fb  Sdílet
   Informace    Recenze    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Podobné filmy    

80% 1656 hlasů
8 10 1656
film / drama, USA, , 144 min., od 11 let
Cinderella Man
Kinopremiéra v ČR 29.9.2005, DVD od 25.1.2006 Warner

Režie:
Herci: , , , , , více...


Ukázka
02:15



Bývalý šampion se vrací do ringu, aby riskoval v zápase na život a na smrt.
Uprostřed Velké hospodářské krize, která ve 30. letech 20. století téměř srazila Ameriku na kolena, se zničehonic objevil hrdina, jemuž se díky pevnému odhodlání a železné vůli podařilo nejen vybojovat druhou šanci pro svou rodinu a sebe samotného, ale také stát se idolem celého národa.
Tím hrdinou z lidu byl James J. Braddock, muž, který se i přes nepřízeň osudu měl brzy stát jednou z nejinspirativnějších legend v dějinách sportu. Na začátku 30. let byl tento bývalý boxer na dně - stejně jako zbytek americké populace, zasažené obrovskou ekonomickou katastrofou. Jeho kariéra se zdála být u konce, neměl z čeho zaplatit účty a jediná věc, na které mu v životě záleželo - jeho rodina - se ocitla v nebezpečí. Hluboko uvnitř však stále dřímalo jeho odhodlání. Láska, čest a silná vůle mu pomohly proměnit v realitu zdánlivě neuskutečnitelný sen.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Russell Crowe i Renée Zellweger jsou výbornou volbou pro spolupráci, a taky tu jednou nevidíme Renée jen v kalhotkách a Darcym či Cleeverem. Pád Wall street se stal celosvětovou katastrofou, nejen americkou. Zahráli to oba výborně, hlavně Russell ukázal, že vůle je prostě všemocná.
Všechny komentáře k filmu 16+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

Recenze

Letošním aspirantem na Oscara je snímek Těžká váha (přeloženo z poetického názvu The Cinderella Man - Popelka). Tu přezdívku nedali diváci Russeluu Croweovi, že by se mu vysypali Oskárci z vitrínky. Tu si zasloužil muž, který skutečně žil na přelomu 30. let 20. století od vyznávačů boxerských ringů.    Už úvod snímku, i to co obklopuje hlavního představitele, prostředí, rodina, milující děti a manželka, kupodivu nepůsobí kýčovitě, ale je to jeden z mnoha důvodů, proč se o nejprestižnější cenu filmové akademie bude ucházet.    Režisér Ron Howard a a Russel Crowe to opět dali dohromady a opět nevyšli naprázdno. Převadějí na filmové plátno příběh o boxerovi střední váhy, v historii známého též pod přezdívkou mimo Popelky , též v dřívějších dobách buldok z Bergenu . Míval veliké úspěch, než ho pohltila, jako většinu jeho tehdejších amerických spoluobčanů, noční můra, nazvaná velká hospodářská krize a jeho kariéra šla stejně rychle dolů jako křivka všech indexů po kra... Celá recenze
Archinek, 9 z 10

Popis filmu Těžká váha

Stačí připomenout snímky jako Šampion (1949) s Kirkem Douglasem, Někdo tam nahoře mě má rád (1956) s Paulem Newmanem, Nadmuté město (1972) se Stacym Keachem, Rocky (1976) se Sylvesterem Stallonem či Zuřící býk (1980) s Robertem De Nirem. Box v americké kultuře symbolizuje rychlou cestu vzhůru (případně i dolů, ale ta se tak často neukazuje), při níž se prosadí jen ti nejvytrvalejší a mnohdy také nejbezohlednější, neboť kdo se příliš ohlíží na druhé, málokdy to někam dotáhne. Drama Rona Howarda Těžká váha (2005) vzniklo podle osudů legendárního Jamese J. Braddocka (1905-1974), dlouho zapomenutého národního hrdiny, který se do Boxerské síně slávy dostal až v roce 2001. Braddock, přezdívaný Cinderella Man (tedy Popelák) se v polovině třicátých let stal idolem milionů prostých Američanů, kdy se z příležitostného přístavního dělníka dokázal v době Velké hospodářské krize proboxovat až k titulu mistra světa v těžké váze. Nepřízeň osudu ani četná obnovená zranění mu nezabránily v tom, aby neústupně šel za svým cílem. Přesvědčivý výkon v titulní úloze podává populární Russell Crowe, jemuž dobře sekundují především Renée Zellwegerová (oddaná manželka Mae) a Paul Giamatti (manažer Joe Gould).


O filmu

obrazek
Ve 30. letech 20. století se stal Jim Braddock z neznámého chudého člověka slavným sportovcem, jehož jméno znalo každé malé dítě, ale postupem času se jeho příběh výjimečné odvahy a oddanosti začal z obecného povědomí pomalu vytrácet. Mezi lidmi ze světa sportu a sportovní žurnalistiky, kteří v archivních výtiscích novin narazili na zprávy o jeho hvězdném vzestupu, si však dodnes nachází stále nové a nové obdivovatele.

Braddockův příběh oslovil také scénáristu a dlouholetého fanouška boxu Cliffa Hollingswortha, který měl pocit, že si tato legenda o slavném sportovním triumfu zaslouží velkolepou filmovou adaptaci. „Celý projekt začal v roce 1994, kdy jsem se zamyslel nad Jimem Braddockem a jeho neuvěřitelným příběhem o chudákovi, který se stal boháčem, a řekl jsem si, že by na jeho základě mohl vzniknout skvělý film,“ vzpomíná Hollingsworth. „Jeho příběh jsem už dobře znal. Jako dlouholetý fanoušek boxu jsem se zajímal o všechny bývalé šampióny těžké váhy a Jim Braddock byl vždycky mým favoritem.“

Díky několika šťastným náhodám se Hollingsworthovi podařilo kontaktovat jednoho z Braddockových synovců, který jej poté seznámil s jeho dvěma syny - Jayem a Howardem. Oba souhlasili se spoluprácí na scénáři a během následných setkání Hollingsworthovi o svém otci vyprávěli.
obrazek
„Příběh Jima Braddocka je výjimečný hned z několika různých důvodů,“ říká Hollingsworth. „V roce 1935 se stal národním hrdinou a motivoval spoustu lidí, ale i přesto později upadl v zapomnění. Jay mi vyprávěl, jak občas říká lidem, že byl jeho otec mistrem světa v těžké váze, a dotyčná osoba v drtivé většině případů vůbec neví, o koho jde, což pro něj bývá velmi frustrující. Doufám, že se tento zapomenutý hrdina znovu dostane do obecného povědomí.“

Dalším dlouholetým fanouškem boxu, který byl po vyslechnutí příběhu o proměně Braddocka ve světového šampióna odhodlán pustit se do filmové adaptace, byl herec Russell Crowe. „Těžkou váhu považuji za příběh o jedné rodině a jejím přežívání během Velké hospodářské krize,“ říká Crowe. „Po ukončení své sportovní kariéry se Braddock věnoval svým nejbližším, vydělával na živobytí, měl láskyplný vztah se svou ženou, vychoval dvě děti a dočkal se vnoučat. V roce 1974 pak zemřel v domě, který si koupil za peníze z onoho slavného souboje v roce 1935. Vzal jsem si jeho odkaz k srdci. Chtěl jsem, aby lidé dostali možnost se s tímto opravdovým americkým příběhem seznámit.“
obrazek
O roli neústupné, ale oddané Braddockovy manželky Mae se Renée Zellweger zajímala už dlouho předtím, než se s projektem začala pojit jména konkrétních tvůrců a herců. „Na Mae je krásné to, že se díky své síle a vůli stane smyslem Jimova konání. Ona a děti jsou jeho motivací - jsou tím, co ho žene kupředu, ať se děje cokoliv,“ říká herečka. „Mae je nejen Jimovou oporou, ale také ženou, která ví, že její názory a činy mají váhu - nikdy se nebojí Jimovi říct, co má na srdci, a to i v případech, kdy jsou to věci, které nechce slyšet. Z mnoha různých pohledů byla hlavou Braddockovy rodiny ona, což bylo na tehdejší dobu velmi neobvyklé a pokrokové.“

Role Braddockova dlouholetého přítele a manažera Joea Goulda, který v Braddocka věřil i ve chvílích, kdy všichni ostatní považovali jeho kariéru za dávno skončenou, se zhostil Paul Giamatti. Drobný, upovídaný Žid Gould a urostlý, tichý Ir Braddock tvořili poněkud zvláštní pár, ale jejich vzájemný respekt se stal téměř legendárním.

„Když jsem se na tuto roli připravoval, mluvil jsem se spoustou historiků, kteří mi řekli, že Joe Gould nebyl v boxerských kruzích příliš oblíbený. Byl to známý neomalenec a protiva - a přesto z nějakého zvláštního důvodu s Braddockem zcela bez problémů vycházel,“ říká Giamatti. „Jim byl pravděpodobně jediným člověkem, k němuž se Joe nechoval ošklivě. Vypadalo to skoro tak, jako kdyby mezi sebou cítili nějaké bratrské pouto - i přesto, že byli zcela odlišní. Zřejmě je spojovalo společné pochopení. Oba věděli, co to znamená těžce bojovat, aby si člověk udržel alespoň to, co má.“
obrazek
Aby mohl Crowe postavu statného boxera ztvárnit, musel nejen prostudovat archivní fotografie a záběry a naučit se napodobovat jeho pohyby a mimiku, ale také podstoupit náročný fyzický trénink. Ten mu zajistil trenér Angelo Dundee, jehož svěřencem byl po dlouhých 21 let zřejmě nejslavnější boxer všech dob - Muhammad Ali.

Crowe se hodlal své role zhostit s maximální autenticitou, proto se vzdal možnosti trénovat moderními způsoby a připravoval se na svou boxerskou úlohu stejnými metodami, jaké tehdy používal Jim Braddock. Během svého bádání v historii zjistil, že boxeři v 30. letech jen zřídka trénovali s činkami, díky čemuž byli méně fyzicky zdatní než současní boxeři, proto se během všech příprav snažně vyhýbal běžnému posilování. Místo toho byl důraz kladen na výdrž a Crowe strávil spoustu dní a nocí nekonečným tréninkem se sparingpartnerem. Z původních 103 kilogramů, které měl při natáčení filmu Master & Commander: Odvrácená strana světa, klesla jeho váha na pouhých 80.

Vyprávění příběhu o muži, který žil v době, o níž si spousta Američanů myslí, že ji zná, bylo pro Howarda a jeho tým poměrně náročné. „Ron chtěl, aby film působil syrově a realisticky. Proto jsme se snažili, aby se diváci při filmu cítili, jako kdyby stáli v ringu s boxery,“ říká kameraman Salvatore Totino. <>Obrázek nenalezen<> Aby dokázali zachytit intimní povahu tohoto sportu, museli filmaři použít spoustu kamer a různých úhlů. Snaha o maximální přiblížení však nebyla zadarmo: znamenalo to, že herci museli při ztvárnění fyzického kontaktu zajít až na samou hranici, kde se mění předstírání ve skutečný úder … a často i za ni. „Když chcete před několika kamerami věrohodně zahrát silný úder, máte jedinou možnost - zastavit pěst těsně u těla vašeho protivníka. Což znamená, že v některých případech jej doopravdy udeříte,“ přiznává choreograf Nick Powell. „Ron takovým úderům říkal ‚šťastné náhody‘, protože jsme díky nim dosáhli maximálního realismu. Vizuálně to bylo velmi zajímavé - ačkoliv asi ne pro toho člověka, který při tom dostal do zubů.“

A tím byl většinou sám Crowe. Při natáčení utrpěl několik otřesů mozku a značné újmy doznal také jeho zubní obraz. Během natáčení utkání, v němž boxuje Braddock s Laskym (v podání Marka Simmonse), dostal Crowe takovou ránu, že Giamatti svou reakci - naprosto zděšený pohled - vůbec nemusel hrát: „Každý slyšel tu ránu, když rukavice napálila do Russellovy hlavy, a upřímně řečeno mi zcela uniká, jak v tom souboji vůbec mohl pokračovat. Považoval jsem za víceméně jasné, že půjde k zemi.“ (oba záběry byly ve filmu použity).
obrazek
Nebezpečí se týkalo také všech lidí, kteří zajišťovali ovládání kamer - zejména pak těch, kteří pracovali s ručními kamerami v bezprostřední blízkosti herců. Snímání z několika úhlů s sebou přinášelo také různé zajímavé situace - občas přicházely dny, kdy Howard odevzdal svým ohromeným střihačům Danu Hanleymu a Mikemu Hillovi přes 9 000 metrů filmu. „Ze začátku je to trochu děsilo,“ přiznává režisér. „Nosili jsme jim mnohem více materiálu, než považovali za reálné během jednoho dne natočit, a tím jsme jim také poskytovali mnohem více možností, jak s těmi scénami naložit. Brzy si na to ale vymysleli systém - pokaždé vyhodnotili průběh souboje, vybrali nejlepší momenty a pak začali budovat celou sekvenci okolo nich.“ Film se odehrává ve světě, který zcela ovládá ekonomický i společenský chaos, pramenící z tehdejší Velké hospodářské krize. Howardovým úmyslem bylo přenést diváka do velmi drsné reality tohoto nepříznivého období.
„Jedním z největších překvapení, jaká jsem v souvislosti s tímto filmem zažil, bylo zjištění, jak málo lidí má představu o beznaději běžných lidí v období Velké hospodářské krize a o tom, v jak katastrofálním stavu byl celý národ před pouhými 70 lety. Je to období, o kterém se mluví méně, než by si zasloužilo. Zapomínáme, jak moc bychom měli být vděční našim předkům a jak dlouhou cestu jsme od té doby urazili,“ říká režisér.
obrazek
Howard chtěl filmu dodat atmosféru, která by korespondovala s tehdejšími pocity nejistoty, zoufalství a útrap. Proto při vytváření vizuální stránky filmu úzce spolupracoval s kameramanem Salvatorem Totinem a hlavním výtvarníkem Wynnem Thomasem. „Ron chtěl zachytit drsnou povahu tehdejší doby, proto jsme se rozhodli, že dáme filmu určitý pouliční vzhled,“ říká Totino. „Zkusili jsme něco trochu syrovějšího, než co jsou diváci zvyklí vídat ve filmech, znázorňujících 30. léta v Americe. Zobrazit období Velké hospodářské krize určitým zidealizovaným, poetickým způsobem je docela jednoduché. My jsme se však vydali opačným směrem a pracovali jsme s osvětlením a ručními kamerami tak, abychom znázornili tehdejší realitu bez jakéhokoliv přikrášlování.“

„Mým úkolem bylo dát celému příběhu určitý vizuální koncept,“ vysvětluje Thomas. „Začínáme v roce 1928, kdy je vše ještě v pořádku. Všechno je světlé a barevné, auta jsou nablýskaná a na ulicích je vidět spousta zlatavých a květinových barev. Pak ale nastane období krize a vizuální pojetí se změní - spektrum barev se hodně zúží a film začne působit téměř monochromatickým dojmem. V těchto chvílích docela připomíná ty charakteristické depresivní fotografie z 30. let. Ke konci filmu se však barevné schéma změní ještě jednou - ve chvíli, kdy Braddock začíná znovu získávat pocit, že není vše ztraceno, a že jej možná přece jen čeká slibná budoucnost.“

O tvůrcích

Russell Crowe
Crowe pochází z Austrálie, kde slavil četné úspěchy jako televizní herec. V letech 1991 - 1993 byl Australským filmovým institutem oceněn za filmy The Crossing (nejlepší herec), Důkaz (nejlepší herec ve vedlejší roli) a Romper Stomper (nejlepší herec), za nějž získal také cenu Australských filmových kritiků. Na Filmovém festivalu v Seattlu byl v roce 1993 jmenován nejlepším hercem za role ve filmech Romper Stomper a Mezi kladivem a kovadlinou.

Renee Zellwegerová
Získala Oscara v kategorii nejlepší herečka ve vedlejší roli za film Anthonyho Minghelly Návrat do Cold Mountain. V roce 2003 získala cenu SAG a Zlatý glóbus za roli Roxy Hart ve veleúspěšném muzikálu Chicago, který jí přinesl také nominaci na Oscara.
První lekce herectví si Zellweger zapsala paradoxně pouze proto, aby postoupila do dalšího ročníku studia literatury na univerzitě v Texasu, avšak její herecká kariéra nabrala strmý vzestup. Poté, co se objevila v televizním filmu Chuť zabíjet a klasickém seriálu V zajetí rocku, přišel její celovečerní debut v podobě komediálního dramatu Omámení a zmatení Richarda Linklatera.

Paul Giamatti
Má za sebou spoustu různorodých rolí a řadí se k nejvšestrannějším hercům své generace. Giamatti se poprvé proslavil rolí v komedii Betty Thomas Soukromé neřesti.

Craig Bierko
Prožil velmi úspěšný broadwayský debut s divadelní hrou The Music Man. Za svůj výkon byl nominován na ceny Tony Award, Drama Desk Award, Outer Critics Circle Award, The Drama League Award a The Theater World Award. Na pódiu se objevil poprvé ve svých deseti letech ve hře Gypsy. Za sebou má také bohatou filmovou kariéru, během níž ztvárnil spoustu různorodých rolí - od padoucha ve filmu Rennyho Harlina Dlouhý polibek na dobrou noc po komediální part ve snímku Larryho Davida Hrozny hněvu.

O tvůrcích

Ron Howard
Je jedním z nejznámějších režisérů současné doby a do jeho sbírky filmových trofejí patří celá prestižních cen. Nedávno získal Oscara za režii dramatu Čistá duše, které porota odměnila také v kategoriích nejlepší film, nejlepší scénář a nejlepší herečka ve vedlejší roli. Film obdržel také čtyři Zlaté glóby a sám Howard získal také cenu pro nejlepšího režiséra roku od asociace Directors‘ Guild of America (DAG). Za práci na filmu byl spolu s producentem Brianem Grazerem oceněn také první výroční cenou Awareness Award od nadace National Mental Health Awareness Campaign.
První výrazný úspěch Howard oslavil v roce 1995 s filmem Apollo 13, za který obrdžel svou první cenu pro režiséra roku od DAG. Film na motivy skutečného příběhu byl nominován na devět Oscarů, z nichž vyhrál dva (za nejlepší střih a zvuk). Od organizace Screen Actor’s Guild pak získal ceny pro nejlepší obsazení a nejlepšího herce ve vedlejší roli. Oscarového klání se zúčastnilo také mnoho dalších Howardových filmů včetně akčního dramatu Oheň a komedií Rodičovství a Zámotek, z nichž druhá jmenovaná přinesla svým tvůrcům dvě zlaté sošky. Howard zastal také pozici vedoucího výroby u mnoha filmů a televizních pořadů, z nichž patří k nejúspěšnějších miniseriál z produkce HBO Ze Země na Měsíc.
Do Howardovy filmografie patří některé z nejpopulárnějších snímků z posledního čtvrtstoletí. V roce 1991 natočil úspěšné drama Oheň s Robertem DeNiro, Kurtem Russellem a Williamem Baldwinem. Na tento úspěch navázal historickým dramatem Navždy a daleko s Tomem Cruise a Nicole Kidman.
U filmu začínal Howard jako herec. Poprvé se objevil ve filmech The Journey a Obchodník s hudbou, poté obsadil roli Opieho v televizním seriálu The Andy Griffith Show. Během 70. let si hrál v populárním seriálu Happy Days a dočkal se příznivých ohlasů na své herecké výkony ve filmech Americké graffiti a Střelec. Jako režisér debutoval v roce 1977 filmem Grand Theft Auto.
Spolu se svým dlouholetým produkčním partnerem Brianem Grazerem založil v roce 1986 společnost Imagine Entertainment.

Clif Hollingsworth
Studoval žurnalistiku na University of South Carolina a na stejné škole získal magisterský titul v oboru učitelství. Poté se přestěhoval do Los Angeles, aby si mohl splnit svůj sen - stát se scénáristou. Z rodinných důvodů však mohl v LA pobývat pouze šest měsíců z každého roku, proto se mohl svému záměru věnovat jen částečně. Po několika projektech, které unikly realizaci jen o vlásek, se mu podařilo prodat studiu Universal svůj scénář k filmu Těžká váha.

Thomas Newman
Složil hudbu k již více než padesáti celovečerním filmům. Byl celkem sedmkrát nominován na Oscara, a to za filmy Malé ženy, Vykoupení z věznice Shawnshank, Hrdinové mého dětství, Americká krása, Road to Perdition, Hledá se Nemo a Řada nešťastných příhod. Kromě toho získal cenu Emmy, tři Grammy a cenu BAFTA. Newman se narodil v roce 1955 legendárnímu Alfredu Newmanovi, který byl v průběhu své kariéry nominován na neuvěřitelných 45 Oscarů. Studoval hudbu na univerzitách USC a Yale a svou kariéru začal jako divadelní skladatel. V 70. letech prošel několika hudebními skupinami, ve kterých hrál na klávesy, a poté se vrátil do Hollywoodu se záměrem uplatnit se u filmu. V roce 1983 jej oslovil John Williams s nabídkou, zda by nechtěl provést instrumentaci jeho skladby Darth Vader’s Death k filmu Návrat Jediho, a krátce poté dostal možnost podílet se na hudbě k filmu Lehkomyslní, kterým posléze odstartoval svou veleúspěšnou kariéru filmového skladatele.

Podobné filmy

Život je boj
(Fighting) Sean nemá peníze, byt ani holku. Jedinou jeho předností jsou pěsti, se kterými ...
dnes 20.00
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Tři muži na zabití
(3 hommes a abattre) Obyčejná noc, kdy pomohl neznámému zraněnému muži, v sobě skrývala zn...
dnes 20.00
NAHRAT
ZDARMA
ČT2
Zločin v Polné (2/2)
Závěrečná část televizního filmu o soudním procesu, jenž vstoupil do československých ději...
dnes 20.05
NAHRAT
ZDARMA
ČT1
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Neděle 20. 10. 2019 Svátek má Vendelín
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz