fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Podobné filmy    

72% 2476 hlasů
7.2 10 2476
film / akční, dobrodružný, animovaný, komedie, pohádka, fantasy, thriller, USA, , 100 min.
Brave
Kinopremiéra v ČR 16.8.2012 v SK 23.8.2012, DVD a Blu-Ray od 5.12.2012 Magicbox

Režie: , ,
Herci: , , , , , více...

Ocenění: 2012, Oskar, Celovečerní animovaný film
starNastavit upozornění

V TV televize st. 25.12. ORF1 13.45



Ukázka
01:59



Od pradávných dob se v drsném a tajemstvím opředeném Skotsku vyprávějí legendy o velkolepých bitvách a hrdinských skutcích. Jednou takovou legendou je i příběh odvážné princezny Meridy, která se vzepře tradici a vezme svůj osud do vlastních rukou. Se svéhlavou Meridou mají rodiče král Fergus a královna Elinor plné ruce práce, protože rusovlasá princezna je odhodlána jít si v životě svou cestou a vzepře se starým zvykům i třem váženým lordům: siláckému Lordu MacGuffinovi, mrzutému Lordu Macintoshovi a svárlivému Lordu Dingwallovi. Merida svými činy nechtěně rozpoutá v království zmatek a požádá o pomoc tajemnou čarodějnici, která její přání sice vyplní, bohužel však po svém. Merida tak musí využít všechny své schopnosti i pomoc přátel - včetně mazaných a nezbedných bratrů trojčat - aby zlomila děsivou kletbu, než bude příliš pozdě.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Už od starých časů se po mnoho generací šíří příběhy o epických bitvách a mystických legendách v drsné a tajemné Skotské vysočině. Ve filmu se k legendě přidá nová pověst, když odvážná Merida stane tváří v tvář tradici, osudu a nejkrutější bestii. Merida je zkušená lučištnice a impulzivní dcera krále Ferguse a královny Elinor. Je odhodlána jít si v životě svou vlastní cestou. Vzepře se starému zvyku zasvěcení pánům země. Silnému lordu MacGuffinovi, mrzutému Macintoshovi a svárlivému Dingwallovi. Meridiny činy nechtěně rozpoutají v království chaos a běsnění. Když se obrátí o pomoc k podivínské staré čarodějnici, dostane prokleté přání. Merida, která následuje nebezpečné síly, objeví význam skutečné odvahy, aby zlomila příšernou kletbu, než bude příliš pozdě.
Všechny komentáře k filmu 57+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Rebelka

Odpradávna se předávají z generace na generaci příběhy o epických bitvách a tajemných legendách z drsné a mysteriózní skotské vysočiny. Snímek sleduje hrdinskou cestu zkušené lukostřelkyně a tvrdohlavou dceru krále Ferguse a královny Elinor. Merida, rozhodnutá se vydat v životě svou vlastní cestou, vzdoruje starodávnému posvátnému zvyku vzpurných a hlučných pánů země: obrovskému Lordovi MacGuffinovi, nevrlému Lordovi Macintoshovi a hašteřivému Lordovi Dingwallovi. Merida tím nechtěně rozpoutá v království chaos a vztek. Obrátí se s prosbou o pomoc na výstřední čarodějnici. Ocitne se ale v nebezpečí a je nucena použít veškeré své schopnosti a vynalézavost


O filmu

obrazek
Režiséři filmu Mark Andrews a Brenda Chapman se tímto snímkem stávají členy elitní skupiny - před nimi režírovalo některý z filmů společnosti Pixar dohromady pouze pět osob. „Jsme v dobré společnosti, sestávající z těch nejlepších učitelů,“ říká Andrews. „Vždy jsme se mohli spolehnout na jejich bohaté zkušenosti a jejich rady mi pomohly stát se lepším režisérem.“

Andrews, který při práci na tomto snímku uplatnil svou celoživotní lásku ke Skotsku, skotské historii a akčně dobrodružným filmům, se podílel na oscarových snímcích Ǔžasňákovi a Ratatouille. Chapman, dlouholetá autorka námětů, která má na svém kontě práci na filmech jako Kráska a zvíře a Lví král, se inspirovala jak vlastním vztahem se svou dcerou, tak i láskou ke Skotsku.

Rebelka představuje zatím nejodvážnější, nejsofistikovanější a nejkomplexnější snímek, který studio Pixar vyprodukovalo. Současně se v řadě ohledů pouští na nová území. Jedná se o první snímek Pixaru, ve kterém se objevuje ženská hlavní hrdinka, jde o první dobový snímek, ve kterém se protínají skutečná historická fakta s fantazií, a také se jedná o první výpravný dobrodružný film, odehrávající se v přirozeném světě.

„Jsem na tenhle snímek velice hrdý, protože je krásný, má skvělý příběh, je dramatický, humorný i akční,“ svěřuje se John Lasseter, hlavní tvůrčí vedoucí společností Walt Disney a Pixar Animation Studios a vedoucí výroby. „Je to překrásně vyvážený film, který vás vtáhne do úžasného světa, obývaného velice zábavnými postavami. Nepodobá se ničemu, co jste dosud viděli. Právě to máme v Pixaru rádi. Moc rádi se vydáváme do nových světů a předkládáme divákům příběhy, které dosud neviděli. Jedná se o dokonalé spojení technologie a umění.“

„Rebelka posouvá hranice vizuální komplexnosti filmů, dokonce i v rámci měřítek Pixaru,“ míní producentka Katherine Sarafian, veterán společnosti Pixar. „Starověké Skotsko plné koní, medvědů a lidí je v něm tak přirozené, jak to jen je možné. Nic jsme nezjednodušovali. Snažili jsme se o co nejdokonalejší styl, používali co nejdokonalejší technologie a motivovali jsme naše výtvarníky, aby ze sebe vydali naprosto vše. Vzhledem k rudé hřívě vlasů, které Merida má, a také nejrůznějšímu oblečení všech postav - od formálních oděvů až po pláště a zbroje - se jednalo o technologicky nejnáročnější snímek, jaký jsme dosud natočili.“

„Na filmech od Pixaru se mi líbí to, že se neustále snaží posouvat laťku výše a nespoléhat se na jistoty,“ míní Andrews. „V případě Rebelky vyprávíme příběh, který diváky zcela pohltí.“ Příběh filmu byl pro jeho režiséry Marka Andrewse a Brendu Chapman velice osobní. Inspirovali se v něm zážitky z vlastních rodin a také svým skotským původem a láskou k této zemi. Díky svým bohatým zkušenostem se jim podařilo vytvořit příběh, který je originální, emotivní a plný nejrůznějších napínavých dobrodružství.

„Dospívající mládež se rychle mění, z dětí se stávají dospělí lidé, kterými budou po zbytek životů,“ popisuje Andrews. „A právě tahle chaotická a nepředvídatelná proměna tvoří jádro tohoto filmu.“

„Pro Meridu jsou nejdůležitější luk a kůň a volno, které si s nimi může užívat,“ pokračuje Andrews. „Takže je to skvělá lukostřelkyně. Moc ráda se prohání po skotské krajině na svém koni Angusovi.“

<>Obrázek nenalezen<> Merida v sobě nezapře svého otce, krále Ferguse, který se své lásky k přírodě vzdal. „Fergus je obrovitý bojovník z vrchoviny - patří k těm lidem, co nosí medvědí kůži,“ popisuje Andrews. „Je halasný a nespoutaný, tak trochu jako já, a je velice moudrý. Děsivý medvěd Mor'du ho připravil o nohu a příběh o tom, jak k tomu došlo, je připraven vypravovat komukoliv, kdo se naskytne, ať už ho v minulosti slyšel nebo ne.“

Fergus zbožňuje, když může své dceři a jejím třem bratrům vyprávět příběhy o svých dobrodružstvích. Takže v době, kdy Merida dospívá, se už svému otci velice podobá - kdykoliv k tomu dostane šanci, leze po skalách, bojuje s mečem, střílí z luku a dává svému koni Angusovi pořádnou rozcvičku.

Prohánět se na koni s lukem v ruce ale není Meridě souzeno. Tedy minimálně ne podle její matky, královny Elinor, která má o jejím osudu vlastní představy - o tom, co s ní bude, bylo rozhodnuto dávno předtím, než se kdokoliv z nich narodil. Je na čase dospět, ať už se to Meridě líbí nebo ne. „Královna Elinor je něco jako pracující matka,“ popisuje producentka Katherine Sarafian. „Vychovává rodinu. Udržuje v zemi mír. Své královské povinnosti zvládá s elegancí a vážností. A má jasnou představu o tom, jaké budou další Meridiny osudy.“

Bohužel pro Meridu tyto představy zahrnují královské povinnosti a svatbu, která by měla posílit křehký mír, který panuje mezi jednotlivými klany v království. Elinor na tento okamžik připravuje Meridu už celé roky a nechápe, proč se tomu její dcera tak brání.

Podle režisérky Brendy Chapman existuje jasný důvod, proč je příběh filmu Rebelka tak výmluvný - inspiroval se skutečným vztahem. „Moje dcera bývala velice svéhlavá,“ vysvětluje Chapman. „Ve všem měla jasno a nehodlala dělat ústupky - a to jí byly v té době teprve čtyři roky. Přemítala jsem, jak se asi bude chovat, až začne dospívat.“

„Začala jsem přemýšlet o tom, jak by vypadala pohádka o pracující matce a opravdu hodně umíněné dceři,“ pokračuje Chapman. „Někoho takového nechcete zlomit - ale občas byste ho rádi přidrželi trochu zkrátka. Ale nakonec z toho vůbec nebyla pohádka. Rebelka je spíše akční dobrodružství.“

Chapman okamžitě věděla, kam svůj nový příběh zasadit. „Miluji Skotsko,“ říká. „Pocházím odtud, přestože mí předkové žili v Americe už tak dlouho, že není možné mé kořeny přesně vystopovat. Skotsko je překrásná země. Je nádherné. Lidé jsou tam velice srdeční a mají fascinující povahu.“

Andrews její nadšení pro Skotsko sdílí. Režisér a (jak se sám nazývá) amatérský odborník na Skotsko zde strávil své líbánky. V roce 2006 se společně s Chapman do Skotska vrátil, tehdy ještě jako její neoficiální konzultant, aby jí pomohl s podklady pro Rebelku. Když se později Andrews stal režisérem filmu, který byl pověřen úkolem vizi Chapman dále obohatit, okamžitě si s filmovou rodinou rozuměl. „Mám dceru a tři syny,“ vypráví, „přesně jako Fergus s Elinor.“ Zkušený otec vnímá Meridinu vzpouru jako součást dospívání. „Teenageři mají přirozenou potřebu vzdorovat - chtějí si na všechno přijít sami.“

Producentka Sarafian prohlašuje, že uplatnění dvou režisérů filmu skutečně prospělo. „Mark a Brenda toho mají tolik společného a kromě toho se coby vypravěči a režiséři doplňují. Oběma záleží na jejich rodinách a mají bohaté zkušenosti, pracovali na řadě výjimečných snímků. Každý z nich je něčím výjimečný. Mark je spíše halasný a má rád akci. Brenda zase preferuje klidné a tiché momenty. Rebelka je pozoruhodným spojením obojího - odráží Brendiny promyšlené představy i vzrušení z dobrodružství, které přináší Mark.“

Při práci na příběhu filmu Rebelka se tvůrci inspirovali prvky ze skotských dějin a mýtů, aby na jejich základě vytvořili mýty vlastní. Medvědí démon Mor'du, shromáždění a sjednocení klanů, role mýtických bludiček či tajemná čarodějnice se schopností vyrábět změny, to vše vychází z reality a legend.

„Když jsme Skotsko navštívili, setkali jsme se s úžasnými vypravěči a historiky, kteří nás velice významným způsobem ovlivnili,“ popisuje Brian Larsen, pověřený dohledem na příběh. „Skotsko je národem vypravěčů - kamkoliv jsme se vydali, tam místní začali vyprávět příhody ze svých každodenních životů i ze životů těch, které znali. Příběh medvěda Mor'du se inspiroval tím, co jsme se ve Skotsku dozvěděli.“

Tvůrci filmu příběh protkali kouzlem a folklórem skutečného Skotska. Podle výtvarníka Stevea Pilchera dokonce i náznaky světa kouzel významně zesílily mýtickou atmosféru filmu. „Snažili jsme se vytvořit kouzelnou atmosféru, aniž bychom přímo používali kouzel,“ říká. „Když přidáte na kamení trochu lišejníků nebo pár kapek rosy do trávy, odráží se od nich světlo a vše tak trochu září. Stvořili jsme fantastický svět pomocí realistických prostředků, což je pro tenhle příběh naprosto ideální.“

obrazek
„Bludičky se objevují v celé řadě skotských lidových příběhů,“ dodává Andrews. „Říkalo se, že vás zavedou k pokladu, nebo do záhuby, takže změní váš osud, ale jedná se o existující přírodní fenomén v místech, kde ze země uniká bahenní plyn a vznikají modré plamínky. Lidé za nimi chodili v domnění, že se jedná o malé víly, a často se utopili nebo propadli do bažiny.“

Ve filmu Rebelka se objevuje celá řada postav, od zlobivých trojčat až po elegantní, byť poněkud upjatou královnu, nemluvě o celou řadu podivínských lordů. Merida je vášnivá a velmi aktivní. Jedná se o svéhlavou dospívající dívku, která se snaží získat kontrolu nad svým osudem. Nejlépe se cítí v přírodě, kde se cvičí ve střelbě z luku a v boji a prohání se na svém krásném a věrném koni Angusovi.

Merida má také jisté slabosti, zejména pro své tři malé bratry. Jakožto královská dcera je nucena čelit zodpovědnosti a očekávání, takže o to více touží po svobodě a nezávislosti. Umělci z Pixar Animation Studios se při tvorbě podoby této postavy inspirovali jejími zájmy. „Věděli jsme, že Merida musí mít silná ramena a horní část těla, aby mohla uvěřitelně střílet z luku,“ říká výtvarník Steve Pilcher. „Chtěli jsme, aby z ní její síla vyzařovala. Je to skvělá lukostřelkyně, není to žádná obyčejná dívka.“

A stejně jako se v její postavě odráží její síla, ztělesněním její nezkrotné povahy jsou zase její vlasy. „Meridiny vlasy se chovají velmi neuspořádaně a jsou v podstatě živé, stává se z nich další postava příběhu. Myslím, že k ní velice dobře jdou, protože jsou stejně jako ona nespoutané. Její matka se ji neustále snaží učesat a zakrýt jí vlasy šátkem, ale ona to nestrpí,“ popisuje Kelly Macdonald, která v původním znění postavu Meridy namluvila.

Královna Elinor se chová vznešeně, moudře a jde o velice silnou osobnost. Je bezmezně oddaná blahu své rodiny i království. Jakožto odměřenější a diplomatičtější protipól svého impulzivního manžela, krále Ferguse, na svých ramenou nese tíhu celého království a snaží se zachovat křehký mír mezi rozhádanými klany. Elinor se snaží Meridě vštípit pravidla chování a zkušenosti života královské dcery a očekává, že se jim Merida zcela podřídí. Ale její dcera má o své budoucnosti představy poněkud jiné a touží se vydat po vlastní cestě. Následkem toho je Elinor nucena čelit děsivým následkům.

„Elinor je krásná, ale ocitá se pod velkým tlakem,“ míní Pilcher. „Což je velice těžké vizuálně postihnout. Má šedé vlasy, které výstižně poukazují na její životní příběh - má za sebou velice těžké chvíle a vzpoura její dcery je pro ni pouhou špičkou ledovce. Právě tahle nevyřčená příkoří a trocha nedokonalostí činí Elinor mnohem zajímavější.“

Podle Pilchera studoval výtvarný tým obrazy lady Macbeth a dalších tragických hrdinek, a aby zdůraznil tíhu problémů, kterým čelí, zvolil pro ni kostýmy z tlustých látek. Král Fergus je hrdinný bojovník s pláštěm z obřího medvěda. Má neustále po ruce široký meč a má dřevěnou nohu - následek svého věhlasného souboje s démonickým medvědem Mor'du. Snaha pomstít se zvířeti, které ho připravilo o nohu, z něj činí zarputilého a nemilosrdného lovce medvědů, což dokládá jeho domácí sbírka trofejí všech velikostí.

Podle Pilchera se tvůrci filmu rozhodli velice záhy, že Fergus musí být velký, mocný - a tak trochu horká hlava. „Jeho symbolem je meč,“ popisuje Pilcher. „Představuje jak agresivitu, tak obranu. Prožívají sice období míru, ale doba je velice nestálá, takže je Fergus neustále připraven do boje.“

Král má ale také mírumilovnější stránku, což dokládá jeho chlapecký obličej a veselé grimasy. Jakožto ochránce království i své rodiny je Fergus velice hrdý na svou prvorozenou dceru Meridu, která po něm podědila jeho skvělé schopnosti a nadšení pro boj s mečem i lukem.

Lordi Dingwall, Macintosh a MacGuffin jsou nezkrotnými a až příliš oddanými vůdci svých klanů. Ačkoliv spolu kdysi vedli vleklé boje, nyní byli sjednoceni pod zástavou krále Ferguse a jejich příměří je udržováno diplomatickými a politickými schopnostmi královny Elinor.

Statný lord MacGuffin je samý sval a je velice vznešený. Ačkoliv toho příliš mnoho nenamluví, dokáže se jeho hluboký hlas rozléhat celou zemí a dožadovat se respektu. Možná i z tohoto důvodu má pověst nejrozumnějšího lorda v zemi. Přesto ale, stejně jako ostatní lordi, příliš neváhá, naskytne-li se příležitost ke rvačce či pořádné porci zábavy.

Mladý MacGuffin hovoří jazykem, kterému většina lidí nerozumí, a je to stydlivý chlapec, byť velice statný. Nemá rád, když je středem pozornosti, ale pokud je třeba, nezaváhá ani na okamžik a vrhne se do boje po boku svého otce.

obrazek
Mrzoutský a nevyzpytatelný lord Dingwall se nenechá ani trochu odradit svou menší výškou, pokud se má pustit do rvačky. Těm se rozhodně nevyhýbá, právě naopak, a vůbec nezaváhá, má-li si vyřídit účty i s tím nejagresivnějším protivníkem, jen aby potvrdil svou roli a své místo v rámci království.

„Dingwall je nejmenším, nejstarším a nejstrhanějším ze všech lordů, ale svého času to byl hrozivý bojovník,“ popisuje Andrews. „Podobá se klasickému staříkovi, co pokřikuje na sousedovy děti, aby zmizely z jeho trávníku. Takový je Dingwall. Jeho bezelstný a rozpačitý syn se jmenuje Wee Dingwall.“

Wee Dingwall často chodí s hlavou v oblacích a to, co mu schází na výšce, vynahrazuje svým nadšením pro věc. Jeho otec ho ale ve správných chvílích neváhá využít jako bojového psa. Vychrtlý a neustále naštvaný vládce svého klanu, lord Macintosh, se neustále pohybuje na samé hranici hysterie. Jeho divoký úsměv a vzezření - chodí pomalovaný modrými bojovými vzory - světu oznamují, že je neustále připraven k bitvě, ačkoliv je možné, že štěká hrozivěji, než kouše.

Mladý Macintosh je jakožto prvorozený syn lorda Macintoshe dle svého přesvědčení dokonalý - má atletickou postavu, je okouzlující a má dlouhé vlasy, ze kterých dívky kolem něj omdlévají úžasem. Ale marnivost a zástupy obdivovatelů mohou být k ničemu, když dojde na skutečné soutěžení.

Trojčata Harris, Hubert a Hamish jsou okouzlující a zrzavá a neustále chystají nějakou novou lumpárnu, zejména pokud jde o sladkosti. Dokáží spolu svými mazanými úsměvy, nenápadnými pohledy a chichotáním komunikovat bez jakýchkoliv slov. Tahle trojice rošťáků se obzvlášť nadšeně prohání tajnými chodbami hradu, takže se často objevují zdánlivě odnikud a každou chvíli někoho převezou, zejména svého otce, krále Ferguse. Mají výjimečný vztah se svou starší sestrou Meridou, která patří k několika málo osobám, jež je dokáží od sebe rozeznat.

Režisér Mark Andrews vysvětluje, že trojčata slouží ve filmu jako ideální příležitost pro odlehčení atmosféry. „Pobíhají po hradě, šíří kolem sebe zmatek a neustále mají nějaké potíže. Kradou koláčky a dorty chůvě a k útěku využívají nejrůznějších škvír a otvorů ve zdech.“

Hluboko v lese žije v polorozpadlé chatrči řezbářka. Tahle zdánlivě nevinná a excentrická osoba se zaobírá výrobou dřevěných figurek medvědů a jiných kuriozit. Tajemná obyvatelka chýše v sobě ale ukrývá více, než by se mohlo zdát. Když ji Merida prokoukne a odhalí, že se ve skutečnosti jedná o čarodějnici, požádá ji o řešení svých problémů. Čarodějnice neochotně souhlasí, ale její kouzlo celou situaci spíše ještě více zkomplikuje, zejména pro Meridu samotnou.

Tvůrci filmu Rebelka se vydali do Skotska v létě 2006, aby zde načerpali co nejvíce inspirace pro lokace, na nichž by se jejich výpravný akčně-dobrodružný film měl odehrávat. Poté se do Skotska vrátili v říjnu 2007. „Ponořili jsme se velice hluboko do zdejší kultury a do místních příběhů,“ popisuje Sarafian. „Setkávali jsme se s nejrůznějšími lidmi a povídali si s nimi. Jedli jsme jako místní a užívali si krajinu a počasí a sledovali, jak se vše neustále mění a vyvíjí.“

„Poměrně hodně času jsme strávili u kamenných kruhů v Callanish,“ vzpomíná dále Sarafian. „Připadalo nám to tam jako dokonalé místo pro nějakou zásadní scénu filmu. Kameny jsou postavené v kruhu a stojí na vysoké skále, takže za nimi vidíte už jen nebe. Je to velice pozoruhodné místo. Nelze se od nich odtrhnout. V případě obou návštěv bylo velice těžké dostat přítomné výtvarníky zpátky do autobusu.“

Předlohou pro hrad rodu DunBrochů bylo několik skutečných hradů, především pak hrad Eilean Donan na vrchovině a hrad Dunnottar, který se nachází jižně od Stonehaven v Aberdeenshire. Dunnottar, zřícenina středověké pevnosti, dokonce tvůrcům filmu překazil jejich původní plány. Původně se měl celý film odehrávat na hradě nad jezerem někde na vrchovině, ale působivá poloha hradu Dunnottar je nakonec přiměla děj přesunout do hradu na skále u moře.

Údolí Glen Affric, které se nachází nedaleko vesnice Cannich na vrchovině, obsahuje jeden z největších a nejstarších kaledonských borových lesů ve Skotsku, ale také jezera, mokřiny a hory. Pro tvůrce filmu, toužící po inspiraci, se jednalo o naprosto čarokrásné místo. „Je skvělé se tam ocitnout a dýchat chladný svěží vzduch a cítit, jak vám do tváře fouká vítr,“ popisuje výtvarník Steve Pilcher. „Skotský mech je nepopsatelný. Když do něj položíte ruku, propadne se do něj asi o dvacet centimetrů a když ji zvednete, jeho povrch se zase vrátí zpátky jako nějaká houba. Vřesoviště na kopcích mají svou divokou krásu, ale současně působí jistým způsobem velmi žensky. S tím kontrastuje všudypřítomné kamení, zejména to v lesích.“

<>Obrázek nenalezen<> „Vše jsme fotografovali a natáčeli na video, dělali náčrtky, zapisovali si příběhy a vedli deníčky,“ vypráví Sarafian. „Všechno jsme to přivezli zpátky a rozložili to kolem sebe, nahráli to do počítačů a začali přemýšlet o tom, jaká je podstata té země a jejích obyvatel a také jakým způsobem to vše zapadá do příběhu, který se snažíme vyprávět. Opravdu usilovně jsme se snažili oživit kouzlo, krásu a syrovost Skotska prostřednictvím vizuálního stylu našeho filmu, lokací a prostředí, v němž se odehrává.“

Na rozdíl od štábů, které natáčejí hrané filmy, se tvůrci Rebelky nevrátili do Skotska, aby zde poté film natočili. Výtvarníci místo toho usilovně pracovali na tom, aby výjimečné prostředí, které potřebovali, rekonstruovali v počítačích. „Rebelka představuje vizuální dílo zcela nové úrovně komplexnosti - dokonce i na poměry společnosti Pixar,“ míní Sarafian. „Ani jediná jeho součást pro nás nebyla snadná - vše jsme se snažili posouvat za hranice našich možností.“

Pilcher se této výzvy velice ochotně chopil. „Mám rád přírodu a fantazii a zbožňuji, když se oba tyto prvky mohou společně protínat,“ vysvětluje. „Zejména se mi líbí příroda tehdy, pokud jí dáte volnost - když je opravdu divoká - a mám rád tajemno a mysticismus, které k tomu patří. Opravdu jsem toužil po tom zachytit ve filmu vše, co jsme ve Skotsku viděli.“

Vedoucí renderovacího týmu Tia Kratter experimentovala s využitím existujících materiálů - od kresby na látku až po polystyrén - aby tak nalezla pro celý film co nejvhodnější styl. Ne vždy je to ale snadné. „Jednou z věcí, které jsme ve Skotsku zjistili, je to, že se zde vše vyskytuje v nepřeberném množství vrstev. Máme tu různé vrstvy vegetace na kamenech, na stromech i na hradech.“

Každý strom bylo třeba vytvořit ručně - vzniklo množství variant stromů nejrůznějších druhů - a vytvořit obrovský katalog nejen stromů, ale také balvanů, klád a všeho, na co můžete v lese narazit. Teprve poté bylo možné vytvořit kompozici - což zahrnovalo tvorbu dalších vrstev.

Podle Kratter byly přírodní zákonitosti uplatněny i na samotné hrdiny filmu. Pilcher vysvětluje, že to není náhoda. „Vždycky jsem zastával názor, že nejlepší vedlejší roli ve filmu odvádí kulisy a pozadí,“ soudí. „Pokud to zvládnete správně, je to ohromně působivé. A Walt Disney nám ukázal, jak na to jít. Pozadí ve filmech jako Bambi nebo Pinocchio nenápadně umocňuje atmosféru a náladu, pomáhá postavám a doplňuje je. Když se postavě přihodí něco dramatického, možná se změní osvětlení scény takovým způsobem, který ovlivní to, jak divák celou scénu vnímá. Na tomhle druhu umění je skvělé, že je v pohybu a všechny jeho složky navzájem spolupracují a prohlubují výsledný dojem.“

Společnost Pixar Animation Studios v průběhu svých 26 let existence a 12 celovečerních revolučních filmů neustále zvedá laťku v oblasti počítačové animace a je obecně považována za mistra vypravěčského a filmového umění.

„Ve filmu Rebelka jsme posunuli hranice toho, co bylo možné po stránce kamerové i po stránce osvětlení,“ říká režisér Mark Anders. „Objevili jsme nové způsoby, jak vytvářet povrchové struktury, a posunuli naše lidské postavy na novou úroveň.“

Pod vedením hlavních animátorů Alana Barillara a Stevena Huntera se silnou podporou animačních režisérů Kureha Yokoo a Davida DeVana a týmu více než 80 animátorů jsou herecké výkony ve filmu Rebelka inovativní po stránce nuancí, uvěřitelnosti i poutavosti.

Aby se na svou práci animační tým připravil, zabývali se jeho členové šermem, lukostřelbou, chodili v kiltech, jezdili na koních, navštěvovali zoo, vyslechli přednášky od odborníka na skotské přízvuky, studovali legendární skotské filmy a sledovali dokumenty o medvědech a koních. Režisér Mark Andrews pořádal jednou za dva týdny lekce šermu. Denní hodnocení animací mnohdy končilo výzvou chopit se meče a vyzkoušet si konkrétní záběr přímo v praxi.

„Jedná se o nejtěžší projekt, na kterém jsme se jako animátoři podíleli,“ říká Barillaro. „Každá postava je tak komplexní a my jsme toužil po jisté úrovni uvěřitelnosti, kterou příběh vyžaduje. Ačkoliv se jedná o karikatury, musíte jim uvěřit, musíte cítit jejich strasti. V tomhle filmu se objevuje taková úroveň interakcí mezi prostředím a postavami, o kterou jsme se dosud nepokusili. Věděli jsme, že naše postavy musí být schopny interagovat s čímkoliv. Jednalo se o velmi fyzický svět a v žádném ohledu jsme se proto v tomto smyslu neomezovali.“

„Nenucenost hereckého výkonu Meridy a její matky byla pro animátory velice náročná,“ vysvětluje Hunter. „Má v sobě jistou delikátnost - sebemenší nevhodný pohyb hlavy dokáže vše zcela pokazit. Dbát na nejmenší detaily a zajistit, aby postavy vypadaly tak, jak měly, bylo neuvěřitelně náročné.“

obrazek
„Kromě všech těch akčních scén se jedná o velice emocionální film,“ navazuje Barillaro. „Ale výsledný herecký výkon je vždy dílem animátorů. Natáčíme se na video a potom své pohyby karikujeme. Když do svých postav vložíte něco ze sebe, funguje to zdaleka nejlépe.“

Jedním z náročných úkolů při práci na filmu Rebelka bylo také vytvoření kostýmů, které se pro dané postavy ideálně hodí a současně odrážejí dobové zvyky a také skotský styl. Ale v tomto případě se jednalo o něco, co v počítačové animaci dosud nemělo obdoby. „Boo ve filmu Příšerky s.r.o. má na sobě tričko a kamaše,“ objasňuje producentka Katherine Sarafian. „A maminka v Toy Story 2 má přiléhavé kalhoty. Tehdy jsme nic jiného nedokázali. V Rebelce má na sobě král Fergus osm vrstev oblečení - kroužkovou zbroj, několik vrstev kiltu, opasek, pochvu na meč a dokonce i medvědí plášť. Merida musela být schopna jezdit v sukni na koni a současně střílet z luku. To vše muselo být naprogramováno tak, aby se jednotlivé vrstvy oblečení pohybovaly tak, jak měly, a reagovaly na ostatní. Náš tým to ale dokázal: nové technologie, nový software a neuvěřitelní mistři svého oboru.“

Návrhy kostýmů pro animovaný film se až překvapivě podobají návrhům pro hraný film, jen s tím rozdílem, že samotná práce na kostýmech probíhá v počítači. Na začátku vždy stojí série náčrtků, které vycházejí z příběhu - řídí se povahou postavy, jejím sociálním postavením, rolí v dané scéně a dalšími drobnostmi. To vše je při práci na kostýmu bráno v potaz. Fergus je bojovník, který si chce vyřídit účty s medvědem, jenž ho připravil o nohu - takže kroužková zbroj a kožešinový plášť jsou pro něj nejenom velice vhodné, ale dokonce pomáhají zdůraznit jeho osobnost.

„Co se vzhledu látky týče, dokázali jsme v případě tohoto filmu věci, které jsme do té doby nebyli schopni vytvořit,“ popisuje Colin Thompson, zodpovědný za renderování postav. „Philip Child [výtvarník postav] vytvořil nový program, který na postavy mapuje oblečení jako na glóbus, má vertikální i horizontální souřadnice. Na základě toho můžeme vytvářet různé křivky. Počítač se pak chová jako digitální krejčí a dokáže vzít Tiiny návrhy a vytvořit textury látek. Bylo velice důležité, abychom povrchy vytvořili správně - aby působily opravdově a hmatatelně.“

Návrhy kostýmů, které Kratter vyrobí, jsou předány renderovacímu týmu, jehož členové se snaží přijít na to, jak je reprodukovat v počítači. Poté, co kostým simulační oddělení namapuje na postavu, je doplněn o barvy a povrch. Podle vedoucí simulačního oddělení Claudie Chung je třeba fyzikální simulátor naprogramovat tak, aby chápal strukturu zvoleného materiálu a jemnost látky a výsledek tedy vypadal tak, jak vypadat má.

To ale podle Chung není snadné. „Kilty jsou na simulaci neuvěřitelně náročné,“ prohlašuje. „Jejich podstatou je nejrůznější nabírání - něco takového jsme v tomhle rozsahu dosud nikdy nedělali. Kilt je tvořen mnoha vrstvami látky a v počítači moc nefunguje. Je třeba řešit situace, kdy jedna vrstva druhou prostupuje či se nějakým způsobem prolíná.“

Kratter také vytvořila původní návrhy tartanů jednotlivých klanů. „Nechtěli jsme replikovat žádný z tartanů skutečných skotských rodin, takže jsme si vytvořili vlastní,“ vysvětluje. „Začali jsme úvahami o tom, jaké barvy by se pro naše postavy nejlépe hodily. Pro Meridinu rodinu jsme zvolili modré a tmavě fialové odstíny. Lord Dingwall je poněkud excentrický, takže jsme to v návrhu tartanu a jeho palety zohlednili. Macintosh je poměrně agresivní a proto jsme mu vybrali červené odstíny. MacGuffinové odpovídají spíše hnědé a oranžové. Mohli jsme si zvolit barvy, sílu vlákna a tloušťku výsledné látky a zadat je do programu, který nám vytvořil množství různých kombinací.“

Víceméně náhodou se výtvarníci postarali o to, aby byl tartan klanu DunBrochů zcela jedinečný. „Výtvarné oddělení nám poskytlo návrh královského tartanu, ale když jsme si ho podrobněji prohlédli, zjistili jsme, že by ho nebylo možné tradičními metodami utkat,“ popisuje Thompson.

Když režisérka Brenda Chapman svou hrdinku vymýšlela, věděla, že bude tvrdohlavá a vznětlivá. Současně také věděla, že bude mít bohaté rudé vlasy. „Meridiny zrzavé kudrnaté vlasy jsou nedílnou součástí této postavy,“ říká Chapman. „Ztělesňují její povahu. Její matka se neustále snaží s těmi vlasy něco udělat, nějak je dostat pod kontrolu, ale Merida je ráda nosí rozpuštěné.“

„Během celé své kariéry jsem viděla mnoho případů postav, které začínaly s bohatou hřívou kudrnatých vlasů a v průběhu práce na filmu se jim vlasy narovnaly, aby se snáze kreslily,“ pokračuje Chapman. „A já vůbec netušila, jakou noční můru spouštím, když jsem rezolutně trvala na tom, že musí mít vlasy kudrnaté. Naštěstí se technický tým Pixaru dokáže s výzvami řádně popasovat a dokázali nám nabídnout přesně to, co jsme po nich žádali.“

obrazek
Techničtí vedoucí Bill Wise a Steve May se svými týmy pracovali celé roky na způsobu, jak režisérům splnit jejich přání. Museli kvůli tomu napsat nové simulační programy, podstoupit spoustu pokusů a zažít množství neúspěchů, a v neposlední míře vše pečlivě koordinovat s animátory a dalšími odděleními.

„Vlasy jsou náročné,“ připouští Wise. „Kudrnaté vlasy jsou ještě mnohem náročnější. Jde o komplikovaný simulační problém. Když jsem pracoval na Úžasňákových, dělaly nám problémy Violetiny dlouhé rovné vlasy. Tehdy nikdo nic takového v počítačové animaci nedělal, ale my jsme to dokázali. Když jsem začal pracovat na Rebelce, panoval názor, že simulační program nedokáže zvládnout kudrnaté vlasy a zachovat jejich objem. Režiséři chtěli, aby se kadeře pohybovaly částečně realistickým způsobem, ale přesto si zachovaly svůj objem. Rozhodně nechcete, aby takové vlasy vypadaly jako nějaké pružiny. Je třeba, aby se dokázaly natahovat, ale současně zachovávaly tvar. Museli jsme si napsat zcela nový vlasový simulátor. Nakonec jsme zjistili, že klíčem je vlasy vystavit mnohem nižší gravitaci, než která platí pro zbytek modelu.“

Merida je tak nejen zručná lučišnice a nebojácná horolezkyně, ale její vlasy navíc porušují přírodní zákony. „Protože jsou její kudrny tak drobné, tak v jistých ohledech vlastně popírají gravitaci.“

Ať už se jednalo o prastaré hrady či zříceniny, kamenné kruhy či lesy a rostliny, bylo třeba aby tým Dereka Williamse, zodpovědný za tvorbu prostředí, nabídl divákům ojedinělý vizuální zážitek autentického Skotska.

„Největší výzvou pro nás bylo vytvořit přirozeně vyhlížející lesy, které skutečně žijí,“ vysvětluje Williams. „Pro tento film jsme vytvořili sedm různých lesů a osadili je jeřáby, břízami a borovicemi. Každý ze stromů měl několik různých verzí a ve výsledku jsme tedy používali asi čtyřicet různých typů stromů. Nejprve jsme si nahrubo určili, kde se bude co nacházet. Jakmile kameramani záběr zaznamenají, pustíme se znovu do práce a upravujeme pozadí tak, abychom z kompozice záběru vytěžili co nejvíce. Doplňujeme vegetaci - procedurálně generovanou trávu, mech, lišejníky, kapradí a vřes. Máme v týmu trojici géniů - Iniga Quileze, Andyho Whittocka a Jamieho Heckera - kteří byli pověření prací na neuvěřitelně komplexním a přesto pozoruhodně krásném mechu.“

Společnost Pixar Animation Studios je známa svými velkými sny. Pro potřeby filmu Rebelka vytvořili zdejší odborníci nový revoluční softwarový systém PRESTO, který tvůrcům filmu umožňuje snít ještě mnohem odvážněji.

„Rebelka je prvním filmem společnosti Pixar, který tento nový animační systém používá,“ prohlašuje technický vedoucí Steve May. „Dovoluje nám dosáhnout takové komplexnosti animací, jaké jsme v minulosti nebyli schopni docílit. Jednou z náročnějších věcí v animovaných filmech je například ovládat více postav, které jsou spojené, ale přitom na sobě nezávislé. V jedné ze scén jede Merida na svém věrném Angusovi, vyšívá přitom tapisérii a na koni s ní jedou také její tři bratři. Animace všech těchto prvků na sobě závisí - pokud jeden z nich změní polohu, musí se změnit poloha všech ostatních. Jedná se o dynamickou vazbu a abychom takovéto věci animátorům zjednodušili, potřebovali jsme k tomu nové animační technologie.“

Práce s kamerou v počítačově animovaných filmech pokročila od dob Toy Story, prvního celovečerního snímku společnosti Pixar a současně prvního počítačově animovaného celovečerního filmu vůbec, doslova mílovými kroky. V případě filmu Rebelka mohli kameraman Rob Anderson a Danielle Feinberg, mající na starosti světla, uplatnit nové možnosti pohybu kamery či detailního osvětlení scény.

„Naší filozofií při práci s kamerou je vždy podpořit příběh samotný,“ svěřuje se Anderson. „Pokud se jedná o emocionální okamžik, kdy spolu postavy dříve nekomunikovaly a nyní komunikují, můžeme se například snažit o to, abychom je k sobě posunuli o něco blíže. Jednou z mých oblíbených scén je ta, v níž se Merida rozzlobí na svou matku a žene se lesem na koni. Vidíme ji, jak opouští hrad, a poté nám kamera ukazuje úžasnou krajinu kolem. Merida se zlobí a kůň opravdu uhání. Podobá se to situaci, kdy se kamera nachází v jedoucím autě, takže můžeme sledovat, jak se kůň žene lesem. Merida z koně spadne a přistane uprostřed tajemného kamenného kruhu, to vše podtrženo velice ladným a elegantním pohybem kamery, který by ve skutečném světě prakticky nešel natočit. Kamera nám odhalí kamenný kruh, který se podobá Stonehenge. Meridu tu vidíme v novém prostředí a jedná se o velice příjemný přechod.“

„Spolupráce s Markem [Andrewsem] byla skvělá,“ dodává Anderson. „Dokáže na lidi působit tak, že vejde do místnosti a všichni se cítí naprosto skvěle. Ve své práci se vyzná a ví, co od kamery požaduje. Snažili jsme se mu nabídnout co nejvíce možností. Vždycky začínáme od storyboardů, které jsou pro nás jakousi mapou, a poté mu nabídneme možnosti, jak tentýž příběh vyprávět umírněněji nebo agresivněji.“

<>Obrázek nenalezen<> Feinberg se svým týmem měla nejvíce práce ve scénách z velké síně hradu DunBroch, kde jsou zástupy lidí osvětleny stovkami svíček, pochodní a lustrů. Jelikož musela každá ze svící působit jako samostatný světelný zdroj, dosáhla komplexnost osvětlení zcela nové úrovně. Kromě toho se také podíleli na dotvoření tajemné atmosféry středověkého Skotska. „Jednou z našich nejoblíbenějších scén je ta, v níž Merida s Angusem skončí v kamenném kruhu,“ svěřuje se Feinberg. „Tady se Merida setkává s bludičkami. Kromě toho se scéna otevírá a my spatříme nekonečné nebe s temnými mraky. Všechno před námi je temné a neznámé, a cesta zpátky do hradu je světlá a bezpečná. Když k tomu přidáte mihotavé modré světlo bludiček, je to úžasná scéna.“

Hudební skladatel Patrick Doyle, nominovaný na Oscara, jinak též skotský rodák, dodal soundtracku filmu Rebelka vášeň a vzrušení, které v něm jeho domovina vyvolává. Doyle je teprve čtvrtým skladatelem, který kdy skládal hudbu k filmu společnosti Pixar, a zařazuje se tak do vytříbené společnosti Randyho Newmana, Thomase Newmana a Michaela Giacchina.

„Vždycky jsem měl animované filmy rád,“ říká Doyle. „První film, který jsem kdy v kině viděl, byl Fantasia od společnosti Disney v legendárním kině Cosma v Glasgow. Nikdy jsem si nenechal uniknout jediný film od Pixaru. Nejen že pro mne bylo velkou ctí se na Rebelce podílet, ale jakožto Skota mě téma tohoto pozoruhodného filmu velice oslovovalo.“

Při práci na soundtracku k filmu Rebelka využil Doyle celou řadu typicky skotských nástrojů jako jsou dudy, housle, keltské harfy, flétny či bodhrán. Aby soundtrack působil moderně a svěže, podpořil ho elektronickými zvuky a elektronicky upraveným dulcimerem a cimbálem. „Nechtěli jsme to přehnat a všude používat dudy,“ prozrazuje Doyle. „Soundtrack má v sobě skvělý kontrast velkoleposti a jemné intimity, který k tomuto období keltské historie jednoznačně patří.“

Doyle trval na tom, aby na lidové nástroje hráli skotští hudebníci. „Věděl jsem, že jenom ti dokáží opravdu zdůraznit hluboké keltské chápání skotské hudby. Skutečně se toho chopili s mistrovstvím a do své hry otiskli své duše.“

Slavná skotská zpěvačka Julie Fowlis soundtracku filmu také přispěla svým dílem, když nazpívala dvě původní skladby - Touch the Sky, kterou složil Alex Mandel ze společnosti Pixar a text napsal ve spolupráci s režisérem Markem Andrewsem, a Into the Open Air, kterou složil Mandel.

„Spolupráce s našimi vlastními umělci v rámci jediné společnosti je vždycky výtečná,“ popisuje jejich vznik producentka Katherine Sarafian. „Spolupracují úzce s ostatními tvůrčími týmy, dokonale se orientují v příběhu a dokáží ideálně spolupracovat s režisérem na tom, co by jejich skladba měla doopravdy sdělovat. Měli jsme radost z toho, že skladby Alexe Mandela byly nakonec přesně tím, co jsme pro náš film potřebovali. Obě písně pak nazpívala Julie Fowlis. Pokud jsme si kdy představovali, jak asi Merida zpívá, pak Julie naše představy nejen splnila, ale dokonce překonala.“

Další původní skladbu, Learn Me Right, nahrála Birdy, jejíž debutové album bylo ve Spojeném království oceněno zlatou deskou a v Evropě deskou platinovou, a britská folk-rocková skupina Mumford & Sons, která skladbu také napsala, vytvořila aranžmá a produkovala ji.

Andrews říká, že se mu líbila energie, kterou Mumford & Sons filmu vdechli. „Chtěli zachovat ducha naší hrdinky, takže oslovili mladou zpěvačku Birdy. Výsledkem je dynamická, poetická píseň, která shrnuje poučení z celého příběhu - budeme tím, kým budeme, a to je v pořádku.“

„Learn Me Right je úžasná skladba,“ dodává Sarafian. „Pokaždé, když ji slyším, mě osloví. Mumford & Sons vytvořili dílo, které přesně vystihuje vyvrcholení celého snímku a podtrhává emoce, lásku a poučení, které spolu matka s dcerou sdílejí. Podařilo se jim v příběhu, který se snažíme vyprávět, přesně objevit okamžik pravdy a celý film tak posunout na zcela novou úroveň.“

Podobné filmy

Čarovná rybí kostička
Neobvyklý příběh podle Ch. Dickense o tom, jak pan král koupil lososa u pana Ploutvičky (1...
dnes 07.20
NAHRAT
ZDARMA
ČT1
Hádankář Vojta
Hana Maciuchová a letošní jubilant Josef Abrhám v pohádce o tom, jak si princezna Hrdopyšk...
dnes 08.00
NAHRAT
ZDARMA
ČT1
Jorinda a Joringel
(Jorinde und Joringel) I když se Jorinda a Joringel milovali, museli poznat, že lásku je t...
dnes 08.30
NAHRAT
ZDARMA
Nova
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Sobota 14. 12. 2019 Svátek má Lýdie
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz