7.3 10 2263
film / drama, akční, dobrodružný, historický, romantický, válečný, USA/Velká Británie/Španělsko/Německo/Maroko, , 144 min.
Kingdom of Heaven
Kinopremiéra v ČR 5.5.2005, DVD od 1.10.2005 Bonton, Blu-Ray od 21.3.2011 Bontonfilm

02:34

Historický velkofilm o válce církví.
Ve filmu Království nebeské vypráví režisér Ridley Scott o křižové výpravě očima mladého rytíře Baliana, který odchází na kraj známého světa bojovat za svůj ideál. Oživuje mystiku rytířského rebelanta a zobrazuje dávný boj mezi muslimy a křesťany o Svatou zemi, který se sice odehrál před tisíci lety, ale svými důsledky sahá až do přítomnosti.

Komentář k filmu Být v hlavní roli herec jako Russell Crowe v nejlepších letech a pár úprav, byl by to možná historický film desetiletí. Takhle je to pouze působivý velkofilm, kde jsem měl mnoho oblíbenců (Neeson, Irons, Thewlis a nebo malomocný Norton), ale Orlando mi příliš neseděl. Asi to bude tím, že už pro mě navždy bude jen a jedině vznešeným elfem, na kterého se se svým výrazem, postavou a charismatem hodí nejlépe. A ještě něco k filmu? Nemyslím si, že si zaslouží až takové zavržení. Výprava a kulise přebily i ta hluchá místa, takže nakonec vznikl opravdu povedený film. Rád bych se někdy dostal k delší verzi.
Všechny komentáře k filmu 66+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka 1    Videotéka: přidat si do ní film

Křižácké výpravy spadají do údobí temna, kdy se pod rouškou křesťanské víry dály často neskutečná zvěrstva a ti, kteří se ve středověku odvážili ukázat na podstatu opravdového křesťanství, postavit se korupci, mocichtivosti a zaslepenosti doby často nedopadli zrovna nejlépe (viz. Jan Hus). V takové době, konkrétně ve 12. stolení se ocitáme u kováře Balina, který po rodinné tragédii zjistí svůj pravý původ, resp. původ svého otce. Ten je baronem z Ibelinu a má panství v Jeruzalémě. Balin nakonec přijímá otcovu nabídku na odjezd do Jeruzaléma, kde chce přijmout odpuštění pro sebe i pro druhé, nakonec ale nachází více než tušil…..    Je příjemné si uvědomit jak zcela odlišné pojetí Ridley Scott použil ve srovnání s Gladiátorem. Ano, byla to jiná doba, ale i kdyby nebyla, i tak by to byl naprosto odlišný film. Společné mají co se dějové složky týče pouze zaměření na hlavní postavu, kolem které se vše odehrává. Království nebeské je příjemně „obyčejný“ příběh,... Celá recenze

Popis filmu Království nebeské

Film vypráví příběh mladého kováře Baliana, který má mnohem větší schopnosti, než zpracovávat surové železo na kovadlině. "Balian je umělecký řemeslník, inženýr," vysvětluje Orlando Bloom, jehož role v trilogii Pán prstenů, Piráti z Karibiku a Troy odstartovaly mladého herce do světové říše superhvězd." Má schopnost podívat se na hrad a pochopí jak ho nejlépe ochránit, což se mu později na jeho cestě velmi hodí."

Na začátku příběhu je Balian zoufalý, Bloom tomu říká "stav nihilismu. Přišel o manželku. Přišel o dítě. Poznáváte muže, který v zásadě prožívá peklo." Právě v tuto chvíli se objeví rytíř se svými bratry. Liam Neeson hraje Godfreye z Ibelinu, který opustil Francii, aby se stal křižákem a jehož statečnost a integrita mu vynesly místo v blízkosti krále Baldwina. "Když tito křižáci převezmou Jeruzalém, stanou se mocnými muži," říká Neeson. "Dostanou velké pozemky. Stanou se jakoby malým královstvím sami pro sebe. Godfrey je velitel a voják a dostane kousek půdy v okolí Jeruzaléma."

Godfrey se vrátil do Francie, aby našel svého syna. "Ví, že má syna," říká Neeson. "Nikdy se s ním nesetkal, protože Balian se narodil z milostného poměru Godfreye, s manželkou bývalého kováře. Ale vrátil se, aby ho našel a aby ho pozval do Jeruzaléma."
"Nenabízí mu půdu," dodává Bloom. "Nenabízí mu peníze. Nabízí mu rodinu. Nabízí mu šanci být jeho synem, pracovat pro něj ve Svaté zemi."
Přestože Balian původně odmítne, okolnosti mu nedají jinou možnost, než se přidat ke svému otci."Balian je v zásadě ztracený," popisuje Bloom. "Jeho jediným cílem je najít odpovědi na důležité otázky, které se mu honí hlavou. Je to mladý muž na cestě duchovního, osobního a politického vzrůstu a objevování, který se snaží pochopit život. Hledá odpuštění a porozumění. Tak se přidá ke Godfreyovi a vyrazí."

Godfrey cestuje s dalšími rytíři, několika žoldáky a se špitálníkem, rytířským zpovědníkem , kterého hraje David Thewlis. "Špitálníci vznikli v jedenáctém století," poznamenává Thewlis. "Bylo to klášterní bratrství, které zajišťovalo potřeby křesťanských poutníků ve Svaté zemi. I když špitálník může být bojovník, je v zásadě pacifista."

Godfrey, říká Thewlis, je sužován. "Je ponořen do temného smutku, ale určité vykoupení nachází na konci života nalezením Baliana. Znovuobjeví v sobě jistou lásku, vroucnost a možnost jak předat Balianovi svůj odkaz budoucna."
Při jedné šarvátce po cestě je Godfrey smrtelně zraněn. Jako poslední čin vykoupení Godfrey pasuje svého syna na rytíře, pověří ho úkolem udržovat mír v Jeruzalémě. "Pokouším se ho přesvědčit, aby šel do Jeruzaléma - protože existuje cesta vpřed pro nás pro všechny, křesťany a muslimy. Jít spolu a chovat se k sobě slušně," říká Neeson. "Godfrey došel k tomuto přesvědčení až po mnoha a mnoha letech nesmyslného zabíjení."

Špitálník se po Godfreyově smrti stane Balianovým společníkem a poradcem.
"Předkládá jisté otázky a nechá Baliana aby si našel odpovědi," říká Scott. "Užívá slova "správná akce" - dělat správnou věc, za každou cenu. Věří, že "Bůh to tak chce. A zbytek je šílenství. Nemusíš poslouchat hlasy. Nemusíš klečet. Jde o správnou akci."

V Jeruzalémě se Balian setká s několika postavami, které v tu dobu reprezentují město. Jeho první významné setkání je s královou sestrou, krásnou princeznou Sibyllou, která je zavázána domluveným sňatkem s Guy de Lusignanem. "Vypadá exoticky," popisuje postavu nová herečka Eva Green, která debutovala ve filmu Bernarda Bertolucciho The Dreamers. Celý život žije v Jeruzalémě, vychovávána s křesťany, židy a muslimy. Ale žije v dost krušných podmínkách. Matka ji přinutí do domluveného manželství proti její vůli. Nenávidí svého manžela. Neocení jeho hodnoty ani jeho snahu o moc. Sibylla a Balian jsou k sobě beznadějně přitahováni, bez ohledu na politické komplikace. "Balian nehledá lásku," říká Bloom, "ale hluboce se zamiluje, protože Sibylla je pro něj neuvěřitelně přitažlivá , připadá mu jako bytost z jiného světa. Je to velmi citový vztah, něco po čem on touží a přesto se snaží to odmítat. Setkání s touto ženou v něm zažehne plamen naděje."

Sibylla se také velmi bojí o svého bratra, Baldwina. "Nemůže přijmout pravdu, že zemře," říká Green. "On je jediný člověk , na kterého se ona může doopravdy spolehnout."

Král Baldwin IV, stejně jako jeho jmenovec v historii, je dobrý a spravedlivý král odsouzenž k tomu, že jako mladý zemře na lepru. Nemoc, která dosáhla takového stadia, že si musí zakrývat obličej stříbrnou maskou. "Baldwin byl neuvěřitelně silný a spolehlivý, ale byl oslabený malomocenstvím, a jeho smrt se kvapem blíží," říká Scott.
Když se setkají, Baldwin sdělí Balianovi, že jako nový pán z Ibelinu, bude pokračovat v poslání svého otce, bránit cestu do Jeruzaléma, aby zůstala otevřena věřícím všech náboženství. "Všichni jsou vítáni," říká Bloom., "ne proto, že se to hodí, ale protože je to správné."

Balian se také seznámí s Tiberiasem, královým moudrým a tvrdým vojenským poradcem, kterého hraje Jeremy Irons. "Je maršálem jeruzalémské armády," vysvětluje Irons. "Jeho šéf, král Baldwin, trpí malomocenstvím. V dost pokročilém stavu. Výsledkem je, že není schopen velet království, jak by si přál, tak ve velké míře spoléhá na Tiberiase."

Tiberias oznámi Balianovi, že dočasný mír, který v Jeruzalémě vládne, je sužován intrikami a Saladinovou armádou, která obklopuje království. Tiberias má velkou úctu k muslimům stejně jako ke křesťanům, říká Irons, a často musí připomínat občanům, že takový respekt musí existovat vzájemně. "Je to skutečně muž na konci kariéry, je unaven z boje a z hloupého chování, které ho v Jeruzalémě obklopuje."
Příměří mezi Baldwinem a Saladinem je neustále ohrožováno spiknutími uvnitř království.

Charismatického vůdce Sarasenů, Saladina hraje syrský herec a filmař Ghassan Massoud, který režíroval film The Diplomats, satirickou hru, která se dotýká problémů vůdců v arabském světě. Massoud vidí Saladina v první řadě jako státníka. "A za druhé je to válečník," říká herec. "Saladin je vítěz mnoha bitev. Současně vede dialog s nepřítelem. To je pro vůdce v tuto chvíli velmi důležitý bod. Je to velmi charismatická postava, i když velmi lidská. A velmi milá v nitru. Věří, na dialog s nepřítelem."

"Baldwin a Saladin by udrželi mír, pokud by záleželo na nich," říká Orlando Bloom. "Kdyby nebylo krvežíznivých a moci chtivých fanatiků jakým je Reynald a Guy de Lusignan, mohl by být Jeruzalém místem, kam se lidé přicházejí poklonit, místem míru, vzájemného respektu vůči víře toho druhého, ať je jakákoli.

"Balian přijímá titul rytíře s vážností, na rozdíl od ostatních," zdůrazňuje Monahan. "Mluví za vás vaše činy _ ne vaše slova, ne to za koho se prohlašujete, ale co děláte." říká. " Ten film vychází z kodexu rytířského řádu. Jak řekl Ridley, film je o tom jak používat hlavu a srdce."
"Království nebeské není vždycky to, čeho se dočkáte," dodává Bloom. "Nespočívá v nějakém posmrtném životě. Je to místo, kde můžete být tím kým jste se narodil, kde můžete být upřímný sám k sobě. Je to království svědomí. Je to království naděje a jednoty. Je to ideál světa, o který bychom měli všichni usilovat, světa míru.

Ridley Scott, mistr moderní epiky, přichází s filmem Království nebeské, který vypráví rozsáhlou ságu o křižáckých výpravách očima muže podstupujícího epický zápas za svůj ideál. Scott, který režíroval oscarový film Gladiátor oživuje pradávnou mystiku rytířského rebelanta a oživuje zápas titanů mezi muslimy a křesťany o Svatou zemi, který se odehrál před tisíci lety a svými důsledky sahá i do přítomnosti.

Scénárista William Monahan, který spolupracuje se Scottem, zdramatizoval fascinující epizodu krátce před třetí křižáckou výpravou, kdy Jeruzalém a velká část Svaté země byly ovládány evropskými rytíři, vedenými ke křižáckým výpravám náboženskou horlivostí a příslibem země a bohatství v exotické říši. Jejich příběh se soustředí na rytíře Baliana z Ibelinu, který se stane hrdinou, když se pevně postaví proti věrolomnosti v křesťanském spojenectví a vede jeruzalémský lid v chrabrém boji proti Saladinově rozsáhlé Saracenské armádě.

S výkřikem "Bůh to chce!" papež Urban II v roce 1095 vybídl křesťanskou Evropu k horlivému znovu získání svatého města Jeruzaléma, dobytého muslimskými armádami, které se přehnaly středním východem v 7. století. Tisíce reagovaly na toto zvolání, od králů po venkovany, a dalších 200 let docházelo k vlnám křižáckých výprav, kdy se dobývala starobylá města, hledala království a zasévalo sémě náboženských konfliktů pro příští staletí.
Jeruzalém byl znovu dobyt při první křižácké výpravě (celkem jich bylo osm), a vládlo tam několik generací křesťanských princů. Ale do roku 1186 - kdy začíná náš příběh - byl protkán neshodami a Saladinova vzrůstající moc ohrožovala jeho holou existenci, posilována čerstvými vojenskými jednotkami z Evropy. Králův vazal, Godfrey, se směl vrátit do své domoviny, aby získal nové bojovníky pro svou Svatou zem. Godfrey má ovšem jiné poslání.

Ridley Scott pracoval na projektu zvaném Tripoli se scénáristou Williamem Monahanem, když začali diskutovat o natočení filmu v určitém pohledu na křižáky. "To je velmi bohaté období v historii," říká Scott." Když se podíváte na těch 200 let historicky, vidíte nejrůznější lidské chování. Můžete jít a téměř chirurgicky vyříznout okamžik, který chcete prozkoumat."
Citlivost a vnímavost Monahanova scénáře, v rukou obdivovaného filmaře jakým je Ridley Scott, bylo velkým lákadlem pro herce, kteří by se měli na filmu podílet.
"Je to období, ve kterém existuje mnoho paralel k dnešnímu světu: jak vycházejí křesťani s muslimy a naopak. Jak si vycházejí vzájemně vstříc, jaké jsou jejich zájmy," komentuje Jeremy Irons. "Tento příběh má dozvuky až do současnosti."

Scott zdůrazňuje, že natáčí filmový příběh podle historie, ne dokument. Království nebeské užívá historické události jako plátno, na které bude namalováno bohaté lidské drama. "Vybrali jsme historický bod, ve kterém vidíme stav míru, kterého nejsme schopni dosáhnout dnes," poznamenává. "To je na tom to fascinující. Pokoušíme se ukázat obě strany ve vyváženém světle. Hrdina, Balian, muž, který má na srdci hlavně "správnou akci" a co to znamená. A jednou z nejsilnějších postav ve filmu je Saladin, kterého představuje muslim."
Monahan je dlouho fascinován latinským královstvím Jeruzaléma, zejména vládou Baldwina IV. "Byla to doba vyváženosti mezi křižáckým státem a muslimy," říká. "Rovnováha síly. Je to částečně praktické přiměří, ale je tam také určitá fascinace mezi kulturami." Vzájemný respekt pro mír dodržuje král Baldwin IV a Saladin, kteří jsou oba na kordy s extrémisty ve svých táborech.

V okamžiku kdy film začíná, funguje příměří. "Obchod existuje oběma směry," komentuje Monahan. "Lidé koexistují. Latinské království stálo skoro sto let na tomto bodu. A pouze omyl - chamtivost, ctižádostivost, fanatismus - jím začne otřásat."

"Musím prožít sen každého kluka," říká Orlando Bloom. "Rytíř, docela jednoduše, získá dívku, dosáhne všeho, čeho chtěl. Balian je neochotný hrdina na cestě, což je nejlepší hrdina, za moje peníze.
Ridley Scott a Bloom spolu pracovali už na filmu Černý jestřáb sestřelen. "Orlando je velmi čestný, odvážný člověk," říká Scott. "Takový je. Je také velmi zdatný fyzicky. Kvůli mě vypadl z helikoptéry ve filmu Černý jestřáb sestřelen. Dokáže všechno, co jsem od něj požadoval, ale myslím, že díky své cti a opravdovosti dodává roli Baliana řádnou dávku autentičnosti."

"Cítil jsem se poctěn, když jsem byl obklopen takovými herci a pracoval jsem tak zblízka s Ridleym," říká Bloom. "Viděl jsem jak pracuje a mohl jsem s ním něco vytvořit.
Eva Green byla vybrána pro roli Sibylly, protože film potřeboval mimořádně silnou ženskou osobnost, která by obstála v tomto téměř exkluzivně mužském světě. "Evě je málo přes dvacet, ale má zralou duši," říká Scott. "Má skvělé úsudky a fantastickou intuici."

Mnoho hvězdných herců přijalo role na základě Monahanova scénáře a z toho důvodu, že se jim naskytla šance pracovat se Scottem. Jeremy Irons, který před dvaceti léty účinkoval v reklamách režírovaných Scottem, vyhledal po přečtení scénáře režiséra. "Bylo v tom všechno co chcete, aby ve velkém akčním filmovém scénáři bylo," říká. Chtěl jsem se na tom podílet. Když se chystáte natáčet velký film, srdcem a obrovským potenciálem pro velké věci, které se odehrají, chcete pracovat s takovým režisérem jakým je Ridley. Myslím, že natáčí film, jaký ještě nikdy nenatočil."

Scott trval na tom, aby všechny muslimské role hráli muslimští herci. Ghassan Massoud a Khaled El Nabawy, kteří hrají Saladina a fanatického Mullaha, jsou v arabském světě největší hvězdy. "Pro mě je to mimořádná zkušenost, pracovat na tomto filmu s Ridleym," komentuje Massoud. "To musí být mimořádná zkušenost pro každého herce z Východu, když hraje ve filmu režiséra jakým je Ridley Scott. Vážíme si toho jak uvažuje o tomto filmu, o postavách a o příběhu."

Pro postavu Guye de Lusignana, který se nejvíc blíží bytosti, která je nepřítel míru, Scott hledal herce, který dokáže ztělesnit surovost inspirovanou vzpupnou láskou. Guyovy šokující násilnické činy jsou vždycky zabarveny zranitelností, která vyvolává jistou empatii. "Musíte začít z mezi osobními příběhy," říká Novozélanďan Marton Csokas. "Jinak by to byla jen velká podívaná. Ridley ví, že je mnohem zajímavější sledovat životy, které přesahují do tohoto světa."

Všichni herci podnikli své vlastní studium o tom období, o postavách, které hrají, o zvycích a kultuře. Massoud studoval Saladinův život - zeširoka - z východních i západních pramenů, přečetl tisíce stránek na toto téma. "Spousta lidí uvidí ten film, protože Saladin je historie, " říká Massoud. " Má velký význam pro islámskou kulturu a pro arabský svět, ale také na Západě, v Anglii, ve Francii a v Americe. Až lidé ten film uvidí, budou se ptát, kdo je ten člověk?"

Massoud cítí, že tato postava byla namalována vyváženě scénáristou a režisérem. V některých případech, diskutovali s Massoudem různé úpravy do příběhu, vycházejíce z toho co on věděl o Saladinovi a o muslimských zvycích. "Během mých diskusí s režisérem jsem se dozvěděl, že Angličané mají obrovskou úctu vůči Saladinovi jako ke šlechtickému nepříteli Richarda Lví srdce," říká.

Scott od začátku myslel na Liama Neesona pro postavu hrdinova otce, Godfreye z Ibelinu. Když máte tolik herců, vytvoří velmi rychle komunitu," říká Scott. "Liam byl vždycky tak trochu vůdcem té skupinky. Přestože se od nich tolik věkově neliší, mnozí se na něj dívají jako na otce."

K vytvoření věrohodného středověkého světa, Scott spolupracoval s obrovským počtem komparsistů. Pouze v jedné scéně, v paláci krále Baldwina, hrají komparsisté včetně žebráků, špitálních rytířů, rytířů jeruzalémské armády, stráží, palácových šlechticů, kněží, mnichů, muslimských tělesných strážců, hudebníků, sarasenských klerikálů a vojáků, sloužících a čeledínů.

Orlando Bloom
Narodil se v Canterbury, v Anglii. V 16 letech se přestěhoval do Londýna kde dvě sezóny hrál v National Youth Theatre. Pak získal stipendium ke studiu na British American Drama Academy. Hrál hlavní roli v divadelním představení A Walk in the Vienna Woods, a debutoval ve filmu Wilde, o životě Oscara Wilda. Bloom byl přijat na Guildhall School of Music and Drama v Londýně a rozhodl se přerušit filmovou kariéru a dále se vzdělávat. Za svého studia na Guildhall, účinkoval Bloom v několika produkcích včetně Little Me, A Month in the City, Peer Gynt, Mephisto a Twelfth Night. Po absolvování Guildhall, Bloom hrál v televizím seriálu BBC Vraždy v Midsomeru. Debutoval rolí Legolase v trilogii Petera Jacksona Pán prstenů. Bloom spolupracoval s Ridleym Scottem na oscarovém filmu Černý jestřáb sestřelen.

Eva Greenová
Narodila se v Paříži, tři roky studovala na Eva St. Paul School, pak navštěvovala kurzy na herecké škole ve Webber Douglas. Po návratu do Paříže účinkovala ve dvou divadelních produkcích: Didier Long Jealousie 3 Fax a Gerard Deshartes Turcarcet. V roce 2003 Green hrála ve filmu režiséra Jean-Paula Salome Arsene Lupin. Filmově debutovala rolí Isabelle ve filmu Bernarda Bertolucciho The Dreamers.

Ridley Scott
Narodil se 30. listopadu 1937 v Anglii. Studoval výtvarnictví a film v Royal College of Art v Londýně. Po skončení studií nastoupil do BBC, kde působil jako výtvarník. Na konci 60. let se začal úspěšně věnovat natáčení reklam. Proslavil se svým druhým filmem, sci-fi hororem Vetřelec. V té době měl za sebou nejen dvanáct let práce na reklamách, ale také dvanáct let marných pokusů natočit film v Hollywoodu. "Vždy jsem přivážel scénáře, který se mi zdály zajímavé a chtěl jsem je režírovat. Zpočátku to byla témata velmi osobitá, ale po několika marných pokusech jsem získal patřičný odstup, který mi umožnil ujasnit si jaké filmy chci dělat."
Měl za sebou také jeden celovečerní film, historickou fresku Soupeři. Film vysoce ceněný kritiky a ověnčený cenou z Cannes, což samozřejmě v Hollywoodu mělo pramalý význam.Scott se stal režisérem, který neměl na kontě žádný úspěch a přece byla řada společností ochotna investovat do jeho dalšího projektu. Stačil však jediný chybný krok a šance by zmizela v nenávratnu. Pustil se do příprav filmu na motivy příběhu Tristana a Isoldy, zhruba v polovině přípravných prací si však uvědomil, že dělá stejnou chybu jako v případě Soupeřů.

Branko Lustig
Narodil se v chorvatském Osieku, Lustig přežil dva roky v nacistických koncentračních táborech. Po válce začal kariéru jako asistent režiséra v Jadran Films, v chorvatském největším filmovém a televizním studiu. Dále pracoval jako produkční manažér na filmech Sofiina volba a Šumař na střeše. Je nositel dvou Oscarů za filmy Schindlerův seznam a Gladiátor. Je nositelem mnoha prestižních cen, včetně BAFTA a DGA, Emmy a Zlatý globus.

Hellboy 2: Zlatá armáda
(Hellboy 2: The Golden Army) Osud lidstva visí na vlásku. Krutý princ Nuada totiž probouzí...
dnes 11.00