The Incredible Hulk
Kinopremiéra v ČR a SK 17.7.2008, DVD od 3.11.2008 Bontonfilm

V TV televize po. 29.7. Sky SciFi & Horror SD 18.15
Sky SciFi & Horror SD 18.15

02:02

Nenechte ho vzteky zezelenat.
Když se naštve, nebudete ho mít rádi. V občanském životě je Bruce Banner sympatický vědec s křehkou duší, ve stavu zuřivosti šílené monstrum, které bezmyšlenkovitě ničí vše kolem sebe. Komiksový svět ho zná pod přezdívkou Hulk. Po pěti letech se vrací na filmové plátno a fakt, že půjde o mimořádný zážitek, potvrzuje jeho přívlastek NEUVĚŘITELNÝ.

Komentář k filmu Takový mezistupeň mezi Ericem Banou a Markem Ruffalem. Edward Norton je sympaťák, Liv Tyler pořád nádherná. Tim Roth v roli záporáka už je lepší oproti filmu z roku 2003. I přes díry ve scénáři je děj o dost zajímavější a lépe koukatelný. Asi bych se ani nezlobil, kdyby v budoucích Avengerech Hulka ztvárnil sám Norton, ztvárnil ho ale Ruffalo, což dopadlo skvěle.
Všechny komentáře k filmu 52+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Marvel to myslí se svým filmově-komiksovým průlomem opravdu vážně. Jako prvního nám naservíroval skvělého Iron Mana a tentokrát přichází se zeleným obrem Hulkem, resp. Bruce Bannerem (Edward Norton), uznávaným to vědcem, který se díky nevydařenému experimentu při jakémkoliv větším vzepětí emocí mění v obrovské zelené monstrum…    Pokud si říkáte, že jste Hulka viděli už před pár lety, máte pravdu. V roce 2003 se ho ujal uznávaný režisér Ang Lee (Tygra a drak, Zkrocená hora), ale jeho film se bohužel utopil v přílišné psychologizaci a filmových experimentech.    Nyní se pokusil o znovuoživení postavy sám vydavatel komiksů Marvel, který si na volné pokračování najal režiséra Louise Leterriera (Kurýr, Utržený ze řetězu) a do hlavních rolí obsadil Edwarda Nortona a Liv Tylerovou.    Jak už jsem zmínil, jestli v minulém Hulkovi něco chybělo, bylo to větší množství přímočaré akce, což bylo to zřejmě to hlavní, co chtěli tvůrci tentokrát divákům poskytnout a nu... Celá recenze

Popis filmu Neuvěřitelný Hulk

Vědec Bruce Banner je změněn pomocí gamma záření v monstrum. Vojáci si z něj chtěli udělat super vojáka, ale experiment jim nevyšel, Bruce je neovladatelný. Bruce se tedy snaží své záchvaty vzteku korigovat a ztratit se z dohledu americké armády. Neustále cestuje a mezitím se snaží najít lék, který by ho zbavil jeho mutace. Nakonec ho armáda najde v Brazílii, v jedné továrně na limonádu. Začne honička, ale Bruceovi se podaří uniknout. Vrátí se do USA a snaží se najít pomoct u vědce, se kterým si dopisoval přes web. Ten prý tuší, jak Bruce vyléčit. Mezitím si ovšem Bruce udělá zajížďku za svojí životní láskou Betty. Ta mu pomáhá v útěku před vojáky, především před svým otcem generálem. Tento generál vlastně způsobil proměnu Brucea v monstrum a také vede všechny hony na Brucea. V jeho tažení mu pomáhá voják, který má v sobě generálem vynalezené sérum, na jehož vývoji pracoval s týmem vědců, aby získal super vojáka. Ovšem i tento voják se vymkne kontrole. Nechá se nadopovat od vědce, který pomohl Bruceovi zbavit se gamma genů, a stává se z něho ještě větší monstrum, než byl Bruce. Bruce se tedy opět dobrovolně mění v monstrum, aby mohl bojovat s tímto zabijákem, který pustoší celé město..

<>Obrázek nenalezen<> Vítejte v nové kapitole historie super hrdinů, kteří okouzlují svět už více než 40 let. Universal Pictures a Marvel Studios přináší výpravný akční film o hrdinovi, na jehož fascinující příběh netrpělivě čeká celý svět. Jmenuje se Hulk.

Jeho děsivá síla a dojemná zranitelnost nás uchvacuje už po mnoho desetiletí. Zatímco se všichni snažíme udržet svoje touhy pod kontrolou a poprat se se skrývanými vášněmi, v jednom skvělém muži se jeho alter ego víc a víc vzpírá. A toto druhé já - příšeru plnou děsivého vzteku a nekonečné agresivity - je stále těžší potlačit.

A věřte, že když je tento sympatický muž naštvaný, vůbec by se vám nelíbil. S vědcem Brucem Bannerem se setkáváme ve chvíli, kdy se zoufale snaží objevit lék proti gamma záření, které mu otrávilo buňky v těle a dalo do pohybu jeho vnitřní nekontrolovatelnou zlou sílu - Hulka.

Banner žije v ústraní, odříznut od světa a ženy, kterou miluje, doktorky Elizabeth “Betty” Ross. Generál Thaddeus “Thunderbolt” Ross zase zasvětil svůj život, aby Bannera chytil a zneužil jeho síly pro armádní účely.

Tyto tři spojuje tajemství, které vedlo ke stvoření Hulka. Nečekaně se musí postavit novému ničivému padouchovi, známému jako Abomination, monstru, jehož ničivá síla daleko přesahuje tu Hulkovu. Lidskou podobu této kreatury představuje Tim Roth. Roth ztvárňuje vojáka Emila Blonskyho, který se díky touze po moci změní v Abomination.

Aby porazil svůj osud, musí náš vědec udělat trýznivé rozhodnutí: buď bude dál žít poklidný život Bruce Bannera nebo v příšeře, kterou v sobě skrývá, nalezne odvahu a hrdinství. Nalezne neuvěřitelného Hulka.

<>Obrázek nenalezen<> Hulkův úder: Stručná historie super hrdiny

Se svojí mimotabulkovou velikostí, sílou, odolností, rychlostí a bojovou zdatností se Hulk zařadil mezi nejoblíbenější super hrdiny minulého století. Vymysleli ho spisovatel Stan Lee a umělec Jack Kirby a poprvé se s ním čtenáři mohli seznámit v květnu 1962 v marvelovském komiksu. Mladý spisovatel Lee právě dokončil první komiks o tehdy neznámé partě zvané Fantastická čtyřka a hledal hrdinu, který nebude ani hezký ani sympatický a přesto naprosto pohltí čtenáře komiksů. Lee a Kirby hledali „nepochopeného hrdinu“.

Lee vzpomíná: “Vždycky jsem měl rád starý film Frankenstein. Zdálo se mi, že zrůda, hraná Borisem Karloffem, vlastně nebyla zlá. Byl to hodný člověk, který nechtěl nikomu ublížit. Za jeho běsnění mohli idioti, kteří ho pořád honili po horách. Říkal jsem si, že hodné monstrum by na čtenáře mohlo fungovat.”

Další inspirací jim byla filmová klasika z roku 1931 Dr. Jekyll a pan Hyde. „Zkombinoval jsem Jekylla, Hyda a Frankensteina a dostal jsem monstrum, které bylo hodné, ale nikdo to nevěděl. Kromě toho se dokázal proměnit v “normálního” člověka a zpátka. Legenda byla světě,” říká Lee.

Doktor Bruce Banner je nukleární fyzik, který se navždy změní poté, co ho během nepovedeného bombového testu ozáří gamma radiace. (Všimněte si, že Stan Lee má zálibu dávat svým hrdinům jména se stejnými počátečními písmeny (Sue Storm, Scott Summers, Peter Parker), proto Bruce Banner). Kdykoliv se Banner rozčílí, začne mu v těle stoupat adrenalin, díky kterému se změní v hrozivého Hulka, zrůdu s neuvěřitelnou sílou. Když se rozzuří, stane se pro všechny velkou hrozbou, ale časem se naučí svoje schopnosti používat ve prospěch slabých a bezmocných.

Ačkoliv původní komiks po šesti vydáních zanikl, Hulk se objevoval v jiných příbězích, až se zabydlel v komiksu “Tales to Astonish ”, který se později přejmenoval na “The Incredible Hulk” a vycházel do čísla 474. V roce 1999 byl Hulk znovu objeven a komiks s touto postavou vychází v nakladatelství Marvel dodnes.

Běhěm půl století své existence Hulk vyměnil šedivou barvu za zelenou, vystřídal jména od Ničitele, přes Joe Fixita, Zelenou jizvu a Zeleného Goliáše, ale pořád zůstává spjat s vědcem trpícím údělem, který mu osud nadělil.

Hulk se stal hrdinou i na televizních obrazovkách, jeho show i tři filmy byly velmi oblíbené. V roce 2003 natočil režisér Ang Lee celovečerní film s prostým názvem The Hulk. Film se stal třetím nejúspěšnějším snímkem z Marvelovské “dílny” (po Spider-Manovi a Iron Manovi).

Nyní se studia Universal a Marvel rozhodla dát divákům takového hromotluka, jakého chtějí. Vytvořili neuvěřitelného, který je akčnější a silnější než kdy předtím.

Horší a zelenější: Hulk je tu znovu

V tomto filmu chtěli tvůrci oprášit příběhy z televizní show Billa Bixbyho a Lou Ferrigna, která byla na konci sedmsedsátých a v osmedesátých letech mimořádně populární. Bannerova touha zbavit se bestie, jež v něm sídlí, jeho fanoušky pořád přitahuje. Banner se stal hrdinou proti své vůli, když musel opakovaně použít obří sílu, aby ochránil nevinné, které na své cestě za spásou potkával. Během útěku před armádou, jež chtěla zneužít jeho síly, se musel vyrovnat s temnou stránkou své osobnosti a využít ji pro dobro ostatních.

Hulk se od ostatních marvelovských hrdinů liší v tom, že není prvoplánovým hrdinou, který si obleče kostým a zachrání svět. Ve skutečnosti je jen málo příležitostí, kdy se Hulk dostane “ke slovu”. Nakonec dokáže svoje prokletí proměnit v hrdinství. Film je o tom, že každý v sobě máme malého Hulka a musíme se s tím naučit žít. Podstatné je, že Banner nikdy nechtěl být hrdinou. Jediné, po čem toužil, bylo zavřít se v laboratoři a bádat po léku, který by ho vyléčil z ozáření. Byl především vědec, bádání mu ale nebylo dopřáno, pořád se kolem něho něco dělo. Na druhou stranu si uvědomuje, že když svou sílu přenechá někomu jinému, ten ji zneužije. A to Banner nedokáže připustit.

Základním mottem filmu je „Hulk je hrdina“. Temné stránky tohoto hromotluka známe z jiných příběhů, teď je čas ukázat, že i nezkrotnou vnitřní sílu lze využít ve prospěch dobra.

Když si producenti ujasnili hlavní myšlenku nového filmu, začali hledat vhodného režiséra. Hledání skončilo poté, co se setkali s francouzským režisérem Louisem Leterrierem, doposud známým díky akčním filmům Kurýr a Kurýr 2, a filmem plným bojových umění Utržený ze řetězu.

Pro Leterriera, který si Hulka pamatoval především z televize, byla stěžejní myšlenka, že Banner je hrdinou proti své vůli, že nemá jinou možnost. Jeho cílem bylo natočit akční film plný zábavy, který ukáže Hulka jako hrdinu, jenž všechny překvapí.

Zrůdy a zachránci: jedinečné herecké obsazení

Při výběru herců producentům záleželo na tom, aby vznikl letní hit plný adrenalinu a skvělých hereckých výkonů. Producent Hurd říká: “Diváci jsou v dnešní době velmi nároční. Nestačí jim počítačově vylepšené postavy a skvělé vizuální triky. Musíte mít silný příběh, hrdiny, na kterých vám záleží a nabídnout “výlet”, který stojí za to. Pro postavu Hulka tvůrci hledali herce, který dokáže zahrát charakterního vědce Bruce Bannera a jeho vnitřní konflikt, ale který bude rozumět celému Hulkovu světu a bude tak jeho příběh dále obohacovat. Po setkání s Edwardem Nortonem bylo hledání ukončeno. Norton dodal postavě novou dimenzi, nejen svým dokonalým hereckým uměním, ale pochopením postavy a jejích příběhů. Má rád věci, které nejsou vidět na první pohled, po kterých je potřeba pátrat. S nadživotními postavami Hulka a Abomination měl materiálu, který mohl zkoumat, víc než dost  Dodal postavě Bannera/Hulka smutek a intelekt, aniž by to vypadalo nepřirozeně. Jak říká režisér, bez Nortona by nebyl Hulk to co je.

Nepostradatelnou součástí příběhů o Hulkovi je nesmrtelná love story mezi Bannerem a jeho bývalou spolužačkou z Harvardu, ex-přítelkyní a výbornou bioložkou Betty Ross. Tragédií jejich vztahu je, že dokud Banner neobjeví lék, jenž ho vyléčí, jsou odsouzeni žít odděleně. Betty Bruce upřímně miluje, a ačkoliv je jejich vztah komplikovaný, je tak silný, že dokázala nalézt cosi hezkého, “lidského” i v jeho zeleném alter egu. Bettyina náklonnost je ale v nebezpečí, protože právě její otec, generál Thaddeus “Thunderbolt” Ross, je ten, který nejvíc touží Hulka dopadnout a využít jeho síly. Pro roli Betty filmaři oslovili Liv Tyler, která je podle nich přesným ztělesněním postavy - chytrá, otevřená, nebojácná, citlivá a krásná. Sama Liv Tyler viděla největší výzvu ve scénách, kde hrála s mohutným Hulkem, který tam vlastně nebyl, neboť byl do záběru přidán dodatečně pomocí počítačové grafiky. Něco podobného zažila už při natáčení Pána prstenů, ale i tak to prý bylo zvláštní. Nikdy ji nikam “nic” neodneslo, i když diváci mají dojem, že ano.

Když byly obsazeny postavy osudem zkoušených milenců, museli filmaři nalézt představitele muže, který zasvětil život tomu, aby chytil Hulka - generála Rosse. Jelikož Liv je krásná, vysoká žena, nemohl jejího otce hrát malý, zavalitý chlápek. Generál musel být chlap jako hora. Kromě toho chtěl režisér herce, který je neokoukaný, a který podobnou roli ještě nehrál. Ukázalo se, že William Hurt je ideální volba. Thunderbolt Ross je muž plný konfliktů, chycený mezi láskou ke dceři a věrností své zemi. A je posedlý touhou zastavit Bruce Bannera a jeho alter ego. Tato posedlost ho dostane do stádia, kdy se přestane chovat jako otec a vystaví svou dceru nebezpečí. Nakonec je ponížen skutečností, že “věc” (Hulk), kterou nenávidí ze všeho nejvíc, zachrání jeho dceři život. To je nejhorší daň, jakou musí generál zaplatit.

<>Obrázek nenalezen<> Každý dobrý hrdina k sobě potřebuje padoucha, takže zatímco Banner má generála Rosse, Bannerovo alter ego si zaslouží něco mohutnějšího. Generál Ross je možná Bannerova největší hrozba, ale není jediný, kdo se snaží Hulka zneškodnit - v hledáčku ho má i Abomination.

S Bannerem se poprvé setkáváme ve chvíli, kdy je už pět let na útěku a marně se snaží najít lék na to, co se v něm ukrývá. Dělá to, co je podle něj nejlepší - skrývá se před těmi, kteří chtějí jeho síly zneužít, ale i před těmi, které má rád. To vše ale jen do chvíle než znovu potká svojí životní lásku, staré nepřátelé a jednoho nového padoucha, díky kterému zjistí, že zrůda může být hrdina.

Britský herec Tim Roth hraje Emila Blonskyho, speciálně vycvičeného vojáka, který touží po moci a po slávě. Během vojenské operace pro generála Rosse ho zasáhlo stejné gamma záření jako Bannera a proměnilo ho v Abomination - zloducha převyšujícího Hulka ve velikosti i v povaze. Blonsky se v monstrum promění během dvou samostatných procesů. Během prvního dostane od generála sérii inejkcí, které zahájí jeho přeměnu ve vojenský stroj. A ve druhé fázi dostane transfuzi Bannerovy krve od neetického doktora Sternse.

Zatímco Hulk se dokáže proměnit v doktora Bannera zpět, Blonsky zůstane po očkování kreaturou jednou provždy. Jeho tělo radiací zmutuje tak, že mu páteř a ostatní kosti vyčnívají z těla ven (což používá k napíchnutí protivníků). Blonsky je dokonalý protivník, vidí, jakou má Hulk moc a sílu a chce ji také a chce jí víc a víc.

Okolnosti vztah Bruce a Betty zkomplikovaly, po pěti letech bez jediného přímého kontaktu se proto Betty Ross snaží na Bannera zapomenout. Mužem, který usiluje o její srdce, je kolega Leonard. (V jednom z komiksových dílů “Neuvěřitelného Hulka” je tato postava pojmenovaná po neblahém psychiatrovi, který se snažil Bannera vyléčit, zrovna když zachraňuje Bettyin život [po nešťastném setkání se Spider-Manovým protivníkem Sandmanem]. Jeho neopatrné šťourání se v gamma technologii způsobí, že se změní v ohromného, stodevadesátikilového docenta Samsona. Ale to je jiný příběh…). Leonard musel být starší, někdo koho bude Banner respektovat. Problém je totiž v tom, že Leonard je skvělý, zábavný, výborný doctor a navíc pohledný.

Na návrh Edward Nortona se tvůrci sešli s hercem Ty Burrellem, který díky svému šarmu a vtipu roli okamžitě získal.

Klíčovou zápletkou filmu je Bannerovo pátrání po léku, jenž mu pomůže vrátit se zpět mezi lidi. Klíčem k tomuto léku je profesor Samuel Sterns v podání Tima Blake Nelsona. Sterns a Banner jsou v kontaktu během Bannerova “exilu”, ale nikdy se osobně nesetkají. Banner věří, že Sternsův výzkum by mohl objevit potřebnou protilátku. Co ale netuší je, že Sterns ve skutečnosti chce vytvořit více verzí infikovaného vědce. Diváci jsou zde opět postaveni před otázku, kdo je vlastně zrůda…

Sterns je vynikající vědec, ale má problémy s etikou. Sám si ale nepřipadá jako nemorální padouch. Dokud zkoumá a obohacuje svět novými poznatky, je přesvědčen, že dělá správné věci.

Když byli angažováni všichni herci, přišla chvíle sestavit kreatutu, která je napůl muž, napůl zrůda…

<>Obrázek nenalezen<> Vznik “nejpodivnějšího muže všech dob” aneb vizuální efekty

Většina filmů o super hrdinech spoléhá na počítačovou grafiku, která hercům pomůže létat, procházet zdmi nebo lézt po zdech jako pavouci. Hulk je jedním z mála, který byl pomocí počítače stvořen kompletně. Přesto musel zapadnout do “živého” okolí a lidé museli uvěřit, že ta třímetrová zelená příšera opravdu zápasí s psychopatem jménem Abomination.

Stvoření Hulka

Vytvoření konečné podoby neuvěřitelného Hulka, který je v komiksovém světě ikonou, bylo velmi zdlouhavé. Každý z filmařů měl totiž v hlavě svoji představu, jak zelený chlapík vypadá.

Při sestavování požádali tvůrci o pomoc odborníka na vizuální efekty Kurta Williamse, “veterána”, který pracoval na marvelovských hitech jako je Fantastická čtyřka nebo X-Men: Poslední vzdor. Jeho tým vytvořil více než 900 efektů, z nichž téměč 450 bylo kompletně udělaných počítačovou grafikou.

Filmaři se rozhodli, že se vrátí k Hulkovu původnímu komiksovému vzhledu. Zde měl delší vlasy a spíš než jako “namakaný” hromotluk vypadal jako mohutný dlouhán.

V prvním komiksovém vydání byl Hulk šedivý, ale jelikož na papíře vytištěná barva moc šedivě nevypadala, přemýšlel autor Stan Lee, jakou jinou barvu kůže by mohl Hulk mít. Došel k zelené, kterou do té doby žádný hrdina nenosil.

Co se velikosti týče, rozhodli se animátoři pro “zlatou střední cestu”. Hulk měří kolem tří metrů, což je velikost, jež mu ještě umožňuje být v kontaktu s lidmi, ale zároveň mu dovoluje zvednout a hodit autem nebo udělat velkou propast přímo na ulici.

Stvoření Abomination

V původním komiksu Abomination vážil přes 400 kilogramů a teď z něj jeho touha po moci udělala ještě větší monstrum. Blonsky je vynikající voják, který se svými dosavadními fyzickými možnostmi dokázal, co mohl, proto teď touží proměnit se v ještě silnějšího jedince.

Vytvořit Hulkova protivníka bylo ještě náročnější. Hulk je ikona, která má pevný základ, jak vypadá. U Abomination to tak nebylo.

Režisér Leterrier vysvětluje, proč bylo tak důlěžité, aby byl Hulkův soupeř hodně děsivý: Banner věří, že existence Abomination je jeho chyba: on vymyslel technologii, díky které zrůdy vznikly. V okamžiku, kdy Banner zjistí, že vláda používá jeho infikovanou krev, aby sestrojila Super Vojáka, cítí ohromnou vinu. A když se setká s tím, co generál Ross vytvořil, musí se hrdinou prostě stát. Musí čelit následkům, které způsobil.

Tvůrci chtěli, aby vzhledově byl Abomination mutací Hulka, ale mnohem vyšší. Aby byli postavy ještě více důvěryhodné, byly obličeje a gestikulace obou hlavních představitelů Nortona a Rotha během natáčení neustále snímány infračervenou kamerou a potom použity při vzniku počítačových kreatur.

Hlavní natáčení začalo v červenci 2007 a trvalo 88 dní. Natáčelo se různě po světě, začalov Torontu, pokračovalo přes Rio de Janiero a skončilo uprostřed Manhattanu v New Yorku. Celkem bylo vytvořeno více než 100 scén, některé byly natočené v exteriérech, jiné v ateliérech v Torontu. Film začíná v Brazílii, kde Banner žije v ústranní, pracuje ve stáčírně a potají pokračuje v nekonečném hledání protilátky.

Aby Hulk zůstal zelený

V době, kdy víc a víc lidí a společností podporuje udržení životního prostředí, rozhodl se štáb neuvěřitelného Hulka, že je řada i na nich. Vzhledem k tomu, že hlavní hrdina je největší zelená postava ve filmové historii a její představitel (Norton) je zarytý ekolog, nebyla pro toto rozhodnutí vhodnější chvíle.

Celý štáb se během natáčení snažil maximálně snížit negativní vliv na životní prostředí. Zde je několik příkladů, které mohou i našim filmařům sloužit jako inspirace: Prvním zavedeným omezením bylo výlučné používání nízkosirnatého benzínu ve všech dopravních prostředcích a generátorech.

Tým zabezpečující stavbu scén a kulis používal místní borovicové dřevo, které je na rozdíl od běžně používaného exotického dřeva, těženo udržitelným způsobem. Když to bylo možné, bylo později použito znovu nebo darováno nadacím, které jej použili na stavbu sociálního bydlení (Habitat for Humanity).

V rámci cateringu bylo místo jednorázového nádobí používané normální porcelánové. Na začátku natáčení dostal od producenta Hurda každý jako dárek hrnek, čímž se výrazně snížila spotřeba PET lahví a jednorázových hrnečků na kávu :-)

Najatá firma měla všude, kde probíhalo natáčení, na starosti důkladné třídění odpadu. Mezi další “zelené” aktivity během natáčení patřily:

Používání recyklovaného papíru

Používání znovunabíjecích baterií - především zvukaři

Používání ekologických mýdel a čističů v natáčecích vozech i v kancelářích

Využívání speciálních odpadkových košů určených jen pro biologický odpad

Co k tomu dodat? Tleskáme a přejeme si, aby se tato “zelená mise” stala samozřejmostí, a to nejen ve filmových produkcích.

Na závěr slova Hulka Edwarda Nortona: “Důvod, proč zůstává Hulk už několik desetiletí tak oblíbený, je ten, že si přejeme, aby konečně našel lék na svoje utrpení. Chceme, aby zase mohl žít normálně.”

Tvůrce Hulka, Stan Lee na závěr optimisticky říká: “Jsem rád, že zde Hulk zůstává tak dlouho. Věřím, že tento film se stane trhákem a jsem zvědavý, kolik bude mít pokračování. Raději se s hochy od Marvela nerozhádám, abych nepřišel o svoje tantiémy.”

Podfukáři 2
(Now You See Me 2) Vidět znamená věřit, ale je to pravda, nebo jen iluze? Skupina iluzioni...
dnes 20.15