fb  Sdílet
   Informace    Recenze    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Podobné filmy    

80% 3598 hlasů
8 10 3598
film / drama, akční, dobrodružný, science fiction, USA, , 126 min.
Kinopremiéra v ČR a SK 7.5.2009, DVD od 4.11.2009 a Blu-Ray od 9.10.2013 Magicbox

Režie:
Herci: , , , , , více...


Ukázka
02:10



Budoucnost začíná.
Je jedenáctý v řadě a přitom přelomový. Zatímco předchozích deset celovečerních Star Treků patřilo především fanouškům, tenhle bude pro všechny. Nemusíte vědět nic o eskapádách kapitána Kirka, o špičatých uších rezervovaného Spocka, nemusíte znát všechna zákoutí jejich vesmírné lodi Enterprise, přesto byste si měli tohle intergalaktické dobrodružství báječně užít. Alespoň to slibuje jeho režisér J. J. Abrams. Na druhou stranu, kdo jiný by dokázal neznalým divákům zpřístupnit tuhle ságu, než člověk, který resuscitoval formu televizního seriálu (Ztracení) a dokázal, že katastrofický thriller lze natočit i digitální kamerou (Monstrum)? Ve scénáři Roberta Orciho a Alexe Kurtzmana se celá sága vrací na samotný začátek. Pozdější kapitán Kirk je zatím jen postpubertální mladík, který balí holky na nadupanou motorku a všechno ostatní je mu tak trochu jedno. Když má ale někdo v osudu napsáno, že bude v budoucnosti velet vesmírné flotile, musí se tomu chtě nechtě podřídit. Druhým velkým hráčem v příběhu je rezervovaný premiant Spock, jehož okolnostmi vynucený vztah s Kirkem připomíná soužití vody a ohně. Brzy oba přijdou na to, že mají-li zúročit naději, kterou do nich všichni vkládají, musí začít spolupracovat. A když nejde o nic menšího než o záchranu planety, musí jít rivalita skutečně stranou.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Kdykoli STAR TREK a hlavně vždy filmová muzika. Tenhle film je trochu dál a nemyslím si, že by se ztratil v propadlišti filmových dějin. Stále jej mohu vidět zasea znova, jen kdyby některá TV opakovala občas i seriály - Star Trek, The Next Generation, Voyager a Deep Space Nine, tuhle sérii speciálně. Dík.
Všechny komentáře k filmu 54+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka 1, Oficiální stránka 2    Videotéka: přidat si do ní film

Recenze

Kina již brzy uvítají další pokus o obrodu jednoho fenoménu. Myslíte si, že staré klasiky v novém kabátku nikdy nebudou mít sílu originálu? Nový „Star Trek“ vás nekompromisně přesvědčí o opaku, a směle se zařadí do síně slávy „nejlepších remaků vůbec“. Nevěříte? Čtěte dál.    Jim Kirk (Chris Pine) vlivem tragických událostí vyrůstal bez otce, což se na jeho charakteru projevilo nadměrnou dávkou rebelantství. Řetězec nejrůznějších potíží přeruší až kapitán Pike (Bruce Greenwood), který přesvědčí mladého Jamese, aby se přidal k hvězdné flotile Federace, a šel tak ve stopách svého zesnulého otce George (Chris Hemsworth). Mladý kadet se na Akademii seznamuje nejen s doktorem Leonardem McCoyem (Karl Urban), trpícím strachem z vesmírných nemocí, ale i premiantským, pedantským Polovulkáncem Spockem (Zachary Quinto). Právě tito dva se musí přes počáteční nepřátelství naučit spolupracovat, aby se ubránili hrozbě Romulana Nera (Eric Bana), který zabil Jimova otce, chystá se zničit Spoc... Celá recenze
Tma, 9 z 10

Popis filmu Star Trek

Celá sága se vrací na samotný začátek. Pozdější kapitán James T. Kirk je zatím jen suverén, který svádí příslušnice vesmírné akademie a tráví život výtržnostmi a rvačkami v barech. Ale už v podvodech, kterými dráždí pedagogy vesmírné akademie, prokazuje odvahu a smysl pro netradiční řešení. Když má ale někdo v osudu napsáno, že bude v budoucnosti velet vesmírné flotile, musí se tomu chtě nechtě podřídit. Jeho protikladem je Spock, chladný Vulkánec, příslušník rasy, která cíleně potlačuje emoce a dává přednost logice. Oba dva patří mezi nováčky Hvězdné flotily a budoucí členy posádky nejmodernější vesmírné lodi, jaká kdy byla vytvořena: U. S. S. Enterprise. Kirk a Spock se zprvu nesnášejí, jejich okolnostmi vynucený vztah připomíná soužití vody a ohně. Oba brzy přijdou na to, že mají-li zúročit naději, kterou do nich všichni vkládají, musí rivalita skutečně stranou. Během své neuvěřitelné galaktické cesty zkoumání a objevů se setkají se šíleným příslušníkem romulanské rasy Nerem, jehož tažení za pomstou ohrožuje celé lidstvo.


O filmu

<>Obrázek nenalezen<> Největší dobrodružství všech dob zahajuje „Star Trek,” úžasný příběh mladé posádky, která podniká svou první cestu na palubě nejdokonalejší hvězdné lodi, kterou kdy lidstvo stvořilo - U.S.S. Enterprise. Během této skvělé výpravy, které nechybí intriky a nástrahy vesmíru, ani zábava a optimistický nadhled, musejí nováčci najít způsob, jak zastavit protřelého zloducha, jehož touha po pomstě ohrožuje celou planetu.

V rukou nesmiřitelných soupeřů z odlišných světů leží osud celé Galaxie. Tím prvním je James Tiberius Kirk, syn farmáře z Iowy na scestí toužící po vzrušení a expert na potíže. Jeho rivala představuje Spock, syn Vulkánce a pozemské ženy, jehož lidský původ z něho v době dospívání učinil vyděděnce na rodné planetě Vulkán s jejími obyvateli, kteří se již dávno naučili žít bez nestabilních emocí. Nakonec je tento chytrý a uvědomělý student přijat do Akademie Hvězdné flotily jako první svého druhu.

Kirk a Spock snad nemohou být více odlišní. Při objevování toho, kdo opravdu jsou a jaký má být jejich úděl, se cesty těchto soupeřících kadetů spojí, když jsou mezi několika šťastlivci vybranými sloužit na palubě U.S.S. Enterprise. Výsledkem drasticky odlišných osobností, ovládaných prchlivou vášní u jednoho a strohou logikou u druhého, jsou zavilí protivníci, kteří stejnou měrou pohrdají sebou navzájem.

Posádce velí kapitán Christopher Pike a spolu s ním přichází lodní lékař Leonard „Kostra“ McCoy, budoucí šéfinženýr Montgomery „Scotty“ Scott, komunikační důstojník Uhura, zkušený kormidelník Sulu a sedmnáctileté zázračné dítě Čechov. Ti všichni budou brzy čelit traumatickému prvnímu testu, který prověří odvahu, loajalitu a přátelství, a to budou právě ty věci, které spolu s dobrou zábavou vytvoří pouto, jež je sváže navždy.

Vír událostí, v němž budou Kirk a Spock muset čelit nezvratnému osudu společně, vytvoří na první pohled nepravděpodobné, ale přitom silné partnerství umožňující jim vést posádku odvážně tam, kam se dosud nikdo nevydal.

obrazek
Zpátky k nejzazší hranici

Star Trek během své více než čtyřicetileté historie ovlivnil několik generací a vytesal sám sobě oltář v naší pop kultuře jako nekonečný příběh, ve kterém se snoubí úžas, zvědavost a troufalá lidská touha dotknout se hvězd. V duchu nezapomenutelných úvodních slov televizního seriálu ze šedesátých let „vesmír, nejzazší hranice…“ následovaly průkopnické výpravy do kosmického prostoru jako vzrušující oslava dobrodružství a snahy o nastolení úžasné budoucnosti plné možností.

Odvážné a podnětné cesty hvězdné lodi Enterprise a mnoha dalších kosmických plavidel, jež brzy pokračovaly v jejích stopách, působily na snílka, který je v každém z nás, a na naše naděje a sny, že technologický a kulturní pokrok zhmotní to nejlepší z toho, co nás činí lidmi.

Přestože rozjezd původního televizního seriálu nebyl nijak závratný, po čase následovalo šílenství nikdy neslábnoucí legie fanoušků, kteří reagovali na nepřekonatelně vtipné, rozporuplné a charismatické osobnosti, na jejich pětileté misi mírového poznávání nových světů a kultur. Avšak jak vlastně tato mise začala? Co stmelilo nesourodou skupinu mladých, ambiciózních a bystrých mužů a žen a přimělo je prozkoumávat nové hranice? A jak se jim podařilo navodit tu výjimečnou atmosféru a uvědomění, které inspirovalo tolik objevů a fanastických dobrodružství v následujících letech a dokonce staletích?

Hledání budoucnosti přimělo režiséra a producenta J. J. Abramse, aby začal u samotných kořenů šesti televizních seriálů a deseti celovečerních filmů. Jeho představou byl doslova zbrusu nový start, který ukazuje pokroky James T. Kirka a jeho prvního důstojníka, Vulkánce Spocka, na Akademii Hvězdné flotily a následnou výjimečnou společnou výpravu.

Od začátku celého projektu přistupoval Abrams s velkým respektem vůči tvůrci celé série Geneovi Roddenberrymu a jeho Star Treku, v němž se podařilo načrtnout klasickou moderní báji a kulturní fenomén. Nicméně současně usiloval o příběh, který bude něčím zcela autentickým a nejmodernějším akčním eposem o dvou hrdinných vůdcích.

„Byl jsem fanouškem původní série, ačkoliv jsem nikdy nepatřil mezi trekkies,“ říká Abrams. „Vlastně jsem měl vždycky pocit, že Star Trek má v sobě ještě skrytý potenciál. Viděli jsme už 10 filmů, ale až tento pojednává o fundamentálním a primárním příběhu, který Gene Roddenberry vytvořil v roce 1966.“ Abrams pokračuje: „Doufám, že tenhle film přinese i lidem, kteří jsou Star Trekem naprosto nedotčeni, vtipnou, romantickou a napínavou zábavu a současně vysekne poklonu funkčnímu a úžasnému světu, který Gene Roddenberry stvořil. Jednou z úchvatných věcí, které Star Trek přinesl, byla dávka optimismu a já doufám, že film v této tradici bude pokračovat.

Přestože mnozí očekávali naprostý restart Star Treku, Abrams se pustil neočekávaným směrem, a to nazpátek do 23. století, ve kterém máme konečně možnost vidět první let U.S.S. Enterprise. Poté, co seznámil s myšlenkou původního příběhu producenta Damona Lindelofa, se kterým Abrams (společně s Jeffrey Lieberem) vytvořil současný televizní fenomén „Ztraceni”, dosáhl jeho velkého zaujetí. Lindelof k tomu říká: „Pro mě byla myšlenka, že nikdo vlastně nikdy neřekl, jak Kirk, Spock a ostatní postavy seriálu začínali, velmi vzrušující. Hned jsme začali diskutovat, jak se posádka dala dohromady a co museli obětovat ze svých povah, aby vůbec mohli koexistovat. Dost nás to bavilo a další věc, na kterou si pamatuju, je to, že jsme s Bobem Orcim a Alexem Kurtzmanem začali psát scénář.”

Jako fanoušek Star Treku od útlého věku Lindelof věří, že jádro příběhu a postavy nezapadly proto, že se jim podařilo zachytit to hlavní, co může sci-fi mýtus nabídnout - naději. „Většina příběhů, které se zabývají vzdálenou budoucností, ji ukazují jako deprimující, strašidelnou a antiutopickou. Původní televizní seriál Star Trek byl přitom nadupaný energií, optimismem a pohodou. Prezentoval vývoj budoucnosti takovým směrem, jaký bychom si přáli. Je to budoucnost hodná následování.“

Lindelof měl pocit, že tento náhled přesně zapadal do Abramsova všestranného přístupu k vyprávění příběhu založeného na postavách a akci: „J.J. je schopen podrobně rozebrat v rámci vyprávění lidskou rovinu příběhu, ale současně přináší technologickou inovaci do všeho, co dělá, za využití nesmírných, ale komplikovaných možností současné produkce, aby dosáhl kýženého efektu, který všechny zasáhne. Obě stránky jsou nezbytné, abychom zachytili počátky Star Treku s využitím současných filmových technologií.“

Výkonný producent Bryan Burk, který s Abramsem mimo jiné spolupracoval na seriálu Ztraceni, Alias a filmu Monstrum, k tomu dodává: „Naší vizí je Star Trek jako skutečně velkolepé dobrodružství o dvou velmi odlišných mužích, jejichž osudem není jen opravdové přátelství, ba přímo ikonické partnerství, ale také ochrana vesmíru a jeho průzkum.”

Výkonný producent Jeffrey Chernov uzavírá slovy: „Pro mě není film pouze dalším pohledem na startrekový vesmír, ale syntéza mezi tím nejlepším ze Star Treku a Star Wars. Má ten samý čerstvý, nápaditý, intergalaktický způsob vyprávění, ale současně představuje námět o mladých lidech, ze kterých se stanou přátelé. Pokud k tomu přidáte Abramsovo mistrovství ve sféře akce a lovestory, dostanete něco velmi chytlavého a zábavného.”

obrazek
Pod pokličkou: Scénář pro „Star Trek“

Postavy Star Treku, především kapitán James T. Kirk a jeho oddaný, a přesto svárlivý první důstojník Spock, mají čestné místo mezi nejvíce okamžitě identifikovatelnými filmovými postavami, stvořenými ve 20. století. Nicméně J.J. Abrams hledal scénáristy, kteří by těmto etablovaným postavám zařadili zpátečku, abychom zjistili okolnosti, které ovlivnily jejich naděje, sny a pohnutky.

Z tohoto důvodu Abrams navštívil Roberta Orciho a Alexe Kurtzmana, u niž byl přesvědčen, že mohou do příběhu zasadit naléhavost a napínavý akční styl, aniž by byl dotčen myšlenkový odkaz původního příběhu. Především Orci je po celý svůj život zapáleným obdivovatelem pro vše, co zavání Star Trekem. „Pamatuju si, že když jsem potkal Roberta na střední škole, zaujal mě jeho trekovský telefon, kterým ho skutečně mohl kontaktovat můstek Enterprise!“ usmívá se Kurtzman.

Oproti tomu, co by se dalo čekat, duo autorů přiznává, že z nabídky podílet se na novém Star Treku byli spíše zaraženi. „Nevrhli jsme se do toho po hlavě, protože nám bylo jasné, pod jakým drobnohledem budeme,“ vysvětluje Kurtzman. „Startrekový vesmír má v této chvíli spoustu cest, kterými se může ubírat, a my jsme věděli, že zaujetí další generace bude velmi náročné. Takže to byla výzva, ze které šel strach. Na druhé straně po překonání prvních obav následoval pocit, že se s tou osobní výzvou musíte poprat. Po počátečním váhání jsme si s Abramsem promluvili a rozhodli se, že se do toho pustíme.“

V duchu vize osvícené budoucnosti Genea Roddenberryho se pár autorů pustil do práce s pevným odhodláním. Začali tím, že si na základě svého nejlepšího přesvědčení připravili seznam nejdůležitějších a nejtypičtějších atributů ze světa Star Treku. Orci k tomu dodává: „Náš seznam zahrnoval: myšlenku o tom, jak se sešla rodina přátel, dále způsob, jak vykreslit každou postavu jako opravdového člověka, používání pravého humoru, nikoli parodie a ironie, vycházejícího z uvěřitelných událostí, a v neposlední řadě příběh, který vás donutí přemýšlet a je opravdovou science fiction, která na rozdíl od nereálných fantazií ukazuje vizi budoucnosti, kterou lidstvo snad jednoho dne dosáhne.“

Kurtzman navazuje: „Ještě tu byla další věc, kterou jsme chtěli zachytit, protože byla vždycky velmi typická pro Star Trek, a to úděl lidí přijímajících niterné výzvy tak, že jsou konfrontováni s problémy na první pohled naprosto neřešitelnými. Jednou z věcí, které činily původní seriál neodolatelným, bylo pozorovat spolupráci těchto úžasných a bystrých osobností a utváření jejich charakteru. Měli jsme pocit, že pokud se nám podaří tohle podchytit a přidat čerstvý vítr, mohl by film dosáhnout odkazu původního Star Treku.“

Na těchto základech Orci a Kurtzman dostali vzrušující šanci vytvořit dvě nové věci - okolnosti, za nichž se mladí Kirk a Spock stanou přáteli a vůdci, a první misi lodi U.S.S. Enterprise. Při průzkumu mladických let Kirka a Spocka autoři zjistili, co učinilo tyto dva charaktery tak zcela podmanivými. Byla to myšlenka dvou zcela odlišných mužů, kteří byli během nebezpečné mise donuceni vytvořit pevné partnerství, jako by do té doby byli pouze ztracenými polovinami jednoho celku. Kurtzman říká: „Bylo skutečně velmi vzrušující myslet no to, jak mladý Spock, který doslova stojí jednou nohou na Vulkánu a druhou na Zemi, hledá jako každé dítě místo, kam opravdu patří. Takže spousta lidí se v něm může najít. Stejně tak fascinující bylo pomyšlení na mladého Kirka ve stylu rebela bez příčiny pátrajícího po vlastní identitě. V momentě, kdy se střetnou na půdě Hvězdné akademie, se jedná o dva naprosto odlišné lidi v přístupu k životu, na druhé straně už můžeme vidět také vzájemnou interakci na věcech, které mají společné. Velký kus jejich cesty představuje způsob, jakým se naučí využívat potenciál toho druhého tak, aby jejich vedení přispělo k záchraně Enterprise a potažmo celého vesmíru.“

Poté co je Enterprise napadena, Kirkův a Spockův odlišný styl vedení postupně gradují. Orci vysvětluje: „Pravidla, která řídí službu na hvězdné lodi, vychází z bohaté historie skutečných pravidel používaných v námořnictvu a ta spočívají v dodržování kodexu, organizační hierarchie a cti. A přesto si Kirk na tomto vykolíkovaném hřišti nenechá ujít příležitost, aby pravidla přizpůsobil situaci, a došel tak ke svému cíli, zatímco Spock věří v logiku, která spočívá v dodržování stanoveného řádu. Tyto přístupy představují hlavní argument pro každého z nich a my cítíme, že v podstatě musí mít oba pravdu. Nechtěli jsme, aby měl jeden z nich pravdu na úkor druhého. Kirk a Spock skutečně čelí morálnímu dilema, ale nakonec si uvědomí, že se pohnou dopředu pouze tehdy, když začnou spolupracovat.“

Naplnění této představy bylo pro J. J. Abramse tím nejzásadnějším prvkem. „V širším smyslu jsem chtěl, abychom ve filmu viděli cestu, na níž se spojí srdce a duše. Kouzlo Kirka a Spocka spočívalo vždy v jejich vzájemném vztahu, a teď budeme mít nejen možnost pobavit se nad střetem jejich povah, ale i tím, jak se poprvé stali druhy v boji. Už bylo na čase vidět, jak jim osud přichystal dobrudružství, které je nejen otestovalo, ale také svázalo na zbytek života.“

V momentě, kdy Kirk a Spock zjistí, o co usiluje nelítostný Nero, je jim jasné, jak kritická je jejich situace. Stejné množství času jako na hlavních postavách pak autoři scénáře strávili na stvoření zcela nového, plnohodnotného protivníka posádky Enterprise. Takového, který má vždy několik es v rukávu a je vysoce inteligentí a nevyzpytatelný. „V duchu těch nejlepších zlosynů je Nero tím, kdo oprávněně cítí, že byl podveden a má regulérní nárok na souboj s Hvězdnou flotilou,“ říká Orci. „Jeho touha ničit přesahuje intergalaktickou politiku svou osobní podstatou. Jde z něho strach, ale do určité míry ho lze pochopit.“

obrazek
Během castingu vyhledali filmaři jednoho člena původní posádky Enterprise, legendárního Leonarda Nimoye. „Velice silně jsme cítili, že se musí ve filmu objevit. Zakomponovali jsme ho do scénáře v klíčové roli, přestože jsme věděli, že by nás mohl odmítnout a vrátit nás na začátek,“ říká Orci. „A když jsme se s ním potom sešli, bylo jeho ano jako výhra v loterii. Nemohli jsme uvěřit, jaké máme štěstí. Už jen získat jeho názor bylo úžasným povzbuzením.“

„Oslovili jsme Leonarda, protože pro nás představoval klíč k samotným základům Star Treku,“ vysvětluje producent Lindelof. „Jít za Leonardem Nimoyem bylo velmi riskantní, protože se jasně vyjářil, že už se Star Trekem nechce mít nic společného.”

Jak autořili pronikali hlouběji do podstaty příběhu, Orciho hluboké znalosti Star Treku se ukázaly jako obrovská výhoda. „Nemuseli jsme hledat fakta v knihách, měli jsme naprostou svobodu přijít se zajímavými cestami, kam by se příběh mohl ubírat, a pohrávat si s nimi, aniž bychom se strachovali, že jsme mimo mísu,“ říká Orci. „Stále jsme měli na mysli to, že film je určen pro široké publikum, ale to nám nebránilo uspokojit skalní fanoušky pomocí odkazů na věci známé jen jim. Při psaní příběhu jsme respektovali události, které se ve Star Treku odehrály. Udělali jsme si seznam věcí, u nichž se dalo očekávat, že je publikum bude chtít vidět: posádku v červeném, zelené Orionky, Spocka hrajícího na svou harfu, prostě věci, které pobaví fanoušky a současně ty, kteří o Star Treku moc neví.“

V případě, že existovala nejmenší pochyba o zásadách Hvězdné flolity nebo historii určitých mimozemšťanů, konzultovali scénáriské legie trekkerů, kteří čekali na jakokouli otázku, aby ji následně mohli zodpovědět. „Fanoušci jsou strážci startrekového světa a patří mezi ty nejsečtělejší příznivce čehokoli,“ říká Orci. „Takže pokud bylo něco nejasné, věděli jsme, že každý, kdo se považuje za pravého fanouška Star Treku, bude vždy znát odpověď. A opravdu tomu tak bylo.“

Scénaristé se také mohli spolehnout na schopnosti „badatele“ Seana Geraceho, který měl za úkol zajistit, že ve filmu nebude nic, co by bylo v rozporu s dlouhou historií Hvězdné flotily, která již byla popsána v dosavadních filmech a seriálech jako „Star Trek: Nová generace“ a „Star Trek: Deep Space Nine”. Gerace se musel poprat s neobvyklými, nicméně zábavnými úkoly - jako například napsat detailní esej o romulanské mytologii. Dále si musel pustit všech 79 epizod původního seriálu a všechny celovečerní filmy a udělat podrobné poznámky o životních osudech důležitých postav. Filmaři kladli důraz obzvlášť na „Khanův hněv“, považovaný za nejdojemnější z prvních Star Trek filmů.

Abrams a ostatní producenti filmu podporovali Orciho a Kurtzmana především při dokončování návrhu scénáře nového filmu a byli vždy připraveni k diskuzi při pilování postav nebo zápletky. „Spolupráce s Bobem, Alexem a celým produkčním týmem na scénáři byla nekonečnou výměnou nápadů,“ říká Abrams. „Úžasné bylo, že každý měl jinou úroveň zkušeností a znalostí s tématem. Bob Orci je zavilý trekkie, znalý každého detailu, který dokáže určit, jak bude určitá věc působit na fanoušky, zatímco Bryan Burk neviděl ani jednu epizodu původního seriálu, a proto přistupoval k příběhu z jiné perspektivy. Tato situace nám umožňovala, aby každý přispěl svým unikátním pohledem směrem k univerzálnímu příběhu. Vlastně se vytvořil systém, který byl přirozeně kontrolován a balancován tak, aby byli z finálního produktu nadšeni nováčci stejně jako ti, kteří znali celé pozadí.”

obrazek
První posádka U.S.S. Enterprise

Chris Pine jako James Tiberius Kirk

Ačkoliv je James T. Kirk předurčen k tomu, aby se stal kapitánem hvězdné lodi, o němž se budou vyprávět legendy, zatím je pouze podmanivým mladíkem z Iowy, který dělá vše proto, aby mohl porušit pravidla. V tomto ohledu mu nelze upřít velkou vynalézavost. Kirk musí především překonat to, co jedna z postav vyjádří jako „instinkt skočit bez toho, aby člověk věděl, kde skončí.“ Nicméně v momentě, kdy tajně sleduje zářící U.S.S. Enterprise během její stavby v přísně střeženém hangáru, je jeho srdce zasaženo a Kirk ucítí náhlou ambici přidat se k Hvězdné flotile a pokusit se prodrat až na vrchol její hierarchie.

Tento pohled na nekultivovaného a neúplného mladého Kirka hledajícího svou budoucnost před tím, než je připraven převzít zodpovědnost tím, že se stane velkým vůdcem, nebyl ještě nikdy ukázán na stříbrném plátně. „Napadlo nás, že v okamžiku, kdy ho poprvné uvidíme, by Kirk mohl být takovým rebelem bez příčiny. Je to buřič s jinou vizí světa, jde tam, kam zrovna vane vítr, ale v podstatě je ztracen. Až v tom momentě, kdy zahlédne Enterprise, nalezne inspiraci a smysl, které nasměrují jeho další kroky,“ říká Abrams.

Nalézt mladého herce, který by mohl hrát Kirkovu roli poté, co ji William Shatner učinil nezapomenutelnou, a přitom ji přetvořil k obrazu svému, nebyla pro filmaře cesta růžovou zahradou. Teprve ve chvíli, kdy byli téměř u konce s hledáním, přišel Chris Pine na konkurz a způsobil pozdvižení. Jeho dosavadní role v mnoha romantických komediích a akčním filmu „Sejmi eso“ ho předurčily jako začínající hvězdu, ale nikdo neočekával, že zrovna on by byl perfektním ztělesněním Kirkovy hloubky, veselé nátury a individuality. Výkonný producent Bryan Burk vzpomíná: „Chris oplýval úžasnou sebejistotou a šviháctvím a přitom je přirozený a sympatický. Naprosto naplnil naši představu a my okamžitě věděli, že jsme našli našeho Kirka.“ Producent Damon Lindelof dodává: „Hledali jsme někoho, kdo by přirozeně ztvárnil Shatnera bez toho, aby ho imitoval, někoho, s kým se dobře pobavíte, a kdo vejde na můstek Enterprise a okamžitě si zjedná respekt. Chris dokázal toto vše splnit.”

Abrams shrnuje: „Chris má bystrost, přímočarost a dobrou kondici nutnou pro zosobnění Kirka, a přitom, což je stejně důležité, může být zcela vedle nebo působit velmi zranitelně. A hlavně byl pozorný a odhodlaný čelit všem překážkám, které role přinášela. Ztvárnil Kirka velmi realisticky a to byl náš hlavní požadavek.”

Abrams na oplátku zase zapůsobil na samotného Pinea. „Téměř jste mohli nahmatat energii obklopující Abramse a projekt samotný,“ řekl Pine. „Nemohl jsem se dočkat, až se budu na projektu podílet.”

Už od začátku bylo Pineovi jasné, že bude pouze na něm, aby si vyšlapal vlastní cestu ke své roli a inspiroval se pouze střípky toho, co do ní vložil Shatner takovým způsobem, že se z Kirka stala celosvětová ikona. „Pan Shatner stvořil roli, která byla kombinací akčního hrdiny a podmanivého muže, a přitom nešetřil neuvěřitelnou dávkou humoru. Co skutečně obdivuji na tomto filmu, je to, že máme možnost vidět, proč a jak se Kirk stal takovým člověkem,“ říká Pine. „Bylo neuvěřitelně vzrušující jít ve stopách pana Shatnera a celého světa startrekových filmů a televizních seriálů. Všichni jsme se shodli na tom, že by byla chyba jen oživit to, co tu už bylo. Mým úkolem bylo ztvárnit kapitána vlastním způsobem.“

obrazek
Scénář byl velmi užitečný pro představu, jakým směrem by se dalo ubírat, říká Pine: „Protože uvidíme Kirka jako mladíka, můžeme přijít na to, odkud se vzala jeho energie a vášeň a proč je nucen bojovat sám se sebou, aby využil svůj potenciál.”

Kirk má v sobě obrovskou lidskost, a přestože často riskuje a dělá chyby, je tato vlastnost zdrojem jeho síly a vychází z ní jeho vůdcovství, což bylo pro Pinea tím, co chtěl nejvíce přiblížit. „Kirk není superman. Je obyčejným člověkem jako kdokoli z nás, člověkem, který čelí neuvěřitelně složitým problémům, jež čekají na vyřešení. Výjimečným ho činí až způsob, jakým využívá maximum svého potenciálu a vytrvalost.”

Pine podstoupil náročný fyzický trénink, který zahrnoval box a bojová umění, aby mohl odrazit útok vesmírných bytostí s typickou bystrostí a pouliční tvrdostí. „S tréninkem mi pomáhal úžasný tým a nejzábavnější na tom celém bylo to, že akce působí tak reálně. Kirk není chlápek, který vždycky vyhraje. Dostane spoustu ran, ale pokaždé bojuje na maximum.”

Pro Pinea bylo pravděpodobně největší výzvou dát v soulad Kirkův a Spockův pozoruhodný vztah. „Zach [Quinto] a já jsme chtěli, aby mělo publikum možnost vidět, jak osud spojí tyto dva velmi chytré a současně velmi tvrdohlavé mladíky tak, že dospějí a naleznou lásku jeden pro druhého, a to právě z těchto příčin,“ vysvětluje.

Pine poznamenal, že přátelství, které osazenstvo filmu mělo předvést na palubě Enterprise, se nakonec vytvořilo také při samotném natáčení. „Na place byla úžasná zábava,“ říká. „Spolupráce se Zachem byla skvělá. John Cho, který hraje Sulua, je tak vtipný a talentovaný, v této roli měl možnost ukázat něco úplně jiného než dosud. Karl Urban (kerý hraje doktora McCoye) a já jsme trávili spoustu času vzájemnou interakcí. To, jak umí zvednout obočí, je prostě nejvyšší třída v naší branži. Zoë Saldana jako Uhura předvedla koktejl krásy a inteligence, na který jen tak nenarazíte. Simon Pegg a Anton Yelchin byli jako Scotty a Čechov úžasní. Byli jsme jedna velká rodina. Nikdo nebral sám sebe příliš vážně, všichni jsme spolupracovali jako tým.”

To vše bylo Pineovi jasné v okamžiku, kdy se procházel po můstku při pomyšlení, že Kirk se jednoho dne dostane do velení Enterprise. „První procházka na místě natáčení byla jedním z momentů, kdy si náhle uvědomíte, jak výjimečné je to, co děláte,“ vzpomíná. „A pak následoval další velký moment, když jsem se poprvé posadil na kapitánské křeslo. Úplně mě zamrazilo. Na tenhle okamžik nezapomenu do konce života.“

obrazek
Zachary Quinto jako Spock

Poté, co U.S.S. Enterprise opustí dok, aby se poprvé vydala ke hvězdám, je zde jeden člen posádky, který je zcela odlišný od ostatních. Muž, kterého všichni znají pouze jako Spocka. Spock se narodil na planetě Vulkán, což je svět, kde se emoce natolik vymknuly kontrole, že byly navždy potlačeny ve prospěch ryzí logiky. Avšak Spockova matka je pozemského původu, která ponechala Spocka vyrůstat v nikdy nekončící vnitřní bitvě mezi racionálitou a instinkty. Spockův otec, Sarek, dává synovi na výběr: „Je pouze na tobě, abys vzal svůj osud do vlastních rukou … nikdo jiný to za tebe nemůže udělat.”

„Star Trek“ dává publiku možnost zažít Spocka v době, kdy se formuje jeho osobnost a kdy čelí možnosti volby mezi lidskou a vulkánskou stránkou. „Spock se musí rozhodnout, zda kontrolovat své pocity nebo přestat potlačovat lidskost, s rozdvojenou osobností bojuje po celou dobu příběhu,“ říká Abrams. „Velmi se mi líbila myšlenka této postavy, která se snaží najít svoje místo ve světě.“ Abrams přiznává, že na začátku si nebyli příliš jistí „jestli je vůbec možné najít někoho, kdo by obstál jako Spock, vzhledem k tomu, jak moc je Leonard Nimoy spjat s touto rolí.“ Poté, co filmaři viděli Zacharyho Quinta, kterého patrně nejvíce proslavila jeho role ve známém seriálu „Hrdinové”, Abrams byl přesvědčen, že Spocka našli. „Zach je velmi inteligentní a přemýšlivý člověk, a to není u mladých herců tak častý jev. Nečinilo mu problém vážit si toho, čeho Leonard dosáhl, a najít vlastní přístup.”

Quinta role velmi zaujala. „Postava Spocka mě nesmírně přitahovala,“ říká, „a moc se mi zamlouval nápad přivést posádku Enterprise znovu k životu. Spock mě vždy fascinoval, protože byl schopen za jakýchkoli okolností zachovat klid i přes konflikt mezi jeho myslí a emocemi. V této verzi budete mít možnost vidět, jak našel rovnováhu, která mu umožnila dosáhnout jeho velikosti. To, co sdílí s Kirkem a zbytkem posádky, je vize lepšího vesmíru.”

Úzká spolupráce s Chrisem Pinem pomohla Quintovi zvýraznit skryté emoce, které k Spockovi neodmyslitelně patří. „Chris dokonale zhmotňuje Kirkovy kvality,” poznamenává Quinto. „Vzhledem k jeho frajerství, sebejistotě a spontánnosti je zcela jasně vidět, proč logický a spořádaný Spock považuje Kirka při prvním setkání za neřízenou střelu. A také si myslím, že ještě můžete vidět, proč Kirk ze začátku vnímá Spocka jako otravu a úředníka. Nicméně postupem děje byste snad měli zjistit, proč jsou nakonec schopni vynést na povrch to nejlepší v tom druhém z nich.”

Quinto si také užil spolupráci s dalšími dvěma známými postavami, které hrály stěžejní roli ve Star Treku: Spockovy rodiče - pozemskou matku Amandu Grayson a vulkánského otce velvyslance Sareka, které hrají Winona Ryder, jež byla dvakrát nominována na Oscara a britský herec Ben Cross, známý rolí v oscarovém filmu „Ohnivé vozy.“ Společně vytvořili velmi kontrastující, ale dokonalý pár. „Winona zahrála svoji roli se skutečnou něžností a úžasně zvýraznila rozdíl mezi její upřímnou povahou a Sarekovou logikou,“ říká Quinto. „Ben povzbuzoval všechny kolem. Jako Sarek předvedl takovou jistotu a neochvějnost, že mi nečinilo žádný problém na něj navazovat.”

Quinto měl také vzrušující možnost pracovat s mužem, který ztvárnil původního Spocka, Leonardem Nimoyem. Abrams k tomu poznamenává. „Pro Leonarda znamenalo rozhodnutí, zda se zúčastní natáčení, složité rozhodování. V určitém smyslu ho motivovala možnost svoji postavu dokončit a předat štafetu Zachovi. Pustit se znovu do této role pro něj znamenalo něco víc, než tušíme, ale nakonec se snad dobře bavil.”

Nimoy říká, že to byl první rozhovor s Abramsem a první setkání se scénáristy Orcim a Kurzmanem, které probudilo jeho zájem. „Měl jsem dojem, že pochopili, co byly nejlepší stránky Star Treku,“ říká. „Cítil jsem, že udělají všechno pro to, aby příběh a film pozvedli na úroveň, které se nám před tím nepodařilo zcela dosáhnout. Scénáristé odvedli skvělou práci tím, jak zachytili postavy původního seriálu a to vše mě velmi povzbudilo.“

Kromě toho ho zaujaly Abramsovy režisérské dovednosti. „Někteří režiséři mají talent pro akční scény a další dokážou vystihnout intimní příběhy mezi lidmi. J.J. je jedinečný v tom, že dokáže obojí,“ říká Nimoy. „A pak se mi dostal do ruku finální scénář. Viděl jsem zde rovinu dobrodružného akčního filmu, silný příběh na pozadí konfliktu a msty, kde je v sázce osud celé Galaxie, a současně tu byl intimní příběh dvou výjimečných lidí, kteří se poprvé potkají,“ komentuje.

Nimoy potvrzuje, že ani on ani nikdo jiný zaintersovaný v původním seriálu nikdy nepředvídali, jak dlouhou životnost jejich postavy budou mít. „Věděli jsme, že děláme zajímavou, ale dočasnou práci,” říká. „Také nám bylo jasné, že je to velmi zábavné a plné nových myšlenek, ale nikdo nemohl předvídat, že 40 let poté budou postavy a celý svět stále živé a nepřerušovaně znovuobjevované.“ Nimoy byl potěšen, že výběr obsazení pro Star Trek byl zvolen tak pečlivě. „Zaujalo mě obsazení rolí,“ podotýká. „Jde o skupinu velmi talentovaných, velmi vhodných lidí, kteří odráží některé vlastnosti původního osazenstva, ale to jim neubírá na aktuálnosti.”

Nimoy zvláště přivítal možnost potkat mladého herce, který následuje v jeho šlépějích jako Spock. „Leonard a já jsme společně strávili spoustu času,“ říká Quinto. „Ptal jsem se ho na mnoho věcí, Leonard byl velmi vstřícný a vedle udělování rad mi také vysvětlil jeho náhled na celou věc. Rozebrali jsme spolu Spockovu psychologii a to, co se stalo v časovém rozpětí mezi našimi dvěma postavami. Vzhledem k tomu, jak dlouho byl jeho život s touto postavou spjatý, měl čas přemýšlet o všem možném. Skutečně mi nesmírně pomohl a je mi jasné, že tato úzká spolupráce pro mne znamenala obrovskou výhodu.“

Bryan Burk vše shrnuje: „Leonard se pro Zacha na chvíli stal mentorem a pro oba muselo jít o silně emotivní zážitek. Pokaždé, když se ti dva objevili na place, bylo něco ve vzduchu.”

obrazek
Karl Urban jako doktor Leonard „Kostra“ McCoy

Dr. McCoy je samozvaný „venkovský doktor”, který nesnáší létání, a přesto se z něho následkem osobních problémů na Zemi stane uvědomělý lékařský důstojník Hvězdné flotily. Jeho léčebné metody sice berou v potaz nejdostupnější pokrok v medicíně, ale je to jeho zemitá, konzervativní povaha, která mu pomáhá sehrát důležitou, i když často nevděčnou roli toho, kdo stejným dílem Kirkovi a Spockovi připomíná, aby se nebrali zas tak vážně.

S nabídkou role muže, který dostane jednoduchou přezdívku „Kostra“ a kterého v původním seriálu ztvárnil s pamětihodným komickým náhledem dnes již nežijící DeForest Kelley, se filmaři obrátili na Karla Urbana, herce novozélandského původu, kterého známe z trilogie „Pán prstenů”nebo jeho role ruského nájemného vraha ve filmu „Bournův mýtus.“ Během zkoušky se všichni přítomní shodli na tom, že Urban je dokonalý kandidát pro roli nevrlého doktora s vlastním motem „Vesmír je infekce a nebezpečí číhající v temnotě a tichu” majícího paradoxně z průzkumu vesmíru uspokojení, jenž si nechává pro sebe.

„Karl byl Kostrou tak zvláštním způsobem, až z toho šel strach. Doslava ztělesnil původní postavu,“ říká Abrams. „Je to znovu ten drsný, sardonický a naštvaný chlápek, kterého si stejně nemůžete než zamilovat.”

Urban, celoživotní fanoušek Star Treku, měl o roli velký zájem. „Mám spoustu krásných, dětských vzpomínek na sledování původního seriálu, takže jsem přesně věděl, jaké povahy a vzájemné vztahy se ve filmu střetávají. Vlastně jsem se na place jen dobře bavil,“ vzpomíná.

Poté, co dostal roli, začal s podrobným průzkumem, kdo je doktor McCoy. „Myslím, že přestože je v jádru opravdový humanista s obrovským soucitem, dává nám možnost vidět pouze jeho drsný, cynický a popudlivý zevnějšek,“ přemítá Urban. „Bude se o vás starat ve dne i v noci, ale stejně si neodpustí ukázat, jak moc ho obtěžujete. Líbí se mi, že Kostra, Kirk a Spock se stanou jakýmsi triumvirátem. Kirk je akční hrdina. Spock spoléhá na logiku a vědu. A Kostra je jejich humanistické svědomí, se kterým mohou probrat události hned v jejich počátku a pak se rozhodnout, jakým směrem se ubírat.”

Ohledně vlastního přístupu k této ikonické roli Urban říká: „Především jsem chtěl vyseknout poklonu DeForestovi, protože stvořit tuto tak milovanou postavu musel být náročný úkol. Určitě jsem ho nechtěl pouze kopírovat. Ve filmu se setkáme s jiným McCoyem, než na jakého jsme zvyklí. Je to proto, že se mu jeho život zrovna roztříštil na tisíc kousků. V jistém smyslu je Enterprise posledním místem, kam může jít, a tuto skutečnost jsem chtěl divákům zprostředkovat.

Přestože byl Urban plný nadšeného očekávání, jeho puls se ještě zvýšil poté, co přišel poprvé na natáčení filmu. „Můstek mi zcela učaroval. Byl tak high-tech a současně zábavný, vše propracované do posledního detailu. Cítil jsem nutkání projít se po něm a zmáčknout každé tlačítko a páčku, abych zjistil, zda jsou opravdu funkční. Filmový štáb si dal tolik práce s tím, aby to celé vypadalo reálně, že by vás snad ani nepřekvapilo, kdyby loď odstartovala.“

Simon Pegg jako Montgomery „Scotty“ Scott

Bodrý, naplno žijící lodní inženýr, který dokáže cokoliv a kterému pro jeho specifický přízvuk neřekne nikdo jinak než „Scotty”, se objeví na palubě velmi překvapivým způsobem, odrážejícím jeho ducha, nadhled a zručnost nalézt cestu z jakékoli nesnáze. Postupem času se stane jedním z pilířů, na který se posádka může spolehnout. Role veselého Scottyho, kterého původně hrál James Doohan, připadla britskému komikovi Simonu Peggovi. Tvůrci Star Treku na něj mysleli už od počátku, a to především díky jeho nezapomenutelným rolím v úspěšných britských komediích „Soumrak mrtvých“ a „Jednotka příliš rychlého nasazení.“

„Po zhlédnutí filmu „Soumrak mrtvých“ se z nás stali jeho fanoušci, a protože je jedním z nejzábavnějších lidí, co známe, byl ideálním kandidátem pro roli Scottyho,“ říká Bryan Burk. Poté, co Abrams kontaktoval Pegga s nabídkou role, dostal ohromenou reakci. „Simon mi poslal email, ve kterém uvedl, že si není jist, zda takovou roli zvládne. Přišla mu příliš velká,“ vzpomíná Abrams. „Pak napsal další s tím, že chce čas na rozmyšlenou. No a nakonec jsme měli štěstí, že po chvíli řekl ano.”

Důvodem, proč Pegg tolik váhal, byly dětské vzpomínky na sledování původní televizní série. „Je velmi ošemetné hrát postavu, kterou znáte už od dětství,“ podotýká, „a zvlášť potom, co James Doohan Sccottymu propůjčil tak úžasný charakter. Šlo o velmi propracovanou postavu. Na jedné straně měl příjemnou náturu a na druhé byl rváč a pijan, což mu nebránilo, aby se staral o ty nejúžasnější části lodě - strojovnu a transportní místnost. Jeho znalosti jsou legendární, takže nebylo jednoduché tohle všechno předvést.”

Pegga potěšilo, že tvůrci nechtěli přiřknout této roli ironický nádech. „Byl jsem moc rád, že texty scénáře byly velmi propracované a navazovaly na to nejlepší z původní série, aniž bychom museli mrkat s tím, že teď jsem řekl legrační narážku na něco, co všichni známe. U každé postavy se dočkáme připomenutí něčeho, co je učinilo legendárními, ale nikdy to nebude na úkor příběhu samotného,“ podotýká.

Na plátně se se Scottym poprvé setkáme na planetě Delta Vega, kde žije téměř ve vyhnanství. „Možnost vidět Scottyho ve zcela nové situaci bude pro diváky určitě velmi zajímavé, protože zrovna tápe s láhví v ruce a nemá nejmenší tušení, že je předurčen k tomu, aby se stal jedním z největších inovátorů v historii Hvězdné flotily,“ říká Pegg. „Prozkoumat tuhle část jeho života bylo velmi zábavné.”

obrazek
Zoë Saldana jako Uhura

Chytrá a krásná Uhura, odbornice na cizí jazyky s výjimečnou schopností naslouchat a dále interpretovat, slouží na Enterprise jako komunikační důstojník.

Uhura byla průkopnickou postavou původního seriálu “Star Trek.” Nichelle Nichols dostala jako první černoška důležitou roli v TV seriálu, později byla dokonce aktérem prvního polibku mezi příslušníky odlišných ras v historii americké televize. Pro ztvárnění role Uhury si filmaři vyhlédli Zoë Saldanu, populární herečku portorikánského a dominikánského původu, která se proslavila jako drsná pirátka Anamaria ve slavném filmu „Piráti z Karibiku: Prokletí černé perly”. Byla to její silná osobnost, která ji učinila tou pravou pro tuto roli, jak řekl Abrams. „Zoë je krásná, její velké oči vás vždycky spolehlivě dostanou na kolena, ale současně je neochvějná. Zbožňuji ten rozdíl mezi její jemnou ženskostí a sebejistotou. Má přesně to, co je pro Uhuru třeba.”

Během přípravy na roli Saldanu velmi zaujala úloha Uhury v původní sérii. „Nejen že byla Afroameričanka, ale byla také jedinou ženou v místnosti plné mužů, a ještě na vysokém postu,“ všímá si. „Postava samotná a Nichelle byly opravdovými průkopníky pro všechny archetypy žen v Hollywoodu, nejen černošského původu, a já cítila, že se mi dostalo velké pocty.”

Saldana pokračuje: „Měla jsem možnost jít zpátky na začátek a dlouho přemýšlet, z jakého prostředí Uhura pocházela, kým vlastně byla a jak zvládla svou úlohu na Enterprise. Viděla jsem v ní hlavně bojovnici, někoho, kdo je smířený s faktem, že nikdy nebude mít klid, protože musí být lepší než všichni kolem ní.“

John Cho jako Sulu

Komidelníkem U.S.S. Enterprise na její první misi je Sulu, jeden z nejzkušenějších důstojníků na palubě. Renesanční člověk, jehož schopnosti začínají u výjimečných pilotních dovedností nebo šermu a končí u rozsáhlých znalostí v oblasti fyziky, a to vše mu přijde vhod na jeho první misi s nezkušenou posádkou.

Kladná televizní role Sulua byla původně ztvárněna Georgem Takeiem, který se následně stal vzorem pro mnoho amerických herců asijského původu. Abrams našel podobné kvality v Johnovi Cho, herci s korejským původem, kterého proslavily role v diváckých hitech „Prci prci prcičky“ nebo „Harold a Kumar.“ Abrams říká: „John mi připomněl George Takeie, protože v roli projevil také tolik síly a osobitosti. Realistické ztvárnění Sulua bylo pro něho velmi důležité.“ Samotný Cho byl velmi poctěn možností následovat Takeiovy šlépěje. „Pro mě jako Američana s asijskými kořeny byl Sulu ztělesněním průkopníka,“ říká. „Nebylo tu moc rolí pro Asiaty, které by nezahrnovaly válečné umění nebo něco podobného, a přitom jeho postava v tom úžasném seriálu byla ukázkovým případem někoho, kdo je tak všestranný a talentovaný. Je úžasné podílet se na jeho novém dobrodružství.“ Během příprav na roli měl Cho příležitost sejít se s Takeiem. „Řekl jsem Georgeovi, že jsem trošku nervózní z toho, že budu hrát jeho postavu a budu považován za nového Takeie, a on se svým typickým nadhledem odvětil, abych si z toho nedělal hlavu, protože brzy budou spíše jemu říkat starý John Cho. Moc mi pomohl.”

Bruce Greenwood jako kapitán Pike

Dnes už legendární první kapitán U.S.S. Enterprise Christopher Pike se objevil pouze ve třech epizodách původní série, tuto roli hrál nejprve Jeffrey Hunter a poté Sean Kenney. V novém filmu hraje kapitána Bruce Greenwood, kanadský herec, jehož herecký rejstřík zahrnuje například roli prezidenta Johna F. Kennedyho ve filmu „Třináct dní“. „Bruce byl dokonalá volba pro postavu, ke které Kirk vzhlíží jako k vlastnímu otci,“ říká Abrams. „Jde o silnou, sebejistou a vyspělou osobnost, což je patrné především jako důležitý předěl ve chvíli, kdy Pikea opouštíme.“

Greenwooda přitáhnul k filmu především scénář. „Způsob, jakým autoři přiblížili postavy, se mi velmi zamlouval,“ říká. „Je to cesta poznání toho, co způsobilo dramatické vnitřní konflikty Kirka a Spocka.”

Na místě natáčení měl Greenwood možnost vyzkoušet slavné kapitánské křeslo. „Sedět v něm byl neobyčejný zážitek,“ přiznává. „Říkal jsem si, že tohle je opravdu film, jak má být. A současně jsem začal uvažovat, odkud se bere autorita, co znamená na můstku a jestli bude podstata velení v něčem jiná za takových 200 let.”

Ve filmu se ukáže, že Pike bude mít silný vliv na Jamese Kirka, neboť jej bude inspirovat ke vstupu do Hvězdné akademie připomenutím zmařeného potenciálu jeho otce. „Vždycky mě bavily příběhy o vztahu otce a syna, a část toho naleznete v Kirkovi a Pikeovi,“ říká herec. „Každý syn se snaží neopakovat chyby svého otce. Ve chvíli, kdy Pike přijde za Kirkem a řekne „Myslím, že máš na víc…,“ zasáhne Kirka v hloubi duše. Pike vidí v Kirkovi něco pozoruhodného, a proto se nedá odradit, přestože se mu dostane mnoha příležitostí, aby litoval svého počínání!“

obrazek
Anton Yelchin jako Čechov

Pavel Andrejevič Čechov je na palubě U.S.S. Enterprise nejmladším důstojníkem, jedná se o zázračné ruské dítě, které je současně šachovým velmistrem, a přes své mládí se pouští do dobrodužství, které je za hranicí jeho nejdivočejších snů.

Role Čechova, původně hraná Walterem Koenigem uprostřed studené války, naznačovala, že v budoucnu budou všechny národy naší planety žít v jednotě a vzájemně spolupracovat. Čechov také představoval neomalenost a naivitu mladíka, který se během dospívání v kosmu střetne s neobvyklými událostmi. Pro pojetí role v dnešních podmínkách pátrali filmaři po herci, který by působil chytře a oduševněle a také skutečně pocházel z ruského prostředí. Mix těchto požadavků splnil Anton Yelchin, rodák z Leningradu, který se už stačil proslavit svými rolemi ve filmech „Nezapomenutelné dětství,“ „Alpha Dog,“ „Charlie Bartlett“ nebo „Terminator Salvation,“ který přichází do kin. Anton má kvality, které byste čekali u ruského šachového mistra, ale je současně roztomilý. Najednou zjistíte, že si vás podmanil,“ sděluje své pozorování Abrams.

Yelchin byl ve světě Star Treku nováčkem, protože nikdy nesledoval žadný ze seriálů. Po získání role si našel čas na zhlédnutí všech epizod. „Hrozně jsem si to užil,“ vzpomíná. „Na Čechovovi se mi zamlouvalo to, že je nejpodivnějším členem posádky, trochu stereotyp studené války. Jeho mládí jej činí silným a rázným, ale současně je trochu komický, v našem filmu je ještě více odlišný od ostatních, protože je plachý, což byste u génia možná nečekali. Užíval jsem si hledání jemných detailů, které jsem v jeho roli chtěl předvést.”

Pro co nejhlubší ztvárnění role se Yelchin setkal s Walterem Koenigem, který utvářel rysy této postavy před 40 lety. „Walter mi řekl, že musím dát do role kousek sebe, aby byla postava skvělá. Ostatně to J.J. zamýšlel a ovlivňoval tím celé natáčení, od kostýmů po naše herecké výkony. J.J. přebral ty nejsilnější prvky z původního Star Treku a smíchal je s vlastní vizí.”

První Nemesis: Eric Bana jako Romulan Nero

Kapitána Nerona hraje australský herec Eric Bana, kterého pochválila kritika za jeho roli izraelského nájemného vraha ve filmu Stevena Spielberga „Mnichov.“ Od samého začátku Abrams cítil, že Bana dokáže zachytit jemné detaily, které Nerona přivedly na scestí. „Eric podal díky svému širokému záběru takový výkon, že výsledná postava je mnohem hlubší a skutečně nebezpečná,“ říká Abrams.

Ve chvíli, kdy Abrams poprvé kontaktoval Banu, herec zrovna čerpal síly na další projekt. Nabízená role však byla neodolatelná. „Řekl jsem Abramsovi, že scénář vypadá na napínavou jízda od začátku do konce a Nero je tak úchvatný a šílený zlosyn, že prostě chci být u toho.”

Narozdíl od dalších herců nebyl Bana svázán rolí, která by se někdy objevila v legendárním seriálu. Průzkum romulanské kultury s důrazem na rafinovanost, vášeň, čest, technologickou vyspělost a výboje, byl pro něho velmi zábavný, protože mu umožnil hlubší pohled do Neronovy psychologie. „Může být trpělivý jako indický mnich. Přisvojil si myšlenku, že pomsta je pokrm, který nejlépe chutná zastudena.“ Příchod nové postavy je záměrný. „Bylo vzrušujicí zahrát někoho, kdo se tu ještě neobjevil, a tak přinést něco svěžího a odlišného do příběhu, který má dlouhou historii.“

Ohledně svérázného Neronova vzhledu, jehož maska, make-up a kostým zabral pokaždé 4 hodiny přípravy, Bana říká: „Hned jsem si ho zamiloval. Byl bizarní, a přitom svým způsobem krásný. Po týdnu na place mi ta postava přišla zcela normální a naopak běžní lidé na mě působili divně!“ Neronova loď Narada, ladná a temná v podobě ptáka s roztaženými křídly Banu svedla na první pohled. „Ta loď Nerona vystihuje,“ říká Bana. „Vždycky, když jsem se procházel na place, žasnul jsem nad jejími kulisami. Mám rád mechanické záležitosti, pod všemi těmi odhalenými kabely vidíte, jak vypadá její struktura. Říkal jsem si, že jde o úžasný design.”

Ovšem nejvíce zaujali Banu jeho kolegové. Doslova ohromen byl při scéně bitvy, ve které jeho protivníka představuje Chris Pine jako odhodlaný kapitán Kirk. „Mám za sebou už několik bojových scén, ale Chris byl tak neoblomný, rychlý a prudký, že šlo doslova o epický střed,“ poznamenává. „Naše bitvy byly skutečně enormě vzrušující a doufám, že tento pocit bude mít i publikum.”

Jak zmiňuje režisér Abrams, během natáčení se vytvořila úžasná atmosféra. „Nemohl jsem mít k dispozici lepší herce. Převzali známé role, které stvořili jejich předchůdci, a přidali jim něco ze sebe, něco nového a učinili z nich zabavné, komplexní a skutečné postavy.”

obrazek
Akademie Hvězdné flotily pro herce

Jakmile byly všechny role obsazeny, herci - stejně jako jejich postavy na Akademii Hvězdné flotily - museli projít tvrdým tréninkem na chystané akční scény. Ty zahrnovaly vše od barové bitky až po akce čistě z 23. století, jako například seskok padákem z oběžné dráhy. J.J. Abrams se na akci zvláště zaměřil a doufá, že přinese fanouškům nový a svěží pohled na rozverné a epické dobrodružství. „Chtěl jsem, aby ‚Star Trek‘ kypěl energií tak, jako žádný Star Trek předtím,“ vysvětluje Abrams. „Hodlal jsem přidat více akce, dobrodružství a podívané.“

V rámci přípravy herců na řadu vzrušujících sekvencí na mimozemských planetách a nepřátelských lodích musel vedoucí kaskadérů Joey Box zapracovat hlavně na fyzičce všech hereckých představitelů. „Pro mě byla práce příjemnou procházkou, protože herecké obsazení sestává z mladých, sportovně založených lidí, kteří se vše učili velmi rychle. Choreografie jim svižně přecházely do krve a co jim scházelo ve zkušenostech, to dohnali nadšením a láskou ke svým postavám,“ vyjádřil se Box k práci na tréninku herců.

Největší výzvu pro Boxe představoval přerod úsměvných akčních scén ze šedesátých let ve více reálný pohled na život a nebezpečí 23. století a splynutí akce s postavami. „J.J. chce z tohohle filmu udělat velký akční trhák. Současně ale požaduje, aby vše, co postavy na plátně provedou, včetně akčních sekvencí, nějakým způsobem definovalo vzájemné vztahy mezi postavami i postavy samotné,“ vysvětluje. „Takže například Spock bojuje vulkánským stylem, plynulým a velmi přímočarým. Nepoužívá pěsti ani emoce, zatímco Kirk je pouliční rváč v pravém slova smyslu, chytrý výtržník, kterému v bitce není žádný trik dost špinavý.“

„Kvůli fanouškům jsme si také dávali záležet na každém detailu,“ pokračuje Box. „Hodně jsme se snažili, aby Romulané bojovali jako Romulané a Klingoni bojovali jako Klingoni, a aby se všechny jemné nuance věrně držely kánonu.“ Doposud nespatřený Nero si sám vypěstoval velmi osobitý romulanský styl boje - takový, který sedí jeho osobnosti plné vzteku až po okraj.. „Eric Bana je po fyzické stránce velmi výjimečný, díky čemuž jsme se na Neronovi mohli pořádně vyřádit. Eric by mohl dělat atletiku a jeho bojové sekvence jsou jedny z nejlepších, jaké jsem kdy viděl. Nero bojuje prakticky řeckořímským stylem, s celou řadou hodů, chvatů a válení se kolem.“

Boxův tým také intenzivně zapracoval na pneumatických katapultech, jež zvládly herce bezpečně, ale svižně prohnat vzduchem. „Ve filmu bude hodně explozí a poletujících těl,“ vysvětluje Box. „Všechno vycházelo z J.Jovy představy nalézt realistickou cestu jak přenést zážitky a nebezpečí, jimiž posádka prochází, na diváka, při zachování objemu akce a dobrodružství.“

Světla, kamera, vesmír

Jedním z věčně působivých námětů Star Treku je lidská schopnost vložit nápaditost, vášeň a optimismus do řešení zdánlivě neřešitelných problémů. Produkční tým si tyto poučky vzal k srdci. Překvapivě film zobrazující světy stovky světelných let od Země byl téměř bezvýhradně natáčen v jižní Kalifornii, a dokonce více než často mimo uzavřené ateliéry na skutečných lokacích. Tento fakt přinesl celou řadu proměn, kdy například filmaři přestavěli pivovar ve strojovnu a parkoviště před baseballovým stadiónem na opuštěnou ledovou planetu.

Ale přesně takto J.J. Abrams chtěl film natočit: „Ve Star Treku se děje tolik věcí, které si málem ani nedovedeme představit, takže jsem se pořád snažil film točit tak uvěřitelný, jak jen bylo možné. Po emocionální i po hmatatelné stránce,“ vysvětluje Abrams. „Nechtěl jsem mít film plný zelených pozadí a počítačových efektů. Chtěl jsem doopravdy postavit co nejvíce kulis, což představovalo velmi delikátní proces plný nekonečných diskusí ohledně mnoha detailů. Od vzhledu palubní desky automobilu ve 23. století po způsob palby jedné lodi na druhou.“

Stejně jako kapitán hvězdné lodi se i Abrams obklopil lidmi, jež si jeho důvěru zasloužili: filmař Daniel Mindel (z Mission Impossible 3), střihačky Maryann Brandon a Mary Jo Markey (z „Mission: Impossible III“ a „Alias“), a nováček v týmu, návrhář kostýmů Michael Kaplan („Já, legenda,“ „Miami Vice,“ „Pan a paní Smithovi“). S Abramsem také spojil síly Roger Guyett z Industrial Light & Magic, jež s režisérem spolupracoval už na „Mission: Impossible III“ a kromě toho dělal vrchního vedoucího visuálních efektů v několika největších dobrodružných snímcích nedávných let („Piráti z Karibiku“, „Star Wars: Epizoda III“, několik Harry Potter filmů). Guyett u Star Treku převzal roli druhého režiséra.

„JJova filosofie, kterou sdílím i já a jež byla velmi důležitá, zněla jasně - dejme dohromady tým složený z těch nejtvořivějších lidí, které můžeme sehnat, a nechme je dělat svou práci, podporujme je k vlastním nápadům a iniciativě. Na place byl tento duch velmi nakažlivý,“ říká producent Chernov.

Hlavní kameraman Dan Mindel pokračuje: „Na způsobu natáčení Star Treku byl skvělý proces učení se z chyb a úspěchů předchozího týdne. Tím jsme vždy zvyšovali úroveň produkce.“ Po sáhodlouhých debatách bylo nakonec rozhodnuto natočit Star Trek v anamorfním širokoúhlém formátu: „Všichni jsme chtěli, aby film působil stejnou nezměrností jako vesmír sám, a širokoúhlý formát nám poskytnul velký, filmový nádech jež předtím Star Treku chyběl,“ vysvětluje Mindel. „Vždycky jsem tvrdil, že filmy by měly vytvářet naprostou iluzi. Na naší práci je něco magického: ponechat efekty velmi organické a použít analogovou kameru, abychom vytvořili hi-tech film z vesmíru.“

Fanoušky minulých Star Trek filmů čeká opravdu čerstvá zkušenost. „Tenhle Star Trek v sobě prostě má kus Abramse,“ podotýká Mindel. „Způsob, jaký jsme zvolili, staví diváka do pozice kamery a kamera nikdy není v klidu. To navozuje pocit neustálého dobrodružství, čili přesně to, co byste měli cítit na palubě Enterprise stovky světelných let od domova.“

obrazek
Jde se na můstek

Jak zmodernizujete a osvěžíte jedno z nejklasičtějších filmových prostředí všech dob? Proti této výzvě stál designérský tým Star Treku, když přišlo na navržení vzhledu lodi U.S.S. Enterprise a zejména jejího můstku, nervového centra lodi, odkud ji její velicí důstojníci vedou na cestě mezi hvězdami. Přístupný pouze turbovýtahem, můstek obsahuje komunikační stanici, vědeckou stanici, kormidlo a navigační stanici, a všechny tyto součásti jsou postaveny kolem nejznámějšího kusu nábytku v moderních příbězích: kapitánského křesla.

Když došlo na modernizaci Enterprise, Abrams a designéři věděli, na jak tenký led se pouští - na led, který sice povoluje volnou představivost, ale musí odrážet dědictví a návaznost budoucích designů Flotily, jež jsme vídali v seriálech a filmech. „Museli jsme si dávat pozor na shodnost s budoucími vzhledy lodí, a zároveň jsme potřebovali najít vlastní vzhled, který by současným divákům připadal futuristický a cool,“ vysvětluje Abrams. „Komunikátor před čtyřiceti lety vypadal jako něco ze vzdálené budoucnosti, jenže dnes máme v kapsách přístroje, vedle kterých vypadá jako něco z doby kamenné. Takže základní nápad byl vzít vše, co nám bylo ve Star Treku známé, hlavně na můstku, od toho se odrazit a vytvořit krásnější a neuvěřitelnější designy, vlastně představu 23. století z naší současnosti, ne z minulosti.“

Největší tíha tohoto úkolu padla na bedra vrchního designéra Scotta Chamblisse, jež začal sepsáním základních pravidel pro všechny věci k vidění v jednotlivých scénách, včetně každé kliky, tlačítka a ukazatele. „První pravidlo nařizovalo vzdávat poctu nezměrnému optimismu původního seriálu a naději, že technologie bude spásou lidstva. Chtěli jsme se vyhnout temným a morbidním vizím budoucnosti, které se na vás dnes ze science fiction valí ze všech stran, protože Gene Roddenberry prostě uvažoval úplně jinak,“ vypočítavá Chambliss.

„Také jsme chtěli vyvážit optimismus se skutečnou funkčností, protože JJovi velmi záleželo na tom, aby všechno na place vypadalo, že doopravdy funguje,“ pokračuje Chambliss. „ V šedesátých letech, kdy se začal seriál vysílat, vládla silná a uhlazená hypermoderní vize, a do našich návrhů jsme přesně tohle chtěli přenést. Enterprise má v sobě uhlazenou smyslnost, zatímco starší Kelvin je spíše militaristický. Naše Enterprise čerpá z děl velkých designérů, jako je Pierre Cardin nebo Kubrickova 2001, ačkoliv se je nesnažíme pouze kopírovat.“

Po vytvoření úvodních náčrtů vypustil Chambliss do akce menší armádu ilustrátorů, modelářů a návrhářů. „Každý člověk s sebou přinesl své vlastní velké nadání a náhled na toto velké estetické dobrodružství,“ říká Chambliss. Měl také výhodu v tom, že se mohl poprat se známými aspekty můstku s mnohem vyspělejší technologií než jeho předchůdci. „Technologie nám umožnila přidat další vrstvy a hloubku k celkové magii můstku. Byli jsme schopni na můstku udělat věci, jež nikdo předtím nedokázal. Nejde jen o doslovné znovustvoření starého můstku. Je svěží a nový, ale i přesto si okamžitě řeknete ‚Jsem na můstku Enterprise‘“.

Mezitím Chambliss úzce spolupracoval s Rogerem Guyettem, vrchním vedoucím vizuálních efektů: „Scotty a já jsme vedli nekonečné rozhovory o nejvhodnějším přístupu k rozhodnutí, co postavit ve skutečnosti a co v počítači,“ poznamenává Guyett. „Takže třeba můstek Enterprise Scotty stavěl a už přitom věděl, jak bude vypadat záběr na hlavní obrazovce. Se Scottem se výborně pracovalo.“

Guyettovým hlavním úkolem, co se můstku týče, bylo vytvoření hlavní obrazovky: „V původním seriálu to byla prakticky televize, kterou zapínali a vypínali dle potřeby. Tady jsme se od originálu odchýlili a udělali jsme z obrazovky skutečné okno, jako čelní okno auta nebo letadla, takže jste neustále ve spojení s prostředím, ve kterém se pohybujete - ve spojení s velmi specifickým vesmírem.“

Můstek byl postaven na kardanových závěsech, takže se mohl velmi reálně třást a naklánět, kdy bylo potřeba - při útoku nebo při přechodu na warp. Výbuchy na palubě byly točeny naživo, aby se herci a kameramani příliš nenudili. „Chcete vidět skutečný strach ve tvářích posádky, chcete cítit, že Enterprise je skutečně v nebezpečí,“ tvrdí Guyett. „Sekvence jsme natáčeli s vědomím, že později budeme přidávat dost počítačových efektů, a nechali jsme J.J. bez omezení.“

Pro Abramse byly tyto ohledy více než hmatatelné: „Scott a jeho tým postavili můstek naprosto v duchu původního seriálu a filmů, ale zároveň zvedli laťku a udělali jej lepším a zajímavějším. Když jsem poprvé na scénu vešel, neměl jsem pocit, že bych byl prostě na dalším place. Věděl jsem, že jsem na výjimečném místě. Byl to okamžik, kdy mi proletělo hlavou ‚Pro pána, my opravdu tenhle svět převedeme do reality.‘“

obrazek
K jádru temnoty: Narada

Těžko najdeme drsnější kontrast ke kráse a stylovosti Enterprise než kolosální, temnou a výhružnou romulanskou těžební loď Naradu. Návrháři byli bez sebe radostí, že mohou navrhnout loď naprosto od základů, zejména tak neskutečně velkou (několik kilometrů dlouhá a stejně tak široká a vysoká) a neobvyklou, jako je Narada.

„S Naradou jsme mohli opravdu začít od nuly,“ vzpomíná Chambliss. „Šlo o možnost opravdu zdůraznit kulturu Romulanů, kteří sice jsou příbuzní s Vulkánci, ale už před dávnými časy se poddali svým emocím a vypěstovali si naprosto odlišnou společnost. Romulané jsou prchliví a divocí, takže jsem měl pocit, že jejich lodě by měly být více jako živý, dýchající organismus.“

Vytvořením jakoby kostnatého, odhaleného zevnějšku Narady odkazuje Chambliss na španělského architekta Gaudího, který rád odhaloval vnitřní strukturu budov a obracel je tak naruby. „Chtěli jsme všechny kabely a trubky použít jako šlachy, tkáň a nervy lodi. Úplně vás to vtáhne do temného, záhadného světa.“

Jakmile byl ustanoven rozlehlý vzhled lodi, Chambliss také musel vymyslet způsob, jakým loď nepředstavitelných rozměrů skutečně vybudovat v jednom z ateliérů Paramountu. Jeho tým nakonec přišel s poměrně tvůrčím řešením: „V podstatě jsme vytvořili separované moduly Narady, které se daly vzájemně spojovat tak, jak jsme zrovna potřebovali. J.J. se pro tento nápad hned nadchnul, takže jsme byli nakonec schopni v jediném ateliéru mít pět nebo šest různých částí Narady.“

Natáčení na palubě Narady představovalo také jednu z největších výzev pro tým kameramanů Dana Mindela: „Scott vymyslel perfektní způsob výstavby scén z přenosných modulů, což bylo velmi kreativní,“ říká Mindel. „Neměli jsme představu o tom, jak to bude fungovat, dokud jsme celý proces neviděli na vlastní oči, ale bylo to úžasné. Loď se od Enterprise liší jako oheň a voda, působí na vás strašlivě, zlověstně, nadpozemsky a svým osobitým způsobem... hrozně cool.“

V čele všech staveb, jež vybudoval návrhářský tým, samozřejmě stojí Narada, Enterprise a Kelvin, ovšem ve filmu se mihne celá řada menší plavidel, mezi něž patří také slavný raketoplán Flotily a Spockova „medúzovitá“ loď, jež byla navržena podle jistého urychlovače částic a má tvar a pohyb naprosto unikátní mezi všemi hvězdnými loděmi. „Za každou loď odpovídal jiný umělecký vedoucí,“ vysvětluje Chambliss. „Dennis Bradford zodpovídal za Enterprise a Kelvin; Gary Kosko zodpovídal za vulkánské lodě a Curt Beech měl na starosti všechny raketoplány. Na všechny pak dohlížel Keith P. Cunningham, který udržoval řád a hladký chod. Společně s naší neuvěřitelně nadanou scénickou návrhářkou Karen Manthey přispěl celý tým obrovskou měrou ke vzhledu filmu.“

Zaměřeno na Delta Vegu

Jednou z věčných zábav všech startrekových štábů (a v přeneseném smyslu i fanoušků) je objevování nových světů a tvorů, jež dosud žádný pozemšťan nespatřil. Aby udržel vzrušení z průzkumu hvězd v popředí, vyzdvihnul Abrams vytváření realistických prostředí planet na první příčku, od suchého kamenitého Vulkánu po rozlehlé chladné pláně daleké Delta Vegy. Od počátku se nad štábem vznášel otazník v podobě vytvoření Delta Vegy, až do morku zmrzlé planety. Nejdříve chtěl Abrams spolu s Chamblissem natočit exteriéry na Islandu, ale Chambliss se rozhodl přijmout výzvu v podobě vytvoření pusté ledové planety ve slunečném podnebí jižní Kalifornie.

Pro tento účel si zvolil jedno z nejnepravděpodobnějších míst: parkoviště před Dodger Stadium, místo tak velké, že mohli stavitelé bez problémů vybudovat celou planetu, a dost vysoko nad městem, aby okolní horizont nebyl ničím rušen. Prostor parkoviště o rozměru zhruba 15x40 metrů byl zaplněn „sněhem“ (vyrobeným z biologicky odbouratelných papírových produktů) a uměle vyrobenými vrcholky rozeklaných útesů. „Vyrobili jsme obrovské ledovcové kusy, které jsme mohli rozmístit jako šachové figurky dle naší libosti.“ Po této operaci nastoupilo do akce osm velkých větráků, jejichž jediným účelem bylo působit zkázu srovnatelnou s vichřicí. „Díky chytré kameře, trikům a skvělé práci našeho uměleckého oddělení dokázal J.J. scény natočit tak, že vypadaly jako by se odehrávaly na celé řadě lokací na ledové planetě,“ podotknul Burt Dalton, vedoucí pro zvláštní efekty.

A Mindel jej ještě doplnil: „J.J. je skutečně odvážný, a jakmile se rozhodl natáčet venku a vytvářet všechny možné scény, od okamžiku rozhodnutí se tomuto nápadu zcela oddal. Právě díky tomu má ledová planeta takový punc pravosti.“

Právě na Delta Veze se Kirk setká se dvěma mimozemskými stvůrami: s jednou, která je děsivá, a s druhou ještě horší. „Takže jsme měli parkoviště na Dodger Stadium plné sněhu,“ vzpomíná Roger Guyett. „Na place byly dvě imaginární monstra, větráky metaly sníh všude kolem... Naprostý chaos, přesně tak to vypadalo, ale nakonec se ukázalo, jak účinný byl tento způsob natáčení u obou scén.“

Podobné filmy

Bitva o Midway
(Midway) Bitva, která rozhodla o 2. světové válce v Tichomoří. Americký válečný velkofilm ...
dnes 06.10
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Dva výtečníci
(I due superpiedi quasi piatti) Terence Hill a Bud Spencer jako nedobrovolní policisté, kt...
dnes 10.30
NAHRAT
ZDARMA
Barrandov
K-9: Můj přítel se studeným čumákem
(K-9) Detektiv James Belushi má nového partnera - svérázného policejního psa s nejlepším n...
dnes 12.45
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Sobota 19. 10. 2019 Svátek má Michaela
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz