fb  Sdílet
   Informace    Recenze    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Podobné filmy    

85% 5623 hlasů
8.5 10 5623
film / thriller, krimi, drama, USA, , 149 min., od 16 let
The Departed
Kinopremiéra v ČR 26.10.2006, DVD od 26.3.2007 MagicBox

Režie:
Herci: , , , , , více...

Ocenění: 2006, Oskar, Adaptovaný scénář (W. Monahan), Film, Režie (M. Scorsese)
starNastavit upozornění

V TV televize dnes TV4 (hu) 23.25
TV4 (hu) 23.25




Ukázka
02:24



Kde jsou hranice oddanosti? A lze je překročit?
Bostonský tajný policista Billy Costigan je pověřen úkolem infiltrovat zločineckou síť, které předsedá boss Costello. Billy si brzy získá Costellovu důvěru, jenže je tu také Colin Sullivan, který pro změnu infiltroval policejní složky, aby tam získával pro zločinecký syndikát cenné informace. Sullivan stoupá po kariérním žebříčku a stává se významným členem Jednotky pro zvláštní vyšetřování. Životy obou mužů jsou hluboce ovlivněny prostředím, ve kterém se pohybují. Časem však vyjde najevo, že v systému je ještě hráč, který hraje na obě strany. Billyho i Colinova existence je rázem ohrožena a vystavena nepřátelské straně a oba muži musí vyvinout maximální úsilí, aby jejich identity nebyly odhaleny a oni zachránili svůj protějšek. A tím i sebe.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Leonardo DiCaprio, Matt Damon, Jack Nicholson, Mark Wahlberg, Martin Sheen, Vera Farmiga, Alec Baldwin a ti všichni pod taktovkou Martina Scorsese? Tenhle film musí být dobrý, už jenom díky skvělému hereckému obsazení a úžasnému režisérovi. Je pravda, že film je možná až moc dlouhý, zkrátit by se to dalo, kdyby se vystříhali některé až příliš ukecané scény, u kterých jsem se malinko nudila. Ale konec je nelepší překvapení, přitom jsem si říkala: "Vážně jsem se dívala dvě a půl hodiny na tenhle film a pak to takhle skončí?" Byla jsem malinko naštvaná, ale na druhou stranu je dobře, že ve mně film vyvolal takové pocity.
Všechny komentáře k filmu 47+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky    Videotéka: přidat si do ní film

Recenze

Zákon Hollywoodu posledního desetiletí: Úspěšné asijské filmy se musí americky remakovat. Trojdílné Hong-Kongské špionážní drama Wu jian dao (Volavka) netvoří výjimku, ale potvrzuje pravidlo přímo. Někdy se tyto velkolepé, zápádnímu diváku srozumitelnější, předělávky podaří (Kruh), jindy tolik ne (Temné vody).  Scorsese v režisérské sesličce zní slibně, mafiánské filmy má zmáknuté v malíku. Takže když se ještě vyplatí pár kulatých sumiček pro megahvězdy, nemůže to, doufejme, dopadnout zle. Nebýt posledního činitele, scénáře. Tento katlyzátor úspěchu dokázal inhibovat nejeden nadějný reaktant na odpadní hmotu.  Zdejší příběh se rozjíždí ve velkém stylu, ale není kam spěchat. Paralelně nahlížíme na oba protichůdné, znepřátelené, a stále více se prolínající světy. Poznáváme důvěrně spoustu charakterů s jejich pracovními životy a motivy. Následně začíná stoupat riziko prozrazení, adrenalin i frekvence akčnějších pasáží. O přestřelkách ale nemůže být zrovna řeč. Terminologie hráčů... Celá recenze
vip007, 7 z 10

Popis filmu Skrytá identita

Oba pocházejí z chudinských bostonských čtvrtí, oba vystudovali policejní školu, každý však má jiný původ a jinou motivaci. Zatímco Colin Sullivan vyrostl pod ochranou psychopatického gangstera Franka Costella a k policii se dal proto, aby měl přístup k informacím a mohl ho včas varovat, Billy Costigan pochází z rodiny, kde byl každý nějak zapleten do podsvětí, a k policii nastoupil, aby se z tohoto prostředí vymanil. Dostane nabídku, aby jako tajný agent infiltroval zločineckou síť a pronikl až ke Costellovi. Když přijme, je po fingovaném prohřešku vyhozen od policie, a poté co si odsedí trest, upoutá na sebe gangsterovu pozornost. Podaří se mu projít všemi nástrahami a dostat se do jeho blízkosti. Problém je, že Costello zjistí, že má ve své blízkosti policejního informátora, a pověří Sullivana, aby ho našel. Costigan vypátrá, že gangster má u policie informátora, a je odhodlán ho odhalit. Oba stoupají v kariérním žebříčku, snaží se odhalit jeden druhého a současně chránit své utajení. Oběma do života stále víc zasahuje prostředí, v němž se pohybují, a navíc se stanou soky v lásce, když se zamilují do psychoterapeutky Madolyn. Navíc je ve hře ještě někdo, kdo hraje na obě strany. Oba informátoři si jsou vzájemně na stopě a aniž to tuší, jejich osudy spějí k tragickému finále. USA-Hongjkong 2006, kriminální drama.


O filmu

obrazek
Z Hong Kongu do Bostonu

Drsné kriminální drama Skrytá identita v režii Martina Scorseseho nám vypráví příběh dvou policistů: rázný a drzý Colin Sullivan je na nejlepší cestě do elitních složek massachussetského oddělení státní policie, konkrétně do jednotky zvláštního vyšetřování. Jeho prvořadým cílem je irský gangsterský boss Frank Costello. Billy Costigan, je protřelý, drsný a údajně má natolik nezvladatelnou povahu, že musel odevzdat služební odznak a teď vrací se do nemilosrdného prostředí ulic Jižního Bostonu, kde se brzy dostane do Costellových služeb. Jenže žádný člověk není takový, jaký se zdá na první pohled a všichni zúčastnění se brzy dostanou do nebezpečné hry na kočku a myš, v níž jde opravdu o všechno.

Příběh filmu Skrytá identita vychází z hongkongského kriminálního thrilleru Volavka, který dávno před tím, než se v roce 2004 dostal do Ameriky, výrazně bodoval v asijských kinech. Zanedlouho se rozběhly práce na americké verzi, k níž napsal scénář William Monahan.

Scenárista vzpomíná: “Před ani během prací na scénáři jsem Volavku neviděl. Pracoval jsem se scénářem přeloženým z čínštiny. Už tehdy jsem zahlédl skvělý příběh, pro nějž jsem vytvořil nové postavy. Líbí se mi dvojakost postav v čínské verzi, ale mou adaptaci pohání motor klasické tragédie, která se ptá po tom, co se stane, když se lidé odchýlí od toho, co je jim v životě souzeno. “Volavka je dobrý příklad toho, proč miluji hongkongský film, ale Skrytá identita není remake,” tvrdí Scorsese. Inspirovala mě podstata příběhu Volavky, ale svět, který vytvořil William Monahan, se od Hong Kongu velmi liší. Když jsem dostal scénář, trvalo mi pěknou chvíli, než jsem se jím prokousal, protože jsem si hned začal představovat akci a začal promýšlet příběh a postavy. Od první chvíle mě zaujala drobnokresba postav a také to, že jejich přístup ke světu, ve kterém žijí, je velmi nekompromisní. Právě to mě přivedlo k režii filmu.”

<>Obrázek nenalezen<> Producent Graham King říká: “Na první pohled by se zdálo, že Skrytou identitou se Martin Scorsese vrací zpět ke starým dobrým rokům, v nichž vznikli Mafiáni a Špinavé ulice, což je i žánr, s nímž bývá spojován nejčastěji. V tomto filmu však bere žánrová schémata a obrací je v něco nového a originálního. Prostě celý Marty.”

“Práce s Martinem Scorsesem je zkušenost, na kterou se nezapomíná,” říká Monahan. “Bylo mi ctí pozorovat, jak se mu při našich diskusích nad scénářem film skládá v hlavě dohromady. Je to jakoby vám někdo zkomprimoval několik let na filmové škole do několika dní.” Monahan uvádí, že Skrytá identita je zasazena do světa, který je mu povědomý. “Tenhle projekt se ke mně dostal v době, kdy jsem uvažoval, že napíšu nějaký příběh zasazený do Bostonu, odkud pocházím, a částečně bude o lidech, které jsem během života ztratil. Film my tedy umožnil, abych se zabýval tématy, jež jsou pro mě velmi osobní.”

Thomas B. Duffy, který je technickým konzultantem filmu, pracuje u Massachusetts State Police už 30 let a uvádí, že scenáristovo rozhodnutí umístit hlavní konflikt na území “Staties” a irského gangu v Bostonu, je zakotveno v realitě. Na začátku 70. let 20. století na jih města ovládly irské gangy a vládly městskému podsvětí až do nedávné doby. Mluvilo se o nich jako o nejdravějších rybách tamního světa zločinu.”

Herec Leonardo DiCaprio spolupracoval se Scorsesem už potřetí a k filmu uvádí: “Ačkoliv je Skrytá identita gangsterkou, nepodobá se ničemu, co kdy Marty natočil. Zabývá se velmi odlišnými okolnostmi - netýká se jen irského podsvětí, ale také policejních složek a korupce v jejich řadách. Příběh jako takový je zasazen do naprosto odlišných lokací - jde o Boston, ne New York. Postupem však také zjišťujeme, že je to zároveň příběh Ameriky a korupce určitých důležitých systémů naší země.”

<>Obrázek nenalezen<> Scorsese říká: “Je to příběh o dvou mladých, jejichž životy jsou formovány vnějšími okolnostmi: institucí policie a zločineckých skupin, kterým vládne jistý Frank Costello.

Costello si chce z Colina vychovat učedníka, který se stane zdánlivým ochráncem veřejného pořádku, ale ve skutečnosti mu bude dodávat informace z hierarchických struktur státní policie. Billy je pro policejní složky ideálním adeptem na infiltraci, protože pochází z dělnického prostředí Jižního Bostonu. Zakrátko se dostane do Costellovy blízkosti, kde odvádí práci informátora. Billy a Colin se zpočátku pohybují po paralelních úsečkách, ale dříve nebo později se jejich cesty protnou a dojde ke kolizi.”

Policajt nebo zločinec... když se díváte do hlavně nabité zbraně, není v tom žádný rozdíl.

Leonardo DiCaprio představuje slibného kadeta State Police Academy ve státě Massachusetts, Billyho Costigana, který je vybrán do náročné mise, kde musí vystupovat pod cizí identitou. A to ještě ani není řádným policistou s odznakem! Tento herec uvádí, že daná role pro něj znamenala neobyčejnou zkušenost opět pracovat se Scorsesem. “Přečetl jsem si scénář a hned jsem v tom chtěl hrát. To jsem si prostě nemohl nechat ujít a tak jsem své ano řekl bez dalšího uvažování nebo váhání. Viděl jsem, že šlo o velmi niterné a mnohoznačné drama s působivými postavami.”

Billy Costigan vyrůstal na ulicích Bostonu a DiCaprio připouští, že motivace jeho filmové postavy stát se policistou vychází z jeho potřeby uniknout drsnému prostředí. “Billy se odmala pohyboval v podsvětí a za ta léta se v něm k tomuto prostředí vytvořila nenávist. Myslím, že se dal k polici kvůli tomu, že nemá žádnou jinou možnost a che na to jít jinak, než jak se to dělalo u něj v rodině. Ironií osudu je, že na sebe musí vzít cizí totožnost a dělat že je tím, kým už dlouho být nechce. Myslím, že Billy se v podstatě usilovně snaží osvobodit od prostředí, ve kterém vyrůstal a ne být jeho produktem. Jenže nakonec je až po krk v situaci, která je nebezpečná a zrádná. Je několik situací, v nichž by se jednoduše mohl nechat odhalit - všechno totiž naznačuje, že je “práskačem”, a tak se na něj všechno řítí.

obrazek
Scorsese poznamenává: “Věděl jsem, že Leo zvládne zprostředkovat konflikt mladého muže, který se dostal do velmi nepříjemné situace a upřímně se diví, co v ní vlastně dobrovolně dělá. Můžete mu to číst v obličeji i v očích. Leo umí vyjádřit emocionální účinek bez toho, aby řekl jediné slovo, a to je jeden z důvodů, proč s ním rád dělám. Úplně to z něj čiší. Už jen samotné sledování jeho herectví vás naprosto pohltí.”

Colin Sullivan je dalším členem Massachusetts State Police Force, který se narodil v Jižním Bostonu a vede dvojí život. Jenže Colin je Billyho pravým opakem. Jeho herecký představitel Matt Damon sám z Bostonu pochází. Colin je řádně žhavým želízkem místního policejního oddělení, který se v rámci Massachusetts State Police Force rychle dobral hodnosti strážmistra, zatímco jeho kolegové z Akademie ještě ani nemají služební odznak. Jenže navzdory tomu, čemu jeho nadřízení uvěřili, Colin se zpovídá jen jediné autoritě: šéfovi gangu Franku Costellovi.

“Matt ze sebe dal postavě Colina hodně,” říká Scorsese. “Jsem rád, že ho můžete vidět v roli Colina, který se snaží vymyslet únik ze svého dilematu a zachránit si holou kůži i tehdy, kdy už je v problémech až po uši.

Colin je svým způsobem mnohem tragičtější postava než Billy, protože věří, že se z toho dostane bez újmy a že si zahráváním se zlem připravil cestu k záchraně - kterou pro něj reprezentují zářivé budovy v Beacon Hill a State House, v nichž se schází společenská smetánka. Na začátku filmu spatříte Costella, jak Colina hodnotám podsvětí, ale za nějakou dobu už Colin neuznává žádné hodnoty.”

obrazek
Damon říká: “V prostředí, odkud Colin pochází, je Frank Costello ta největší autorita. Každý ví, co je zač a bojí se ho. Colin s ním poprvé přijde do kontaktu ve dvanácti letech a toto setkání na něj má do budoucna velký vliv. Costellův vliv byl tak velký, že Colinovi zastínil i jeho vlastního otce. Od samého začátku mezi sebou jakoby mají vztah otce a syna.” Costello si může dovolit čekat na tu pravou příležitost. Damon říká: “Chlapci dříve nebo později dospějí v muže a Costello ví, že zanedlouho Colinovu oddanost upotřebí. Přiměje ho, aby vstoupil do řad státní policie a pracoval pro něj jako informátor. Zatímco jeden z policistů pracuje pod cizí identitou v rámci gangu, jiný policista pro gang získá peníze.”

“Naše postavy jsou dvěma stranami jedné mince, vždyť přece pocházejí ze stejného prostředí,” říká DiCaprio. “Colin si vybral jednu cestu a Billy zase druhou, jejich životy se však trochu popletly a promísily takovým způsobem, který by jim nikdy nevystoupil na rozum. Postupem doby se z jejich práce stává náročná šachová partie, v níž jsou hlavní výhrou kompromitující informace. Tou nejočividnější spojnicí mezi Billym a Colinem je jejich napojení na Costella, o kterém vzájemně neví. Úlohy Franka Costella se zhostil legendární Jack Nicholson. Skrytá identita je vůbec první vzájemnou spoluprací Nicholsona a Scorseseho. “Jack a já se známe takřka 30 let. Z jakéhosi důvodu jsem se doposud před kamerou na žádného filmu nesešli.

Graham King vzpomíná: “Když Marty poprvé zmínil Jacka Nicholsona jako vhodného kandidáta na roli, měl jsem pocit jako ve snu. Ale stalo se to realitou. Jack posunul Costellovu postavu na novou úroveň., kam až to jen šlo. Ve filmu je několik “Jackových chvilek”, jak já to nazývám, které vám doslova vyrazí dech.”

“Jack si tu postavu velmi přisvojil,” uvádí Scorsese. “Costello v životě dosáhl úplně všeho a tak už mu na ničem nezáleží. A proč by taky měl? Má absolutní moc. Ale z ničeho nic se pouští do riskantních věcí, od kterých si v minulosti držel distanc: dealerství drog. Ví, že by se do toho neměl pouštět, ale ten dosud neznámý vzrušující pocit ho naprosto překoná. Costello zestárl a cítí, že teď ho čeká jen sestup z trůnu. Bylo zajímavé sledovat, jak Costello prostřednictvím Jacka ožívá.”

obrazek
“Jack Nicholson je naprosto nezvladatelný exot,” říká s úsměvem DiCaprio. “Když je před kamerou, dokáže být velmi nevyzpytatelný, takže se musíte připravit na improvizaci. Během natáčení bylo několik chvil, kdy jsem opravdu netušil, co se v příštím okamžiku stane. Nikdy jsem si nebyl jistý, jakou složku Costellovy osobnosti bude ten který den hrát. Pro herce je to velká výzva, protože ho to neustále drží ve stavu maximálního soustředění.”

Ve složkách Massachusetts State Police jsou jen dva lidé, kteří vědí, že v blízkosti Costella je “jejich člověk”: jsou to kapitán Queenan a strážmistr Dignam. Role cílevědomého strážmistra Dignama se ujal Mark Wahlberg.

O své postavě herec říká: “Je to podlý bídák, který se nijak nesnaží ukázat své lepší já. Všechno vám bez obalu vpálí přímo do obličeje, ale když chce, dokáže si udržet jistou úroveň.”

“Mark Wahlberg je v roli Dignama naprosto nezapomenutelný,” říká Martin Scorsese. “Sám pochází z Bostonu, takže ten svět velmi dobře zná a s podobnými postavami už se setkal. Dignam je takový, jaký je. Jeho postoje vůči lidem ani věcem se nemění. Má své zkušenosti, je tudíž tvrdohlavý a málokdo jej o něčem přesvědčí. Sice se o to můžete pokusit, ale vždy vás brzy vykáže do jistých mezí jeho oblíbenou kombinací tří slov. První dvě jsou ´jdi do...´,” směje se Scorsese.

Wahlberg vyrůstal v dělnické čtvrti Dorchester a bylo tedy pro něj naprosto přirozené mluvit s místním přízvukem. Na Scorseseho adresu však s úsměvem říká: “Myslím, že Marty polovinu času na place nevěděl, co vlastně říkám. Občas říkal: ´Asi bychom na tebe měli použít titulky.´” Wahlberg popisuje své rodné město jako “pěkně drsné místo na dospívání. Je jen jeden Boston. Ten má sice dobrou pověst jako město, kde dostanete dobré vzdělání, ale je tam také pár čtvrtí, kde si můžete vybrat jen mezi tím, jestli se z vás stane zloděj, polda a nebo zedník. Moc variant to tedy není! Skutečnost, že jsem tam vyrůstal, má svůj dopad úplně na všechno, ať už si toho všimnete a nebo ne. Na Skrytou identitu jsem se moc připravovat nemusel, protože znám hned několik takových chlápků, jakého tu hraji. Jediný výraznější rozdíl je v tom, že představuji jednoho z policajtů, kteří mě jinak v reálném světě čas od času zabásli.”

obrazek
Protipólem Dignamova drsného stylu je kapitán Queenan, kterého ztvárnil Martin Sheen. Sheen prozrazuje, že na roli kývl před tím, než vůbec četl scénář. “Příležitost pracovat s Martinem Scorsesem je pro vás taková pocta, že jsem hned řekl ano. Předtím jsem s ním nikdy nepracoval, ale vždycky patřil k mým oblíbeným režisérům. Dá se s ním vůbec udělat chyba? Pak jsem si přečetl scénář, kde se mi líbil motiv věrnosti a zrady jak v prostředí represivních složek, tak ve světě zločinu. Občas se tyto světy protnou a je na vás samotných, abyste řekli, kde je mezi nimi dělící hranice.”

Sheen říká, že Quennan má porozumění pro Billyho prohlubující se zoufalství, ale zároveň nemůže připustit, aby to ohrozilo výsledek akce. “Rozumí tomu, jak se člověk cítí, když je jeho pravá identita čím dál víc naleptávána rolí, kterou musí dlouhodobě hrát. Ostatní policisté znají Billyho jen jako gangstera, a v případě, že Costello zjistí, kým opravdu je, může se loučit se životem. Nachází se ve velmi ošidné pozici, protože na něj mohou z obou stran.”

Billyho pravá identita je neznámá i veliteli jednotky zvláštního vyšetřování, kapitánu Ellerbymu, jehož role se zhostil Alec Baldwin. “Ellerbyho žene posedlost lapit Costella a rozmetat jeho gang,” říká Baldwin. “Pro Ellerbyho je Costello zvrácený násilník a proto je ochoten přizpůsobit pravidla hry tomu, aby dosáhl svých cílů. Nicméně je stále dobrým poldou.”

Frak Costello si sice získal pověst násilníka, ale jen zřídkakdy sám dělá špinavou práci. Místo toho spoléhá na bandu brutálních nájemných vrahů, nejvíce na muže, který má přezdívku Pan Francouz. Role prvního z Costellových mužů se zhostil britský herec Ray Winstone. Ten Pana Francouze popisuje jako “jednoho z těch chlápků, ze kterých nic nedostanete, protože nikomu nevěří a nikoho nemá rád... možná ani sám sebe. Každý je pro něj potenciální “práskač.” Jakožto herec se vždycky pokouším z dané postavy vydolovat nějaké emoce, slabosti i silné stránky. Hned zpočátku mi došlo, že Francouz je naprosto bez emocí. Nic s ním ani v nejmenším nezatřese a nic ho nevyděsí, ale když se mu dostanete do cesty, bez mrknutí oka vás sprovodí ze světa. Zpovídá se jedině Costellovi.”

<>Obrázek nenalezen<> Jediná z hlavních postav Skryté identity, která nepatří k policii ani mezi kriminálníky, je také jedinou ženou ve filmu: psychiatrička Madolyn v podání Very Farmigy se pokouší řešit problémy lidí na obou stranách zákona. Nástrahou osudu se stává spojnicí mezi Colinem, do nějž je zamilovaná, a Billym, se kterým se stýká pouze profesionálně. Famiga říká: “Pro Madolyn je Colin tím, v kom je nakumulováno přesně to, co je pro ni atraktivní. Znamená pro ni bezpečí a závazek, u Billyho zase nachází víc intimity a vášně. Zpočátku se jí zdá jao vyvrhel lidské společnosti, ale časem je k sobě začne něco přitahovat.”

DiCaprio dodává: “Madolyn je jediná lidská bytost, pro kterou by Billy dýchal. Jedině jí může věřit, zároveň si však musí dávat pozor na to, aby o sobě neprozradil příliš moc. Madolyn je jeho poradkyně a proto se mu zpočátku pokouší pomoct, ale postupem doby se mezi nimi rozvinou velmi silná pouta.”

“Na Madolyn se mi líbilo, že je to velmi intuitivní psychiatrička, ale zároveň se svými instinkty nenechává strhnout. Ten rozpor se mi na ní moc líbí,” říká Farmiga.

Skupinu hlavních postav Skryté identity uzavírá Anthony Anderson a James Badge Dale, kteří hrají členy jednotky zvláštního nasazení Browna a Barringtona. A dále David O’Hara a Mark Rolston v rolích Costellových nájemných vrahů Fitzyho a Delahunta. “Na filmech Martina Scoreseho je jednou z nejsilnějších složek jejich obsazení,” říká producent Graham King. “Marty má dar obsadit každou roli tím nejlepším představitelem a Skrytá identita v tom není žádná výjimka.

<>Obrázek nenalezen<> Matt Damon říká: “Práce s Martinem Scorsesem je to nejlepší, co vás jako herce může potkat. Učil jsem se už jen pozorováním jeho režijního stylu. Má vytrénované oko na to, aby rozlišil, co vypadá realisticky a co ne. Díky němu se mnoha postavám dostaneme hluboko pod kůži a na takových filmech chce přece dělat každý.”

“Jak natočit film?” ptá se Scorsese. “Zvládnete to tak říkajíc s použitím několika různých nástrojů: musíte si dát pozor na příběh, jazyk, kterým postavy mluví, zasazení a postavy jako takové. A to je asi tak všechno. Já osobně kladu při vyprávění příběhu největší důraz na herecké obsazení. Dát všechny ty skvělé herce do jednoho filmu bylo prostě skvělé.”

Jednej podle uvážení

Před začátkem natáčení začalo několik herců nacvičovat pod vedením odborného konzultanta Toma Duffyho. Duffy nedávno odešel do důchodu, ale před tím po třicet let sloužil u státní policie, přičemž podstatnou část z této doby strávil u jednotky zvláštního vyšetřování, která se soustředí na boj s organizovaným zločinem. Jako jsou třeba irské gangy. Jeho zkušenosti a znalosti byly pro herce a tvůrce neocenitelnou pomocí.

Výkonný producent G. Mac Brown říká: “Hledáte-li odborného konzultanta, nikdy nevíte, kde ho hledat a jestli vůbec najdete toho správného. O Tomovi jsme se dozvěděli jednak to, že už je v důchodu a mohl by na nás mít čas, ale také to, že má velké zkušenosti. Získali jsme jeho telefonní čísla a na zkoušku mu zavolali. Skončilo to tak, že se nám upsal.”

Na Duffyho, který se k natáčení dostal poprvé v životě, udělala velký dojem Scorseseho přesnost v odborné terminologii a oblečení policistů. “Jeho zaměření na detaily mě naprosto omráčilo,” říká Duffy. “Byli jsme velmi puntičkářští v tom, aby bylo všechno co nejautentičtější. Nechtěli jsme tam mít jen jakési základy policejní práce, ale chtěli jsme dostat přímo do hlavy všem velitelům. Když vezmete v úvahu, že se jedná o pouhou zábavu, dostali jsme se co do realističnosti velmi daleko.”

obrazek
Z Duffyho rad však netěžil jen režisér. Matt Damon říká: “Jsem z Bostonu, takže jeho určitá kulturní specifika jsou prostě hluboko ve mně. To se však přímo netýká policie, se kterou zase takovou zkušenost nemám. Proto jsem velmi ocenil, když si mě zkušený Duffy vzal pod křídla a já mohl těžit z jeho životních zkušeností. Duffy mi dal spoustu rad, všechno mi ukázal a seznámil mě s dalšími lidmi ze zásahových jednotek. Na konci výcviku už jsem se nimi dostal i do akce proti pašerákům drog, i když jsem je jen v bezpečí pozoroval a dělal si poznámky. Teď už mám dost dobrou představu, o čem jejich práce je. “

Brown vzpomíná, že mu nebylo zrovna do smíchu, když mu zavolali, že se Damon dostal do křížku s lidmi z bostonského podsvětí. “Matt nám zavolal a byl celý nadšený z toho, že se s policisty dostal na zásah. A mě napadlo: ´Tak to ti tedy pěkně děkuji, Duffy,´” říká Brown s úsměvem. “Tím chci říct, že pro Matta to asi bylo “vzrůšo”, ale vy jako producent máte určitou zodpovědnost a máte o herce, který se s pravými policisty dostává do opravdové akce, v níž se na místě činu střílí z pravých zbraní, pěkný strach. Ale jak můžete vidět, všechno to dopadlo dobře.”

Damon říká, že čas, který strávil s příslušníky zásahové jednotky mělo na jeho ztvárnění Colina velký vliv. “Když jsem viděl, jak jsou ti muži oddaní své často velmi riskantní práci, vedlo mě to k pokoře. Když jsem o Colinovi přemýšlel, napadlo mě, že asi musel velmi hluboce pohrdat zákonem a také policejními důstojníky. Každý den mohl být svědkem nesobecké oběti, ale jestliže chtěl dělat pravý opak, hodně to o něm vypovídá. Kdybych nestrávil tolik času s odborníky, jen těžko bych do role vnesl to samé. To, co pro mě Duffy udělal, je naprosto neocenitelné,” říká Damon.

<>Obrázek nenalezen<> Duffy také radil Martinu Sheenovi a Alecu Baldwinovi ohledně jednání velících důstojníků státní policie. Sheen přiznává: “Ve skutečnosti jsem svou postavu hrál podle Toma Duffyho. Kdykoliv jsem natáčel nějakou scénu, uvažoval jsem, jak by se v ní asi choval Tom... a on byl na dosah, abych hned věděl, jestli jsem se strefil.”

Ačkoliv DiCaprio v roli Billyho Costigana tráví většinu stopáže spíše v roli kriminálníka, než policisty, i on mohl těžit z Duffyho dlouholeté zkušenosti práce pod jinou identitou. “Práce v utajení vyžaduje určitý stav mysli,” říká Duffy. “S Leem jsme se často bavili o tom, jakou daň si tahle práce vybírá.”

“Má představa o tom, co je to znamená být za daných okolností policistou, a vůbec celkové naladění mysli, které tato práce vyžaduje, by bez něj nebyla možná,” říká DiCaprio. “Během celého natáčení nám ohromně pomáhal.”

Během přípravy na roli rodilého Bostoňana si DiCaprio uvědomil důležitost toho, že musí být dobře obeznámen s místní kulturou. “Velmi silně jsem cítil, že se musím vydat do Bostonu a trochu si to tam očichat,” říká. “Všichni mě moc podporovali a pomáhali mi. Vždycky tam byl někdo, kdo mě vzal do auta a zavezl mě na předměstí, nebo mě seznámil s místním přízvukem. A to mi hodně pomohlo, abych se do své role dostal.”

“Leo byl při natáčení filmu ve velké nevýhodě,” říká Damon. “Tím chci říct, že se musel hodně naučit, protože Mark Wahlberg a já jsme tu vyrůstali. Tamní poměry a kultura jsou poměrně specifické a Leo si s tím dal hodně práce. Ale díky tomu film vypadá naprosto dokonale.

obrazek
New York versus zapadákov

Film Skrytá identita se sice odehrává jen v Bostonu, ale scény se rovným dílem natáčely v Bostonu i New Yorku. Vedoucí výroby Kristi Zea, která před tím se Scorsesem spolupracovala již na Mafiánech uvádí: “Ve Skryté identitě jsou některé prvky z Mafiánů, ale máte pravdu tenhle film se odehrává v Bostonu. To, že jsme spolu už pracovali, nám to velmi zjednodušilo. Marty mohl říci ´Pamatuješ se na to, jak jsme to dělali v Mafiánech?´ Chci něco podobného...jaká by byla bostonská verze?´ Já se poškrábala na hlavě a odvětila mu: ´Tak to opravdu nevím, Marty, ale zjistím ti to,´” směje se Zea. “Natáčet s ním podruhé bylo něco báječného.”

Většina scén v exteriéru se natáčela v Bostonu na místech jako Boston Common, Boston Harbor, Chinatown a samozřejmě Jižní Boston, kterému starousedlíci říkají Southie. Párkrát jsme si vyjeli z Bostonu a natáčeli v okolních městečkách Braintree, Quincy a také v rodném městě Marka Wahlberga, Dorchester. Když se natáčelo v New Yorku, štáb se držel mimo Manhattan a raději se vydal v Brooklynu, který převážně v interiérových scénách zaskakoval za Boston.

“Není zrovna obvyklé natáčet film ve dvou takto odlišných městech,” říká Zea. “Rozdíl mezi New Yorkem a Bostonem je totiž vidět už při příjezdu. V Bostonu a jeho okolí je většina budov nízká a v zorném poli neustále máte oblohu, zatímco v New Yorku vám výhled většinou zakrývají mrakodrapy. Co se týče exteriérů, je v New Yorku velmi málo míst, které vypadají jako Boston. Proto jsme se většinou drželi v Brooklynu, který je trochu jiný než zbytek New Yorku.

Boston má také velmi specifický styl novoanglické architektury, který v New Yorku nenajdete, jako třeba třípatrové dřevěné domy s předními nebo zadními pavlačemi na každém patře. Chtěli jsme, aby tento vizuální podpis, který Boston dělá Bostonem, ve filmu byl. Další specifický prvek bostonské architektury je určitý “brutalistický styl,” kdy jsou budovy jako City Hall a Hurley Building celé z betonu.”

obrazek
Do kontrastu s historickými prvky byla vybrána šedivá betonová budova Hurley Building ve středu města na Government Square, která představovala exteriér velitelství policie státu. Zea a její tým pak jeho interiéry vybudovali v ateliérech ve čtvrti Williamsburg městské části Brooklyn. “U stávajících budov jsme se rozhodli použít všechny možné odstíny šedé a hnědé, které se k tomuto typu filmu velmi hodí,” říká.

Kameraman Michael Ballhaus použil při nasvěcování interiérů velitelství policie podobný postup. Ballhaus říká: “Policejní stanice jsou většinou nasvětleny rozptýleným světlem, ale to jsem nechtěl, protože to nevyvolává ten správný pocit napětí. Raději jsem se rozhodl použít přímé světlo, které zvýrazňuje stíny, textury a atmosféru.

Ballhaus, který předtím se Scorsesem spolupracoval na šesti filmech, říká: “Nevzpomínám si, že bychom se s Martym nějak dlouho bavili o svícení. Celý film byl ovlivněn žánrem noir. Scény jsme nasvěcovali podobně jako u černobílého filmu, zvláště pak scény přímo z policejní stanice, které neměly moc barev. Ale i tehdy, když se vám barev nedostává, můžete je použít dramatickým způsobem.”

Návrhářka kostýmů Sandy Powell se rozhodla, že barvy oblečení pro postavu Jacka Nicholsona se budou lišit od všech ostatních. K tomu dává svůj komentář: “V zásadě se dá říci, že všichni mají klasické oblečení v neutrálních barvách jako jsou černá, hnědá, šedá a béžová. Nic víc. Původně jsme chtěli, aby Frank Costello zapadl mezi obyčejné lidi, ale po setkání s Jackem jsme se rozhodli, že jeho postava půjde co do barev a stylu oblékání hodně proti proudu. Costello je tak mocný, že si může nosit co chce a nikdo se to neodváží zpochybnit. Takže u šatníku jeho postavy jsme měli mnohem víc prostoru.”

obrazek
V takřka bezbarvých kulisách splnilo občasné použití červené svou dramatickou úlohu. Zea k tomu dodává: “Záměrně jsme se snažili o to, aby byly odstíny kulis a oblečení takřka monochromatické a Marty, Michael Ballhaus a já jsme si kolektivně řekli, že pokaždé když použijeme červenou, musí pro to být dostatečný důvod. Červená je použita jako podprahové sdělení, že se brzy stane něco nebezpečného. Každého u toho napadne, že se prolije krev.”

V průběhu filmu si můžeme všimnout několika symbolických písmen X, které se do filmu dostaly na Scorseseho žádost jako pocta filmu Zjizvená tvář od Howarda Hawkse a Howarda Hughese z roku 1932, kde má toto písmeno svůj zvláštní význam. “Marty nás požádal, abychom X použili pokaždé, kdy to bude jen trochu možné,” říká Zea, “takže X vidíte v oknech, na zdech, na podlahách...”

“Písmeno X je znamením smrti a Marty chtěl, abychom to zdůraznili - někdy jemně, někdy zcela otevřeně,” říká Ballhaus, který občas použil takové svícení, aby paprsky na scéně vytvářely X. Téma smrti nás vede zpět k samotnému názvu. Monahan vysvětluje: “V katolické církvi bychom o mrtvých vypovídali jako o těch, kteří “odešli ve víře.” Začal jsem si s tou myšlenkou hrát a nakonec se z toho vyklubalo ironické zjištění, že film je o nedostatku důvěry - vůči ostatním, ale i osudově v ty nejlepší záměry všech jednotlivých postav. Takže si myslím, že název docela sedí.”

Scorsese uzavírá: “William Monahan je americký Ir z Bostonu, takže své postavy umístil do známého prostředí. Nicméně příběh je o lidech v takové situaci, ke které může dojít kdekoliv na světě. Je příběhem o důvěře, zradě, podvodu a oddanosti. A takovému vyprávění se dá naslouchat kdekoliv.”

O hercích

Leonardo DiCaprio
DiCaprio se narodil kalifornském Hollywoodu a začal hrát ve čtrnácti letech. Následovaly malé role v televizi, v sitcomech, reklamách a filmech. Během krátké doby získal kontrakt na roli v sitcomu Growing Pains. Jeho průlomový film přišel s režisérem Michaelem Caton-Jonesem, který jej obsadil do role Tobiase Wolffa v adaptaci Wolffova vlastního autobiografického dramatu Dospívání po americku, ve kterém hrál po boku Roberta De Nira a Ellen Barkin. Je dvojnásobný držitel nominace na Oscara, jeho dosud poslední byla za portrét Howarda Hughese v ceněném biografickém snímku Martina Scorseseho Letec z roku 2004. Za tuto roli také DiCaprio získal Zlatý globus v kategorii Nejlepší herec v dramatu, dále Critics’ Choice Award a nominaci na cenu BAFTA.

Matt Damon
Je jedním z nejvyhledávanějších mladých talentů Hollywoodu. Damon se narodil v Bostonu, navštěvoval Harvard University a herecky debutoval na prknech American Repertory Theatre. V roce 1988 debutoval na plátně malu rolí v filmu Mystic pizza, za nímž následovaly nízkorozpočtové Školní vázanky, do povědomí kritiků i diváků vstoupil dramatem z roku 1996 Odvaha pod palbou, kde hrál veterána ze Zálivu. Opravdu průlomovým rokem však pro Damona byl až 1997. Spolu se svým kolegou a přítelem Benem Affleckem napsali drama Dobrý Will Hunting, v němž Damon hrál ústřední roli komplikovaného mladého génia. Za tento film získal Oscara a Zlatý globus (o který se podělil s Benem Affleckem) v kategorii Nejlepší původní scénář. Damon také za tento film získal nominace na Oscara, Zlatý globus a cenu Screen Actors Guild (SAG): jednu za samostatný herecký výkon, druhou sdílenou v kategorii Nejlepší herecký výkon skupiny herců. Damon a jeho dlouholetý kamarád Ben Affleck spolu založili produkční společnost LivePlanet, která produkuje filmy a televizní projekty. LivePlanet produkuje Project Greenlight, který dává šanci mladým režisérům a už byl třikrát nominován na Emmy.

Jack Nicholson
Je jeden z nejoceňovanějších herců všech dob, během své padesátileté kariéry pracoval s nejvýznamnějšími režiséry a natočil bezmála 60 filmů. V roce 2002 Nicholson získal svou dvanáctou nominaci na Oscara za svůj výkon v komedii Alexandra Paynea O Schmidtovi, čímž se dostal do kategorie nejčastěji nominovaného herce mužského pohlaví.

Mark Wahlberg
Wahlbergova úctyhodná filmová kariéra začala snímkem režisérky Penny Marshall Vzbuďte se, vojáci!. Wahlber je mimo jiné výkonným producentem komedie Vincentův svět z produkce HBO a dokumentu Juvies, který se zabývá tresty pro mladistvé delikventy. Založil charitativní organizaci Mark Wahlberg Youth Foundation, která podporuje mladé lidi z městských center.

Martin Sheen
Sheen se narodil a vyrůstal v Daytonu ve státě Ohio, první příznivé kritiky se objevily po jeho roli v broadwayské produkci The Subject Was Roses. Později získal nominaci na Zlatý globus, když si v roce 1968 zopakoval filmovou verzi této hry. Sheen svou první cenu Emmy získal v roce 1994 za vedlejší roli v komediální sérii Murphy Brown.

Ray Winstone
Winstone se narodil v Hackney v londýnském East Endu, stal se školním šampionem v boxu a dvakrát v ringu bojoval za britské barvy. Herectví vystudoval na Corona School, kde jej režisér Alan Clarke vybral do kontrovezního dramatu Scum. To původně vzniklo jako hra pro BBC, ale posléze bylo zakázáno kvůli extrémně popisnému násilí. Z této hry se později stal úspěšný film, který zažehl Winstoneovu kariéru. Jeho hlas jsme také mohli slyšet v prvním dílu blockbusteru pro děti Letopisy Narnie, kde namluvil Pana Bobra.

Alec Baldwin
Baldwin se narodil v Massapequa na Long Islandu ve státě New York. Později vystudoval New York University’s Tisch School of the Arts. Už jednou se s Martinem Scorsesem sešel při natáčení biografického filmu Letec o Howardu Hughesovi. Za tento snímek se s ostatními herci podělil o společnou cenu Screen Actors Guild (SAG).

Anthony Anderson
Anderson vyrůstal v Los Angeles, kde navštěvoval uměleckou střední školu. Na škole se zúčastnil konkurzu a získal cenu ACTSO za monolog The Great White Hope. Tento výkon mu zajistil stiendium na Howard University. V roce 1996 získal Anderson svou první práci v sobotní ranní show pro teenagery Hang Time. Hostoval v televizních sériích JAG a NYPD Blue. Tvůrce série Ally McBeal, David E. Kelley, mu napsal dvě epizody, které se soustředí jen na něj.

O tvůrcích

Martin Scorsese
Naposledy režíroval biografický film Letec, který získal pět Oscarů, tři Zlaté glóby - včetně nejlepší drama, čtyři ceny BAFTA - včetně nejlepší fim, a mnoho dalších ocenění. Scorsese se narodil v roce 1942 v New Yorku a vyrůstal ve čtvrti Little Italy, která jej inspirovala k několika filmům. V roce 1966 získal diplom z oboru komunikační prostředky na New York University’s School of Film. Během studií natočil několik krátkých filmů, které získaly ceny. Jako například The Big Shave. Scorsese je zakladatelem neziskové nadace The Film Foundation, která se zabývá uchovávání vzácných snímků. Zároveň je jedním z čestných prezidentů Tribeca Film Festival.

William Monahan
Monahan se narodil v Bostonu a vyrůstal ve státě Massachusetts, vzdělání získal na University of Massachusetts v Amherstu. Poté co se přestěhoval do New Yorku, se začal živit jako novinář, esejista, kritik a byl také editorem časopisu Spy. Uspěl jako novinář a spisovatel a teprve poté se stal uznávaným scenáristou. Během krátké doby, co píše scénáře, se mu podařilo pracovat s nejvýznamnějšími jmény filmového průmyslu.

Brad Pitt
Je jedním z nejvýznamnějších herců filmového průmyslu, získal mnoho cen a v poslední době slaví úspěch i jako producent se společností Plan B Entertainment. Pitt se narodil v Oklahomě a svou kariéru zahájil malými rolemi u filmu i televize. V roce 1991 uchvátil kritiky i řadové diváky svou rolí svůdného stopaře v kontroverzním hitu Ridleyho Scotta Thelma & Louise.

Brad Grey
Předsedá Paramount Pictures Corporation a je jeho výkonným ředitelem. Patří k jedněm z nejdůležitějších podnikatelů v oblasti zábavy. Svou předchozí firmu Brillstein-Grey Entertainment, dotáhl na post jedné z nejdůležitějších firem na americkém trhu a časopis Forbes ji zvolil “nejúspěšnější produkční firmou v Hollywoodu.” Spolu s Bradem Pittem založil Grey filmovou produkční společnost Plan B Entertainment. První film, který tato společnost vyráběla, byla Troja od Wolfganga Pettersena. Grey přednáší na UCLA na katedře mediálních věd, dále na USC School of Cinema-Television Board of Councilors, a na Boards of Directors for Project A.L.S. a na Tisch School of the Arts v New Yorku.

Graham King
Je prezidentem Initial Entertainment Group, což je jedna z předních nezávislých společností v Hollywoodu, která produkuje a nebo spoluprodukuje filmy pro celosvětový trh. King založil Initial v roce 1995 a ukázal se jako velmi tvárný producent, který se pohybuje jak ve světě mainstreamového, tak nezávislého. Skrytá identita je Kingovou třetí produkční spolupráce s režisérem Martinem Scorsesem.. King se narodil v Anglii a začal pracovat v jednom ze studií v roce 1982. Po přemístění do USA se uchytil v oddělení mezinárodní distribuce studia Twentieth Century Fox. V roce 1987 odešel od Foxů do Cori Films v Los Angeles, která se zabývá mezinárodním prodejem filmů. Tam pět let sbíral zkušenosti v oblasti mezinárodního prodeje. Poté odešel do Kings Road Productions a tři roky na to do Initial Entertainment Group. Initial Entertainment Group nedávno uzavřela exkluzivní smlouvu s Warner Bros. Pictures

Roy Lee
Debutoval jako výkonný producent hororovým filmem Kruh, který režíroval Gore Verbinski. Tento film byl první, který kdy vyrobila produkční společnost Vertigo Entertainment, což je produkční společnost, kterou King založil s Dougem Davisonem. Lee je korejsko-amerického původu, vyrůstal v Brooklynu a v Bethesdě ve státě Maryland. Lee dostal bakalářský titul na George Washington University a magisterský titul z práva na American University. Krátce se živil jako firemní právník a poté v roce 1996 přemístil z Washingtonu DC do Los Angeles, aby se tam živil ve filmovém průmyslu. Svůj první post nalezl v produkční společnosti Alphaville, kde pracoval na filmech jako Mumie, Šakal a Michael. V Alphaville získal velkou zkušenost s kritikou scénářů a proto založil webovou stránku ScriptShark.com, na které se mladým začínajícím autorům dostalo zhodnocení jejich scénářů od zkušených scenáristů filmového průmyslu. V roce 2001 začal Lee dovážet filmy z Japonska, Koreje, Hong Kongu a Indonésie, aby na jejich základě vznikly americká přepracování. Lee také zastupoval asijské distributory a zabýval se prodejem práv americkým filmovým studiím. Díky tomu získal v Hollywoodu přezdívku “Předělávač” a v roce 2003 mu v časopise New Yorker vyšel profil. V roce 2001 vytvořili Lee a Davison společnost Vertigo Entertainment in 2001.

Doug Davison
Je kolegou Roye Leea v produkční společnosti Vertigo Entertainment, kterou spolu založili v roce 2001. Pod hlavičkou Vertigo Entertainment produkoval Davison horor Nenávist se Sarah Michelle Gellar, který je založen na japonském hitu Ju-On. Davison pochází z Washingtonu DC, vystudoval anglickou literaturu na Hamilton College v New Yorku. Když se přestěhoval do New Yorku, začal svou kariéru jako asistent produkce na filmu Smrtonosná past 3 a pak pro New Line Cinema vybíral scénáře. Poté přemístil do Los Angeles, kde získal práci v Mad Chance Productions. Pod dohledem Andrewa Lazara byl ředitelem rozvoje filmy a vypracoval se až na ředitele produkce. Davisonovým prvním produkčním “zářezem” byl film Schoochy v režii Dannyho DeVita.

Kristi Zea
Spolupracuje s Martinem Scorsesem ji potřetí. Předtím byla vedoucí výroby na na Scorseseho Mafiánech a na segmentu Life Lessons v Povídkách z New Yorku. Kariéra Zey je velmi mnohostranná, pracovala totiž i jako producentka, režisérka druhého štábu a návrhářka kostýmů. Zea byla producentkou filmu Jamese L. Brookse Lepší už to nebude, u nějž se dělila s Brooksem a Bridget Johnson o nominaci na Oscara. Mimo to Zea přednáší design pro film v magisterském programu na University’s Tisch School of the Arts.

Podobné filmy

Dokonalý trik
(The Prestige) Hugh Jackman a Christian Bale spolu soutěžili už v době, kdy jako mladí kou...
dnes 20.00
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
X-Men 2
(X-Men United (X2)) Mají nadpřirozené schopnosti a lidé se jich bojí. Když neznámý mutant...
dnes 20.00
NAHRAT
ZDARMA
Prima Cool
Konečná
(The Last Stand) Stárnoucího šerifa Arnolda Schwarzeneggera vytrhne z nudy telefonát agent...
dnes 22.35
NAHRAT
ZDARMA
Nova
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Sobota 21. 7. 2018 Svátek má Vítězslav
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz