fb  Sdílet
   Informace    Recenze    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Podobné filmy    

69% 2456 hlasů
6.9 10 2456
film / thriller, akční, drama, science fiction, USA, , 136 min., od 12 let
The Island
Kinopremiéra v ČR 1.9.2005, DVD od 8.2.2006 Warner

Režie:
Herci: , , , , , více...


Ukázka
01:57



Naplánuj si útěk.
Je polovina 21. století a Lincoln Six-Echo je obyvatelem obrovského obytného komplexu. Stejně jako všichni ostatní, kteří se v tomto ostře střeženém prostředí pohybují, i on doufá, že bude vybrán mezi těch několik málo šťastných, jimž se dostane možnosti jet na "Ostrov" - místo, o němž se tvrdí, že je to poslední neznečištěné prostředí na celé Zemi. Jenže než se Lincoln na toto blažené místo dostane, zjistí skutečnosti, které celou jeho dosavadní existenci obrátí vzhůru nohama: má totiž větší cenu mrtvý, než živý. Spolu se svou známou Jordan Two-Delta se Lincoln rozhodne udělat krok do neznáma - utéct do vnějšího světa "za zdí", se kterým ještě nemají žádnou osobní zkušenost. Ti, kteří jim dosud poskytovali přístřeší, se pojednou stávají jejich pronásledovateli a Lincoln s Jordan v boji o svůj život objevují jeho nevyčíslitelnou cenu ...
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Jedna z mých vůbec nejoblíbenějších scifáren. Bay si odpustil velkou škálu výbuchů a vyšel z toho výborný film. První polovina klidná a ta druhá typický Michael Bay - honičky, přestřelky, výbuchy. Možná jeho nejlepší film.
Všechny komentáře k filmu 70+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka 1, Oficiální stránka 2, Oficiální stránka 3    Videotéka: přidat si do ní film

Recenze

Co nás čeká v budoucnosti? Uvedu jednu z možností. Svět bude v blízké budoucnosti postižen katastrofou a vše mimo pevně organizovanou společnost skrytou na bezpečném místě bude kontaminováno. Lidé budou v této společnosti sledováni do detailů, včetně rozboru moči a podle toho budou mít upravovaný i jídelníček, budou mít podivná jména jako např. Lincoln 6-Echo nebo Jordan 2-Delta. Líbí? Ne? Přesto budu pokračovat v líčení budoucnosti jak ji vidí Michael Bay. Lidé jsou v jeho filmu vedeni k perfektnímu životu, včetně dostatečného sportovního vyžití, je „pouze“ zapovězen bližší fyzický kontakt mezi opačným pohlavím, agrese apod. To vše člověka vede k tomu, že tento stav zhodnotí spíše jako diktát než svobodu. Ale do skládačky nám zde chybí ještě ostrov, který je „posledním rájem na zemi“, resp. posledním místem na povrchu, které není kontaminováno. Všichni přítomní pevně věří, že se na ně usměje štěstí, budou vylosováni a odjedou na ostrov, kde si budou užívat nezk... Celá recenze
moviefan, 9 z 10

Popis filmu Ostrov

V poslední době se stále více zajímáme o klony a už jen čekáme na jeho lidskou podobu. Na Zemi došlo k examinaci, přežilo jen pár stovek výjimečných lidí, vše bylo zničeno. Existuje jediné místo, které stále připomíná Zemi - Ostrov. Dostane se tam jen vylosovaný, ostatní musejí čekat na své štěstí dál. Ale co když to tak není? Co když k žádné examinaci nedošlo? Co když žádný Ostrov neexistuje? Takto začal přemýšlet Lincoln 6-Echo. Je v "Ráji" už 3 roky. Jeho život se mu zdá nenaplněný. Copak je jediným cílem života dostat se na Ostrov? Jeho kamarádku Jordan 2-Delta to však vůbec nezajímá, vždyť vyhrála v losování, jede na Ostrov! Jenže Lincoln své podezření potvrzuje a snaží se zachránit Jordan od jisté smrti. Nejsou lidé, jsou kloni a žádný Ostrov není. Země katastrofou zasažena nikdy nebyla. Utíkají tedy, a protože se nikdo nesmí dozvědět, kdo jsou zač, stíhá je jejich stvořitel všemi možnými prostředky. Na povrchu se pokusí kontaktovat "originál" Lincolna a to vše je doprovázeno přestřelkami, honičkami.


O vzniku filmu

obrazek
Když do médií poprvé prosákla informace, že vzniká film Ostrov, vznikla domněnka, že půjde o futuristickou sci-fi o klonování lidských embryí, které se vymknulo kontrole. Postupně však bylo nutno zprávy korigovat a producent snímku Walter F. Parkes začal ve stylu "No, spíše to vypadá, že vzniká současný thriller." Biotechnologie se rozvíjejí s takovou rychlostí, že původní zasazení příběhu scenáristou Caspian Tredwell-Owen do konce 21. století bylo posunuto zpět.

Režisér/scenárista Bay říká: "Potřebovali jsme ten film umístit tak dvacet let do budoucna od naší současnosti a tím vše zjednodušit." Parkes dodává: "Žijeme v době, kdy jeden přelomový vynález střídá druhý. Budoucnost se děje již nyní. Z obrazu vývoje vědy, který získáte z médií, si lze celkem dobře představit, že technologie, které jsou k vidění ve filmu, budou za patnáct až dvacet let běžně dostupné. Neříkáme, že se vše uskuteční v takovém rozsahu ... ale technicky to možné je."
obrazek
K tomu Tredwell-Owen dodává: "Ať chceme nebo ne, lidská embrya se budou klonovat, tomu se nevyhneme. Jednou někdo tento oříšek současné vědy rozlouskne - ať už v nějakém legálním institutu a nebo ilegální laboratoři - je pouze otázkou času, kdy k tomu dojde, kdo bude první. Vědě do jisté míry touha po poznání, velmi důležitou roli však hraje i požadavek doby. A dnešní doba si bohužel žádá klonování. Již dnes můžeme pěstovat lidské orgány nebo jejich části mimo tělo. Jenže co kdybyste si mohli zaplatit vznik svého duplikátu, který s vámi bude shodný takřka do poslední buňky a vy si od něj mohli brát ty orgány, které vám dosluhují? Když se původní scénář Ostrova dostal do rukou producenta Waltera F. Parkese a výkonné producentky Laurie MacDonald, měli zrovna rozdělaný podobný projekt, který se rovněž týkal lidského klonování.

Parkes říká: "To, co mě na tomto scénáři od prvního moment zaujalo, byla skutečnost, že nezaujal perspektivu výzkumníka či nezávislého pozorovatele, ale klonu jako takového. To nás nutí vyprávět příběh mnohem emocionálněji, protože kromě toho, že příběh vypráví o vědeckém experimentu, který se vymknul kontrole, podstatnou část v něm hraje i perspektiva ´nevinných.´" "Cítili jsme, že poznání světa klonů musí přijít skrze ty, kterých se to týká - klonů samotných. V tomto případě klona Lincolna," říká scenárista Alex Kurzman. "Díky Lincolnovi již v prvním dějství pochopíme, že je něco v nepořádku. Dnešní publikum je značně pesimistické, takže si naši vizi ještě přibarví. Podle mě je tato Lincolnova perspektiva úžasná." S tím souhlasí i jeho kolega, scenárista Roberto Orci: "Když příběh sledujete skrze jeho perspektivu, dostaví se u vás stejný šok, i když už o příběhu něco víte dopředu. První půlhodina vás vtáhne do své reality a vy začnete očekávat jakýsi lineární vývoj v duchu filmů, které jste již viděli. Jenže to se nedostaví. Caspian to podle mě vymyslel skvěle, protože publikum dojde stejného šoku, jako hlavní postava."
obrazek
Scénář Ostrova se k režisérovi Michaelu Bayovi dostal oklikou - přes studio DreamWorks a jeho šéfa Stevena Spielberga. Bay vzpomíná: "Steven mi jednou navečer zavolal a řekl ´Právě jsem ti poslal jeden scénář, který si musíš přečíst ještě dnes v noci.´ Došel mi až kolem 23:00 hod a měl 140 stran. Přečetl jsem ho jedním dechem za čtyři hodiny. Moc se mi líbil a hned ráno jsem volal Stevenovi zpět a řekl mu ´Tak já to beru.´" Parkes říká, že pro volbu Michaela Baye jako režiséra Ostrova hrálo několik důvodů. "Má zacílení, nadšení, je tvořivý, má sebedůvěru a technické poradce, kteří mu pomohou projekt takto monstrózních rozměrů dotáhnout do zdárného konce.

Ve filmu se často střídají lokace, na placu jsou stovky komparsistů, obrovské kulisy, jsou tam jak digitální efekty, tak práce kaskadérů - je tam všechno, co si jen dovedete představit a projekt je tudíž velkou výzvou. Náš seznam režisérů, kteří by něčeho takového byli schopní bez toho, aby pohořeli, je vlastně docela krátký. Chci říci, že je zde samozřejmě spousta lidí, kteří rozumí speciálním efektům a nebo ví, jak natočit automobilovou honičku, ale výzvy mohou být někdy tak velké, že se zdá, že to vlastně nikdy nepůjde natočit. Michael si dokáže udržet chladnou hlavu, ví, co má kdo na placu na starosti a ze své režisérské sesle vyzařuje autoritu, aniž by vám jakkoli dával najevo převahu," směje se Parkes. "Stále je to velké děcko, které si rádo hraje. To určilo atmosféru natáčení, která byla plná energie a vzrušení. A já věřím, že se dostala i do filmu, protože je to velmi nakažlivá záležitost." Producent Ian Bryce k tomu říká: "Bay věděl, že musí vyvážit dva přístupy. Chtěl jsem, aby vznikl příjemný letní film, který se však kdesi hluboko týká nejvlastnějších lidských otázek, například - kdybychom mohli mít svého klona, pořídili bychom si jej? Samozřejmě jsme diváky nechtěli zatlačit do kouta, ale já osobně jsem je zároveň chtěl vystavit morálnímu dilematu...a pak je posadit na horskou dráhu."


obrazek
Obyvatelé Ostrova
Film Ostrov je vstaven na protikladu futuristického thrilleru a kontemplativního dramatu, které ze zpráv v dnešních novinách vyvozuje morální otázky. Právě tato dvojlomnost přilákala herce Ewana McGregora, který se ve snímku ujal postavy Lincolna Six-Echa. "Stále hledám něco nového a v tomto případě se mi chtělo dělat na opravdu velkém americkém akčním filmu, který však zároveň má srdce. A to je u scénářů ne vždy k nalezení," říká McGregor. "Domnívám se, že otázka klonování, která je nahlížena z trochu extrémní perspektivy - to celé pak v hávu akčního filmu - je velmi zajímavá. Je to druh role, kterou jsem ještě nedostal. Hraji muže jménem Lincoln, který žije ve společnosti, jež potlačuje lidská práva a kde se shůry rozhoduje úplně o všem - o vašem ošacení, účesu, jídle či s kým, kdy a kde pracujete. Všechno někdo kontroluje. A je to ještě o stupeň horší - všem obyvatelům komplexu bylo řečeno, že celý vnější svět je kromě tzv. Ostrova kontaminován.

A jen šťastlivci, kteří vyhrají ve zvláštní loterii, se na něj mohou odebrat, aby se mohli podílet na znovuosídlení planety. Všichni jsou s tím více méně spokojení - až na mě. Moje postava dá věci do pohybu a začne klást otázky: Kdo o tom rozhoduje? Proč je to tak, jak je?" Parkes pak osvětluje, že Lincolnovo celé jméno - Lincoln Six-Echo - ve skutečnosti znamená, že jde o klona páté (!) generace. "Vytvořili již několik generací klonů, ale teprve pátá se začíná chovat tak, jak vědci chtějí," osvětluje Bay. "Jeho uměle vypěstovaná DNA začíná způsobovat, že má sny. Ty mu nedají pokoje. Lincoln si přeje, aby mu je někdo osvětlil, protože tuší, že všechno souvisí se vším." McGregor k tomu říká: "Lincoln bohužel zjistí, že výhra v loterii neznamená, že onen šťastlivec jede na Ostrov. Je to obrovská lež. Žádný Ostrov neexistuje." Lincolnovou spřízněnou duší je Jordan Two-Delta, která s ním sice sdílí ubikace, ale už ne jeho paranoiu.
obrazek
Představitelka Jordan, herečka Scarlett Johansson, k tomu říká: "Jordan je velmi sladká a nevinná. Nezná jiný svět, než ten, ve kterém žije. Postupně však Lincolnovi začíná věřit, že vše je jinak. Věří mu víc, než jen jako příteli. Oba v sobě vzájemně našli zalíbení - ani ne tak fyzicky, jako spíše duševně. Sexuální intimita je pro ně cizím pojmem. Dosud žili ve velké plastové bublině a o zbytku světa neměli nejmenší potuchy." K tomu Bay dodává: "Jordan je s podmínkami života vcelku spokojená. Dané regule nevnímá jako omezení. Stále věří, že Ostrov není žádná smyšlenka. Jenže její citové spojení s Lincolnem nakonec způsobí, že se dostane do jeho vleku. Co se obsazení týče, když už jsme měli Ewana v týmu, potřebovali jsme k němu někoho, kdo nebude jen dobrou herečkou, ale bude se k němu hodit i po stránce vzájemné chemie. Když obsazujete film, musíte občas vsadit na divokou kartu, a u Ewana a Scarlett to vyšlo."

Když se s Lincolnem, Jordan a ostatními obyvateli komplexu setkáme, sledují nahrávku, ve které k nim promlouvá jejich bývalý kolega Starkweather, který domněle vyhrál vstup na Ostrov. Když později Lincoln zjistí, co se se Starkweatherem opravdu stalo, otevřou se mu oči a uzří pravdu. Michael Clarke Duncan, který hraje Starkweathera k tomu říká: "Moje postava uvede věci do pohybu. V jeden moment říká ´Těším se na shledanou s vámi na Ostrově´, a o chvíli později už leží na operačním stole. Podaří se mu utéci, ale je vyděšen k smrti, neboť najednou nechápe vůbec nic. Má samozřejmé otázky typu ´Kde to jsem? Jak to, že nejsem na Ostrově? Říkali jste mi, že tam letím ... To musí být nějaký omyl.´" Duncan se natáčení zúčastnil jen po dva dny, ale režisér Michael Bay, který jej již před tím usměrňoval v Armageddonu, si dal záležet na tom, aby na ně nikdy nezapomněl: "Přinutil jsem ho běhat, plakat, nechal jsem ho na osm hodin přivázaného na operačním stole, dokud mi nezačal říkat ´Hele, tak to už by snad stačilo. Ještě jeden záběr a končím.´ A já na to ´Ale no tak, Mikeu, dalších pět ještě zvládneš.´ Takhle jsem si ho dobíral."
obrazek
Obyvatelé sterilních ubikací netuší, že žijí hluboko pod základy firmy Merrick Biotech, ba co víc, ve světě, který vůbec není zamořen. Obyvatelé komplexu znají Merricka jen z jedné stránky - jako shovívavého, avšak dotěrného odborníka na jejich zdraví a všeobecnou pohodu. Skutečnost je však jiná - Merrick má svou odvrácenou tvář. Jeho jediným zájmem je ochrana jím investovaného kapitálu v podobě klonů, nebo též "našich blízkých příbuzných", jak jim říká, který se má brzy zúročit. Sean Bean, který Merricka hraje, osvětluje: "Merrick podvádí své klienty, neboť jim tvrdí, že firma Merrick Biotech pěstuje v oživujících roztocích orgány a že vše souhlasí se zákony ohledně eugeniky, vydanými v roce 2015. Merrick však ví, že samostatně pěstované orgány občas selžou a tak pěstuje celá těla, což je nezákonné." Navzdory tomu všemu Parkes poznamenává: "Merrick je vynikající vědec, který je naprosto přesvědčen, že to, co dělá, je správné. Stejně jako všichni správní záporáci, ani on není zlý. Jen má svou vlastní zvrácenou logiku a svá slova si pojišťuje humanismem.

Ve skutečnosti si myslí, že posouvá meze vědy a tím přispívá lidství." Bean souhlasí s tím, že jakkoli jsou Merrickovy motivace zpochybnitelné, není to žádná nelidská bestie."Je na tomto poli průkopníkem a věří, že to, co dělá, je pro lidi dobré. Myslím, že mu diváci budou rozumět, jakkoli je hodně odtažitý a zaměřený na finanční efekt věci. Zdá se mi, že je zajímavou postavou." Jediný člověk z institutu, kterému Lincoln opravdu věří, je postava jménem McCord, který se s Lincolnem spřátelí a občas mu propašuje nějaké nedostatkové zboží, třeba alkohol. "McCord je jediný z lidí, kteří se starají o chod komplexu, který dělá tu chybu, že se přátelí s "produkty". Má silné pocity viny vůči tomu, co se kolem něj děje. Ví, že to není správné, ale svou práci dělá i nadále, protože to je to jediné, co tam může dělat," říká Bay.
obrazek
Režisér Bay od samého začátku věděl, že pro tuto roli připadá pouze jeden možný představitel: Steve Buscemi, se kterým spolupracoval již na Armageddonu. "Steve je pro roli tím pravým. Tuhle roli hraje už od narození. Je v ní dokonale oblečen. Vnesl do ní humor a na mnoha místech mu dal průchod, což je jen dobře. Steve člověk, který dokáže zlidštit každou roli. Je to jeden z nejlepších herců široko daleko." K tomu Buscemi říká: "Michael je režisér, který dlouho připravovanou scénu na poslední chvíli klidně hodí pod stůl a řekne vám, abyste improvizovali. Ve většině případů se snažíme následovat scénář, ale on vůbec nemá strach udělat věci jinak nebo nově, takže nikdy nevíte, co přijde." Když Lincoln a Jordan uskuteční dlouho připravovaný útěk, Lincoln ví, že o pomoc se může obrátit pouze na jednoho člověka - McCorda. Buscemi říká: "Zoufale hledá odpovědi, tak si McCorda najde. Jenže McCord ví, že tímhle se on i oni dostali do pořádných problémů, protože ve vnějším světě nikdo nemá vědět, že existuje projekt jako je tento. Pro něj nejsou jen čísly či pracovním materiálem, ale především lidské bytosti. Jakkoli tím ohrožuje vlastní život, rozhodne se jim pomoci."

O natáčení

obrazek
Dvě stránky Ostrova
Film Ostrov se odehrává ve dvou oddělených světech - umělém, stráženém a odosobněném světě vnitřním a barevném, nepředvídatelném světě vnějším. Každá scéna filmu se odvíjí v závislosti na tom, do jakého prostředí je zasazena. Kameraman Mauro Fiore vypráví o tom, jak s režisérem pracovali na jasném barevném odlišení toho, co je uvnitř a co je vně. "Podzemí je nasvíceno uměle, chtěli jsme, aby se divák tak trochu cítil jako v nemocnici. Chtěli jsme ostrá bílá světla a úzkou škálu barev. Když však "produkty" objeví vnější svět, rázem jsou zasaženi jeho barevností, sluncem ... Vždyť poprvé v životě vnímají přirozený svět! Druhá půle filmu je proto záměrně barevně přetažená. Rozdíl je také ve způsobu snímání. Na počátku filmu jsme ve vysoce střeženém prostředí, takže jsme vyloučili veškeré prudké pohyby a snažili se ji udržet formální, objektivní a lehce odtažitou.

Když se dostaneme do vnějšího světa, jsou pohyby kinetičtější, subjektivnější a také častěji užíváme ručních kamer." Natáčení Ostrova začalo na podzim 2004 v pouštích Kalifornie a Nevady, kde se postavy Lincolna a Jordan poprvé vynoří z podzemního komplexu. Walter Parkes říká: "Michaelovi se líbila myšlenka, že když uprchlíci proniknou do na povrch, ocitnou se v nehostinném světě. Ne snad, že by byl zničen znečištěním, ale každopádně to není prostředí, na kterém oko spočine se zalíbením. Tam zjistí přinejmenším dvě věci: nejprve to, že vzduch je sice dýchatelný, ale stále jsou někde daleko od všech, kteří by jim mohli pomoci. Když se později dostanou Los Angeles, chovají se jako děti v lahůdkářství. Jsou ve světě, který jim nikdy ani nevstoupil na mysl." Během postprodukce se vedoucí divize zvláštních efektů Eric Breving a tým ze slavné Industrial Light & Magic zaměřili na další detaily, ať už šlo o dodatečné dobarvení oblohy, pouštní krajiny či na počítačích vytvořené větrací šachty nebo futuristický vlak na magnetických polštářích, kterým se Lincoln a Jordan dostanou do města.
obrazek
Po týdnu natáčení v exteriérech se herci a štáb přemístili do Detroitu ve státě Michigan, který představoval Los Angeles nepříliš vzdálené budoucnosti. Producent Ian Bryce říká: "Po celé Americe jsme dlouho hledali město, které by mohlo zastupovat Los Angeles. Časem jsme zjistili, že co do estetiky, architektury i atmosféry je mu asi nejblíže Detroit. Představitelé města nám dali otevřené pole působnosti a úzce s námi spolupracovali. Bay, který se narodil a vyrůstal právě v Los Angeles, dodává: "Detroit opravdu hodně připomíná Los Angeles a dost nás překvapilo, že jsem dostal povolení zavřít okolí osmi obytných bloků a natáčet jak dlouho jsem chtěl. V Detroitu se mi opravdu líbilo...jen ta zima, ta byla příšerná." Vedoucí výroby Nigel Phelps říká: "Detroit má velmi klasický, nadčasový vzhled, což příběhu dalo skvělé zarámování. Doplnili jsme jen lehce futuristické prvky jako světla na křižovatkách, dopravní značení, autobusové zastávky a tak dále. Byly jen o trochu jiné, než ty dnešní.

Říkali jsme si, že v případě potřeby bychom mohli modelovat další futuristické prvky na těch stávajících. Což se týkalo zejména architektury." Brevig k tomu říká: "Náš svět ještě není budoucností, stále musíme filmovou realitu trochu pozměňovat, zejména co se budov a způsobu dopravy týče. Místo toho, abychom vše dělali na počítačích, jsme se rozhodli, že většina bude reál plus nějaké kulisy. Pak získáte mnohem realističtější výsledek." Jednou z klíčových scén filmu se natáčela v Michigan Central Station, budovy z roku 1913, která byla navržena legendární firmou Warren & Wetmore, kde se odehrála konfrontace mezi Lincolnem Six-Echo a jeho "sponzorem", Tomem Lincolnem. Obě postavy hrál Ewan McGregor. McGregor ocenil, že si obě dvě fyzicky shodné postavy mohl zahrát sám a vypráví o tom, jak se je rozhodl odlišit: "Přišel jsem s tím, že by Tom mohl být Skot, zatímco Lincoln, který byl, samozřejmě s velkými uvozovkami, více méně vychováván jako Američan, by měl americký přízvuk. Chtěl jsem také, aby se odlišovali svými postoji. Tom je bohatý, arogantní a sobecký.Na každé fotce, co má doma, je jen on. Je naprostým protikladem Lincolna, který je naopak velmi citlivý." Bay potvrzuje: "Udělali jsme z Toma Lincolna pěkného sráče. Líbí se mi, jak je Ewan zřetelně odlišil." Při setkání těchto dvou postav hrály klíčovou roli zvláštní efekty.
obrazek
Brevig osvětluje: "Obyčejně to funguje tak, že když máte jednoho herce, který hraje dvě postavy, snažíte se, aby se postavy nedotýkaly a nebo nepřekrývaly. Ne tak u Michaela, který chtěl, aby Tom držel v jednom záběru bez střihu Lincolnovo zápěstí, což není zrovna jednoduché natočit. Ale nakonec se nám to povedlo. Použil jsem kamery řízené počítačem, které mohou dělat stále dokola pohyb po stejné trajektorii a pro Ewana to znamenalo, aby se naučil dokonale synchronizovat své pohyby. Děje se to jakoby před vámi a přitom je to kamerový trik, nikoliv počítačový." Bay k tomu dodává: "Vidíte, jak se jim mění stíny v obličeji, oba mají oči ve stejné výšce ... a je to naprosto bez 3D efektů. Všechno je jen otázkou dokonalého načasování." Michael Bay spolupracoval se scenáristy Alexem Kurtzmanem a Robertem Orcim i na detailní podobě akčních sekvencí filmu.

Bay se smíchem říká: "Bob a Alex mě trochu drželi při zemi, protože já bych si do svého filmu vždycky stůj co stůj dal to, co jsem si vysnil. A to vždycky nejde. Někdy se prostě vznášíte trochu moc." Od filmů Michaela Baye divák očekává pořádnou akci. Aby se mu tedy dostalo toho, za co si zaplatil, užili Bay a tým od zvláštních efektů speciální přívěs na kamery, který byl poprvé použit ve filmu Mizerové II. a začalo se mu interně říkat "Bayův bourač." V praxi šlo o odkrytý vůz s kovovou klecí, na němž bylo připevněno několik kamer, což tvůrcům umožnilo, aby se dostali přesně tam, kam potřebují a mohli paralelně snímat několik akcí. Koordinátor akčních scén Frazier osvětluje: "Místo toho, aby byla klec přibližně ve středu vozu, jsme se rozhodli kamery umístit i na okraj. Občas tam byly i tři, takže když se při akčních scénách auta přiblíží k vlečňáku, působí to mimořádně efektně. "Ve druhé polovině filmu je k vidění komplikovaná akční sekvence, při níž Lincoln a Jordan letí vznášedlem WASP do Los Angeles a narazí do sedmdesátého patra mrakodrapu. Scéna vrcholí tím, že visí na obrovském písmenu "R", které se ulomilo, a nad nimi létají helikoptéry.
obrazek
Všichni herci, kaskadéři i štáb věděli, že tuto scénu nebude možno opakovat, proto bylo užito třinácti kamer, aby scénu pokryly ze všech možných úhlů. Frazier říká: "Je jasné, že určitou část zvláštních efektů jsme museli udělat na počítačích, ale většinu toho vzniklo živě. Příkladem takové scény je zejména ta, při níž Ewan a Scarlett visí na písmeni "R" a s hrůzou se dívají na všechna ta patra pod nimi. Podobné kousky je ve většině případů nemožné opakovat, takže s Michaelem platí ´Jdeme do toho a hned napoprvé to zvládneme na jedničku.´ Říkáme mu "Destruktor." To je Bayův styl: V každém momentě musíte být připraveni a dát tomu 110%. Ale to z natáčení jeho filmů dělá neopakovatelnou záležitost, nikdy se nenudíte." Akční scény vyžadují nekonečné hodiny příprav, protože nejdůležitější je bezpečnost všech zúčastněných. "Vždy se snažíme přijít s nějakou novou akční "vychytávkou", ale vždy to musí být bezpečné, jinak máme s filmy utrum," poznamenává s úšklebkem Frazier.

Další z koordinátorů akčních scén, Rick Bates, si pochvaluje: "Na akční scény Ewana a Scarlett se kladl velký důraz, byla to pro ně výzva. Ale jsou to kabrňáci.Topili se, potápěli, běhali, skákali, padali, šplhali...Byli mokří a jen co uschnuli, hned jsme je do toho poslali znovu, byli špinaví, tak jsme jim poručili, ať se v tom vyválejí ještě víc. Ale ať už dělali cokoliv, byli v tom prostě skvělí." Scarlett Johansson ke svým výkonům ve filmu říká: "Nic takového jsem dosud nedělala, chce to po vás, abyste byli fyzicky na výši." Johansson přiznává, že natáčení pro ni bylo náročné i kvůli tomu, že na plac přijela krátce poté, co jí odstranili mandle, což vyžaduje poměrně dlouho rekonvalescenci a doporučuje se minimální fyzická aktivita. Takže herečka neměla kdy nabýt kondici. Nicméně pokračuje: "Je zajímavé, co ze sebe vydáte za výkony, když vás skřípnou a vy musíte překonat své dosavadní limity. Zatím jsem nikdy nemusela z obavy o život utíkat, ale na placu to bylo každý den. Hodně vás to posune. Jak fyzicky, tak psychicky."


obrazek
Konec na začátku
Poslední týdny natáčení byly věnovány natáčení v ateliéru, kde došlo na scény v interiéru, které se ve skutečnosti odehrávají na začátku filmu, v ubikacích nazývaných Centerville. To, co ve filmu vypadá jako jednolité podzemní město, je ve skutečnosti spojení velkých kulis a digitálních prvků. Město se skládá ze tří obytných věží, jež ohraničují prostor Central Atrium, který je vyhrazen práci a volnému času. Vedoucí výroby Nigel Phelps říká: "Centerville vypadalo jako něco, co by jednoho dne mohla stavět armáda řekněme pro 100 tisíc lidí, kdyby svět postihla nějaká katastrofa. Před tím, než začne náš příběh, byl komplex renovován, aby vypadal jako futuristické lázně a jeho obyvatelé věří, že žijí na povrchu, aniž tuší, že se jedná o bývalou vojenskou základnu." Phelps přečetl několik knih a přišel s několika variantami návrhů, jak by mohlo opravdové podzemní město vypadat. "Michael měl doma knihu o podzemních stavbách, která je dosud velmi vlivná.

Poučil jsem se také ze vzhledu ropných plošin v Severním moři, které mají úžasnou strukturu, z níž bohužel vidíme jen tu část, která je nad vodou. Hledal jsem zejména takové struktury, které by vypadaly masivně." Centerville je železobetonová konstrukce se spoustou skla, které ještě zesiluje působnost ostrých hran a velkých hladkých ploch bez jediného výstupku. Prostory jsou takřka bezbarvé, což ještě umocňuje kontrast mezi atmosférou interiérů a exteriérů, kam se Lincoln a Jordan dostanou po svém útěku. "Produkty" mohou velkými okny sledovat modrou oblohu, aniž by tušili, že to, na co se dívají, je jen holografická projekce, která má posílit iluzi, že žijí na povrchu. Vedoucí výroby také úzce spolupracoval s návrhářkou kostýmů Deborah L. Scott, aby náležitě odlišili uniformy stálých obyvatel a personálu. Scott říká: "Nemohla jsem moc používat barvy, jinak by se to nehodilo ke střídmému architektonickému vzhledu, se kterým přišel Nigel.
obrazek
Mým úkolem bylo vytvořit kostýmy, které by na sebe nepoutaly příliš velkou pozornost. Kdybych někoho oblékla do jasné červené nebo žluté, úplně bych pokazila tu barevně mdlou škálu, které jsme chtěli docílit. nechtěli jsme je však obléci do bílé, uniformy mají malé barevné plošky či části vyrobené z jiného materiálu, což celku dává vzhled struktury. na celé věci je zajímavé to, že kostýmy se tentokrát pro hlavní postavy nenavrhovaly zvlášť - nosí to samé, co další stovky komparsistů. "Bílá strečová látka? To si snad děláte legraci!" Pro návrháře bylo velkou výzvou přijít s materiálem, který bude na různých tělesných typech dobře vypadat. Naše uvažování nakonec skončilo tím, že jsme se rozhodli pro jednoduchý design stejný pro obě pohlaví, který se jen zlehka přizpůsobí tělesným proporcím, ale zároveň je velmi funkční." Kulisy Centerville byly postaveny v Downey Studios, bývalé výrobní hale NASA/Boeing, kde na ploše 80 akrů vyrostl největší prostor pro natáčení v celém okolí Los Angeles.

Stavba kulis zabrala pět měsíců a filmaři při té příležitosti obsadili veškerý volný prostor studia. Filmové Central Atrium, které vzniklo ve studiu Building One, zabralo neuvěřitelných 230 tisíc metrů krychlových. Bay k tomu říká:"Řekl jsem Nigelovi, že nechci mít všechno rozházené po několika studiích a chtěl jsem to mít propojené. Z toho vznikl dojem těch obrovských kulis. nakonec z toho byl ten největší set, v jakém jsem kdy natáčel. Po pravdě řečeno, někdy z toho na mě padal strach, protože celý prostor byl velký jako pět fotbalových hřišť a já chvílemi ani nevěděl, jak to celé nasvítit. Tzv. Nutrition Plaza, kam "produkty" chodí jíst, byl vybudován v největším severoamerickém vodním bazénu, do nějž se vejde 22 tisíc metrů krychlových vody. Ten je umístěn do Building One a během natáčení byl samozřejmě vypuštěn. Merrickova kancelář byla navržena tak, aby odrážela jeho společenskou prestiž - o čem jiném ostatně vypovídá vhodně vybraný Picassův portrét na zdi? "Je to vynikající obchodník," říká Bay. "Chtěl jsem, aby měl velmi vybraný vkus.
obrazek
Stará se o ty největší boháče světa a proto si musí udržovat vysoký životní standard. Do poněkud menší Building Two v downeyských studiích bylo umístěno tzv. Incubation Silo, kde se pěstují "produkty", a tzv. Foundation Room, kde nově narozeným "produktům" implantují vzpomínky na události, které ve skutečnosti nikdy neprožili. Kromě několika málo živých komparsistů byla těla "produktů" - z nichž některá můžeme zahlédnout v různých stádiích vývoje - navržena uznávaným odborníkem na fyzické efekty Gregem Nicoterem a jeho týmem z KNB EFX Group. Při výrobě těl se Nicotero inspiroval nedávnou výstavou Body Works: The Anatomical Exhibition of Real Human Bodies, která se uskutečnila v California Science Museum. Ve filmu jsme svědky toho, jak se "narodí" nový "produkt." Bay byl velmi konkrétní v to, jaký dojem měl "porod" u diváků vyvolat. "Chtěl jsem, aby to vypadalo, že porodníky jsou spíše "řízci" typu řidiči náklaďáků a ne lékaři, kteří mají cit a efektivní pohyby, které způsobují minimum bolesti.

Chtěl jsem, aby to vyvolávalo pocit rutiny. Ti chlápci to dělají každý den a už je nic nerozhází. Jednou jsem se zeptal Caspiana ´Prosím tě, řekni mi, o čem má být tenhle film ve své podstatě!´. Líbilo se mi, co řekl: ´Všichni máme rádi maso, ale nechceme vědět, co se děje na jatkách.´ A přesně takhle má ta scéna ve filmu vypadat." Walter Parkes doplňuje: "tento film si nenárokuje být vážným příspěvkem k morálním otázkám klonování.Ale i když se těmto otázkám snažíte, vyhnout, vždycky si vás zase najdou. Prostupují každou scénu filmu a nakonec si řeknete, že je to tak správně." Michael Bay k tomu závěrem říká: "Když jsme se kvůli tomuto filmu začali scházet, chtěl jsem, aby si diváci, kteří odcházejí ze sálu, kladli otázku ´Kdyby si mohl dovolit svého vlastního klona, udělal bych to?´ Když jsme točili film, byla tato otázka mezi těmi nejdůležitějšími. Každý z nás chce žít déle, to je lidská přirozenost ... ale za jakou cenu?"

O hercích

Ewan McGregor
Je všestranný herec, který si vybírá různé typy rolí a velmi často figuruje mezi oceňovanými herci. V současné době se divákovi jeho tvář vybaví v souvislosti s postavou Obi-Wana Kenobiho z Epizod 1-3 ze série Hvězdné války. McGregor se narodil ve Skotsku, kde získal první hereckou příležitost v Perth Repertory Theatre. Později přemístil do Londýna na Guildhall School of Music and Drama. Šest měsíců před koncem školy získal roli v šestidílné sérii televize BBC Lipstick on Your Collar a od té doby jde projektu do projektu. Na plátně debutoval v roce 1993 filmem Billa Forsytha Being Human. V následujícím roce se dočkal všeobecné chvály a také ceny Empire Award za roli ve snímku Mělký hrob, který zároveň znamenal jeho první spolupráci s režisérem Danny Boylem. V roce 1996 hrál v dalším Boyleově snímku Trainspotting. McGregorova studie narkomana Marka Rentona mu vynesla několik cen (mezi jinými i London Film Critics Circle, Empire a BAFTA Scotland Awards pro Nejlepšího herce) a mezinárodní uznání.

Scarlett Johanssonová
Je již několik let jednou z nejnadějnějších hereček současného filmového průmyslu. Na Zlatý glóbus již získala čtyři nominace. Johanssonová se narodila v New Yorku a jako herečka debutovala v osmi letech po boku Ethana Hawkea v broadwayské hře Sophistry. Na plátně debutovala komedií Roba Reinera North. Byla to však až role v Redfordově snímku Zaříkávač koní, která jí naplno otevřela dveře do filmového světa.

Djimon Hounsou
Byl nominován na Oscara za roli Matea ve filmu Jima Sheridana V Americe a ihned poté se pustil do natáčení Ostrova režiséra Michaela Baye. Narodil se v Beninu na západním pobřeží Afriky a ve třinácti letech se přestěhoval do Paříže. Když mu bylo 22, objevil jej designér a módní návrhář Thierry Mugler a ihned jej zapojil do svých kampaní. Hounsou poté hrál v několika videoklipech význačných režisérů. V té době již byl vyhledávaným modelem a proto se vydal do Mekky veškerého modelingu, New Yorku, odkud záhy přemístil do Los Angeles, kde začal s intenzivním studiem angličtiny a začal se ucházet o role. Podařilo se mu uchytit v sérii Beverly Hills 90210, ale až účast ve videoklipu Janet Jackson s názvem "Love Will Never Do Without You" přilákalo pozornost castingových režisérů a agentů.

Steve Busceni
Je všestranný herec, který se občas objeví i na postu režiséra.V roce 2002 získal za svůj výkon ve vedlejší roli komedie/dramatu Přízračný svět režiséra Terryho Zwignoffa ceny Independent Spirit and AFI Film Awards a několikeré další nominace. Za ostatní své role byl nominován na ceny od New York Film Critics, Chicago Film Critics, National Society of Film Critics. Buscemi se uplatnil i na televizní obrazovce, kde získal nominaci na Emmy za roli Tonyho Blundetta v sérii z produkce HBO Sopránovi a spolu s ostatními herci série se podělil o cenu Screen Actors Guild Award nomination for Outstanding Ensemble in a Drama Series. Dodnes se objevil ve více než 90 filmech, pravidelně střídá malé nezávislé snímky s blockbustery. V roce 1996 debutoval jako režisér filmem Můj oblíbený bar, kterým se představil na festivalu v Cannes, jeho dalším projektem byl Animal Factory, který měl premiéru na festivalu Sundance.

O tvůrci

Michael Bay
Je režisérem úspěšných akčních snímků. Jeho dosud největším úspěchem bylo druhé pokračování Mizerů, které v létě 2003, kdy do kin přicházel jeden hit vedle druhého celosvětově vydělal 270 miliónů dolarů. Bay, který byl do roku 1995 režisérem reklam a videoklipů debutoval právě Mizery, kterými zahájil plodnou spolupráci s producentem Jerry Bruckheimerem.
Bay se narodil v Los Angeles a vystudoval režii na Wesleyan University, aby se ještě krátce ke studiu vrátil - na Pasadena's Art Center College of Design. Začal se živit reklamami a když byl najat slavnou produkční společností Propaganda Films, natáčel videoklipy pro takové hvězdy jako jsou Aerosmith, Tina Turner a Meat Loaf. Díky tomu se dostal k režii těch nejznámějších reklam na výrobky firem Nike, Budweiser, Levi's, Bugle Boy, Coca-Cola, Isuzu, Miller, Mercedes a v poslední době i na spodní prádlo slavné Victoria's Secret. Do 26 let se Bayovi podařilo získat všechny ceny, které se udělují za reklamu, mezi jinými Zlatý a Stříbrný lev v Cannes, Directors Guild of America Award aj. Začal se věnovat i produkci malých teenagerských hororů, kvůli čemu si založil i vlastní produkční společnost Platinum Dunes. Jeho největším hitem byl remake Texaského masakru motorovou pilou v režii Marcuse Nispela.

Podobné filmy

Nacisté před soudem
(Nuremberg - Nazis On Trial) Albert Speer Albert Speer. Byl vzdělaný, kultivovaný, společ...
dnes 10.20
NAHRAT
ZDARMA
ČT2
Podfukáři 2
(Now You See Me 2) Vidět znamená věřit, ale je to pravda, nebo jen iluze? Skupina iluzioni...
dnes 20.15
NAHRAT
ZDARMA
Prima
Špinavej Joe
(Joe Dirt) Prosťáček David Spade se díky náhodě stane oblíbeným rozhlasovým vypravěčem svý...
dnes 21.45
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Středa 24. 7. 2019 Svátek má Kristýna
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz