fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    

65% 1706 hlasů
6.5 10 1706
USA, , 127 min.
Oz the Great and Powerful
Kinopremiéra v ČR a SK 7.3.2013, DVD a Blu-Ray od 3.7.2013 Magicbox

Režie:
Herci: , , , , , více...

Ukázka
01:43



Když se Oscar Diggs, druhořadý cirkusový kouzelník s pochybnou morálkou, dostane z prašného Kansasu do životem pulsující Země Oz, myslí si, že vyhrál v loterii. Sláva a bohatství jsou jeho, dokud nepotká tři čarodějky: Theodoru, Evanoru a Glindu. Oscar se nechtěně zaplete do velikých problémů, kterým čelí země Oz a její obyvatelé, a musí se naučit odlišovat dobré lidi od zlých dřív, než bude příliš pozdě. Kouzelník postupně využívá své magické umění a vynalézavost, aby se proměnil ve věhlasného a mocného čaroděje a především v lepšího člověka.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Pěkná pohádka jak pro děti tak pro dospělé, nevím proč, ale líbilo se mi to mnohem víc než Alenka v říši divů.... Oceňuju efekty, celkem jsem si to užila. :-)
Všechny komentáře k filmu 35+ Napiš komentář k filmu a získej netbook nebo tablet

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Mocný vládce Oz

Druhořadý cirkusový kouzelník Oscar Diggs, který se morálkou zrovna nehonosí, se ze dne na den dostane z prašného Kansasu do úžasné Země Oz a má tím pádem pocit, že vyhrál v loterii, protože ho tu čeká sláva a štěstí. Až do chvíle, kdy potká tři čarodějky


O filmu

obrazek
„Na počátku toho všeho stojí cirkusový podvodník, který je v horkovzdušném balónu vtažen do tornáda a přistane v kouzelné zemi Oz,“ popisuje scenárista Mitchell Kapner původní příběh filmu, inspirovaný dílem autora L. Franka Bauma. „Protože se jmenuje Oz, je jeho příchod zaměněn s předpovídaným příchodem nového velkého vládce celé země. Protože zlá čarodějnice ovládla celou zemi, vzhlížejí její obyvatelé k cizinci jako k očekávanému velkému čarodějovi. Klaní se obyčejnému smrtelníkovi jen proto, že na balónu, kterým přiletěl, vidí jeho jméno.“

„Jedná se o člověka, který se životem protlouká lhaním, protože nemá žádnou skutečnou kouzelnou moc jako zdejší čarodějnice, ale přesto se může stát jejich vůdcem a získat zpět od zlé čarodějnice Smaragdové město,“ pokračuje scenárista v popisu. „Líbí se mi, že od něj všichni očekávají velké věci, ale on nikdy žádné nedokázal. Přesto se je v podstatě schopen stát králem, pokud přesvědčí dostatek lidí. Během toho si uvědomuje, že nejde jen o něj. Musí všechny zachránit.“

„Na postavě Oze se mi líbí, že je to svým způsobem padouch,“ říká spoluautor scénáře David Lindsay-Abaire o nevšedním hrdinovi filmu. „Současně ale chce dosáhnout něčeho vyššího, chce více jak od života, tak od sebe samotného. Chce dokázat velké věci, a na začátku mu jde jenom o peníze a moc a bohatství. Na konci filmu zjišťuje, že v životě záleží na lásce a přátelství. Je to velice lidský příběh.“

„Pro natočení příběhu o Ozovi jsme si nemohli představit lepšího režiséra než Sama Raimiho,“ říká producent Joe Roth. „Sam je jedním z našich předních režisérů, který dokáže natáčet emotivní příběhy, ale bravurně zvládá i vizuální stránku věci. Ve všech ohledech je tím správným režisérem. Pracoval na filmech podobného rozsahu a stylu. Má zkušenosti se spojením světa vizuálních efektů a živých herců. A především plně chápe emoce, které v sobě takový příběh ukrývá.“

Když si Raimi přečetl scénář Mocného vládce Oz, zamiloval si ho. „Podle mého názoru byl velice poutavý a měl skvělou hlavní postavu, která není dokonalá,“ vzpomíná. „Ozova dobrodružství byla zábavná a jeho proměna dodala příběhu pozitivní náboj, který se mi opravdu zamlouval.“

Herci, kteří se na filmu měli podílet, byli nadšeni z toho, že je film svěřen do rukou právě Raimimu. „Stejně jako Baum ve svých knihách vnesl do tohoto filmu Sam neuvěřitelné množství vášně a představivosti a vtipu a lidskosti,“ chválí herečka Rachel Weisz svého režiséra. „A také krásnou schopnost vyprávět příběh, který je nevinný a čistý a pochopí ho i děti. Ale současně je tak trochu odvážnější a humorný, takže se budou bavit i dospělí. Má úžasnou energii a je to vážně skvělý vypravěč.“

„Sam, jak by se shodla většina těch, kteří jeho dílo znají, má skvělou představivost,“ přitaká herec James Franco, který v případě tohoto snímku pracoval s Raimim už počtvrté a zahrál si zde titulního hrdinu. „Se Samem jsem toho natočil více než s kterýmkoliv jiným režisérem a musím říct, že Sam má především ohromný talent, co se týče efektů a tempa a vyprávění vzrušujícího příběhu za pomoci špičkových technologií.“

„Současně mu ale stejnou měrou záleží na postavách a na příběhu,“ dodává herec. „Je to ideální člověk pro zfilmování takovéhoto projektu. A jak Sama znám, vdechne Mocnému vládci Oz život v celé jeho fantastické velkoleposti, a současně půjde o skvělý charakterní film.“

„Tento snímek vysvětluje, jak se všechny ty postavy staly tím, kým jsou, a vysvětluje jejich původ, takže je budete trochu lépe chápat,“ shrnuje vše Mila Kunis. „Všechny postavy jsou díky němu o něco upřímnější a reálnější. A ačkoliv je film zábavný a odvážný, stále je věrný původním konceptům, které vytvořil L. Frank Baum.“

obrazek
Když tvůrci filmu obsazovali všech pět hlavních rolí, měli naprosto specifické představy o tom, koho hledají. „Domníval jsem se, že bychom měli najít mladé a skvělé herce,“ popisuje producent Joe Roth. „James Franco byl nominován na Oscara. Michelle Williams byla na Oscara nominována třikrát. Rachel Weisz Oscara získala. Zach Braff je velice talentovaný herec, scenárista a divadelní i filmový režisér. A konečně Mila Kunis je jednou z nejkrásnějších hereček v Hollywoodu. V našem filmu jsou zkrátka k vidění samí úžasní mladí herci.“

S rolí titulní postavy Oscara „Oze“ Diggse tvůrci filmu oslovili Jamese Franca. „James je velice citlivý člověk a my jsme někoho takového v naší roli potřebovali,“ vysvětluje režisér Sam Raimi. „Potřebovali jsme někoho, kdo vnímá své emoce, protože hraje postavu s dobrým srdcem. Opravdu jsem potřeboval někoho, kdo by se s něčím takovým dokázal popasovat. James je vtipný a sympatický, a kromě toho si dokáže diváka doopravdy získat.“

Franco si roli Oscara Diggse užíval a bavilo ho zkoumat původ tohoto čaroděje. „Na začátku je trochu nepříjemný,“ objasňuje. „Je to kouzelník v potulném cirkusu. Když se ocitne v Oz, všechny problémy, se kterými zápolil ve skutečném světě, se v tom či onom ohledu znásobily do extrému, ale současně mají schopnost ho změnit.“

„Oz byl napsaný specifickým způsobem - zčásti popleta, zčásti podvodník, trochu svůdník, do jisté míry herec...to všechno mě oslovilo,“ dodává Franco. „V jistých ohledech se v něm odráží spousta typicky amerických věcí, přičemž je spojením Charlieho Chaplina a Clarka Gablea. Nešika i okouzlující člověk, ale současně ne člověk, který by mohl být klasickým hrdinou. Přistupuje k problémům originálním způsobem a potácí se v nich. Kvůli tomu všemu mám tu postavu moc rád.“

Franco si také užíval další věci, která souvisela s rolí kouzelníka: musel se naučit skutečné kouzelnické triky. „Začal jsem na filmu pracovat o dva týdny dříve, abych měl čas na přípravy se slavným kouzelníkem Lancem Burtonem z Las Vegas,“ vysvětluje. „Pracovali jsme na tom každý den. Naučil jsem se triky s holuby a s ohněm a také tahat předměty z klobouku a nechat je levitovat. A myslím, že mi to docela jde!“

Jakmile se Francův kouzelník ocitne v Oz, setká se se třemi krásnými čarodějnicemi: Theodorou, Evanorou a Glindou. Glinda, dobrá čarodějnice, kterou ztvárnila Michelle Williams, se ho pokouší přesvědčit, že je země Oz ohrožena zlou Evanorou, a současně doufá, že je odpovědí na dávné proroctví, podle kterého má do země přijít čaroděj a zachránit ji.

„Michelle je velice pozitivní osoba a má velice vnímavou duši,“ popisuje ji Raimi. „Je to milá dívka a přesně někoho takového jsem v roli Glindy potřeboval.“

„“Představuji ve filmu dvě postavy,“ prohlašuje Williams. „Na začátku jsem si zahrála děvče z kansaské farmy, Annie, Oscarovu přítelkyni, a pak samozřejmě představuji Glindu, hodnou čarodějnici. Je to mladší verze Glindy, kterou všichni známe z knížek. Beru Glindu jako čarodějnici, která teprve získává všechny své schopnosti.“

„Annie je někým, kdo vnímá v Oscarovi dobro, i když ten se na své pouti poněkud ztratil. Snaží se ho polepšit, ale on je tak zaslepený svými sny o slávě a bohatství a sny o tom, že se stane uznávaným kouzelníkem, že nevidí, jaký poklad má v její osobě přímo před sebou.“

„Později, když se Oscar dostane do Oz, se s Annie setkává znovu, ovšem tentokrát v podobě Glindy,“ dodává Raimi. „Právě v této nové podobě konečně Oz dokáže podlehnout romantice, kterou svou omezeností v Kansasu nedokázal vnímat. V Oz se z něj stane velký muž, člověk, který si váží druhých tak, jako sama sebe, a jen tehdy si zaslouží, aby ho Glinda milovala.“ „Sam je skvělý spolupracovník,“ říká Williams. „Od okamžiku, kdy jsme se setkali a zahájili zkoušky, jsem cítila, že ať už přijdu s dobrým nebo špatným nápadem, bude z toho mít radost, a proto jsem se snažila mu své nápady sdělovat. Byl pro mě velkou inspirací.“

Williams doufá, že „se diváci prostřednictvím filmu ocitnou v jiném světě, kde je možné naprosto vše a kde jsou oslavovány ty nejlepší lidské vlastnosti. Chtěla jsem natočit film, na který by mohla jít moje dcera, a měla jsem velkou radost, že se mohu podílet na něčem, co má veskrze pozitivní poselství a není to zkažené sarkasmem. Je to film, na který můžete vzít celou svou rodinu.“

obrazek
Její herecká kolegyně a představitelka její filmové protivnice, oscarová Rachel Weisz, si také práci na filmu nemůže vynachválit. „Na roli Evanory mě lákalo to, že jsem si mohla zahrát zápornou postavu,“ říká. „Ona si své zlo opravdu užívá a myslím, že právě to mě na ní lákalo. Scénář mě nadchnul. Podle mého názoru jde o skvěle zpracovaný příběh o původu čaroděje ze země Oz i čarodějnic.“

Režisér Raimi o Weisz v roli Evanory říká: „Rachel je celosvětově velice uznávanou herečkou. Byl jsem nadšený, když tu roli přijala. Dokáže vše zahrát ohromně uvěřitelně a v tomto filmu, plném fantastických prvků, jsem potřeboval herce, schopné zahrát realistické postavy, aby vyvážily okolní fantazii.“

Scenárista Mitchell Kapner, který postavu pojmenoval, zdůrazňuje, že Evanora není v první Baumově knize nikdy jmenována. „Protože o ní nemáme žádné podrobnosti, mohli jsme si ji vymyslet. Takže jsem zvolil jméno Evanora, protože první dvě slabiky znějí podobně jako 'evil', což je anglický výraz pro 'zlý', a navíc takové jméno dobře ladilo se jménem Theodory, její sestry.“ Mila Kunis představuje Evanořinu krásnou a nevinnou sestru Theodoru, kterou snadno manipuluje jak Evanora, tak i okouzlující Oscar Diggs.

„Když se s Theodorou poprvé setkáváme, je to hodná čarodějnice,“ podotýká na adresu této postavy Raimi. „Když se Oscar v Oz objeví, setká se s ní a je okouzlený její krásou. Je nevinná a záleží jí na blahu obyvatel země, takže s ní Jamesova postava dokáže snadno manipulovat. Oscar je v této fázi příběhu velký intrikán a sobecký svůdník. Okouzlí a podmaní si ji a potom ji opustí a zlomí jí srdce.“

„Theodora je velice milá a příjemná čarodějnice, která skutečně touží po tom, aby v zemi vládl mír,“ rozvádí Kunis. „Je to dívka, která chce zoufale věřit v dobro ve společnosti, lidech i světě samotném. Současně tak zoufale zavírá oči před veškerým zlem, že ho vlastně ani není schopna vidět.“

„Když jsme Theodoru psali, chtěli jsme, aby šlo o někoho, kdo se povahově nachází mezi Glindou a Evanorou, ale současně ji obě strany lákají k sobě,“ vysvětluje scenárista Kapner. „Když se s ní setkáváme, miluje svou starší sestru, ale současně chce konat dobro, které představuje Glinda.“

„Theodora je moje mladší sestra, která je hodná, ale současně má v sobě jistou zlobu, protože je to moje sestra,“ přidává se Weisz svým názorem na dynamiku obou postav. „Snažím se ji různými způsoby zlákat na temnou stranu, protože ji potřebuji mít po boku. Pokud dokážu přetáhnout Theodoru na svou stranu, budeme dvě proti jedné a pak bych dokázala porazit Glindu, hodnou čarodějnici.“

Kunis připouští, že nad rolí poněkud váhala, když jí byla nabídnuta. „V jedné větě se spojovalo jméno Sama Raimiho a titul Mocný vládce Oz. Nepřišlo mi to ani tak lákavé, jako spíš děsivé.“

Navzdory svým obavám se ale Kunis rozhodla s režisérem Samem Raimim setkat. „Šla jsem na tu schůzku, která měla původně trvat třicet minut, a nakonec jsme tam strávili asi čtyři hodiny. Rozebrali jsme si mou postavu a scénář a všechno zasadili do reality, což mi bylo velice příjemné.“

„Na filmu Mocný vládce Oz mě asi lákala primárně ta spousta neznámého,“ dodává Kunis. „Nikdy jsem nenatočila nic, co by se tomuhle filmu byť jen vzdáleně podobalo. V takovém případě se musíte pobízet k lepším výkonům a něco takového mi bylo příjemné, protože jsem byla obklopena lidmi, které tolik respektuji - v první řadě samozřejmě mluvím o samotném Samovi.“

Jak Oscar putuje zemí Oz, setkává se se spoustou různých postav. Jednou z nich je okřídlený opičák Finley, kterého namluvil Zach Braff. Zach si zahrál také Finleyho alter ego v Kansasu, postavu Franka, kouzelníkova asistenta.

„Finley je čarodějovým svědomím,“ vysvětluje režisér Sam Raimi. „Když se setká s Ozem, připomíná mu mnoha různými způsoby, co je dobré a co špatné. Oz ho nejdříve neposlouchá, ale časem začne opičáka uznávat. Jeho moudrost si k Ozovi najde cestu. Nejdůležitějším přitom je skutečnost, že je opičák Ozovým věrným přítelem, který mu připomíná, že se nechová tak, jak by mohl, a musí se snažit mnohem více.“

„Na začátku filmu jsem si zahrál Franka, Ozova věrného asistenta,“ popisuje Braff. „Je jeho pravou rukou a Oz ho nedoceňuje.“ „V zemi Oz představuji létajícího opičáka Finleyho,“ pokračuje Braff. „V průběhu filmu spolu podnikají velkolepou pouť a skamarádí se. Finley je něco jako Frankovým ztělesněním a konečně se dočká ocenění a přátelství, po kterém ze strany Oze v Kansasu tolik toužil.“

Braff přiznává, že role počítačově animované postavy ho fascinovala. „Chtěl jsem si zkusit něco nového. Nápad zahrát si uměle vytvořenou postavu ve filmu s živými herci byl zajímavou výzvou. Zajímal mě po všech stránkách.“

obrazek
Stejně jako postavy Annie/Glindy a Franka/Finleyho, má i Panenka svou předlohu v úvodních scénách z Kansasu v podobě dívky v kolečkovém křesle, která sleduje Diggsovo vystoupení a potom ho prosí, aby jí pomohl znovu chodit, což není schopen zařídit. Když se pak později setkává s počítačově generovanou Panenkou, došlo právě ke zničení její vesnice, která je celá z porcelánu. Když Oz pátrá po tom, co se stalo, nachází porcelánovou Panenku ukrytou v jejím domě z čajového šálku. Nemůže chodit, protože má rozbité nohy.

„Její nohy jsou rozbité a tentokrát s tím Oz je schopen něco udělat,“ popisuje James Franco. „Opravdu se překoná do té míry, že si vlivem jeho kouzelného 'léku' začne Panenka myslet, že se skutečně jedná o velkého čaroděje, kterého všichni očekávají.“

„Ve filmu se objevuje spousta různých skupin obyvatel země Oz,“ říká Raimi. Jeho země Oz je obydlena například Mrkaly, strážci Smaragdového města, které režisér popisuje jako „třímetrové vojáky, které zlá čarodějnice zaměstnává, aby zastrašovali obyvatele Smaragdového města. Jsou to její vojáci, společně s jakousi variací na letectvo, okřídlenými paviány.“

Svět země Oz by samozřejmě nebyl úplný bez Mlaskalů, „malých lidiček ze země Oz, kteří rádi zpívají a tančí, tvoří krásné oblečení a jsou obecně velice veselí,“ míní režisér. „Stanou se z nich nedocenění hrdinové našeho filmu. Vytvoří 'podzemní hnutí' Smaragdového města, spojí dohromady ty, kteří věří v Glindu a potají škodí zlé čarodějnici.“

Náčelníka Mlaskalů zvaného Kloub si zahrál zkušený herec Tony Cox. „Kloub pracuje ve městě, je vždy nablízku Evanoře i Theodoře,“ popisuje Cox. „Stejně jako čarodějnice Ozovi nevěří. Je skutečně přesvědčený, že Oscar Diggs je podvodník. Jediným důvodem, proč se s ním vydá na jeho pouť, je hodná čarodějnice Glinda. Kloub je její přítel, ale zlé čarodějnice to netuší.“

„Opravdu usilovně jsme se snažili o to, aby naše mytologické postavy působily lidsky,“ prohlašuje scenárista Lindsay-Abaire. „Doufám, že kromě postav z knížek diváci ocení i tyto naše nové přírůstky. Je to pozoruhodný lidský příběh, který zdůrazňuje vše, co jsme o zemi Oz dosud věděli, a dále tento svět vylepšuje.“

Natáčení snímku Mocný vládce Oz proběhlo kompletně v ateliérech Raleigh Michigan Studios ve městě Pontiac v Michiganu, zhruba 50 kilometrů severozápadně od Detroitu v areálu, ve kterém kdysi bývalo hlavní sídlo společnosti General Motors.

V případě tohoto snímku se Sam Raimi potýkal s nejrozsáhlejším filmovým projektem svého života. „Tenhle film je opravdu gigantický. Ve světě, který L. Frank Baum stvořil, se objevuje spousta různých krajů a zemí a moří a neprostupných pouští,“ vysvětluje Raimi. „Baum v nich popisuje celý vlastní svět, takže nemohlo jít o nikterak komorní film. Ačkoliv byla série o Spider-manovi velice rozsáhlá, šlo o fantastickou postavu ve světě, který všichni známe, na Manhattanu. Nešlo o zcela nový svět. Jenže právě ten Baum stvořil.“

Na pomoc s tvorbou kouzelného světa země Oz si Raimi povolal vlastní skupinu technických kouzelníků a filmových čarodějů, mezi něž patřili kameraman Peter Deming, A.S.C., dvojnásobný držitel Oscara, výtvarník Robert Stromberg, oscarový střihač Bob Murawski, kostyméři Gary Jones a Michael Kutsche, držitel Oscara za vizuální efekty Scott Stokdyk, a maskéři Greg Nicotero, držitel pěti cen Emmy, a oscarový Howard Benzer.

Držitel Oscara Robert Stromberg coby výtvarník realizoval jasnou Raimiho vizi, jak má celý film vypadat. Stromberg vytvořil lokace jako slavnou žlutě dlážděnou cestu či Smaragdové město, ale současně také místa zcela nová, například trůnní síň čarodějnice, lesy (kde se Oz setká s Theodorou) nebo město porcelánových panenek. Celkově dohlížel na tvorbu zhruba třiceti různých lokací.

Raimi o Strombergovu přístupu říká: „Bylo pro mě důležité, abych měl k dispozici kulisy, ve kterých mohou herci hrát. Opravdu jsem chtěl, aby měli k dispozici něco, čeho se mohou dotknout a vidět to. Bylo mi jedno, zda si budou muset představovat svět za okny, ale chtěl jsem, aby se v maximální možné míře jednalo o reálná místa, protože jsem si říkal, že se to odrazí v hereckých výkonech. A myslím, že i Robert Stromberg chtěl docílit přesně téhož, protože jsme tak mohli mít podobu lokací plně pod kontrolou. Všech 700 počítačových grafiků, kteří pracují na postprodukci filmu, se mohou podívat na vzor na dlažebních kostkách a mohou se podívat, jak se sluneční světlo odráží od spadaného listí. Vzor mají před sebou. Jejich úkolem je ten svět rozšířit a zachovat jeho podobu.“

Herci tento přístup oceňovali. „Bylo vzrušující ocitnout se mezi kulisami, protože ten kouzelný svět už neexistoval jenom v naší představivosti,“ míní herečka Michelle Williams, když popisuje výhody práce ve skutečném prostředí namísto virtuálního.

obrazek
„Když jsem žlutě dlážděnou cestu nebo Glindin zámek viděla přímo před sebou, nemusela jsem si prostor kolem sebe představovat,“ dodává. „Sam s Robertem udělali vše pro to, aby se herci cítili při natáčení dobře.“ Jakmile se Oscar ocitne v zemi Oz, měl Stromberg šanci propojit Baumův fantastický svět s klasickými prvky od Disneyho. „Byl jsem v dětství ohromným fanouškem klasických Disneyho filmů,“ vypráví výtvarník o své inspiraci. „Ať už šlo o Šípkovou Růženku, Bambi nebo Pinocchia.“

„Jako kluk jsem měl obrovskou knížku o Disneym a každý obrázek z ní jsem kreslil,“ vzpomíná nadšeně. „Tentokrát jsem dostal příležitost navrhnout zemi Oz pod vlajkou společnosti Disney tak, že jsem vzal klasické Disneyho postupy a dnešními úžasnými vizuálními technikami jim dodal po vizuální stránce na realističnosti.“

Při aplikaci klasického Disneyho stylu na kulisy nádvoří Glendina zámku využil Stromberg takřka veškerých téměř 3000 čtverečních metrů ateliéru 3. „Vymyslel jsem kombinaci tradičního zámku a secese,“ vysvětluje. „Po doplnění dekorativní zeleně se z něj stala tak trochu babylónská zahrada s Disneyho stylizací.“

Vzhledem ke skutečnosti, že Glinda cestuje v bublině, Stromberg tento vizuální prvek zakomponoval do návrhu zámku, ve kterém přebývá. Spolupracoval na něm úzce se svým hlavním malířem Tomem Brownem a konstatuje, že „povrch zámku působí jako běžné zámecké zdi, ale dodali jsme jim jistý třpyt, jistou perleťovost, která připomíná povrch bubliny, duhový vzor, chcete-li, který spatříte jen ze specifického úhlu a ve specifickém osvětlení.“

Skromný Stromberg prohlašuje, že „co se proměny postavy a umocnění hereckého výkonu týče, domnívám se, že kulisy jsou velice cenné. Rád je považuji za něco jako třeba hercův kostým. Pro mě jsou velice důležité pro navození atmosféry, a pokud se mezi nimi bude herec cítit dobře, pak to možná dokáže jeho výkon někam posunout.“

Než mohla Michelle Williams plně ztvárnit hodnou čarodějnici Glindu, potřebovala ještě jednu specifickou věc - kouzelnou hůlku, jejíž tvorbu dostal na starost zkušený rekvizitář Russell Bobbitt.

Hůlka byla jednou z tuctů rekvizit, které Bobbitt pro postavy filmu vyrobil. Mezi ty ovšem není započteno například 5000 zlatých mincí, které Evanora využije, aby Oscara nalákala do svého doupěte, a které mají na jedné straně obrázek žlutě dlážděné cesty a na straně druhé portrét L. Franka Bauma.

„Tři čarodějnice mají každá různé kouzelné schopnosti,“ vysvětluje Rachel Weisz klíčové rekvizity, které každá z postav ke kouzlení využívá. „Mojí kouzelnou schopností jsou blesky, které vysílám z konečků prstů, ale vycházejí ve skutečnosti z amuletu, který mám na krku. Glinda má kouzelnou hůlku, se kterou může ovládat vodu. A Theodora může svým kouzelným prstenem stvořit oheň.“

Bobbitt vytvořil ještě jednu rekvizitu, bez které by se žádná čarodějnice neobešla, a tou je samozřejmě koště. „Koště potkáváme v Glindině světě, kde je čisté a neposkvrněné,“ prozrazuje Bobbitt. „Jakmile se ho zmocní zlá čarodějnice, získá ho pod kontrolu svých schopnosti a to se promění v temnější, pokroucenější verzi.“

„Létám a vznáším se,“ říká Kunis na adresu svých kaskadérských scén v tomto snímku, z nichž většina se týká právě koštěte. „A to do takové výšky, kam až nám to ateliér dovolí, tedy asi 14 metrů. Občas prolétám davy. To, co ve filmu vidíte, jsem všechno točila sama. Bylo to dost šílené. Ale všechno jsem to točila já.“

„Když jsem na tomhle filmu začal pracovat, existovala už první verze scénáře a slyšel jsem, že producent Joe Roth a společnost Disney chtějí celý film natáčet ve 3D,“ vysvětluje Sam Raimi svou první výpravu do světa 3D filmu. „Říkal jsem si, že je to dobrý nápad. Myslím, že v případě tohoto projektu je velice vzrušující skutečnost, že divákům představujeme Baumův fantastický svět a můžeme jim ho ukázat ve třech rozměrech, takže budou schopni vnímat prostor.“

„Sam se při práci na tomto snímku musel vypořádat se dvěma novinkami, s 3D a s digitálními kamerami,“ popisuje kameraman filmu, Raimiho dlouholetý spolupracovník Peter Deming. „Hodně jsme diskutovali o tom, jaké kamery použít, o možnosti natáčet ve 2D a provést konverzi až během postprodukce. O natáčení na filmový pás a následné konverzi do digitálního formátu. Strávili jsme pravděpodobně měsíc přípravami a testy dvou různých 3D systémů, dvou různých kamer a filmu. A poté jsme z toho všeho udělali 2D nebo 3D a porovnávali to.“

„Nakonec jsme se rozhodli pro kamery Red Epic, protože v případě 3D potřebujete dvě kamery, tak jako máme dvě oči,“ vysvětluje zkušený kameraman pracovní postup. „Naše oči jsou poměrně blízko u sebe a neexistuje způsob, jak k sobě dostat takhle blízko kamery. Takže nakonec natáčíte s využitím hranolu a kamery máte nad sebou.“

obrazek
„Náš příběh začíná v Kansasu v roce 1905. Je prezentován černobíle. 3D je velmi minimální. Zvuk bude mono. Když se dostanete do země Oz, roztáhne se obraz do širokoúhlého formátu,“ vysvětluje Raimi prvních 18 minut filmu. „Přejdeme z mono zvuku do plného 7.1, obraz bude plně barevný a 3D efekt velice intenzivní. A já doufám, že tohle vše dá vzniknout velmi unikátnímu diváckému zážitku.“

Když přišlo na řadu natáčení scén Oze s Finleym, počítačově animovanou postavou, vymysleli tvůrci vizuálních efektů nový způsob, jak mohou počítačové postavy komunikovat s herci. „Používám vlastně několik různých způsobů,“ vysvětluje Braff. „Jeden z nich byl ten, že jsem na sobě měl modrou kombinézu a obsluhoval jsem Finleyho loutku. Loutka byla přesně stejně velká jako Finley a vypadala přesně tak, jak bude vypadat v dokončeném filmu. Samozřejmě je během postprodukce z filmu odstraněna a nahrazena počítačovou verzí. To hercům velice pomohlo.“

„Pak jsme používali také systém, kterému jsme říkali 'loutkové video',“ pokračuje Braff. „Sedl jsem si do kabinky s kamerou, zaměřenou čistě na můj obličej. Na place měli herci monitor, ve kterém mě mohli vidět. Měli miniaturní sluchátka, takže mě i slyšeli, a můj herecký výkon byl tímto způsobem zaznamenán, aby podle mých grimas následně animátoři vytvořili grimasy počítačové postavičky.“

Stejné techniky byly použity i pro scény s půlmetrovou Panenkou. Její pouť započala objednávkou na vytvoření půlmetrové loutky, která měla sloužit hercům pro lepší orientaci při natáčení. Na tento popud vytvořili Greg Nicotero a Howard Berger se svými týmy nepohyblivou porcelánovou panenku jako referenční model, podle kterého byla vytvořena funkční marioneta. Tu vytvořil legendární loutkář Philip Huber, který se proslavil zejména svou prací na filmu V kůži Johna Malkoviche.

„Loutka Panenky má 21 provázků,“ zdůrazňuje a porovnává svou loutku s běžnými marionetami, které mají podle jeho slov provázků obvykle jen šest. „Musel jsem jejich počet zvýšit, protože jsme potřebovali nejrůznější dodatečné pohyby. Snažil jsem se provázky dělat co nejtenčí, aby nerušily. Z toho důvodu jsou poměrně křehké.“

Kostyméři Gary Jones a Michael Kutsche měli plné ruce práce, protože pro film museli navrhnout stovky původních kostýmů pro všechny možné fantastické postavy země Oz. Při návštěvě kostymérny zde narazíme na plné skříně nejrůznějších kostýmů, ručně vyráběných klobouků a dalších doplňků. Celkově Jones s Kutschem vytvořili pro snímek Mocný vládce Oz téměř 2000 kostýmů.

Režisér Sam Raimi jejich mimořádné schopnosti objevil při práci na postavách pro film samotný. „Michaleovy kresby zobrazovaly postavy v kostýmech v určité scéně filmu a byly fantastické,“ chválí ho Raimi. „Od samého začátku jsme měli styl, který dokonale zapadal do Robertových výtvarných návrhů. Stejně jako Robert je i Michael Kutsche vizionář a jeho postavy na těch kresbách doslova ožívaly.“

Gary Jones a Michael Kutsche absolvovali několik společných diskusí o náčrtcích kostýmů a o tom, z jakého materiálu by měly kostýmy nakonec být. Kutsche měl velice jasné představy o tom, jak chtěl postavy zobrazit a jaká specifika by měly jejich kostýmy mít. Na Jonesovi pak bylo, aby tyto představy realizoval. „V mnoha případech Michaelovy kresby určovaly, jakou atmosféru má kostým vyvolávat, ale museli jsme velice intenzivně pátrat po správném způsobu, jak toho docílit. Bylo to velké dobrodružství.“

„Já mám ve filmu jen jediný kostým, oblek, který Oz nosí v Kansasu,“ svěřuje se Franco. „Myslím, že mohu s čistým svědomím říct, že je tím nejlepším kostýmem, jaký na sebe za celý film obléknu. Vzhledem k tomu, že v minulosti se lidé oblékali opravdu hezky, jsem si nošení toho obleku poměrně dost užíval.“

O kostýmech sester Evanory a Theodory Kutsche říká: „Mohl jsem u nich začít zcela od základů tím, že jsem se podíval na Robovy kresby a na to, jak si představoval zemi Oz. Z toho jsem odvodil kostýmy, protože v jeho návrzích byla jistá logika a já ji chtěl respektovat.“

„Pro Evanoru, vládkyni Smaragdového města, jsem vycházel z architektury města samotného,“ pokračuje. „Tvary a barvy jejího oblečení odrážejí architektonický styl a atmosféru Smaragdového města, inspirovaného secesí.“

„Nosím v podstatě neustále zelené šaty,“ prohlašuje Rachel Weisz o své postavě. „Hodně se třpytí, je na nich spousta peříček a jsou trochu vojenské, protože jsem tak trochu velitelka vojska Smaragdového města.“

obrazek
„Evanora a Glinda jsou velice zjevně zástupkyněmi světla a temnoty jako kontrastu dobra a zla,“ vysvětluje Jones. „Evanora nosí lesklou zelenou barvu. Glinda má samozřejmě kostýmy takřka bílé, je to neposkvrněná dívka, a my jí vytvořili troje různé šaty.“

Theodoru poprvé potkáváme ve viktoriánském jezdeckém obleku s velkým červeným kloboukem, který vymyslel Kutsche, aby svým postavám dodal více života. „Když poprvé vidíte Evanoru a Theodoru vedle sebe, zjistíte, že se střih jejich oblečení do jisté míry podobá, ale každý z kostýmů působí velice odlišně. Zastupují dva docela jiné světy. Milina Theodora je sportovnější a fyzičtější, zatímco kostýmy pro Rachel více připomínají vládkyni.“

Více než stovka postav ve filmu Mocný vládce Oz vyžadovala práci maskérů, takže se na filmu podíleli odborníci na speciální masky Greg Nicotero a Howard Berger, zodpovědní za všechny netradiční postavy filmu, od čarodějnic přes Panenku až po Mlaskaly či Mrkaly.

„Museli jsme převzít koncepty z knižní série a zapracovat je do světa, který stvořil Sam Raimi, což znamenalo, že se ocitnou ve zcela jiném vesmíru, který musí být svěží a odlišný, ale přesto povědomý,“ popisuje svou práci držitel Oscara Howard Berger.

V průběhu pětiměsíčního natáčení vytvořil Berger se svým týmem v odhadu zhruba 2500 masek. „Když máte každý den na scéně 140 fantastických postav, narůstá to velice rychle,“ objasňuje. „Všechny tyhle postavy mají na sobě nějakou prostetiku, pěnový latex nebo silikon, což znamená tváře, nosy, uši a obočí pro Mlaskaly.“

„Stephen R. Hart, kanadský herec, vypadá a mluví velice specificky,“ prohlašuje Berger o tom, jak tento herec ovlivnil podobu Mrkalů. „Když ho Sam obsadil, okamžitě jsme věděli, že bychom měli ostatní Mrkaly vytvořit tak, aby působili, že jsou z jedné rodiny. Takže jsme veškeré masky vytvořili tak, aby připomínaly Stephena. Aniž bych se ho chtěl dotknout, on prostě vypadá poněkud strašidelně. Působí na vás hrozivě. Je to samozřejmě ohromně milý člověk a má ten nejhlubší hlas, jaký jsem kdy slyšel.“

V případě Mlaskalů se Bergerovi líbila skutečnost, že si pro ně režisér zvolil herce nejrůznějších ras. „Měli jsme tu černochy, Asiaty, Hispánce i bělochy, což bylo sympatické. Velice různorodá skupina, takže jsme mohli pracovat s velkým rozpětím tváří a barev pleti.“

Baker měl ve spolupráci s kadeřnicí a dvojnásobnou držitelkou Oscara Yolandou Toussieng také možnost pracovat na účesech a makeupu pro Glindu, přičemž Baker chválil Williams za to, jak skvěle se s ní spolupracovalo. „Ve filmu představuje dvě role - na začátku v Kansasu Annie a poté hodnou čarodějnici Glindu v zemi Oz - a v obou chtěla vypadat krásně. To v jejím případě není těžký úkol.“

„Zdůraznili jsme její velké a krásné oči,“ pokračuje Baker o přerodu Williams do podoby elegantní vládkyně. „Její pleť působí porcelánově a tváře v sobě mají krásný rudý nádech. A Michelle dokonce ani neměla rtěnku. Je to její přirozená barva s trochou balzámu, aby jí rty v Detroitském počasí nevysychaly a nepraskaly. Coby Glinda celá tak trochu září, což bylo zábavné.“

Přeměna Theodory, krásné Mily Kunis, v odpornou zlou čarodějnici, je důkazem toho, jak zdatně dokáže Berger pracovat s makeupem a maskami. Nejprve bylo třeba najít správný odstín zelené na pleť. Berger se s nasazením šíleného vědce pustil do hledání vlastního receptu na dokonalou zeleň. „Začínal jsem s velice stromovou zelenou, abych posléze zkoušel spíše smaragdovou a ve finále se přiblížil spíše k našedlé barvě,“ vzpomíná. „Výsledná podoba je specifickou směsicí vlastních odstínů tetovacích barev v kombinaci s dalšími barvami pro líčení. Naší zelené jsme říkali 'Theostein'.“

„Howard na zlé čarodějnici odvedl skvělou práci,“ chválí ho Raimi. „Vyšel z Milina obličeje, aniž by uplatňoval návrhy, které by v jejím případě nefungovaly. Pracoval se surovým materiálem a nechal ho rozvíjet. Vytvořil podobu, která působí fantasticky zákeřně a zvráceně.“

Hudební doprovod filmu Mocný vládce Oz má na svědomí skladatel Danny Elfman, který se Samem Raimim už v minulosti spolupracoval na několika filmech. Elfman připouští, že ho přilákala jak osoba Sama Raimiho samotného, tak námět celého filmu. „Moc rád se Samem spolupracuji,“ prohlašuje. „Sam by mi mohl zavolat kvůli spoustě jiných projektů a patrně bych z nich byl nadšený, ale skutečnost, že se jednalo o příběh ze země Oz mě lákala ještě mnohem více.“

Hlavní výzvou soundtracku k filmu Mocný vládce Oz, který si vyžádal napsání celkem 110 minut hudby, bylo pro Elfmana propojení všeho dohromady a zajištění pocitu spojitosti v rámci celého filmu. „Například posledním hudebním motivem bylo téma Panenky a pak jsem dostal nápad pro Finleyho, ale nešlo ani tak o motiv, jako spíš o atmosféru,“ vysvětluje. „Takže v podstatě šlo spíše o to, jak to všechno propojit v jeden celek. Věděl jsem, že v případě takhle rozsáhlého filmu se bude jednat o mé nejvýznamnější dílo.“

Mocný vládce Oz slibuje, že půjde o film, který potěší všechny generace diváků a ty se z něj budou moci radovat po mnoho let. Jedná se o krásný příběh, plující na křídlech fantazie, který diváky vtahuje do krásně provedeného fantastického světa, obývaného pozoruhodnými a sympatickými postavami.

Producent Joe Roth očekává, že si diváci tento příběh budou užívat, a domnívá se, že je Mocný vládce Oz příběhem o druhých šancích. „Především ale doufám, že si budou diváci užívat ohromující pocity, které se pojí s návštěvou v zemi Oz,“ přeje si Roth.

Režisér Sam Raimi by si přál, aby diváci do kin přicházeli v očekávání velkolepého dobrodružství a příběhu, který je dokáže oslovit. „Doufám, že se budou smát a zamilují se do našeho čaroděje,“ říká Raimi. „Doufám, že budou hrůzou bez sebe ze zlé čarodějnice a okřídlených paviánů. Myslím, že na ně na žlutě dlážděné cestě čeká pár překvapení. Na konci filmu by se pak měli radovat, že dobro zvítězilo a snad je to dokáže potěšit.“


logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Vzhledy:
    Vlastni
    Čtvrtek 28. 8. 2014 Svátek má Augustýn
    Vyhrávej v casino.cz   Ušetři na UkažSlevy.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz