fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    

47% 44 hlasů
4.7 10 44
horor, Česká republika, , 90 min., od 18 let
Kinopremiéra v ČR 9.7.2009 v SK 10.12.2009, DVD od 25.11.2009 Magicbox

Režie:
Herci: , , , , , více...


Ukázka
00:33



Každej se něčeho bojí...
Film vypráví příběh umělce Marka, který se rozhodl opustit kariéru hudebníka a na čas se usadit v opuštěném rodinném domě na samotě a věnovat se malování obrazů. Dům, kde Marek strávil s rodiči a sestrou dětství, má však tajemnou minulost. Marek postupně začíná podléhat energii tohoto podivuhodného místa, které jej odtrhává od reality. Vynořují se matné vzpomínky, nejasné obrazy dávných událostí, které tuto energii pomohly utvořit, dostávají kontury. Citové sblížení s místní dívkou Lucií Marka motivuje k objevování souvislostí již zapomenutých tragédií, které se tu odehrály. Nadchází čas, aby dům prozradil léta utajované pravdy.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Tak já nevím, ale nějak nechápu to nízké hodnocení. Od hororu očekávám, že bude napínavý, že bych se mohla chvílemi i bát, že v něm bude patřičně ponurá atmosféra, že... no vlastně už nic moc víc. Oduševnělé dialogy, nádherné záběry krajiny, či protagonistů vyžaduji v jiných druzích filmů. Herz vytvořil dobrou atmosféru, které mě bavila. A když si dovolím srovnat T.M.u s Kubrickovým Osvícením, Herz je jasný vítěz.
Všechny komentáře k filmu 19+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu T.M.A.

Končí koncert a Marek Francl se loučí se svými spoluhráči a kamarády. Aby si na čas odpočinul od velkoměstského kolotoče plného mejdanů, alkoholu a drog, rozhodl se usadit v opuštěném domě, kde kdysi žil s rodiči a se starší sestrou Terezou. Chce se tam věnovat malování. Dům s podivnou věžičkou je už na první pohled ponurý a místní obyvatelé se k Markovi chovají spíš nepřátelsky. Hospodská a prodavačka v jedné osobě ho hned varuje, že by měl odjet... V domě na Marka téměř okamžitě padá minulost, na niž si vzpomíná jen útržkovitě a jednotlivé události si nedokáže pospojovat, byl tehdy malý chlapec. Když mu bylo sedm, oba rodiče se zabili v autě a jeho duševně nemocná sestra od té doby žije v psychiatrickém ústavu. Markovi se nejasně vybavuje, že byl na Tereze citově velmi závislý a zároveň se jí bál. Děsivou vidinou je chvíle, kdy ho sestra pozorovala klíčovou dírkou v temné místnosti ve sklepě s nápisem "Verboten", kam ho zamkla. Marek, přestože se ihned pustí do práce, má neurčitý pocit, že ho stále někdo pozoruje... V hospodě se seznámí se starým knihovníkem a archivářem Werfelem, který ho zve na návštěvu. A brzy se v domě objeví i Lucie, mladá poštovní úřednice a doručovatelka, která - jak se ukáže - byla už kdysi společnicí jeho her. Marek si na ni ale nepamatuje. Lucie, přes protesty surového otce, který ji bije, začne o Marka pečovat a brzy se stanou milenci. Pak ale přijede na návštěvu přítel Viktor se zpěvačkou Xandrou a mladou Markovou obdivovatelkou Renatou. Večírek se změní v orgie, na řadu přijde kokain i sex. Marek je ale příliš opilý, než aby na Renatiny pokusy o milování reagoval. Když se dívce později ztratí, ta se ho vydá hledat. I do tajemné místnosti s nápisem "Verboten"... Druhý den se Marek probudí a zjistí, že David s Xandrou odjeli v domnění, že Renata u něj zůstala. Ta ale v celém domě není, přestože Marek najde její kabelku i šaty. Tuší něco zlého a její věci později spálí. Po nějaké době přijedou policisté, kteří po ztracené ženě pátrají, v domě ale nic nenajdou... Marek, kterého dům děsí stále víc, maluje stále ponuřejší obrazy a získává pocit, že je kolem něho stále tma. Navštíví starého Werfela a chce vědět, jaké hrůzné tajemství jeho dům skrývá. Werfel naznačí, že na místě domu bylo kdysi starověké sídliště, kde se odehrávaly rituály s lidskými oběťmi. I za války tu došlo k hrůzné události.


O filmu

obrazek
Marek, charismatický muž kolem čtyřicítky, touží najít vnitřní klid a vyrovnanost. Proto se rozhodne opustit velkoměsto i kariéru hudebníka a usadí se v opuštěném starém domě, ve kterém prožil dětství. Navazuje vztah s místní dívkou Lucií a věnuje se malířství. Pod idylickým povrchem zní ale temné memento tohoto nevlídného místa. Marek zjišťuje, že s jeho domem jsou spojeny kruté události, které se odehrály za nacistické okupace i v jeho dětství. Nedbá varování místních bizarních obyvatel a odmítá si připustit, že jej síla domu vtahuje jako zničující vír. Postupně kolem sebe i v sobě objevuje zapomenutá a skrytá místa, o jejichž existenci neměl ponětí. Začínají se probouzet vzpomínky z dětství, ve kterých významnou roli hraje Markova starší sestra Tereza. Ta se dlouhodobě léčí v psychiatrické léčebně. Okolnosti tragické nehody, která sourozence připravila o rodiče, dostávají osudový význam. Marek začíná tušit, že existuje spojení mezi děsivými událostmi před léty a přítomností. Nezodpovězené otázky se hromadí: co se kdysi odehrálo v zamčené sklepní místnosti s nápisem VERBOTEN? Může negativní energie domu ovlivňovat osudy jeho obyvatel? Kým doopravdy je Lucie, ta milující mladá žena, vždy připravena Markovi pomoct? Děje se vše v reálném světě, nebo jen v Markově zmučené mysli? Světla v domě ubývá, zato přibývá napětí a stínů. Vydá toto bohem i lidmi zapomenuté místo svá tajemství, nebo si jen vyžádá další oběť? Svět Marka zvolna pohlcuje hladová a všudypřítomná tma.

obrazek
Slovo režiséra k projektu

„Žánr tohoto filmu je “psychologický horor”. To znamená že pocit strachu, který by měl každý horor vyvolat nebude vytvářen umělými šokujícími situacemi a momenty, ale bude vycházet z povahy hlavního hrdiny příběhu a z prostředí, ve kterém se film odehrává. Místo, které sloužilo za 2. světové války k eutanazii mentálně poškozených dětí, si uchovalo děsivou energii těchto událostí a mladý malíř, který tam prožil své dětství se dál a dál dostává do bludiště vzpomínek a situací, které se stále více splétají a působí zhoubně na jeho psychiku.“

Scénář k filmu T.M.A. napsal Martin Němec. Režisér Juraj Herz vysvětluje, že na scénáři jej kromě příběhu zaujala především možnost vrátit se ke svému oblíbenému filmovému žánru. „Po Spalovači mrtvol jsem měl připravené čtyři další filmy tohoto žánru a ani jeden mi nedovolili točit. Protože jsem se snažil netočit politické filmy, tak jsem se vrhnul na pohádky, ale vzniklo Deváté srdce a Panna a netvor a děti s brekem utíkaly z kina, protože jsem nezapřel svůj vztah k filmům hrůzným. Léta jsem čekal na příležitost se vrátit k tomuto druhu filmů. Po dlouhé době mi producenti nabídli tento scénář, který jsme s Martinem Němcem upravili a já jsem byl šťastný, že se mohu vrátit k žánru, který je mi vlastní,“ říká režisér Juraj Herz.„Nemám rád horory, kde jen stříká krev, kde je to horor pro horor. Vždy to pro mě musí mít nějaký druhý smysl a nějaké pozadí,“ dodává režisér.

„Od nejútlejšího dětství jsem byl milovníkem děsivých příběhů a zatímco spolužáci ze základní školy čutali fotbal, tak já se bál při povídkách Edgara Alana Poea. A když můj otec přijel z cesty do Kanady a USA, nepřivezl mi modýlek chevroletu ani Pepka námořníka, ale naturalistickou figurku hraběte Draculy i se dvěma netopýry. Znal prostě mé záliby,“ říká autor scénáře Martin Neměc. „První podoba příběhu T.M.A. vznikla asi před desítkou roků. Jednoznačným impulzem k napsání scénáře byla touha dělat hudbu k opravdovému horroru. Nikdo mi takovou nabídku nedal a já si tedy musel ten film vymyslet sám.“

Literární scénář byl před lety oceněn Nadací Miloše Havla, zájem o realizaci měl například režisér Vladimír Michálek. Natáčení bylo ale těsně před realizací zrušeno z finančních důvodů. „Netušil jsem, že můj příběh čeká na mistra žánru - Juraje Herze…,“ říká Martin Němec a charakterizuje proměny textu v čase, než se jeho realizace ujali současní producenti Dana a Roman Synkovi ze studia Gatteo. „Děj se proměnil několikrát, ale atmosféra a základní schéma zůstalo neměnné. Je to klasický archetyp strašidelného příběhu.“

„Především musím říct, že spolupráce s Jurajem Herzem je pro mě bezpochyby velkou ctí,“ přiznává Martin Němec. „Vždyť Spalovače mrtvol považuji za vrcholný počin české kinematografie a nikdy mě ani ve snu nenapadlo, že by si Juraj Herz vybral jako látku pro film právě můj scénář. Během společné práce na poslední verzi, jsem si několikrát říkal, že určité odchýlení od původního děje už nepřežiju, ale nakonec jsem dal Jurajovi za pravdu. Jeho vize je podložená neuvěřitelnou spoustou zkušeností.“

Film využívá také skutečných událostí, kdy byly koncem 30. a počátkem 40. let z rozkazu německých pohlavárů likvidovány nemocné německé děti, především s Downovým syndromem. Ve filmu si proto zahrálo i téměř pětadvacet takto postižených. „Byla to pro mě obrovská zkušenost s nimi pracovat,“ říká režisér. „Jsou to strašně milé a citlivé děti.“

obrazek
Do hlavních rolí T.M.Y. obsadil režisér Ivana Fraňka, Lenku Krobotovou, Malgorzatu Kozuchowskou, Michala Dlouhého, Andyho Hryce, Zuzanu Kronerovou a další.

Ivan Franěk pochází z Čech, ale dlouhá léta žije a pracuje v Paříži a působí jako herec především v italských a francouzských filmech. Do domácí kinematografie se vrátil v roce 2007 rolí ve snímku Alice Nellis Tajnosti, který byl oceněn Českým lvem pro nejlepší film roku. Kromě filmu T.M.A. se objeví i ve filmu Dana Svátka Hodinu nevíš.

„S Ivanem Fraňkem mě seznámili producenti filmu na festivalu v Karlových Varech. Zjistili jsme, že se si rozumíme a máme toho tolik společného - dokonce moje telefonní číslo a jeho datum narození…“ vzpomíná režisér Juraj Herz. „Padli jsme si strašně do oka a stali se z nás přátelé, takže nebylo pochyb - ani u Ivana ani u mě. Máme i jedno další velmi zvláštní spojení - nebýt skoro stejných náhod ani jeden z nás by nežil. Díky těmto dvěma náhodám, které se týkaly, jak mě tak Ivana, oba existujeme a mohli jsme spolu dělat.“

Na natáčení jsme se s Jurajem připravovali dva roky a celé dva roky jsem nosil tu postavu v hlavě,“ říká Ivan Franěk. „ Marek se trápí tím, že někomu ublížil a přitom postupně zjišťuje, že vše je poněkud jinak,“ dodává herec.

„Vyhovuje mi styl filmu Juraje Herze, na rozdíl od moderních pokleslých hororů, kde v každém záběru stříká krev a děje se něco nechutného a brutálního. Napětí lze přece vyvolat i jinými prostředky,“ říká Ivan Franěk k žánru filmu T.M.A.

Lenka Krobotová, absolventka pražské DAMU, patří k oporám souboru pražského Dejvického divadla, v posledních letech pravidelně účinkuje v televizi (seriály Dobrá čtvrť, Poslední sezona), objevila se v českých filmech Restart, Doblba! nebo Karamazovi. S Jurajem Herzem spolupracovala v roce 1991 jako čtrnáctiletá na seriálu Wolfgang A. Mozart, kde hrála Mozartovu sestru. „Bylo mi čtrnáct takže jsem žila hlavně kostýmem, maskérnou a bydlením ve Vídni v Hiltonu,“ směje se Lenka Krobotová při vzpomínce na první setkání s režisérem. „Kdo je Juraj Herz, jsem v tu chvíli až tak nevnímala, ale samozřejmě jsem měla ambice splnit dobře všechno, co se po mně chtělo...byla jsem přece poprvé hééérečka...“

„Musím přiznat, že mi to připomněla až Lenka, že vlastně už u mě hrála. Tehdy to byla ale holčička a dnes je to velká, krásná žena a skvělá herečka,“ doplňuje režisér Herz.

A jaké bylo pro Lenku Krobotovou pracovní setkání s Jurajem Herzem teď, po mnoha letech? „Z mé strany plné respektu, obdivu k jeho pracovnímu nasazení a řemeslné schopnosti. Setkání s osobností, která ví, co chce a umí to předat. S člověkem, který nežije jen minulostí, ale zajímá se i o přítomnost... Děkuju za to,“ říká Lenka Krobotová.

Horor je typ žánru, který není v českém filmu příliš častý, s jakými pocity tedy nabídku na roli v tomto žánru přijímala?„Byla jsem nadšená. Za prvé jsem nabídku tak pěkné role měsíc a půl po porodu opravdu nečekala a za druhé je pravda, že podobný typ žánru se tu dlouho nedělal, s psychologickým podhoubím a navíc v rukou Juraje Herze...“ dodává Lenka Krobotová.

obrazek
Natáčení T.M.Y. bylo její první filmovou prací po narození syna. „Vzhledem k tomu, že jsem byla předem domluvená na kompletním zázemí pro sebe i pro syna během natáčení, nebylo v tomto směru co řešit a mohla jsem se soustředit na práci. Přesto byly samozřejmě lehce absurdní momenty, kdy jsem šla všelijak "hororově" zřízená kojit...snažila jsem se ale vždy zachovat si od těžkých scén rozumný odstup,“ vysvětluje herečka.

Natáčení filmu probíhalo od konce října do začátku prosince 2008 převážně v západních Čechách. Největší část natáčení se uskutečnila v obci Valeč nedaleko Lubence. V druhé polovině listopadu si příroda uchystala na filmaře první úskok. Děj filmu je časově zasazen do sychravých podzimních dnů, ovšem ve Valči již 20. listopadu napadlo kolem 30 centimetrů sněhu. Ke slovu proto přišly ohřívače a košťata a sníh z placu musel prostě pryč.

Jako každý správný horor potřebovala T.M.A. různé speciální rekvizity. Protéza dolní končetiny pro jednoho z hrdinů filmu se nakonec dovezla až z Polska a umělé oko bylo speciálně vyrobeno v Hollywoodu - nikde v Evropě se totiž tento typ speciální čočky, která působí velmi realisticky - nevyrábí. Díky této speciální rekvizitě odpadly i některé náročné postprodukční triky.


logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Neděle 22. 10. 2017 Svátek má Sabina
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz