4.9 10 1031
film / drama, akční, USA, , 108 min., od 12 let
The Spirit
Kinopremiéra v ČR 19.2.2009 v SK 26.3.2009, DVD a Blu-Ray od 5.9.2012 Blue Sky Film

02:07

Mé město křičí.
Spirit je příběhem zavražděného policisty Dennyho Colta, který se za záhadných okolností vrací na svět jako maskovaný bojovník se zločinem, známý pod pseudonymem Spirit. Ve snaze zbavit Central City zločinu se pouští do boje s těmi nejhoršími kriminálními živly a nezastaví se před ničím, dokud nedojde spravedlnosti ten nejobávanější a nejšílenější z nich - Octopus. Spiritovy osudy jsou ale úzce propleteny i s celou řadou půvabných žen, ať už jde o Octopusovu pobočnici Silken Floss, svůdnou zlodějku Sand Saref či třeba šílenou tanečnici a vrhačku nožů Plaster of Paris.

Komentář k filmu Ako druhy film Franka Millera je toto vysloveny priemer. Ako krimi/komix to celkom obstoji, ba dokonca aj skvela Scarlett Johansson tu bola. Nic viac nez znesitelny priemer : 55 %
Všechny komentáře k filmu 27+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Mysleli jste si, že Frank Miller bude vždycky režírovat pouze adaptace svých vlastních comicsů? Filmová novinka „The Spirit“ vás vyvede z omylu…    Ne vždy je smrt opravdovým koncem. Někdy se stane, že jsou vyvolení jedinci přivedeni zpět k životu, stejně jako se to stalo policistovi Dennymu Coltovi, který se vrací ze záhrobí jako Spirit (Gabriel Macht). Jeho úkolem je opatrovat Center City před nejrůznějšími kriminálními živly, v jejichž čele stojí vyšinutý a obávaný Octopus (Samuel L. Jackson). Zápasem těchto rivalů procházejí nejrůznější osudové ženy, ať už je to Octopusova pomocnice Silken Floss (Scarlett Johansson), Spiritova po diamantech bažící dávná láska Sand Saref (Eva Mendes), nebo kterákoliv z jeho minulých, současných i budoucích milenek.    Frank Miller je v jednou z největších ikon současného comicsu, kterému ovšem pouhé statické obrázky přestaly stačit. Proto se rozhodl roku 2005 realizovat své režisérské snahy (za dohledu Roberta Rodrigueze) sk... Celá recenze
Tma, 7 z 10

Popis filmu Spirit

Město Central City je plné zločinců. Pro policii pracuje nezranitelný mstitel Spirit, který byl kdysi detektivem Dannym Coltem. Byl zabit při akci a poté vstal tajně zhrobu. Sám netuší, jak je to možné. Spiritovi zavolá detektiv Susseman, že se děje něco velkého. Něco, v čem by mohl mít prsty Spiritův úhlavní nepřítel Octopus. V bažinách se vynoří z vody krásná Sand a začne střílet. Několikrát zasáhne Sussemana. Spirit objeví jeho tělo... Vypátrá, že došlo k předávce dvou beden. Sand a její manžel Mahmoud chtěli prchnout s oběma, ale Octopus jim vtom zabránil. Sand tak utíká jenom sjednou. Octopus bojuje se Spiritem. Jsou však oba nesmrtelní, a tak jim nezbývá než zápasit až do úplného vyčerpání. Spirit se probere u své lásky doktorky Ellen Dolanové, dcery policejního komisaře. Zdá se, že nemá žádné zranění a je v perfektní kondici. Komisař mu ukáže medailonek nalezený na místě činu. Patřil Sand, bývalé lásce Dannyho Colta (Spirita) z dob dospívání. Když byl její otec policista zastřelen, začala všechny policajty nenávidět. Octopus v tajném doupěti otevře bednu a zjistí, že v ní není bájná krev Herakla, kterou hledá. Potřebuje ji, aby dosáhl definitivní nesmrtelnosti.

Producenti Deborah Del Prete a Michael E. Uslan jsou oba dlouholetými fanoušky komiksů. V roce 1992 Uslan, který stál u zrodu komiksových filmů pro dospělé, když v roce 1989 produkoval Burtonova Batmana, získal práva k Eisnerovu komiksu The Spirit. Jak si vzpomíná, dal tehdy Eisnerovi upřímný a zavazující slib: „Slíbil jsem Willovi, že se Spirita nedotkne nikdo, kdo by ho nerespektoval a neměl v plánu ho zfilmovat 'správně'.“

Takřka o deset let později seznámil herec Dan Lauria Uslana s producentskou dvojicí Del Prete a Gigi Pritzker. Del Prete byla ohromena, když se dozvěděla o tom, jakou roli v komiksových filmech Uslan sehrál. „Řekla jsem Michaelovi, že jsem vždycky chtěla natočit komiksový film,“ vzpomíná Del Prete. „Připomněla jsem mu, že jsme nezávislí, že si můžeme všechno udělat po svém a že na takovou příležitost už dlouho čekám.“

Uslam se pak s nimi delší dobu neviděl. Frustrován svými neúspěchy se zfilmováním komiksu Spirit se v roce 2004 vydal za Del Prete v naději, že konečně někde uspěje. „Báječně jsme si popovídali a ona pak povídá 'Konečně pro mě něco máš! Cos mi přinesl?',“ vzpomíná. „Řekl jsem jí, že pro ni mám to nejlepší, co v komiksech za posledních sedmdesát let vzniklo. Ona se na mě podívala a zeptala se, jestli mám skutečně práva na zfilmování Spirita. A já zajásal, že jsem konečně na správném místě. Byla první osobou, která o existenci toho komiksu vůbec věděla!“

„Prostřednictvím komiksů jsem se naučila vyprávět příběh obrazem,“ komentuje Del Prete. „Vždycky jsem chtěla natočit komiksový film, ale ne jen tak ledajaký. Spirit mi připadal geniální, takže jsem byla nadšená z možnosti se na něm podílet.“

Frank Miller byl na seznamu potenciálních scenáristů pro film Spirit na prvním místě. V mnoha ohledech jde o Eisnerova nástupce a Del Prete a Pritzker byli odhodláni ho oslovit. Když v lednu 2005 Eisner ve věku 87 let zemřel, požádali Uslana, který se společně s Millerem pohřbu v New Yorku zúčastnil, aby umělci nabídl možnost napsat scénář a zrežírovat ho. Miller zpočátku odmítal - přišlo mu nemyslitelné, aby se byť jen dotkl díla svého velkého vzoru, přítele a učitele. Posléze se ale producentům ozval znovu a prohlásil přesně to, v co doufali: „Nemohu dovolit, aby to dělal kdokoliv jiný.“

Millerova oddanost předloze dále povýšila statut výjimečnosti, který film v jejich myslích měl. „Máme tu Willa Eisnera, doslova otce komiksu. Pak tu máme člověka, který je naprostou ikonou moderního komiksu - Franka Millera, který byl Willovým žákem, kolegou, přítelem a spolubojovníkem. To je zatraceně silná kombinace,“ míní Del Prete.

Když se Miller pustil do práce na scénáři, obklopil se množstvím Eisnerových kreseb. „Chtěl jsem ve scénáři zachytit věci, které jsou pro Spirita typické,“ vysvětluje Miller. „Sám Spirit je tak trochu nejednoznačnou postavou. Ačkoliv měl rád Ellen Dolan, každou chvíli koukal po jiných. Ale jeho skutečnou láskou bylo vždycky Central City.“

Spirit se za město neváhá bít a Eisner svého hrdinu často vystavoval různým zraněním, které mu způsobili jeho protivníci. Jeho schopnost leccos vydržet se stala centrálním prvkem Millerova příběhu. „Spirit ví, že je policistou, který zemřel a tajemně znovu ožil, ačkoliv nemá nejmenší tušení, jak k tomu došlo,“ prohlašuje Miller. „Není to superhrdina. Nemůže létat, nemůže házet auty. Ale má jednu neobyčejnou vlastnost - dokáže přežít neuvěřitelné množství zranění a hojí se mu rychleji než komukoliv jinému. Takže se v průběhu tohohle romantického příběhu snaží současně zjistit, kým doopravdy je.“

Odpověď na tuto otázku se Miller rozhodl hledat v osobě Octopuse, jednoho z Eisnerových památných zloduchů. V původním komiksu nebylo z Octopuse vidět víc než bílé rukavice. Miller se ho rozhodl představit celého a udělal z něj rozzlobeného soudního lékaře, který své šílené genetické pokusy financuje z prodeje drog. V klasickém stylu komiksů je Octopus pravým opakem Spirita. „Zatímco Spirit představuje pořádek, Octopus je ztělesněním chaosu. Spirit se snaží lidem pomáhat, Octopus se je pokouší zotročit,“ potvrzuje Miller. „A taky je to totální cvok,“ dodává.

Ačkoliv v celé řadě komiksových filmů hraje hlavní roli nějaký věhlasný herec, tvůrci filmu Spirit cítili, že by bylo vhodné ubírat se trochu jiným směrem a obsadit nějakého méně známého herce. „Chtěli jsme, aby byl pro diváky Spirit prostě jen Spiritem,“ objasňuje Del Prete.

Gabriel Macht je na konkurzu zaujal svým burácivým hlasem a ironizujícím přednesem. „V Hollywoodu je spousta skvělých herců, ale Gabriel předvedl chandlerovský smysl pro humor a osobitost, která ve filmech dnes tak často chybí,“ komentuje Miller. „Je to skvělý Spirit v duchu filmů noir.“

Macht se do Eisnerova díla doslova zanořil. „Studiem Eisnerova komiksu jsem byl schopen zjistit, jak se ta postava pohybuje, jak otáčí hlavou, jak se na někoho dívá, jak nosí klobouk nebo hrbí ramena, některé z těch věcí jsem vnímal jako naprosto klíčové pro celou postavu,“ vysvětluje Macht. Ocenil i Spiritovu lidskou nedokonalost. „Spirit dokáže věci, které jiní policisté nesvedou, a má ohromující výdrž. Na druhou stranu je vcelku nešikovný a v Eisnerově podání pořád o něco zakopává. To je součástí jeho kouzla.“

Možnost spolupráce s Millerem přilákala celou řadu herců, včetně Samuela L. Jacksona, který představuje Spiritova úhlavního nepřítele Octopuse. Jakmile se Miller rozhodl, že Octopus nebude ztělesněn jen párem rukavic, ale bude ve filmu k vidění kompletně, okamžitě ho právě Jackson napadl. „Musel jsem vymyslet co nejlepšího padoucha, a Sam se přímo nabízel. Byl mou první a jedinou volbou,“ říká Miller.

Jacksona, nadšeného komiksového fanouška, nebylo třeba příliš přesvědčovat. „Jsem velkým fandou Franka Millera už hrozně dlouho, od Temného rytíře a Sin City až po 300 a to všechno ostatní,“ tvrdí Jackson. „Skutečnost, že si mě Frank pro Octopuse vybral, mi velice lichotí.“

S Jacksonovou účastí se Octopus proměnil v takřka divadelního padoucha, který si svou roli užívá a patřičně si ji vychutnává. Je to postava, která vzbudí jak úsměv, tak děs, takže se do Spiritova světa dokonale hodí. „Will Eisner měl skvělý smysl pro humor a tenhle film musel jeho humor zachovat. Takže je Octopus trochu teatrální, nosí všelijaké kostýmy a podle nálady mění své vzezření. Je to velice chytrý člověk - nebo, jak o sobě rád říká, geniální zločinec,“ popisuje Jackson.

Společně s ním střídá kostýmy i jeho chladnokrevná pobočnice a učednice Silken Floss, kterou představuje Scarlett Johansson. Miller její postavu oproti Eisnerově originálu omladil poté, co se s Johansson sešel ohledně zcela jiné role. „Šel jsem domů a říkal si, že se pro tu roli nehodí, že je příliš mladá, ale že bych pro ni měl nějakou roli napsat,“ popisuje Miller. „Ohromně na mě zapůsobila svým vzhledem i svou inteligencí, byla vtipná i sarkastická. Eisnerova postava byla velice upjatá astrofyzička, která potlačovala svou sexualitu a byla současně zamilovaná do Spirita. Rozhodl jsem se ji vyvážit a dát Silken marnivé mládí.“

Eva Mendes byla obsazena do klíčové role Sand Saref, jediné ženy, schopné Spiritovi zlomit srdce. Miller v Mendes našel herečku „tak tajuplnou a půvabnou jako na původních kresbách.“

Sand se několikrát dobře provdala. Je obrovsky sexy a zdánlivě je chladná jako led. Ale pod maskou nepřístupnosti se skrývá zraněná duše, kterou pronásleduje skutečnost, že velice záhy přišla o otce. „Sand Saref je v podstatě jen nešťastné děvčátko,“ poznamenává Mendes. „Usoudila, že jediné, na co se může spolehnout, jsou drahé šperky. Miluje lesklé věci, jak jim říká.“

Spirit má také složitý vztah s Ellen Dolan, dcerou policejního komisaře Central City a bývalou snoubenkou Dennyho Colta. „Ellen je velice bystrá,“ prohlašuje Miller. „Oproti komiksu jsem ji trochu pozměnil a udělal z ní chirurga - ženu, která Spirita doslova udržuje pohromadě.“

Ellen představuje Sarah Paulson, talentovaná herečka, která si získala pozornost rolí v seriálu Studio 60. Herečka ve své postavě odhalila sklony k melancholii. „Myslím, že se Ellen snaží nemyslet na smutek nad ztrátou snoubence, kterého tolik milovala,“ říká. „Stejně jako její otec hledá útěchu v práci. A je posedlá pečováním o Spirita, touží mít jistotu, že je v pořádku.“

Konečně je tu i bratrstvo klonovaných poskoků, které vytvořil Octopus. Ten se jich neváhá zbavit pokaždé, kdykoliv nesplní jeho očekávání, čemuž s ohledem na jejich mizivou inteligenci, dochází často. Miller si původně zmíněné zabijáky představoval jako trojčata jménem Logos, Pathos a Ethos. „Ten nápad se mi zamlouval, ale něco mi na tom tak docela nesedělo,“ vzpomíná scenárista a režisér. „Pak jsem si řekl, proč bych se omezoval trojčaty, když mám zloducha, který je specialistou na genetiku? Proč by si jich prostě neudělal celou řadu?“

Pro ztvárnění těchto šílenců - kteří jsou známí pod souhrnným jménem Phobos, oslovili Miller s Del Prete Louise Lombardiho, kterého diváci znají nejlépe jako Edgara ze seriálu 24 hodin. „Frank a Deborah mi řekli, že pro mě mají skvělou roli: chlápka, který padesátkrát umře. Nechtěl jsem jim to věřit. Frank mi to všechno popsal a já byl ohromený. A když mi vysvětlil, že ten film bude točit on sám, nemohl jsem se dočkat natáčení.“

Plán natáčení filmu Spirit byl vskutku ambiciozní: počítal s tím, že se celý film bude natáčet před zeleným pozadím a za použití špičkové počítačové animace bude vytvářen dojem kombinace filmu a komiksových ilustrací. Miller se s podobnými technologiemi poprvé seznámil, když se s Robertem Rodriguezem dělil o režisérské křeslo filmu Sin City. „Takové možnosti jsou pro člověka jako já k nezaplacení,“ přiznává. „Vyprávím příběhy prostřednictvím obrázků. Na počítačové grafice se mi líbí to, že pokud jsem něco schopen vymyslet, je to možné do filmu zakomponovat. A ačkoliv jde o technologii budoucnosti, dokáže znovu vzkřísit i určité věci z minulosti. Nejen komiksově stylizované město a ostrá světla, ale také klasickou noir atmosféru. Chtěl jsem, aby Spirit působil jako ty temné, tajuplné filmy, které se dříve točily.“

„Frank se obklopil talentovanými lidmi, kteří znali Eisnera a jeho dílo, takže měl kolem sebe současně i lidi, kteří byli nadšeni z možnosti točit s ním film. Každý člen štábu byl výjimečný,“ vypráví Del Prete.

To rozhodně platí i o Millerových hlavních spolupracovnících - vyhlášeném kameramanovi Billu Popeovi, který má na svém kontě filmy jako Spider-man 2, Spider-man 3, trilogii Matrix či snímek Past, a specialista na vizuální efekty Stu Maschwitz, zakladatel revolučního studia pro výrobu vizuálních efektů Orphanage, které pracovalo na efektech k filmům jako Iron Man, Noc v muzeu, Superman se vrací a Harry Potter a ohnivý pohár.

Spirit se začal natáčet 8. října 2007 v Albuquerque v Novém Mexiku a byl prvním celovečerním filmem, který vznikal ve zdejších nových ateliérech. Ateliéry 7 a 8 se proměnily v obrovské studio se zeleným pozadím, studio s černým pozadím a ve studio pro natáčení kaskadérských kousků, kde bylo možné změnit pozadí jak na zelené, tak na černé. Během osmačtyřiceti náročných natáčecích dní se tu vystřídala více než stovka herců a kaskadérů.

Miller byl ze svých herců nadšený. „Proslavil jsem se tím, že sedím u stolu, vymýšlím příběhy a obsazuji do nich vlastní, fiktivní herce. Takže je asi velkým překvapením, že zbožňuji práci s těmi skutečnými. Všichni byli skvělí. Opravdu, mám dojem, že postavu vytváří herec. Režisér jim jen trochu pomáhá.“

Spirit vyžadoval pestré a rafinované kostýmy. Takového úkolu se kostymér Michael Dennison zhostil s velkým nadšením. Pro každou z postav vytvořil kostým, který odrážel její osobnost, minulost a změny nálad. V případě Jacksonova Octopuse navrhl sérii kostýmů, které doplňovaly jeho posedlost klasickými zloduchy, od typického desperáta z Divokého západu až po vraždícího samuraje a dokonce i nacistu. Úchvatné a rozmanité kostýmy čekaly i na představitelky ženských rolí: róby, obleky, šaty a další návrhy, které byly inspirovány dámskými oděvy poloviny dvacátého století, ale současně si zachovaly moderního ducha.

Spiritův oděv měl být naproti tomu ztělesněním jednoduchosti. Dennison navrhl několik variací, které jeho kostým přiblížily současnosti. „Původní Spirit nosil oblek,“ poznamenává Dennison. „My jsme to trochu zjednodušili - má na sobě jen košili, vázanku, kalhoty, pásek, sportovní obuv a neuvěřitelný baloňák a fedoru. Kabátu jsme přezdívali plášť, protože se vznášel, vlál i zahaloval. Rudá vázanka byla součástí Frankových představ. Je to vizuální prvek, který se stane poznávacím znamením té postavy.“

Jedny z nejodvážnějších inovací ve filmu Spirit souvisí s dlouhými podvodními sekvencemi, včetně scén, ve kterých Mendes a Jackson pronásledují pod vodou svou kořist. Tvůrci chtěli docílit efektu, který je obvykle vyhrazen pouze komiksům, aby Sand Saref vypadala pod vodou stejně půvabně jako mimo ni. Aby toho bylo docíleno, natáčel Pope tyto scény za pomocí speciálního osvětlení kamerou Phantom, vysokorychlostní digitální kamerou, používanou pro vědecké účely. Mendes byla zavěšena ve speciálním postroji a nebyla zapotřebí ani kapka vody. „Máme, co jsme chtěli: naprosto uvěřitelné podvodní scény,“ soudí Del Prete. „A Eva vypadá jako bohyně - má dokonalý makeup i účes, protože ve skutečnosti není pod vodou. Přesně, jako v komiksu!“

Spirit byl zamýšlen jako moderní film noir, ve kterém hraje barva specifickou roli, umocňující celkový dojem. Barevnou paletu zajišťovalo během natáčení speciální osvětlení, návrhy kostýmů, výtvarné vedení a další pomůcky, a to vše bylo poté v postprodukci zdůrazněno. „Nikdy jsme neměli dojem, že by náš film měl být čistě černobílý, chtěli jsme v něm mít pleťové barvy,“ objasňuje Pope. „Takže jsme se dohodli na tom, jaké barvy jsou kdy vhodné. Například když Frank psal scénu s mladým Spiritem a mladou Sand, věděli jsme, že v ní figuruje medailonek. Ten by mohl být zlatý, takže i ta vzpomínka by mohla mít zlatý nádech. A Sand je materialistická. Takže její barvou je zlatá.“

Postprodukce je nejdůležitější částí tvorby filmu, zejména v případě filmu jako Spirit, a přestože Maschwitz a Orphanage dohlíželi na to, aby byl každý vizuální prvek dokonalý, Miller a Del Prete se museli ujistit o tom, že tomu tak bude i v případě zvuku a hudby. „Měli jsme štěstí, že jsme si mohli poměrně dost vybírat,“ vzpomíná Del Prete. „Po zhlédnutí ukázek se s námi toužil setkat prakticky každý, na koho jsme pomysleli. Nejtěžším úkolem tak bylo odmítnout tolik skvělých skladatelů. Nakonec jsme si zvolili Davida Newmana, několikrát nominovaného na Oscara. Frank chtěl, aby se do klasické heroické hudby zakomponovaly prvky jazzu ze čtyřicátých let a dokonce i jemné náznaky spaghetti westernů. David to všechno dokázal splnit na jedničku.“

V postprodukci vdechli Miller s Maschwitzem život i další klíčové postavě filmu: Central City, Spiritově největší lásce. „Stu se svou firmou vytvořil Central City mých snů, což znamená Manhattan zhruba od Jane Street až po Houston. To proto, že Spirit je spíše lokálním hrdinou, než obráncem celého města.“

„Central City je New York takový, jak ho vidí Frank, když se prochází po Manhattanu,“ dodává Maschwitz. „Vyberete si různé střípky skutečného města, takže získáte určitou věrohodnost a zemitost, kterou skutečné město má, ale pak vyčleníte ty prvky, které do Frankova a Eisnerova světa nezapadají. A výsledkem je Central City. A tenhle film je takovým milostným vyznáním městskému prostředí.“

A je to také uctivá poklona Willovi Eisnerovi, muži, který pomáhal stvořit komiks. „Vrhl jsem se do toho po hlavě,“ říká Miller o ohromném úkolu přivést Spirita na plátna kin. „Pokud jsem měl tenhle komiks adaptovat, musel jsem to udělat tak dobře, jak to jen bylo možné. Doufám, že Will nevstane z hrobu a nezaškrtí mě, až to uvidí.“

Herečka Jaime King se domnívá, že se Miller nemá čeho bát. „Will Eisner dokázal se Spiritem něco velice revolučního. Tou dobou tu nic takového nebylo. A přesně takový pocit mám i z Frankova filmu.“

Boj o patent
(Flash of Genius) Univerzitní profesor Bob Kearns žije v kolébce automobilového průmyslu D...