film / komedie, USA, , 108 min., od 12 let
You, Me and Dupree
Kinopremiéra v ČR 28.12.2006 v SK 8.2.2007, DVD od 21.5.2007 Bonton

Režie: ,

02:25

Byli by ideální pár. Kdyby nebyli tři.
Novomanželé Carl a Molly Petersenovi se právě nastěhovali do svého prvního společného domu a žili by v něm šťastně až do smrti, kdyby se k nim nepřistěhoval Dupree. Zprvu přátelský, později otravný a nevyhnatelný svědek pana ženicha.

Komentář k filmu Mám jednoho kámoše, Dupree se mu tady párkrát podobal. Kdybych si tohohle kámoše pustil na pár týdnů k sobě domů, a někdo nás s ním natáčel, vznikne z toho biják, proti kterýmu nebylo tohle vůbec nic. A myslím si, že to i udělám. Tvůrcům My dva a křen poděkuju za inspiraci a ukážu jim, jak to mohlo a mělo vypadat. Ten jejich nápad nebyl rozhodně špatnej. Tedy pokud to lze považovat za jejich nápad, protože to zároveň nebylo nic světobornýho. Každopádně to mělo potenciál, který se rozplynul v užvaněném afektu, nesmyslných taškařicích a přiblblých grimasách. Až se mi chce napsat, že to byl typický hollywoodský klenot v hlavní roli s Owenem Wilsonem. Chlapík rozhodně není tuctovej, ale já jsem s ním snad neviděl dobrej film. A nemyslím si, že je to náhoda. Už ne.
Všechny komentáře k filmu 14+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Romantických komedií se každý rok vyhrnou desítky a pokud by jsme počítali i ty opravdu špatné, tak i stovky. Většina z nich jede podle stejného rámce. Střední škola, mladá dívka, která není moc pohledná a její vyvolený. Na konci se ošklivka změní v labuť a stane se spolu s TÍM JEJÍM královnou plesu. Pak tu jsou komedie, oplývající alespoň trochu originalitou. Jednou z nich je i taškařice My dva a křen. Naneštěstí brzy zjistíte, že je tu originálním prvkem je jen zápletka. Zbytek je totiž odfláknutý a nevyužívá potenciálu, jaký zde bezpochyby byl.    Máme zde jeden pár, Carla a Molly. Tihle dva se mají rádi a rozhodli se vzít. A na jejich svatbu přiletí všichni známí i neznámí. A taktéž Carlův nejlepší kamarád Dupree. Vše proběhne v pořádku, obřad se zdaří, jenže po několika týdnech nastanou problémy v ráji. Dupree totiž nemá kde bydlet a tak mu Carl nabídne lože, čímž se vytvoří spousta absurdních situací, které měli býti vtipné, leč nejsou.    U Křena je probl... Celá recenze
ChandlerB, 4 z 10

Popis filmu My dva a křen

Architekt Carl Peterson chystá svatbu s učitelkou Molly Thompsonovou, dcerou svého nadřízeného. Jako svědka si pozve svého nejlepšího přítele Randyho Dupreeho. Po líbánkách se Carl vrátí do práce, kde ho Bob Thompson očekává s nabídkou. Líbí se mu jeho architektonický návrh na bytový komplex a jmenuje ho hlavním projektantem. Carl se večer setká s přáteli v baru, kde objeví Dupreeho, který tam přespává. Randy se mu svěří, že dostal v práci vyhazov, přišel o byt a hledá si místo. Carl ho pozve na pár dní k sobě. Molly se to sice moc nelíbí, ale nakonec souhlasí... Dupree se v jejich domě zabydlí a místo hledání práce trénuje s dětmi ze sousedství baseball. Brzy se začne chovat u Petersonových jako doma, ruší Carlovo a Mollyino soukromí a působí v domě samé problémy, které vyvrcholí požárem obývacího pokoje. Carl poté Dupreeho vyhodí. Když pak s Molly jede večer na drink, spatří ho sedět v dešti na lavičce. Tentokrát ho vezme zpátky domů Molly, protože je jí Randyho líto. Carl mu řekne, že teď to bude jiné, že musí pomáhat a přizpůsobit se jejich životu. Dupree souhlasí. Uklidí po požáru celý obývák, připravuje snídaně. Zhlédne se také v cyklistovi Lance Armstrongovi a začne trénovat na kole... Bob Thompson mezitím Carlův projekt zcela změní, aby na něm vydělal. Carl je v šoku. Protože Thompson miluje svou dceru, navrhne mu, že by si Molly mohla nechat své původní příjmení. Také ho překvapí, že Carl chce mít v budoucnu s Molly děti, a chce, aby si dal udělat vasektomii. Carl cítí, že ho Mollyin otec nenávidí, žije proto ve stresu, přestane o sebe pečovat a vrací se domů čím dál později. Molly tak tráví čas s Dupreem a postěžuje si mu. Ten jí chce pomoct Carla znovu získat. Jednoho dne ale Molly Carlovi všechno vyčte, pohádají se - a Carl začne svou ženu podezřívat, že má něco s Dupreem.

Film My dva a Křen vypráví příběh Carla a Molly, v jejichž čerstvém manželství se objeví jeden nešťastný zádrhel: dobromyslný flákač s duší básníka Dupree, který se neustále potýká s nástrahami konzumního světa. Když si vezme týden dovolené, aby si mohl užít svatbu svého nejlepšího přítele, dostane od svého šéfa drsné sbohem. Nemá práci, auto, ani střechu nad hlavou a zbývá mu tudíž jediná možnost - na pár dní se u Petersonových zabydlet… no dobře, možná na měsíc…

Zatímco Carl je z nenadálého hosta nadšen, Molly snáší Dupreeho dobře míněné kousky s krajní nevolí. Jakmile se však Carl začne nořit do svých náročných pracovních povinností a s tím souvisejících migrén, začíná pro něj být čím dál tím těžší vypořádat se zároveň s Dupreem i se svými manželskými povinnostmi. Dupree využije volného času k tomu, aby se v očích Molly proměnil ve vítaného společníka, čímž však jen podtrhne Carlovy workoholické sklony. Dupree si svou bezstarostnou povahou získá dokonce i Carlova obávaného tchána, což je pro Carla hluboce frustrující.

Carl je brzy jediným, komu Dupreeho přítomnost vadí. Jakmile se však uličnický kámoš začne v jejich domě zabydlovat, atmosféra houstne a v domě je pro tři lidi čím dál tím víc těsno. Zatímco si novomanželé uvědomují, že představa o společném životě se naplňuje poněkud šíleným způsobem, stává se jejich roztomilý host každodenní připomínkou toho, že jedním z nejdůležitějších životních tajemství může být schopnost najít Dupreeho sám v sobě.

Možná je to ten poslední mohykán, který se jako jediný zatím neoženil. Možná je to ten nezáludný kámoš, který se u vás zdržel trochu déle než je vhodné a teď vás každý večer posílá pro piva. Existuje vůbec někdo, kdo se ve svém okolí dosud nesetkal s člověkem, který je navlas podobný Dupreemu? Pokud ano, Michael Le Sieur k nim nepatří - právě tenhle druh bezstarostných flákačů jej přiměl k napsání scénáře My dva a Křen.

„Celé to začalo, když jsem se před rokem a půl ženil,“ říká Le Sieur. „V té době měla svatbu taky spousta mých známých a ten člověk, který mi šel za svědka, nevynechal snad ani jeden ceremoniál. Byl to takový ten člověk, který byl ‚vždycky svědek, ale nikdy ženich‘ - ten, který ochotně pomáhal vybírat nádobí, ale v davu to byl vždycky úplný sirotek. Napadlo mě, že by to byla perfektní premisa filmu - dva chlapi, kteří jsou nejlepší kámoši až do chvíle, kdy jeden z nich poruší nepsaná pravidla a najde si ženu.“

Během psaní scénáře začal Dupree žít svým vlastním životem a Le Sieur si rychle uvědomil, že jeho postava má univerzální dopad - neexistuje snad nikdo, kdo by neznal nějakého Dupreeho ze svého vlastního života. „Zdá se, že tenhle týpek je lidem hodně povědomý,“ říká scénárista. „Spousta z nich se se mnou chce podělit o jejich vlastní zážitky s někým, kdo je mu svým chováním velice podobný. Buď někoho takového znají nebo se chtějí pochlubit, že tímhle způsobem sami trýzní své známé.“

Naštěstí pro Le Sieura tento projekt popřel všechny zákonitosti tradiční filmové produkce a zkrátil přípravné práce na úplné minimum - mezi původním nápadem, který vedl k napsání scénáře, a první klapkou neuplynul ani rok, což je v Hollywoodu velmi výjimečné.

„Owen Wilson se k projektu připojil už během příprav scénáře,“ říká Le Sieur. „Byli jsme u stejné agentury a můj agent dal Owenovi první pracovní verzi scénáře. Byl to od začátku můj vysněný herec a když se k nám přidal, projekt se hned odpíchl. Jeho návrhy a nápady jsou rozesety po celém scénáři a znásobují vynalézavost jednotlivých postav. S Owenem jsem se poprvé setkal v prosinci 2004 a uprostřed března byl scénář hotový. Na začátku října jsme už natáčeli. Bylo to neuvěřitelných 12 měsíců.“

<>Obrázek nenalezen<> Wilson se při přípravě na svou roli s Le Sieurem shodnul, že jedním z klíčů k tomu, aby film působil uvěřitelně, bylo vykreslit Dupreeho jako člověka, u nějž katastrofální důsledky jeho chování nepramení z proradnosti, ale naopak z naprosté nezáludnosti.

„Další zásadní věcí bylo to, jaký má Dupree vztah k dětem ze sousedství. Když se nastěhuje k Carlovi a Molly, přátelí se daleko více s dětmi než s dospělými. Je na jejich vlně, protože zatím nestihl vyrůst ani on sám. Nebyla to pro mě těžká role, v podstatě to s ním sdílím,“ říká Owen.

„Dupree není obyčejný flákač nebo potrhlé pako. Je to úplně skromný člověk se srdcem ze zlata a nikdy by vědomě neudělal nic, co by mohlo narušit tohle manželství. Je ve své podstatě tak nevinný a má tak dobráckou povahu, že je mu těžké neodpustit. A v Owenově podání je velmi charismatický,“ dodává scénárista.

Když byl dokončen scénář a film měl svou hlavní hvězdu, přišel čas najít vhodného režiséra. Wilson, Stuber a Parent nejdříve uvažovali, že osloví několik vybraných adeptů, ale když projevili zájem bratři Russoovi, producenti věděli, že mají po starostech. Anthony a Joe Russo prokázali své schopnosti ve filmu Bombakšeft a ceněném televizním seriálu Arrested Development.

„Na tom projektu nás nejvíce přitahovalo jeho hlavní téma. Ten film je o lásce a přátelství. Zajímavé jsou vztahy mezi všemi jeho postavami, ale tím hlavním je přátelství mezi dvěma kámoši. Je to příběh o dospívání pro dospělé,“ říká Joe Russo.

„Držíte palce Molly a Carlovi, aby jim vydrželo manželství, ale stejně tak chcete, aby Carl zůstal kámoš s Dupreem. Tohle je v tom filmu skvěle vyvážené,“ říká Anthony Russo.

Práce se dvěma režiséry by mohla být pro herce, kteří jsou zvyklí pouze na jednoho, určitým způsobem stresující. V případě Wilsona se však jakékoliv obavy rozplynuly ihned poté, co poprvé vkročil na scénu: „Pracovat s nimi je velice zajímavá zkušenost. Je to trochu jako naslouchat tomu, co se děje uvnitř jejich hlav. Nemají nijak rozděleny role - oba se věnují všem aspektům režie, takže se občas neshodli a my jsme tak dostali možnost nahlédnout do jejich pracovních postupů, což je zajímavá výhoda, kterou v případě jediného režiséra nemáte. Nikdy jsem nebyl zasvěcený do tajů toho, co se děje uvnitř režisérovy mysli v okamžicích, kdy činí důležitá rozhodnutí, ale Anthony s Joem nám během jejich rozhovorů umožnili na tohle soukromé území vstoupit.“

<>Obrázek nenalezen<> Poté přišlo na řadu obsazení dalších klíčových rolí - novomanželů Molly a Carla Petersonových, kteří se stanou oběťmi Dupreeho vlézavosti a posléze i jeho rošťáren. „Mezi prvními jmény, která nás napadala, byla Kate Hudson,“ říká Le Sieur. „Molly mohla být docela jednoduše semetrika, která si neustále na něco stěžuje. Musí se vypořádat se spoustou věcí - například s tím, že je čerstvě vdaná a v jejím baráku se zdržuje nějaký otrapa - ale my jsme z ní nechtěli udělat nervní a nepříjemnou ženskou. Kate je tak roztomilá, že do své postavy vnáší obrovský elán a vitalitu. Je hrozně pozitivní, je jako paprsek světla, díky kterému si ihned uvědomíte, proč ji Carl tak miluje.“

„Kate má strhující charisma, což bylo pro tuhle postavu nejdůležitější. Propůjčuje jí úžasný charakter a šarm,“ říká Joe Russo. „Tohle je snad poprvé, co hraji v komedii někoho normálního,“ směje se herečka. „Je to mnohem těžší, než jsem si myslela, protože se musíte opravdu dokonale ovládat. Molly má většinou kamennou tvář a hraní s Owenem je tak zběsilé, že bylo opravdu těžké nevybuchnout smíchy.“

Carla, kterého si zahrál Matt Dillon, ve filmu potká nejtěžší úděl. Na začátku má všechno - je sebejistý, sexy, ve svém okolí je alfa samec a vzal si manželku svého šéfa. Spolu s nastalou situací se vyvíjí i on sám… bohužel hodně nešťastným způsobem. Dillonovi tento film poskytnul možnost zahrát si postavu, která se vymyká jeho obvyklému repertoáru. „Carl je hlavním protagonistou tohoto příběhu. Je to jeho cesta,“ říká herec. „Právě jeho reakce na to šílenství, které ho obklopuje, činí věci zajímavými - i když jeho snahy všechno jen zhoršují.“

<>Obrázek nenalezen<> Po obsazení Wilsona, Hudson a Dillona se filmaři začali poohlížet po někom, kdo by dokázal s náležitým efektem ztvárnit postavu mocného a prominentního otce nevěsty, pana Thompsona. Když na tuto nabídku kývnul Michael Douglas, bylo hvězdné herecké obsazení kompletní. „Thompson je hodně bohatý člověk. Chtěli jsme najít takovou kombinaci otce a dcery, která by pro někoho, jako je Carl, mohla být hodně skličující,“ říká Anthony Russo. „A pak přišel Michael Douglas.“

„Když si vzpomenete na Douglasovu zásadní roli Gordona Gekka ve film Wall Street, nemůže vám nepřipomenout pana Thompsona. Existují muži, kteří jsou považování za titány, a Michael Douglas je jedním z nich. Pan Thompson jako protivník dokáže opravdu nahnat hrůzu a dokáže s Carlem manipulovat lépe než kdokoliv jiný,“ podotýká producent Stuber.

„Nehraji v komediích nijak často, takže když jsem dostal tenhle scénář, napadlo mě, že by to mohla být příležitost užít si spoustu legrace,“ přiznává herec a producent, který má ve své sbírce ocenění dva Oscary. „Popravdě řečeno se mi dost líbila představa, že zas jednou nestojí celý film na mně, byla to možnost si ho užít. Ztvárnil jsem velmi úspěšného developera z jižní Kalifornie, vdovce, který hodně visí na své jediné dceři - a ta se bohužel rozhodne vzít si za muže Carla. A mým úkolem bylo pořádně ho podusit, abych zjistil, co v něm doopravdy je.“

Stuber si během natáčení všiml, že režiséři pečlivě dbají na to, aby se komediální herci neutrhli z řetězu. „Nejlepší filmaři vědí, jak to všechno správně vybalancovat. Tenhle scénář do značné míry vychází z běžných lidských situací a film by lehce mohl sklouznout k příliš prvoplánovému humoru. Joe a Anthony instinktivně poznali, kdy se něco takového začalo blížit, a zavčas tomu zabránili.“

Natáčení filmu začalo 7. října 2005 na slunečném ananasovém poli ve městě Kaawa na havajském ostrově Oahu. Vzhledem k tomu, že se filmaři rozhodli začít scénami svatebního ceremoniálu, hostinou a líbánkami, vládla na place sváteční a pohodová atmosféra.

„To, že jsme začali právě na Havaji, každého naladilo na správnou vlnu,“ říká Wilson. „Byli jsme v příjemném prostředí a měli jsme možnost navázat kontakty i mimo práci. A vzhledem k tomu, že hrajeme skupinu přátel, kteří se znají po dlouhá léta, navodil tenhle úvod perfektní atmosféru na celý zbytek natáčení.“

Pro čerstvě ženatého Le Sieura byly šílené staromládenecké party věcí, kterou znal ze svého vlastního života. „Ta nejpřirozenější věc, kterou může udělat chlap před svatbou, je vyrazit někam se svými kámoši a pořádně se odvázat,“ říká Le Sieur. „Je to takový rituál, po kterém jde jeden z nich přes palubu. Když jsem viděl, jak do sebe Matt, Owen, Seth a zbytek svatebních hostů z řad svobodných mládenců hází jedno pivo za druhým, připadalo mi to, jako kdybych sledoval svoje známé.“

<>Obrázek nenalezen<> Jakmile nachytali dostatek bronzu, vrátili se herci se štábem zpátky do Los Angeles, kde strávili čtyři dny natáčením v kalifornské Irvine - jedné z hypermoderních kancelářských budov, která ve filmu zastoupila firmu obávaného pana Thompsona. Právě na tomto místě si Carla jeho tchán náležité podá.

„Thompson se v tomto prostředí cítí jako ryba ve vodě,“ říká Douglas. „Všechny ty falešné náboženské sošky, roztroušené po tomhle impériu ze skla a oceli, vytvářejí ideální prostředí pro zesměšňování a ponižování jeho nového zetě.“

Pro natáčení exteriérů domu, v němž Carl s Molly bydlí a kde se také odehrává většina příběhu, filmaři našli krásný dům v historické části Gramercy Place v centru Los Angeles. Produkce zůstala ve městě a pokračovala natáčením na dalších místech - ve škole ve východním Los Angeles, kde Molly učí, a v docích v San Pedru, kde se na plátně na okamžik objeví sedminásobný vítěz Tour de France Lance Armstrong (jako jeden z lidí na palubě Thompsonovy rybářské lodi).

Armstrongova role ve filmu však nebyla nijak samoúčelná - slavný cyklistický hrdina se totiž ve filmu stane Dupreeho idolem a velkým vzorem v oblasti dosažení životního úspěchu… poněkud nezvyklým způsobem. Přestože Dupree skutečně začne trénovat na kole, aby se dostal do formy, v jeho případě je touha po úspěchu a věhlasu natolik přebujelá, že se stane další položkou z dlouhé řady věcí, kterými Carla nevýslovně irituje.

„Lance Dupreeho naprosto fascinuje a v té druhé polovině filmu, v níž začne být motivovaný a hledá někoho, kdo by byl jeho vzorem, narazí právě na Lanceho Armstronga. Lance souhlasil s tím, že si zahraje krátké cameo, které bylo nakonec vynikající,“ říká Joe Russo.

V den, kdy se měl objevit Armstrong, byla atmosféra na place elektrizující. Když se roznesla zpráva, že přijel, ovládlo nadšení i ty nejostřílenější lidi ze štábu, kteří jsou zvyklí na práci s nejslavnějšími celebritami. A když pak před modrou obrazovkou vylezl na kolo, aby natočil záběry pro snovou sekvenci, všichni se shromáždili okolo a zírali jako malé děti.

„Nikdy jsem neviděl, aby někdo na place vzbudil takové pozdvižení,“ říká Wilson. „Má za sebou několik historických úspěchů. A byl opravdu moc fajn. Kdyby chtěl, mohl by být bezpochyby skvělým hercem.“

Armstrong, který na plátně debutoval ve filmu Vybíjená: Běž do toho na plný koule, bral natáčení jako dobrou zábavu. „Ve filmu hraji sám sebe a je docela možné, že hrát někoho jiného je přece jen trochu snazší. Na střední jsem nikdy nechodil do divadelního kroužku, takže tahle kariéra by pro mě asi nebyla jednoduchá.“ Snadné to tentokrát neměla ani návrhářka kostýmů Karen Patch - každá z postav totiž vystřídá spoustu různých ohozů. „Film začíná na honosné havajské svatbě, kde museli být všichni účastníci i hosté oblečeni s přihlédnutím k tomu, že se obřad odehrává na pláži. Svatební šaty Kate byly docela sporé a opravdu krásné. Při jejich návrhu jsme museli počítat s tím, že tam bude naboso.“

Návrhářka podotýká, že v komedii může posloužit jako zdroj humoru i samotné oblečení. „To se týká například Owenovy postavy. Dupree ještě tak úplně nedospěl, takže nosí veškeré své oblečení v tašce. Věci, které se do ní nevejdou, mají prostě smůlu. Musela jsem tedy s použitím těchto částí oděvu vymyslet co nejvíce různých kombinací, které většinou stojí na těch plavkách, které používá jako cyklistické šortky, a několika barevných tričkách.“

Nejvíce zábavy si však návrhářka užila při vytváření kostýmů pro snovou sekvenci, která se odehrává na lodi pana Thompsona. „V téhle scéně jsme šli do extrému,“ říká Patch. „Když se díváte na herce, kteří všichni skvěle vypadají, a dostanete možnost jejich vzhled nějakým absurdním způsobem zdůraznit, je to ta nejlepší zábava. Kate nosí extravagantní plavky se spoustou ozdob a Owen je oblečený jako model od Versaceho, akorát mnohem více ošuntěle. Michael Douglas, který je na lodi kapitánem, má na sobě pruhovaný blejzr s velkými kotvami.“

Owen Wilson
Multitalentovaný herec se v Hollywoodu proslavil jako herec, scénárista a producent celovečerních filmů. U filmu Jak jsem balil učitelku zastal roli vedoucího výroby a spoluscénáristy. Byl také jedním z producentů oscarového filmu Lepší už to nebude.

Kate Hudson
Populární herečka, která má na kontě Zlatý glóbus a nominaci na Oscara, na stříbrném plátně debutovala snímkem Risy Bramon Garciy 200 cigaret, v němž si zahrála s Benem Affleckem, Courtney Love, Christinou Ricci, Jayem Mohrem, Davem Chappellem, Marthou Plimpton, Paulem Ruddem a Gaby Hoffman. Mimořádný herecký výkon jí přinesl velmi příznivé ohlasy filmové kritiky. Od svého debutu ve filmu 200 cigaret se Kate dvakrát objevila v prestižním vydání ‚50 Most Beautiful People in the World‘ časopisu People a na obálkách mnoha časopisů včetně Vanity Fair, Vogue, Rolling Stone, Harper’s Bazaar, Jane, Interview, InStyle nebo Cosmopolitan. Jako teenager se účastnila prestižního divadelního festivalu Williamstown Theatre Festival v Pensylvánii.

Matt Dillon
Během své úspěšné, již více než dvacetileté filmové kariéry se představil ve spoustě rolí, které ukázaly jeho dramatický i komediální talent. Vyniká mezi nimi zejména snímek The Outsiders, který zajistil jeho herecký průlom, a komedie Něco na té Mary je, v níž se představil jako posedlý soukromý detektiv. Jako televizní režisér debutoval v roce 1997 epizodou dramatického seriálu z produkce HBO Oz. Před kamerou se na televizní obrazovce objevil v adaptaci knihy Irwina Shawa Kansas a jeho hlas doprovázel část dokumentárního filmu Dear America: Letters Home from Vietnam.

Happy Feet 2
(Happy Feet Two aka Happy Feet 2) Mistr stepu Mambo a jeho žena Gloria mají starosti - jej...
Policajt v Africe