fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Podobné filmy    

71% 1502 hlasů
7.1 10 1502
film / thriller, krimi, drama, USA, , 118 min., od 15 let
State of Play
Kinopremiéra v ČR a SK 28.5.2009, DVD od 26.10.2009 Bontonfilm

Režie:
Herci: , , , , , více...


Ukázka
02:23



Vše, co řeknete, bude použito.
Práce investigativních novinářů je vzrušující, přitažlivá a sexy. Někdy při ní může jít i o život, někdy postaví psavce před rozhodnutí, které připomíná pověstnou Sofiinu volbu. Režisér Kevin Macdonald se na tuhle nelehkou profesi podíval s využitím veleúspěšného britského seriálu, který přetvořil v chytrý thriller opepřený hvězdným obsazením. Kořeny dobrého příběhu můžou ležet i ve zdánlivých banalitách. Koho by dojímali zastřelený feťák a poslíček s pizzou? Cal McAffrey, zkušený reportér deníku The Washington Globe, ovšem tuší, že za profesionální vraždou dvou bezejmenných outsiderů by se mohlo skrývat něco mnohem většího, zvlášť když se mu podaří najít spojení mezi těmito zločiny a záhadnou smrtí asistentky vlivného kongresmana Stephena Collinse. Co zpočátku vypadalo jako nešťastná náhoda nebo sebevražda z nešťastné lásky, se postupně promění ve střípek v mozaice spiknutí, jehož cílem je smetení politika z piedestalu moci. A protože kongresman a investigativec jsou dlouholetými přáteli, zapne Cal svůj novinářský čenich na plné obrátky a vydá se po stopě, bedlivě sledován kolegyní Dellou a šéfredaktorkou, které mají obavy o jeho objektivnost. Vzhledem k tomu, že tady se pravděpodobně hraje mnohem vyšší hra, měly by mít spíš strach o samotného Cala než o jeho práci.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu A opět je tu novinářská odvaha, trpělivost a důslednost. Právě o tom je tento snímek, který svojí razantností a politickým námětem velice připomíná stále dobrou klasiku ´Všichni prezidentovi muži´. Novinářská práce se ani zde v ničem nezadá s tou policejní. Pátrání po pravdě za každou cenu jen v rámci příběhu do novin tkví ohromným elánem dosáhnout cíle. Russell Crowe hraje neupraveného avšak idealistického investigativního novináře s takovou lehkostí a aspektem, že by snad s přehledem taktéž rozkryl i kauzu známou jako tzv. Aféra Watergate. Ben Affleck naopak v roli kongresmana nijak nepřekvapil. Zahrál to sice dobře, ale jakoby už ve všech svých filmech hrál pořád nějak stejně. I když je film z novinářského prostředí, o napětí není nouze. Příběh je sice místy dosti komplikovaný, ale právě to v odhalování skutečností dává všemu tu správnou atmosféru. Jedná se o politický thriller, který dokáže posadit do křesla.
Všechny komentáře k filmu 25+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Na odstřel

Práce investigativních novinářů je vzrušující, přitažlivá a sexy. Někdy při ní může jít i o život, někdy postaví psavce před rozhodnutí, které připomíná pověstnou Sofiinu volbu... Kořeny dobrého příběhu můžou ležet i ve zdánlivých banalitách. Koho by dojímali zastřelený feťák a poslíček s pizzou? Cal McAffrey, zkušený reportér deníku The Washington Globe, ovšem tuší, že za profesionální vraždou dvou bezejmenných outsiderů by se mohlo skrývat něco mnohem většího. Jen se v tom utvrdí, když se mu podaří najít spojení mezi těmito zločiny a záhadnou smrtí asistentky vlivného kongresmana Stephena Collinse. Co zpočátku vypadalo jako nešťastná náhoda nebo sebevražda z nešťastné lásky, se postupně mění ve střípek v mozaice velkého spiknutí, jehož cílem je smetení politika z piedestalu moci. A protože kongresman a investigativec jsou dlouholetými přáteli, zapne Cal svůj novinářský čenich na plné obrátky a vydá se po stopě, bedlivě sledován kolegyní Dellou a šéfredaktorkou, které mají obavy o jeho objektivnost. Vzhledem k tomu, že tady se pravděpodobně hraje mnohem vyšší hra, měly by mít spíš strach o samotného Cala než o jeho práci.


O natáčení

obrazek
Od adaptace k akci: Na odstřel začíná

Cesta filmu na plátna prodělala stejně zvratů a změn jako politický thriller. Začala u skvělého zdroje - mimořádně úspěšného a kritiky výborně přijatého seriálu Paula Abotta, který v roce 2003 vysílala BBC. Diváci i kritici byli lapeni propletenými příběhy Stephena Collinse, Cala McAffreye a jejich kolegů v politice a žurnalistice. Krátce po televizní premiéře začal producent Hauptman vyjednávat možnost koupení filmových práv.

Jeho houževnatost ho dovedla do domu Paula Abbotta v Manchesteru. Zde ho přesvědčil, že právě on vyprodukuje film, který zůstane věrný jeho námětu. Na podzim 2004 podepsali smlouvu, čímž začal dlouhý proces adaptace šestihodinového seriálu na celovečerní film, ve kterém se děj přesune do chodeb americké moci: Washingtonu, D.C. Hauptman popisuje svůj zájem o tento náročný projekt: “Původní materiál byl tak vzácná výjimka ve zdrojových materiálech. Je to fascinující seriál, který vás chytí a nepustí. Zapůsobil na mne v tolika směrech. Napadlo mne, že když děj přesuneme do Washingtonu, budou možnosti filmu ještě větší, působivější, ale stejně nápadité.”

“Příležitost dostat se do světa redakcí a zažít napětí spjaté s vydáváním novin, honbách za příběhy, naplněním pravdy a všeho s tím spojeného, dodala příběhu důležitost,” pokračuje. “Seriál byl úspěšný díky tomu, že na první pohled šlo o tanec politiků s novináři - fungování současných sdělovacích prostředků, firemní špionáže a spiknutí. Při sledování jste si ale uvědomili, že jde také o jednotlivé postavy a jejich volby, díky čemuž je velmi osobní. Pouštěl se do problémů sporu a kompromisu, věrnosti a lásky a moci a politických ambicí. Díky tomu je velmi poutavý.”

Abbott si chtěl přirozeně být jist, že jeho pečlivě vytvořený seriál nepadne do nesprávných “adaptujících” rukou. “Paula hned na začátku zajímalo, jak chci předělat šestihodinový seriál do celovečerního filmu,” pokračuje Hauptman. “Oba jsme chtěli natočit film, který dosáhne kvalit původního seriálu.”

Hauptman strávil na projektu několik let, než ho přinesl do společnosti Universal Pictures, která později přizvala ke spolupráci nejúspěšnější britskou produkční společnost Working Title Films.

Nalezení vhodného režiséra, který by se nelehkého úkolu zhostil, bylo poměrně bolestivé. Producenti udělali výjimečnou volbu, když vybrali skotského dokumentaristu, držitele Oscara, kterého byl do uvedení svého mimořádně úspěšného debutu Poslední skotský král divákům téměř neznámý.

Režisér Macdonald se proslavil svojí oscarovou analýzou tragické smrti atletů v Mnichově - One Day in September. Jeho dílo je výjimečné způsobem, jakým ukázal skryté strany slavných mužů - ať to jsou zpěváci nebo herci jako Mick Jagger a Howard Hawks, nebo masoví vrazi Idi Amin a Klaus Barbie.

Hauptman na rozhodnutí najmout MacDonalda vzpomíná: “Hledali jsme po celém světě a náhodou jsme naštěstí narazili na Kevina, mimořádně zodpovědného člověka.”

“Byl jsem z toho seriálu nadšený,” vzpomíná Macdonald. “Líbilo se mi to stejně jako každému v Británii. Za pět let mi poslali scénář. Byl jsem uchvácen, ale ze začátku jsem měl kvůli seriálu hodně pochyb. Říkal jsem si: ‘Je to šest hodin. Jak to dostanu do dvou?’”

Macdonald nechtěl jen přefilmovat práci seriálových tvůrců. “Část naší práce spočívala v poměrně velkých úpravách. Ačkoliv základní příběh zůstal stejný, hodně jsme změnili. Zjistíte, že nemůžete udělat další verzi něčeho, co už bylo dobré. Musíte přijít s novými nápady.”

Režisérovi se velmi líbilo, jak scénář zachytil upadající úroveň tištěných novin a rušení deníků na některých trzích. Cala McAffreye viděl jako jednoho z mála ve vymírajícím druhu: tradičního novináře, který prozkoumá každý zdroj, dokud není spokojen ... a nováře, který dokončí svůj příběh noc předtím než vyjde druhý den v novinách. McAffreyova šéfka zosobňuje společenskou touhu po skandálech a smrti a Della Frye představuje začínající novinářku, která pochází ze školy reportérů, jež jsou zvyklí dělat více úkolů najednou. V jejím světě bloggerů je normální, že nejprve jde ven rychlá, neprověřená zpráva, která se stane základem pro pozdější podrobný článek.

Ještě před filmováním ovlivnila film Na odstřel stávka amerických scénáristů na přelomu roků 2007 a 2008. Dva původní hlavní představitelé z natáčení odstoupili. Ale producenti byli přesvědčeni, že mají skvělý scénář. Tak ho poslali dvěma držitelům Oscara, kteří projektu okamžitě vdechli nový život.

obrazek
Novináři a politici: Casting

Pro hlavní postavu, zkušeného novináře Cala McAffreye, hledali filmaři herce, který postavě dá statečnost a selský rozum, ale zároveň ukáže strohého reportéra, který se v době změn drží staré, dobré školy. Macdonald popisuje svého “vypravěče pravdy”: “Cal je velmi zkušený novinář - velmi chytrý člověk, který by měl být šéfredaktorem. Měl by pracovat v politice, ale něco uvnitř mu tomu brání. Zosobňuje aristokracii žurnalistiky... ale také její úpadek.”

Macdonald na výběr představitele hlavní role vzpomíná: “Studio se mě ptalo, ‘Koho chceš?’, říkal jsem, ‘Nejlepšího herce na světě a to je Russell Crowe.’ A oni odpověděli, ‘Ok, uvidíme.’ Tak jsme Russellovi poslali scénář. Za tři dny jsem seděl v letadle do Austrálie, za dalších 24 hodin Russell souhlasil a o dva týdny později stál na place. Přišel, chytil svoji postavu pod krkem a naprosto vystihl, jaký má Cal být.”

Producent Hauptman byl s výběrem Crowa coby tvrdohlavého novináře, který měl poměr se ženou svého nejlepšího kamaráda, spokojen stejně jako režisér. “Russell měl tuhle roli v sobě,” říká producent. “Má jasnou představu, čím se v současné době stala novinařina a zároveň to dokáže porovnat s více harmonickou verzí, kterou jsme tu měli před několika lety. Stoupnul si na druhou stranu mikrofonu a notebooku než je s novináři zvyklý, přidal k tomu svoji investigativní mysl a přesně vystihl podstatu postavy.”

Croweovi přišla jeho postavě příjemně netypická. “Jednou z věcí, kterou se tento příběh zabývá, je nejednoznačnost představy, jak má vypadat objektivní tisk,” uvádí. “Novináři tvrdí, že jsou objektivní, a že jejich životy a vztahy neovlivňují to, co píšou. V našem případě to ale není pravda. To je jedna z věcí, která mě zaujala: jsou taky jen lidé. Dělají ty věci osobně a někdy se jim stane, že se z toho příběhu nedokážou dostat ven, což má dobré i špatné důsledky.”

Zajímavý je fakt, že hlavní postava nemůže být nikdy stoprocentně objektivní, neboť objasňuje vraždu, do které je zapleten její dobrý kamarád. “Představuju si Cala jako člověka, který je hnán proudem svých myšlenek,” říká Crowe. “Nebere to ale jako hrdinství, dělá to, co cítí, že musí udělat pro kamaráda. Takže jeho pohled na věc je od samého začátku ovlivněn.”

McAffreyovo dlouholeté přátelství se Stephenem Collinsem a jeho ženou Anne, ho nutí vyprávět příběh z jejich pohledu. Hned na začátku ztrácí objektivitu, která je jako pravidlo č. 1 vtloukána studentům žurnalistiky od prvního dne na škole. Macdonald poznamenává: “Pocit vinny z románku s kongresmanovou ženou je jedním z hnacích motorů, proč chce Cal dokázat, že je jeho přítel nevinný.” Nakonec ale zvítězí jeho nezaujatost a on se vrátí ke svým hluboce zakořeněným profesionálním instinktům.

Při obsazování role Stephena Collinse mysleli filmaři na Bena Afflecka, coby kongresmana vyrovnávajícího se s vraždou své asistentky a milenky Sonii Baker. Zároveň se musí srovnat s rozpadem manželství a ohrožením jeho politického vzestupu. Režisér charakteristiku postavy Collinse doplňuje: “Stephen se stal předsedou důležité komise zabývající se pochybeními na ministerstvu obrany. Je ctižádostivý, mohl by z něj jednou být americký prezident… nový J.F.K. Ben Affleck má jeho vzhled, příjemné vystupování a velký zájem o politiku, takže se do naší role přesně hodil.”

obrazek
Těsně před natáčením Affleck dokončil svůj režisérský debut Gone Baby Gone. V Macdonaldovi viděl režiséra s instinkty, kterým může důvěřovat. Herec vnímá svoji postavu jako výbušného člověka, který musí nést zodpovědnost za svá rozhodnutí. “Přilákala mě nejednoznačnost toho, co je morální a etické,” říká Affleck. “Stojí před námi mocný, úspěšný, mladý kongresman, který může mít úplně všechno…přesto to všechno zahodí kvůli aférce se ženou, jež je později zavražděna. To se děje v době, kdy se mu rozpadá manželství a on ztrácí tvrdě vybudovanou pozici. Myslím, že Stephen věřil, že dělal pro lidi, na kterých mu záleželo, všechno dobře... teď ho to složí.”

Přátelství McAffreye s Collinsem přináší konflikty, které zajímaly Russella Crowea - především lehkost, s jakou jsou lidé z médií náchylní k manipulaci. “Stephen Collins je šachový hráč, který využívá své schopnosti ve svůj prospěch. Žije ve světě, který je řízen lidmi zevnitř. Stejné je to ve světě tisku, jenž - ve snaze překonat konkurenci - lační po vnitřních zdrojích, které často sledují jen vlastní zájmy.”

S vysloužilým veteránem McAffreyem pracuje začínající reportérka, bloggerka Della Frye, která později jako první začne skládat útržky zdánlivě nesouvisejících smrtí. Přesto, že možná, jak režisér Macdonald říká, “dá příliš snadno na svoje názory a moc ji nezajímají fakta,” je díky perfektní orientaci ve světě technologií pro McAffreye nejlepším parťákem. Spojuje je společná touha dostat se k jádru věci.

“Rachel má výbornou schopnost ukázat se jako totální naivka a vzápětí vás přesvědčit, že jste se v ní mýlili,” říká producent Fellner. “Její zájem o tento film a chemie, která mezi ní a Russellem funguje, znamenaly, že neexistovala lepší volba při obsazování postavy Delly.”

Jako většina svých vrstevníků přijala Rachel zlepšující se technologie a okamžitý přístup k informacím za své. “Líbilo se mi srovnání staré a novodobé žurnalistiky,” říká McAdams. “Je to zajímavý pohled na měnící se profesi. Jinak je ale Calova a Dellyna motivace shodná: psát dobré články. Její metody se více zakládají na okamžitém uspokojení. Dostane úkol, dohledá si informace v počítači, pak udělá malý průzkum přímo v terénu a napíše článek. Cal přeskočí tu pasáž s počítačem a hned si půjde namočit ruce do špíny.”

Vztah zkušeného novináře a začínající bloggerky byl pro režiséra stěžejním bodem filmu. Byl rád, že scénáristé tomuto příběhu mezi lidmi, kteří “se nejprve nenávidí a nakonec skončí ne zamilovaní, ale kamarádsky spojeni” věnovali dostatečnou pozornost. “Je to ústřední vztah filmu a mně se líbilo, že ačkoliv jde o vztah mezi starším mužem a mladší ženou, nejde o vztah sexuální, ale učitelský. To ve filmech moc často nevidíte.”

Robin Wright Penn byla obsazena do role Anne Collins, ženy zmítající se mezi věrností ke svému muži, jehož ideály stále obdivuje a toužící po důvěrnostech, které z jejich manželství dávno vymizely. Událostem vůbec nepomůže fakt, že je stále zamilovaná do nejlepšího přítele svého muže, Cala McAffreye.

Herečce na příběhu její postavy velmi záleželo, neboť je to příběh, který se často objevuje v novinách: Žena úspěšného politika stojí věrně po boku, ale v ústraní svého manžela a dostane se příliš blízko záletníkovi, jehož kariéra se ocitla na okraji zkázy. Oscarové herečce Helen Mirren se Na odstřel líbil nejen kvůli příběhu, ale také kvůli faktu, že si bude moci zahrát nejmocnější ženu žurnalistiky.

“Líbila se ladnost, důležitost a modernost příběhu,” poznamenává Mirren. “Kromě toho mi to přišlo jako velká role. Měla jsem štěstí, že jsem ještě před tím kdysi byla v Irsku dělat rozhovor pro The Irish Times, kde jí novinář řekl, ‘Víte, naše šéfredaktorka je žena.’ Nadchlo mě to a dokonce jsem se s ní setkala. Byla skvělá.”

Mirren se v rámci přípravy na roli chladné šéfredaktorky Cameron Lynne účastnila pracovních schůzek v novinách Los Angeles Times. “Dovolili nám chodit na tzv. “schůzky ve 4”, kde se začala vytvářet podoba novin na další den,” vzpomíná. “Šéf každého oddělení vybere své tipy na články na titulní stranu. Atmosféra na schůzkách byla úžasná. Cítili jste, že pracujete s velmi inteligentními lidmi, kteří zároveň dokážou být velmi tvrdí. Žádná neslušnost, jen velká přímočarost. Pro tuto práci musíte mít nervy ze železa.”

Mirren se dokonale vžila do své postavy, která je pod velkým tlakem. Režisér upřesňuje: “Noviny mají nového majitele. Čtenost všech novin, včetně toho jejich upadá, takže Cameron na titulku potřebuje velké, zajímavé téma, přesně takové, po jakém teď jdou Cal a Della. Potřebuje ten článek rychle, neboť to zabrání poklesu čtenosti a jí to zlepší postavení u nového vlastníka. Je rozpolcená mezi starými zvyky, které jí byly vlastní jako novinářce a komerčními, více bulvárními vnuknutími, které by jim pomohly v přežití.”

Důležitou roli ve filmu hraje společnost Pointcorp, soukromý vojenský dodavatel, který se snaží použít svou sílu, aby na svoji stranu získali muže, který jim jediný stojí v cestě k ještě zajímavějším zakázkám s Ministerstvem obrany. Tím mužem je Stephen Collins.

Soniin kontakt v Pointcorpu - okázalého novináře Dominice Foye - hraje Jason Bateman. Herec, o kterém režisér Macdonald říká, že je “nejlepší improvizátor, jakého kdy potkal”, hraje povrchního operátora, který zasvětí mladou praktikantku do světa politické špionáže.

Jeff Daniels hraje bezohledného senátora George Ferguse. “Na filmu je zajímavá paralela s tím, co se dnes děje mezi skutečnými médii a politikou. Je to divná doba všudepřítomných kabelových sítí a celodenní žurnalistiky - ať se něco děje nebo neděje - novináři musí najít materiál, aby tu “příšeru” nakrmili.”

obrazek
Chodby moci: Vzhled filmu a lokace

Los Angeles
Lokace redakce novin Washington Post a tiskárny byly postaveny ve dvou patrech nahrávacího studia Culver Studios v kalifornském Culver City. Pro přesnější představu a inspiraci, jak prostředí, ve kterém novináři pracují, vypadá, navštívili filmový architekt Mark Friedberg a tvůrce dekorací Cheryl Carasik několik redakcí, včetně věhlasných The Washington Post a Los Angeles Times.

Nikde nebylo autenticity více zapotřebí než právě v prostředí redakce. “Na tuto scénu jsme mimořádně hrdí. Často jsme měli na place až 250 redaktorů najednou. Všichni, kdo film viděli, si mysleli, že jsme natáčeli ve skutečných redakcích.”

Ač by se dalo předpokládat, že za dvacet let práce s filmaři bude architekt Friedberg zvyklý na leccos, směje se, jak ho prostředí novinářů překvapilo: “Zjistili jsme, jací jsou novináři “bordeláři”. Úklid je něco, na co nemají čas. Uklízení pro ně většinou znamená hromadění papírů na jednu kopici. Největší výtkou technického poradce bylo, že naše redakce nebyla dostatečně neuklizená.”

Co si všichni během natáčení velmi uvědomili, byl fakt, jak se novinařina změnila od chvíle, kdy mají čtenáři možnost získávat informace online. “Ukazujeme také, že se zmenšil formát novin,” říká Friedberg. “Dnes jeden člověk dělá to, co dříve měli na starost tři nebo čtyři. Dalším znakem měnící se doby je, že mnoho vydavetelství ruší klasické kanceláře a nahrazují je tzv. open spacy.”

Kameraman Rodrigo Prieto využil otevřené prostory s vysokými stropy k zachycení redakce z jiné perspektivy. Namířil kamery z oken kanceláře šéfredaktorky Cameron a natočil tak mravenčí ruch, který probíhá každý den pod ní. Tyto záběry mimo jiné slouží k připomenutí, že šéfredaktorka nesedí v nějaké opevněné věži, ale že je jednou z nich, stále pracující novinářka.

Interiéry redakce se natáčely měsíc, poté se produkce pustila do exteriérů po různých částech Los Angeles. Ve stejných prostorech jako redakce se později natáčel interiér Calova neuklizeného bytu a motelového pokoje, kde je Dominic Foy vyslýchán Calem, Dellou a Stephenem.

Washington, D.C.
Na dostřel se v hlavním městě natáčel déle než kterýkoliv jiný film. Filmaři ho chtěli ukázat především z pohledu těch, kteří tam žijí, ne jen natočit monumenty, které navštěvují turisté.

Carol Flaisher, jež byla zodpovědná za výběr lokací, říká, že natáčet v hlavním městě USA nebylo snadné. “Na všechno musíte mít povolení, která vydávají různé agentury: městské části, policejní distrikty, správa parků, tajné služby, správa Capitolu atd. Kvůli bezpečnosti nesmíte v některých místech natáčet vůbec. Ale díky místní policii jsme se dostali na jedinečná místa.”

Kamera
Režisér Macdonald chtěl spolu s architektem Friedbergem a kameramanem Prietem ukázat, jak se pozice novinářů změnila od 70. let, kdy byli investigativními hrdiny k dnešní podobě, kdy jsou někteří považováni za nejhorší z nejhorších.

Kameraman použil dva různé druhy kamer, čímž mimo jiné docílil rozdílu mezi Calovým a Stephenovým světem. “Cal je víc nepořádný, což je vidět hlavně na jeho bytě,” říká kameraman Prieto. “Stephenův svět je více formální, s ostřejšími hranami. Není to samozřejmě jasně pojmenované, ale doufáme, že diváci ve filmu uvidí rozdílné pasáže. Na konci filmu se obraz spojí (díky ruční kameře), neboť kongresman vstupuje do Calova světa.”

Podobné filmy

Svatební války
(Wedding Wars) Dcera guvernéra Bonnie Somerville a Eric Dane chystají svatbu. S veškerými ...
dnes 15.05
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Zilionáři
(Masterminds) David je obyčejný muž, který pracuje v bezpečnostní agentuře, kde řídí obrně...
dnes 16.40
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Charlieho andílci: Na plný pecky
(Charlie´s Angels: Full Throttle) Tři krásné špičkové agentky vládnoucí inteligencí, sexap...
dnes 20.15
NAHRAT
ZDARMA
Prima Cool
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Pátek 17. 1. 2020 Svátek má Drahoslav
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz