fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Podobné filmy    

61% 47 hlasů
6.1 10 47
film / drama, Česká republika/Finsko, , 85 min.
Kinopremiéra v ČR 8.12.2005, DVD od 14.6.2006 Bonton

Režie:
Herci: , , , , , více...


Ukázka
02:19



Toužili jste někdy začít znovu?
Je prvního dubna a Sylvie se dopouští osudové chyby. Pronese jedinou neuváženou větu. A ta jí navždy změní život. Opuštěná a sklíčená Sylvie se vydává do ulic velkoměsta vybojovat si svou lásku zpět. Překonává jednu překážku za druhou a doufá, že svůj vztah zachrání. Netuší, že se řítí k fatální kolizi. Tenhle den by raději začala znovu.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Generační snímek o aprílovém vtípku a jeho následcích. Klubové opojení, rozjuchaná kamarádka, nevinný žertík a život se náhle mění v zoufalství a životní neštěstí. Snaží se vše urovnat, ale veškerá snaha se rozpadá jak domeček z karet. Nastává beznaděj a touha vrátit vše zpět. Snímek se svým zpracováním řadí k absolutní špičce českého filmu tohoto žánru. Klipový střih, perfektně sedící obrazové filtry, výborná hudba, pevný scénář. Lenka Krobotová pochopila charakter své role Sylvy a zahrála svůj doslova zatím nejlepší herecký filmový koncert. Tohle bylo na cenu. Snímek má velmi krátkou stopáž, ale je to ku prospěchu věci. Žádná scéna se tak zbytečně nenatahuje, čímž neruší dobře rozjetý rytmus. Podobné snímky hravě strčí kapsy a mám dojem, že se to už nikdy nepodaří zopakovat. Laťka je nasazena hodně vysoko.
Všechny komentáře k filmu 11+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Restart

Pětadvacetiletá, ve všech směrech nezávislá pracovnice reklamní agentury Sylva chodí s pohodovým Martinem a volný čas tráví ponejvíce na tanečních večírcích. Na jedné party si dá s kamarádkou Marií extázi a v opojení si z Martina udělá aprílový žert: řekne mu do telefonu, že je mu půl roku nevěrná s jeho bratrem Robertem . Vystřízlivění z kocoviny je kruté: po návratu domů dívka zjistí, že ji Martin opustil. Celý den se pak Sylva zoufale snaží všechno napravit. Jenže se jí nedaří Martina nikde najít, natož mu něco vysvětlit. Co bylo vyřčeno, už zpět vzít nejde, a tak Sylva zažije těžkou životní lekci... Celovečerní absolventský snímek režiséra Julia Ševčíka vznikl v koprodukci FAMU, pražské společností Axman Productions a finské Univerzity umění a designu a Helsinkách. Osobité experimentální drama kombinuje reálné situace se vzpomínkami, ale i s "pouhými" představami hlavní hrdinky.


O vzniku filmu

obrazek
Celovečerní absolventský film Restart vznikl v koprodukci mladé pražské společnosti Axman Production, FAMU a finské Univerzity umění a designu v Helsinkách. Režisér Julius Ševčík k tomu říká: „Tři lidé jsem se prostě v roce 2003 potkali ve správnou dobu. Já, scenárista Ondřej Ládek, který mi přinesl krátkou, asi pětistránkovou povídku o mladé městské holce, a mladá producentka Karla Stojáková, která chtěla společně s Finy natočit celovečerní film.“

Finská strana má na vzniku filmu podstatný podíl: z tvůrčích profesí je třeba jmenovat minimálně kameramana Kasimira Lehta, sound designerku Anne Tolkinnenovou a střihače Aleksi Raije. Celá postprodukce se odehrávala ve Finsku. „Na helsinské univerzitě jsme našli skvělé technické zázemí. Mohli jsme se filmu víceméně bezplatně věnovat - taky se ta postprodukce protáhla na osm měsíců, protože jsme to chtěli pořádně vyšuchtit! tvrdí o koprodukční spolupráci režisér. „A pro Finy zase bylo určitě zajímavé natočit si film v Praze, která je narozdíl od Helsinek inspirativní město. A protože je ve Finsku taková zima a tak dlouhá tma, tak se nedá dělat nic jiného než sedět ve studiu a pracovat na filmu - netáhne vás to třeba někam do baru nebo na víno,“ usmívá se režisér.
obrazek
Producentka Karla Stojáková k tomu dodává: „Restart pro měl byl výzva. Je to od mladých, o mladých, pro mladé a pro nás všechny první celovečerní film. Jsem ráda, že nám to klaplo.”

Česko-finský štáb natáčel v průběhu roku 2004 na lokacích po celé Praze: v klubech Radost FX a Roxy, v reálných bytech a fast-foodech, ale i v nákladných dekoracích, které postavil architekt Henrich Boráros. Film byl natočen na formát Super 16mm a následné zvětšen na promítací formát 35mm (1:1,85). Postprodukční práce včetně střihu, zvukového designu a realizace speciálních efektů probíhaly ve Finsku. Soundtrack filmu obsahuje skladby od The Nihilists a housové tracky Ecsona Waldese. Původní hudbu k filmu vytvořil Filip Míšek z kapely Khoiba.

O filmu

obrazek
Restart je velkou inovací i v současném českém filmu. Základ k atraktivnímu vyprávění ze současnosti položil scenárista Ondřej Ládek: „Příběh vyprávíme subjektivně, z pohledu hlavní hrdinky. Napětí vychází z neustálého konfliktu mezi Sylvou a okolním světem - světem současné a docela drsné Prahy.“

Pro režiséra Julia Ševčíka je Restart druhá spolupráce se stejným scenáristou. Scénář ho zaujal okamžitě: „Restart je film o lásce, je rychlej, hlučnej, agresivní, ale přitom velice citlivej. Ve vyprávění pronikáme hluboko do duše mladé dívky a to, co tam objevíme, nenechá žádného diváka v klidu.“
obrazek
Moderní a originální vizuální styl filmu Restart je výsledkem spolupráce režiséra s kameramanem Kasimirem Lehtem. Subjektivně pojaté vyprávění nabízí pohled na okolní svět Sylvinýma očima. Expresivní a výtvarně komponované obrazy vtahují diváka hluboko do nitra hlavní hrdinky. Celý film je natočen ruční kamerou, příběh je vyprávěn za pomoci mnoha zrychlených a zpomalených záběrů. „Producentka Karla Stojáková věděla, že hledám kameramana, schopného dělat obrazy, které jste ochotni si zastavit, vytisknout a dát doma na zeď.“ říká Julius Ševčík. „A tak mě dala dohromady s Kasimirem Lehtem. Dlouho jsme se seznamovali, docela jsme se i přeli a myslím, že ve výsledku z toho film profituje.“

Film se snaží popsat současnou velkoměstskou realitu tak, jak ji skutečně vnímáme: bez odstupu, plni emocí, v rytmu, který nám diktuje okolní svět. Václav Jiráček, představitel Roberta, oceňuje právě „tah na branku“, který film má: „Těším se, že se mi s Restartem vrátí jeden z mých nejsilnějších filmových zážitků. Že to bude takové, jako když jsem seděl v Berlíně v kině a sledoval Lola běží o život. Film, který mě úplně pojal, valil se kupředu a já si jen spolu s ním podupával do rytmu. Žádná sebepitvací spirálovitě dolů tahajicí deprese nějakého psychicky nevyrovnaného režiséra, ale přitom rozhodně velmi chytrý film.“


obrazek
Deset důvodů PRO Restart
+ Čerstvé síly mladých tvůrců: Restart je celovečerním debutem pro scenáristu, režiséra, producentku, zvukařku, kameramana, střihače i představitelku hlavní role
+ Průkopnická česko-finská koprodukce
+ Expresivní vizuální pojetí: svět, jak ho vidí hlavní hrdinka
+ Výtvarná kamera finského mága Kasimira Lehta
+ Neokoukané tváře mladých herců v hlavních úlohách, v čele s Lenkou Krobotovou
+ Soundtrack s hudbou, která letí: tracky od Khoiby, Ecsona Waldese a The Nihilists
+ Současný švih a spád filmu: Restart má rytmus dnešní doby
+ Produkčně pečlivě připravený projekt, realizovaný s dostatkem času a tvůrčího soustředění
+ Silné drama o mladé ženě: Sylva zosobňuje sílu i křehkost zároveň
+ Restart českého filmu poučený na současné světové kinematografii

Julius Ševčík (rozhovor)
obrazek
O čem Restart je?
Restart, když se podívám do nějaké encyklopedie, je definován jako moment nového začátku. Je to operace, kterou musíme provést ve chvíli, kdy se nějaký systém zhroutí. Celý ten film je o zhroucení života jedný poměrně pěkný, úspěšný, inteligentní a spokojený holky. Celá story je o tom, jak jedna jediná věta může obrátit váš život úplně vzhůru nohama. A pod tímto příběhem vyvstávají otázky: Jak to, že jedna věta může změnit všechno, a proč jedna věta může zničit vztah mezi dvěma lidmi? Naše hrdinka se zdá sebevědomá, silná a bezstarostná, ale ve chvíli, kdy osamí, se totálně zhroutí. Proč musí před světem předstírat, že nemá žádný problém, že je hrozně in a hrozně cool, když to tak ve skutečnosti není? Jaký je svět kolem ní a proč se musí přetvařovat?

Mladý štáb udělal mladý film. Jaké bylo natáčení?
Natáčení pro mě bylo super, protože se na něm sešla spousta mladých lidí, které nespojovalo nic jiného než ten film. Byli to lidé z Čech, z Finska, z Maďarska a ze Slovenska. Nikdy předtím spolu nepracovali, a tak měli jen jednu společnou věc - a sice Restart. Každý se tomu snažil dát něco ze sebe, přinést něco nového, a tímpádem film udělat jinak než se filmy běžně točí. Nešlo o žádnou rutinní práci, bylo to pro všechny nové, a proto do toho šli s nadšením, které je na tom filmu znát.

Má film mezinárodního ducha, nebo je pevně připoután k Praze, kde se natáčelo?
Praha vystupuje jako druhá hlavní postava toho filmu. Konflikt, který je ve filmu neustále přítomen a na kterém budujeme napětí, je konflikt mezi hlavní hrdinkou a Prahou. Praha vypadá i jako archetypální město, jako kotel, ve kterém se vaří různé pocity, různé problémy, vystupují z něj různé postavy. Někdy je to město schopné vám pomoct, někdy naopak strhává na podlahu. A tak přestože používáme Prahu jako konkrétní české velkoměsto, je Restart mezinárodní film, protože jde o střet individuality a okolního světa.
obrazek
Jak se díváš na současný český film? Co přináší Restart nového?
Pokud je Restart něčím nový, tak způsobem, jakým popisuje současnost. Český film trochu dlí v představě o realitě, která už se během času změnila. Myslím, že Restart bude schopen realitu popsat tak, jak ji vnímáme, s temperamentem, který je současný, který je určitě rychlejší než byl před patnácti lety, který je barevnější, individualističtější, a vrstevnatější. Prostě je to větší rachot.

Jaké jsou tvoje filmové vzory? U jaké filmu bys prohlásil: Kdybych tohle natočil, zpychnu a už se se mnou nebude dát mluvit?
Těch filmů je spousta. Kdybych je skutečně sám režíroval, tak bych si určitě nemyslel, že jsou nejlepší na světě a určitě bych na nich viděl spoustu chyb. Z českých filmů mám strašně rád Kachyňovo Ucho nebo Faunovo pozdní odpoledne od Chytilové. Ze zahraničních filmů jsou to určitě Wong Kar-waiovy filmy do roku 1997. A z novinek Noční hlídka, Revizoři, Memento nebo Lola běží o život, která je z jmenovaných filmů asi nejblíž tomu, jak vypadá Restart.

Proč je pro Restart tak důležité subjektivního filmového vidění?
Vyprávíme příběh tak, jak ho vnímá hlavní postava. Ne tak, jak ho vidí někdo třetí, nevyprávíme ho obecně, ani s časovým odstupem. Vyprávíme ho tak, jak ho vnímá, interpretuje a jak na něj reaguje hlavní postava. Myslím, že takhle probíhá i život. Celý život je vždy subjektivní záležitostí jednoho individua a to je i správná cesta, jak dělat filmy. Když se dva lidé rozcházejí, tak pro jednoho to může být vysvobození a pro druhého tragédie. Skrz montáž a koláž různých představ, na které hrdinka reaguje, dospíváme k něčemu, co je podle mě dramatičtější než kdybychom se na ty okolnosti dívali z dálky, opřeni v sedačce. Jdeme dovnitř situací.
obrazek
Hlavní hrdinkou Restartu je žena, kdežto scenárista i ty jako režisér jste muži. Jak jste pronikali do duše hlavní hrdinky - ženy?
Od začátku nám bylo se scenáristou Ondřejem Ládkem jasné, že kdybychom napsali film z pohledu holky a přitom do něj promítli naše chlapské vidění světa, tak by to bylo asi hodně špatné. Všechny verze scénáře jsem dával číst různým ženám, od režisérrky Chytilové až po mladé holky, které znám. Holky se vždycky divily, že ten scénář napsal chlap.
A pro hlavní představitelku jsem chtěl najít někoho, kdo není okoukaný, protože mě mrzí, že v českých filmech se točí stále ti stejní herci. Hledal jsem ženu, která navenek působí velmi silně a vyrovnaně a zároveň uvnitř skrývá něco, co je křehké a citlivé - něco, kam se přes masku síly můžeme prokopat. A tohle Lenka má. Sylva je Lenka.

A nakazili jste se trochou ženského vidění?
Já myslím, že mám v sobě kus ženské už odmalička, takže v tomto směru se nic nezměnilo.

Kdo by měl na tvůj film přijít a proč?
Na Restart by měl přijít každý, koho už nebaví, jak české filmy vypadají stále stejně a dotýkají se témat, která už jsou často pasé.

Lenka Krobotová (rozhovor)
obrazek
Jak ses stala Sylvou?
Nejdřív přišla pozvánka na konkurz. Každý konkurz beru jako učitou výzvu. Scénář mi připadal zajímavý, a tak jsem dorazila, a během prvního kola jsme se potkali s Filipem Čapkou, pozdějším představitelem mého přítele. Zkoušeli jsme improvizovat a to mě bavilo. Teprve po nějakém čase jsem se dozvěděla, že si mě Julius vybral. A teprve pak „šlo do tuhého“. Měla jsem z role velkou radost, protože postava Sylvy mi od začátku byla něčím blízká.

Jak bys Sylvu charakterizovala a co s ní máš společného?
Sylva je trochu rozmazlená,ale ne úplně hloupá holka, která má v tom dnešním rychlém životě městského charakteru úplně všechno. Je finančně zajištěná, má práci, která ji baví, má vztah, se kterým je spokojená. V podstatě se nudí. Nastolí si překážku, která ji zavede úplně někam jinam, než čeká, a vlastně si sama vyrobí starost.
Já si každou svou roli snažím přizpůsobit podle sebe. Sylva je výcuc všech mých vlastností, takže se mi dost podobá. Bylo zajímavé se začít skrze postavu Sylvy v sobě trochu šťourat.

Jak se ti natáčelo, jaká byla na place atmosféra?
Na place byla zdravá atmosféra. Já jsem se trochu bála kombinace česko-finské koprodukce, zvlášť když šlo o mladé, začínající tvůrce, do čehož počítám i sebe. Byla jsem zvědavá, jak si budeme navzájem rozumět. Ale Julius měl velkou autoritu! A autorita je podle mě součást talentu. Překvapilo mě, jak Julius dokáže improvizovat, být ke všem pokorný a zároveň přísný, k sobě i k ostatním. Natáčení držel ve zdravých mantinelech, ale měli jsme tvůrčí svobodu. Pro mě to všechno bylo milé překvapení.
obrazek
Režisér klade důraz na to, že filmu dominuje jedna jediná ústřední postava, říká tomu character-driven story. Jak ti to sedělo jako herečce?
Takhle jsem nad tím nepřemýšlela. Jsem do značné míry puďák, snažila jsem se skloubit Juliovy představy s mými, což se nám dařilo, a hrát tu kterou situaci. Neměla jsem pocit, že bych já byla na place ten hlavní, protože bych byla nic, kdybych tam neměla ty ostatní. Vždycky jsem vycházela i z ostatních a snažila se zahrát konkrétní situace tak, jak to příběh vyžadoval.

Bylo natáčení náročné?
Určitě! Když na to koukám s odstupem času, tak to byla docela drastická sonda do duše jedné dívky. Šlo to hodně do hloubi duše a emocí té postavy.

Takže jsi napnutá, jak to bude vypadat na plátně.
To jsem, moc! A to i proto, že tak velkou roli jsem si ještě nezahrála.

Filip Míšek (rozhovor)
obrazek
Jak k tobě doputovala restartí nabídka?
Režisér Julius Ševčík mi jednoho dne zavolal, jestli by bylo možné použít ve filmu skladby kapely Khoiba, ve které hraju. Postupem času vznikla situace, že do nějakých scén chyběla potřebná hudba, a Julius mě oslovil, jestli bych nesložil i originální muziku. Nemusel mě přemlouvat, protože pro mě to byla zajímavá příležitost a výzva, kterou jsem rád přijal.

Jaký je pro tebe rozdíl ve skládání muziky jako např. na úspěšnou desku Khoiby Nice traps a do filmu, k obrazu?
Obraz už je daný a je třeba se držet konkrétní atmosféry, která z toho filmu vychází, to je samozřejmě hlavní rozdíl. U jedné skladby jsme také vytvářeli zvláštní verzi, prodlužovali jsme potřebnou pasáž a přidávali jsme nové prvky, aby hudba lépe pasovala přímo do toho filmu.

A jaká je tedy podle tebe atmosféra Restaru?
Myslím, že atmosféra Restartu je dost různorodá. Alespoň to na mě tak působí. Jsou tam jak drsné momenty, tak hodně jemné. Je to celé takové kontrastní, což mě bavilo. Skládalo se mi fakt dobře. Český film moc nesleduju a Restart je po delší době film, který nějak intenzivněji vnímám. Nemyslím si, že jde o generační výpověď, protože řeší otázky, které se týkají lidí jakéhokoli věku, není to jen úzce genezační záležitost.

O herci

Lenka Krobotová
Lenka pochází z umělecky založené rodiny. Už od dvanácti let se věnovala tanci. Absolventka DAMU je stálou členkou souboru Dejvického divadla v Praze. Hostování v Divadle ABC, Divadle na Vinohradech.

O tvůrcích

Julius Ševčík
Julius se narodil roku 1978 v Praze. V letech 1997-1998 studoval a absolvoval New York Film Academy (NYFA), v letech 1999-2005 pracoval jako režisér krátkých filmů a reklam. Filmem Restart absolvuje magisterské studium katedry režie na FAMU v Praze.

Karla Stojáková
Karla se narodila v roce 1978. V roce 2000, v době svých studií na pražské FAMU, založila filmovou produkční společnost Axman Production.

Podobné filmy

Znovu sedmnáctiletý
(17 Again) Když Mikova přítelkyně otěhotní, musí sedmnáctiletý mladík nechat školy i baske...
dnes 16.40
Nova Cinema
Zachraňte vojína Ryana
(Saving Private Ryan) Americké jednotky pod vedením kapitána Toma Hankse mají za úkol pron...
dnes 20.00
Nova Cinema
VysokáSexyBlond
(TalhotBlond) Thomas Montgomery je dělník v ocelárně, je ženatý a má dvě dcery. Fungují ja...
dnes 23.15
Nova Cinema
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Pondělí 20. 11. 2017 Svátek má Nikola
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz