fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    

76% 1216 hlasů
7.6 10 1216
komedie / drama / krimi, USA, , 116 min., od 12 let, černobílý
The Man Who Wasn't There / The Barber Project
Kinopremiéra v ČR 6.6.2002, DVD od 7.10.2002 Hollywood

Režie:
Herci: , , , , , více...

Ocenění: Film získal v Cannes ocenění za nejlepší režii, cenu BAFTA za nejlepší kameru, cenu Golden Globes za nejlepší film, Golden Satellite Awards za nejlepší kameru, London Film Critics Awards za nejlepší scénář a herecký výkon, Los Angeles Film Critics Awards za nejlepší kameru, a další...


Ukázka
01:29



Holič z kalifornského maloměsta vymyslí vyděračskou intriku, na jejímž konci zůstanou čtyři mrtví.
Černá komedie se odehrává v kalifornském maloměstě Santa Rosa a jejím hrdinou je místní holič Ed Crane. Stárnoucí muž, který celý příběh vypráví, pracuje v oficíně svého upovídaného švagra Franka Ruffa a je k smrti znuděný vlastním bezvýznamným životem. Jeho manželka Doris je účetní v obchodním domě a občas k nim chodí na návštěvu její šéf zvaný Velký Dave se ženou Ann. Ed sice Doris podezírá z nevěry, ale i to mu je vlastně lhostejné. Přesto, když do městečka dorazí výřečný Creighton Tolliver, Ed naletí na jeho nabídku, že spolu založí perspektivní byznys - chemickou čistírnu. Rozhodne se sehnat potřebné peníze do začátku a spřede vyděračskou intriku, na jejímž konci zůstávají čtyři mrtví.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Geniální, stylový a atmosférický noir s perfektním Billy Bob Thorntonem má jen jedinou chybu, závěr, 4 hvězdy.
Všechny komentáře k filmu 23+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka, Oficiální francouzská stránka    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Muž, který nebyl

Píše se rok 1949. Ed Carne je kadeřník v malém městečku Santa Rosa někde na jihu Kalifornie. Jeho žena Doris pracuje v místním obchodě a potají preferuje intimní společnost svého šéfa, Velkého Dave´a. Ed prostě nemá jediný důvod ke spokojenosti nad svým doposud marněným životem. Jednoho dne se přijde k Edovi ostříhat člověk jménem Creighton Tolliver. Svěří Edovi svůj tajný sen založit velkou síť chemických prádelen. Bez počátečního kapitálu deset tisíc dolarů je to ale stále jen sen. Ed se rozhodne peníze získat. Zahraje si zvláštní hru a napíše anonym adresovaný Velkému Dave´u:"Jestli nepřineseš deset tisíc dolarů, Ed Carne se dozví o románku mezi tebou a jeho ženou". Ctěnému občanovi a majiteli obchodu na malém městě nezbývá nic jiného, než zaplatit. Na druhý den zazvoní telefon. Ed ho zvedá a slyší hlas Velkého Dave´a. Creighton nebyl nic jiného, než falešný hráč, který hrál na obě strany. Všechno Daveovi prásknul. Jejich nevyhnutelné setkání končí tragicky Ed zabíjí Dave´a, ale z vraždy je obžalována jeho manželka Doris. Ed se snaží přiznat a svou ženu zbavit obvinění, ale nikdo mu nevěří. Jediný svědek Creighton je nalezen brutálně zavražděn. Doris nemůže situaci psychicky unést a spáchá ve vězení sebevraždu. Jak absurdní Ed je odsouzen za vraždu Creightona, kterou nespáchal. Smutný hrdina, který jako by neexistoval, pomalu kráčí k elektrickému křeslu...


O filmu

obrazek
Každá scéna buduje tu následující, jedno překvapení za druhým exploduje z nemilosrdnou logikou, každý záběr je vybírán s maximálním účinkem, enigmatická tvář B.B. Thorntona se zarývá hluboko do paměti - tomu všemu se dohromady říká režisérská virtuozita. Muž který nebyl je devátým filmem bratrů Coenových - asi nejoriginálnějších postav amerického filmu. Tentokrát se odvolávají na estetiku klasických kriminálek Jamese M. Cainea - Joel Coen v jednom z rozhovorů oficiálně přiznal, že se při psaní scénáře nechal ovlivnit knihami tohoto autora. Odtud se na plátno přenesl svět vydírání, násilí a vražd zasazených do dusné atmosféry poválečné Kalifornie.
obrazek
James M. Caine patří mezi nejoblíbenější spisovatele Joela Coena. ZBYTEČNÁ KRUTOST - celovečerní debut Coenů, se také opírala o knihu tohoto autora. "Caine byl neskutečně schopný autor kriminálek" - říká režisér. "Ukazoval vraždy páchané obyčejnými lidmi a potom se soustředil na vykreslení jejich každodenního obyčejného života. To, jak se chovají, když každý den odcházejí za svozu prací." Ethan Coen dodává: "Jsou to obvykle outsideři, kterým ani zločin nenaruší jejich banální existenci." Přesto základní nápad na film dostal Joel Coen ne po přečtení knížky, ale po shlédnutí plakátu k jejich jinému předešlému filmu HUDSUCKER PROXY (Záskok). "Jedna z postav na tom plakátu měla fantastický účes z padesátých let. Pomyslel jsem si, že by bylo fantastické zrealizovat film odehrávající se v té době. A že by to měla být kriminálka."
obrazek
Frances McDormand, představitelka jedné z hlavních rolí a v soukromí žena Joela, se vrátila ke spolupráci s bratry Coeny po čtyřleté pauze. Její předcházející účast ve filmu svého muže FARGO, ji přinesla Oscara. "Pro ně jsem schopna udělat všechno." V MUŽI KTERÝ NEBYL Francis McDormand hraje Doris Crane, manželku hlavního hrdiny. "Doris je podvodnice a lhářka podléhající alkoholu." Na otázku, jestli má její postava nějaké pozitivní vlastnosti odpovídá: "Ano, má. Hraje skvěle Bingo!" Frances se při natáčení na place cítila jako při rodinném pikniku. "Ráda jsem stále na place, i když jsem zrovna neměla záběr. Snažím se být neviditelná, ale Joel si je mé přítomnosti vždycky vědom a hodně mu to pomáhá."

obrazek
Na otázku jak se ji pracovalo s vlastním mužem odpovídá: "Joel mě zná skvěle v soukromí. Při natáčení ale na to, že jsem jeho žena zapomněl, choval se ke mně jako ke každé jiné herečce. Náš vztah mu akorát posloužil k tomu, že přesně věděl, co ze mě může dostat.O co jednodušeji se mi pracovalo s Joelem, o to těžší to bylo s Billym. Neustále mě provokoval ke změně chování. Občas jsem se přistihla, že hrajíc kaliforňanku, mluvím jako osoba z Arkansasu. Na začátku natáčení nebylo našim záměrem obdařit Doris záchvaty roztříštěné osobnosti, ale nakonec se tak stalo."
obrazek
Bravurní kreaci vytvořil Billy Bob Thornton. Jeho Ed je mlčící, vždy s Chesterfieldem v ústech. Působí dojmem pozorovatele, i když ve skutečnosti je hnacím motorem veškerého dění na plátně. Billy na spolupráci s Coeny vzpomíná velmi nerad: "Hrál jsem postavu málo se projevující, což od herce nevymáhá příliš myšlení. A k tomu všemu Joel nerad někomu něco dopředu vysvětluje, nebo naznačuje. Dokáže se k herci chovat nezvykle instrumentálně. Říká: teď hlasitěji, teď tišeji, stůj chvilku, dýchej silněji, atp.. Docela mi to znepříjemňovalo práci. Na otázku, co bylo při natáčení nejsložitější Billy odpovídá: "Poručili mé postavě vykouřit tak obrovské množství cigaret, že jsem toho zlozvyku po filmu nechal. A to jsem kouřil 22 let." Přesto se Billymu Bob Thortnovi podařilo vytvořit nezapomenutelnou kreaci. Někteří kritikové to považovali dokonce za jeho nejlepší výkon v kariéře, lepší než postava Karla Childerse z Thortonova autorského projektu SLING BLADE. Kritici se také zmiňují, že film bratrů Coenových je uměleckou událostí roku 2001.
obrazek
Coenové se rozhodli k velmi riskantnímu plánu - natočit film na barevný materiál a poté ho překopírovat na černobílý. "Byl to jeden z nejtěžších úkolů v mé kariéře" - vzpomíná Frances McDormand. "Nikdy předtím jsem nestrávila tolik času v kostýmech, nebo u vizážisty. S ohledem na natáčecí techniku bylo pro ně pekelně těžké najít, nebo vytvořit to pravé světlo pro danou scénu. Při ČB filmu je důležité všechno, dokonce i moje sebemenší mrknutí." "Nejsem si skutečně vědom, jestli jsme byli pod vlivem klasických kriminálek ze čtyřicátých let" - vzpomíná kameraman filmu Roger Deakins. "Před začátkem natáčení jsem shlédnul několik titulů. Řekl jsem Joelovi a Ethanovi , že konečně musí vidět film THIS GUN FOR HIRE. Je tam několik báječných scén. Nikdy se nám ale při natáčení Muže... nestalo, že bychom vědomě následovali nějakou scénu. Klidně to ale můžeme brát jako hold takovým filmům jako LISTONOŠ ZVONÍ DVAKRÁT apod..
obrazek
Joel Coen říká: "Než přistoupíme k práci, chceme mít už detailně jasno o vizuální stránce filmu, abychom pak na place nebloudili ve tmě. Všechny scény jsou rozkresleny ve storyboardu. Neznamená to, že se toho pak striktně držíme, ale je to metoda, jak dosáhnout obrazovou čistotu." Roger Deakins: "Když Coenové připravují film, myslí úplně na všechno. Jsem si jist, že už při psaní scénáře si to představovali v černobílých barvách. Když mě přizvali ke spolupráci, byl jsem nadšen a bral jsem to jako velkou výzvu, protože ještě nikdy v mé dlouhé kariéře jsem černobílý film netočil. Když děláte film barevný, můžete díky široké paletě barev vytvořit nádherné obrazy
obrazek
Na černé a bílé mě láká fakt, že se všechno koncentruje na světlo a stín. Na barevný materiál jsme točili kvůli sponzorské smlouvě. Jsem si ale jist, že by to tak bylo i bez ní. ČB negativy jsou dnes trochu přestárlé, naopak barevné se velmi rozvinuly. Nejsou tak náročné na světlo. To, že překopírování filmu z barevného negativu na černobílý přináší tak zajímavý efekt jsme odkryli náhodou, při výrobě titulků. Uviděli jsme přesně ten efekt, o který nám šlo: velmi hluboká černá a jasně bílá. Kamžitě padlo rozhodnutí, překopírovat tak celý film."

O hercích

Frances McDormandová
obrazek McDormandová je absolventkou Yale School of Drama. Mezi jejídivadelní úspěchy patří nominace na cenu Tony (divadelní obdoba Oscarů) za roli Stelly v Tramvaji do stanice touha. Svůj čas dělí mezi film a divadlo. Často hraje ve filmech Joela Coena - v soukromém životě jejího manžela. Patří mezi ně Zbytečná krutost, Raising Arizona a Fargo. Za hlavní roli v tom posledním získala McDormand Oscara (1996). Má za sebou ještě další dvě nominace za Hořící Missisipi Alana Parkera a Na prahu slávy camerona Crowea (2000).

Billy Bob Thornton
obrazek Narodil se 4. Srpna 1955 v Hot Springs ve státě Arkansas. Uměleckou kariéru započal coby zpěvák a bubeník ve skupině Tres Hombres. V roce 1981 se rozhodl stát režisérem a scénáristou a přestěhoval se do Los Angeles. Na obrazovkách debutoval v roce 1987 epizodou v televizním filmu The Man Who Brike 1000 Chains. Nenašel se ale nikdo, kdo by měl zájem o jeho scénáře. Teprve v roce 1992Thornton zazářil ve filmu ONE FALSE MOVE, na kterém se podílel rovněž jako scénárista. Slávu mu přinesla role Karla Childerse ve svém vlastním divadelním monodramatu SLING BLADE (1993). Látka se dočkala televizního zpracování pod názvem SOME FOLKS CALL IT SLING BLADE (1993). Filmová verze SLING BLADE vyrežírovaná Thorntonem mu přinesla Oscara za scénář a nominaci za mužský herecký výkon (1996).

Druhou nominaci získal za vedlejší roli ve filmu A SIMPLE PLANE Sama Raimiho. Mezi další známé filmy s Thorntonem patří MRTVÝ MUŽ Jima Jarmusche, PRIMARY COLORS Mika Nicholse, nebo ARMAGEDON Michaela Baye. V roce 2000 vstoupil na plátna film Thorntonův režisérský pokus ALL THE PRETTY HORSE. Na svoji premiéru čeká jeho další film DADDY AND THEM, ve kterém si zahraje i jednu z hlavních rolí.

O tvůrcích

Joel Coen
obrazek Joel vystudoval New York University Film School. Po ukončení studií započal kariéru jako asistent střihu u nízkorozpočtových horrorů, režírovaných mimo jiné i Samem Raimim. V té době napsal Joel se svým bratrem Ethanem scénář filmu ZBYTEČNÁ KRUTOST. Film měl premiéru v roce 1985 a stal se nejvěhlasnějším debutem osmdesátých let. Pak vznikly filmy RAISING ARIZONA (1987) a MILLEROVA KŘIŽOVATKA (1990). Senzací festivalu v Cannes 1991 se stal jejich čtvrtý film BARTON FINK. Film získal Zlatou Palmu a také ceny za nejlepší režii a mužský herecký výkon (John Turturro), dále pak tři nominace na Oscara, jednu na Zlatý Globus a také dvě ceny New York Crotics Circle. V roce 1994 se na plátnech kin objevuje ZÁSKOK. V roce 1996 slaví triumf FARGO - oceněné Oscarem za nejlepší scénář a za ženský herecký výkon. Dále film získal dalších pět nominací. Následovaly filmy Big Lebowski a Bratříčku, kde jsi ?

Ethan Coen
obrazek Je absolventem Princetownské University. Je producentem a spoluscénáristou všech filmů svého bratra Joela. Společně s nim získal Oscara za scénář k filmu Fargo. Byl rovněž nominován za scénář k filmu Bratříčku, kde jsi ?. Je také držitelem Zlaté Palmy za Bartona Finka - nejlepší film v Cannes 1991.

Roger Deakins
Spielbergův kameraman Janusz Kaminski považuje Deakinse za nejlepšího kameramana na světě. Deakins je absolventem British National Film School, kde se také potkal s Michaelem Redfordem, režisérem, se kterým často pracuje. Oba pánové mají na svědomí filmy jako White Mischief, nebo Another Time, Another Place. Stejně často spolupracuje Deakins s bratry Coeny. Mimo jiné s nimi realizoval Záskok, Fargo, Bratříčku, kde jsi?. Za poslední dva jmenované obdržel nominace na Oscara. Třetí nominaci obdržel za Útěk z věznice Shawsank Franka Darabonta. S Agnieszkou Hollandovou spolupracoval na filmu Tajemná zahrada. Deakins se zajímá také o hudbu - pracoval na dokumentu Van Morrison In Ireland, točí klipy pro Erica Claptona, Herbie Hancocka, Marvina Gaye a Tracey Ullmanovou.

Carter Burwell
Je to kmenový skladatel Coenů, prakticky složil hudbu ke všemu, co kdy vytvořili. Pro jiné režiséry složil hudbu např. k filmům Kalifornia, Rob Roy. Burwell také působí jako vokalista a akordeonista ve skupinách The harmonic Choir, Big Joe a Litwinski Ensemble.

Roderick Jaynes
Jako střihač má za sebou prakticky pouze a jen filmy bratrů Coenových. Za střih Farga získal nominaci na Oscara. Jenomže ono je to trochu jinak...Roderick Jaynes vůbec neexistuje. Za tímto pseudonymem se skrývají Joel a Ethan Coenovi.


logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Pondělí 14. 10. 2019 Svátek má Agáta
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz