Informace    Recenze    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky

6.8 10 1751
dobrodružný / komedie / mysteriozní / rodinný, USA, , 108 min., od 10 let
Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events
Kinopremiéra v ČR 24.2.2005, DVD od 6.6.2005 Universal

02:03

Film plný originální směsi inteligence, ironie a humoru okouzlí nejen mladé diváky.
Rodinná černá komedie Řada nešťastných příhod byla natočena podle knih Zlý začátek, Nouzový výtah a Ohavná pila vypravěče Lemony Snicketa. Film plný originální směsi inteligence, ironie a humoru okouzlí nejen mladé diváky. Příběh pojednává o třech dětech a jejich více než pozoruhodné životní cestě. Přes ztrátu rodičů přes sled tajemných okolností se sourozenci Baudelairovi navzájem naleznou na cestě nádherných překvapení a katastrofálních nezdarů při pátrání po domově. To vše pod dohledem nového poručníka - lstivého, vychytralého strýce Olafa, který je ochoten udělat cokoliv, aby získal jejich dědictví. A to opravdu cokoliv. Avšak děti se mohou spolehnout na svou přirozený důmysl, vynalézavost, vtip a v neposlední řadě na nezkrotná kouzla. Toto jim všem pomůže objevit, že pokud drží pospolu, tvoří rodinu.

Komentář k filmu Rodinná černá komedie Řada nešťastných příhod byla natočena podle knih Zlý začátek (Kniha1), Temné terárium (Kniha 2) a Široké okno (Kniha 3) vypravěče Lemony Snicketa. Film plný originální směsi inteligence, ironie a humoru okouzlí nejen mladé diváky. Příběh pojednává o třech dětech a jejich více než pozoruhodné životní cestě. Přes ztrátu rodičů přes sled tajemných okolností se sourozenci Baudelairovi navzájem naleznou na cestě nádherných překvapení a katastrofálních nezdarů při pátrání po domově. To vše pod dohledem nového poručníka - lstivého, vychytralého strýce Olafa, který je ochoten udělat cokoliv, aby získal jejich dědictví. A to opravdu cokoliv. Avšak děti se mohou spolehnout na svůj přirozený důmysl, vynalézavost, vtip a v neposlední řadě na nezkrotná kouzla. To vše jim pomůže objevit, že pokud drží pospolu, tvoří rodinu. Dreamworks Pictures a Paramout Pictures představují ŘADU NEŠŤASTNÝCH PŘÍHOD, film pod režijní taktovkou Brada Silberlinga (Casper, Město andělů), film s hvězdným obsazením (Jim Carrey, Meryl Streep, Emily Browning (Loď duchů), Liam Aiken (Listopadová romance). Scénář napsal Robert Gordon, o produkci se postarali Duncan Kenworthy, Tim Bevan a Eric Fellner.
Všechny komentáře k filmu 31+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Kniha Řada nešťastných příhod, napsaná fiktivním spisovatelem pod pseudonymem Lemony Snicket, je sama o sobě velmi zajímavá. Vždy, když se už schyluje k nejlepšímu, nastane zvrat, který děj posune opět do zachmuřeného a smutného prostředí. Dalo by se říci, že film je přesně podle knihy, ale to se dá velmi dobře vyvrátit.   Film začíná, jako kniha. Baudelairovi jsou taková rodinka, která má na první pohled vše, co potřebuje. Tři děti, jednoho knihomola-Klaus (Liam Aiken), vynálezkyni-Violet (Emily Browningová) a dítě- Sunny (Kara Hoffmanová), které uhryže vše, co je v jejím dosahu. Ale když jednou děti odejdou na svůj oblíbený břeh, spatří podivnou mlhu. Z té tajemné mlhy vystoupí bankéř Poe, který je obeznámí s tím, že jejich rodiče uhořeli. V tu chvíli se dozvídáme, že dům byl zapálen přes velikou čočku z dálky. Baudelairovi putují ke svému prvnímu opatrovníkovi- Hraběti Olafovi (Jim Carrey). Ten je ironicky přivítá, ale od první věty je jasné, že touží zcela a jen po jej... Celá recenze
LucieMarkova, 9 z 10

Popis filmu Řada nešťastných příhod

Čtrnáctiletá Violet se zajímá o vynálezy, její dvanáctiletý bratr Klaus o knihy a malá sestřička Sunny zatím jen o ohryzávání všeho možného. Od rodinného bankéře Poea se dozvědí, že jejich rodiče zahynuli při požáru domu. Až do plnoletosti bude o ně a jejich majetek pečovat strýc Olaf. Místo nového domova se však sourozenci ocitnou v ponurém špinavém domě zlého muže, který se netají tím, že mu jde jen o peníze. Nutí je tvrdě pracovat, a sotva mu soud svěří opatrovnictví, pokusí se jich zbavit, když je nechá zamčené v autě na přejezdu před blížícím se vlakem. Díky Violet se dětem podaří na poslední chvíli uniknout a Poe je odveze k laskavému strýci Montgomerymu. Podivínský chlapík je seznámí se svými hadími mazlíčky a slibuje jim dobrodružnou cestu do Peru. Nedbá jejich varování před novým ošetřovatelem hadů Stefanem, který není nikdo jiný než maskovaný Olaf. Místo do Peru tak další ráno putuje do márnice. Dalším člověkem, který se o děti má postarat, je teta Josefina. Také do její přízně se vzápětí pokusí vetřít Olaf. Netrvá dlouho a děti najdou jen rozbité okno a dopis na rozloučenou. Protože je plný gramatických chyb a teta milovala pravopis, pochopí Klaus, že ho teta napsala pod nátlakem.

Počátek historie
Od pohádek Bratří Grimmů až po Viktoriánskou éru moralistických příběhů přes komplikované historky Roalda Dahla tu existuje dlouhá tradice dětské literatury, týkající se děsivých a strašidelných událostí, kterými byly postiženy hodné a milé děti. Jedenáct knih, napsaných a vyprávěných záhadným Lemony Snicketem, (o němž se tvrdí, že je identickou postavou s 34letým autorem Danielem Handlerem), pokračuje v této tradici a směřuje k novým vrcholům.

Přes šokující události, popisované v knihách, jimiž ubohé děti procházejí z vůle neblahého hraběte Olafa, dostalo se těmto vyprávěním širokého čtenářského ohlasu. Jsou to první knížky, které vytlačily Harryho Pottera z předních míst žebříčku bestsellerů New York Times a od té doby jsou stále ve středu čtenářského zájmu. V prestižních časopisech se jim dostalo skvělých recenzí a celosvětově se prodalo na 27 milionů výtisků, navzdory autorovu doporučení "přečtěte si raději něco jiného!" Nyní zachvacuje kina "hrozba" filmového zpracování těchto knížek v režii Brada Silberlinga se znepokojujícím účinkováním Jima Carreyho a Meryl Streepové. Film pracuje se stejně černým a destruktivním humorem a nebezpečnými představami jako literatura a je také prostoupen vřelými emocemi i pijavicemi ohrožujícími člověka, což dělá knihy pana Snicketa tak výstřední.
<>Obrázek nenalezen<> "Prosil jsem je, aby to netočili, aby na to aspoň nedávali žádného dobrého režiséra. Žádal jsem je, aby neobsazovali známé herce a vůbec aby se žádnou z mých knih nepokoušeli převést do filmu a oni si vybrali hned tři," hořekuje pan Snicket, který hovoří z neurčité skrýše na pozemku luxusní usedlosti. "Mou poslední naději je, že si hodně lidí přečte toto mé prohlášení, skoupí vstupenky na film a nepůjde se na něj podívat."

"Lemony Snicket je jeden z nejoriginálnějších hlasů," říká Jim Carrey a zcela ignoruje jeho pocity. "Jeho prapodivná cesta do dětského světa je současně lákavá i odstrašující." Meryl Streepová, jejíž dcera byla projektem nadšená, nemohla propást příležitost účinkovat v tomto filmu. "Co je na příběhu tak lákavé? Ukazuje, jak děti dovedou být samostatné. Díky své fantazii jsou absolutně odpovědné ve všem, co dělají. A co se týče Baudelairových sirotků, jsou to vůbec ty nejchytřejší děti."

Podle režiséra Silberlinga dává příběh dětem možnost bavit se, aniž by to bylo na cizí účet. "Kniha poskytuje prostor pro fantazii a film se pokusil o totéž. Děti, které v něm vystupují, musí v nezvyklém prostředí využít veškerý svůj důvtip. Zdá se, jakoby se vše odehrávalo v nějaké jiné, než naší době, ale technicky je to příběh velmi současný a takové jsou i okolnosti, které zkoumá."

Tvůrcům se dostaly do rukou v roce 1999 rukopisy dosud nevydaných knih Lemony Snicketa a zaujaly je natolik, že si ihned zajistili práva k jejich filmovému zpracování. Producentka Julie Pistorová říká: "Líbil se nám především černý humor, je to něco v dětské literatuře zcela neobvyklého." Producent Walter F. Parkes říká, že to není jen dobrodružný příběh o třech chytrých sourozencích, ale také vyprávění o "Lemony Snicketovi, který má vztah vlastně ke každé postavě, mladé či staré. "Ve skutečnosti máte na konci filmu pocit, že Lemony Snicket má přehled o životě všech, proto jejich příběhy musí pokračovat."

Pak si pan Parkes nasadí tmavé brýle a přilepí knír, protože - jak říká - i on je v nebezpečí, že ho bude Lemony Snicket sledovat.

Příběh Lemonyho Snicketa začíná, když tři Baudelairovy děti se dozvídají, že při požáru, který zničil jejich domov, zahynuli i jejich rodiče. "Od pohádek bratří Grimmů, přes Dickensovy příběhy až k animovanému filmu Hledá se Nemo, je centrální myšlenkou tzv. rodinné literatury fakt, že děti se stanou sirotky," říká Parkes. Paradoxně je to výchozí bod, z něhož se dále vyvíjí nadějný a optimisticky laděný příběh, protože je výzvou pro osiřelé děti, aby se dokázaly vyrovnat se světem dospělých."
"Je to vlastně klasická situace," pokračuje producentka Laurie MacDonaldová, "umožňuje totiž dětem překonat strach a obavy a dává jim víru, že ať se stalo cokoli, všechno nakonec dobře dopadne."

I v Lemony Snicketovi: Řadě nešťastných příhod je tomu tak, ale nejprve se děti dostávají k nepříjemným poručníkům, z nichž první je hrabě Olaf, který se všemožnými triky snaží děti připravit o jejich dědictví.
Pro Carreyho byl hrabě Olaf lákavou hereckou příležitostí, protože obsahoval řadu charakterů v jediné postavě. "Olaf je současně magaloman, psychopat, který si není jistý naprosto ničím - a hlavně mi umožnil, abych si dělal legraci," říká Carrey. "Baudelairovy děti jsou pro Olafa branou k budoucnosti - nic víc. A i když ho za to budete nenávidět, budete ho současně milovat," říká.
Další poručnicí dětí je teta Josephina, nervózní vdova, která nikdy nezapne radiátor ze strachu, že by mohl explodovat, vyhýbá se ledničce, protože se bojí, že by na ni mohla spadnout, nedotýká se ani telefonu ze strachu z elektřiny. Děsí ji vše, kromě gramatiky. Josephina žije v odlehlém domě, nebezpečně vystrčeném na okraji útesu nad jezerem Lachrymose, což určitě "není to nejlepší umístění, zejména protože by ho mohl strhnout hurikán."
"Teta Josephina je jako malý, třesoucí se pták, byla v mládí dobrodružkou, než ji cosi vystrašilo," říká M. Streepová. "Okamžitě jsem se zamilovala do té osoby, která se bojí úplně všeho ... vlastně je jako my všichni."

Violeta, Klaus a Sunny Baudelairovy musí daleko vynalézavěji a s větším rozumem, než většina dospělých, kteří je mají na starosti, využít každý střípek své inteligence a odvahy, aby dokázaly čelit neuvěřitelným neštěstím a překážkám, které se jim staví do cesty, včetně hadího uštknutí, útoku lačných pijavic a umývání nádobí.

Violeta (Emily Browningová), je nejstarší ze sirotků a je nejvynalézavější čtrnáctiletou dívkou, jakou kdy svět nosil, která vymyslela tak úžasnou věc, jako je vlastnoručně vyrobená postel, automatický hráč na harmoniku a přístroj, který dokáže objevit kámen, který už byl svržen do oceánu. Violetina vynalézavost napomáhá dětem v jejich bojích, výjimkou je ovšem událost se spěšným vlakem.
Violetin mladší bratr Klaus je vášnivý čtenář, ve svých 12 letech přečetl více knih, než mnozí lidé za svůj celý život. Vášeň pro poznávání pomáhá jemu i jeho sourozencům přežít řadu nešťastných událostí - i když mu moc nepomůže, když visí z velmi vysoké věže. A nakonec je tu jejich nejmladší sestra (hrají ji dvojčata Kara a Shelby Hoffmanovy), roztomilé batole, které sice vydává jenom skřeky, ale těm Violeta i Klaus rozumí. Má neuvěřitelně ostré zoubky a ráda se s nimi do něčeho zakousne. "To jediné, co o Sunny zjistíte je, že když vás pořádně kousne, je to tím, že vás nemá ráda," vysvětluje její filmový bratr Aiken, "A pokud vás má ráda, je to kousnutí jen mírné."

Režisér Silberling říká. "Někdy mám pocit, že Carrey je vzdáleným bratrancem Petra Sellerse. Je to výjimečný herec a výborný komik. Dokáže se absolutně ponořit do role. Těžko byste našli většího chameleóna, který by se dokázal převtělovat do celé řady postav, udržet svůj výkon v rovině komedie, ale nesetřít přitom punc tajemství. Byl mou první volbou pro postavu hraběte Olafa, a ta role mu opravdu sedí."

Meryl Streepová byla také režisérovou první volbou pro postavu tety Josephiny.
Hledání dětí bylo ovšem náročnější. Ne každé dítě se podle režiséra dokáže vžít a přizpůsobit sérii neštěstí a tragédií, a špatnému stravování. A to vše je při natáčení čeká. Obsazení doplňují herci Timothy Spall, Catherine O´Harrová, Billy Conolly, Cedric The Entertainer, Luis Guzmán, Jennifer Coolidgeová, Craig Ferguson a Jane Adamsová.

"Je to úžasný film," prohlašuje Billy Conolly, který hraje herpetologa (odborníka na hady), strýčka Montyho, který se často objevuje s krajtou, dlouhou 8 stop okolo krku. Ve skutečnosti se ve filmu objevuje více než 100 herců ve vedlejších rolích, ale nejsou to herci lidští. O všechny se staral hollywoodský koordinátor zvířat Jules Sylvestr. "Ve scénách, které se odehrávaly v Hadím pokoji (The Reptile Room), bývalo na 70 hadů a plazů včetně jedovatých kober, egyptských kober, zmijí a chřestýšů. Dále tam byly krajty, iguáni (tropické ještěrky), škorpióni i 100kilová želva," říká J. Sylvestr.

Film se těšil velké vážnosti a aby bylo možno vytvořit nadčasovou atmosféru, v níž se odehrával, potřeboval se režisér obklopit těmi nejlepšími spolupracovníky. Stylizovaná výtvarná stránka byla svěřena oscarovému výtvarníkovi (za Ospalou díru) Rickovi Heinrichsovi.
"Nejzajímavějším úkolem, který jsem dostal, bylo vytvořit prostředí, které absolutně neprozradí, kde jste se ocitli," říká Heinrichs. "Film vám dává pocit jakéhosi paralelního světa , který vám současně připadá známý i neznámý."

Režisér Silberling vysvětluje: "Největší výzvou pro nás bylo vytvořit samostatný svět na scéně. A protože jsme všechno natáčeli v tradici starých hollywoodských obrazů, museli jsme opravdu předem prozkoumat každou scénu, abychom se ujistili, že má svou nadčasovou atmosféru. Všechno muselo odpovídat: prostředí, osvětlení i zvuk."

Velkým dílem k vytvoření oné atmosféry ve filmu Lemony Snicket: Řada nešťastných příhod přispěl kameraman Emmanuel ("Cheevo") Lubezki.
"Cheevo je jako já, jeho zálibou je hledat krásu v nejvýstřednějších okolnostech," říká režisér Silberling. "Přišel na způsob takového osvětlení, které vytvořilo zcela netradiční atmosféru filmu."
Tento film měl bezpochyby jeden z nejzkušenějších týmů, zabývajících se výzkumem," říká výtvarnice dekorací Cheryl Carasiková, která navštívila všechny dostupné obchody a bleší trhy, aby obstarala rekvizity a zařízení scény. "Tento příběh není vročen do určité doby, kterou by bylo možné nějak charakterizovt, proto jsem v tomto ohledu necítila žádné omezení," říká Carasiková, která úzce spolupracovala s výtvarníkem Heinrichsem. "Bylo ale velice zábavné, že jsem mohla uplatnit všechno, co se do našeho programu hodilo." Nakonec bylo hlavním úkolem dekoratérky Carasikové upravit vše, aby to vypadalo zastarale, zejména pokud šlo o domov hraběte Olafa. Byl to dost kontroverzní úkol právě v Los Angeles, kde se každý snaží, aby všechno vypadalo co nejmladší a nejnovější.

Výtvarnice kostýmů Colleen Atwoodová přispěla k nadčasovosti oblékání hrdinů tím, že vtělila prvky současného stylu do kostýmů, stylizovaných do viktoriánského období. "Inspirovala jsem se hlavně knihami Lemony Snicketa," vysvětluje Atwoodová.
"Lemony Snicket: Řada nešťastných příhod je bezpochyby nejsložitější produkce, jakou jsem dělala," říká producentka Laurie MacDonaldová, která spolu s Waltrem F. Parkesem produkovala např. Gladiátora, Muže v černém a Twistera, vedle dalších složitých produkcí.
<>Obrázek nenalezen<> Ve skutečnosti totiž Lemony Snicket představuje dva filmy v jednom. Štáb pracoval v 10 různých ateliérech společnosti Paramount Pictures, pak se přesunul do Studií Downey na jižním předměstí L. A. což byly dříve prostory Boeingu, kde se konstruoval Space Shuttle. Se vším všudy si film vyžádal na 70 různých dekorací, z nichž pět bylo na vodě.
Během produkce docházelo i k tomu, že zde bylo 300-400 diskrétních spolupracovníků, kteří současně pracovali v různých dekoracích ve studiu, zatímco ostatní budovali dekorace na vodě ve studiu v Downey. Největší dekorace, byl to částečně domov v němž mají děti žít, se budoval a zařizoval po 14 týdnů a 20 týdnů trvalo vytvořit impozantní panství hraběte Olafa.

Náročné byly na filmu také zvláštní efekty, protože bylo nutné, aby nevypadaly jako zvláštní efekty. Měl je na starosti Tom Peitzman. "Ve filmu byl kladen zvláštní důraz na to, aby se děj opravdu odehrával v dekoracích, místo aby hrdinové seděli před barevně neutrálním plátnem a computer pak dotvořil vhodné prostředí." Je proto třeba říci, že většina "nešťastných příhod" se ve filmu opravdu odehraje.
Meryl Streepová souhlasí: "Dekorace pro film byly vytvořeny opravdu mistrovsky. Pohybuji se v tomto prostředí již 30 let a po této stránce byl tento film určitě nejzajímavější."

Jim Carrey
obrazek Narozen roku 1962. Proslavil se titulní postavou ve filmu Ace Ventura: Zvířecí detektiv (1993), který se stal nečekaným diváckým hitem. Následující komedie Maska (1994) a Blbý a blbější (1994) - ho pak rázem zařadily mezi nejlépe placené hollywoodské herce. Ve všech dokázal využít svých mimořádných mimických, pohybových a komediálních vloh. O tom, že je schopen ztvárnit i vážnější polohy, Jim Carrey přesvědčil pozoruhodnou hereckou kreací naivního hrdiny ve filmu Truman Show (1997), stejně jako postavou kontroverzního komika Andyho Kaufmana, kterou ztělesnil v životopisném snímku Miloše Formana Člověk na Měsíci (1999). V roce 2000 byl na ShoWest jmenován Hvězdou roku.

Jude Law
obrazek Oba jeho rodiče jsou učitelé. Od třinácti let vystupoval s divadelním souborem National Youth Music Theatre, kde se spřátelil s hercem Jonny Lee Millerem. Po maturitě působil na jevištích londýnského West Endu a pak se uplatnil v prestižních souborech Royal Shakespeare Company a National Theatre. Jeho první hlavní filmovou rolí byla úloha v krátkém snímku The Crane (1994), který byl natočen v produkci Britského film. institutu (BFI). V roce 1999 se stal držitelem ceny BAFTA a byl nominován na Oscara díky úloze zhýralého syna amerického loďaře Dickieho Greenleafa v adaptaci kriminálního románu Patricie Highsmithové Talentovaný pan Ripley. Výběr jeho rolí je velmi různorodý. V roce 2001 si zahrál hlavní roli ve válečném dramatu Nepřítel před branami a v témže roce se proměnil v robotického gigola ve Spielbergově sci-fi A.I. Umělá inteligence.

Meryl Streepová
obrazek Emancipovanou Clarissu Vaughanovou ztvárnila držitelka dvou Oscarů a dvanácti oscarových nominací, jedna z nejvýraznějších a nejobdivovanějších hereckých osobností současnosti Meryl Streepová, která si zahrála už v adaptaci Hareovy divadelní hry Plenty z roku 1985 (uvedené v České televizi pod názvem Víc než dost). Čtyřiapadesátiletá herečka, která už měla do činění s obdobně komplikovanou vypravěčskou strukturou při natáčení adaptace románu Johna Fowlese Francouzova milenka (1981), obdivovala postavu Clarissy už knize, již dostala darem, a považovala ji za výzvu. Právě Clarissa je totiž z trojice hlavních postav nejstarší a v románu má nejbohatěji exponovanou minulost. Ta musela být na postavě patrná na první pohled - beze slov a dlouhých expozic, jen prostřednictvím drobných každodenních úkonů.

Brad Silberling
obrazek Natočil podle svého scénáře kritikou oceněný snímek Moonlight mile, v němž hrají Dustin Hoffman, Susan Sarandonová, Jake Gyllenhaal a Holly Hunterová. Režíroval také populární film Město andělů, v němž hráli Nicolas Cage a Meg Ryanová. Silberling vystudoval Californskou univerzitu v Santa Barbaře v r. 1984 a v r. 1987 získal diplom na UCLA (University of California at Los Angeles). Jeho krátký diplomní film Repairs mu vynesl smlouvu se společností Universal Studios. á svou produkční společnost Reveal Entertainment. Žije a pracuje v Los Angeles.

Lemony Snicket
Je označovaný jako špión, podvodník s neblahým vlivem na okolí, uprchlík, fiktivní postava - a také úspěšný a prodávaný autor. Jeho díla pojednávající o Baudelairových sirotcích - Lemony Snicket: Řada nešťastných příhod už byla přeložena do 39 jazyků.
Rodové kořeny pana Snicketa se nacházejí v části země, která už je dnes pod vodou. Dětství ale strávil v relativně krásné vile Snicketových, která se později stala dílnou, pevností a snad i lékárnou a dnes už patří někomu jinému. Nezkušenému pozorovateli se může zdát, že domov pana Snicketa nebyl naplněn žádnými záhadami - ale nezkušený pozorovatel se nejspíš mýlí.
Došlo však k jakémusi skandálu, o němž média necitlivě a nepřesně informovala. Pravdou ovšem je, že pan Snicket byl zbaven několika svých ocenění. A Nejvyšší soud se shodl na snadném ale značně pochybném rozsudku, který měl za následek exil pana Snicketa. Žije sice v současné době ve městě, ale skrývá se na venkově, i když někdy opak je pravdou. Pan Snicket, vzhledem k celosvětově rozprostřené konspirační síti, kterou je obklopen, komunikuje s veřejností prostřednictvím svého zástupce Daniela Handlera. Tento pán vede celkem poklidný život s manželkou a synem v San Franciscu. Je autorem dvou knih pro dospělé čtenáře The Basic eight a Watch your mouth a zřejmě také píše pod pseudonymem.

Úterý 10. 12. 2019 Svátek má Julie