fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Fotky    

73% 653 hlasů
7.3 10 653
drama / historický, Mexiko/Taiwan/USA, , 161 min., od 12 let
Silence
Kinopremiéra v ČR a SK 16.2.2017 s titulky

Film v kinech
kina  
KlatovyŠumava 20:00
PrahaKino Pilotů 21:00


Režie:
Herci: , , , , , více...




V polovině 17. století je Japonsko zcela uzavřené kontaktu se západními mocnostmi. Křesťanství je zde postavené mimo zákon a křesťané musí svou víru skrývat. Dva portugalští jezuité, otec Rodrigues a otec Garupe, se vydávají do země vycházejícího slunce s velmi nebezpečným cílem: najít svého učitele, otce Ferreiru, který se prý zřekl víry. Japonští feudálové a vládnoucí samurajové jsou odhodláni křesťanství ve své zemi vymýtit. Šířit slovo Boží je jeden z nejtěžších zločinů. Křesťané jsou pronásledováni a brutálně mučeni. Buď se zřeknou své víry, nebo jsou vystaveni nekonečné agónii a bolestivé smrti. Mladé mnichy čeká ta nejtěžší zkouška víry a vytrvalosti, na kterou možná nejsou připraveni…
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Krásný film, výborně udělaný, působivé scény ve vztazích mezi hlavními hrdiny a japonskými křesťanskými ubožaky. Spousta z nás nevědělo, že v Japonsku byla křesťanská komunita, kterou se snažili vládnoucí feudalove zlikvidovat. Kus historie, na kterou Japonci nebudou moc hrdí. Jeden z nejlepších filmů, které jsem během roku viděla. Doporučuji všem, kteří mají rádi historické filmy.
+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

O filmu Mlčení

obrazek
Oscarový režisér Martin Scorsese přináší dlouho očekávaný film o víře a náboženství. Vypráví příběh dvou portugalských misionářů, kteří v 17. století podniknou nebezpečnou cestu do Japonska, aby našli svého učitele, otce Ferreiru a šířili křesťanství. Scénář k filmu napsal Scorsese společně s Jay Cocksem podle knihy japonského spisovatele Šúsaku Endó Mlčení. Kniha zkoumá duchovní a náboženské otázky Božího mlčení tváří v tvář lidskému utrpení.

V roce 1988 se Scorsese na speciálním promítání svého filmu Poslední pokušení Krista pro hlavní duchovní představitele města New York seznámil s arcibiskupem Paulem Moorem. Arcibiskup Moore dal režisérovi jako dárek knihu Mlčení od japonského spisovatele Šúsaku Endó. Ta vyšla v Japonsku v roce 1966, získala prestižní ocenění Tanazaki Prize a stala se velmi úspěšnou. V Japonsku se jí prodalo přes 800.000 ks. Anglické vydání románu o hlubokém zkoumání náboženských motivů a meditace se uskutečnilo o několik let později.

Kniha udělala na Scorseseho velký dojem: „Hlavní téma Endovy knihy bylo v mém životě přítomné už od dětství. Byl jsem vychován v silně katolické rodině a náboženství bylo každodenní součástí mého života,“ říká Scorsese. „Kniha konfrontuje hluboké otázky o křesťanství, se kterými se ještě stále vyrovnávám. Víra, pochybnosti, slabost, lidskost… To jsou témata, která jsou v Endově knize v přímém spojení.“

Scorseseho obrovská úcta ke knize Mlčení se zvyšovala s každým dalším čtením. Na scénáři začal společně s Jay Cocksem pracovat již na sklonku osmdesátých let a filmovou adaptaci knihy měl v plánu jako svůj nejbližší projekt. Ale osud měl jiný scénář. „Stále jsem nebyl spokojen se scénářem, který jsme s Jayem napsali,“ říká Scorsese. Dalším problémem byl nedostatek finančních prostředků na realizaci takového filmu. A tak šel scénář stranou.

V následujících letech však Scorsese strávil spoustu času úvahami nad tématem knihy a s Cocksem pokračovali na dalších verzích jejich scénáře. Trvalo to více než 15 let, než byla scenáristická dvojice se svou prací spokojena.

obrazek
Scorsese říká: „Křesťanství je založeno na víře, ale pokud budete studovat jeho historii, uvidíte, že se v průběhu času muselo přizpůsobovat znovu a znovu, aby víra mohla vzkvétat. Víra je paradox, který může být velmi bolestivý. Na první pohled je protikladné věřit a zároveň klást otázky. Přesto věřím, že tyhle dvě věci jdou ruku v ruce. Jedna vyživuje druhou. Dotazování může vést k velké osamělosti, ale pokud to koexistuje s vírou, pravou vírou, může to skončit v radostném pocitu sounáležitosti. A tohle Endova kniha vystihuje velmi citlivě. Postava otce Rodriguese představuje to, co by se dalo nazvat jako to „nejlepší a nejčistší z katolické víry“, uzavírá režisér.

Scorsese Rodriguese popisuje jako „muže církve“, oddaného bojovníka, neochvějného v odhodlání, neotřesitelného ve své víře. Tedy pokud by zůstal v Portugalsku.

„Místo toho se Rodrigues ocitá ve středu nepřátelské kultury v pozdní fázi období, kdy se společnost snaží zbavit křesťanství. Rodrigues je přesvědčen celým svým srdcem, že bude hrdinou příběhu, který všichni velmi dobře známe: křesťanské alegorie na postavu Ježíše, se svým vlastním Jidášem, zde se jménem Kichijiro,“ vysvětluje režisér.

Jidáš, kterého Scorsese nazývá největším křesťanským padouchem, ztělesňuje to, co režisér považuje za nejpalčivější dilema v křesťanské teologii. „Jaká je role Jidáše?,“ píše. „Co od něj Kristus očekával? Co by se od něj očekávalo dnes?“ … Endo se dívá na problém Jidáše příměji než kterýkoli jiný umělec, kterého znám,“ uzavírá Scorsese.

Tento problém určuje osud otce Rodriguese. „Endo pomalu a mistrovsky obrátí příliv proti Rodriguesovi. Mlčení je příběh muže, který se velmi bolestivě učí, že Boží láska je tajemnější než si myslel, že Bůh nechává na lidech mnoho a přesto si uvědomuje, že Bůh je vždy přítomen, i v jeho mlčení,“ dodává režisér.

V roce 2008 a 2009 řešil Scorsese a jeho tým nejen financování filmu, ale především vhodné lokace. Natáčení v Japonsku by bylo nepředstavitelně drahé, proto se filmaři vydali hledat vhodná místa na Nový Zéland či do Kanady a také na Tchaj-wan. Když se začala rýsovat možnost natáčet Mlčení na Tchaj-wanu, Scorsese se spojil s režisérem Angem Leem, který má s natáčením v této zemi bohaté zkušenosti. Štáb velmi rychle nabyl přesvědčení, že Tchaj-wan je naprosto ideální místo pro zobrazení Japonska 17. století.

Když měli filmaři jasno v lokacích, přišla na řadu jedna z nejdůležitějších otázek. Hlavní priorita byla jasná - najít vhodného herce pro postavu otce Rodriguese. „Herec, který by hrál Rodriguese, musel mít schopnost a porozumění řešit složité otázky, které postavu definují,“ říká Scorsese. „Také jsme museli najít někoho, kdo by takovou postavu hrát chtěl. V průběhu let jsem mluvil s mnoha herci. Někteří hned na začátku řekli, že o takový projekt zájem nemají.“ V průběhu let se Scorsese setkal s mnoha mladými herci, kteří byli příběhem fascinováni, a on zvažoval jejich obsazení. Ale jak šel čas a realizace filmu se posouvala, vybraní aktéři příliš zestárli. Otec Rodrigues je mladý, asi dvacetiletý muž.

obrazek
Hledání hlavního představitele se zintenzivnilo, když se přiblížilo datum zahájení natáčení. Scorsese vyzkoušel několik mladých herců, ale když se setkal s Andrew Garfieldem, bylo to jako zásah bleskem. Garfield měl čerstvou nominaci na cenu Tony za svůj výkon na Brodwayi ve hře Smrt obchodního cestujícího a exceloval v komiksovém akčním filmu Amazing Spider-Man.

„Andrew je ve správném věku, ale co je důležitější, byl jsem přesvědčen, že tu roli dokáže zvládnout,“ říká Scorsese. Takže už stačil jen Garfieldův podpis. „Jak byste mohli říct ne, když Vám volá Martin Scorsese?,“ směje se Garfield. „Nikdy jsem si nepomyslel, že dostanu takovou příležitost.“

Potěšení z nacházející spolupráce se Scorsesem vystřídalo pochopení, o jak velkou výzvu se jedná. „Ten příběh konfrontuje tak hluboké a těžké téma. Je nadčasový, má obrovský přesah do současnosti a je doslova nabitý emocemi,“ říká Garfield. „Hlavní postava zápasí s velkými a důležitými otázkami, tak jako my všichni: Jak žít smysluplný život, život víry? Potácí se v pochybnostech, tak jako my všichni. A to je jen zlomek důvodů, proč mě ten příběh a postava tak zaujaly.“

Natáčení filmu Mlčení začalo 31. ledna 2015 a skončilo 15. května 2015. V Taipei (hlavní město Tchaj-wanu), ve filmovém studiu CMPC vedoucí výroby Ferretti vytvořil historickou část portugalské kolonie Macao a jezuitskou univerzitu. Exteriéry se natáčely v horských oblastech Jinguashi a Tsenguanliaw, obě leží asi hodinu cesty od Taipei.

Vybrané lokace však skýtaly mnoho nástrah. Husté bahno připomínající tekutý písek, skalní svahy s padajícím kamením, balvany, které ztěžovaly chůzi a přepravu filmařského vybavení. Stále se měnící počasí - nestálé povětrnostní podmínky, déšť, mlha, oslepující slunce - to vše se střídalo naprosto nepředvídatelně. Scénář má jednotlivé scény velmi dlouhé. Natočení jedné scény zabralo i několik dní, ale ve filmu to musí působit, jako by se vše odehrálo v několika minutách. Souboj s přirozenými světelnými podmínkami stál hodně úsilí.

Práce na scénáři trvala Scorsesemu tolik let, že nasbíral o daném období obrovské množství informací. „Mlčení se odehrává v roce 1643,“ říká režisér. „První misionáři přišli do Japonska téměř o 100 let dříve, v polovině 16. století. Ve skutečnosti první křesťanský misionář, který vstoupil do Japonska, byl Frances Xavier, zakladatel jezuitského řádu v době politické nestability. To se odehrálo v období, kdy různé klany byly ve válce o kontrolu nad národem. Misijní dílo bylo přímo vázáno na otevření západního obchodu ve velkém měřítku, což byl důvod, proč mezi misionáři z různých zemí vznikaly konflikty. Po celá desetiletí byli misionáři obecně vítaní a tolerovaní. Okolo roku 1600 byl počet Japonců, kteří konvertovali ke křesťanství, odhadován na 200 - 300 tisíc lidí ze všech společenských tříd“.


logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Čtvrtek 30. 3. 2017 Svátek má Arnošt
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz