fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    

81% 1784 hlasů
8.1 10 1784
biografický / drama / historický / thriller, USA, , 128 min., od 12 let
Kinopremiéra v ČR a SK 7.4.2016, DVD a Blu-Ray od 10.8.2016 Bontonfilm

Film v kinech
kina  
PrahaKinobus Vypich 20:30


Režie:
Herci: , , , , , více...

Ocenění: 2015, Oskar, Film, Původní scénář (T. Mccarthy, J. Singer)


Ukázka
02:23


Ponořte se do světa lží.
Snímek Spotlight vypráví fascinující skutečný příběh novinářského investigativního týmu Spotlight redakce Boston Globe, oceněného Pulitzerovou cenou za své šokující odhalení z roku 2002, kdy jeho členové Boston i zbytek světa ohromili odhalením skandálu v řadách katolické církve, která systematicky kryla případy pedofilie, páchané více než 70 místními knězi. Když do redakce Globe v létě 2001 dorazí z Miami nově jmenovaný editor Marty Baron, aby se ujal jejího vedení, ihned pověří tým Spotlight prací na článku o místním knězi, který byl obviněn z toho, že v průběhu uplynulých 30 let sexuálně zneužíval desítky chlapců ze své farnosti. Editor týmu Walter „Robby“ Robinson, reportéři Sacha Pfeiffer a Michael Rezendes a vyšetřovatel Matt Carroll se proto začínají celým případem zaobírat hlouběji, přestože si jsou velice dobře vědomi toho, že střet s bostonskou katolickou církví může mít velice zásadní důsledky.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Velmi zajímavě podané novinářské drama o hnusných důsledcích celibátu v katolické církvi a farizejské morálce církevních hodnostářů. Příběh je zajímavě vystavěný a protkávaný chytrými dialogy, celkově to působí při vší extravagantnosti velmi přirozeně a uvěřitelně.
Všechny komentáře k filmu 23+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

O filmu Spotlight

obrazek
Ačkoliv se ojediněle o případech sexuálního zneužívání katolickými kněžími hovořilo ještě před vyšetřováním týmu Spotlight, až jeho pečlivé a důkladně ověřené expozé odhalilo rozsah kněžských zločinů - a podíl církve samotné na ochraně svých členů před justičním systémem - s dosud nevídanou precizností.

Producentky Nicole Rocklin a Blye Pagon Faust stály v čele úsilí o přetvoření dramatického příběhu vyšetřování sexuálního obtěžování, vedeného redakcí Boston Globe, do filmové podoby. „Podle nás se jednalo o tu nejneuvěřitelnější věc, jakou jsme kdy slyšely,“ říká Faust. „Tým Spotlight se postavil instituci, která disponovala mocí, penězi i prostředky, a ukázal lidem, že nikdo není nedotknutelný.“

Rocklin a Faust oslovily společnost Anonymous Content s nabídkou spolupráce na tvorbě filmu. „Okamžitě nám bylo jasné, že bychom se na převedení tohoto pozoruhodného příběhu na filmová plátna měli podílet,“ vzpomíná zakladatel a CEO Anonymous Steve Golin. „Spotlight je fascinujícím příběhem a současně jde o velice významné téma.“

Potenciál filmu Spotlight podpořit pozitivní změny ve skutečném světě oslovil také společnost Participant Media. „Když se nám naši přátelé z Anonymous Content svěřili s tím, že na tomto příběhu pracují, okamžitě jsme se snažili jim s tímto úkolem pomoci,“ vysvětluje Jonathan King, výkonný viceprezident pro výpravný film ve společnosti Participant.

Úkolem napsat scénář pověřily Rocklin a Faust uznávaného režiséra, scenáristu a herce Toma McCarthyho, režiséra kritikou tak ceněných nezávislých filmů, jakými jsou snímky Přednosta, Win Win nebo Nezvaný host, který byl nominovaný na Oscara za svůj původní scénář k animovanému hitu Vzhůru do oblak. McCarthy si na pomoc přizval bývalého scenáristu seriálu Západní křídlo Joshe Singera. „Tom má neuvěřitelný talent odhalovat lidské emoce, ukrývající se v jádru velice komplikovaných příběhů,“ říká King.

McCarthyho příběh oslovil hned na několika úrovních. „Podle mého názoru bylo fascinující sledovat, jak Marty Baron, nováček z Miami, hned prvního dne v Boston Globe přijde s nápadem vyšetřování potenciálního skandálu v katolické církvi. To byl velice odvážný krok.“

Úsilí prosadit vznik filmu Spotlight nabízelo také možnost vytvořit jakési filmové vyznání novinářské práci. „Dělá mi velké starosti skutečnost, že se v dnešní době věnuje oproti období před patnácti lety špičkové investigativní žurnalistice jen velice malé množství lidí,“ míní McCarthy. „Vnímal jsem tento film jako příležitost ukázat, jak se tahle práce má dělat: podívejte se, jaký dopad může mít, když zkušení profesionálové odvedou poctivou novinářskou práci. Co by pro nás mělo být důležitějšího než osud našich dětí?“

McCarthy vše vnímal také na osobní úrovni. „Byl jsem vychován jako katolík, takže tuhle instituci velice dobře chápu, obdivuji ji a mám k ní velký respekt,“ vysvětluje. „Podstatou tohohle příběhu není vysmívat se církvi. Jde tu o otázku, jak se něco takového mohlo vlastně stát. Církev páchala a v některých případech ještě stále páchá zlo, nejen co se týče zneužívání dětí, ale také krytí těch, kteří se na něm podíleli. Jak se mohlo něco takového dít po celá desetiletí, aniž by se kdokoliv ozval?“

V souladu s důsledností týmu Spotlight strávili Singer s McCarthym celé měsíce hovory s novináři, oběťmi a dalšími z těch, kteří byli pro příběh klíčoví. „Dvakrát nebo třikrát jsme se vydali do Bostonu, s každým z reportérů, kteří se na příběhu podíleli, jsme uskutečnili několik rozhovorů, a já se domníval, že už máme vše splněno,“ vzpomíná Singer. „Ale pro Toma byla vždycky nejdůležitější důslednost. Neustále přemýšlel o tom, jak situaci vnímali novináři, kteří se zabývali Porterovým případem, jak to vnímali právníci, zda bychom si neměli promluvit s Jonem Albanem nebo zda by bylo možné hovořit s Ericem MacLeishem. Chtěl celý příběh kompletně pochopit. Podobná pátrání mě vždycky velice bavila, takže jsem z toho měl velkou radost. A nebylo asi příliš velkým překvapením, že jakmile jsme své pátrání rozšířili na další osoby nad rámec naší původní klíčové skupiny, narazili jsme na ty nejméně očekávané podrobnosti, které s případem přímo souvisely. A právě díky nim myslím celý příběh působí realisticky a uvěřitelně.“

Singer, který vystudoval Harvardovu právní školu v Bostonu krátce předtím, než se tým Spotlight pustil do práce, se z velké míry informacím o celém skandálu vyhýbal. „Vzpomínám si, že když jsem začínal pracovat na Západním křídle, nechtěl jsem o těchhle věcech v novinách číst, protože představa kněze, který sexuálně zneužívá své farníky, mi přišla v mnoha ohledech velice znepokojivá. Co se filmu týče, bylo pro mě podstatné, že se jedná o příběh novinářů, kteří celý případ rozkryli. To pro mě byla možnost, jak tento příběh uchopit. Tím, že sledujeme osudy novinářů, má divák šanci celý problém pochopit způsobem, který je přístupný.“

Šéfa týmu Spotlight Waltera „Robbyho“ Robinsona ve filmu ztvárnil Michael Keaton, který byl nominován na Oscara za svůj výkon ve filmu Birdman. Herec, který vyrůstal v silně katolické rodině, dokázal chování svého skutečného vzoru ztvárnit se znepokojivou přesností, jak tvrdí Robinson. „První scéna, kterou jsem z filmu viděl, byla právě s Michaelem Keatonem, a zůstal jsem na ni zírat s otevřenou pusou, protože mě ztvárnil naprosto dokonale,“ prohlašuje slavný investigativní novinář. „Nejen co se týče hlasu a mého částečně bostonského přízvuku, ale i po stránce výrazů či gest. Zvládl to dokonale.“

McCarthy tvrdí, že si Keatona pro tuto roli vybral zčásti kvůli jeho přesvědčivému ztvárnění editora v dramatu Noviny režiséra Rona Howarda z roku 1994. „Zajímavé je, že film Noviny je současně jedním z oblíbených filmů samotného Robbyho Robinsona. Stejně jako Robby je i Michael drsný, jemný, ohromně vtipný a triumfální - a to vše vkládá do své role této klíčové postavy celého vyšetřování.“

obrazek
Pod Robinsonovým vedením pracuje špičkový reportér Mike Rezendes v podání Marka Ruffala. Herec, který byl nominován na Oscara za roli zápasníka Davida Schultze ve filmu Hon na lišku z roku 2014, získal od režiséra McCarthyho scénář filmu Spotlight v pátek, ještě téhož dne si ho přečetl a hned druhý den roli přijal. „Okamžitě jsem získal pocit, že se jedná o velice významný film,“ vzpomíná Ruffalo. „Existují filmy, které točíte proto, abyste se někomu zavděčili, a pak existují filmy jako Spotlight, které točíte kvůli sobě. Oběti činů, o kterých tenhle film pojednává, žijí mezi námi, a bylo jim brutálně a intenzivně ublíženo institucí, která by něco takového neměla připustit.“

Ruffalo strávil s Rezendesem celé týdny, aby si ujasnil, jak roli tohoto neústupného reportéra pojmout. „Když jsem se s Mikem poprvé setkal, choval se poněkud odměřeně, což nebylo překvapivé - copak po mně ten herec asi chce? Šli jsme k němu domů, pak jsme povečeřeli a vydali se na dlouhou procházku. Neustále jsme si povídali a já začal díky našim rozhovorům chápat, s kým mám tu čest. Pak jsem se vydal do Globe a strávil tam s Mikem pět dní, než jsme začali film zkoušet. Během natáčení se na nás byl celkem často podívat. Když tam s námi byl a sledoval mě, byl jsem trochu nervózní, protože jsem opravdu upřímně toužil po tom, abych ho ztvárnil co nejpřesvědčivěji.“

Jak Rezendese poznával, zjišťoval, že mají leccos společného. „Mike i já jsme oba outsideři,“ poznamenává Ruffalo. „Ani jeden z nás nepocházel z prostředí, které by nám vstup do naší branže usnadňovalo. Oba jsme byli rebelové a oba jsme vyrůstali jako katolíci. Oba jsme víru opustili, protože jsme vnímali rozpory mezi tím, co církev hlásá, a skutečnými dopady jejích činů.“ Ruffalo, který byl vůbec prvním hercem, jenž roli ve filmu přijal, svůj výkon obohatil charakteristickou hloubkou. „Dost možná více než kterýkoliv jiný současný herec je Mark schopen se fyzicky proměnit v souladu s potřebami jeho aktuální postavy,“ poznamenává McCarthy. „Doplňuje to velice emotivními výkony, takže bylo velmi zajímavé sledovat Markovo minimalistické pojetí postavy Mikea Rezendese, které nepůsobí bombasticky či okázale.“

Zatímco Ruffalova postava se soustředí na právní aspekty celého vyšetřování, postava Sachy Pfeifferové v podání Rachel McAdamsové se specializuje na rozhovory s oběťmi zneužívání. „Sacha je chytré děvče,“ prohlašuje McAdamsová, která před nedávnem sklidila velkou chválu od kritiků za svou roli v seriálu stanice HBO Temný případ a objevila se také v divácky úspěšných filmech Sherlock Holmes či Zápisník jedné lásky. „Nejprve jsme spolu komunikovaly mailem, poté jsme přešly k telefonátům a nakonec jsem jednoho víkendu sedla v New Yorku na vlak a vydala se za ní do Bostonu, abych tam s ní a jejím manželem strávila odpoledne,“ vzpomíná herečka. Rozsáhlé rozhovory se jí vyplatily. „Zeptala jsem se jí na všechno, co mě napadlo,“ říká. „Dokonce i na naprosté drobnosti - například jestli by nosila hodinky. Ať už šlo o cokoliv, na všechno, co mě zajímalo, mi odpověděla.“

Rozhovory McAdamsové s Pfeifferovou inspirovaly jedny z nejdojemnějších scén filmu, ve kterých reportérka citlivě vybízí oběti zneužívání k tomu, aby se jí svěřily se svými příběhy. „Udělalo na mě velký dojem to, jakým způsobem Sacha s dotyčnými jednala,“ popisuje McAdamsová. „Říkala mi k tomu, že dotyční patrně celé ty roky museli své trauma tajit a nikdy nemluvili o tom, co se jim stalo, dokonce to ani nemohli přiznat. A ona jim najednou zničehonic zavolá a žádá je, aby o svém zneužívání mluvili, a obrátí tak jejich svět vzhůru nohama. Říkala mi, že se domnívala, že by nebylo správné s nimi jenom udělat rozhovor, odejít, využít jejich utrpení a zmizet tak rychle, jak se objevila. Takže do dnešního dne s řadou z nich udržuje kontakt, dávno poté, co byly jejich příběhy zveřejněny.“

McAdamsová si všímala novinářčiny schopnosti získat od těch, s kým hovořila, novinářsky relevantní informace. „Jedná se o dospělé muže, pracující třídu, kteří se necítí dobře, mají-li své pocity s kýmkoliv sdílet, navíc dokonce s novinářem. Sacha umí výtečně naslouchat a je velice citlivá, ale současně od těch mužů potřebovala, aby se o svých zážitcích vyjadřovali specificky a jejich příběhy nebyly charakterizovány pouze slovem 'zneužívání'.“

McCarthy McAdamsovou kontaktoval prostřednictvím Skype a okamžitě si všiml, že se jedná o velice skromnou a přístupnou herečku. „Jak Sacha, tak Rachel působí poměrně přímým dojmem,“ říká. „Jsou inteligentní, ale nikdy se příliš nevnucují, a Sacha umí komunikovat velice přirozeným způsobem, který Rachel víceméně sdílí. To skvěle funguje v situaci, kdy má Rachel představovat Sachu, protože působí neústupně, aniž by současně druhé obtěžovala. Rachel si umí úžasným způsobem najít cestu ke druhým.“

Liev Schreiber dodal svému pojetí hlavního editora Boston Globe Martyho Barona tichou rozhodnost, které si u něj Singer všiml, když film chystal. „Když jsem s Martym ve Washingtonu dělal rozhovor, měl ve své kanceláři cedulku, na které stálo 'Nejsem milý ani přátelský'. Martyho vůbec nezajímá, jestli náhodou někoho nenaštve. Jeho prací je získat potřebné informace.“

Schreibera, který byl nedávno nominován na cenu Emmy za svůj výkon v titulní roli kriminálního seriálu stanice Showtime Ray Donovan, nekompromisní Baron ihned zaujal. „Jedním z nejpozoruhodnějších aspektů natáčení tohoto snímku pro mě bylo, když jsem dostal možnost zajet vlakem do Washingtonu a setkat se s Martym Baronem,“ popisuje Schreiber. „Bylo skvělé moci s ním strávit nějaký čas a skutečně pochopit tíživou situaci, v níž se řada našich novin ocitá. Vlastně jde o jeden z důvodů, proč se mi tenhle scénář tak líbil - jedná se o významnou oslavu novinařiny a novinářů.“

„Marty a ostatní novináři, kterých se tenhle příběh týká, jsou pro mě hrdiny,“ pokračuje herec. „Když jsem s Martym hovořil, uvědomil jsem si, jak moc ho jeho práce pohlcovala. Nezajímalo ho, kam ho jeho článek zavede. Marty má rád, když se může s okolnostmi poprat a necouvne, a byl ochoten postavit se velice mocným lidem a organizacím, jen aby zjistil pravdu.“

obrazek
Bývalý zástupce editora Ben Bradlee Jr. shledal navázání vztahu s hercem, který ho ztvárnil na filmovém plátně, jako velice snadný úkol. „Když jsem se dozvěděl, že do mojí role byl obsazen John Slattery, ihned jsem si vzpomněl na rebela, kterého ztvárnil v seriálu Šílenci z Manhattanu. Mám rebely rád. A John je mi sympatický. Strávili jsme spolu hodně času. Je to vážný člověk a protože je z Bostonu, sdílíme spolu zájem o Red Sox.“

McCarthy vnímal Slatteryho, svého dlouholetého přítele, jako perfektního představitele filmového Bradleeho. „Stejně jako Ben je i John poněkud odměřený a upřímný a jedná s každým velice na rovinu,“ říká McCarthy. „Je to velice spolehlivý člověk a pracuje poměrně sebejistým stylem, díky kterému byl pro postavu Bena dokonalý.“

Slattery, který je známý milionům diváků jako představitel zachmuřeného reklamního agenta Rogera Sterlinga ve zmíněném seriálu stanice AMC, si roli Bradleeho vychutnával. „Ben je velice inteligentní a chová se poněkud expresivněji, takže jsem měl dostatek inspirace,“ říká herec. „Jen těžko byste dokázali nadsadit tehdejší význam katolické církve pro Boston. Nacházela se tam největší arcidiecéze ve Spojených státech a čtenáři Globe byli ze zhruba 53 procent katolíci. Vzít si právě v Bostonu na mušku katolickou církev nebyl pro Bradleeho snadný úkol.“

Protože Slattery z Bostonu pochází, bylo pro něj natáčení samotné velice příjemné, včetně scén na hřišti Fenway Park, kde jeho strýc dlouhá desetiletí pracoval pro Red Sox. Ale jak se příběh snímku Spotlight rozvíjí, pociťuje jeho postava nemalou nervozitu. „Ben s postupem vyšetřování vnímá narůstající znepokojení,“ vysvětluje Slattery. „Pokud vsadíte všechno na článek tak zásadního významu s tak citlivým tématem, který má potenciál institut katolické církve velmi výrazně poškodit, pak byste si měli být velice jisti tím, že jste skutečně nikde neudělali žádnou chybu.“

Posledním členem týmu Spotlight je vyšetřovatel Matt Carroll, kterého ztvárnil Brian d'Arcy James. „Matt je klasickým archetypem vědce,“ říká James o Carrollovi, který nyní pracuje jako výzkumník v mediální laboratoři MIT. „Matta velice bavilo shromažďovat veškeré informace o kněžích a případech za uplynulých 30 let do podoby excelovských tabulek. Pak tato data zpracoval tak, aby díky nim mohl zprostředkovat příběh, který mu tato čísla sdělovala.“

Mrzoutský právník Mitchell Garabedian, kterého ztvárnil Stanley Tucci, poskytne týmu Spotlight neocenitelné informace. „Nachází smysl života v tom, že zajistí spravedlnost pro stovky lidí,“ říká Tucci. Sám se s Garabedianem nikdy osobně nesetkal, ale studoval hodiny televizních reportáží a tiskových konferencí a další materiály. „Pokud se zamyslíte nad příběhy, se kterými se Garabedian setkával, týkající se jak dětí, tak osmdesátiletých starců, kteří byli zneužíváni, když jim bylo osm let, tak si jen stěží dovedete představit, jak se to asi podepsalo na jeho duševním rozpoložení. Přesto je ale neústupný.“

Jak je možno vidět ve filmu, když ho redakce Globe konečně osloví, není příliš ochotný navázat s nimi spolupráci. „Ve všech ohledech se má před druhými na pozoru,“ popisuje Tucci. „Vidí kolem sebe tolik podvodů a nekalých praktik, tolik propojení mezi církví a politiky a policií. Myslím, že Garabedian má veškeré právo na nemalou dávku paranoie.“

Snímek Spotlight může být vnímám jako jisté pokračování filmu Všichni prezidentovi muži. Když tento snímek o vyšetřování skandálu Watergate, vedeného Woodwardem a Bernsteinem, měl v roce 1976 premiéru, vynesl Jasonovi Robardsovi Oscara za roli editora Washington Post Bena Bradleeho, otce Bena Bradleeho Jr. ze snímku Spotlight. Byl také inspirací pro novou generaci novinářů, kteří podrobili svému zájmu instituce, považované do té doby za nedotknutelné. V roce 2015 oslavuje film Spotlight přínosy investigativní žurnalistiky v době, kdy se mnozí obávají, že podobná „dlouhodobější“ novinařina ustupuje čtyřiadvacetihodinovému zpravodajství, zprávám o celebritách a senzacionalistickým klepům na internetu.

V průběhu uplynulých patnácti let skončila celá řada vydavatelství novin a zkušení novináři přišli o práci, podotýká producentka Nicole Rocklin. „Vzhledem k tomu, jakým způsobem klesají rozpočty, kdo bude mít zanedlouho dostatek prostředků a lidí na to, aby se zabývali podobnými tématy? Pokud by tito novináři svému pátrání nevěnovali roky života, dozvěděli bychom se o něm vůbec? Takže je vlastně poměrně děsivé zjištění, že podobné investigativní týmy z redakcí po celé zemi postupně mizí.“

McCarthy s tím souhlasí: „Snímek Spotlight slouží jako zářný příklad toho, čeho jsou profesionální špičkoví novináři schopni dosáhnout. Chtěl jsem upozornit na to, jak zásadní podobná novinářská činnost je, protože v mých očích jsou tihle reportéři jednoznačně hrdiny.“ Téměř o 14 let po těchto šokujících odhaleních se dozvuky bostonského vyšetřování stále šíří po celém světě a mezi členy katolické církve. „Církev nyní pečlivě sleduje problémy, kterými se náš film zabývá, a velká část ze změn, které proběhly, lze zpětně vysledovat právě k výsledkům práce týmu Spotlight,“ říká producent Michael Sugar.

Jonathan King z Participant Media k tomu doplňuje: „Tým Spotlight redakce Boston Globe sdělil světu velice zásadní skutečnosti, které ho navždy změnily, a to dokonale vystihuje také úsilí nás v Participant Media.“


logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Sobota 24. 6. 2017 Svátek má Jan
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz