fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Podobné filmy    

64% 721 hlasů
6.4 10 721
film / komedie, drama, romantický, Velká Británie, , 116 min., od 12 let
A Little Chaos
Kinopremiéra v ČR 16.4.2015 v SK 23.4.2015, DVD od 19.8.2015 Bontonfilm

Režie:
Herci: , , , , , více...


Ukázka



Za krásou zahrad ve Versailles se skrývá překvapivý příběh a jedna výjimečná žena.
Velká kostýmní podívaná z doby krále Ludvíka XIV, Krále Slunce. Co všechno skrývají zahrady ve Versailles? Velkolepou nádheru, ale také intriky, neřest, nenávist... a jeden překvapivý příběh.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Problém tohoto filmu jsou samotní diváci. Ačkoli to není francouzský film, je o Francouzích a Francouzi jsou odjakživa požitkáři. Je to... požitkářský film, pomalu, klidný a v dnešní době se lidi neumí dívat pomalu. Vychutnávat si po kouscích, tak jako Francouzi. Stavba versailleských zahrad bylo obří sousto pro ně tenkrát i pro nás teď a opomenu-li Sabininy "duchařské" a truchlící flashbacky, které mi ze začátku nevadili, pak jsem jich začínala mít plné zuby, tak je to pro současného diváka navyklého na super digitální a akční blockbustery obrovské sousto, nad kterým budou funět a fňukat "já už nemůůůůžu!"
Všechny komentáře k filmu 6+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Králova zahradnice

Velká kostýmní podívaná z doby krále Ludvíka XIV, Krále Slunce. Co všechno skrývají zahrady ve Versailles? Velkolepou nádheru, ale také intriky, neřest, nenávist... a jeden překvapivý příběh. Královský dvůr za doby Ludvíka XIV. byl nabitý vášněmi, lascivností a nebezpečím. To se často ukrývalo pod sešněrovanými korzety, napudrovanými parukami a bohatými krinolínami dvorních dam, jež za svými vějíři uměly zamaskovat nejednu špinavost. A tak je tomu i v případě Královy zahradnice. Kate Winslet jako emancipovaná zahradnice Sabine De Barra je povolána do Versailles, aby pro krále Francie vytvořila zahrady dosud nevídané nádhery. Pro pobyt u dvora krále Slunce jsou ale potřeba hodně ostré lokty. Kate v roli Sabine musí obstát nejen jako profesionálka, která navrhne zahrady obdivované celý světem. Musí obstát i jako žena, která skrývá tajemství z minulosti. A jako vášnivá a emocionální bytost, která svou upřímností vnese do Versailles nebývalý rozruch a rozpoutá vlnu se zvláštní vlastností. Vlnu, jež umí smést toho, kdo ji rozpoutal.


O filmu

obrazek
Píše se rok 1682. Sabine De Barra, umanutá a talentovaná tvůrkyně zahrad, pracuje na francouzském venkově. Jednoho dne přijde neočekávané pozvání: Sabine se má dostavit ke dvoru krále Ludvíka XIV.. Králův uznávaný zahradní architekt André Le Notre zpočátku těžko snáší Sabinino osobité vidění a její pokrokovou povahu, ale nakonec si ji vybere, aby uvedla v život jednu z hlavních zahrad v novém paláci Krále Slunce - ve Versailles. Času není nazbyt, Sabine si razí svou vlastní cestu, a Le Notre postupně začíná chápat, že znepokojivý prvek nahodilosti a chaosu v jejím tvůrčím procesu má svou zvláštní hodnotu.

Sabine se svými spolupracovníky přetváří Lasturový háj ve venkovní taneční sál a zároveň se seznamuje s nebezpečnými vztahy a spletitou etiketou královského dvora. Porušuje nejrůznější společenská i třídní tabu, ale možná právě proto naváže překvapující vztah se samotným králem a získá důvěru jeho bratra, prince Filipa. Smiřuje se s tragédií ve své minulosti a její pracovní i osobní souznění s Andrém probouzí v každém z nich smysl pro čest, soucit i tvořivost.

O natáčení

“Je to lidský a v mnoha ohledech velmi moderní příběh,” říká Alan Rickman o romantickém dramatu Králova zahradnice, které je jeho druhým režijním počinem po filmu Zimní host. “Scénář Alison Deegan mi přistál v e-mailu nečekaně. Jak jsem ho četl, zapůsobila na mě její hluboká znalost tématu, osvěžující práce s jazykem a velmi osobní pojetí hry mezi muži a ženami.”

“Poslali jsme to Alanovi, aby zvážil, zda by nechtěl hrát roli Andrého Le Notre. Řekl, že tím si není jistý, ale že by to chtěl režírovat. Alison viděla a obdivovala jeho Zimního hosta, takže začali spolupracovat,” dodává producentka Gail Egan.

“Potom se k nám připojil ještě scenárista Jeremy Brock, ale s ním jsem hovořil především o struktuře. Dialog zůstal z největší části dílem Alison,” říká Alan Rickman.

Králova zahradnice je příběhem o vzniku Lasturového hájku, jedinečného prvku zahrad versailleského paláce. André Le Notre, v té době už slavný a uznávaný architekt, je pověřen vytvořením tanečního sálu pod širým nebem. Aby získal svěží a neotřelý pohled na věc, obrátí se na Sabine De Barra, tvůrkyni zahrad, která dosud nikdy nebyla u dvora. “I když jejich vidění krásy se zpočátku zdá protikladné, začíná se rodit skutečné setkání dvou myslí,” poznamenává Alan Rickman. “Příběh je přístupný jakémukoli divákovi, ať už o době krále Ludvíka XIV. ví hodně nebo vůbec nic. Něco z toho se skutečně stalo a něco nikoli. Díváme se na historii svou vlastní optikou.”

Producentka Gail Egan zdůrazňuje: “Uvědomili jsme si, že na světě je jen několi málo hereček, které by mohly ztvárnit roli Sabine. Na prvním místě našeho seznamu byla Kate Winslet. Alan jí poslal scénář, ona si ho přečetla a řekla ano.”

“Pracovala jsem s Alanem jako devatenáctiletá na filmu Rozum a cit,” vzpomíná Kate Winslet. “Od té doby jsme zůstali ve spojení. Věděla jsem, že naše společné kamarádky Emma Thompson a Phyllida Law si Alana nemohly vynachválit, když je režíroval ve filmu Zimní host, a tak mě tento projekt samozřejmě lákal. Králova zahradnice je dojímavý milostný příběh zasazený v nádherných kulisách. Líbila se mi jeho jednoduchost, a na postavě Sabine bylo něco skutečně nového a svěžího - její téměř bohémský duch v oné poněkud upjaté době. Vždycky mě přitahují postavy, které se trochu vymykají svému okolí a které hrají podle vlastních pravidel. Sabine mi nabídla tohle všechno a ještě víc.”

“Nemohl bych točit Královu zahradnici bez někoho, komu důvěřuji tak jako Kate. Je fenomenální v každém smyslu slova,” říká Alan Rickman.

Začalo hledání herce, který ztvární roli jejího protějšku. “Matthias Schoenaerts na mě udělal dojem ve filmu Na dřeň,” vzpomíná si Rickman. “Když poprvé padlo jeho jméno, řekl jsem si, že to je vynikající nápad.”

“Bylo mi ctí získat roli ve filmu, který tak upřímně prozkoumává lidské emoce,” poznamenává Schoenaerts.

Gail Egan požádala Alana Rickmana, aby se ujal role krále Ludvíka XIV. Nakonec souhlasil, prý proto, že “když hrajete Ludvíka XIV., nemusíte se moc hýbat a ve tváři máte ten samý výraz, jako když něco režírujete.”

Mezi představiteli vedlejších rolí vyniká zejména Američan Stanley Tucci v roli králova bratra, vévody Filipa. “Stanley je můj velmi dobrý přítel a už jsme spolu v minulosti pracovali. Myslím, že pro něj bylo náročné ztvárnit formální dialogy v anglickém filmu se samými britskými herci, ale nebylo to na něm znát,” vysvětluje Alan Rickman.

obrazek
Historie versus příběh

Největší odchylkou filmu od historických reálií je fiktivní postava Sabine. “Právě ta ale dává filmu jeho sílu,” říká Gail Egan. “Když si Kate Winslet přečetla scénář, řekla, že to je neuvěřitelně moderní příběh, jenom zasazený v jiné době. Sabine se na život, kreativitu a emoce dívá velmi moderním způsobem, snadno se vcítíme do jejích postojů, její hrdosti, bolesti, jejích nadějí a snů. Kate si doslova vykasala rukávy, když úzce spolupracovala s Lesley Moors, naší zahradní konzultantkou, aby se dozvěděla i nejmenší podrobnosti o Sabinině práci.”

Protože výchozím bodem Královy zahradnice je jistý historický okamžik, cílem filmařů bylo na plátně znovu vytvořit zmizelý svět té doby.

“Měl jsem neuvěřitelný tým spolupracovníků, takže jediným omezením byly peníze, jako obvykle. Museli jsme vybudovat venkovní taneční sál s funkčními fontánami, a to byla jen jedna z mnoha našich kulis,” říká Alan Rickman. “Někdo kdysi řekl, že točit film je jako jít do války. Museli jsme stavět velkolepé dekorace a každý den byl jedna velká, náročná, ale velmi uspokojující výzva, stačilo být na to připraven. Věděl jsem, že na svůj tým se musím plně spolehnout. Jako režisér musíte být obklopen spoustou lidí, kteří jsou schopni vám říkat pravdu.”

Jako kostýmní výtvarnice na filmu pracovala Joan Bergin, která se snažila zachytit esenci aristokratické módy 17. století. “Naší moderní inspirací byl noční klub, kam chodí bohatí lidé. Vše je minimalistické, ale jsou tam cítit peníze!” říká. “Snažila jsem se, aby vše bylo elegantní, ale prosté.”

“Alan je školený kreslíř a on sám je dokonalá módní policie. Má na to skvělé oko,” dodává Gail Egan.

“Králova zahradnice byl pro mě film snů, spousta krásných obrazů na každé stránce scénáře,” říká výtvarník dekorací James Merifield. “Le Notre je velmi racionální a uměřený, takže jeho zahrada musela být přísná, téměř monolitická: stromy a keře sestříhané do hranolů a kuželů, což Sabine téměř nahání strach. Ona sama je naopak umělkyně, má přirozenější a kreativnější duši. Takže její návrhy jsou více nespoutané, divočejší, více o rostlinách než o architektuře.”

Jako kameramanka do filmu vstoupila Ellen Kuras, která s Kate spolupracovala už na filmu Věčný svit neposkvrněné mysli, za který byla nominována na Oscara. “Její vizuální styl má svou osobitou krásu. Natáčeli jsme na filmový pás, což je v dnešní době neobvyklé, ale Ellen s ním umí výborně pracovat. Umožnilo jí to dostat do obrazu bujnou šťavnatost, kterou jsme potřebovali.”

“Alan měl velmi jasnou představu o tom, jak by tento film měl cítit a dýchat. Hovořili jsme spolu o obrazech, malbách, líbila se mi myšlenka pohybujících se obrazů a snažila jsem se ji uvádět v život, kdykoli to bylo možné,” říká Ellen Kuras. “Vizuální stránka Královy zahradnice tak opravdu upomíná na 17. století a proto má film tak klasický dobový vzhled. Ovšem herecké výkony a příběh jsou velmi moderní.”

Versailles v Anglii

Vzhledem k tomu, že Králova zahradnice je příběhem zdánlivě nemožného zahradního projektu, bylo možná celkem v pořádku, že jedním z nejtěžších úkolů pro filmaře najít nejvhodnější lokace pro velmi napjatý rozpočet.

Jonah Coombes, lokační manažer, k tomu říká: “Zvažovali jsme možnost, že bychom některé exteriéry natočili ve Francii a interiéry potom v Británii. Ale uvědomili jsme si, že lokace, které potřebujeme, jsou uzavřené ve svém vlastním světě a že velmi dobré ukázky této dobové architektury máme v Anglii. Tam jsme si mohli dovolit natočit a ukázat víc.”

“V Anglii máme nádherné paláce. A náš tým je přetvořil v opulentní, dekadentní Francii Ludvíka XIV,” říká Kate Winslet. “Většina paláců, ve kterých jsme natáčeli, má skutečně interiéry z doby Ludvíka XIV., například Blenheim Palace či Waddesdon Manor.”

Kromě toho se natáčelo také v Hampton Court Palace, Cliveden, Ham House, Ashridge Parku a Chenies Manor. Pro nezávislý film by mnohé z těchto budov byly zcela nedostupné, “ale když to režíroval Alan Rickman a hrála v tom Kate Winslet, všude jsme měli dveře otevřené,” říká Jonah Coombes.

V Blenheimském paláci se natáčelo v místnostech, které ještě nikdy nebyly na plátně ani na obrazovce. Zastupovaly mimo jiné Louvre.

Podle kameramanky Ellen Kuras ovšem natáčení v těchto lokacích bylo velmi náročné: “Měli jsme jen omezený čas, dovnitř směla jenom část štábu a měli jsme velmi přísná omezení ohledně osvětlení, kvůli teplu, které lampy vydávají. Některé tapisérie by jím mohly být ohroženy. Takže jsem mohla používat jen velmi málo světel. Při osvětlování obličejů herců jsem musela být velmi kreativní.”

obrazek
Móda u dvora

Jedna z místností, které se na plátně nikdy neobjevily, byla ta, v níž se skladovaly kostýmy a paruky.

“Nejde jen o to, že ty kostýmy a paruku byly obrovské,” říká Joan Bergin. “Stejně jako lokace přispívají k tématu a náladě celého filmu. Pomáhají hercům i režisérovi vyprávět příběh.”

Gail Egan poznamenává: “Joaniny kostýmy byly fantastické. Ivana Primorac, jejíž vlasy a make-up jsou vždycky úžasné, spolupracovala s Peterem Owenem na designu paruk. Dobové detaily byly opravdu dechberoucí. Joan procestovala celý svět, aby sehnala autentické prvky, například hedvábí jsme měli z Itálie.”

U obou hlavních hrdinů se Joan Bergin s pomocí kostýmu snažila vyjádřit rozdíly jejich povah. “Snažila jsem se ukázat Sabininu svobodomyslnost. Jedním z důležitých momentů našeho příběhu je fakt, že to je žena, která si ve své době musela sama vydělávat na živobytí. Myslím, že i v životě je to často tak, že velmi talentovaní lidé v sobě zároveň mají zvláštní prostotu, pravdivost, možná proto, že se nenechají tolik svazovat pravidly a omezeními. To určuje i výběr Sabininých šatů.”

Její kostýmy ovšem mohly být pohodlné jenom do určité míry: “Žena v 17. století samozřejmě nemohla nosit džíny a tričko. Na její šaty jsme použili len a materiály s výraznou texturou - divák musí uvěřit, že k její práci patří třeba i kácení stromů. To na ní zbožňuji: je fyzicky silná, žádná slečinka.”

S postupem příběhu se mění i Sabinin šatník. “Když jde ke dvoru, je oblečená elegantněji a zcela odlišně od načančaných dvorních dam, prostě proto, že uvažuje jednodušeji a praktičtěji. Ostatní se stačí oblečením zaujmout krále a zajistit si pozici u dvora, ona to nemá zapotřebí.”

Egan dodává: “Kate Winslet se účastnila procesu výběru Sabininých kostýmů. Některé dobové siluety jsou od těch současných tak odlišné, že občas bylo nutné dobovou módu interpretovat po svém. Kate má skvělý smysl pro barvy i pro to, co by která postava ve skutečnosti nosila.”

Pro postavu architekta Le Notrea byla barevná paleta zvolena v souladu s architekturou té doby. Jistá formálnost a zdrženlivost nám říká hodně o jeho postavě. “Má uspořádanou, vědeckou mysl,” říká Joan Bergin. “Muži v jeho době museli brát v úvahu image, kterou reprezentují, ve velmi striktně rozvrstvené společnosti, ale Le Notre se zaměřuje i na svůj vlastní vnitřní svět. Cítí souznění se stromy, krajinami, designem.”

Ivana Primorac říká: “Le Notre se od všech ostatních mužů u dvora odlišuje tím, že je to workoholik, který tolik neřeší svůj vzhled. Móda obřích paruk, po kterých v té době lidé šíleli, není nic pro něj. Ten trend odstartoval Ludvík XIV. v době, kdy začal plešatět. A pro muže u dvora se pak paruky staly doslova povinností a začaly být větší a větší.”

“S Peterem Owenem se mi na parukách skvěle spolupracovalo,” dodává. “Jsou trochu směšné, ale člověk si na jejich opulenci zvykne. Potom jsem dokázala i s nimi udělat postavy přístupnější, aby vypadali jako skuteční lidé, ne jako historické portréty.”

Králův bratr Filip je Le Notreovým opakem. “Ztělesňuje módní soutěživost mužů té doby, takže Stanley Tucci nosí v každé scéně jinou paruku,” říká Primorac.

Když Primorac zjistila, že na některé aktivity, jako například lov, muži paruky nenosili, utvrdila se v názoru, že Le Notre ji nepotřebuje. “Přesto jsme museli zajistit, aby jeho vlasy byly dobově věrohodné. Jenom odlišné od ostatních, kteří otrocky napodobují krále.”

Pokud jde o kosmetické produkty, Primorac dohlížela na výrobu make-upu podle dobových receptů: “Ukázalo se, že na obličej používali ty samé pigmenty, jako jsou na dobových malbách. Žlutý okr, červený karmín, dokonce rtuť, která je jedovatá. Tu jsme tedy vynechali,” směje se.

Pro postavu Sabine ovšem mnoho inspirace nenašli, protože portréty pracujících lidí v té době nevznikaly. Na většině maleb jsou vidět bohatí aristokraté. “Použili jsme atributy skutečné dámy a trochu si s nimi pohráli, pocuchali je. Její pleť je trochu hrubší a zdravější než bledá napudrovaná kůže dam u dvora..”

obrazek
Život v zahradě

Srdcem celého příběhu Královy zahradnice je výjimečný svět zahrad a zahradnictví, které v té době představovalo velmi významné odvětví. Zahradníci byli respektovaní odborníci.

Alan Rickamn upozorňuje: “V zahradách té doby se vůbec neobjevovaly květiny. Vše byla architektura. A všechno se dělalo ve velkém měřítku.” Zahrady zámku ve Versailles se pro krále Ludvíka XIV. Staly posedlostí. “Měl takovou moc, že mohl přestěhovat celý dvůr z Louvru, vybudovat palác ve Versailles a okolo něj nejúžasnější zahrady na světě, to všechno na místě, kde dřív byly bažiny.”

“Také byl problém se zavlažováním, slavné fontány mohly ve skutečnosti fungovat jen čas od času. Když král procházel zahradami, čekali tam lidé, kteří pomocí praporků dávali znamení, že Ludvík už jde, aby se fontány postupně spouštěly v místech, kudy měl projít. Král se ovšem mohl domnívat, že vodotrysky fungují stále.”

Jedinečným prvkem v zahradách je Lasturový háj, který se vymyká z přísné formálnosti celých zahrad. Představuje malý kousek chaosu. Ve Versailles se nachází dodnes. Kate Winslet ho navštívila: “Bylo úplně magické stát uprostřed Lasturového hájku úplně sama. V naší replice při natáčení jsem se cítila podobně.”

Tým filmových zahradníků ovšem neustále zápasil s anglickým deštivým počasím. “Když pršelo, naše zahrada se neustále proměňovala v bahenní lázeň: bláto v kapsách, ve vlasech, na botách,” říká Gail Egan.

Hlavní představitelka se ovšem nijak nebála ušpinit, seznamovala se s prací zahradníků, aby se své postavě více přiblížila, a zablácená byla neustále. “Každý večer jsem ze sebe musela oškrabovat bahno,” směje se Kate Winslet.

Zahrada je ve filmu kulisou pozvolna rozkvétajícímu příběhu lásky mezi dvěma zahradními architekty, Sabine a Le Notrem. “Jde o setkání myslí a duší, které v sobě navzájem probouzejí tvořivost,” říká Kate Winslet.

“Sabine má zcela odlišné vnímání přírody, zahradnictví i designu než Le Notre. On uvažuje matematicky, v geometrickým pojmech. Vše je propočítané. Ale když do jeho života vstoupí tato žena, začne vidět věci jinak. Pomáhá mu znovu objevovat sebe samého,” říká Matthias Schoenaerts.

O režisérovi Schoenaerts poznamenává: “Alan má obrovský smysl pro detail a je citlivý k lidem.” Kate Winslet dodává: “Vždy přesně ví, co chce. Dokáže dát věcem strukturu, na jejíž bázi si pak můžete dát svobodu ve spontánních momentech.”

“Měli jsme svobodu vytvořit si svůj vlastní svět,” říká Ivana Primorac.

Sám Alan Rickman se za natáčením ohlíží jako za obdobím “spolupráce, kamarádství, vzájemné úcty, nacházením věcí, o kterých jste neměli ani tušení, které vás překvapily, a momentů emocionální síly, ze kterých mi doslova spadla čelist.”

Podobné filmy

Saturnin
Oldřich Vízner a Ondřej Havelka ve filmovém zpracování slavného humoristického románu Zdeň...
dnes 08.20
ČT1
Příběh o Zoufálkovi
(The Tale of Despereaux) Myšák Zoufálek je malý postavou, ale velký svým odvážným srdcem. ...
dnes 08.40
Prima
Moderní Popelka
(A Cinderella Story) Studentka Hilary Duff myje podlahy v restauraci a snaží se vyjít se s...
dnes 10.35
Nova
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Vzhledy:
    Vlastni
    Středa 28. 9. 2016 Svátek má Václav
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz