fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    

75% 250 hlasů
7.5 10 250
drama, Francie/Švýcarsko, , 93 min., od 15 let
La Belle noiseuse / The Beautiful Troublemaker
Kinopremiéra v ČR 7.9.2001

Režie:
Herci: , , , , , více...

Ocenění: MFF v Cannes: Velká cena poroty
Cena francouzské filmové kritiky: nejlepší film
Cena Asociace losangeleských filmových kritiků: nejlepší cizojazyčný film


Ukázka
00:59



Léto, vesnice Assas u Montpellieru. Na zahradě venkovského hotýlku sehrají milenci Nicolas a Marianne scénku před dvěma anglicky mluvícími turistkami. Vyzvedne je tu jejich známý, obchodník obrazy Porbus a odvede je k přestavěné tvrzi, kde sídlí uznávaný malíř Edouard Frenhofer s manželkou Liz. Nicolas je nadějný výtvarník a Porbus mu slíbil setkání s Mistrem. Návštěvníkům otevře dívenka Magali, dcera hospodyně Françoise, záhy je uvítá i Liz. Frenhofer se objeví mnohem později a konstatuje, že na hosty zapomněl. Má tušení, že mladá dvojice přináší trápení a neklid, což se obrátí i proti ní. Odvede návštěvníky do ateliéru a neochotně ukazuje své staré obrazy. Řeč se stočí na obraz Krásná hašteřilka, který Frenhofer kdysi začal malovat, ale nedokončil jej. Byl inspirován postavou kurtizány ze sedmnáctého století (jíž se tak říkalo), i samotnou Liz, která byla dlouho malířovou modelkou. - U večeře se starý muž vyptává Marianne, zda by se vzdala svého milence, kdyby před ní dal přednost jedinému obrazu. Porbus u stolu nečekaně omdlí. Postará se o něj Liz. Nestalo se to poprvé; jde prý o náběh na epilepsii. - Ženy se spolu baví o samotě. Marianne se snaží psát. Vydala už knihu pro děti. Liz, pocházející z Kanady, mluví o obtížném, ale jediném možném soužití s milovaným manželem. - Mezitím muži v ateliéru uzavřou podivnou dohodu...
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Nejsilnější zde je zachycení vzniku obrazu - to zasahuje do sémiotiky, do úvah o důvodu "umění", do něčeho, co stojí až nad lidským. Zbytek není nejsilnější Rivette, ale všechny atributy mu nahrály: nádherná Béart, skvělý Piccoli i podivná Birkin (opravdu hraje tak špatně záměrně?)...
Všechny komentáře k filmu 5+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Krásná hašteřilka

obrazek
Frenhofer je ochoten podstoupit znovu zápas o své mistrovské dílo, pokud mu bude stát Marianne modelem ke Krásné hašteřilce. Nicolas s tím souhlasí a Porbus si vymíní, že pak obraz koupí za tržní cenu. - Porbus odjede na jakousi schůzku a uražená Marianne se cestou do hotýlku pohádá s Nicolasem kvůli tomu, že jednal za jejími zády. Ráno se však vypraví k Frenhoferovým. Starý muž po dlouhých a rozpačitých přípravách začne v prostorném ateliéru bez oken skicovat záměrně netečnou Marianne perem. Později modelku požádá, aby se svlékla, a pokračuje v kresbách. - Nicolas se zatím baví s Liz, která se zabývá vycpáváním ptáků. Vadí mu dohoda, na niž přistoupil. Má strach, že milenku ztratí. Liz ho vlídně uklidňuje. Vypráví o seznámení s Edouardem, když si jako modelka vydělávala na studia; zamilovali se do sebe na první pohled. - Marianne je z pózování unavená. Malíř je s prací nespokojený. Nicméně chce druhý den pokračovat. Svěří se manželce, že ho Marianne začíná fascinovat. K velké Nicolasově nelibosti dívka záměrně tvrdí, že ji práce zaujala. - Druhý den sezení pokračuje. Frenhofer teď kreslí model v životní velikosti uhlem na velké papíry.

obrazek
Postupně staví modelku do podivných pozic a narůstá jeho netrpělivost s ní. Nutí ji setrvávat v téměř nemožných polohách a neohlíží se na její stížnosti a na její chuť zakouřit si. Marianne s ním vede tichý boj. Je to však také boj se sebou samou. Stále víc ji fascinuje malířova oddanost tvorbě. - Frenhofer vykládá, jak jeho malování poznamenala láska k Liz. Musel toho nechat: zabilo by to buď jeho nebo ji. - Liz se při vycpávání baví s Magali, která jí pomáhá. - Frenhofer se rozzuří na modelku. Nebere ohled na její bolest. Tvrdí, že teď už nejsou ani jeden svobodný: musejí sloužit Dílu. On musí vidět, co se skrývá uvnitř jejího těla ("Chci to, co je neviditelné.") - Marianne překoná bolest a se slzami v očích zaujme polohu, aby se mohl vrátit k práci. Později však ve stresu dostane hysterický záchvat smíchu a muž odejde z ateliéru. Dívka usne na pohovce. - Nicolas telefonuje své sestře Julienne, že se zdrží mimo Paříž. - Pětiminutová přestávka před další pózou - II. část. Frenhofer budí dívku. Ta si až po chvíli všimne, že malíř přivedl do ateliéru Liz. Žena je však nechá brzy o samotě. - Frenhofer začíná skicovat barvami.

obrazek
Vysvětluje modelce, že obraz musí představovat více, než jen její portrét. Zároveň tvrdí, že v umění nelze předem určit, co a jak má být. - Malíř opět podléhá pochybnostem. Tentokrát je to Marianne, kdo ho přiměje, aby pokračoval. - Nicolas se na zahradě baví s Liz. Odcházející Marianne odmítne vrátit se s ním do Paříže. Mezi oběma panuje napětí. - Frenhofer si večer dlouho prohlíží skici. Žárlící Liz se s ním pohádá, ale on ji uklidňuje. - Ráno Liz varuje Marianne, aby nedovolila Frenhoferovi kreslit její tvář. Ví, že ji manžel může psychicky zničit. - Marianne čeká v ateliéru. Malíř neví, jak začít, a ona sama začne přemísťovat různé věci a hledat polohy. Starý muž zase dělá pouhé skici. Dívka se s ním baví a zlobí se přitom na Nicolase, který je pro ni teď jen slaboch, ale kterého stále miluje. - Za Liz se nakrátko zastaví Porbus, jenž byl kdysi jejím milencem. Žena pochopí, že právě on všechno zorganizoval, a vyčte mu to. Za Liz pak přijde Julienne, hledající Nicolase. - Dvojice se v ateliéru opije. Dobře se baví, ale pak Frenhofer pokračuje v práci. Odkudsi vytáhne nedokončený obraz Krásná hašteřilka s postavou Liz. Začne jej přemalovávat. Skončí až večer.

obrazek
Nicolas se setká se sestrou v hotýlku. Marianne mu zatelefonuje, že přespí u Frenhoferových. Manželé ji zavedou do hostinského pokoje. Marianne se zlobí na Liz, že je tak přehnaně starostlivá. Edouard odejde pracovat do ateliéru. - Sourozenci se pohádají. Julienne vždy žárlila na Marianne a teď má na ni zlost, že způsobuje bratrovi bolest. Pak se sourozenci usmíří. - Brzy ráno zajde Liz do ateliéru, kde spí její manžel. Smutně se dívá na přemalovaný obraz. - Frenhofer po probuzení pochopí, že manželka byla v ateliéru. Přinese jí kávu do postele. Ale žena tam není. Později se s ním hádá. Vadí jí, že ji na obraze "nahradil". Vzpomíná na dobu před deseti lety, když pracovali na obraze. To on tehdy dostal strach, že dílo zničí je i jejich vztah. Podle ní je tento obraz nikoliv začátkem nové etapy, nýbrž koncem Edouardovy tvorby. A malíř to ví. - Práce v ateliéru pokračuje. - Julienne přijde za Liz a mluví s ní o bratrovi. Žena ji opět uklidňuje.

obrazek
Malíř dovolí Marianne podívat se na hotové dílo. Dívka potom rozzlobeně odejde. - Liz se večer v ateliéru tajně dívá na obraz. K Frenhoferově signatuře na zadní straně plátna přidá křížek. - V hotýlku se Marianne pohádá s Julienne kvůli Nicolasovi, ale pak se usmíří. - V noci Frenhofer s pomocí Magali zazdí obraz do výklenku a pak rychle namaluje na připravené plátno jiný. - Oba manželé se usmíří; vědí, že jsou oba vyhaslí, "mrtví". - Druhý den ukazuje Frenhofer všem obraz. Marianne pomlčí o záměně, Nicolas je dílem zklamaný. Jen Liz je spokojená. A také Porbus, který flirtuje s Julienne. Marianne se rozloučí s Frenhoferem: díky němu pochopila mnohé o sobě i o umění. Pak jemně, ale rozhodně odmítneNicolase, když mluví o společném návratu do Paříže...


Jacques Rivette
Vlastním jménem Jacques Pierre Louis Rivette maturoval na Corneilleově lyceu v Rouenu a po příchodu do Paříže zcela propadl své mladistvé lásce, filmu. Sblížil se s budoucími protagonisty nové vlny Jeanem-Lucem Godardem, Françoisem Truffautem, Claudem Chabrolem a Ericem Rohmerem, navštěvoval projekce Francouzské filmotéky a začal psát kritiky (neuspěl však u zkoušek na IDHEC). V roce 1950 spoluzaložil časopis Gazette du Cinéma, od roku 1952 přispíval do měsíčníku Cahiers du cinéma, v němž byl později šéfredaktorem (1963-65). Vlastní filmařskou dráhu zahájil jako asistent režie Jacquese Beckera a Jeana Renoira, sám natočil dva amatérské 16mm snímky a byl kameramanem krátkých filmů Bérenice (1954; r. E. Rohmer) a Une visite (1955, Návštěva; r. F. Truffaut).


logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Sobota 19. 10. 2019 Svátek má Michaela
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz