě oslovila. Bavilo mě postavit proti sobě Selenity, kteří představují přírodní, spontánní, intuitivní stránku lidské povahy, a Vekarity, kteří představují technický rozvoj a jinou formu inteligence.

Podobné filmy

Škola superhrdinů
(Sky High) Syn slavných a mimořádně schopných rodičů Wil, který nezdědil ani otcovu sílu, ...
zítra 08.30
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Zbožňuju trable
(I Love Trouble) Začínající reportérka Julia Roberts a ostřílený mazák Nick Nolte si nejdř...
zítra 20.00
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Predátor 2
(Predator 2) Policajt Harrigan zjistí, že jsou zločinci v jeho rajonu zabíjeni velmi zvláš...
zítra 22.20
NAHRAT
ZDARMA
Prima Cool
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Středa 19. 6. 2019 Svátek má Leoš
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz