fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Podobné filmy    

76% 2897 hlasů
7.6 10 2897
film / akční, dobrodružný, animovaný, fantasy, hudební komedie, záhady, romantický, thriller, USA, , 102 min.
Frozen
Kinopremiéra v ČR 28.11.2013 v SK 5.12.2013, DVD od 4.6.2014 a Blu-Ray od 2.4.2014 Magicbox

Režie: ,
Herci: , , , , , více...

Ocenění: 2013, Oskar, Celovečerní animovaný film

Ukázka
02:24



Nebojácná a věčně optimistická Anna se vydává na velkolepou výpravu v doprovodu drsného horala Kristoffa a jeho věrného soba Svena, aby nalezla svou sestru Elsu, jejíž ledová kouzla uvěznila království Arendelle do věčné zimy. Na své pouti se Anna a Kristoff setkávají s podmínkami, které si nezadají s nejvyššími velehorami světa, mýtickými trolly a legračním sněhulákem Olafem, a navzdory drsným živlům se zoufale pokoušejí dosáhnout svého cíle dříve, než bude zcela pozdě.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Inu, pěkná pohádka. Hity z ní hrají v rádiu dodnes. Holčičky nosí baťůžky s obrázky princezen. A dokonce je pohádka použita i v třetí (nebo kolikáté) sérii Once upon a Time... Ale co já s tím?
Všechny komentáře k filmu 83+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Ledové království

Animační studia Walta Disneyho uvádějí snímek Ledové království, velkolepou dobrodružnou komedii inspirovanou pohádkou Sněhová královna z pera Hanse Christiana Andersena. Nebojácná a věčně optimistická Anna se vydává na velkolepou výpravu v doprovodu drsného horala Kristoffa a jeho věrného soba Svena, aby nalezla svou sestru Elsu, jejíž ledová kouzla uvěznila království Arendelle do věčné zimy. Na své pouti se Anna a Kristoff setkávají s podmínkami, které si nezadají s nejvyššími velehorami světa, mýtickými trolly a legračním sněhulákem Olafem, a navzdory drsným živlům se zoufale pokoušejí zachránit království dříve, než bude zcela pozdě.


O filmu

obrazek
Snímek Ledové království se inspiruje klíčovými prvky pohádky Hanse Christiana Andersena Sněhová královna, která byla poprvé publikována v roce 1845 a která zaujala v minulosti nejednoho člena společnosti Disney včetně samotného Walta Disneyho. Šlo tu samozřejmě o to zprostředkovat atmosféru a témata původního příběhu, ale pojmout ji v duchu klasických snímků společnosti Disney jako Malá mořská víla - další Andersenův příběh, který se na filmových plátnech objevil v roce 1989 - a současně jeho tvůrcům umožnit svobodu k tomu, aby vyprávěli svůj osobitý příběh.

Sněhová královna, příběh o souboji dobra a zla, vypráví o rozbitém zrcadle, kvůli kterému mladý chlapec Kai začne svět vnímat velice negativně. Režisér Chris Buck se tohoto příběhu rozhodl chopit už před několika lety. „Inspirovali jsme se tím vnitřním konfliktem a líbilo se nám celkové poselství, které tu Andersen čtenářům nabízel,“ říká Buck. „Současně nás přitahovala Gerda, dívka, která chce Kaie zachránit. Její základní vlastnosti - optimismus, láska, síla a odhodlání - se staly základem Anny.“

Samotná sněhová královna ale tvůrcům filmu zamotala hlavu. Podle Jennifer Lee, která se k týmu nejprve připojila jako scenáristka a teprve poté jí Buck nabídl možnost podílet se na režii, je Andersenova verze jeho titulní postavy poněkud tajemná. „V původním příběhu jde spíše o symbolickou bytost,“ říká Lee. „Věděli jsme, že v Ledovém království bude muset působit konkrétněji.“

„Chtěli jsme, aby byl náš film současný i nadčasový,“ pokračuje Lee. „Chtěli jsme natočit něco moderního, čemu by všichni rozuměli, a uvědomili jsme si, že tím, kvůli čemu často vnímáme věci negativně a co ohrožuje naše vztahy, je strach. Každá scéna ve filmu svým způsobem podporuje témata rodiny a lásky, a skutečné lásky a strachy. A právě strach je tím, co žene Elsu.“

Elsina neschopnost zvládat své schopnosti tvorby sněhu a ledu vyjde najevo, když se s Annou ještě jako děti hrají. Elsina kouzla mladou Annu ohromují - děvčata postaví sněhuláka, kterého pojmenují Olaf, a hrají si mezi závějemi sněhu v jejich domově. Ale kouzla se Else vymknou zpod kontroly a Anna se zraní. Elsa se od té doby každý den obává, že Anně znovu ublíží, a následkem toho se vyhýbá právě té osobě, na které jí nejvíce záleží. „Anna, která si na celou událost nepamatuje, se s Elsou vytrvale pokouší sblížit,“ říká Buck.

Na Kristen Anderson-Lopez a jejího manžela a tvůrčího partnera Roberta Lopeze,kteří úzce spolupracovali s režiséry a scenáristy, velice zapůsobila představa Anny, kterou si její sestra snaží držet od těla. „Čím jiným by si vás získala na svou stranu více než tím, když vidíte, jak po celé dětství naráží na neprostupnou zeď?“ ptá se Anderson-Lopez.

„Potřebovali jsme se podívat na Anniny city,“ pokračuje Anderson-Lopez. „Potřebovali jsme ji pochopit a ukázat, co v životě téhle veselé a optimistické mladé dívky chybí. Scéna, kdy vidíme obě sestry na opačných stranách zavřených dveří, je jednou z nejvýmluvnějších scén celého filmu.“

Tvůrci filmu si uvědomili, že ráno před Elsinou korunovací bude pro Annu představovat nový začátek. Chtěli nyní již dospělou Annu divákům představit písničkou, ale to se ukázalo jako velice nelehký úkol. „Konkrétně s touhle písničkou jsme měli spoustu práce, protože musela zajistit spoustu různých věcí,“ říká Anderson-Lopez. „Musela Annu představit jako optimistickou a aktivní osobu, ale současně jako někoho, kdo by se měl v průběhu filmu dočkat naplnění.“

Řešení vzešlo z rozhovoru, při kterém kdosi zmínil slova 'poprvé za celou věčnost', která zaslechl prezident společnosti Walt Disney Music Chris Montan. „To je ono! To je Annina píseň! zvolal jsem,“ vzpomíná Montan. „Byl to prostě jeden z těch klasických okamžiků. Poprvé za celou věčnost budu volná. Možná někoho potkám. Možná začnu žít svým životem. Bylo to velice vzrušující.“

Píseň poukazuje na Anninu touhu po vzájemném lidském kontaktu, a současně zdůrazňuje, jak si jsou se svou starší sestrou Elsou vzdálené. Když se ale obě sestry střetnou a dojde k nehodě, která všem odhalí Elsino dlouho střežené tajemství, prchá Elsa z Arendelle a za sebou zanechává zmrzlé ledové království - a současně nachází svobodu, po které tak dlouho toužila.

Tato svoboda byla podle skladatele Roberta Lopeze klíčovým prvkem při skládání hudby pro celý film. „Let it Go“ byla první skladba, kterou tvůrci filmu vytvořili. „Od té jsme se odráželi,“ říká Lopez. „Chtěli jsme napsat tu nejpůsobivější píseň, jakou jsme dokázali, protože jsme věděli, že Elsa v daný okamžik prožívá něco zcela výjimečného.“

Na tvůrce filmu udělala tato píseň dojem - dokonce do té míry, že upravili některé scény, které se ve filmu nacházely před ní. „Let It Go byla první skladba, která nám do filmu dokonale zapadala, protože nám pomohla definovat postavu Elsy,“ říká Lee. „Sděluje tak trefně a působivě to, jak se cítí, že jsme museli trochu ustoupit a zajistit, abychom si v rámci děje tuto píseň 'zasloužili' - abychom mohli ukázat, jak se v této pozici ocitla.“

obrazek
Zjištění, jaké tajemství Elsa tak dlouho tajila, přiměje Annu k vážným krokům, aby celou situaci napravila. Na své pouti, na které se snaží Elsu najít, se setkává s Kristoffem, drsným horalem, kterého požádá o pomoc, ovšem tomu se do pomáhání příliš nechce. Kristoff s Annou jsou nuceni čelit nelítostnému počasí, vlkům - a setkávají se také se zvláštně povědomým sněhulákem Olafem, který zaskočí nejen je, ale také diváky. „Když Elsa prchá z Arendelle,“ popisuje Lee, „začíná si pohrávat s kouzly, která se tak dlouho bála používat. Sněhulák, kterého vytvoří, je produktem jejích vzpomínek na veselejší časy, které s Annou strávila, když byly malé. Olaf představuje čistou nevinnost a dětskou radost. Jakmile jsme mu do vínku nadělily tyhle dvě vlastnosti, okamžitě jsme měli spoustu nápadů, jak ho využít. Je legrační přesně tak, jak dokáží být legrační děti. Je zcela nedotčený okolním světem. Není zatížený žádnými dilematy o strachu a lásce. Je ztělesněním lásky.“

Podle Del Vecha je Olaf příkladem skutečné krásy filmu Ledové království. „Ačkoliv v našem filmu najdete všechno, co diváci očekávají od filmu společnosti Disney - humor i emoce - pouští se současně neočekávanými směry. Právě to se mi na tomhle filmu tak moc líbí.“

Podle režiséra Chrise Bucka postavy Ledového království vznikaly postupně a průběžně. „Vzhledem ke komediálnosti, akčnosti, dobrodružnosti i emotivnosti tohoto filmu musely mít naše postavy skutečnou hloubku,“ říká. „Chtěli jsme, aby působily reálně - dokonce i v kouzelném světě - aby s nimi diváci mohli navázat skutečně osobní vztahy.“

Anna je spíše odvážná než vznešená a občas je schopna jednat rychleji než přemýšlet. Ale je to také ta nejoptimističtější a nejstarostlivější osoba, jakou kdy můžete potkat. Touží znovu navázat vztah se svou sestrou Elsou, aby si znovu byly tak blízké jako v dětství. Když Elsa nedopatřením vypustí na svět kouzelné tajemství, které království Arendelle uvrhne do věčné zimy, vydává se Anna na nebezpečné dobrodružství s cílem vše napravit. Je odhodlána zachránit jak království, tak svou rodinu.

„Ztělesňuje spoustu dívek, v jejichž společnosti jsem vyrůstala,“ popisuje Annu režisérka Jennifer Lee. „Můžeme ji považovat za klasickou moderní dívčí hrdinku. Je silná a nebojácná - svým způsobem - ale má své chyby. Není dokonalá a to se mi na ní líbí. Jako postava se postupem času skutečně vyvíjela a stala se tím, kým je nyní.“

Vedoucí animátorka Becky Bresee, která měla na starosti tým, zodpovědný za Anninu animaci, při práci na této postavě využila nástroj, který používá velice často, pokud chce dosáhnout realistické animace: své vlastní tělo. „Místo náčrtků jednotlivých scén jsem se prostě natočila, jak dané scény přehrávám. Obvykle takový záběr opakuji mnohokrát dokola, abych se ujistila, že mám k dispozici přesně ten výkon, jaký jsem potřebovala - i když se nezřídka následně vracím k úplně prvnímu pokusu, protože bývá nejupřímnější.“

Producent Peter Del Vecho skládá poklonu nástrojům, které animátorům při práci na Ledovém království pomáhaly s realističtějšími výkony. „Máme tu například prostou scénu, ve které se Anna setkává s Hansem,“ říká Del Vecho. „Na jejím konci se Anna na Hanse znovu podívá, a takřka bez jakéhokoliv gesta je jasné, že se zamilovává. Vzdychne, což většinu lidí rozesměje, protože je jim jasné, na co přesně myslí. Právě takové drobnosti dotahujeme s každým dalším filmem k dokonalosti.“

Elsa navenek působí distinguovaně, odměřeně a stroze, ale ve skutečnosti žije v neustálém strachu z mocného tajemství - narodila se se schopností vytvářet led a sníh. Je to úžasná schopnost, ale také velice nebezpečná. Elsa, kterou pronásleduje nehoda, při které svými kouzly málem zabila svou mladší sestru Annu, se od ostatních izoluje a neustále se snaží potlačovat své stále narůstající síly. Jak se tento úkol stává stále obtížnějším, nešťastnou náhodou vyvolá věčnou zimu, kterou není schopna zastavit. Bojí se, že se stává monstrem a že jí nikdo, dokonce ani její sestra, nedokáže pomoci.

Idina Menzel, který postavu v původním znění namluvila, ji považuje za výjimečnou. „Elsa je sněhovou královnou - snadno bychom ji mohli vnímat jako padoucha, ale tím ona není. Je to velice komplikovaná a nepochopená osoba. Dokonce opustí domov, aby nemohla ublížit druhým, a výměnou za to nachází osvobození v tom, že konečně může být sama sebou.“

To přichází s písní Let It Go, kdy celá postava prochází obrovskou změnou - navenek i ve svém nitru. „Před touto písní,“ popisuje designér postav Bill Schwab, „se Elsa drží opravdu hodně zpátky, je upjatá, má sepnuté vlasy - navenek působí naprosto dokonale. V průběhu písně se uvolňuje a stává se tím, kým doopravdy je, a všechno se změní - rozpustí si vlasy, její oděv působí magicky. Konečně je svobodná - i když zcela sama.“

obrazek
Podle Paula Briggse, zodpovědného za námět filmu, její nově nalezená svoboda - a pouť, na kterou se následkem toho Anna vydá - zdůrazňuje základní motiv celého filmu, totiž motiv rodiny. „Když dojde k prozrazení jejího tajemství, ze všeho nejvíce potřebuje svou sestru, aby jí stála po boku,“ říká Briggs. „Právě díky síle rodinných pout je tento příběh tak působivý, protože právě její sestra je tím, kdo je ochoten se postavit mezi Elsu a zbytek světa, pokud to bude třeba, a neohlížet se na její kouzelné schopnosti. Jen musí najít způsob, jak toho docílit.“

Kristoff je skutečný muž divočiny. Žije vysoko v horách, kde sbírá led a prodává ho do Arendelle. Poněkud neotesaný Kristoff je silný a přímočarý člověk, který se řídí vlastními pravidly. Může působit jako samotář, ale po svém boku má vždy věrného přítele - soba, který už evidentně leccos pamatuje.

„Líbil se nám nápad na hrdinu, kterého byste ve filmu od Disneyho nečekali,“ říká Buck. „Je to prostě jenom obyčejný chlap. Je neupravený a špinavý a chová se dost překvapivě. Žije v horách mimo Arendelle a jeho nejlepším přítelem je sob jménem Sven.“ „Kristoff je pro příběh velice důležitý, protože nemá problém s konfrontováním Anniných názorů,“ míní Lee.

Podle Schwaba se jeho podoba - stejně jako podoba většiny filmu - inspirovala Norskem. „Věděli jsme, že se jedná o horala - o poměrně extrémního člověka, který žije v divočině,“ říká Schwab. „Takže jsme se inspirovali norskou kulturou Sámů a poměrně hodně jsme ho vymodelovali podle nich. Toužili jsme po někom, kdo je poněkud neotesaný. Ale je to velice silný muž a rozhodně byste na dobrodružné výpravě stáli o to, aby se na ni vydal s vámi.“

Sob se srdcem labradora. To je Sven, Kristoffův věrný přítel, který mu tahá saně a ztělesňuje také jeho svědomí. Stará se o to, aby jeho lidský přítel byl stále tím spolehlivým člověkem, kterého zná a má rád, a činí tak bez jediného slůvka. Ke zdůraznění pointy mu obvykle stačí pár odfrknutí. Svět by mu připadal dokonalý, jen kdyby Kristoff přestal s tím příšerným sobím hlasem, kterým k němu pokaždé mluví (jako kdyby tak sobi snad skutečně mluvili).

„Sven je velice milým, třistakilovým ztělesněním labradora,“ soudí DiSalvo. „Přivedli jsme si k nám do studia skutečného soba, ale jakmile jsme ho tam měli, zjistili jsme, že sobi toho celkem často příliš mnoho nedělají. Takže jsme se rozhodli trochu popustit uzdu fantazii. Kdykoliv na něj Kristoff mluví svým 'svenovským' hlasem, odráží se ve Svenově výrazu to, co mu Kristoff říká.“

DiSalvo říká, že výtvarníci měli na sobovi, kterého si přivedli, možnost studovat sobí konstituci a chování, aby je posléze v případě Svena zkarikovali. Sob jim také předvedl neočekávaný způsob, jak si poradit se svědícím uchem - použil své zadní nohy, stejně jako to dělají psi. Sven si tuto schopnost později osvojil také.

Hans je pohledný šlechtic ze sousedního království, který do Arendelle přijíždí na Elsinu korunovaci. Ve společnosti svých dvanácti bratrů si během dospívání připadal prakticky neviditelný - což Anna velice dobře chápe. Hans je chytrý, pozorný a galantní. Na rozdíl od Elsy Anně slibuje, že ji od sebe nebude nikdy odhánět. Mohl by tedy být přesně tím, na koho celý ty roky čekala.

Anderson-Lopez a Lopez napsali skladbu Love Is an Open Door, aby zdůraznili jiskru, která mezi Hansem a Annou přeskočí. „Ta píseň vysvětluje, proč by se Anna bezhlavě vrhala do manželství s někým, koho zná jediný den,“ říká Anderson-Lopez. „Pokud jí celý život někdo zavíral dveře přímo před nosem a najednou se jedny samy od sebe otevřely, vrhne se k nim tak rychle, jak je toho jen schopna, protože tak dlouho toužila po něčí lásce.“

„Musíme tak nejen chápat, proč by udělala takové unáhlené rozhodnutí, ale dokonce s ním musíme souhlasit,“ dodává Lopez. „Chceme, aby si diváci řekli, že je Hans skvělý a že by si ho měla vzít za manžela. Proto je ta píseň tak optimistická a veselá.“

Olaf má rád vřelá objetí. Tento produkt Elsiných kouzelných schopností je jednoznačně nejpřátelštějším sněhulákem v horách nad Arendelle. Jeho nevinná a vstřícná osobnost a pozoruhodná schopnost se ve správnou i ne tak docela správnou chvíli rozpadnout na kusy vede k nejrůznějším rozpačitým, ačkoliv humorným okamžikům. Možná také sní o té nejnepravděpodobnější věci na světě, ale co ho nerozpustí, to ho posílí.

„Olaf je jednou z nejlegračnějších postav v celém filmu, ale současně vnímá svět velice nevinně, což mu umožňuje říkat věci, které se velice rychle dotknou přímo vašeho srdce,“ míní producent Peter Del Vecho.

obrazek
Tvůrci filmu chtěli využít maximum potenciálu, který postava sněhuláka nabízí, takže pověřili technologický tým vytvořením speciálního programu, který jim v průběhu animace umožňoval tuto postavu rozložit na kusy - a pak ji zase složit - přímo v rámci animačního procesu. „Pro členy animačního týmu byl Olaf takovou velkou skládankou,“ říká Buck. „Je tvořený třemi sněhovými koulemi, které se mohou od sebe oddělit a složit se nějakým jiným způsobem. Mohou se mu pohybovat oči, nos mu může vyjíždět a zajíždět. Ruce z větviček může ztratit. Animátoři s ním mohli dělat cokoliv.“

Scénář snímku Ledové království vyžadoval, aby se film odehrával ve velice dramatickém prostředí plném ledu a sněhu, fjordů i hor. Tvůrci filmu se opět inspirovali původním příběhem Hanse Christiana Andersena, který se odehrával ve Skandinávii. Zdrojem pro vytvoření fiktivního království Arendelle, které se rozkládá u fjordu a zahrnuje prvky jako klasické norské kostely, se stal rozsáhlý studijní výlet produkčního týmu do Norska. Toto velkolepé prostředí je dokonalým místem, kam mohli zasadit příběh Anniny a Kristoffovy pouti.

„Je to v zásadě road movie, takže to, kde se odehrává, je naprosto klíčové,“ míní režisér Chris Buck. „Jedním z mých prvních učitelů byl Eric Larson, jeden z Devíti starců Walta Disneyho. Eric vždycky říkal, že nemusíme vytvářet skutečný svět, ale musíme vytvořit svět uvěřitelný. Takže ačkoliv naše lokace nemají být kopií Norska - chtěli jsme mu vzdát čest a současně si ho upravit po svém - budou divákům připadat povědomé a poskytnou našim postavám svět, který dává smysl.“

Když umělecký vedoucí Mike Giamio začal na filmu pracovat, nastudoval spoustu informací z knih o skandinávských zemích a skandinávské kultuře. Už tehdy identifikoval, co se mu na Skandinávii líbí, aniž by se zabýval konkrétními specifickými místy. Po studijním výletu do kalifornského Solvangu, proslulého svou dánskou komunitou, ale pochopil, že je na čase se více vyhranit. „Pokud se inspirujete nějakou konkrétní kulturou, zajišťujete výsledku jistou dávku pravdivosti,“ říká. „Když jsem začal procházet všechny vizuální prvky, které se mi líbily, bylo to dost zajímavé, protože 80 procent z nich pocházelo z Norska.“

„Chtěli jsme vytvořit kouzelný a dynamický svět, který by dokázaly ihned identifikovat celé generace našich následovníků,“ pokračuje Giamio. „Norsko nám nabízelo prostředí, které jsme dosud nevyužili, a my si říkali, že by bylo skvělé, kdybychom právě jeho dramaticky přirozenou krajinu, architekturu a lidové kostýmy spojili v jeden nový celek. Působí jako svět z klasického filmu společnosti Disney, ale je naprosto nový.“

Giamio se svým týmem odcestoval do Norska, aby zde společně nasákli místní atmosférou, prohlédli si architekturu, prozkoumali místní kulturu a mýty a inspirovali se prostředím pro vytvoření svého fiktivního království Arendelle. Na cestách auty, vlaky a loděmi navštívili pevnosti, hrady, skanzeny, katedrály, fjordy a ledovce. Aby získali cenné poznatky pro tvorbu hradu v Arendelle, navštívili středověký hrad Akershus v Oslo a královský palác Stiftsgarden v Trondheimu, jednu z největších dřevěných budov ve Skandinávii. Umělecký tým se vypravil na lodní výlet po Geirangerfjordu a Sognefjordu, který je se svými 205 kilometry nejdelším norským fjordem (a třetím nejdelším na světě). Fjordy jsou velice známým turistickým lákadlem norské krajiny. Geirangerfjord a Nærøyfjord jsou dokonce na seznamu světového dědictví UNESCO. Když tedy měli jasno v tom, jak by měl film vypadat, začali tvůrci filmu přemýšlet o způsobech, jak toho docílit. A jedním z klíčových úkolů bylo vyrobit chumelenici.

Protože se jedná o film, inspirovaný Sněhovou královnou, bylo jeho tvůrcům samozřejmě od samého počátku jasné, že se film Ledové království bude odehrávat v zimním prostředí. To byl ostatně jeden z důvodů, proč režiséra Chrise Bucka tento příběh lákal. „Dal nám možnost vytvořit svět, který si budou diváci moci vychutnat více než pouze očima - mohli jsme vytvořit místa, na která se budou schopni přenést - místa, kam by se toužili vydat a zažít vše společně s postavami filmu.“

„Bez ohledu na to, kolik volnosti vám sněžné a ledové pláně nabízejí, co se týče možností,“ pokračuje Buck, „je opravdu hodně těžké je vytvořit tak, aby byly uvěřitelné, vycházely ze skutečnosti a poté nás přenesly do kouzelného světa.“

Tým společnosti Walt Disney Animation Studios - od technologů přes umělecké vedoucí, animátory či tvůrce speciálních efektů - se proto musel naučit vyrábět sníh. Doslova. Jedním z prvních úkolů bylo dosažení správného vzhledu pro různé druhy sněhu - mokrý, nadýchaný - a zajistit, aby při kontaktu s nohama či oblečením reagoval tak, jak by sníh reagovat měl. Podle hlavního softwarového technika Andrewa Selleho se při práci na Ledovém království ke sněhu přistupovalo jako k jedné z hlavních postav, a dostalo se mu tudíž zvláštní pozornosti. „Zamýšleli jsme se nad tím, jak se sníh chová a jaké jsou jeho základní vlastnosti,“ popisuje Selle. „Není to tak úplně kapalina. Není to tak úplně pevná látka. Rozpadá se. Dá se umačkat do sněhových koulí. Všechny tyhle odlišné efekty je velice těžké zpracovat současně, takže jsme potřebovali simulátor, který by to udělal za nás. Vytvořili jsme technologii pro tvorbu sněhu, zvanou Matterhorn.“

obrazek
Tento nástroj byl zejména užitečný, když postavy procházely hlubokým sněhem, kdy právě díky němu sníh přirozeně reagoval na každý krok. „Mysleli jsme si, že ho použijeme v několika málo záběrech,“ říká vedoucí týmu efektů Dale Mayeda. „Ale výsledek byl ohromující, takže jsme ho následně používali v průběhu celého natáčení.“

Mayeda se svou kolegyní Marlon West patřily také mezi členy týmu, který se vydal do Jackson Hole ve Wyomingu, aby zde prozkoumal vlastnosti hlubokého sněhu. Oblékli si na sebe nejrůznější kostýmy - včetně dlouhých sukní - aby zaznamenali, jaký vliv na okolní sníh jejich kroky budou mít a jak sníh reaguje na oblečení. „Naše postavy se ve filmu pohybují ve sněhu, kterého je po kotníky, po kolena i po pás,“ říká West. „Takže jsme byli ochotni udělat cokoliv - dokonce i ve sněhu chodit v sukních - abychom lépe pochopili, jak by to měli vypadat a jaký je to pocit.“

Pro potřeby vytváření mělčího sněhu vznikl nástroj zvaný Snow Batcher, který pomáhal tvůrcům filmu s vytvářením stop ve sněhu a dalších sněhových efektů. Rovněž konzultovali odborníky na sníh, aby měli jistotu, že se jejich výtvor chová věrohodně. O své rozsáhlé znalosti vloček a jejich vzniku se s nimi podělil doktor Ken Libbrecht z univerzity Cal Tech. Librecht, který dokonce sněhové vločky v kontrolovaném prostředí vytváří a dokumentuje fáze jejich růstu, jim vysvětlil, jaký vliv mají vlhkost a další podmínky na to, jak se vločky větví a kolik mají plošek, což je důvodem, proč neexistují dvě stejné sněhové vločky. Jeho znalosti pomohly pro potřeby filmu vytvořit 2000 jedinečných typů sněhových vloček. Současně také principy jejich růstu uplatnili při tvorbě Elsina ledového paláce.

Hned zpočátku tvůrci filmu věděli, že jakmile dojde k odhalení Elsiných utajovaných schopností, využije svých kouzel k tomu, aby si vybudovala velkolepý ledový palác. „Vyslali jsme několik členů produkčního týmu do Quebec City do ledového hotelu, aby prozkoumali, jak se od sněhu a ledu odráží světlo a jak se v ledu láme,“ vysvětluje producent Peter Del Vecho.

Stavba, která je každoročně budována nanovo a stojí celkem jen asi čtyři měsíce, je vytvořena z 15 tisíc tun sněhu a 500 tisíc tun ledu. Některé ze zdí jsou přes 120 centimetrů silné. „Je tam zima,“ říká Buck, který hotel během natáčení navštívil. „Bylo úžasné sledovat, jak se sluneční světlo ledem láme. To byla chvíle, kdy jsme pochopili, že Elsin palác může být opravdu ohromující.“

Ale nebylo to snadné. „Na jediný záběr, ve kterém Elsa svůj palác staví, byly potřeba technologie, vytvořené týmem 50 lidí,“ říká Lee. „A je tak komplexní, že jeho jediný snímek se vykresloval 30 hodin. To je dokonalou ukázkou toho, jaké úsilí do našeho filmu vkládáme. A je to také poznat. Elsin palác je nádherný.“

Zmíněná sekvence vyžadovala speciální osvětlení a choreografii, díky kterým palác doslova vyrůstal v reakci na Elsiny kouzlené pohyby. „Led je velice těžké vytvořit uvěřitelně - odlišit ho od skla či plastu,“ říká kameraman a osvětlovač Mohit Kallianpur. „Led je velice prostupný materiál, kterým prochází spousta světla a různě se láme, takže jsme v tomto případě museli častěji než kdy jindy používat raytracing, ale také vymýšlet další technologie.“

Pro Ledové království vznikly nové shadery, které výtvarníkům umožňovaly na led aplikovat textury námrazy, aby tak vypadal realističtěji. Současně využili nástroje zvané modifikátory, takže výtvarníci měli větší kontrolu nad podobou ledu - od čirého přes matný a zpět k čirém v rámci jediné sekvence.

„Rozsah tohoto filmu je obrovský,“ soudí Kallianpur. „Od počtu postav až po počet kostýmů a změn účesů každé z nich - ani v jednom nemá konkurenci.“ Při návrhu kostýmů se Giaimo se svým týmem inspirovali tradičními norskými lidovými kroji, které obsahují pestré a komplikované ozdoby. S ohledem na detaily a množství vrstev si ale práce s nimi vyžádala jisté technické přípravy.

S vrstvením je v počítačové grafice vždy problém, takže bylo k tvorbě kostýmů přistoupeno odlišným způsobem než obvykle, aby bylo možno zachovat autentický vzhled i pohyb kostýmů. Ve filmu Ledové království se tak objevuje více než dvojnásobné množství nástrojů pro práci s látkami, než bylo celkově ve všech předchozích počítačově animovaných filmech společnosti Walt Disney Animation Studios. Výsledkem jsou sofistikovanější a uvěřitelnější kostýmy všech postav, včetně těch, které se objevují pouze v pozadí.

Kromě toho tvůrci filmu kostýmy vytvářeli za pomoci technologií pro tvorbu digitálních vzorů a převedli do digitální podoby vlastnosti skutečných látek, aby zajistili, že se kostýmy postav budou chovat přesně tak, jak by se chovaly v klasickém hraném filmu.

obrazek
Výtvarníci dokázali vytvořit specifickou kombinaci skutečných norských krojů a oděvů s produkty vlastní fantazie. „Obohatili jsme je o jistou hollywoodskou velkolepost a docílili tím vzhledu, který je pro nás velice charakteristický,“ říká Giaimo.

Například rosemaling, dekorativní lidové umění, které prostupuje norskými dějinami, můžeme vidět v průběhu celého filmu - na oblečení, v architektuře a dokonce i v Elsiných kouzlech a ledových výtvorech. Ale podle Giamia je jednoznačně nejpůsobivějším kostýmem v celém filmu Elsin kostým sněhové královny. „Je to patrně ten nejúžasnější kostým, jaký kdy v počítačově animovaném filmu vznikl.“

Jeho podoba, na které tvůrci filmu strávili spoustu času, prošla mnoha změnami. Příslovečnou třešničkou na dortu se stal velký plášť. „Je tvořený ledovými krystalky,“ říká Giamio. „Zezadu je na něm velká ozdobná vločka, obklopená menšími.“

Postavy v Ledovém království mají tradiční účesy, inspirované opět norskou kulturou. Copy - a množství jejich stylů - se ukázaly jako poměrně náročný problém. Aby zdůraznili Elsinu nově získanou odvahu poté, co uprchne z Arendelle, využili tvůrci filmu toho, že se nacházejí v Jižní Kalifornii. Slavný kadeřník Danilo ve studiu v Burbanku experimentoval s různými styly, aby nakonec vytvořil účes, který vidíme ve filmu. Se svými 420 tisíci vlasy má Elsa více než čtyřnásobný počet vlasů oproti průměrnému člověku. (Slavné dlouhé vlasy Rapunzel z filmu Na vlásku byly tvořeny 27 tisíci velice dlouhých vlasů.)

V případě tradičnějších účesů Elsy a Anny bylo třeba využít ještě více zdrojů. Ačkoliv by se mohlo zdát, že nejnáročnějším úkolem, co se vlasů týče, byl pro společnost Disney snímek Na vlásku, pravda je taková, že snímek Ledové království vše posouvá do zcela nových rovin. Byl vytvořen program Tonic (jehož autorem je Brian Whited, tvůrce programu Meander, který umožnil vznik oscarového krátkého filmu Paperman), aby výtvarníkům pomohl vlasy na hlavách organizovat a směrovat tam, kam bylo třeba. „Jakmile jsme rozběhli Tonic, začali naši výtvarníci vytvářet první verze účesů, jakými jsou například copánky na Elsině hlavě během korunovace, za pouhých několik dní,“ popisuje tvůrce počítačové grafiky postav Frank Hanner. „Bez Tonicu by totéž zabralo několik týdnů.“

Klíčovou pro správný vzhled odpovídajících účesů byla také správná simulace jejich objemu. Dosud používané techniky by v případě copánků nefungovaly. S Tonicem měli výtvarníci možnost s objemem účesů pružně pracovat. Nebyl ale uplatněn pouze na ženské postavy. Používal se i pro některé části koní a vlků. Dokonce i za srst na Svenově huňatém krku je zodpovědný Tonic.

Skladatel Christophe Beck, jehož talent se měl možnost projevit v celé řadě filmů včetně oscarového krátkého filmu Paperman či trilogie Pařba ve..., je také autorem velkolepého soundtracku k filmu Ledové království. „Ve společnosti Disney si velice váží hudby,“ říká Beck. „A v animovaném filmu je hudba pro příběh samotný velice zásadní - pomáhá obrazové složce nezanedbatelným způsobem se zprostředkováváním emocí.“

Beckův soundtrack doplňuje osm původních skladeb od Kristen Anderson-Lopez a Roberta Lopeze, mezi něž patří Frozen Heart, Do You Want to Build a Snowman?, For the First Time in Forever, Love Is an Open Door, Let It Go, Reindeer(s) Are Better Than People, In Summer a Fixer Upper.

Beck v něm složil poctu norskému prostředí a odkazuje se na nástroje jako bukkehorn či na pěvecké techniky jako kulning, tradiční způsob svolávání dobytka na pastvě. „V případě tohoto filmu jsem se mohl inspirovat skutečnou předlohou - úžasnou zasněženou krajinou, která je velice působivá. Využití tohoto regionu nám umožnilo uplatnit celou řadu úžasných a zajímavých zvuků, které jsem do té doby nikdy neslyšel - a myslím, že jen málokdo mimo Norsko.“

Tvůrci filmu také povolali na pomoc lingvistu, aby jim pomohl s textem staroseverské písně, složené pro scénu Elsiny korunovace. Vydali se také do Norska, aby zde nahráli ženský sbor Cantus. „Christophe dodává našemu světu vrstvu autentičnosti velice specifickými hlasy a pozoruhodným hudebním jazykem, který respektuje jednotlivé písně a podtrhuje příběh filmu,“ míní režisérka Jennifer Lee.

Soundtrack, který byl nahrán za pomoci kompletního osmdesátičlenného orchestru, představuje také 32 pěvců - včetně Norky Christine Hals, která za své schopnosti kulningu vděčí venkovskému původu.

Beck spolupracoval s Anderson-Lopez a Lopezem na některých aranžmá písni a také na zapracování jejich melodií do soundtracku samotného, často ve velice unikátním, ale povědomém kontextu. V případě Do You Want to Build a Snowman? pak šla podle režiséra Chrise Bucka spolupráce ještě dál. „Tato píseň odráží Anninu verzi toho, co se odehrálo. Elsina je pak reprezentována naopak orchestrálním soundtrackem. Obojí se navzájem nádherně doplňuje a prolíná,“ soudí režisér. „A na konci filmu se celá melodie velice působivým a dojemným způsobem vrací.“

„Našim cílem,“ dodává Beck, „bylo stvořit soudržnou hudební pouť od začátku až do konce.“

Podobné filmy

Byzantium
Věčný život ještě neznamená věčné štěstí. Irsko-britský koprodukční film (2012). Hrají: G....
dnes 23.25
ČT2
Hra o přežití
(Surviving the Game) Bezdomovec Ice-T přišel o dva nejlepší přátele, a proto přijal nabídk...
zítra 00.25
Nova Cinema
Kráska mezi muži
(Beauty & The Briefcase) Novinářka Hilary Duff má pro svůj oblíbený časopis napsat článek ...
zítra 04.55
Nova Cinema
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Vzhledy:
    Vlastni
    Středa 7. 12. 2016 Svátek má Ambrož
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz