fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    

53% 1005 hlasů
5.3 10 1005
komedie / rodinný / romantický, USA, , 102 min.
The Zookeeper
Kinopremiéra v ČR a SK 1.9.2011, DVD od 7.12.2011 a Blu-Ray od 14.12.2011 Bontonfilm

Režie:
Herci: , , , , , více...


Ukázka
01:00



Když chceš sbalit holku, nenech si radit od zvířat!
Zvířata ve Franklin Park Zoo zbožňují svého laskavého ošetřovatele Griffina Keyese. Griffin, kterému je příjemněji ve společnosti lva než ve společnosti ženy, usoudí, že jedinou jeho možností, jak najít dívku svých snů, je odejít ze zoo a najít si zajímavější práci. Zvířata se v záchvatu paniky rozhodnou porušit svá prastará pravidla mlčení a odhalí své největší tajemství: umí mluvit! Aby Griffina přiměla zůstat, rozhodnou se mu udělit lekce seznamování a dvoření - ve zvířecím stylu.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Jako celek to moc nefunguje, ale jako rodinný film možná. Zvířata jsou fajn, ale místy otravná a celkově ve filmu je spousty hluchých míst. Hlavní myšlenka to zachraňuje - být sami sebou a nepřetvařovat se. Jinak celkem průměr, který může děti potěšit.
Všechny komentáře k filmu 20+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Ošetřovatel

Ve franklinské zoologické zahradě pracuje všeobecně oblíbený ošetřovatel Griffin Keyes. Je bláznivě zamilovaný do dívky Stefanie, a tak ji jednoho dne požádá o ruku. Je však drsně odmítnut. Stefanii vadí, že je pouhým ošetřovatelem a nevydělává dost peněz. Po pěti letech se Griffinův bratr žení a Griffin se se Stefanií znovu potká. Má pocit, že by ji chtěl zpět, ale se svou profesí nemá nejmenší šanci. Zvířata v zoo ho mají velmi ráda, a tak mu prozradí své největší tajemství. Umějí mluvit a snaží se mu po svém poradit, jak Stefanii získat zpět. Jenže jejich rady platí jen ve zvířecí říši, a tak se Griffin rozhodne přijmout nabídku svého bratra a stane se prodejcem luxusních automobilů. Je dobrý a peníze se mu jen sypou. Stefanie je zpět a je velmi spokojená, ale Griffinovi začíná docházet, že dívka jeho snů je jen povrchní, sobecká a sebestředná osoba, která ho vlastně vůbec nemiluje, protože jí nezáleží na tom, že je Griffin nešťastný. A navíc mu velmi chybějí zvířata a také krásná kolegyně Kate. Uvědomí si, že Kate je ta pravá.


O filmu

obrazek
„Mám dvě děti a chodíme do zoo velice často - očekávají, že tam budou schopny mluvit se zvířaty,“ říká producent Todd Garner a vysvětluje, jak se celý film zrodil. „Takže myšlenka byla natočit film o zvířatech, která svého ošetřovatele učí, jak najít lásku. Našim cílem bylo vytvořit něco, co by bylo zhmotněním představ všech dětí na celém světě.“

„Tahle role vznikla výslovně pro Kevina Jamese,“ přiznává režisér Frank Coraci. „Sledoval jsem ho už celé roky a vždycky mě rozesmál, ať už šlo o seriál Dva z Queensu nebo o filmy Hitch: lék pro moderního muže, Když si Chuck bral Larryho nebo Policajt ze sámošky. Je to částečně Jackie Gleason, trošku Jimmy Stewart, ale točí zcela vlastní, originální komedie. Oslovuje naprosto všechny věkové skupiny, takže si myslím, že tenhle film je pro něj jako dělaný.“

Kevin James, který je spoluautorem scénáře, producentem a hvězdou filmu, tu ztvárnil ošetřovatele zvířat, který se nachází v kritickém bodě svého života. „Griffin je na svou práci hodně hrdý, ale poté, co mu pohořel poslední vztah, se domnívá, že by měl změnit profesi. Ale zvířata ho považují za toho nejlepšího ošetřovatele na světě, takže si nemohou dovolit o něj přijít. A tehdy mu odhalí, že dokáží mluvit - je to pro ně riskantní, protože když se lidé dozvědí, že umějí mluvit, dopadá to obvykle špatně, ale nemají na vybranou.“

Jakmile bylo jádro filmu vytvořené, mohli tvůrci filmu oslovit skutečně unikátní herce, kteří se ujali hraných rolí filmu. Rosario Dawson představuje veterinářku a odbornici na orly, objekt Griffinovy přízně. Leslie Bibb si zahrála Griffinovu bývalou přítelkyni, tu, která mu zlomila srdce a uvedla do pohybu jeho plán opustit zoo. Ken Jeong odvedl velice pozoruhodný výkon v roli Venoma, odborníka na plazy.

Dawson při práci na své roli úzce spolupracovala s orlicí Sydney. „Získala jsem velký respekt a velkou úctu k její síle,“ přiznává Dawson. „Fascinovala mě a neustále jsem ji sledovala a hrála si s ní, sledovala drobné místo na hrudi, kde ukrývá potravu, jak má dlouhé nohy, jak silné má pařáty. Když jsem tohle všechno viděla, chápala jsem, proč moje postava svou práci tak miluje.“

„Moje postava, Stephanie, je tak trochu šílená,“ prozrazuje Bibb. „Je to sexy holka s problémy. Není zrovna nejpříjemnější - je tak trochu sobecká. Je docela zábava si někoho takového zkusit zahrát. Navíc pracuje v módním průmyslu, takže se velice pěkně obléká, což je také výhoda. Má úžasný šatník.“

Prací se zvířaty pověřili tvůrci filmu Marka Forbese z firmy Birds & Animals Unlimited. Forbes byl schopen využít svých rozsáhlých kontaktů k tomu, aby získal exotická zvířata, která byla vycvičena pro potřeby natáčení filmů. „Všechna zvířata, která jsme v tomhle filmu použili, se narodila v zajetí a byla od útlého věku cvičena,“ vysvětluje Forbes. „Všechna mají zkušenosti s natáčením. Všechna jsou zvyklá na světla, kamery a na všechny ty lidi. Na natáčení vždy dohlíží lidé z American Humane, pověření dohledem na to, že je se zvířaty správně zacházeno. Sehnali jsme zvířata po celé zemi - medvědi jsou z Utahu, lvi z Los Angeles.“

„Bylo pro nás velice důležité používat ve filmu živá zvířata. Skutečná zvířata vám dodají faktor nepředvídatelnosti a realismu, který by počítačově animovaná zvířata postrádala,“ popisuje Garner. „Komediálnost tohoto filmu závisí na spontánnosti a najdete v něm celou řadu chvil, kdy zvířata dělala něco, co jsme vůbec nepředvídali a náš tým scenáristů toho zpětně dokázal využít. Film to hodně obohatilo.“

Jedno zvíře ale skutečné nebylo: s žádostí o stvoření Bernieho, gorily - ze kterého se stane Griffinův nejlepší přítel - se tvůrci filmu obrátili na Aleca Gillise a Toma Woodrufa Jr., kteří vytvořili animatronickou gorilu, schopnou předvádět své taneční kreace.

Film se natáčel v exteriérech Franklin Park Zoo v Bostonu v Massachusetts. „V Bostonu jsme natáčeli Poldu ze sámošky a bylo to tak příjemné natáčení, že jsme si už tehdy říkali, že se tam rozhodně musíme někdy vrátit,“ vzpomíná Garner. „Jenom jsme neměli tušení, že to bude tak rychle! Ale když jsme hledali vhodné lokace, uvědomili jsme si, že Franklin Park má naprosto všechno, co potřebujeme, včetně dokonalých prostor, kde můžeme postavit svou zoo.“

„Nejlepší na návrhu filmové zoo je to, že můžete využít vlastní vizi,“ říká Coraci. „Každé ze zvířat má svůj typický výběh - medvědi americké hornické městečko, sloni indické chrámy a liány, opice ostrov někde na Bali a drobnou písečnou pláž, lvi Serengeti a žirafa Timbuktu.“

Coraci se ujal vedení celého projektu. „Režíroval jedny z mých nejoblíbenějších komedií od Adama Sandlera - byli jsme nadšeni z toho, že jsme ho získali,“ prohlašuje James. „Vždycky chápe humor celého filmu a daří se mu mě rozesmát, ale současně dokáže zaznamenat emoce.“ James v současné době chystá s Coracim svůj další projekt Here Comes the Boom, který společnost Columbia Pictures uvede příští léto.

obrazek
Středobodem celého filmu je Kevin James. „Když jsme psali scénář, pracovali jsme se širokou paletou možností humorného využití mluvících zvířat a to bylo velice vzrušující. Současně jsme si ale také říkali, že jde o poutavý příběh - samozřejmě je v něm spousta scén se zvířaty, ale mimo ty se filmem vine také jakýsi příběh moderního Cyrana. Dohromady z toho vycházel velice zajímavý film.“

Ve filmu se Griffinovým nejlepším přítelem stane Bernie, gorila, která je izolovaná a vyčleněná stranou kvůli mylnému dojmu, že je nebezpečná. „Tohle je moje první komedie o kamarádství, ve které váží můj partner víc než já, takže z toho mám vážně velkou radost,“ přiznává James. „Teď můžu všem oplatit ty vtípky, které sám celé roky slýchám. Je to příjemná změna.“ Hraní ve dvojici s umělou gorilou může být náročné, svěřuje se James. „Občas se stává, že nic nevidí a napochoduje do zdi,“ směje se. „To k tomu ale patří.“

„Každý den natáčení byl skvělý,“ míní James. „Spolupracoval jsem se skvělými herci - všichni byli ohromně zábavní a moc mi pomohli podat ještě lepší výkon. A dokonce i po skončení natáčení je skvělé jít do střižny a vidět to všechno pohromadě, sledovat, jak ta zvířata skutečně začínají mluvit a jak se rozvíjejí všechny vztahy.“

Rosario Dawson představuje Kate. „Je to externí veterinářka. Přijíždí do zoo, aby tu vybudovala voliéru pro orly a během toho se spřátelí s Griffinem. Z tohohle přátelství se vyklube spojenectví při jeho snaze získat dívku snů.“

„Opravdu moc mě bavila spolupráce s orlicí Sydney, je to nádherné stvoření,“ opěvuje ji Dawson. „Je to orlice klínoocasá - má moc ráda svého sokolníka Tonyho. Nevadí jí, když se kolem něj pohybují další dámy, ale nesnáší, když se k ní přiblíží jiný muž. Při práci s ní jsem pochopila, proč má Kate svou práci tak ráda a proč si Griffin s Kate tak rozumějí - jsou to oba velcí milovníci zvířat. Klíčovým prvkem jejich vztahu je to, jak moc milují svou práci.“

Dawson se v poslední době věnovala malým, nezávislým a dramatickým rolím - což znamená, že Ošetřovatel je pro ni vcelku změna. „Hraji už patnáct let a nikdy jsem se komedii příliš nevěnovala. Líbí se mi, že něco můžete dělat patnáct let a pořád se učit a rozvíjet,“ říká. „U komedie, jako je tahle, nemáte nikdy k dispozici jen vlastní dialogy - máte tu vtípky z druhého záběru, ze třetího, ze čtvrtého, a to vše dává režisérovi možnost vybrat si ve střižně to pravé. Nikdy jsem nebyla součástí takového procesu a zjišťuji, že má vlastní specifický rytmus. Musíte být ve střehu, jinak vás někdo nebo něco zaskočí. Byla jsem Kevinovi hodně vděčná - snažil se mi s tím co nejvíce pomáhat. Byla to úžasná změna, natočit bláznivou, uvolněnou komedii. Frank byl také výborný průvodce - kdykoliv jsem se svou postavu pokoušela hrát příliš vážně, připomínal mi, že je to komedie.“

„Stephanie pracuje v módním průmyslu a zajímá ji jenom móda a společenský status,“ říká o své postavě Leslie Bibb. „Takže se pokouší z Griffina udělat někoho jiného, než kým je - myslí si, že se pak bude cítit líp a ona bude schopna prožít představy, které o svém životě má.“

Bibb trénovala dva měsíce, aby se pro jednu ze scén naučila tančit paso doble. „Jsem to opravdu já - nevyužila jsem služeb žádné dvojnice,“ směje se. „Moje nohy už nikdy nebudou vypadat jako dřív poté, co jsem se učila tančit. Nechápu, jak to ti lidé v Dancing with the Stars dělají. Učit se tančit bylo ohromně těžké, ale byla to velká zábava.“

Ačkoliv má Bibb se zvířaty jenom několik málo scén, nedokázala odolat možnosti navštívit 'zvěřinec', ve který se scéna obvykle změnila. „Bylo to jako na Noemově arše,“ popisuje. „Vyvedli zvířata ven a mohli jste si je hladit a krmit banány. Rosie, slonice, je opravdu roztomilá - krásná, velká a ohromně chytrá. Myslím, že Crystal, opice, bude hvězdou celého filmu. Je úžasná. Plácne vás do hlavy. Sedne si vám na rameno. Ale medvědi jsou také skvělí. A všichni ti lidé, cvičitelé, jsou úžasní, ohromně přátelští lidé.“

obrazek
Bibb si také pochvaluje možnost spolupracovat s Kevinem Jamesem. „Zkoušeli jsme a on měl stále drobné připomínky a návrhy - dělala jsem si poznámky a říkala si, že to nesmím zapomenout. Že mu ukradnu úplně všechno, co navrhuje,“ vtipkuje. „Kevin působí jako velice sympatický obyčejný člověk. Já vím, že to zní lacině, ale na Kevinovi Jamesovi je opravdu něco kouzelného. Je tak legrační a milý, že jeho postavám prostě bez váhání fandíte.“

Sehnat Jamesovi jeho čtyřnohé kolegy bylo to nejjednodušší, protože navzdory tomu, že si scénář žádal exotická a vzácná zvířata, potřeboval Coraci pouze jediný telefonát. „Mark Forbes je zvířecí expert, za tím jdete, když něco potřebujete,“ vysvětluje.

Tvůrci filmu přezdívali části zoo, kde byla ubytována zvířata, jako „Forbesův kout“. „Bylo to trochu jako taková malá komunita - měli tam ukazatele, které vás vedly třeba ke lvovi Felixovi nebo opici Crystal,“ vzpomíná Coraci. „Mohli jste tam zajít a podívat se na ta zvířata a strávit čas s jejich cvičiteli. Opravdu jste dokázali vnímat to, jak moc mají svá zvířata rádi, a zvířatům se dostávalo více pozornosti a péče než řadě herců. Cvičitelé mi ukazovali kousky, které jejich zvířata umí, a my je byli schopni zapracovat do filmu.“

American Humane Association's Film & Television Unit je tým specialistů, který se zúčastnil natáčení, aby zajistil bezpečí a blaho zvířecích herců během natáčení. Certifikovaná dozorčí Marissa Bellis dohlížela na pracovní podmínky zvířat a na dodržování přísných pravidel, která American Humane Association vyžaduje. „Zatímco cvičitelé se soustředí na svá specifická zvířata,“ popisuje Bellis, „já jsem se musela po dobu celého natáčení zajímat o podmínky a bezpečí každého zvířete, které se ve filmu objevilo.“ Zástupci American Humane Association jsou pečlivě školení profesionálové, kteří mají zkušenosti s širokým spektrem nejrůznějších zvířecích druhů.

„Měli jsme k dispozici skvělý tým cvičitelů. Ty nejlepší z nejlepších,“ míní Forbes. „Je pro mě opravdu zajímavé sledovat je a být součástí jejich vztahu se zvířaty - například čtyři krotitelé lvů, kteří se na tvorbě filmu podíleli, jsou v mysli svého lva součástí jeho smečky. Ale nejenom, že to naši cvičitelé uměli skvěle se zvířaty, současně jsou to také skvělí lidé - všichni se snažili co nejvíce spolupracovat a pomáhat si.“

Příkladem kousků, které zvířata předváděla, je podle Forbese například scéna, ve které opice pouští ostatní zvířata z klecí. „Slon porazí tyč, která za sebou přitáhne pytel s krmením, na který opice vyskočí. Dostane se tak ze svého ostrůvku, přeběhne po tyči, vypne světla v zoo a pak jde a vypáčí všechny zámky.“ Obvykle by takovou úlohou byla pověřena opice, která by ve filmu nedělala nic jiného než tenhle jeden úkol. „Tom Gunderson, náš cvičitel opic, ale odvedl skvělou práci,“ říká Forbes. „Přiměl Crystal, představitelku skutečné hlavní opičí role v našem filmu, aby přiběhla k zámku se dvěma kousky drátu, strčila je do něj a pak s nimi hýbala, dokud se dveře neotevřou.“

Forbesova práce zahrnovala dohled nad vším, co se bude po zvířatech požadovat - a to občas znamenalo i pomáhat s návrhem záběrů. Například v jedné scéně bylo třeba, aby zvířata seděla pohromadě, jako by se radila. „Nemůžeme posadit medvědy vedle lvů a ty zase vedle opice. Pochopitelně v přírodě nežijí ve spokojeném a mírumilovném společenství,“ vysvětluje. Ve spolupráci s odborníkem na vizuální efekty Peterem G. Traversem vymysleli řešení. „Udělali jsme to tak, že jsme je natočili odděleně. Použili jsme vizuální předěly a kompozitní záběry, abychom mohli mít vedle sebe lvy, medvědy, slony i žirafy. Dokonce i lva a lvici - se kterými nejsou problémy - jsme natočili odděleně, abychom získali herecké výkony, které jsme od nich požadovali.“ Nakonec bylo úkolem specialistů ze společnosti Sony Pictures Imageworks záběry sesadit dohromady, zpracovali je technologií motion control, zanimovali a složili.

„Nejnáročnějším prvkem toho všeho bylo zajistit, aby souhlasily linie pohledů - a to je v případě některých zvířat, například lvů, ještě mnohem těžší než v případě jiných,“ pokračuje Forbes. „Mohli jsme potřebovat, aby se lev díval na určité místo, ale ve skutečnosti existují jen tři důvody, proč by něco takového dělal - buď je tam něco, co může sníst (což je pro nás k ničemu), je tam něco, co ho vyděsilo (také k ničemu), anebo je tam něco, co nezná. Takže jsme vymýšleli snad milion různých věcí, jak se pokusit upoutat jeho pozornost, protože cokoliv, co vymyslíte, zabere pouze jednou a pak už lev ví, oč jde. Takže jsme zkoušeli plyšové hračky, cokoliv, krotitelé běhali sem a tam jako pominutí a snažili se upoutat pozornost lvů, jen aby se ve správný okamžik lvi podívali na to správné místo.“

obrazek
Ačkoliv se tvůrci filmu pokoušeli v maximální míře využívat živých zvířat, v jednom případě musela zasáhnout filmová magie. „Gorily jsou ohrožené,“ vysvětluje Mark Forbes. „Žádný soukromník nesmí gorilu vlastnit. Takže jsme využili animatronický gorilí oblek, s jehož pomocí se zrodil Bernie.“

S úkolem stvořit tuto postavu se tvůrci filmu obrátili na společnost s názvem Amalgamated Dynamics, Inc. (zkráceně ADI). Její zakladatelé, držitelé Oscara Alec Gillis a Tom Woodruff Jr., vyrobili Bernieho, gorilu, která byla schopna ztvárnit všechny aspekty vývoje této postavy. „Ve filmu je Bernie na samotce, protože údajně kdysi dávno někomu ublížil,“ vysvětluje Coraci. „V průběhu filmu se ale dozvídáme, že je ohromně milý a že to rozhodně není žádný padouch. Gorila musí být děsivá a hrozivá, ale současně musí umět ukázat, jaká ve svém nitru doopravdy je.“

Pokud to vezmeme doslova, filmový Bernie je ve svém nitru doopravdy Tom Woodruff. Oblek mu byl vytvořen na míru. „Tom měl na sobě hlavu, která obsahovala 33 servomotorů, ovládaných týmem loutkoherců ze zákulisí. Měli jsme také k dispozici počítač se systémem motion control, který předem celou scénu zaznamenal a Bernieho tvář tak vypadala během natáčení velice věrohodně.“

„Malé mechanické motorky v hlavě nám navíc dovolovaly synchronizovat pohyby úst s předem natočeným dabingem,“ rozvádí dále Woodruff. „Díky tomu se na plátně zdá, že Bernie skutečně umí mluvit.“

„Rozhodně se pro nás jednalo o rozsáhlý projekt,“ potvrzuje Woodruff. „Už jsme v minulosti gorily a zvířata vyráběli, a s obleky pracuji už přes dvacet let. Ale tohle je rozhodně nejkomplexnější postava, na jaké jsme pracovali.“

Ošetřovatel byl pro tým ADI skvělou příležitostí „posunout hranice gorilí technologie o kus dál,“ jak říká Woodruff. „Když jsme vytvářeli Bernieho, dělali jsme něco, po čem jsem toužil už celé roky a co před námi nikdo neudělal. Gorily mají krátké nohy, dlouhé paže, ale také velice dlouhé tělo. Pokud obléknete do gorilího obleku člověka, bude mít příliš dlouhé nohy.“

Obvykle se takový problém řeší prodloužením paží, takže pak dotyčný může chodit po čtyřech, ale to není dokonalé řešení, protože pak je zase příliš krátké tělo. Ošetřovatel ale nabízí unikátní řešení. „V nemalé části scén Bernie na něčem sedí. Takže jsme vytvořili falešnou podlahu, do ní vyřízli díru a já stál v ní. K obleku jsme připojili krátké umělé nohy a Bernie má nyní ve scénách, ve kterých sedí, ty správné tělesné proporce.“

Ale v některých scénách musel Bernie také chodit. Tady přišel na řadu jeho dvojník. „I pokud prodloužíme paže, mám příliš dlouhé nohy, takže se role chodícího a běhajícího Bernieho ujal Garon Michael. Garon má nohy správné délky takže když mu oblek doplníme o patřičně dlouhé paže a stoupne si na všechny čtyři, má správné proporce.“ Oblek dvojníka má také mnohem lehčí hlavu, která nemá tak dokonalé schopnosti pohybu, ale umožňuje loutkoherci lépe vidět a svobodněji se pohybovat.

Práce s animatronickou postavou přináší výhody, které se projevují na hereckých výkonech, míní Gillis. „Tom účinkoval ve scénách s Kevinem Jamesem a to nám umožnilo využít úžasnou spontánnost a uplatnit fyzický kontakt, když se spolu pošťuchovali a nahrávali si,“ říká. „Scéně to dodává jistou atmosféru, která se hodně liší od postupu, kdy nasnímáte nejprve herce a pak tam o několik měsíců později někdo doplní druhou postavu. Producenti byli z možnosti pojmout Bernieho takto fyzicky velice nadšení - neuvědomuji si snad kromě snímku E.T. mimozemšťan žádný jiný film, kde by animatronika hrála tak zásadní roli jako náš Bernie.“

„Ošetřovatel je pro nás poněkud neobvyklý film,“ připouští Gillis. „Pobíhali jsme při jeho natáčení po bostonských ulicích s Kevinem Jamesem a člověkem v animatronickém gorilím obleku. Je to poměrně zvláštní, když před sebou máte člověka, který má na sobě polovinu gorilího obleku a je zakrytý velkým pláštěm nebo něčím takovým, aby mohl dojít na místo natáčení bez toho, aniž by ho někdo vyfotografoval mobilním telefonem. Jakmile byl oblečený kompletně, bylo zábavné sledovat reakce lidí na ulicích. Kdo by čekal, že bude Kevina Jamese po ulici honit obří gorila?“

Tvůrci filmu se od začátku připravoval na to, že budou muset hlavní kulisy zoo postavit. „Potřebovali jsme místo, které bude působit 'sousedsky',“ vysvětluje producent Todd Garner. Začali cestovat po různých zoo - bylo by bývalo užitečné mít přístup do skutečné zoo, i když by si v ní byli nuceni postavit vlastní výběhy. Dokonalou lokaci nalezli v Bostonské Franklin Park Zoo. „Když jsme hledali vhodné místo, uvědomili jsme si, že tohle je pro nás zcela ideální. V podstatě jsme měli pocit, jako by na nás čekalo. A vedení Franklin Park Zoo k nám bylo velice vstřícné - jsme jim vděční.“

obrazek
„Je to krásné místo,“ říká Kirk Petruccelli, výtvarník filmu. „Jedná se o starý park, takže tam je spousta malých terénních vln a kopečků, kde se daly vybudovat jednotlivé výběhy, ale přitom byly od sebe dostatečně oddělené. Mohli jsme každému z nich vtisknout specifický charakter - zvířata budou samozřejmě roztomilá, ale mohli jsme divákům pomoci s identifikací toho, jaká jsou a odkud jsou.“

Výběhy musely být samozřejmě navrženy tak, aby vypadaly jako skutečná zoo. „Od začátku jsme měli grafický návrh, který zdůrazňoval, že zvířata odsud nemohou uniknout,“ popisuje Petruccelli. „Přišli jsme s nápadem na různé vodní kanály či jiné předěly mezi výběhy a chodníky - nejen že to vypadalo pěkně, ale zvířata by tam byla v bezpečí.“

Petruccelli ale musel myslet také na to, že se pochopitelně nejedná o skutečnou zoo - bylo třeba vymyslet nějaký způsob, jak zvířata snadno dopravit z jejich skutečných výběhů do těch filmových a vyhnout se přitom kamerám, světlům a další filmařské technice. „Bylo to logisticky docela náročné, zejména v případě větších zvířat,“ říká. Světla hrála také významnou roli při návrhu celé zoo. „Naše zoo se v noci mění v kouzelné místo,“ podotýká. „Bylo skvělé spolupracovat s kameramanem Michaelem Barrettem a vymyslet společně způsob, jak mu pomoci dosáhnout jeho cílů.“

Petruccelli také navrhl novou bránu, která ve filmu slouží jako hlavní vchod do zoo. „Ve skutečnosti se jedná o zadní vchod Franklin Park Zoo, ale je překrásně umístěný. Vymysleli jsme to, že vás u brány uvítají dva sloni. Když jí procházíte, vidíte párek žiraf u fontány a za nimi vás do srdce zoo uvádí rodinka slonů. Je zde jasná metafora rodiny - můžete k těm zvířatům přijít až na dosah a porozumět jim.“

Kostymérka Mona May, která už s Frankem Coracim spolupracovala na filmu Píseň pro nevěstu, míní, že Ošetřovatel byl ojedinělým zážitkem. „Měla jsem za úkol obléknout herce a statisty a v tomto případě také zvířata, od hlavy až k patě, včetně doplňků.“

Jak Griffinův příběh postupuje, vidíme jeho proměny i v oblečení, které nosí. „Začíná jako poměrně bezstarostný člověk v uniformě, která sestává z plátěných kalhot a khaki košile,“ směje se. „Zcela se ale proměňuje a na konci ho vidíme ve vysoce elegantním italském obleku z krásného materiálu a s lesklou kravatou. Je to zábava, protože oblečení tu pomáhá celou postavu definovat - má na sobě ty nejlepší šaty, jaké můžete koupit, ale není mu v nich příjemně, protože se mu nezamlouvá, co se z něj stalo.“

Oblékat Dawson a Bibb byla podobná zábava - May měla možnost ošetřovatelskou uniformu poněkud upravit, aby zdůraznila veselou povahu postavy první z nich, zatímco postava, kterou ztvárnila Bibb, nosí poslední módu a nejproslulejší značky. Ale možná nejzábavnější bylo šatit Bernieho, gorilu - May ho pro jeho velký večer v restauraci oblékla do žluté polokošile. „Měli jsme na výběr ze spousty materiálů v různých barvách - věděli jsme, že potřebujeme něco, co bude kontrastovat s jeho tmavou srstí a dospěli jsme k velice příjemné košili.“

„Natočit film, ve kterém se objevují živí herci společně s mluvícími zvířaty, je poměrně komplikovaný proces,“ vysvětluje producent Todd Garner. „Začíná to dabingem - téměř jako animovaný film. Zaznamenáte herecké výkony, různé drobnosti, charakteristiky. Když máte tohle hotové, pak můžete točit skutečná zvířata a pokusit se jejich výkony co nejlépe napasovat na výkony dabérů. Zvířata jsou pochopitelně nevyzpytatelná, takže jsme narazili na řadu situací, kdy dělala věci, které byly naprosto spontánní a úžasné, a byli jsme schopni scény upravit tak, abychom v nich tyto spontánní věci zachovali. Poté jsme povolali Kevina, který se zvířaty hrál. Protože jsme už viděli, co zvířata udělala, mohl Kevin svůj výkon přizpůsobit tak, aby byl přirozenější a ucelenější. Nakonec jsme to všechno složili dohromady, doplnili vizuální efekty a výsledek propojili ve střižně tak, že to působí jako jediný souvislý příběh.“

Podle Coraciho, který vše shrnuje, natáčení Ošetřovatele vyžadovalo „spoustu plánování, spoustu herců, velké množství dřiny, hodně trpělivosti a co nejvíc štěstí k tomu, aby vás nesežrali lvi.“

Úkolem rozmluvit zvířata byl pověřen specialista na vizuální efekty společnosti Sony Pictures Imageworks Peter G. Travers. Travers byl jedním z prvních jistých členů štábu a protože práce na vizuálních efektech pokračují v průběhu celého postprocesu, byl také jedním z posledních, kteří s prací na filmu skončili. „Pokaždé, když mělo nějaké zvíře říci jedinou větu, jsme byli přítomni a snažili se přijít na to, jak toho docílíme,“ popisuje své zážitky přímo z natáčení.

obrazek
„Musíte zařídit, aby to bylo naprosto realistické,“ míní Travers, ale něco takového se snáze řekne než udělá. „Lidé jsou samozřejmě poměrně dost zvyklí na to, že vidí jiné lidi mluvit. Jsou také zvyklí na zvířata. Takže pokud se pokusíte dát zvířatům dar řeči, působí to fantasticky a máme s tím problémy. Jak zařídit, aby něco takového vypadalo realisticky?“

Odpovědí bylo využití počítačové grafiky, s jejíž pomocí byla zvířatům upravena spodní čelist a vnitřek tlamy. „Zabíráme zvířecí čelisti tak zblízka, jak to jen jde, a pořizujeme tři fotografie objektivem zvaným 'rybí oko', který zabírá úhel 120 stupňů,“ objasňuje Travers. „Máte tak k dispozici informace v okruhu plných 360 stupňů.“

Travers ale zdůrazňuje, že jeho tým neskončil pouze u toho. „V každém políčku každého záběru jsme museli zařídit, aby zvíře vypadalo, jako že se usmívá nebo mluví nebo mrká nebo dělá to, co zrovna dělat mělo.“ A skutečně, hlavní komplikací při antropomorfizaci zvířat byla nutnost sladit herecký výkon dabéra se skutečným výkonem živého zvířete. „Jedním z faktorů, kterým docilujeme humoru, je to, že nejde pouze o dialogy - roli zde hrají také gesta a řeč těla. Ve filmu existuje řada okamžiků, kdy je Kevin velice vtipný, ale nemá žádné dialogy, všeho dociluje pouze mimikou. Museli jsme se tomu vyrovnat - a to znamenalo, že jsme museli spojit herce a zvíře a zařídit, aby to působilo dojmem, že komediální výkon podává samo zvíře.“

Travers také dabéry během nahrávání dialogů natočil videokamerou - tím zajistil animátorům referenční materiál, kterým se při vytváření animovaných výrazů zvířat mohli inspirovat.

Travers a Coraci si také ukousli pořádně velké sousto, pokud jejich film srovnáme s jinými snímky, v nichž se objevují mluvící zvířata. „Pokud v takových filmech dáváte dobrý pozor, všimnete si, že je toho docilováno rychlými střihy,“ upozorňuje. Obvykle to je proto, že, jak vysvětluje, je třeba všechna zvířata natočit odděleně a protože může být náročné zvíře přimět udělat přesně to, co je třeba.

Aby se Ošetřovatel od ostatních podobných filmů dostatečně odlišil, bylo pro Coraciho a Traverse důležité, aby kamera nebyla statická. S pomocí kamer s počítačově řízeným pohybem nasnímali tvůrci filmu scény, v nichž zvířata mluví, jedno zvíře po druhém, dokud neměli dostatek záběrů k vytvoření finální podoby záběru. Ačkoliv mohou být mnohdy frustrující snahy přimět slona zahrát scénu bezchybně, Coraci míní, že to stálo za to. „Byl jsem ohromně nadšený z toho, že točíme film se zvířaty a používáme k tomu velká zvířata, jaká v takovém filmu ještě nikdo nepoužil. Když se něco zrovna příliš nedařilo, byla to dobrá připomínka toho, o co usilujeme. Opravdu to působí přirozeněji, jako by zvířata skutečně komunikovala se světem lidí.“

Travers byl se svým týmem také zodpovědný za tvorbu vyvrcholení celého filmu. „Samozřejmě jsme nemohli nechat Kevina, aby zavěšený na Bernieho zádech lezl po Zakim Bridge v Bostonu a společně spadli na auto,“ vysvětluje. Scéna se proto natáčela na modrém pozadí.

Prvním krokem bylo plánování takzvané previzualizace. „Je to něco jako další generace storyboardů - pomáhá vám to získat informace pro kameramana a určit rozmístění herců. Musíte si rozebrat, co přesně pro daný záběr potřebujete - jeho geometrii - a teprve pak ho natáčet,“ popisuje. „Měli jsme k dispozici skutečné plány Zakim Bridge, a ty jsme použili k vytvoření jeho počítačové repliky. Poté, co jsme si záběr naprosto přesně naplánovali, jsme vybudovali potřebné sekce mostu s modrým pozadím a upravili je tak, abychom docílili iluze, že po nich gorila leze. Dá spoustu práce zařídit, aby vše vypadalo reálně.“


logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Neděle 22. 10. 2017 Svátek má Sabina
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz