fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    

66% 508 hlasů
6.6 10 508
drama / komedie / romantický, Velká Británie/USA, , 102 min.
Kinopremiéra v ČR a SK 28.11.2019 s titulky

Režie:
Herci: , , , , , více...


Ukázka



Někdy prostě musíte uvěřit.
Kdyby Bridget Jonesová hledala ještě větší zoufalku, než je ona sama, v Kate by se určitě trefila do černého. Ta holka sice vypadá jako roztomilý diblík, ale ve skutečnosti je magnetem na špatná rozhodnutí všeho druhu - nerozumí si s vlastní rodinou, nevyzná se sama v sobě, neumí si najít normálního chlapa a navíc pracuje v obchodě s vánočními potřebami. To se pozná tak, že chodí v asexuálním skřítkovském kostýmku, neustále cinká rolničkou a v hlavě jí pořád jede vánoční hit George Michaela Last Christmas. Přitom přesně před rokem balancovala mezi životem a smrtí, když podstoupila velmi komplikovanou operaci. Jeden by řekl, že si té „druhé šance“ bude víc vážit, ale Kate je evidentně všechno fuk. Okázale kašle na všechno a na všechny a životem proplouvá cestou nejmenšího odporu. Pak ale potká Toma, trochu záhadného mladíka, který se jí čím dál víc začne plést do cesty a do života. A i když je Kate odhodlaná pokračovat ve svém dosavadním stylu života, vlivem tohohle kluka, vánoční atmosféry a magického Londýna začne její předčasně okoralé srdce velmi rychle tát.
Uprav informace o filmu

+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky    Videotéka: přidat si do ní film

Pozadí příběhu
obrazek
Last Christmas začíná

Romantickou komedii začal producent David Livingstone na základě písničky od George Michaela „Last Christmas“ tvořit zhruba před 10 lety. Livingstone říká, že to celé začalo jeho posedlostí klasikou od Jimmyho Stewarta: „Miluju Život je krásný a tak jsem přemýšlel nad kapelou, která by mi umožnila vytvořit něco, co by mělo nadčasové kouzlo a zároveň by to byla vánoční komedie.“ Filmaři poté došlo, že co hledá, je písnička „Last Christmas“ od Wham!. „Hraje pořád dokola doslova každý rok,“ říká Livingstone, „v každém obchodě, na každé radiové stanici, znovu a znovu. Říkal jsem si, že by bylo úžasné předělat ji na film.“

Producent se se svým nápadem obrátil přímo na Michaela, kterého projekt zaujal… za předpokladu, že se do jeho vývoje a výroby přidá i Emma Thompson. „Předtím jsem s Emmou pracoval na Kouzelné chůvě Nanny McPhee a Lásce nebeské, takže jsem jí prostě poslal zprávu,“ říká Livingstone. „S Emmou jsme se sešli, vymysleli pár nápadů a pak se měla sejít s Georgem. Když jsem si je dva představil společně, byl jsem u vytržení - dvě britské ikony, absolutní špičky v tom, co dělají, tedy v hereckém a hudebním světě. To, že se sešli, byl úspěch a znamenalo to začátek procesu.“

„Přemýšlela jsem nad tím, že jsem vlastně nikdy nenapsala pořádnou romantickou komedii, a jak bych tenhle nápad mohla interpretovat. Mluvila jsem o tom se svým partnerem Gregem Wisem. Vymysleli jsme něco docela fajn, ale bylo to hrozně komplikované. David mi pak řekl: ‚Něco na tom je‘. Zavolal mi před pár lety, že se k tomu musíme vrátit, protože je to určitě dobrý příběh. Znovu jsme se sešli a já mu povídám: ‚Proč neseženeš někoho, kdo by udělal první nástřel? Já to teď dělat nemůžu.‘ A tak jsme najali úžasnou umělkyni Bryony Kimmings.“

Kimmings pak kreativní tým vysvětlil, z čeho vycházejí. „Sešli jsme se a řekli jsme jí: „Tohle je příběh, tohle jsou postavy, tohle je rodinná situace,“ říká Thompson. „Bryony připravila nástřel, který byl plný úžasných nápadů. Je velmi nápaditá, velmi vizuální a má skvělé nápady. Byl to počátek naší společné práce s Georgem po další dva roky.“

Na počátku probírala Thompson s Michaelem svoje nápady s využitím jeho hitů jako inspirace. „Šla jsem za Georgem a všechno jsem mu popsala, strávili jsme spolu úžasné odpoledne. To bylo minimálně dva roky před tím, než zemřel,“ říká Thompson. „Byl to strašně hodný člověk a ten příběh se mu moc líbil. Hlavně ty části o sociálním uvědomění, v čemž se vždy hodně angažoval. Měla jsem ho moc ráda a moc se mi líbilo s ním pracovat a být toho součástí.“

Během přípravy scénáře, na Štědrý den roku 2016, Michael tragicky zemřel. Celý svět byl zdrcený ztrátou skvělého zpěváka, a kreativní tým najednou nevěděl, jestli Last Christmas dojde naplnění. „George znal koncept příběhu, ale nikdy neměl příležitost přečíst si celý scénář,“ říká Livingstone.

Thompson si uvědomila, že Michaelova upřímná hudba skvěle zapadá do poslední verze příběhu, kterou s Wisem pro osudný milenecký pár Kate a Toma stvořili.

Livingstone byl potěšený, že příběh, který ho napadl před tolika lety, začíná nabírat na obrátkách a navíc způsobem, který nikdy nepředpokládal. „Je to romantická komedie, ale není to jenom to,“ říká. „Za těmi blikajícími světýlky se nachází mnohem víc. Diváci budou jako v transu a určitě jim dojde, že sám příběh je daleko větší, než se zdá.“

obrazek
Thompson poznává Feiga

Thompson a Livingstone teď už byli připravení vyhledat ideálního režiséra, který by jejich milovaný projekt zastřešil. „Pamatuju si i to, kde jsem seděla, když jsem Davidu Livingstonovi řekla: ‚Pošlu to Paulu Feigovi a - agentovi - Bryanu Lourdovi, ať víme, co si o tom myslí‘,“ říká Thompson. „O několik hodin později mi zvoní telefon a slyším: ‚Musíte ten film udělat letos‘. Bryan scénář zabalil do vánoční krabice a poslal ji s nápisem ‚Happy Christmas‘ Donně Langley do Universalu. Donna si to přečetla a řekla nám: ‚Rozhodně se nám to moc líbí‘. O měsíc později už běžela preprodukce. Takhle se to nikdy neděje.“

Thompson o Paulovi říká: „Je to důkladný feminista a nebojí se to říct. V tom je velký aktivista, a mně se strašně líbí, jak s ženami ve všech svých filmech pracuje. Američani jsou dobří v něčem epickém, my jsme zase dobří v něčem zvláštně ironickém.“ Livingstone s Thompson souhlasí a sám dodává, proč měl pocit, že režisér filmů Ženy sobě a Špión byl pro tuto práci ideální: „Paul je expert na komedie a pro nás bylo nezbytné, abychom měli režiséra, jako je on.“

Koncept příběhu o mladé talentované ženě, která se díky svému zdravotnímu stavu ztratila sama sobě i své rodině, režiséra zaujal. Brzy na začátku filmu se dozvídáme, že Kate nedávno podstoupila operaci, která jí zachránila život. „Od té doby se Kate cítí neúplná a my ji potkáváme na její sebedestruktivní cestě,“ říká Feig. „Všichni se jí snaží pomoci a nasměrovat ji správným směrem, ale trpělivost jejích kamarádů a rodiny se ztrácí. Ale pak do jejího života vstupuje Tom, pohledný, chytrý podivín, který v ní nachází zalíbení.“

„Je to jako by právě vyšel z muzikálu ze 30. let,“ říká Feig. „Má radost ze života a kouká se na svět přes růžové brýle. Vždycky Kate říká, aby koukala vzhůru. Je to kluk, který vidí věci, o které my ostatní přicházíme, když všude chodíme s hlavou skloněnou k telefonu. Pracuje v útulku pro bezdomovce a bere tam i Kate, aby se zapojila,“ říká Feig.

Práce s Thompson byla pro Feiga vzdělávacím zážitkem. „Pro tvorbu filmu je Emma nejlepší možný parťák, kterého můžete mít, hlavně při tvorbě takového filmu, jaký Emma napsala. Je to něco, na čem pracovala přes osm let,“ říká Feig. „Když má nápad nebo námitku, všichni ji naslouchají. Dojde vám, že jste v přítomnosti mistra.“

Feig se společně se svými kolegy z produkce snažil z Last Christmas vytvořit film, který se stane sváteční klasikou. „Skvělý vánoční film by měl být o lásce, rodině, vykoupení a štěstí,“ říká Feig. „Někdy jsem se musel na place štípnout. Měl jsem fantastický scénář od Emmy Thompson a od Bryony, úžasné obsazení, hudbu od úžasného George Michaela a natáčelo se v Londýně!“

Obsazování filmu
obrazek
Emilia Clarke jako Kate

Kate potkáváme v období, které by mělo být to nejšťastnější v roce, v celoročně otevřeném vánočním obchodě, ve kterém pracuje. Je ironií, že Kate se ve svém životě snaží vyhnout všemu a všem, kteří by v ní vyvolali jakékoli pocity. „Pro Kate jsou Vánoce peklo,“ říká Thompson. „Je to stresující období. Nemůžete tímhle obdobím projít bez toho, aby někdo řekl něco špatného nebo se na vás špatně podíval. Jedna hloupost vás může úplně rozhodit.“

Produkce chtěla, aby Kate hrála Emilia Clarke, představitelka Daenerys Targaryen z HBO seriálu Hra o trůny. Clarke tímto filmem dále rozšiřuje svůj repertoár - nejprve z Broadwaye do televize, teď z jeviště na plátno. Režisér říká: „Clark film v roli Kate úplně rozzáří. Ohromovala mě na place každý den. Je úžasná herečka a komička a vypadá nádherně na kameře. Neumím si v její roli představit nikoho jiného.“

Že Clark umí zpívat, byl pro filmaře příjemný bonus. „Přálo mi štěstí,“ říká Feig. „Má úžasný hlas, ale ve filmu ho musela trochu potlačit. Není to o tom, jak se z Kate stala pop star, ale jak se vrátila k něčemu, co ji dělá šťastnou.“

Co Clarke k roli táhlo, byla čistota vánočního příběhu. „Emma tento příběh napsala s obrovskou starostí a opravdovostí,“ říká Clarke. „Chápe komplexnost lidské podstaty a promítla ji do celého příběhu. Tento příběh oslavuje nejistoty, děsivé momenty a krásy lidského bytí.“

„Když Kate potkáváme je to mladá žena, která žije v Londýně, je trochu zmatená, ztracená a bez opory,“ říká Clarke. „Její bouřlivá cesta se s vývojem příběhu vyjasňuje. I přes pár překážek na cestě nakonec potkává někoho, kdo ji v životě pomáhá najít novou perspektivu.“

Herečka přiznává, že se při některých scénách cítila zranitelně a jako by ji někdo obrátil naruby, uklidňovala ji ale důvěra v Thompson a Feiga, a to i během hluboce emocionálních nebo komických scén. „Paul je velmi laskavý a talentovaný režisér,“ říká Clarke.

Natáčení jí umožnilo zažít její milované město úplně novým způsobem. „Během Vánoc jsme natáčeli v celém Londýně,“ říká Clarke. „Londýn je už tak během roku nádherný, ale my jsme do spousty částí přidali ještě další světýlka a třpyt, což tomu dodalo ještě magičtější atmosféru.“

Golding k filmové Kate vyjadřuje hluboký respekt. „Emilia je plná energie a má v očích takovou tu jiskru,“ říká. „Je neuvěřitelně pracovitá a ve své roli nádherně vyvážila jak humor, tak lásku.“

obrazek
Henry Golding jako Tom

Režisér, který s Goldingem naposledy spolupracoval na filmu Nebezpečná laskavost, byl více než potěšen, že s ním může pracovat znovu. „Henry je Tom,“ zdůrazňuje Feig. „Chtěl jsem ukázat jeho vtipnou a okouzlující stránku. Když se k nám Henry přidal, jen jsem mu řekl, ať je sám sebou. Má lehkost bytí, kterou jsem chtěl, aby nechal prostoupit i Toma. Odvedl opravdu skvělou práci.“

„Henry ztvárňuje tajemnou postavu,“ říká Livingstone. „Tom má na sobě něco záhadného a na jeho osobnosti je spousta zajímavých aspektů. Henry to hraje úplně skvěle a s neskutečným šarmem.“

„Vztah, který Kate s Tomem má, určitě nebyla láska na první pohled. Nejprve se trochu oťukávají, což je zábavné,“ říká Clarke o tom, jaké bylo sdílet plátno s Goldingem. „Až ke konci filmu si všimnete, že oba mají cíl a začnete chápat, jak je to spojuje. Henry je jako herec velmi otevřený, štědrý a vtipný, takže pro mě to bylo potěšení.“

Henry cítil od svých kolegů podporu jak při natáčení, tak mimo něj. „Emma má velmi obohacující a promyšlený smysl pro produkci,“ říká Golding. „Ona a Paul úzce spolupracovali na tom, aby správně vyvážili množství humoru, emocí i hudby. Paul organizoval spoustu částí celé produkce. V zákulisí má úžasný smysl pro humor, což se na našich postavách určitě podepsalo.“

Příběh se odehrává v prosinci 2017, kdy se začaly probouzet diskuze o Brexitu. Film se tak dotýká i hluboce lidského prvku těchto nepokojů a ceny, kterou za ni cizinci platí. „Emma je natolik chytrá, že ve scénáři sociální aspekty zdůraznila,“ říká Golding. „Například problémy s bezdomovectvím a tím, jak můžeme sami pomoci. Fakt, že někdy jen potřebují dostat šanci a pomocnou ruku. Každý má své silné stránky, občas jen potřebujete někoho, kdo je ve vás probudí.“

Thompson do své práce ráda zahrnuje i prvky ze svého vlastního rodinného života. „Je v tom něco ze mě a z Grega, protože jsem o Gregovi vlastně vždy přemýšlela jako o lepším člověku, než jsem já,“ říká Thompson. „Něco řekne a já si říkám: ‚Soudí mě, ale má na to právo‘. Ale kvůli tomu se cítím zle a pak se zle chovám. Je to něco, co se Kate a Tomovi děje pořád.“

„Tom a Kate jsou jako yin a yang,“ říká Golding. „Jak se příběh vyvíjí, začínají v sobě navzájem vidět sami sebe. Oba si pro sebe vybudují daleko hlubší porozumění. Tom chápe Katinu bolest a její boje s rodinou a snaží se jí pomoci najít ve světě to dobré.“

obrazek
Michelle Yeoh jako Santa

„Santa“ je Katina přísná, ale férová nadřízená ve vánočním obchodě, kde pracuje. Nehledě na své rodné jméno si říká „Santa“, přinejmenším v práci. „Santa je Katina nadřízená,“ říká Clarke. „Je trochu mazaná, sarkastická a má velmi svérázný vkus, co se vánočních dekorací týká. Dává na Kate pozor, ale nic jí nepromine. Mají mezi sebou láskyplné pouto, ale Santa je na Kate přísná.“

„Santa je z Kate a její neschopnosti se projevit frustrovaná,“ říká Livingstone. „Způsobuje to v obchodě zmatek a Santa je naštvaná, že Kate se zákazníkům dostatečně nevěnuje. Ale obecně má o Kate opravdu starost, a i přesto, že není moc vlídná, se z ní snaží dostat to nejlepší.“

Postava Santy je založená na snaše Emmy Thompson, Bao, kterou Thompson popisuje jako ženu, která „mluví perfektně anglicky s velmi silným čínským přízvukem a je úplně úžasná… ale přesto je jiná.“ Postavě, která se musí hodně soustředit na to, aby se stalo, co chce, byla předlohou právě Bao. „Pochází z Číny z Shenyangu a je z generace jedináčků,“ říká Thompson.

Feig je obrovským fanouškem Michelle Yeoh, takže když se dozvěděl, že roli přijala, byl u vytržení. „Upřímně byla první herečkou, kterou jsem po přečtení scénáře obsadil. Po 10 stránkách scénáře jsem si uvědomil, že se na to skvěle hodí. Úžasné je, že můžu ukázat její zábavou stránku. Byl jsem z toho nadšený, protože zábavná na plátně nebývá. Santa je báječná role. Je to tvrdě pracující žena, která miluje Vánoce a postavila na nich svůj business. Její obchod je trochu přehnaný, ale má styl. Prodává hlouposti i nádherné věci. Ona je Santa.“

„Obsadit Michelle napadlo Paula hned, jak si scénář přečetl,“ říká Thompson. „Byla jsem nadšená, protože si myslím, že je to fantastická herečka, ale nevím, jestli jsem ji kdy viděla hrát někoho takového. Potom Michelle řekla: ‚Znamená to, že budu mít kluka?‘. Je velmi horlivá a ohromně zábavná. Ve filmu Šíleně bohatí Asiati hraje nevlastní matku a ve své roli je neskutečně ostrá, ale pořád je to zábavné. V téhle roli ze své komediální stránky projeví ještě víc.“

Stejně tak Yeoh, herečka, která bravurně zvládne každý žánr, lákalo pracovat s Thompson. „Je jenom málo lidí, kteří hrají, píší a produkují jeden film a Emma je na vrcholu toho seznamu,“ říká Yeoh. „Vždy jsem chtěla mít příležitost s ní pracovat, a když jsem ji potkala, byla jsem jí opravdu ohromena.“

obrazek
Emma Thompson jako Petra

K roli scenáristky a jedné z producentek si Thompson přidala ještě roli Petry, Katiny staromilské matky. „Emma je v této roli neskutečně vtipná a zároveň je autentická,“ říká Livingstone. „Víte, že není karikaturou, je jednou z těch lidí, které všichni známe. Svou roli hraje nadmíru skvěle a zároveň skrze ni vyjadřuje i hluboké emoce.“

Tlak, který Katina matka na Kate přenáší, pramení hlavně z toho, že Petra ve své dceři vidí hodně ze sebe samé. „Petra byla za mlada doma - v bývalé Jugoslávii - velkou hvězdou a od té doby, co se s rodinou přestěhovala do Anglie, není úplně v pohodě,“ říká Clarke. „Většinu času je nervózní z toho, kde Kate je a snaží se s ní být pořád v kontaktu.“

I přesto, že Petřina úzkost už komunikaci mezi ní a její dcerou narušila, se ji dál snaží zastihnout 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. I Santa už je z ustavičných telefonátů a zpráv, které její zaměstnankyni vyrušují, unavená. „Kate má se svou matkou a sestrou komplikované vztahy,“ říká Yeoh. „Petra je hodně kontrolující. Je to hodně dysfunkční rodina, proto má také Santa s Kate soucit. Chce, aby Kate lásku, kterou dostává, přijímala, místo aby ji věčně odstrkovala pryč.“

Během Katiny nemoci měla Petřina postava silnou identitu a svůj důvod, ale teď, když je její dcera zdravá, si Petra není jistá, kam patří nebo jaká je její role. „Měla všechno, ale teď ji o to připravili,“ říká Thompson. „Její dcera si žije vlastním nerozumným životem a Petra s tím nemůže nic dělat. Je chycená do pavučiny úzkosti, strachu, rozmrzelosti a zlosti, ze které se nemůže dostat. Když se Kate začne měnit, Petra najednou uvidí věci z jiného úhlu.“

obrazek
Katina rodina

Klan Petry a Kate doplňuje Lydia Leonard jako Marta, Katina starší sestra, která za rodinu cítí odpovědnost, která její sestře schází a Boris Isaković jako Ivan, jejich otec a Petry manžel, který se jak jen to jde, i když lidským způsobem, vyhýbá návratu domů.

Kate a Marta mají vztah vytvořený z nenávisti a lásky a jedna druhou viní za rodinné sváry. „Marta v mnoha směrech nese na svých ramenou rodinné naděje a sny,“ říká Clarke. „S touhle zodpovědností ale přichází spousta nelibosti, takže vztah Marty a Kate je přinejmenším hrůza. Je to velmi upřímné vyobrazení dysfunkčního, ale láskyplného vztahu.“

Petra a Ivan přivezli své dcery do Anglie z válkou zničené bývalé Jugoslávie v 90. letech, a společně s nimi naděje, sny a děsy ze své bývalé země. Pro Thompson tato dějová linka představovala možnost filmově zpracovat rok 2017, rok po volbě o Brexitu a strach, kterému její krajané čelili.

Ivan na rodinný oltář obětoval vše, co měl. Vnímání svého vlastního bytí automaticky přenesl na svou nejstarší dceru Martu, která nechtěla být právničkou, ale stala se jí, protože jí to rodiče vybrali. „Marta se potýká s faktem, že je lesba, což v její rodné zemi bylo nemyslitelné. Je velmi oddaná a má mladší sestru, která vždy byla na prvním místě, protože byla nemocná. Ale když se její rodina ocitne v obrovském stresu, vše se jen zhoršuje a nikdo o tom nemluví. Marta je hrozně naštvaná, že její sestra dostává veškerou pozornost.“

Dalšími členy Katiny rozšířené rodiny jsou Jenna, kterou hraje Ritu Arya. Jde o Katinu nejlepší kamarádku z dětství, která je těhotná a Katiny hlouposti trpí pouze do té doby, než její obvykle trpělivý manžel Rufus, ztvárněný Ansu Kabiem, už přestává sdílení jejich domácnosti s touto ženou, která se chová jako malé dítě, tolerovat.

Účastníci mise Když Kate potkává Toma, dozvídá se, že velké množství svého volného času tráví na misi pomáháním ostatním. Kate nad tím opakovaně koulí očima, dokud si nezačne připouštět, že ji tenhle vyšší smysl ji v životě chybí. „Tom dobrovolničí v útulku pro bezdomovce a Kate si vedle něj uvědomuje, že chce komunitě sama pomoci,“ říká Henry Golding. „Nakonec v útulku uspořádá vánoční hru a pomůže upozornit na to, že každý je v něčem dobrý… jen někdy potřebujeme někoho dalšího, kdo nás na to upozorní.“

Hlavními účastníky mise jsou David Hargreaves jako Arthur a Joe Blakemore jako Army Tom, dva lidé bez domova. Arthur prožil celý život na ulici, naopak Army Tom právě utekl hororům války a čelí post-traumatické stresové poruše. Když se Kate k misi přidá, poznává Nathana, dobrovolníka ztvárněného Calvinem Dembou a Dannyho - Ben Owen-Jones, který je koordinátorem mise a takových dobromilců jako Kate viděl už spoustu a na její projevy viny nemá čas.

Thompson i George Michael strávili prací s bezdomovci hodně času. „Jeden z 50 lidí v Londýně je bez domova,“ říká Thompson. „Je to stěžejní téma naší národní diskuze a je to ostudné. Jsme bohatou zemí, není důvod, aby byl kdokoli bez domova.“

Hudba
obrazek
Soundtrack sezóny

„Last Christmas“ je zásadní vánoční písní. „Nikdo nemůže Georgeovi upřít jeho ohromnou integritu a nesmírný talent,“ říká producent David Livingstone. „Příležitost dostat se tak blízko k práci nebo dokonce k písním, které nikdo předtím neslyšel nebo ještě navíc k samotné vánoční klasice od Wham!, to je opravdu obrovská příležitost. Zodpovědnost za práci s takhle fenomenálním uměleckým materiálem jsme vzali opravdu vážně.“

Hity od George Michaela a Wham!, které se v této romantické komedii objeví a které označují klíčové scény filmu, zahrnují „Last Christmas“, „Too Funky“, „Fantasy“, „Praying for Time“, „Faith“, „Waiting for That Day“, „Heal the Pain“, „One More Try“, „Fastlove“, „Everything She Wants“, „Wake Me Up Before You Go-Go“, „Move On“, „Freedom! ‘90“ a „Praying for Time“ - MTV verze.

Závěrečnou písní, kterou produkce ve filmu použila, je nikdy předtím nezveřejněná píseň „This Is How - We Want You to Get High“, která skvěle vyjadřuje to, co se od sebe Kate a Tom během své cesty naučili. Celoživotní fanynka Michaelovy hudby Emma Thompson popisuje význam, který dosud nezveřejněná hudba v jejich desetiletém milovaném projektu má: „Georgova nová píseň je úplně perfektní,“ říká Thompsonová. „Bylo až strašidelné, jak moc se nám do filmu hodila. ‚This Is How - We Want You to Get High‘ nemohla podstatu filmu lépe vystihnout. A píseň ‚Heal the Pain‘ to víceméně říká všechno. Pokud neumíte milovat sami sebe, nemůžete milovat ani nikoho jiného.“

Dalším vítaným překvapením pro soundtrack filmu, a vlastně i pro celou jeho produkci, byla síla hlasu Emilie Clarke. „Když jsme Emilii obsazovali, nevěděli jsme, jestli umí zpívat nebo ne,“ říká Thompsonová. „Není důležité, že umí, protože Kate žije i jinými aspekty našeho moderního života, jako například sněním o slávě, které v nás probouzí všechny tyhle show. Sama sláva je celkem nepříjemným a toxickým vedlejším produktem naší profese. Kate má před sebou vizi slávy, protože je to svět, ve kterém vyrostla - její matka ve své rodné zemi zpívala ve folkových klubech. Když jsme natáčeli poslední část filmu, ve které Kate pořádá benefiční akci pro útulek, Em otevřela pusu a vyšel z ní úžasný, až absurdně nádherný pěvecký hlas. Ten film na ni vyloženě čekal. Zpívá tak nádherně a tak srdečně. Je to neskutečně dojemné, vše, co slyšíte, je jen Em. Měli jsme obrovské štěstí.“

obrazek
Filmová kompozice

Úkolem Theodora Shapira, který s Paulem Feigem spolupracuje od filmu Špión z roku 2015, bylo vytvořit pro jejich čtvrtý společný film hudební kompozici. „Už delší dobu jsem Paulovu práci obdivoval. Spolupráce s ním byla fantastická při všech filmech,“ říká Shapiro sentimentálně. „Práce, kterou tu dělám, je o vytvoření kreativního spojení, a já mám opravdu štěstí, že jsem toto spojení tvořil s Paulem.“

„Vždy se snažíme najít zvuk a motiv, který co nejvíce odpovídá začátku postprodukce. To mi umožňuje napsat hudbu, která ve filmu zůstane. Hudební stránka filmu tedy nikdy neobsahuje nic, co by do ní nepatřilo. Ve filmu Last Christmas jsme žádnou „dočasnou“ hudbu nepoužili. Vždy se jednalo o mé originální nahrávky.“

„Hlavní otázkou bylo, jak sladit filmovou hudbu s hudbou od George Michaela,“ dodává dále Shapiro. „Byla to velká výzva, se kterou jsme se museli vypořádat. Bylo jasné, že tyhle písničky budou ústřední hudbou filmu, ale na druhou stranu tohle není jukebox film. Potřebovali jsme, aby měl film takovou filmovou hudbu, která bude pro hudbu George Michaela vedlejší, ale která obstojí i sama za sebe. Najít mezi nimi harmonii bylo vážně umění.“

Pro Shapira bylo osvobozující, že za sebe mohl nechat rozhodovat příběh a stejně jako po celou svou kariéru se řídil svým instinktem. „Ty písničky jsou ve filmu samy za sebe, mou prací nebylo se jim vyrovnat,“ říká Shapiro.

Stěžejním úkolem pro režiséra i skladatele bylo, aby důležité prvky Last Christmas nebagatelizovali a aby se z filmu jednoduše nestala muzikálová komedie. „Vše muselo být vytvořeno s citem, aby originální filmová hudba byla podobná těm písním a byla schopna s nimi v jednom světě existovat - aby nahrávala tématům písní od George Michaela, ale aby měla svůj vlastní život,“ říká Shapiro. „Byla to zastrašující výzva,“ říká a pokračuje, „a v bezesných nocích jsem o tom přemýšlel spoustu hodin.“

Shapiro a Feig sdílejí vášeň pro Londýn a společně obětovali hodně času tomu, aby hudbou toto město správě vystihli. „Paul chtěl, aby ten film byl jako milostný dopis pro město samo a hodně to řešil,“ říká Shapiro. „Hlavní filmovou melodii, která není založená na Georgových písních, jsme nazvali ‚The Londontown‘. Je to jednoduchá klavírní melodie. Nevystihuje žádnou postavu, ale kouzlo Londýna v zimě. Přijít s tímto nápadem pro nás bylo odrazovým můstkem pro zbytek filmové hudby.“

Pro Shapira byla hlavní uměleckou výzvou scéna, ve které jsou Kate a Tom v Tomově bytě a touží objímat jeden druhého. „Je to dlouhá a velmi tichá scéna, a původně jsme s Paulem oba mysleli, že v ní nebude vůbec žádná hudba,“ říká Shapiro. „Zjistili jsme, že to něco potřebuje a že napsat dlouho trvající hudbu pro takhle tichou scénu není vůbec jednoduché. Ale našli jsme způsob, jak vytvořit něco jemného, co postavám pomůže a nepostaví se jim to do cesty. Kate a Toma to velmi nevtíravě doplňuje. Oba jsme byli překvapeni, že jsme se nakonec rozhodli jít úplně jiným směrem, než jsme původně zamýšleli.“

Lokace
obrazek
V Londýně musíte koukat vzhůru

Film Last Christmas se celý natáčel ve Velké Británii a objeví se v něm velké množství ikonických londýnských míst. Natáčení začalo v Covent Garden, kam produkce do průchodu na slavném náměstí umístila vánoční obchod.

Paul Feig o natáčení v magickém vánočním Londýně říká: „Jezdím do Londýna už roky a prostě to tam miluju. Něco na Londýně mě dělá šťastným. Chtěl jsem do filmu zahrnout všechna moje oblíbená místa a zároveň jsem chtěl ukázat, jak rozmanité to město je. Všichni známe Regent Street, Covent Garden, Strand… ale málokdo z nás zná Electric Avenue nebo Brick Lane. Jsou to místa, kde sídlí báječné komunity. Film jsme začali natáčet v Covent Garden, který je pro mě, obzvlášť o Vánocích se všemi těmi nádhernými dekoracemi, středem vesmíru. Celý svět si takhle Londýn představuje. Neumím si představit, že by se na ten film někdo podíval a necítil potřebu do Londýna jet a všechno to vidět.“

Emma Thompson s ním souhlasí: „Natáčeli jsme na těch nejpozoruhodnějších místech. Normálně by nás na Covent Garden natáčet nenechali a na Regent Street je to taky obtížné. Není to tak, že prostě dostanete od londýnské rady povolení. Londýn v našem filmu vypadá mimořádně právě díky místům, na kterých jsme dostali povolení natáčet. Natáčet v Covent Garden během Vánoc jsme mohli jen proto, že jsme s natáčením začínali ve dvě ráno. Bylo to tak nádherné, všechny ty stromy a dekorace, kterými byla Covent Garden vyzdobena.“

Kostel St. Mary’s Church ve Wyndhamu posloužil jako exteriér pro Hostel Sv. Jude pro lidi bez domova - St. Jude’s Hostel for the Homeless, kde Tom dělá dobrovolníka a kde Kate znovu najde svůj hlas. Natáčel se tam také sváteční vánoční koncert.

Interiér divadla, kde Kate zažila katastrofální konkurs oblečená za elfa, se natáčel v divadle Savoy - The Savoy Theatre v Londýně.

Úvodní scéna, ve které malá Kate zpívá jako andílek v nádherně ozdobeném kostele, byla natočena v katedrále St. Sophia Cathedral, řeckém ortodoxním kostele na Moscow Road v Bayswateru.

Tomova tajná zahrada, kterou Kate během jejich první společné procházky ukáže, byla natočena ve Phoenix Garden v centru londýnského Theatrelandu. Kouzelná lední plocha, na které Tom s Kate před jejím konkursem na Frozen trénují, byla natočena v Alexandra Palace.

Scény, ve kterých si Kate se svou matkou užívá chutě mezinárodních trhů, byly natočeny na Leather Lane.

Výprava a dekorace
obrazek
Londýnská zimní krajina

Výtvarník Gary Freeman a jeho dlouholetá spolupracovnice, návrhářka dekorací RAFFAELLA GIOVANNETTI, dostali od Paula Feiga za úkol ukázat radostný starý Londýn jako vzrušující pohádkovou krajinu a zároveň jako velmi důvěrné prostředí.

Výprava

Výtvarník Gary Freeman byl Paulovým a Emminým úspěchem ohromen a jejich práci doplnil o vlastní umění, které zdokonalil při natáčení filmů jako Zloba - Královna černé magie, Everest nebo Mowgli: Legend of the Jungle. „V dnešních ustaraných časech je docela hezké dělat něco pozitivního a Emmina energie je až opojná,“ říká Freeman. „Navíc bylo zajímavé, že jsme natáčeli v Londýně. Většinou se natáčí mimo Londýn, takže bylo hezké zdůraznit, co je na Londýnu pořád úžasné. Natáčeli jsme na celém spektru londýnských míst. Jako Londýňan se často přesunujete jenom z místa A do místa B a okolí si vůbec nevšimnete. Zejména během Vánoc je ale úchvatné.“

„Paul chtěl ukázat Londýn jako nádherné místo, kterým Londýn je, a společně jsme strávili hodně času, abychom našli místa, která budou vypadat pozoruhodně,“ pokračuje Freeman. „Chtěl dát Londýnu pohádkový nádech. Miluje pohádková světla, jiskřičky a třpyt. Kamkoli jsme se vydali, vždy jsme hledali něco, co vypadá krásně.“

Dekorace

Raffaella Giovannetti, italská dekoratérka, jejíž práci po boku Freemana je možné vidět ve filmech Tomb Raider, Spojenci nebo Everest, byla v projektu na přání Feiga.

„Vzhled vánočního obchodu vychází z jednoho vánočního obchodu v Yorku, jehož návštěvu nazývám kaleidoskopickým zážitkem,“ říká Thompson. „Je to jako vejít do duše Vánoc, ale do duše člověka, který trpí velmi vážnou úzkostí. Ale Kate to snáší a Santa si ji chce v obchodu nechat, protože je dobrá prodavačka. Ví, jak věci prodat, protože ví, jak zákazníka okouzlit. Nikdy jsem si neužila více zábavy, než vymýšlet zvláštní vánoční nápady, jako je třeba vánoční gibbon.“

Sama dekoratérka svůj kreativní proces vysvětluje: „Když jsem na filmu začala v září 2018 pracovat, začala jsem právě tím obchodem, který byl sice na natáčení až poslední na řadě, ale jeho výloha se objeví už na začátku filmu. Naštěstí jsem to zvládla hned. I když působí zvláštně, shánět vánoční ozdoby v tuhle část roku, bylo vlastně už skoro pozdě!“

Pro klíčové scény, ve kterých se Petra a Kate sbližují při nákupech v Covent Garden, přestrojil tým 16 stánků na tržnici do vánočního hábu. „Použili jsme stánky, které tam byly, jen jsme změnili veškerou výzdobu,“ říká Giovannetti. „Trhy na Covent Market jsou otevřeným prostorem, takže jsme svou práci museli dělat před lidmi, kteří nakupovali na Vánoce,“ směje se. „Byla to noční můra!“

Kinematografie
obrazek
Hledání světla ve tmě

John Schwartzman, kameraman navržený na Cenu Akademie, se s Feigem zná již od roku 1982, kdy se jako přátelé a produkční kolegové potkali na škole filmového umění na Univerzitě Jižní Kalifornie. Schwartzman natočil takové trháky jako Seabiscuit, Jeho fotr, to je lotr! nebo Jurský svět a nedávno s Feigem spolupracoval na úspěšném thrilleru Nebezpečná laskavost. Téměř čtyři dekády společných zážitků znamenají pro kameramana Schwartzmana jednoduchou spolupráci. „Když s někým máte společnou historii, vaše spolupráce je pak daleko snazší,“ říká Schwartzman. „Tolik se toho stalo.“

Dostat chtěný záběr pro režiséra a kameramana kvůli londýnským vánočním omezením vztahujícím se na natáčecí osvětlení znamenalo být při práci jeden druhému co nejblíže. „Největším úskalím natáčení Last Christmas na kameru byla městská omezení,“ říká Schwartzman. „První tři týdny natáčení za tmy jsem směl používat pouze malá světla na baterky. Během vánoční sezóny jsem nesměl použít žádné generátory, kabely ani světelné stroje. Natáčecí lokality jsme s produkčním týmem vybírali velmi pečlivě a chytře. Tak jsme mohli světla nainstalovaná samotným Londýnem v nočních záběrech využít tak, jak jsme potřebovali.“

Schwartzman s Thompson spolupracoval již na filmu z roku 2013 Zachraňte pana Banksyho. Stejně jako zbytek týmu i sám kameraman uznává, že její filmařský talent je prvotřídní. „Byl to druhý film, na kterém jsem s Emmou pracoval. Je to nejchytřejší osoba v místnosti, bez ohledu na to, v jaké místnosti se nachází,“ říká Schwartzman. „To vám život dost ulehčuje.“

Choreografie
Tajemství Tomovy ladné elegance

Choreografka Jennifer White, která vytvořila choreografii pro Scarlet Witch ve všech marvelovských filmech a nedávno pracovala na magickém filmu Rocketman, byla do produkce přizvána, aby naučila Goldinga tančit a hýbat se na stříbrném plátně.

„Již na začátku jsme s Emmou a Paulem probírali, jak by se měl Tom ve filmu pohybovat,“ říká Golding. „Vzhledem k tomu, že se Tom hýbe ladně a plynule, navrhl jsem, že bychom mohli najmout pohybovou trenérku, která mi pomůže se do Toma vžít. Takže se k nám přidala Jennifer, aby mě naučila hýbat se s lehkostí. Během lekcí jsem chodil do schodů nebo po nábřeží, ale byl jsem vlastně jako modelka na mole. Ty lekce mi pomohly pochopit, kým Tom vlastně je.“

White o Goldingovi říká, že je přirozený talent. „Byla opravdu radost s Henrym pracovat,“ říká. „Je opravdu ladný, jako když se Gene Kelly spojí s Jamesem Bodem. Využili jsme i to, že miluje stepování. Podařilo se mu, že vše vypadá snadně a neplánovaně. Vyzkoušel opravdu všechno, aby přišel na to, co mu sedí a pak si ty maličkosti v pohybech dokázal uchovat.“

Kostýmní design
obrazek
Kalfus obléká Vánoce

Renée Ehrlich Kalfus, jejíž úchvatná práce na filmech Čokoláda, Skrytá čísla nebo Nebezpečná laskavost dokazuje, že její talent nezná dobových hranic, vzpomíná na své první dojmy při čtení scénáře: „Scénář jsem si hned zamilovala, byl tak dojemný a nádherně napsaný,“ říká Kalfus. „Myšlenka vánočního příběhu, který je odvyprávěn velmi specifickým způsobem a zahrnuje celou řadu lidských aspektů, na mě velmi zapůsobila.“

Shledání s Feigem byla pro kostýmní výtvarnici radost. „Je báječné s Paulem pracovat, protože jsme si k sobě vybudovali důvěru,“ říká Kalfus. „Paulův vkus je úžasný a velmi živý, vždy je úžasně oblečen a nastavuje laťku velmi vysoko. Když s někým opakovaně pracujete, vybudujete si společný jazyk, který vám pomáhá spolupracovat. Paul z vás chce dostat to nejlepší. Každý na tomto projektu ze sebe chtěl dostat to nejlepší, protože lidé okolo jsou umělci velkého kalibru.“

Kalfus věděla, že osobnostní a názorové rozdíly mezi dvěma hlavními postavami musely být z jejich kostýmů evidentní. „Když jsme s Emilií měli první kostýmovou zkoušku, úplně do toho vplula,“ říká Kalfus. „Brala do rukou různé kusy oblečení a říkala: ‚Tuhle holku já znám.‘ Když si na sebe vzala kabát z umělé kožešiny, vypadala úžasně. Zajímavé je, že v novodobých filmech už lidem nenecháváte stejný kabát, v každé scéně mají jiný, ale my jsme se rozhodli pro staré dobré kostýmové opakování.“ S Katinými zdravotními událostmi je to vlastně ještě pochopitelnější. „Katin kabátek je jako její peřinka,“ říká Kalfus. „Je to předmět, který ji uklidňuje a který potřebuje.“

Goldingovi se od Kalfus a jejího designového týmu dostalo stejně pozornosti jako jeho dámským kolegyním. „Tomova přítomnost je éterická,“ říká Kalfus. „Je si svého vědom okolních podmínek a snaží se Kate na její cestě vést. Jeho vzhled je něčím nostalgický. Trochu jsme jeho styl povýšili, ale ponechali jsme ho klasický, inspirovali jsme se Stevem McQueenem a Paulem Newmanem. Zavolala jsem Ralphu Laurenovi a zeptala jsem se ho, jestli by mohli ušít krátký trenčkot, který se trochu zvedá a který má na zezadu semiš. Tento detail mu při tancování dodal šmrnc a zároveň je velmi lehký. Všichni ostatní jsou zahalení do zimního oblečení, takže to Tomovi dá vyniknout.“

Kalfus a její tým nemuseli obléknout pouze hvězdy filmu, ale zároveň celý útulek pro bezdomovce. K dosažení autenticity se kostýmní výtvarnice se svým týmem do několika útulků sama vydala. „Hodně jsme toho nafotili a hodně jsme mluvili o tom, jaké druhy lidí se v útulku mohou objevit,“ říká Kalfus. „Nechtěli jsme, aby to vytvářelo nějaký stereotyp. Chtěli jsme ukázat, že kdokoli se může ocitnout jen krok od neschopnosti zaplatit svoje účty a skončit v chudobě.“

Vlasy a make-up
Herci dostávají vánoční vzhled

Na Oskara nominovaný vlasový a make-up stylista Daniel Phillips známý svými úchvatnými proměnami ve filmech Viktorie a Abdul, Božská Florence nebo Královna, vedl tým, který dostal za úkol přinést vánoční náladu celému týmu.

„Poté, co jsme s Paulem zkonzultovali všechny postavy, jsem se u Kate rozhodl vytvořit šik rockový styl,“ říká Phillips. „Je to mladá moderní žena, má silnou vůli a je nezávislá, zároveň je ale trochu sebedestruktivní.“

Skrze Clarke vytvořil Phillips Kate, která se snaží být lehce anarchistická. „Chtěli jsme, aby Kate nešla úplně správným směrem, ale aby si zároveň uchovala své roztomilé vlastnosti,“ říká Phillips. „Je důležité, aby s ní diváci měli soucit. Jde o pohodový vánoční film a v něm by hlavní protagonisté měli vypadat půvabně.“ Pokračuje: „Přece jenom je to milostný příběh.“

Phillips věděl, že se nebude muset moc snažit, aby krásce Yeoh dodal eleganci, která je v rozporu s její touhou po lásce. Phillips popisuje jeho inspiraci: „Michelle jako Santa je klasická oslnivá kráska. Je to zámožná, silná a svobodná obchodnice, o které víme, že bude vždy bezchybně oblečená - pravděpodobně někým z okruhu jejích přátel z módní branže. Do kadeřnictví chodí určitě několikrát týdně.“

Zatímco Phillips a Golding Tomovi dodali přitažlivý vzhled kluka odvedle, kterého si každá matka zamiluje, když došlo na druhou lásku Katina života, ukázalo se, že to bude výzva. Co se týče Petry, jíž Phillips popsal jako „zahalenou do viny a starosti o Kate… a o život obecně“, Phillips se z Thompson snažil udělat spíše temnou postavu, jejíž vzhled je „zanedbaný, mateřský a vystresovaný“, protože „s Emmou jsme se shodli, že Emma netrávila moc času před zrcadlem nebo péčí sama o sebe.“


logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Sobota 14. 12. 2019 Svátek má Lýdie
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz