fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Podobné filmy    

58% 888 hlasů
5.8 10 888
dětem / animovaný, film / dobrodružný, animovaný, komedie, USA, , 92 min.
Planes
Kinopremiéra v ČR a SK 22.8.2013, DVD od 12.2.2014 a Blu-Ray od 11.12.2013 Magicbox

Režie:
Herci: , , , , , více...


Ukázka
01:19



Ze světa, kde auta mají křídla.
Z oblačných výšin světa filmu Auta přilétají Letadla, animovaný komediálně-dobrodružný snímek nabitý akcí, ve kterém se nám představuje Prášek, práškovací letoun s velkým srdcem a rychlými křídly, jenž sní o tom, že se zúčastní nejúžasnějšího leteckého závodu kolem světa. V cestě mu stojí jen několik poněkud větších problémů - Prášek není tak docela stavěný pro závody, a kromě toho má tak trochu strach z výšek. Navzdory fóbiím se Práškovi za podpory svého učitele z námořního letectva, Skippera, podaří s odřenou vrtulí kvalifikovat do hlavního závodu. Jeho sportovní nadšení a rychlost se ale příliš nezamlouvají obhajujícímu šampiónovi Ripslingerovi, který se neštítí ničeho, jen aby Práška zastavil. Když dojde v průběhu vyvrcholení závěrečného závodu k neštěstí, je Práškova odvaha vystavena skutečné zkoušce. Za podpory přátel starých i nových Prášek vystoupá do výšin, o kterých se mu doposud ani nezdálo, a současně užaslým přihlížejícím dokáže, že svět v oblacích skutečně nezná žádných hranic.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu V porovnání s Auty pořádný pokles. Příběh a grafika jako je zvykem u Pixaru v pohodě, ale Letadla zkrátka nejsou tak zabávná jako Auta. Navíc tam chybí jakýkoli bavič alias Burák. 45%
Všechny komentáře k filmu 35+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Letadla

Prášek je malé práškovací letadlo s bohatou fantazií a velkými cíly. Chce se zúčastnit slavného závodu Letem světem, a proto pilně trénuje rychlé přelety nad kukuřičnými poli i kličkování mezi stromy. Díky přetěžování motoru mu pravidelně shoří těsnění ložisek motoru. Práškova kamarádka ho varuje, že dlouhodobé přepínání motoru může mít tragické následky. Prášek by rád zdokonalil své dovednosti, jeho kamarád mu proto doporučí, aby požádal o pomoc bývalého leteckého instruktora a válečného hrdinu, Skippera. Ten však odmítne s tím, že Prášek nemá v závodě žádnou šanci. Závod se blíží a Prášek musí projevit obrovskou odvahu a vystoupat do výšek, o nichž se mu nikdy ani nesnilo.


O filmu

obrazek
Klay Hall byl leteckým fanouškem dávno předtím, než se projekt Letadla vůbec odpoutal od země. Když ho tedy vedoucí výroby John Lasseter oslovil s dotazem, zda by neměl zájem o režírování celovečerního snímku, který se mezi oblaky odehrává, neváhal ani na vteřinu. „Vždycky jsem letadla zbožňoval,“ říká Hall. „Můj otec byl u námořnictva a jeho otec byl také pilot. Celý život létali a lásku k letectví mi tímpádem předali.“

„Když jsem tady v Kalifornii vyrůstal,“ pokračuje Hall, „vzali jsme si s otcem vždycky hamburgery a colu a šli k místní dráze sledovat přistání a starty. Seděl jsem tam a kreslil, zatímco on hovořil o vlastnostech jednotlivých letadel. Stále pár těch obrázků mám. Když se tenhle projekt objevil, byl jsem na něj tedy dokonale připravený.“

Hallova láska k letectví a jeho zkušenosti ho pro tento snímek předurčily - ale když mu tenhle snímek spadl do klína, pracoval už na jiném projektu. Na doporučení Johna Lassetera strávil Hall více než šest měsíců studiem podkladů a prací na příběhu o stavbě železnice v Americe. „Baví mě historie - stejně jako Johna - a jednalo se o krásný svět plný parních lokomotiv,“ říká Hall. „Zdálo se, že se vše skvěle daří, a poté se mi ozval John. Vzpomínám si naprosto přesně, kde jsem byl, když mi zavolal. Zeptal se mě, jestli bych se nechtěl přeorientovat spíše na letadla. Po tomto dotazu jsem se na okamžik odmlčel - John z legrace říkává, že jsem omdlel, a když jsem se probral, tak jsem se vrhnul rovnýma nohama do práce. Řekl jsem mu, že jestli mám něco ještě raději než vlaky a Divoký západ, pak jsou to letadla.“

Režisér, který vystudoval Cal Arts s dalším animačním veteránem Richem Moorem, režisérem snímku Raubíř Ralf, a také s Andrew Stantonem, do společnosti Disney nastoupil v roce 2005. „Vždycky jsem se podílel na komediích,“ prozrazuje Hall. „Strávil jsem deset let prací na Simpsonových.“

Hall chválí tým, který pracoval na námětu, za to, že se mu podařilo najít tu správnou kombinaci humoru, akce, věrohodnosti a také citů. „Na natáčení animovaného filmu je jednoznačně nejlepší spolupráce s nejrůznějšími lidmi. Myslím, že animovaný film je nejkolektivnějším uměleckým oborem. Pro vytvoření jediného filmu je zapotřebí hotové armády talentovaných lidí.“

Hall, Lasseter a Jeff Howard společně velice záhy během příprav dolaďovali příběh celého snímku. „Seděli jsme spolu v jedné malé místnosti pět nebo šest hodin,“ popisuje Howard, který uvítal možnost spolupráce s Lasseterem. „Všichni ho ohromně respektujeme, co se invence týče - a teď jsme s ním mohli přímo spolupracovat. Právě tehdy se objevil nápad na práškovací letadlo, které se touží stát závodníkem. Pojmenovali jsme ho hned toho prvního dne Prášek a diskutovali jsme o závodech kolem světa, kde by se setkal se závodníky z nejrůznějších zemí.“

„Působilo to prostě přirozeně,“ míní Lasseter. „Máme tu skvělou skupinku nových postav, které se pohybují v různých částech světa - na Islandu, v Německu, v Indii či v Mexiku. Od začátku jsme věděli, že nemohou být průměrné. Náš film musel být skvělý. A také je. Je nádherný. Když řeknu, že jsem z něj nadšený, budu se držet velice při zemi.“

Kouzlo animovaného filmu společnosti Disney začíná pečlivým studiem, které se dotýká všech, od scenáristů přes výtvarníky postav až po osvětlovače. Při přípravách filmu Letadla pak bylo třeba absolvovat skutečně širokou škálu nejrůznějších věcí - od letů ve vrtulnících a dlouhých projížďkách po klikatých venkovských cestách až po výjimečnou možnost navštívit za provozu letadlovou loď. „Věrohodnost je ve filmu jako Letadla vším,“ míní producentka Traci Balthazor-Flynn. „Potřebovali jsme letadla znát skrz naskrz, vědět, jak létají, jak reagují na nejrůznější přírodní jevy a jak znějí. Potřebovali jsme zjistit, jak by si malé letadlo vedlo na leteckých závodech.“

obrazek
Jádrem celého snímku je skutečnost, že byl Prášek stvořen pro jediný účel. „Nepatří vlastně do světa velkých závodů - nakonec, nepatří do světa jakýchkoliv závodů,“ soudí režisér Klay Hall. „Je to jen práškovací letadlo, ale když má možnost zkusit si něco, na co není zvyklý, a čelit velké výzvě, překvapí všechny včetně sebe.“

Hall tvrdí, že klíčem k tomu, aby se hlavní hrdina filmu stal něčím víc, než k čemu byl stvořen, bylo porozumění tomu, jak letadla fungují a jak jsou využívána, což Práškovi umožnilo vymanit se osudu, který mu byl předurčen. „Spolupráce s Johnem Lasseterem je neuvěřitelně inspirativní. Je velkým zastáncem faktického přístupu a získávání tolika informací, kolik je jen možné sehnat.“

Studium podkladů jim pomohlo uplatnit Lasseterovu filozofii: věrnost materiálům. Tento princip při aplikaci na svět filmu znamenal, že se výtvarníci při práci na postavách museli držet fyzické podoby letadel - rozměrů, velikosti i hmotnosti. Křídla nebylo možné ohýbat, trup nešlo protáhnout či zkrátit a vrtule se musely pohybovat přesně jako ty skutečné. Tvůrci filmu tak museli objevit mnohem nenápadnější prostředky k tomu, aby mohli zprostředkovat akci a city.

„Při objevování světa letadel jsme si užili spoustu zábavy,“ svěřuje se Hall. „Měli jsme možnost vyzkoušet si nejrůznější varianty létání - v balónech, v bombardérech z druhé světové války a v různých modelech tryskových a civilních letadel.“

Sean Bautista, dlouholetý pilot, který se stal leteckým a technickým odborníkem filmu, pozval Halla na památný let. „Vydali jsme se z malého letiště ve Fresnu v letounu Travel Air z roku 1926 s otevřeným kokpitem - roztočíte ručně vrtuli, naskočíte dovnitř a nastartujete. Seděl jsem vpředu a měl jsem koženou čepici a letecké brýle. Ten pocit, kdy vám vítr čechrá vlasy a vy slyšíte motor a vychutnáváte si ty mírné zatáčky a jemné klouzání letounu, byl naprosto magický.“

I několik dalších členů štábu v rámci příprav cestovalo - účastnili se leteckých dní, navštěvovali muzea i řadu malých letišť, aby nasákli atmosférou, posílili své znalosti a zaručili, že bude film působit věrohodně. „Připadal jsem si jako dítě, které se ocitlo v cukrárně,“ přiznává Hall. „Měli jsme možnost hovořit s leteckými průkopníky a bojovými stíhači, s veterány z Koreje i civilními testovacími piloty. Měli jsme ojedinělý přístup k Blue Angels a Thunderbirds. Bylo to úžasné.“

Podle Halla se film Letadla odehrává kdesi na Středozápadě. „Prášek je zemědělské letadlo,“ říká režisér. „Chtěli jsme jeho domov situovat někam na venkov Spojených států.“ Kromě toho zjistili, že Středozápad není jen ideálním místem, kde by mohl Prášek žít, ale mají zde také velké zkušenosti s letadly a létáním, takže štáb uspořádal hned několik výletů do této oblasti. Mimo jiné navštívili například Národní muzeum amerického letectva v Ohiu, kde si prohlédli restaurovaný letoun Memphis Belle, Air Force One Johna F. Kennedyho či stíhačku MiG-25 Foxbat. Na leteckém dni Dayton Air Show se setkali s dosud žijícími členy letky Tuskegee Airmen. Kromě toho se tu také proletěli ve 40 let starém vrtulníku Huey a setkali se s USAF Thunderbirds. „Dostali jsme dokonce šanci proletět se v B25, bombardéru z druhé světové války,“ vzpomíná scenárista Jeff Howard. „Létali v doprovodu stíhaček P-51. Dayton byl úžasný.“

V Severní Dakotě navštívilo několik členů štábu muzeum ve Fargu a prohlédli si zde restaurovaný letoun F4U Corsair. Současně si pohovořili s bývalým vojenským pilotem, který v letech 1944 až 1945 létal s bombardérem TBM Avenger. Informace, které zde získali, byly neocenitelné při práci na Skipperovi, zkušeném armádním veteránovi, který pomáhá Práškovi s tréninkem.

V Minnesotě štáb navštívil devět místních letišť. „Mluvili jsme s jedním člověkem, který prohlásil, že jestli hledáme skutečně venkovské letiště, pak musíme jet na jedno, které ani není na mapě,“ popisuje Howard. „Takže jsme se vydali na letiště Leaders Clear Lake, které je v podstatě tvořeno malým hřbitovem letadel v různém stádiu demontáže.“ Malé letiště bylo obklopené poli s kukuřicí a nacházelo se na něm hned několik starých práškovacích letadel a cisteren. Stalo se dokonalou inspirací pro podobu Vrtulákova. „Našli jsme tu také starou cisternu, která inspirovala podobu Chuga,“ říká Hall.

Členové štábu navštívili také letadlovou loď USS Carl Vinson. Tato loď třídy Nimitz se může pochlubit bohatou historií, sahající až do roku 1980, a byla cennou inspirací pro scény, odehrávající se na letadlové lodi. Štáb tu měl možnost sledovat trénink zaměřování a také řadu startů, mezi něž patřil i start stíhačky Hornet, vrtulníků a zásobovacích letounů C-2. „Přistát na letadlové lodi a pak se na její palubě vracet do přístavu, to patří nepochybně do žebříčku deseti nej věcí, které jsem v životě podnikla,“ míní Balthazor-Flynn. „Možnost promluvit si s posádkou byla úžasná - dokonce jsme s některými důstojníky probrali pár dialogů přímo z filmu.“

obrazek
„Na palubě letadlové lodi slouží asi 5000 lidí - řada z nich ve věku kolem 18-19 let,“ dodává Hall. „Bylo mi ctí mít možnost nahlédnout pod pokličku toho, jak funguje naše armáda. Dokonce jsme si měli možnost vyzkoušet i standardní přistání na letadlové lodi, což bylo úžasné.“

V průběhu shromažďování podkladů tvůrci filmu zjistili, že celá řada informací dokonce pomáhá zlepšit příběh filmu. Vzhledem k tomu, že práškovací letadla nelétají výše než 300 metrů, tvůrci filmu uvažovali o tom, že navzdory svým velkým snům může mít Prášek k závodění jisté výhrady. „Není stavěný na velké výšky - nikdy nemusel létat příliš vysoko,“ míní Hall. „Takže dává naprostý smysl, že má z výšek strach.“

Práškův strach z výšek tvůrce filmu přiměl vyhledat odbornou radu specialisty na fóbie, aby se ujistili, že jeho fóbie bude působit hodnověrně. „Věděli jsme, že pokud ji zobrazíme správně, oslovíme mnohem intenzivněji ty z diváků, kteří se s nějakými fóbiemi sami potýkají - ať už jde o strach z výšek nebo o něco docela jiného,“ říká Hall.

„Práškovo chování je nám blízké, protože se všichni něčeho obáváme - někteří více, jiní méně - a všichni musíme čelit situacím, které pro nás nejsou snadné,“ soudí John Tsilimparis. Tento psychoterapeut, kterého štáb oslovil, už pomáhá lidem s panickými poruchami po dvě desetiletí. Akrofobie - strach z výšek - je podle něj charakteristická „točením hlavy, pocením, nevolností, suchem v ústech, třesem, srdečními palpitacemi, intenzivním dýcháním a neschopností mluvit nebo logicky myslet.“

„Práškovo dilema je velice lidské a my jeho bolesti rozumíme,“ pokračuje. „Soucítíme s ním a chceme, aby uspěl. Navíc rádi fandíme outsiderům.“ „Každý z nás byl někdy v životě outsiderem,“ dodává Hall. „Všichni jsme někdy byli v Práškově kůži. Právě tohle povědomí - společně s autentičností, na které jsme velice usilovně pracovali - jsou důvodem, proč ho diváci budou mít rádi a budou mu fandit. A myslím, že to je na návštěvách kina to nejlepší.“

Tvůrci filmu Letadla společnosti Disney toužili po tom, aby jejich svět obývaly postavy, které osloví diváky po celém světě. Proto je i původ postav samotných podobně různorodý - pocházejí nejen z fiktivního městečka Vrtulákova na americkém Středozápadu, ale také ze vzdálených míst, jakými jsou Indie nebo Mexiko, a mají velice rozdílné povahy.

Prášek je letadlo, které sní o velkých věcech. Původem se jedná o práškovací jednomotorový letoun, toužící po účasti v mezinárodních závodech po boku svých velkých vzorů. Skutečnost, že není pro závody příliš předurčen, ho od jeho snů neodrazuje - i když jeho strach z výšek by možná mohl.

Režisér Klay Hall prohlašuje, že je mu příběh malého práškovacího letadla velice blízký. „Tenhle film a moje zážitky z práce na něm jsou v mnoha ohledech paralelou Práškova příběhu. Začínali jsme velice skromně, hodně jsme dřeli a díky sérii šťastných náhod jsme se dokázali probojovat dále, než jsme si kdy mohli představit.“

Herec Dane Cook, který Práška v původním znění namluvil, také vidí se svou postavou jisté spojitosti. „Jako klukovi mi trvalo spoustu let, než jsem zjistil, jaké je moje místo, jak se chci projevit,“ říká Cook. „Nebyl jsem dokonce ani schopen promluvit při vyučování ve třídě - bál jsem se zvednout ruku a přesto jsem chtěl bavit svět. Stejně jako Prášek jsem v sobě musel objevit něco, co mi pomohlo překonat má vlastní očekávání.“

Samotářský starý námořní Corsair Skipper Riley byl leteckým esem a špičkovým instruktorem věhlasné Eskadry Pirátů nebes, než ho nehoda během bojové mise přinutila opustit přední linie a dokonce i nebe. V současnosti se Skipper ostatních straní, ale když mu do jeho poklidného života vtrhne ambiciozní a vytrvalý Prášek, lačný Skipperových znalostí, je vtažen zpátky do víru dění a současně se mu ještě dostane pár nečekaných životních lekcí.

Scenárista Jeff Howard vnímal Skippera jako otcovskou postavu celého filmu. „Snaží se Práška chránit před ostatními a současně ho chce dokonale vytrénovat, aby byl schopen závodit dobře a bezpečně,“ popisuje Howard. „Vidí v Práškovi stopy svého starého já a nechce, aby Prášek prožil to, čím si musel projít sám.“

Bandaska je ztrápený starý dvojplošník a bručoun, jehož nádrž je za každých okolností z poloviny prázdná. Jako výrobce přípravku Vita-močka, speciální - i když nevábné - kombinace vitamínů, minerálů a hnojiva, která dokáže s obilím zázraky, nemá na Práškovy ztřeštěnosti čas ani náladu. Všude je až příliš mnoho obilí, které je třeba popráškovat, a času na to není nikdy dost. Pro Bandasku je práce na prvním místě, a teprve na druhém je...no, další práce.

obrazek
Dottie je ještěrka, která je současně spolumajitelkou servisu Čerpací stanice Chuga a Dottie. Jako Práškova upřímná a praktická kamarádka - a také špičková mechanička - Dottie doufá, že se jí podaří udržet Práškovy sny v reálném světě. Prášek zkrátka není určený pro závody a honba za něčím takovým pro něj může být výslovně nebezpečná. Ale bez ohledu na to, pro co se Prášek rozhodne, mu bude Dottie vždy připravena pomoci.

„Dottie mám moc ráda, je to ohromně loajální kamarádka,“ říká producentka Traci Balthazor-Flynn. „Je silná a inteligentní a nebojí se to dát najevo. V tomhle filmu se objevují velice silné ženské postavy.“

Cisterna Chug je kamarád do nepohody. „Je to Práškův věrný pomocník, nejlepší přítel a kamarád,“ říká Dan Abraham, který vedl tým, zodpovědný za práci na námětu. „Ale není zrovna nejbystřejší.“

Chug je spolumajitelem servisu Čerpací stanice Chuga a Dottie, který pracuje tak usilovně, jako se dokáže bavit, a občas si pochutnává na svém vlastním palivu. Je velice vřelý a je nadšeným zastáncem Práškových závodních snů. Není to zkrátka pouhý kamarád, je mu i trenérem a největším fanouškem. A pokud Chug není náhodou schopen Práškovi nějak pomoci, najde alespoň někoho, kdo to dokáže.

Každý válečný veterán potřebuje oddaného pomocníka, jakým je Sparky. Vstřícný a ochotný Sparky je vždy připraven nabídnout Skipperovi pomocný klíč nebo ho někam odtáhnout. Jsou přáteli už opravdu velice dlouho - Sparky zná Skipperovy osudy a cítí ke starému Corsairovi velkou úctu, ale přesto doufá, že se dočká dne, kdy se Skipper znovu vrátí na oblohu, kam patří.

Jednoznačně nejslavnější osobností leteckých závodů je šampion Ripslinger, který má na svém kontě víc vítězství, než dokáže spočítat, a je obklopen zástupy věrných fanoušků. Navzdory neomezeným finančním prostředkům a špičkovému vybavení se ale světový šampion cítí malým letounem s nulovými závodními zkušenostmi ohrožený. Prášek do Ripslingerova světa zkrátka nepatří a z té představy mu doslova vře palivo. A pokud Prášek ze závodů neodstoupí následkem absence zkušeností, pak má Ripslinger po ruce několik neohrabaných pomocníků, kteří se o to postarají sami.

T. Dan Hofstedt, zástupce hlavního animátora, říká, že každý Ripslingerův pohyb zdůrazňuje jeho zákeřnost. „Jeho pohyby i vlastnosti - včetně tvaru očí - vám oznamují, že je velice bystrý a také poněkud nebezpečný.“

Vedoucí týmu pro 3D zpracování Jason Carter pomohl Risplingerovu povahu zdůraznit volbou hloubky obrazu v jeho scénách. Detaily Práška jsou zabírány z o něco větší blízkosti než detaily jeho protivníka Ripslingera. Šlo o to vzbudit v divákovi dojem, že má k Práškovi poměrně blízko, zatímco Ripslinger si ho drží od těla - doslova.

Závodníci Ned a Zed z Ripslingerova týmu se specializují na sabotáže. Protože nemají dostatek schopností k tomu, aby soupeře předehnali, prostě se jich zbavují a zajišťují tak vítězství svému šéfovi Ripslingerovi. Ani jeden z nich možná není z nejbystřejších, ale dokázali přijít na to, jak vytěžit z Ripslingerovy slávy co nejvíce.

Okouzlující El Chupacabra je v Mexiku legendou, jak vám kdykoliv rád sdělí. Podle Arta Hernandeze, který se podílel na námětu, je „El Chu skutečně velkolepý. Je velký, chová se velice okázale, a i když se nedá výslovně říct, že je namyšlený, rozhodně má slušné sebevědomí. Je hvězdou telenovel a vydává hudební alba. Jeho tvář je k vidění po celém Mexiku.“

Tento Casanova s vášní pro závody (nemluvě o citech k nedosažitelné Rochelle) rozhodně není k přehlédnutí - jeho burácivý hlas a charisma na sebe přitahují pozornost stejně, jako jeho přehnaně velké motory. Ani jeho společníci si nejsou tak docela jisti, kde končí v jeho případě pravda a začíná fikce, ale jedno je jisté: do závodění dává více citů a dramatu, než je ve vyšších letových hladinách vhodné.

Rochelle je odvážná závodnice a pýcha severu. Začala jako poštovní doručovatelka v malých městech v okolí Quebecu, a cestou sbírala recepty na nejrůznější mechanické problémy. Naučila se také létat velice svižně, což ji přimělo k tomu, aby zkusila své štěstí v závodech. Toho Rochelle nikdy nelitovala a nikdy se neohlížela (neměla to ani zapotřebí). Neúnavně ji pronásleduje El Chupacabra, ale vyrovnaná Rochelle je příliš soustředěná na závodění, než aby jeho city opětovala.

Ryan Carlson, hlavní výtvarník snímku Letadla, je také zodpovědný za její podobu, která podle něj skrývala několik problémů. „Jak zařídíte, aby letadlo působilo žensky?“ ptá se Carlson. „Jak vypadá sexy a přitažlivé letadlo?“

obrazek
Prohlašuje, že nezřídka jde o drobnosti. „Jde o něco, co jsem se naučil, když jsem pracoval ve stejném týmu s animátorkou, která se podílela na postavách jako Jasmína nebo Pocahontas. Naučila mě, jak krásná může postava být jen díky několika málo drobnostem. Rochelle je milá a rozhodně krásná.“

Bulldog závodí déle než kdokoliv jiný z aktivních závodníků. Jakožto nejstarší a teoreticky nejmoudřejší pamatuje časy, kdy neexistovaly GPS, kdy závodníci důvěřovali svým umělým horizontům a navigovali podle hvězd. Podle Bulldoga jsou podstatou závodění dvě věci: umění létat a sportovní duch. Tečka. Zatímco si soupeři potají lámou hlavu tím, zda už není stárnoucí závodník za svým vrcholem, ocitá se Bulldog znovu a znovu mezi nejrychlejšími v každém závodě a ukazuje, že jsou takové obavy zcela zbytečné.

Panasijská šampionka Ishani je velice pohledná, ale na trati nemilosrdná. Svou soutěživostí a nemalým nadáním si dokázala získat více než miliardu fanoušků, včetně jednoho začínajícího závodníka, který se na ni obrátí s žádostí o radu. Exotická a tajemná Ishani je plná překvapení, ale nikdy nespouští oči z první ceny.

I její povaha se odráží ve výtvarném návrhu. Má jemné oční stíny, které podporují její ženský vzhled, tak důležitý pro postavu samotnou. „Ishaniny oči musely být velice přitažlivé,“ popisuje Hofstedt. „Podle Disneyho tradic jsou oči ženských postav trochu jinak tvarované. Často například trochu prodloužíme oční víčka, takže zasahují až k duhovce a zorničce. Tak to udělal Glen Keane v Malé mořské víle či Mark Henn s Jasmínou v Aladdinovi. Studovali jsme také rozdíly mezi postavami ve filmu Bambi.“

Její exotičnost dále podtrhuje tetování z henny, které má na vrchní straně křídel a trupu. To navrhl Carlson a finální podobu mu dal výtvarník Scott Seeto. Aby se film Letadla mohl rozletět do světa, byla třeba ojedinělá kombinace studia, spolupráce a tvrdé dřiny. „Velice záhy jsme zjistili, že dokud stáli naši hrdinové koly na zemi, působili věrohodně,“ říká Hall. „Ale jakmile vzlétli - jakmile se začali pohybovat ve všech třech rozměrech - bylo to mnohem těžší. Nejdříve působili dojmem hraček, zavěšených na provázcích.“

Tvůrci filmu si na pomoc povolali Jasona McKinleyho, který zastával úlohu leteckého konzultanta. McKinley, tvůrce, producent a režisér dokumentárního seriálu Dogfights, se specializuje na návrhy leteckých sekvencí pro film a televizi. „V případě každé letecké scény musíte pracovat s obrovským prostorem,“ říká McKinley. „Pohybujete se rychlostmi kolem 500 km/h a to znamená, že pokrýváte obrovsky rozsáhlé území. Takže jsme chtěli, aby to tak diváci skutečně cítili.“

Původně byl sice McKinley pověřen pouze úkolem provést animační tým z fáze storyboardů do fáze previzualizací, ale nakonec byl zodpovědný za to, aby letecké scény působily věrohodně a, jak říká Hall, obecně super. „Jason pomohl našemu týmu zajistit, že tyhle scény působí uvěřitelně - setrvačnost letadel ve vzduchu, jejich hmotnost, přistání a starty, to vše bylo najednou mnohem lepší. Žasli jsme nad tím, o co Jason dokázal tyhle sekvence obohatit.“

McKinleyho klíčová strategie odráží Lasseterův přístup: skutečné rozměry, skutečná rychlost. „Letadla musela mít skutečnou velikost, kulisy musely mít skutečnou velikost, a museli jste s letadly létat přesně tou rychlostí, jakou by ve skutečnosti letěla,“ vysvětluje. „Lidské oko je na pohyb velice citlivé - všichni víme, jak vypadá pták, který letí vzduchem, nebo jak vypadá hozený míč. Máme ve svých mozcích knihovny pohybů a k nim přiřazených vjemů toho, jak tyto pohyby mají vypadat. Jakmile se od fyzikálních zákonů odkloníte, okamžitě každý pozná, že tu není něco v pořádku.“

Ještě předtím, než se stal členem štábu snímku Letadla, už McKinley nastudoval rozsáhlé materiály o základních schopnostech jednotlivých letadel - limity zatáčení, rotace i rychlosti. „Je důležité si uvědomovat omezení každého z letadel,“ míní. „El Chu je větší než Prášek. Jeho zatáčky budou unikátní. Chtěli jsme se vyhnout tomu, aby letadlo zatáčelo příliš pomalu nebo příliš rychle. Když k tomu dojde, začínají vypadat nereálně - jako modely na provázcích.“

McKinley své znalosti uplatnil na téměř 800 leteckých záběrech ve filmu - jeho nejoblíbenější sekvencí je nicméně Práškův vstup do závodního světa, kdy soutěží v severamerických časovkách. „To je chvíle, kdy se změní,“ soudí McKinley. „Přestane být obyčejným práškovacím letadlem a stane se z něj skutečný závodník. Chtěli jsme, aby to byl zásadní okamžik, a nakonec jsme vytvořili sekvenci asi padesáti nebo šedesáti záběrů.“

McKinleyho zkušenosti také ovlivnily způsob, jakým byly pro letecké scény budovány kulisy, a dokonce i rozmístění kamer. Podle Thomase Leavitta, previzualizátora leteckých scén, byly kulisy pro realistický dojem letu naprosto klíčové. „Uvědomili jsme si, že pokud nebudeme mít popředí, středně vzdálenou krajinu a vzdálené pozadí, nebude dojem letu fungovat.“

obrazek
Řešením bylo často pouhé rozšíření kulis tak, aby bylo možno uplatnit skutečnou rychlost letadla. Leavitt dodává, že kulisy ve finále pomohly stran umístění kamer, protože i animované filmy musí rozmísťovat kamery na logická a skutečná místa. „Můžeme kameru umístit na silo nebo na zem, připevnit ji na křídlo letadla nebo na letadlo, které letí vedle. Je to jako komplexní taneční choreografie, kdy mapujeme nejlepší umístění postav a kamer v rámci jediné letecké sekvence.“

Jedním z nejtěžších aspektů věrohodnosti leteckých scén bylo podle tvůrců filmu zachování potřeb příběhu. „Naše postavy si během letu povídají,“ říká Leavitt. „Do rozhovorů automaticky patří gesta, což by nebylo nic výjimečného, ale v případě letadla, letícího skutečnou rychlostí, by i prosté gesto zcela změnilo jeho dráhu. Takže jsme museli pečlivě hledat správnou rovnováhu.“

Autentičnost letu pomáhal zajišťovat také Sean Bautista, který získal pilotní průkaz už na střední škole, aby posléze létal s celou řadou letadel - od Cessen a Piperů přes F4 a F16 až po komerční 747 - a v průběhu své kariéry nalétal tisíce letových hodin. „Byl jsem schopen odpovídat na technické otázky jako třeba 'jak zvýšíte výkon motoru turbovrtulového práškovacího letadla?'“.

Bautista produkčnímu týmu ukázal, jak speciálními manévry, které by se patrně před vstupem na závodní dráhu naučil, zlepšit Práškovy šance. Pomohl štábu s celou řadou letadel a s letem samotným - bral jeho členy na studijní lety. Současně jim pomohl upravit faktickou stránku některých dialogů. „Šli jsme třeba na oběd a oni vytáhli diktafon a chtěli po mně, abych mluvil jako vojenský pilot nebo jako řídící letového provozu. Tihle lidé nepoužívají standardní slang - hovoří v různých zkratkách a je tomu hůře rozumět. Ale když něco takového dáte do filmu, působí pak jako celek mnohem lépe.“

Tvůrci filmu se také rozhodli nahrát zvuky skutečných letadel, aby tím podpořili věrohodnost leteckých scén. „Nahráli jsme práškovací letadla kvůli Práškovi, pár starých dvojplošníků, dvoumotorové letadlo a dokonce i vojenskou F-18,“ říká McKinley, který dodává, že sledovat při nahrávání letadla, jak se k nim blíží rychlostí přes 300 kilometrů v hodině, byl vzrušující zážitek.

Soundtrack k filmu Letadla složil úspěšný skladatel Mark Mancina, který získal cenu Grammy za svou práci na filmu společnosti Disney Tarzan z roku 1999, na kterém se podílel společně s Philem Collinsem. Soundtrack odráží různorodost postav snímku a rozličná prostředí, ve kterých se příběh odehrává.

„Všechny motivy se inspirují pozadím a původem postav,“ říká Mancina. „Prášek je náš venkovan. Skipper je vojenský hrdina ze staré školy. Ripslinger je frajírek.“ Mancina vytvořil své hudební motivy za využití široké škály nástrojů. Osmdesátičlenný orchestr obsahoval nejrůznější strunné nástroje, od elektrických a akustických kytar až po sitary. Na soundtracku se objevují mariachi, ale také samba, techno, polka, árie a heavy metal. Skladatel využil také dvaadvacetičlenného mužského sboru. „Samozřejmě tu máme i hudbu různých národů - britskou, indickou či mexickou, například.“

Film samotný otevírá rocková skladba Nothing Can Stop Me Now, která demonstruje Práškovu touhu stát se závodníkem. Intenzivní kytary mají diváky doslova vtáhnout do příběhu. Skladbu napsal a nazpíval Mark Holman a produkoval ji legendární producent a zvukař Ed Cherney. Píseň samotná zní na pozadí filmu a její alternativní verze zaznívá při závěrečných titulcích.

Mancina tvrdí, že napínavé vyvrcholení filmu obsahuje devět minut intenzivního hudebního vyprávění, které nebylo snadné, ale pomohlo tvůrcům filmu podtrhnout emocionální finále Práškova snažení.

Ve filmu Letadla se také objevují původní skladby You Don't Stop - NYC, kterou napsal Ali „Dee“ Theodore a nazpívali ji Chris Classic a Alana D., a Fly, kterou napsali Jon Stevens a John Fields a nazpíval ji Jon Stevens ze skupiny The Dead Daisies.

O postavách

obrazek
Tým Práška Skočdopole

Prášek Skočdopole
Prášek je letadlo plné nadějí - doslova. Je sice pouhým jednomotorovým práškovacím letadlem, ale představuje si, že se prohání po boku svých leteckých hrdinů na mezinárodních závodech. Skutečností, že se pro závodní létání nehodí, se nenechává od svých snů ani trošku odradit - ale jeho strach z výšek by mohl vše poněkud zkomplikovat. S drobnou pomocí přátel - a jednoho velmi moudrého veterána z druhé světové války - se Prášek vydává na obrovské dobrodružství, ve kterém poměří svou vrtuli s největšími šampiony a vystoupá do výšin, o kterých se mu ani nezdálo.

Skipper Riley
Samotářský starý námořní kapitán byl leteckým esem a špičkovým instruktorem věhlasné Eskadry Piráti nebes, než ho nehoda při jedné z bojových misí vyřadila z aktivní služby a odsoudila k tomu, aby prožil zbytek života na zemi. V současnosti žije Skipper v osamění, ale jeho poklidný život naruší ambiciozní a neodbytný Prášek, který se dožaduje leteckých rad - a dočká se spolu s nimi i několika cenných životních zkušeností. Ale Skipper - který se nikdy zcela nesmířil s tím, co se mu přihodilo - zjišťuje, že i on sám se má ještě co učit, a zatímco trénuje Práška k tomu, aby dokázal létat rychleji a vychytraleji, se z učitele stává žák.

Bandaska
Bandaska je starý a nabručený dvouplošník, pro kterého je každá nádrž vždycky z poloviny prázdná. Jako vynálezce poprašku - unikátní, i když páchnoucí směsi vitamínů, minerálů a mulče, která dokáže při postřiku s úrodou zázraky, nemá Bandaska čas na Práškovo pomatené snění. Je potřeba popráškovat příliš mnoho polí a času je neustále málo. Bandaska řadí práci na první místo, a teprve na druhé...no, další práci.

Dottie
Dottie je vysokozdvižná ještěrka, spolumajitelka a provozní servisu Fill'n'Fly. Jakožto Práškova praktičtější a přímočará kamarádka - a také špičková údržbářka - Dottie doufá, že se jí podaří udržet Práškovy ambice spíše při zemi: Prášek není na závody stavěný a hnát se za podobnými sny je pro něj dokonce nebezpečné. Ať už se ale Prášek rozhodne jakkoliv, Dottie na něj vždy ochotně dohlédne a pomůže mu.

Chug
Cisterna Chug je někdo, na koho je spolehnutí. Jako spolumajitel servisu Fill'n'Fly tvrdě dře - a čas od času se na svém vlastním palivu dokáže pořádně odvázat. Má velké srdce a nadšeně podporuje Práškovy ambiciozní sny. Není pouze jeho kamarádem, je to současně i jeho trenér a největší fanoušek. A pokud nebude v jeho silách pomoci Práškovi ke splnění jeho snů, pak zcela jistě najde někoho, kdo to dokáže.

obrazek
Soupeři Práška Skočdopole

Ripslinger
Ripslinger, který má na svém kontě víc vítězství, než dokáže spočítat, a je obdivován zástupy fanoušků, je bez nejmenších pochybností nejslavnějším leteckým závodníkem - a je si toho vědom. Ale bez ohledu na bezmezné množství financí a prvotřídní vybavení se mistr světa Ripslinger neváhá uchýlit k podrazům - zejména pokud je řeč o letadlu z nějakého zapadákova, které má nulové závodní zkušenosti. Prášek do Ripslingerových závodů zkrátka nepatří a z jeho pouhé přítomnosti šampionovi vře palivo. A pokud snad Práška nevyřadí ze závodů jeho vlastní nezkušenost, pak má Ripslinger po své mocné a bohaté ruce k dispozici pár pomocníků, kteří se o to postarají.

Ned a Zed
Skvělí závodníci z Rozparovačova týmu Ned a Zed se specializují na sabotáže. Protože nemají dostatek schopností, aby soupeře porazili, prostě je likvidují a pomáhají tak svému šéfovi Ripslingerovi k vítězství za všech okolností. Neurvalý a nebezpečný Zed a svérázný Ned možná nejsou těmi nejchytřejšími letadly na letecké ploše, ale rozhodně přišli na to, jak se přiživovat na Ripslingerově slávě.

El Chupacabra
Neuvěřitelně okouzlující El Chupacabra je mexickou legendou (však se ho můžete zeptat). Tento okřídlený Casanova, hnaný svou vášní k závodům (nemluvě o té, kterou cítí k nedobytné Rochelle) rozhodně není skromný a nenápadný - jeho hřímající hlas a charisma na sebe poutají pozornost přinejmenším stejnou, jako jeho obří motor. Jeho pomocníci si nejsou tak docela jisti tím, kde v případě El Chu končí realita a začíná sebeklam, ale jedno je naprosto jisté: do závodů se vrhá s větším odhodláním a teatrálněji, než je ve standardní letové hladině doporučováno.

Rochelle
Rochelle je nelítostná soupeřka a pýcha bílého severu. Za všech okolností sebevědomá a velice schopná závodnice se k závodům dostala během poštovních letů mezi malými městečky v Quebecu, kde současně sbírala domácí recepty na nejrůznější mechanické potíže. Kromě toho se naučila cestovat efektivně a rychle, což ji ve finále inspirovalo k nápadu zkusit to v leteckých závodech. Rochelle se za svou minulostí už nikdy neohlížela (ohlížení ostatně neměla zapotřebí). Je neúnavně pronásledována svůdným El Chu, ale odhodlaná Rochelle se na vítězství v závodech soustředí příliš, než aby jeho city mohla opětovat.

Bulldog
Bulldog závodí déle než kterýkoliv jiný současný závodník. Jakožto nejstarší a možná nejmoudřejší z nich pamatuje doby, kdy neexistovaly GPS systémy, kdy skuteční závodníci důvěřovali svým gyrokompasům a orientovali se podle hvězd. Podstatou závodění jsou podle Bulldoga dvě věci: umění létat a sportovní duch. Tečka. Zatímco jeho soupeři potají přemítají, zda už je stárnoucí letoun za svým vrcholem, dokáže se Bulldog znovu a znovu objevit na předních příčkách výsledkových listin, čímž dokazuje, že tenhle Bulldog rozhodně stále dokáže ukázat zuby.

Ishani
Úřadující panasijská šampionka Ishani z Indie je velice pohledná, ale vysoko v oblacích naprosto nemilosrdná. Svým rychlým létáním a pozoruhodným talentem si získala srdce více než miliardy věrných fanoušků - včetně jednoho začínajícího závodníka, který se na ni obrátí s žádostí o pomoc. Tajemná a exotická Ishani je plná překvapení, ale ze zlaté medaile nespouští oči za žádných okolností.

obrazek
Vedlejší postavy

Bravo a Echo
Bravo a Echo, disponující prvotřídními instinkty, neuvěřitelnými leteckými schopnostmi a výjimečnými výsledky, jsou dva z nejlepších členů Eskadry Piráti nebes. Oba Super Hornety jsou současně nadšenými fanoušky leteckých závodů a jsou obzvláště nakloněni Práškovi, který do závodů vstupuje v barvách Pirátů nebes. A co se závodníků samotných týče, rozhodně není od věci mít po ruce pár vojáků pro případ, že by některé z letadel nezvládlo nezměrné psychické vypětí, které k nejnáročnějším závodům světa patří.

Roper
Oficiální závodní komentátor Roper seznamuje ostatní s pravidly severoamerického Závodu Letem světem v souladu se svou věcnou povahou a svérázným smyslem pro humor. Dá se dokonce říci, že Roper nevynechá jedinou příležitost k tomu, aby ostatním sdělil svůj názor na dění kolem. Se svými mazanými poznámkami a pestrým komentářem je Roper zábavný, ale svou práci v závodním světě a ve společnosti závodníků bere velice vážně.

Colin Nadutý
Vlídný aerostat Colin Nadutý navštěvoval prestižní Školu pro přenosové vzducholodě a svou kariéru zahájil jako moderátor balónových soutěží na pobřeží Pacifiku. Prorazit - takříkajíc - se mu podařilo poté, co si jeho pořadu Sportovní kamera v oblacích všimli producenti televizní stanice Racing Sports Network (RSN).

Podobné filmy

Animáček
Winx Club a Dětský reportér
dnes 05.45
Barrandov
Ninjago
Souboj Pojďte se podívat, jak se žije a bojuje ve světě lega Ninjago... Dánský animovaný ...
dnes 06.50
Prima
Griffinovi VIII (1)
Láska bolí Brian se konečně seznámil se skvělou slečnou. Nechce ale nic uspěchat. Zato je...
dnes 09.10
Prima Cool
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Vzhledy:
    Vlastni
    Úterý 6. 12. 2016 Svátek má Mikuláš
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz