fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Podobné filmy    

80% 1064 hlasů
8 10 1064
film / drama, Francie/Švýcarsko/Německo, , 95 min.
Les Choristes / The Chorus
Kinopremiéra v ČR 11.11.2004, DVD od 1.3.2005 Bonton

Režie:
Herci: , , , , , více...

Ocenění: 2004, Nominace na Oskara, Cizojazyčný film


Ukázka
01:27



Film o škole, který ve Francii překonal návštěvností i Harryho Pottera.
Clément Mathieu přijímá místo učitele v internátní chlapecké škole, jejíž chovanci - divocí, problematičtí kluci - rozhodně nepatří ke studentům, kteří by byli ochotní pronikat pod jeho vedením do křehkých tajemství hudby. Tyranský ředitel školy Racin se domnívá, že na žáky platí jen přísnost. Clément se však rozhodne, že vsadí na metody, které jsou blízké jeho srdci. Oříškem se pro něj stává Pierre Morhange, chlapec s ďábelskou povahou, ale andělskou tváří a nádherným hlasem. Ten stojí v samém středu učitelova boje o duše ztracených chlapců a krásu světa. Mathieu začíná prostřednictvím magického světa hudby měnit životy svých svěřenců jednou provždy.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Slavíci v kleci je příjemná podívaná, která ale tvrdě jede k vykonstruovanému finále nehledě nalevo, napravo. Příběh o nalezení světlých vlastností zatracených chlapců je ale takový hřejivý, že filmu jeho mouchy odpustíte.
Všechny komentáře k filmu 18+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Slavíci v kleci

Slavný dirigent Pierre Morhange se vrací do Francie na matčin pohřeb. Setkává se tu s dávným spolužákem Pépinotem, který mu řekne, že také jejich učitel hudby už zemřel. Učitelův deník vrací Pierra do starých časů: píše se rok 1949 a talentovaný Clément Mathieu přijímá místo v internátní chlapecké škole, jejíž chovanci - divocí, problematičtí chlapci, často sirotci - rozhodně nejsou studenty ochotnými pronikat pod jeho vedením do křehkých tajemství hudby. Tyranský ředitel školy Racin se domnívá, že na žáky platí jen přísnost. Clément se však rozhodne, že vsadí na metody, které jsou blízké jeho srdci. Oříškem se pro něj stává právě Pierre Morhange, chlapec s ďábelskou povahou, ale andělskou tváří - a nádherným hlasem. Ten stojí v samém středu učitelova boje o duše ztracených chlapců a krásu světa. Mathieu začíná prostřednictvím magického světa hudby měnit životy svých svěřenců navždy.


Christophe Barratier (rozhovor)
obrazek Proč jste se rozhodl svým prvním filmem začít od filmu Jeana Drévillea z roku 1945 Slavičí klec?
Po svém krátkém filmu Les Tombales, jsem hledal námět pro celovečerní film. Vzhledem ke svému hudebnímu vzdělání, jsem chtěl natočit příběh související s hudbou. Vzpomínka na hudbu a dětství mě přirozeně zavedla ke vzpomínce na Slavičí klec. Viděl jsem ten film asi v sedmi nebo v osmi letech, v roce 1970 nebo 1971, tehdy na jedné ze dvou hlavních TV stanic. Byl jsem jím hluboce dojat. Kouzlo filmu trvá dodnes. A ani nebyl prohlášen "mistrovským dílem" francouzské kinematografie, takže je méně nebezpečný k adaptaci. Existují dvě hlavní věci, které mi zůstaly - emoce , kterou vyvolaly dětské hlasy a postava zkrachovalého muzikanta, který se pokouší, navzdory všemu, udělat něco, aby změnil svět lidí kolem sebe. To se mi na filmech líbí. Tedy , filmy, které mě ovlivnily nejvíc, mají tohle společné - jak jednotlivec může pomoci okolnímu světu. Já vím, že film nic nezmění, ale může vás přimět k tomu, že se o to pokusíte. Mám rád, když jdu z kina a cítím , že se ztotožňuji s hlavní postavou. Clément Mathieu není omezen hodinami hudby, existují také hodiny o životě. Film, má tři témata - ranné dětství,hudbu a předání pochodně.

Lákalo vás přenést příběh do současnosti?
Nikdy. Z velmi jednoduchého důvodu. Napsat příběh o muži, který učí dnešní děti zpěv , by znamenalo v první řadě určit kdo jsou ti děti. Museli byste se pustit do témat jako jsou problémy s bydlením, chronická nezaměstnanost, asimilace, zločinnost mladistvých, a to jsem nechtěl... Existuje také status hlavního představitele. Clément Mathieu, by měl jako současný učitel, jiné priority. Neměl by nic společného s učitelem hudby padesátých let.

obrazek Proč kladete důraz na dětství?
Protože je to nejobecnější téma. Tím, že se přenesete do minulosti, uniknete současným tématům a můžete se soustředit na to , co je ve světě nejrozšířenější - pocit nespravedlnosti a opuštění, blízký každému dítěti, kterého opustí rodiče nebo mu zemřou. Zpupnost a nekázeň, které následují.
Ať už je sociální pozadí dětského filmového obsazení jakékoli, bylo třeba je obléci do oblečení té doby, aby se staly dětmi, které mají stejné obavy, stejné touhy a stejné trápení.

Proč se film odehrává v roce 1949?
Po válce byla zřizovaná reintegrační centra, všeobecně zvaná "nápravné domy". Ve stejnou dobu byla vytvořena Služba ochrany mládeže. Zaručovala dětem jiný zákonný status než dospělým. Byl to začátek jakési oficiální dětské psychologie, se všemi kličkami , které mohou nastat. Bylo prováděno psychologické posuzování dětí. Tyto metody , které jsou ve filmu vylíčeny, nám dnes připadají problematické. Ostatně, konec čtyřicátých let, bylo traumatické období. Právě skončila válka a tak jako ve všech krizových obdobích, rodiče měli jiné starosti než vychovávat děti.

Měl jste okamžitě na mysli Gérarda Jugnota pro roli Clémenta Mathieu?
Ano. Je také koproducentem filmu. Velmi důvěřuji jeho úsudku - je výtečný čtenář. Přečetl všechny tři scénáře po každé mi velmi fundovaně radil. Má neomylné instinkty pokud se týká problémů se scénářem a umí předjímat divácká očekávání v tom nejlepším slova smyslu - to je, předložit jim dílo, které by se mohlo líbit, ne takové, které už se líbí V tom měl vždycky pravdu. Představil mě Philippe Lopes-Curvalovi, se kterým právě psali Monsieur Batignole. Philippe měl pár skvělých nápadů, zejména z hlediska psychologického vývoje postavy - ať už ředitele školy, kterého hrál Francois Berléand, pro kterého se děti staly symbolem ztracené kariéry, nebo Chaberta, kterého hrál Kad.

obrazek Jak jste našel ty děti?
V první řadě, jsem chtěl, aby roli malého sólisty hrál skutečný zpěvák. Věděl jsem, že nebude snadné ho najít, ale měl jsem neuvěřitelné štěstí. Jezdili jsme po Francii, poslouchali mnoho dětských sborů, abychom jeden vybrali na filmový soundtrack. objevili jsme mladého Jean-Baptiste Mauniera, sólistu ze sboru "Petits chanteurs de Saint-Marc" v Lyonu. Má výjimečný, velmi jímavý hlas. Když udělal konkurs, byl jsem rozhodnut. Pro ostatní sboristy jsem nechtěl "profesionální" herce, protože jsem nechtěl spadnout do pasti syndromu "známé osobnosti". Hledali jsme děti kolem oblasti, kde jsme točili, v kraji Auvergne. Sylvie Brocheré a její asistentka hledaly talenty na základních nižších středních školách kolem Clermont-Ferrand. Po konkurzu více než 2000 dětí, jsem mezi nimi našel dost "skutečných herců" abych jimi doplnil herecké obsazení. Jen Pařížané, Théodule Carré Cassaigne a Thomas Blumenthal, měli herecké zkušenosti a splynuli s "nováčky" velmi snadno. Pokud se týká Maxence Perrina, Jacquesova syna, to byla ovšem jeho první zkušenost. Zpočátku, všichni zpívali spolu s nahrávkou, kterou jsme nazpívali s lyonským sborem, ale velmi brzy to nebylo nutné. Přestože byli všichni naprostí nováčci, naučili se všechny skladby zpaměti a zpívali je s neuvěřitelnou energií.

Kromě hereckého obsazení, co byl nejdůležitější prvek?
Dekorace. Chtěl jsem vizuálně vytvořit strohé a prakticky výhružné místo - vzbuzující pocit pokud možno víc než realistický. Ve skutečnosti, když se podíváte na fotografie z té doby, školní budovy byly klasické, téměř přívětivé. Ale já jsem chtěl obrovskou budovu, něco působivého, nevlídného, opravdu výjimečného, abych mohl navázat na dojem dítěte, kterému se zdá všechno větší a působivější než ve skutečnosti.

obrazek Jaká rozhodnutí jste učinil jako režisér, který chce použít tyto dekorace?
Za prvé, chtěl jsem širokoúhlý film, abych mohl zdůraznit tísnivou izolaci těch křehkých dětí ve středu obrazu. Museli jsme najít dost velký prostor, abychom natočili hlavní dekoraci, třídu. Ztratilo to trochu na realismu. Nejsme v obyčejné třídě, jsme ve světě zvláštních postav. Mám také velmi rád styl, kterému se v hudebním názvosloví říká legato, to je "vázaně" nebo "spojeně." Mám to raději, než frenetický a trhaný styl. To znamená víc celkových záběrů, švenků, prolínání a zatmívaček. Chtěl jsem také elegantní přechody z jedné scény do druhé, zejména v těch částech , kde se zpívá, což funguje s rychlým sestřihem v doprovodu s určitým hudebním rytmem. Ve střižně jsme pracovali na vývoji hlasů ve sboru. Chtěli jsme vyvolat u diváků pocit, že čas běží, na základě hudebního vývoje sboru.

A co hudba?
V září 2002 jsme začali pracovat s Brunem Coulaisem. Devět měsíců před zahájením natáčení.
Chtěl jsem se vyhnout barvě "dětského sboru" s typickými vánočními koledami a večery kolem táboráku. Hudba musela být doopravdy silná, silně dojemný existující repertoár. Hudba, kterou v příběhu uslyšíme, je od Clémenta Mathieu, tak jsme střídali žánry a hudební klima podle vývoje postavy. Natáčení tohoto filmu často připomínalo natáčení hudební komedie.

Teď, kdy je film dokončen, co si z něho odnášíte?
Pocit, že jsem v sobě podvědomě nosil tento příběh velmi dlouho. Jeho vyprávění mi zřejmě umožnilo zbavit se určitých událostí v mém vlastním životě, neboť jako dítě jsem byl muzikant. Byla to dobrá terapie, díky které jsem jisté události vlastního života uzavřel. Také jsem měl možnost hovořit o hudbě, která stále patří k mým životním vášním. Jako Clément Mathieu, jsem nikdy nedosáhl hudební kariéry. Jednoho dne jsem to všechno vzdal. Věděl jsem, že o tom jednou promluvím. Jde o to, zda to byl odvážný nebo zbabělý čin. Myslím, že přijdete na to, co jsem prožíval prostřednictvím každé postavy ve filmu Slavíci v kleci.. a to včetně ředitele!

Gérard Jugnot (rozhovor)
obrazek Jak jste se stal Cl émentem Mathieuem?
Znám Christophe Barratiera už velmi dlouho. Líbí se nám mimořádné francouzské filmy, s takovými herci jako je Noel Noel, k němuž chovám nekonečný obdiv. Tak mi jednoho dne Christophe řekl o své touze režírovat svou verzi filmu "Slavičí klec". Říkal jsem si , že by to bylo skvělé, ale také to mohl být "kýčovitý" nápad. Chlápek, vyučující děti zpěvu, je zachrání - díky pěveckému sboru - před samotou..... Museli jsme natočit moderní film , odehrávající se v nepříliš vzdálené minulosti, protož kdyby se odehrával dnes, museli bychom transformovat moji postavu na učitele, který učí děti rapovat.. Nakonec, Christophe byl velmi chytrý - děj posadil do poválečného období, ale také nám líčí velmi dojemnou scénu, která se odehrává v přítomnosti, kdy postava uvažuje o své minulosti a uvědomuje si, že za svůj úspěch vděčí někomu, na koho zapomněl, koho nechal zmizet ze svého života. Je velmi nostalgický, mimořádně upřímný.

Četl jste různé verze scénáře?
Ano. První verze byla možná příliš jemná. Mluvili jsme o tom s Christophem a tehdy jsme přizvali Philippe Lopes-Curvala. Znám ho dobře, a jejich spolupráce posílila příběh, dala postavám drsnější rysy a víc hloubky.

obrazek Co vás přimělo k rozhodnutí natočit ten film?
Několik důvodů. Mně se na filmu líbí,že nevypadá jako "režijní"prvotina. Také hudební aspekt je překvapivý , opravdu skvělý. Hudba dodává příběhu dynamiku, zejména díky dětskému zpěvu. Cítíte, že Christophe má velkou vášeň pro film i pro hudbu. Ve skutečnosti, složil spolu s Brunem Coulaisem dvě písně.Výsledkem je film bez sentimentu, se všemi znaky velkých emocí a evokativní síly. Má kouzlo psaní na tabuli, kouzlo dětství, jaké jsme všichni prožili.

Vaše dětství?
Ano, připomíná mi mé dětství v šedesátých letech - které nebylo tak drsné, ale pocit nudy a opuštění tam existoval Je to něco, co je hodně obecné.

Jak byste definoval svou postavu?
Je to Chaplinovská postava. Spíš ztroskotanec než Noel Noel z filmu Slavičí klec, který se oženil, napsal o svém zážitku knihu a užíval si zářivého úspěchu. V tomto filmu, Clément Mathieu jako muzikant neuspěl, ale chová se jakoby se to mohlo podařit těm druhým. Ta stránka jeho postavy rozdávající oheň mě dojímá. Lidé jako on stáhli opony nad svým osobním životem. Spousta učitelů má tento druh altruismu. Ovšem, nabízí se otázka, co je doopravdy úspěch v životě?

obrazek Kdo vám pomohl zahrát tu postavu?
Dával jsem velký pozor na detaily v jeho fyzickém vzezření - nosil jsem staré boty, neměnil jsem oblečení, nosil jsem stejné příšerné sako. Při sborových scénách mě vedl dirigent, pomáhal mi dodržet tempo a ukázal mi správná gesta, abych vypadal při dirigování dětí věrohodně.

V čem je filmování s dětmi jiné?
Mnohokrát jsem točil s dětmi. Vedou vás. Byl jsem ve třídě, se čtyřiceti dětmi, které byly hodné, ale mohly vás vytočit svou energií. Vystrnadit je ze třídy trvalo patnáct minut, ale dostat je zpátky trvalo dvě hodiny. Dekorace byla směs "nepořádku" a strohosti. Bylo to velmi emotivní a to je nádhera, když milujete děti. Jak to bývá, během natáčení, šlo několik mých filmů v televizi. Měly mě radši a víc mě respektovaly. Když jsme skončili, přišly mi vyprávět o rodinných záležitostech, o svých zlomených srdcích, nebo jen tak povídaly věci, které je rozesmály. Poslední den byl strašný. Všechny děti slzely. Připadal jsem si doopravdy jako učitel, který opouští své děti na konci školního roku. Znal jsem je všechny, znal jsem všechny jejich bolístky. Ty, které hned poznáte, ty které tak moc neznáte, ty, o kterých si myslíte, že mají skvělou budoucnost, další, u kterých cítíte, že mají před sebou trnitější cestu. A pořád musíte být opatrný, abyste nikomu nenadržovali. A ovšem, musel jsem jim pomáhat hrát, aby zůstali přirozené a současně je nutit, aby mi naslouchaly. Proto se mi mimořádně hodila moje zkušenost z filmu Scout toujours nebo Monsieur Batignole.

Proč jste působil jako spolu producent na filmu Slavíci v kleci?
Tak jsem dokázal jak moc tomu filmu věřím. Angažoval jsem se do toho. Ale největší riziko podstoupil Jacques. Nenaříkal, když bylo třeba přetočit scény, doplnit prostředky , aby to fungovalo. Věděl na co ty peníze jsou - na natočení filmu.

obrazek Znal jste své herecké kolegy, Francois Berléanda, Kada Merada?
Znal jsem je, ale nikdy jsem s nimi nepracoval. Nikdy se mi nepoštěstilo natáčet film s Francois Berléandem ! Je úžasný a vycházeli jsme spolu skutečně dobře. Mohl bych toho říct tolik o Kadovi, který dokázal, že je nejen komik, ale skutečný herec.

Byly tam scény, kterých jste se obával? .
Sborové scény. Ale ve skutečnosti byly kouzelné protože děti, které zpívaly zpočátku natáčení většinou velmi špatně, zvládaly na konci filmu zpěv velmi dobře, přesně jako v příběhu. Objevil jsem sílu zpívajícího hlasu. Víte, ve sborech zpívá spousta lidí. Zpívání je velmi osvobozující.

Co jste si z toho filmu odnesl?
Film začíná v mracích a končí ve sluneční záři. Nevím jestli je to proto, že si často připadám jako starší dítě, ale to natáčení s tolika dětmi, ta nostalgie k dětství, všechny ty emoce mají něco společného s fantastickou dobou na letním táboře.

O tvůrci

Christophe Barratier
Vystudoval klasickou kytaru na "Ecole Normale de Musique" v Paříži a zvítězil na několika mezinárodních soutěžích.
V roce 1991, ho vyzval Jacques Perrin, aby nastoupil do Galatée Films. V roce 2001, režíroval svůj první krátký film, v hlavních rolích Lambert Wilson a Carole Weissová, podle Maupassantovy povídky "Les Tombales." Vysíláno na Canal + a FR3, film byl vybrán na Festival v Clermont-Ferrand. Natočen v produkci Galatée Films. Slavíci v kleci jsou první celovečerní film Christophe Barratiera.

Podobné filmy

Podraz
(The Sting) Z jedné z kanceláří mafiánského bosse Doyla Lonnegana odchází poslíček s tržbo...
dnes 15.35
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Cesta srdce
(Journey of the Heart) Cybill Shepherd je svobodná matka dvou synů. Jeden z nich má hudebn...
dnes 18.10
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Městečko Fortitude (1)
(Fortitude) Arktické městečko Fortitude, kde nikdy nedochází k žádným násilnostem, je svěd...
zítra 01.55
NAHRAT
ZDARMA
Prima Cool
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Středa 17. 7. 2019 Svátek má Martina
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz