8.1 10 3710
film / drama, USA, , 137 min., od 12 let
Kinopremiéra v ČR 3.3.2005, DVD od 29.8.2005 Hollywood

Ocenění: 2004, Oskar, Film, Ženský herecký výkon (H. Swanková), Mužský herecký výkon ve vedlejší roli (M. Freeman), Režie (C. Eastwood)

02:25

Pokud má smysl bojovat až do naprostého vyčerpání, je to nasazení všeho, co máte, aby se splnil sen, který vidíte pouze vy.
Stárnoucí Frankie Dunn se pokouší usmířit se svou dcerou, nemá však štěstí. Frankie trénuje mladé a nadějné boxery. Nedaří se mu je ale dostat k mistrovskému zápasu. Okolo ringu Dunnovi pomáhá Eddie Scrap-Iron Dupris, bývalý boxer, kamarád a často i zachránce. Zatímco Frankieho poslední talent zahne k jinému managerovi, v tělocvičně se objeví Maggie Fitzgerald. Odstrkovaná a naštvaná, Maggie prahne po tom, aby jí někdo konečně věřil. Dunn jí ale trénovat nechce. Maggie se však na tréninku domluví s Eddiem a postupně si svou houževnatostí získá i Frankieho. Během tréninku se pak oba naučí něco o smutné minulosti toho druhého. Když se ale Maggiin sen začne naplňovat, čeká hrdiny další tragédie. Eastwoodovy snímky charakterizuje autorova tvář. Je v nich tvrdost a smutek, ale prostupuje jimi i nezničitelná a žhavá srdečnost.

Komentář k filmu Na tenhle film jsem se moc těšila. Nepodívala jsem se na trailer, abych si nespoilerovala příběh nebo nezkazila zážitek a udělala jsem dobře. První polovina filmu je plná vtipu, boxu, akce a byla jsem z ní nadšená. Druhá polovina je plná boxu, překvapení a hlavně plná emocí. U druhé půlky filmu jsem nemohla vůbec zastavit slzy, hodně tomu přispěla i skvělá hudba, kterou Clint k filmu složil a úžasný výkon Hilary Swank, opravdu tleskám. Závěr filmu byl pro mně nečekaný a takové příběhy miluju. Jediné, co bych filmu vytkla je pár zdlouhavějších a "ukecanějších" scén, které by ve filmu (dle mého názoru) být ani nemuseli.
Všechny komentáře k filmu 75+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Film ověnčený 5. Oscary (včetně toho za nejlepší film), film, který snad nikdo ve svých reakcích úplně nestrhal (i když vždycky se někdo najde..). Film, kterému momentálně v zámoří chybí už jen necelý milion k prolomení „magické stovky“. Film bez patosu, bez klasických klišé. Takový film snad může napsat snad jen sám život, chtělo by se mi říci. A existuje vůbec nějaký takový film, který by výše uvedené vůbec mohl naplnit? Ano, otázka je to řečnická, protože Milion Dollar Baby všechny tyto věci naplňuje, ale těžko by se hledaly další filmy, které by mohly tato kritéria naplnit. Je vidět, že ten kdo scénář napsal o životě něco ví, stejně jako už „zasloužilý“ Clint Eastwood, který podal skvělý herecký výkon, za který by si Oscara také zasloužil, ale to bych chtěl po akademii asi už příliš.    Přitom základní dějová linie nezní zdaleka tak slibně. Stárnoucí Frankie Dunn (Eastwood), který nakonec podlehne paličatosti jedné servírky (Swanková) a svému jedin... Celá recenze

Popis filmu Million Dollar Baby

Legendární producent (a režisér) Clint Eastwood si vybral Million Dollar Baby, aby navázal na úspěšné drama podle scénáře Paula Haggise Tajemná řeka, které v roce 2003 získalo cenu Akademie: "Na Million Dollar Baby mě zaujalo, že to vlastně vůbec není příběh o boxu," říká Eastwood, "Je to příběh o lásce člověka, který se trápí, protože nemá žádný vztah se svou dcerou. Později si najde jakousi náhradní dceru v dívce, která se chce za všechno na světě stát úspěšnou boxerkou."

Eastwood si ve filmu zahrál Frankie Dunna, profesionálního trenéra boxu a majitele Hit Pit, staré školní tělocvičny, kde, v drsném srdci Los Angeles, trénuje box,. Hit Pit je celý Frankieho život, dělí svůj čas mezi zdánlivě protichůdné činnosti: trénuje boxery a chodí na mši (téměř každý den už 23 let). Nemůže si odpustit, že se své dceři kdysi dávno odcizil, a tak jí posílá každý týden dopis. Dopis se vždycky vrátí, neotevřený, označený "Zpět k odesílateli" "Frankie se chce vykoupit,"říká Eastwood, "Je to irský katolík v letech, který ztratil iluze o církvi, nešťastný, že si nevytvořil žádný vztah se svou dcerou. Dilema s dcerou je pro něj velmi kruté, a nechalo v jeho životě velké prázdné místo."
Za svou kariéru Frankie trénoval a vedl řadu talentovaných boxerů. Někteří se i vypracovali, ale nikdy to nebyl Frankie, kdo jim pomohl až na vrchol. Vždycky svým svěřencům říká, že hlavní je, aby se dobře kryli. Frankieho snaha ochraňovat je _ a sebe _ je ve skutečnosti od něj odvádí. Jakmile se od něj boxeři všechno naučí, odchází k manažerům a chtějí si také pořádně užít v ringu.

"Frankieho nechuť posílat svoje boxery na prestižní zápasy mu způsobila pár zklamání," říká Eastwood, "Je teď příliš konzervativní a nedokáže poznat, kdy je na to boxer připraven. Stále je trénuje, ale v duchu už má spíš odsloužíno."
Frankiemu se podařilo ochraňovat se docela dlouho - do té doby, než se v jeho tělocvičně objevila Maggie Fitzeraldová. Maggie vyrůstala v chudé čtvrti, ale časem se jí podařilo oddělit od sebe svou minulost a soustředit se pouze na svůj cíl: stát se profesionální boxerkou. V boxu Maggie nachází smysl, hrdost, a to nejčistší štěstí, jaké kdy poznala. Box je její všechno. Nevadí jí, že nikdy netrénovala, a že v jednatřiceti letech je považována za příliš starou na to, aby začala. Maggie odmítá vzdát se toho jediného, co pro ní má v životě smysl.
"Jak může někdo chtít stát se boxerem?" ptá se Hilary Swanková, držitelka Oscara za nejlepší ženský herecký výkon roku 1999 v dramatu Chlapci nepláčou. "Přijít do ringu a bít se a dostávat rány jsem nechápala až do chvíle, kdy jsem začala trénovat pro tenhle film. Pro Maggie ale není box jen cesta ven, ale něco, co miluje. Myslím, že to dokážu pochopit, protože když jsem byla malá, žila jsem s rodinou v přívěsu a neměli jsme moc peněz. Začala jsem hrát když mi bylo devět. Hraní jsem milovala a chtěla dělat navždy, podobně jako se Maggie upíná k boxu."
"V boji Maggie Fitzeraldové," říká Eastwood, "Vidíte boj někoho velice ambiciózního, s jen základním vzdělání a velmi malou podporou v rodině. K tomu, co by jí potkalo, kdyby nedosáhla na svůj cíl, se staví cynicky."

Ve Frankiem vidí Maggie muže, který jí může pomoci dosáhnout jejího životního cíle. "Viděla, jak vytrénoval boxery do zkušených zápasníků," říká Swanková, "A upne se na něj. On je pro ní ta cesta. Jakoby měla na očích klapky, neustoupí ani o krok."
Frankie ale v trénování mladé ženy vidí jen samé problémy a když za ním Maggie poprvé přijde, tvrdě odmítne jen s ní o tom diskutovat. "Frankie si nepřipouští, že by ženy mohly zápasit," říká Eastwood, "Je konzervativní. Dokáže uvažovat o boxu jen tak, jak se provozoval dřív. Tenhle předsudek je překážka, kterou musí překonat, aby se pak mohl nadchnout pro myšlenku, že Maggie vezme."
Ve skutečnosti je důvod Frankieho zdrženlivosti mnohem komplikovanější. "Celý život se bránil emocím," říká Eastwood, "Nechce se pouštět do žádného vztahu, ani do vztahu otec -dcera."
Pro Maggie ale "ne" není žádná odpověď a zoufalá tráví v tělocvičně denně mnoho hodin (když zrovna není v práci, pracuje jako servírka), a snaží se učit sama. Postupně Frankieho přesvědčí, že stojí za to pokusit se ji vzít. Boxeři jí opovrhují, jediný kdo ji podporuje, je Scrap, bývalý boxer, který má nyní na starosti tělocvičnu. Scrap Maggie nenápadně sem tam poradí jak si zlepšit techniku, a zároveň nutí Frankieho, aby se na ní víc soustředil.
"Scrap je první, kdo si uvědomí, co všechno se může stát, když se téhle mladé dámě trochu pomůže, i když je Frankie proti," říká Eastwood.

"Scrap vidí, že Maggie má všechno, co potřebuje k tomu, aby to dokázala," říká Morgan Freeman, třikrát nominovaný na Oscara, který zde hraje Eddieho "Scrap Iron" Duprise. "Pamatuje si, že byl kdysi ve stejné situaci a vidí, že Maggie není jen nějaké slečna, vidí že je tam s hlubokým přesvědčením a že to pro ní má opravdu smysl."
S nenápadnou pomocí Scrapa a vlastní vytrvalostí se Maggie postupně zlepšuje. "Scrap vidí, že je Maggie dobrá, její odhodlání a soustředění. A někde mezi tím vším vidí i talent," říká Swanková, "Taky v ní vidí smolaře, kterým, myslím, sám také býval. Ona si ale neuvědomuje, jaký lví podíl Eddie má na tom, že teď s Frankiem spolupracují. Je úžasné, když postava neví o všem, co za jejími zády směřuje k tomu, aby se dostala tam, kam chce."

Mírně haštěřivé přátelství Frankieho a Scrapa je jediný vztah, kterého byli oba za celá ta léta schopni. Eastwood říká: "Frankie a Scrap se oba ve svých životech v něčem zklamali. Scrap má na světě jen Frankieho Ti dva uzavřeli spolu takovou tichou přátelskou dohodu."
"Jsou jako manželé,"komentuje to Freeman, který si zahrál už v Eastwoodových Nesmiřitelných. "Jejich vtipkování je sehrané. Frankie je uzavřený a v mnoha případech svůj hlavní největší nepřítel, ale Scrap ví, že má také velké srdce, které má velkou prasklinu kvůli nepovedenému vztahu k dceři, který nedokáže napravit. Je to neutuchající zdroj bolesti a jediný Scrap o něm ví."
Scrap má ale vlastní bolestný příběh. Jeho kariéra v boxu skončila, když během jednoho zákeřného ponižujícího zápasu oslepl na jedno oko. Frankie Scrapa toho večera ošetřoval, a přestože neměl právo hodit ručník do ringu, vyčítá si, že tehdy do zápasu nějak nezasáhl. "Frankie na tu nehodu často myslí," říká Eastwood, "Ten večer udržoval Scrapa na nohou a pomáhal mu, aby mohl bojovat dál. Byl by rád zápas zastavil, protože byl Scrap ošklivě raněný, ale Frankie mu v přestávkách ránu ošetřoval, takže si Scrap prožil prohru až do konce. To jsou hlavní věci, které Frankieho tíží. A i když mu to nebrání trénovat další boxery, je to rozhodně další důvod, proč nechce trénovat ženy."

Frankie nemůže pochopit, že Scrap by to klidně ve vteřině zopakoval a ví i, že Maggie to cítí stejně; dostane ale šanci tomu porozumět. Přes Eddieho ostré pošťuchování a houževnaté nadšení Maggie Frankie trvá na svém odmítavém postoji. V den jejích 32. narozenin Frankie konečně pochopí bolest a zoufalství, které živí její odhodlanost.
"Maggie si myslela, že ve dvaatřiceti letech už bude šampionka v boxu," vysvětluje Swanková, "Jenže teď tam stojí, celou dobu na sobě pracovala, a pořád nemá trenéra. A není šampionka. To jí zasadí hlubokou ránu. V tu chvíli už není ta statečná dívka, která se snaží získat Frankieho na svou stranu."

Trénink
Role dívky oddané boxu, Maggie Fitzeraldové, byla fyzicky náročná a Hilary Swanková měla před natáčením na trénink pouhé tři měsíce. "Nikdy před tím jsem s Hilary nepracoval," říká Eastwood, "Ale už jsem se s ní párkrát setkal, a jen podle toho, jak se pohybovala, je poznat, že jí atletika nedělá problémy. O jejím hraní jsem neměl nejmenší pochyby, ale věděl jsem, že její úspěch ve filmu bude záviset na tom, jak pilně si roli natrénuje. A ona to dokázala. Má dobrou pracovní morálku, o tom není pochyb."

Herečka tři měsíce pracovala s legendárním trenérem boxu Hectorem Rocou v Gleason´s Gym v Brooklynu. Podle International Boxing Digestu je to jeden z nejlepších trenérů na světě, z mnoha boxerů udělal světové šampiony - vzpomeňme jména jako Iran Barkley, Arturo Gatti, Regilio Tuur a Buddy McGirt.

"Nikdy předtím jsem neboxovala," říká Swanková, "A nejsem si jistá, jestli jsem to úplně chápala. Nemůžete mít úctu k činnosti někoho jiného, dokud si sami nedostanete na jeho místo, alespoň na chvíli. Vzpomínám si, že když jsem poprvé přišla do tělocvičny trénovat s Hectorem, připadala jsem si, že jsem tam špatně. Ale byl tak trpělivý, pilný a nesmlouvavý - opravdu, dohnal mě až do bodu, kdy máte pocit, že víc už nemůžete, a najednou zjistíte, že to jde, a že to jde ještě mnohem dál ... Snažila jsem si vybavit jaký to byl pocit, když jsem se naučila jak někoho správně praštit, abych to dokázala zahrát až se to bude čekat od Maggie." Kromě boxu Swanková několik hodin denně pracovala i se vzpěračem a trenérem Grantem Robertsem. Musela si vypracovat svaly a umět profesionálně zahrát atletku v té nejlepší kondici.

Trénink se vyplatil. Jak pyšně vypráví Eastwood: "Během celého natáčení jsme ani jednou nepoužili dublérku. Hilary všechny zápasy natočila sama."
Díky času, který Swanková strávila v tělocvičně, si herečka mohla uvědomit, jaké to je být boxerkou ve sportu, kterému dominují muži. Zápasila s profesionálními boxerkami jako je čtyřnásobná světová šampionka Lucia Rijkerová, která si ve filmu také zahrála.
"Měla jsem příležitost nahlédnout do jejich životů, vyslechnout si, co mají na srdci," vzpomíná Swanková, "Všichni jsou moc rádi, že se točí tenhle film, konečně budou lidé brát ženy, které zápasí, jinak, respektovat je, protože musí pracovat stejně tvrdě jako jakýkoli boxer. Je příjemné pracovat na něčem, co lidem v nějakém směru otevře oči.

Boxeři, se kterými jsem měla možnost se setkat, mají box moc rádi, jsou mu zcela oddaní. Když jsou v ringu, vidíte, jak veškerý trénink a svou tvrdou práci nasazují do těch tří nebo čtyř kol zápasu. Vidět jak se sportu oddávají je velmi inspirující. Myslím, že mě to za tu krátkou dobu, kdy jsem měla možnost je sledovat, obohatilo i osobně. Je to krásný sport a já jsem díky němu poznala spoustu krásných lidí."

Režisér Clint Eastwood měl o filmu Million Dollar Baby svou představu: "Chtěl jsem, aby to byl tak trochu i historický film," říká, "Přestože se odehrává v současnosti, chtěl jsem aby to vypadalo, že se odehrává v nějaké jiné době. Mohly to být 40., 50., 60., 70. léta. Chtěl jsem, aby byl nadčasový."
V tom režisérovi pomáhal i kameraman Tom Stern (který s Eastwoodem začal spolupracovat už v roce 1982 na filmu Bird a pak na Krvavé stopě a Tajemné řece), a producent Henry Bumstead.
Million Dollar Baby je už dvanáctá spolupráce Clinta Eastwooda s dvojnásobným držitelem Oscara Henry Bumsteadem. Cenu Akademie získal za filmy *The Sting a *To Kill a Mockingbird.
"Henry Bumstead je nepochybně jeden z nejlepších," říká režisér. "I dnes, kdy už mu je 89 let."

"Práci s Clintem mám moc rád," říká Bumstead, "Je skvělý režisér, nikdo není jako on. Mě je teď 89, a v tomhle věku už nebudu pracovat pro nikoho jiného. Máme spolu skvělý vztah. Líbí se mu, co dělám, a věří mi. Ukážu mu pár fotek jak bych si představoval lokality a scény, které je potřeba postavit, a všechno je připraveno ve velkém předstihu."
Hlavní interiér filmu, Frankieho tělocvična Hit Pit, byla postavena v prázdném skladišti v Los Angeles. "Tenhle film je příběh o lidech na okraji společnosti." říká Eastwood. "Představte si malou, omšelou, starou tělocvičnu někde v L.A., spousty lidí, podivínů, kteří přicházejí a odcházejí. Na takovém místě žije Frankie a Scrap."

"Hledal jsem a hledal," vypravuje Bumstead, "A jak jsem spatřil fotku téhle haly, věděl jsem, že to bude dokonalá Hit Pit. Takže jsem Clintovi fotky ukázal a ten souhlasil. Pak jsem mu ukázal plánky, jak si to představuji, jeho kancelář jsem umístil na plošinu nad tělocvičnu, odkud vidí do ringů a má přehled o všem, co je ve scénáři. Clint se na to podíval a řekl: ´Perfektní.´"
Bumstead si dal hodně záležet na zašlosti Hit Pit: "Co se týče věku, jsem puntíčkář," říká, "Znamená to, že musíte vyleštit zdi a strop, aby měli patinu. Všechny světlé pevné součásti a nábytek se musejí upravit, aby měly věk, který mají mít. Moji asistenti, architekti Jack Taylor a Richard Goddard, hlavní malíř Rick Paronelli a vedoucí stavebních prací Mike Muscarella mají zásluhu na tom, že moje práce vypadá dobře. Vždycky říkám: můžu být jen tak dobrý, jak dobrý je můj tým. A oni jsou skvělí."

Million Dollar Baby se točil v různých lokalitách v a okolo Los Angeles, včetně Venice Broadwalk, Eagle Rock a Hollywood Boulevard. Bojové scény se točily v Grand Olympic Auditorium, kde se odehrává mnoho skutečných profesionálních zápasů v boxu, ale i na jiných místech L.A.
"Pro Frankieho bungalov jsme našli skvěle rozvržený domek z tmavého dřeva," říká Bumstead, "Na Venice Boardwalk a Hollywood Boulevard jsme našli restauraci, kde pracuje Maggie, a pro scény, které se odehrávají v Missouri jsme použili lesy blízko Los Angeles a benzínovou pumpu na Lake Avenue v Pasadeně."

Clint Eastwood
obrazek Je dokonalý režisér. jeho kariéra už trvá čtyři desetiletí a ovlivnila různé generace milovníků filmu. Eastwood je jedna z nejplodnějších osobností v dějinách filmu. Nejdřív byl dlouho hercem, později se stal i režisérem a producentem. jeho pozoruhodná práce byla odměňována ohromným kasovním úspěchem a dostalo se jí zaslouženého ocenění. Ve filmovém průmyslu je ceněn i publikem. Jeho neutuchající tvůrčí práce nemá obdob. Clint Eastwood se stal filmovou legendou.
Začátek jeho výše popsané filmové kariéry bylo podepsání smlouvy u Universal Pictures v roce 1955. Přestože jeho kariéra nezačala příliš úspěšně, propracoval se až do dalšího tisíciletí. Hlavní roli si zahrál ve 46 filmech (celkem hrál v 57 filmech), režíroval jich 25 a produkoval 20. Pozoruhodnost jeho práce spočívá v tom, že často svá působení kombinoval - hrál, režíroval i produkoval. To se stalo třináctkrát. Pouze hrál a režíroval v devíti filmech. Produkoval a někdy i hrál ve čtrnácti filmech.
Stejně ohromující jsou i uznání, kterých se Eastwoodovi za ta léta dostalo. V březnu 2003 získal cenu Akademie za celoživotní přínos filmu, a v srpnu téhož roku obdržel od Institutu Henry Manciniho Hank Award, která hodnotí přínos americké hudbě. V lednu 2000 Eastwood obdržel ocenění za celoživotní přínos od New York´s Board of Review. V květnu toho roku získal čestný umělecký doktorát na Wesleyan University a v prosinci převzal Kennedy Center Honors Award. V roce 1999 byl porotou People´s Choice Award nominován na nejoblíbenějšího herce všech dob (cenu People´s Choice Award získal již v letech 1981, 1984, 1985, 1987 a 1998 za nelepšího herce roku).
V roce 1998 Eastwood získal čestného Cézara za celoživotní přínos filmu od Francouzské filmové společnosti a tentýž rok i Zlatého Laurela ve stejné kategorii od Producers Guild of America. Cenu za celoživotní přínos získal i od Amerického filmového institutu a Filmové společnosti v Lincolnově Centru v roce 1996. Prestižní pamětní cenu Irvinga G. Thalberga od Academy of Motion Pictures, Arts and Sciences získal i v roce 1995.
Kritikou uznávané drama Tajemná řeka poprvé uvedené na filmovém festivalu v Cannes bylo nominováno na Zlatou palmu a Golden Coach Award. Tajemná řeka získala šest nominací Akademie (nejlepší film, nejlepší režie, nejlepší herec, nejlepší herec ve vedlejší roli, nejlepší herečka ve vedlejší roli a nejlepší scénář) a dva Oscary (nejlepší herec a nejlepší herec ve vedlejší roli).
Eastwoodovi nebyl filmový festival v Cannes cizí a tak se stal v roce 1994 porotcem a získal nominaci na Zlatou palmu za nejlepší film za své snímky Bílý lovec, černé srdce a Bird v roce 1988 (tento film vyhrál cenu nejlepšího herce a nejlepší zvuk) a za film Bledý jezdec v roce 1985. Za film Bird získal v roce 1989 i Zlatý globus za nejlepší režii, cenu za celoživotní přínos filmu Hollywood Foreign Press Cecil B. DeMille v roce 1988 a Zlatý globus za nejoblíbenějšího herce.

Díky dlouhému a pevnému vztahu Eastwooda a Muzea moderního umění v New Yorku, zde archiváři v roce 1980 jako první vytvořili retrospektivu Eastwoodovy práce a v roce 1993 ji zopakovali. Podobná retrospektiva se uskutečnila v rámci Francouzské kinematéky v roce 1985, v roce 1990 v rámci Walker Art centra v Minneapolis a v roce 1992 v rámci Britského filmového institutu.
Všechno to díky faktu, že Clint Eastwood je prvotřídní filmová hvězda . Když se podíváme na jeho kariéru, musíme obdivovat jeho všestrannost a lehkost, se kterou je schopen pracovat jako herec, režisér nebo producent. V tomto ohledu je Eastwood ojedinělý případ, a to jak v tom, co dokázal, tak i v úspěšnosti jeho práce.

Clinton Eastwood Junior se narodil 31. května 1930 v San Francisku v Kalifornii, vyrůstal v Oaklandu. Nějakou dobu se s rodinou stěhovali z města do města, protože si v období hospodářské krize jeho otec hledal práci. Tato zkušenost na něm zanechala hluboké stopy, přiznává, že mu pomohla vytvořit si žebříček hodnot a utvořit pracovní morálku.
Clint Eastwood je možná nejsvědomitější režisér, který kdy stál za kamerou. Nestrpí žádné plýtvání - ať už jde o čas nebo o peníze. Miluje natáčení filmů a od začátku do konce natáčení mu patří každý den a každý dolar. Když zrovna nepracuje na filmu, žije poklidně v Carmelu se svou ženou Dinou Ruiz Eastwoodovou (byli oddáni v březnu 1996) a jejich dcerou Morgan (narozenou 12. prosince 1996).

Hilary Swanková
obrazek Narodila se v Bellinghamu ve státě Washington. Získala cenu Akademie za nejlepší herečku v hlavní roli za ztvárnění Brandona Teena ve filmu Chlapci nepláčou.
Kromě Oscara má Swanková na svém účtu Zlatý globus za nejlepší herečku v dramatu, nejlepší herečku od newyorských filmových kritiků, losangelských filmových kritiků, chicagských filmových kritiků a od Broadcast Film Critics Association. Od poroty National Board Review získala cenu za objev roku a Premiere Magazine Spotlight Award a byla oceněna Sho West Star of Tomorrow.

Morgan Freeman
obrazek Přestože v newyorských divadelních kruzích si Morgan Freeman udělal jméno jako herec i kritik již dříve, světově proslul svou rolí Easy Ridera ve slavné televizní show pro děti The Electric Company. Získal Drama Desk Award, Clarence Derwent Award a nominaci na Tony Award za výkon, který předvedl v The Mighty Gents v roce 1978.
Mezi Freemanovy televizní role patří produkce NBC The Atlanta Child Murderers s Cicely Tysonovou, produkce CBS The Execution of Raymond Graham. Film Vykoupení z věznice Shawshank, příběh podle románu Stevena Kinga, přinesl Freemanovi jeho třetí nominaci na cenu Akademie.
V roce 1993 Freeman poprvé režíroval. Šlo o film Bhopál v hlavní roli s Danny Gloverem a Afre Woodardovou a brzy poté si Freeman založil vlastní produkční společnost Revelations Entertainment.

Křiváci
(Crudeli, I) S milionem dolarů ukrytým v rakvi by plukovník Jonas mohl obnovit konfederačn...