fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Podobné filmy    

54% 114 hlasů
5.4 10 114
film / komedie, drama, Česká republika, , 100 min., od 12 let
Kinopremiéra v ČR a SK 23.9.2010, DVD a Blu-Ray od 25.2.2011 Bontonfilm

Režie:
Herci: , , , , , více...


Ukázka
01:19



Cynický bonviván Miroslav Donutil, citlivá duše se smyslem pro spravedlnost Vanda Hybnerová a "obyčejný" člověk Miroslav Vladyka - povahově odlišní sourozenci mají kvůli předčasné smrti rodičů mnohem pevnější pouto, než bývá obvyklé. Trojice společně s mladou striptérkou odjíždí na tradiční výlet do hor, který jen díky náhodě neskončí vraždou.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Už jsem viděl leccos, ale film, který se líně převaluje jako kámen na dně potoka a přitom je to mdlý, šedý - prakticky o ničem... Ale tady se bohužel nesmí dát 0. Tak aspoň jedna hvězda za Táňu - tý to aspoň sluší.
Všechny komentáře k filmu 26+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Román pro muže

Román pro muže vypráví příběh tří sourozenců - Cyrila, Bruna a Anety. Pevné pouto se mezi nimi utvořilo po tragické smrti rodičů, kdy starost o výchovu mladšího bratra a sestry převzal výrazně starší Cyril. Sourozenci odjíždějí na tradiční výlet do hor s vědomím neodvratně se blížící Brunovy smrti. Cyril vůbec nebere ohled na ostatní. K životu potřebuje jen peníze a je mu jedno, jakým způsobem je získá. Bruno má naopak v sobě pokoru, ale až příliš silnou a je ovládán strachem z problémů. Jejich sestra Aneta celý svůj život obětuje profesi investigativní žurnalistky, která se snaží očistit svět od zlého. Tento ideál jí ale znemožňuje najít si kvalitní vztah. Tali se díky svému povolání striptérky ocitne ve společnosti tří sourozenců. Má být jakýmsi dárkem pro umírajícího Bruna.


O filmu

<>Obrázek nenalezen<> Novou filmovou komedii Román pro muže podle scénáře a literárního bestselleru nejprodávanějšího českého spisovatele Michala Viewegha natočil režisér Tomáš Bařina, tvůrce divácky úspěšné komedie Bobule.

„Producent Biermann a Michal Viewegh mi nabídli, abych si přečetl knihu, jestli nemám zájem o režii adaptace. A kniha mě zaujala. Její příběh je pro mne především o vztahu mezi třemi už dospělými sourozenci - sirotky. Jsou tu čtyři hlavní postavy, z nichž každá je absolutně jiná a dohromady skládají hlavní postavu filmu. Michal má obrovskou schopnost empatie s různorodými povahami a to je na tomto příběhu to krásné. Podařilo se mu napsat čtyři velmi zajímavé charaktery, na kterých vše stojí,“ říká Tomáš Bařina na otázku, proč se rozhodl přijmout nabídku adaptovat úspěšný román Michala Viewegha.

Většina filmů podle literárních předloh Michala Viewegha vznikla s několikaletým odstupem - u Románu pro muže dělí vydání knihy a natáčení nejkratší doba. Psal knihu už s výhledem na případnou filmovou verzi - třeba i v souvislosti s diváckým úspěchem Románu pro ženy? „Žádnou knihu jsem zatím "nedělal rovnou pro film". I tentokrát jsem se snažil napsat co nejlepší román, na nic jiného jsem nemyslel,“ říká spisovatel a autor scénáře.

Autor literární předlohy a režisér spolupracovali intenzivně na několika verzích scénáře. I proto došlo k určitým posunům oproti původnímu románu, především ve využití společensko-politických kontextů.

„Šlo mi o větší nadčasovost příběhu,“ vysvětluje Tomáš Bařina. „Abyste se na něj mohli podívat za 10 let a stále všemu rozuměli. Politika je v příběhu obsažena jen jako zdroj charakterizace postav. Je pravda, že ten posun od knižní předlohy je značný, ale nakonec musím říci, že Michal byl s mírou politiky ve filmu spokojen. Při práci na scénáři jsme si řekli, že když se jednomu z nás nebude líbit nápad toho druhého, tak ve filmu nebude. A naopak. Můj hlavní přínos do scénáře nakonec je pootočení perspektivy pohledu na příběh do většího nadhledu. Rád se na život dívám s nadhledem.“

Jak je spokojen s výslednou podobou filmu spisovatel Michal Viewegh? “Viděl jsem zatím jen pracovní verzi, ta v mých očích "fungovala" velmi dobře. Občas jsem se smál nahlas,  jiné scény mě naopak dojaly. Posunů oproti knize není mnoho - zvláště srovnávám-li je s přímo drastickými změnami v italské adaptaci Případu nevěrné Kláry,“ říká Michal Viewegh. Spolupráce s Tomášem Bařinou se podle něj obešla bez vzájemných sporů. „Trochu jsem škrtal v první režisérské verzi scénáře, ale zásadním sporem bych to rozhodně nenazýval. Mnoho Tomášových nápadů jsem akceptoval - a po shlédnutí filmu je vesměs považuji za přínosné.“

Producentem filmu Román pro muže je Rudolf Biermann, který je v producentské roli podepsán pod třemi divácky nejúspěšnějšími vieweghovskými adaptacemi - Román pro ženy, Účastníci zájezdu a Nestyda.

obrazek
Příběh

Román pro muže vypráví příběh tří sourozenců - Cyrila, Bruna a Anety. Pevné pouto, které se mezi nimi utvořilo po tragické smrti rodičů, kdy starost o výchovu mladšího bratra a sestry převzal výrazně starší Cyril, prochází zvláštní zkouškou. Sourozenci odjíždějí na tradiční výlet do hor v zádech se stínem neodvratně se blížící Brunovy smrti. Výlet, který má být jakousi cestou posledních splněných přání - včetně tajných erotických fantazií, se však mění v tragikomickou konfrontaci základních hodnot a životních postojů.

Herci a jejich role

Základní zápletka prochází kvartetem hlavních hrdinů, z nichž každý je jistým symbolem dnešní doby. Jak by režisér Tomáš Bařina charakterizoval jednotlivé postavy?

„Cyril žije rychle, bez ohledu na ostatní. K tomu potřebuje peníze a je mu jedno, jakým způsobem je získá. Je to hedonista bez zábran,“ říká Tomáš Bařina a pokračuje: „Bruno v sobě má naopak pokoru, ale až příliš silnou. Jeho život ovládá strach z problémů. Tím se stává outsiderem. Jejich sestra Aneta vyrůstala v chlapském světě a tím je poznamenána. Celý svůj život obětuje profesi investigativní žurnalistky, která se snaží očistit svět od zlého. Tento ideál jí ale znemožňuje najít si kvalitní vztah. Má problém najít muže, který by jí byl oporou. Tali je naopak pragmatička s čistým srdcem. Bohatství je pro ni, stejně jako pro Cyrila, životní cíl. Ona je ale díky své průzračnosti spouštěcím mechanismem, který otevírá tajné komůrky v našich třech sourozencích.“

Přestože Román pro muže vznikl jako původní román, souvislost s filmem Román pro ženy zde přece jen je. V době natáčení této úspěšné komedie ponoukal herec Miroslav Donutil Michala Viewegha, aby rozvinul jeho vedlejší postavu souseda Žemly do volného pokračování. Spisovatel však na pokračování Románu pro ženy nepomýšlel. Když ale vznikal scénář podle knihy Román pro muže, byl již psán pro jediného herce. „Ano, scénář už jsem psal s vědomím, že to bude hrát Mirek  - a jsem přesvědčen, že je to skvělá volba,“ přiznává Michal Viewegh.

„Vždy obsazuji film tak, aby si energie herce a postavy byly co nejblíže,“ vysvětluje Tomáš Bařina. „Pro postavu Cyrila byl Mirek Donutil jasný už od začátku - nebyla alternativa. Ani si v ní nikoho jiného představit nedokážu. Stejně tak Mirek Vladyka na postavu Bruna mne napadl, už když jsem knihu četl. Jinak to bylo s ženskými postavami - zde pokaždé proběhl konkurz. Výsledná čtveřice totiž musí vytvářet celek - všechny čtyři hlavní postavy se musí co nejvíce doplňovat. Být si v něčem podobné a v něčem zcela rozdílné. Postavu Anety hraje Vanda Hybnerová a postavu Tali Táňa Pauhofová. Tali jsme vybírali jako poslední, protože je nejmladší a konkurz tu byl největší. Hledali jsme i mezi neherečkami, ale tato postava je asi nejtěžší a nejvíce variabilní, tak jsme obsadili nakonec Táňu Pauhofovou, což je vynikající herečka.“

„Pro mě je to příběh o lásce, o charakteru, o bohatství, o rodině. Dá se těch témat dosadit za to slovo příběh hodně,“ říká představitel Cyrila Miroslav Donutil. „Jsem strašně vděčnej, že mám možnost zahrát si ve filmu zase trochu jinou komediální parketu,“ přiznává herec. „Třeba v televizi jsem si v pořadu 3 + 1, se kterým po šestileté úspěšné éře právě končím, měl možnost vyzkoušet kde co a hlavně spolupráci s mnoha režiséry, a v divadle jsou charaktery postav také úplně jiné - co postava, to jiné téma. Ať si vezmete Sluhu dvou pánů, Revizora, Dona Juana… Co se týče filmu tak tam opravdu převládaly v posledních letech takové ty brutálně komické figury nebo lidi jednoduššího naturelu, což v tomto případě - Románu pro muže - není.“

obrazek
Srovnání s jinými filmovými postavami, jako byl například hrdina komedie Věry Chytilové Pasti, pasti, pastičky, který Miroslavu Donutilovi vynesl ocenění Český lev, však herec odmítá. „V Pastičkách je hrdina nabubřelý blb, ale Cyril je mazanej, chytrej člověk, který ví, co dělá, a dělá to velmi promyšleně a systematicky, hnán touhou po kariéře. Je to člověk, který se ve své profesi vyzná, je to produkt dnešní doby se vším všudy. Který si s tím, co umí, a s mocí, kterou mu ta profese dává, umí poradit, a to především ve svůj prospěch, samozřejmě.“

„Abych neprozradil děj, řeknu jen, že tenhle film je o rodinných vztazích a přístupu k životu a k lidem. A taky o lidských vlastnostech,“ říká Miroslav Vladyka, který hraje Bruna a přidává charakteristiku svého hrdiny. „Je to takovej normální, obyčejnej českej kluk, kterej není vůbec průraznej a taky neměl v životě moc štěstí. A to ani na ženský. Prostě takovej hodnej smolařskej ťunťa.“

Sourozenecké trio doplňuje Aneta, kterou hraje Vanda Hybnerová a je jistým symbolem naděje „Ale za jakou cenu. Zaplatí za to totálním osobním krachem, ačkoliv to bere s jakýmsi černým humorem,“ tvrdí herečka. „Nemá rodinu, je to odkvétající žena s malou nadějí na to, že ve čtyřiceti ještě bude mít děti. Je to člověk, který zvolil cestu boje, jak se ukazuje v mnoha případech beznadějného i žabomyšího, na úkor vlastního života. Neplyne to z její naivity, naivní určitě není, ale je v tomhle směru urputná a přesvědčená.“

Jakou se podle jejího názoru podařilo vytvořit filmovou rodinu s oběma kolegy… „S Mirkem Vladykou jsem nikdy netočila, s Mirkem Donutilem několikrát. Myslím, že jsme si lidsky sedli a musím říct, že takhle dokonalej štáb a příjemnou atmosféru, jsem snad ještě nezažila. Bez únavy, bez ponorek, bez stresů, i když se dělalo intenzivně a natáčení v exteriérech na horách není vždycky snadné,“ chválí herečka.

Čtvrtou postavou příběhu Tali, kterou Cyril najme svému nemocnému bratrovi jako společnici a erotickými úkoly.

„Tali se ocitne díky svému povolání striptérky ve společnosti tří sourozenců. Má být jakýmsi „dárkem“ pro umírajícího Bruna. Myslím, že tahle zkušenost významně změní nejen její život, ale podaří se jí dotknout i života všech tří. Právě tím, jaká je bezprostřední, přímá, jednoduchá, až dětsky upřímná, ale s velkým srdcem,“ charakterizuje svou postavu herečka Táňa Pauhofová. „Její povolání tanečnice u tyče netvoří její charakter, je to práce, cesta k cíli mít se dobře. Umí se spontánně radovat z mnoha věcí, protože se ocitá ve světě, který dosud nezažila. A velmi se jí ten svět zalíbí.“

Pro Táňu Pauhofovou to byl podle jejích slov protiúkol: „Je to asi ve srovnání se mnou nejrozdílnější postava, kterou jsem kdy hrála. O to víc mě to baví a je to pro mě velmi zábavné hrát tak úplně jinou figuru. I proto jsem se pro tuto roli rozhodla. S takovou postavou jsem ještě vůbec neměla ve filmu zkušenosti. A jsem za ni vděčná, protože pro herce není nic horší, než když ho zaškatulkují do jednoho typu rolí.“

Podle režiséra Tomáše Bařiny má každý divák šanci vybrat si z hrdinů toho svého, který se pro něj stane hlavním. „Humor je ve filmu jemný i drsný. Smějeme se lidským slabostem a myslím si, že každý z nás se v nějaké postavě najde. Tento film pro mne nemá hlavní postavu. Nechávám prostor, aby si divák svou hlavní postavu našel sám a sám si s ní prošel její příběh. Každá postava tu řeší své nejhlubší problémy a svým způsobem dojde ke smíření. To je totiž nakonec ten největší zdroj životní energie,“ dodává režisér.

Autor by to asi říkat neměl, ale přesto - který z čtyř hrdinů je tím hlavním pro Michala Viewegha? “Hlavní postavou, zápornou, je samozřejmě onen zkorumpovaný světácký soudce, kterého - podle mě velmi přesně - hraje Mirek Donutil. Skutečnou hrdinkou je pro mě ale jeho sestra v podání Vandy Hybnerové, která se jeho arogantní dominanci nakonec dokáže vzepřít. Jsem moc rád, že i ve filmu má její vzpoura zcela neokázalou, civilní podobu.“

  Natáčení filmu trvalo 34 dní, rovnoměrně rozdělených mezi slovenské a české lokace. První část proběhla ve Vysokých i Nízkých Tatrách a filmaři pracovali na skutečně zajímavých místech, v Česku odehrávalo v Praze a okolí a točilo se mimo jiné i na stadionu Sparty Praha.

obrazek
Natáčení na Lomnickém štítu se z důvodů nepříznivého počasí posunulo, a tak se nakonec konalo v poslední možný den, kdy mohli filmaři zcela pro sebe vyblokovat lanovku (nemohlo se natáčet o víkendech a svátcích), která je dopravila do výšky 2 634 metrů. Román pro muže je tak nejvýše natáčeným současným českým filmem.

„Asi nejmenší lokace, na které jsem kdy natáčel byla kabinka na Lomnický štít, ve které nás bylo šest, pod námi několik set metrů propast, foukal vítr a my tam strávili asi dvě hodiny na dvou lanech. Kdybych celou dobu neklečel na podlaze a nedíval se jen do monitoru, asi bych z paniky nic nenatočil,“ přiznává režisér Tomáš Bařina. „Většina filmu se natáčela ve Vysokých a Nízkých Tatrách, kde se počasí mění každou hodinu. Měl jsem z hor veliký respekt, ale nakonec musím říct, a stalo se mi to poprvé, že to chvílemi vypadalo, jako by tam nahoře někdo listoval ve scénáři. Měli jsme vždy takové počasí, jaké jsme si přáli. Mlhu, jasno, sníh, pod mrakem.“

Na vyhlídkovém můstku Lomnického štítu museli technici připevnit speciální síť - ve scéně má totiž herečka Táňa Pauhofová za úkol odhodit sklenku a tu bylo třeba zachytit právě do připravené sítě.

Scénu, kdy Bruno a jeho společnice Tali stráví noc v apartmánu přímo na Lomnickém štítě napsal Michal Viewegh až do filmového scénáře - v knize tato situace není. Inspirovala ho právě skutečná možnost najmout si apartmá na druhém nejvyšším tatranském vrcholu. Zdejší pokoj však byl pro potřeby filmařů malý, a proto byly interiérové scény točené hotelu Tri studničky v Jasné, ale pokoj byl upraven do vysokohorského stylu podle místnosti na Lomnickém štítě.

Jasná Nízké Tatry - největší lyžařské středisko v SR

Díky přesunům programu z důvodů počasí se nakonec natáčení v lyžařském středisku v Jasné termínově sešlo s Mezinárodním mistrovstvím Slovenska ve sjezdovém lyžování, a tak se na sjezdovky museli vejít běžní návštěvníci, filmaři i závodníci. Proto bylo velmi náročné zkoordinovat uzavření lanovek a sjezdovek tak, aby si štáb a závodníci navzájem nepřekáželi. A jak se vyrovnali s úskalím lyžařského umění herci? „Já jsem lyžoval naposledy v šedesátým sedmým,“ přiznává Miroslav Donutil. „Na školním zájezdu mě zařadili do třetího družstva mezi ty, co se učí na místě obracet. Nesl jsem to dost těžce, protože moje tehdejší láska byla v prvním a uměla dokonale lyžovat. Tak jsem se před ní chtěl vytáhnout a spustil se odvážně dolů. Vyděšený instruktor na mě ječel: Plužit!, ale já neznal tu terminologii a rozuměl jsem zúžit, tak jsem si dal nohy k sobě a skončil dole v potoce. V tomhle filmu ale lyžuju obdivuhodně, to sami uvidíte. Provádím na lyžích super kousky. Tedy ne přímo já, provádí je za mě můj dubl, abych byl upřímnej.“

obrazek
Hotel Kempinski - tatranský symbol luxusu

Natáčení v hotelu Kempinski na Štrbském plese bylo důležité přímo pro děj filmu - režisér Tomáš Bařina chtěl záměrně Kempinski jako jistý symbol luxusu - právě sem pozve státní zástupce Cyril své mladší sourozence Bruna a Anetu na týdenní dovolenou. Splnilo to prostředí režisérovo očekávání? „Do puntíku. Obklopí vás tam zcela jiný svět. Pro každého to má ale jiný význam. Někdo se začne cítit nesvůj, jiný naopak. Je to ideální prostředí pro odhalování lidských hodnot,“ říká Bařina.

V hotelu bylo nutné přizpůsobit program natáčení provozu s běžnými klienty. V prostorách wellness bylo tedy jedinou alternativou natáčení v noci. Také bylo potřeba brát ohled na provoz recepce a přizpůsobit čas natáčení do méně frekventovaných hodin. A jako se v tomto prostředí cítili herci?

„Já se v takovém prostředí moc pohybovat neumím, doma tam určitě nejsem, ale pravda je, že by si na to člověk velmi rychle zvyknul,“ přiznává Miroslav Vladyka a dodává: „Ani ne tak v tom krásném pokoji, kde se úžasně spí, ale třeba to nádherné lázeňské a wellness centrum, kdy přímo z bazénu koukáte na vrcholky Tater, to je nádhera. To sebou člověk pleskne na lehátko u bazénu, dívá se na hory a říká si: Sakra, to je teda život! Mě by asi dlouho nebavilo takhle žít, ale není to špatný občas ochutnat.“

Podobné filmy

Nezvaný host
(The Ref) Když se profesionální bytař Denis Leary potřeboval skrýt po zpackané loupeži, ne...
dnes 23.15
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Bitva o kótu 60
(Beneath Hill 60) Australané v první světové válce nebojovali jen na Gallipoli, ale i v hl...
dnes 23.20
NAHRAT
ZDARMA
ČT2
300: Vzestup říše
(300: Rise of an Empire) Generál Themistokles velí celému řeckému loďstvu a protože ví, že...
zítra 01.05
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Pondělí 16. 9. 2019 Svátek má Ludmila
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz