fb  Sdílet
   Informace    Recenze    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Podobné filmy    

72% 2915 hlasů
7.2 10 2915
film / akční, dobrodružný, fantasy, USA, , 112 min., od 12 let
Thor: The Dark World
Kinopremiéra v ČR a SK 7.11.2013, DVD a Blu-Ray od 5.3.2014 Magicbox

Režie:
Herci: , , , , , více...


Ukázka
02:24



V další velkolepé marvelovské adaptaci navazující na události filmu Avengers usiluje asgardský bůh hromu Thor o mír v celém vesmíru. Tváří v tvář mocnému nepříteli, mocnějšímu než samotný Odin a celý Asgard, se musí Thor vydat na nebezpečnou cestu. Čeká ho sblížení s krásnou Jane Foster, avšak události Thora přinutí obětovat vše, aby zachránil lidstvo.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu tak tenhle film se mi líbil víc než jednička.bylo to zábavné a mělo to hlavu a patu.
Všechny komentáře k filmu 79+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

Recenze

Komiksoví hrdinové se na plátnech našich kin objevují stále častěji. Božského Thora, syna mocného Odina jsme už měli možnost potkat. Po Avengers se k nám vrací v druhém samostatném dobrodružství.    V dávné minulosti mocný Bor, otec Odina (Anthony Hopkins), porazil síly temného elfa Malekitha (Christopher Eccleston), jež chtěl zničit stávající vesmír pomocí mocné zbraně Aether. Zbraň byla ukryta, Malekith poražen a zdálo se, že temné vzpomínky zůstanou minulostí.    Jak se ale ukáže, Malekith nezemřel. Naopak, skryl se spolu s několika nejvěrnějšími a čekal na vhodný čas, kdy bude moci zvonu použít Aether. Tuto unikátní příležitost mu nabízí blížící se konvergence devíti světů, jež probouzí sílu Aetheru.    Všechny světy tak musí čelit nebezpečí destrukce, kterou se Thor (Chris Hemsworth) pokusí odvrátit. Ve vesmíru je ale mnoho mocnějších sil než je jeho kladivo. Ve chvíli největší temnoty tak požádá o pomoc svého nevlastního bratra Lokiho (Tom Hiddleston... Celá recenze
moviefan, 10 z 10

Popis filmu Thor: Temný svět

Thor: Temný svět je pokračováním velkolepého dobrodružství, o Thorovi, mocném Avengerovi, jenž se v boji snaží o záchranu země a Devíti říší před temným nepřítelem. Kromě toho se Thor pokusí znovu nastolit pořádek napříč vesmírem. Lstivý Malekith však celý kosmos uvrhne do temnoty. Tváří v tvář nepříteli, kterému neodolali ani Odin s Asgardem, se Thor vydává na doposud nejdůležitější osobní misi, během níž se znovu spojí s Jane Fosterovou. Na této cestě je donucen pro záchranu nás všech obětovat cokoliv.


O filmu

obrazek
V roce 1962 nyní legendární dvojice Stan Lee a Jack Kirby představila čtenářům hrdinu Thora, jenž stál u zrodu zcela nové éry akčně-dobrodružných comicsů. Navzdory severským jménům příběhy vycházely ze známých a obecně platných témat, která jsou symbolem lidského dramatu od pradávna: nedočkavý syn, toužící svému otci dokázat, jaký doopravdy je, nenávidějící bratr a žena, která svému muži pomůže otevřít oči a vnímat svět ve zcela novém světle.

Producent snímku Thor: Temný svět a prezident Marvel Studios Kevin Feige zdůrazňuje, že volba Stana Leeho a Jacka Kirbyho inspirovat se severskou mytologií byla velice pozoruhodná. „Řecké a římské báje byly většině lidí poměrně známé,“ vzpomíná. „O severských to až tak neplatilo. Když si je přečtete, zjistíte, že se velice podobají tomu nejlepšímu od Marvel Comics, protože jejich hrdinové se navzdory svým schopnostem chovají velice lidsky. Řeší rodinné problémy, projevující se především v soubojích mezi dvěma bratry, Thorem a Lokim. Jedná se o rodinné drama, jehož hrdinové chybují stejně jako my nebo stejně jako kterýkoliv z hrdinů Marvelu. Právě proto jsou naši hrdinové tak oblíbení - chápeme je.“

Na konci filmu Avengers Thor Lokiho zajme a vrací se s ním do Asgardu, aby tam byl uvězněn za zločiny, které spáchal ve snaze ujmout se vlády nad Zemí. To byl výchozí bod, ze kterého producent Kevin Feige, vedoucí výroby Craig Kyle, scenáristé a obří tým Marvelu vycházeli při úvahách o tom, jakým směrem by se měl Thorův příběh ubírat dál. „Chtěli jsme se zaměřit na to, jak vše vygradovat na pro něj velice osobní úroveň a současně vytvořit zajímavější konflikty,“ popisuje scenárista Christopher L. Yost.

„V prvním filmu jsme sledovali, jak se Thor coby lehkovážný princ vydává na první kroky cesty k dospělosti, a v tomto filmu jeho příběh pokračuje,“ popisuje režisér Alan Taylor. „Nyní má blíže k možnosti vládnout mocí, srovnatelnou s tou Odinovou. Nestává se pouze mužem, ale potenciálně i králem. V tomto příběhu, zatímco dospívá a uvědomuje si pravidla fungování světa, je nucený se některých věcí vzdát a trpět.“

Za účelem vytvoření požadovaného konfliktu dali tvůrci filmu Thorovi důstojného protivníka - zákeřného Malekitha. Fanoušci comicsu se s ním setkali poprvé v roce 1984. Jedná se o temného elfa, rasu, která obývá Svartalfheim, jeden z devíti světů. Po velké válce s Asgardem byli temní elfové považování za vyhubené. Malekith ale se svými zbývajícími druhy mnoho tisíc let hibernoval až do chvíle, než vypršel stanovený čas a nadešla jejich chvíle pokusit se vesmír znovu uvrhnout do temnoty.

Producent Kevin Feige prohlašuje, že Malekith byl od samého počátku jejich první volbou na pozici Thorova protivníka. „Malekith žije ve velice ojedinělém světě, který dokonale vyhovuje naší touze navštívit v tomto filmu nějaké další světy,“ říká Feige. „Jedny z nejlepších příběhů, v nich vystupuje, zahrnují Zemi v ohrožení. Současně je úžasný po vizuální stránce a vytvořit jeho filmovou podobu bylo velice zábavné.“

Snímek Thor: Temný svět se také podrobněji zabývá devaterem světů, které se v severské mytologii objevují, a díky tomu odhaluje více podrobností o Thorově původu. Díky tomu film působí výpravnějším dojmem a diváci budou mít možnost lépe pochopit dějiny a fungování Thorova vesmíru, jehož je Země klíčovým prvkem.

Celý film začíná na Zemi, ale velice záhy máme možnost nahlédnout do černého a spáleného světa Svartalfheimu, kde temní elfové Malekith a Algrim procitají ze svého spánku. Poté navštívíme zemitější Vanaheim, plný zeleně, kde trojice bojovníků s lady Sif bojují za nastolení míru. Thor jim přichází na pomoc a my se dozvídáme, že Thor se svými spolubojovníky bojují již několik let za nastolení pořádku ve vesmíru a právě se jim ho konečně podařilo dosáhnout.

Jedním z klíčových rozhodnutí společnosti Marvel bylo povolat k režírování tohoto snímku velice talentovaného režiséra Alana Taylora. Ten má na svém kontě seriály jako Řím, Impérium mafie v Atlantic City nebo Sex ve městě a aktuálněji se podílel také na přelomovém fantasy seriálu Hra o trůny. Díky svým zkušenostem s režií jedněch z nejúspěšnějších seriálů poslední doby byl Taylor coby režisér filmu Thor: Temný svět dokonalou volbou.

obrazek
„Vybrali jsme si Alana Taylora kvůli skvělé práci, kterou odvedl na poli televizní tvorby, protože jsme se v tomto snímku chtěli poněkud detailněji podívat na devatero světů a strávit více času také v civilnějších místech Asgardu,“ říká Kevin Feige. „Pod Alanovým vedením jsme měli možnost do naší zlaté říše Asgardu doplnit další vrstvy, které z ní činí uvěřitelnější místo.“

Taylor byl z možnosti ujmout se režie tohoto snímku nadšený. „Zvykl jsem si na to, že stojím jednou nohou v realitě a druhou ve fantasy, a mám to moc rád,“ svěřuje se. „V tomhle filmu se kombinuje vše, co mám rád. Thor je ojedinělý superhrdina, protože se s ním pojí velice bohatá historie a mytologie. To z něj dělá postavu, která mě velice přitahuje.“

Pro spoustu zúčastněných herců byl Alan Taylor velkým lákadlem, proč na tomto snímku spolupracovat. Lákala je jeho vize a jeho přístup k příběhu a postavám. „Alan je fantastický,“ hodnotí Tom Hiddleston. „Jen pár sekund stačilo k tomu, aby bylo jasné, že se opravdu snaží vystavět zcela uvěřitelný svět. Myslím, že sehrál velkou roli, co se komplexnosti příběhu týče. Velice dobře si umí poradit s nenásilnými motivy a jeho názorů a tipů pro postavu Lokiho jsem si velice cenil.“

Chris Hemsworth souhlasí: „Alan má skvělý cit pro příběh a potřebu držet se reality, nestojí o žádné absurdity.“ Christopher Eccleston se svým nadšením z Taylorovy přítomnosti taktéž netají. „Myslím, že oslovit s tímto projektem Alana Taylora byl geniální nápad,“ soudí. „Myslím, že u takovýchto filmů je diváka velice snadné zahltit spoustou lokací, kostýmů a dalších podobných věcí. Alan si s nimi umí poradit, ale současně mu záleží na hereckých výkonech. Myslím, že pokud diváci uvěří hereckým výkonům, budou snáze přijímat i kaskadérské scény a pestré kostýmy a kulisy.“

Důvěra v Alana Taylora se ale neomezuje pouze na osoby před kamerou. „Coby režisér Alan takovémuto filmu může nabídnout mnohé,“ říká výtvarník Charles Wood. „Velice mu záleží na příběhu a je stran všech jeho složek velice citlivý. Velmi intenzivně se zajímal o to, co děláme, diskutoval o tom s námi a také přicházel s vlastními nápady. Měl velice konkrétní představy, jak by v našem filmu co mělo vypadat a skvěle se nám s ním spolupracovalo.“

Pro Alana Taylora samotného byla práce na takovémto filmu vstupem na nezmapované území, ale spolupráce s Marvelem se ukázala velice přínosnou. „Zpočátku jsem se bál, že toho bude zkrátka příliš mnoho,“ přiznává, „ale natáčení s Marvelem nebylo vůbec takové, jaké jsem očekával. Marvel je ojedinělý. Když činíte rozhodnutí, máte po ruce lidi, kteří jsou pro natáčení a světy, které ve filmu vidíte, velice nadšeni, takže to na vás svým způsobem působí jako velice intimní tvůrčí proces.“

V roli Thora se vrací Chris Hemsworth, australský herec s postavou, která je více než vhodnou reprezentací severského boha, a dle jeho vlastních slov ho k tomu nemusel nikdo příliš přemlouvat. „Mám tu postavu moc rád. Vtip je v tom najít pokaždé nějaký nový způsob, jak ji oproti předchozímu filmu někam posunout,“ vysvětluje Hemsworth. „Myslím, že je třeba zajistit, aby se náš hrdina od samého začátku filmu aktivně podílel na jeho rozuzlení, nikoliv aby se do něj jen vložil na úplném konci. Musí na něm pracovat po celou dobu. Thor je rozpolcený stran toho, kde je jeho místo. Patří na Zemi k Jane nebo do Asgardu, a ke komu se má chovat loajálně? Současně začíná chápat temnější stránky královského údělu.“

„Myslím také, že Alan názvem filmu chtěl naznačit, že se Thor posouvá do dospělosti poměrně temnou cestou,“ dodává. „S ohledem na jeho vyspělost a zodpovědnost a také tajemství, která odhaluje, je nucen uvažovat velice politicky o tom, co lid Asgardu a vesmír samotný opravdu vědět potřebují a co vědět chtějí. Poodhalují se tu temnější stránky života královské rodiny.“

Hemsworth byl ze scénáře filmu nadšený a uvítal také možnost dále rozvíjet jak svou postavu, tak vzájemný vztah mezi Thorem a Lokim, který se dočká dalšího vývoje. „V prvním filmu byli Loki s Thorem přátelé a nenávist mezi nimi nebyla příliš velká,“ zamýšlí se Hemsworth. „Tentokrát už tomu tak není. Thor s Lokim rozebírá, oč tu doopravdy jde a jak se stalo, že se ocitli právě v takové situaci.“

Zkouškou v tomto filmu prochází také Thorův vztah s Jane Fosterovou, kteří se konečně znovu shledávají. „Jane přemítala, kam se sakra poděl a proč se s ní od svého odchodu nijak nespojil,“ popisuje toto vzájemné napětí Hemsworth. „Začíná chápat, že zachraňoval vesmír, což je poměrně zásadní důvod. Ale oba jsou nuceni zjistit, zda má jejich vzájemný vztah nějakou smysluplnou budoucnost.“

„Chris Hemsworth byl pro tuto roli zrozený,“ říká o své hvězdě režisér Alan Taylor. „Něco takového se říká o spoustě herců a spoustě rolí, ale ještě nikdy jsem si tak hmatatelně neuvědomoval pravdivost takového tvrzení. Představovat mladíka, který na svých bedrech nese břemeno božskosti, je nemalá výzva.“

obrazek
Role netradiční astrofyzičky Jane Fosterové se znovu ujala Natalie Portman. „Je ohromně zábavné se k té roli vrátit a znovu si ji zahrát,“ svěřuje se Portman. „Myslím, že šance zahrát si ženskou vědkyni v podobném typu filmu je velice vzácná, takže je příjemné objevit se po boku superhrdiny!“

V rámci děje snímku Thor: Temný svět prochází postava Jane Fosterové ve svém životě mnoha změnami. „Jane se přestěhovala, takže se ocitá v Londýně, není už v Santa Fe,“ vysvětluje Portman. „Pochopitelně si prošla fází, kdy se jí po Thorovi stýskalo, a také na něj byla rozzlobená, protože se na Zemi znovu objevil a ani se s ní nesetkal. Rozhodně se s tím pokouší vyrovnat a žít dál vlastním životem.“

V průběhu příběhu se Thor s Jane znovu setkávají a jak Portman zdůrazňuje, „samozřejmě, že je nejprve rozzlobená, ale on jí záhy vysvětlí, proč se spolu nemohli vidět. Vynahradí jí to tím, že jí zachrání život, a následně se z nich stane skvělý tým.“

Jane nakonec stráví většinu filmu v Asgardu, Thorově domovině, kam ji vzal s sebou, aby ji mohl ochránit. Z pohledu Portman to byla nejen šance užít si poněkud komediálnějších scén člověka, zasazeného do pro něj zcela neobvyklého prostředí, ale současně také dostala možnost vyzkoušet si asgardí kostýmy. „Mít na sobě oblečení z Asgardu byl rozhodně zcela nový zážitek a naštěstí by se v nich moje postava měla cítit nesvá, takže cokoliv, co mi na nich nevyhovovalo, se dalo automaticky považovat i za pocity mojí postavy,“ přiznává herečka.

Byla také velice nadšená z možnosti spolupracovat s režisérem Alanem Taylorem. „Alan je prostě úžasný,“ míní. „Vytvořil skutečně velkolepý film a současně dokonale trefil veškeré charakterní okamžiky. Záběry příliš často neopakuje, ale ví naprosto přesně, co chce, a jeho poznámky jsou vždy velice nápomocné.“

Do týmu vědců se kromě Kat Dennings v roli Darcy Lewisové, pomocnice Jane Fosterové, vrací také talentovaný švédský herec Stellan Skarsgard v roli doktora Erika Selviga. V rámci příběhové linie filmů společnosti Marvel jsme ho naposledy viděli v moci Lokiho ve filmu Avengers. Tento zážitek mu způsobil nemalá traumata a jeho bývalí kolegové ho ve filmu Thor: Temný svět objevují zcela náhodou prostřednictvím reportáže v místním televizním zpravodajství o polonahém muži ve Stonehenge. „Byla tam zima. Doporučuji vám navštívit Stohehenge oblečení,“ vtipkuje Stellan.

„Ocitá se tam, protože se dozvěděl o jistých zajímavých úkazech, souvisejících s mimozemskými aktivitami,“ pokračuje Skarsgard. Selvig se proto znovu připojí k Darcy a Jane a ačkoliv se vytrvale chová poměrně zvláštně a excentricky, tvoří klíčovou část celého týmu a je velice nápomocný v odhalování a chápání Malekithových zlých úmyslů.

Všechny tři herce při natáčení předchozího snímku spojilo velice pevné pouto, protože většinu svých scén točili společně. „Strávil jsem s Kat a Natalie při natáčení prvního filmu spoustu času ve velice malém autě v Santa Fe. Stal jsem se jejich další kamarádkou. A dozvěděl jsem se věci, které nikdy žádný muž neslyšel! Takže je velice příjemné se s nimi znovu shledat.“

Do role boha Odina, krále Asgardu, se s nadšením vrací Anthony Hopkins. „První snímek s Chrisem Hemsworthem a Tomem Hiddlestonem mě moc bavilo natáčet, ačkoliv tentokrát jsem s Tomem žádné scény nesdílel - většinou jsme byli sami s Chrisem a později také s Natalie Portman,“ vysvětluje. Připouští, že se v comicsech či severské mytologii příliš nevyzná. „Pojal jsem Odina prostě jako člověka, možná s trochu větší hloubkou. Nechám si narůst vousy, tvářím se co nejpůsobivěji a chovám se tak uvěřitelně, jak to jen jde.“

Hopkins také zdůrazňuje dokonalou volbu Chrise Hemswortha pro roli Thora. „Natáčeli jsme nedávno jednu noční scénu, ve které jsme s Chrisem stáli na terase,“ vzpomíná Hopkins. „Šel jsem se podívat na monitory na to, co jsme zaznamenali, a říkám režisérovi, že opravdu vypadá jako severský bůh.“

Krásná a talentovaná Rene Russo se vrací v roli královny Friggy. V tomto filmu budou mít diváci možnost spatřit královnu v poněkud jiném světle, když bojuje se zákeřným Malekithem. „Souboj s Rene Russo byl úžasný,“ popisuje Chris Eccleston. „Točili jsme působivý souboj tváří v tvář a skvěle jsme si to užívali.“

To ale není zdaleka vše, jak upozorňuje vedoucí výroby Craig Kyle. „Rene je úžasná. V tomto filmu uvidíme mnohem více z její moci. Uvidíme, jak se snaží vyrovnat se situací, kdy se její dva synové nenávidí a manžel je rozhněvaný a v koncích a vyčítá si všechna svá předchozí rozhodnutí.“

Protože Jane Fosterová tráví spoustu času v Asgardu, měla Natalie Portman možnost spolupracovat s Rene Russo i Anthonym Hopkinsem. „Měla jsem obrovské štěstí, že jsem s nimi tentokrát sdílela scény,“ prohlašuje Portman. „Jsou to oba herci, které obdivuji, a byli ohromně milí - tak, že si to ani neumíte představit. Chovali se tak obyčejně a přesto pozoruhodně a ve svých scénách předváděli věci, které jsem si vůbec nedokázala představit, když jsem scénář četla.“

Nováčkem v hereckém týmu tohoto snímku je Christopher Eccleston v roli úhlavního nepřítele našich hrdinů, termného elfa Malekitha. „Chtěl jsem, aby měl Malekith smysl pro humor, protože myslím, že smysl pro humor je známkou inteligence a pokud máte inteligentního padoucha, znamená to, že se hrdinové musí opravdu snažit, aby ho porazili,“ říká Eccleston.

obrazek
Stejně jako řada jeho hereckých kolegů uvádí Eccleston jako důvod účasti na filmu přítomnost režiséra Alana Taylora. Alanova vize Malekitha ho velice nadchla a dodala této postavě na komplexnosti.

Kromě úžasného kostýmu a masky, které definují Malekithovu fyzickou podobu, si Eccleston velice užíval práci na charakteru jeho postavy. „Bavili jsme se o tom, jak elfové zpracovávají emoce. Lidské emoce se od elfských liší a to je dobrým vodítkem pro to, jak ho ztvárnit. Postrádá například empatii?“ ptá se. „Chtěli jsme, aby i motivy elfů byly srozumitelné. Algrimovi a Malekithovi záleží na jejich lidu a jsou to vlastenci. Považují se za přinejmenším stejně dobré jako Asgarďané, a to má vliv na veškeré souboje a konflikty, které ve filmu vidíme.“

Alan Taylor elfům také s chutí vytvořil vlastní jazyk, takže se Eccleston společně s Adewale Akinnuoye-Agbajem museli v rámci svých postav tento fiktivní jazyk naučit. „Na začátku filmu jsme seznámeni s jinou rasou, a pokud její příslušníci mluví jako dva Angličané v maskách, pak je mnohem těžší jim jejich role uvěřit,“ říká Eccleston.

„Elfština rozhodně vychází z evropských jazyků,“ dodává. „Myslím, že má v sobě něco z finštiny. Má vlastní logiku a rytmus. Současně obsahuje mnoho slabik a je velice náročná, má-li současně působit věrohodně. Byla pro nás poměrně náročná, ale doufáme, že filmu dodá na komplexnosti a různorodosti.“

Adewale Akinnuoye-Agbaje, který ztvárnil dvojroli temného elfa Algrima a Kurseho, se k hereckému týmu snímku Thor: Temný svět připojil s velkým nadšením a uvítal možnost zahrát si náročnou dvojroli. „Myslím, že každé dítě vyrůstá se superhrdiny a comicsy od Marvelu, takže je pro mě velkou ctí stát se součástí tohoto světa,“ říká. „Myslím, že Algrim a Kurse by byli celkem klasické záporné postavy, ale já je v rámci příběhu vnímám spíš jako oběti,“ prohlašuje o svých postavách. „Jsou to elfové, kteří kvůli Asgarďanům v podstatě přišli o svou vlastní planetu a rasu.“

Akinnuoye-Agbaje byl také potěšen z možnosti spolupráce s Christopherem Ecclestonem, se kterým už v minulosti spolupracoval na snímku G. I. Joe. Intenzivní přípravy na jejich role elfů jim pomohly vytvořit si spolu vztah, který je velice důležité i pro jejich filmové postavy. „Na poslední chvíli jsme se dozvěděli, že nebudeme mluvit anglicky, takže jsme museli přijít na způsob, jak uchopit elfštinu tak, abychom k ní nepřistupovali každý odlišně. Scházeli jsme se ve volném čase a pracovali na tom. Analyzovali jsme přitom i důvody vzájemné loajality našich postav, což bylo velice příjemné.“

Poslední dílek působivé skládačky hrdinů tohoto snímku tvoří Loki v podání Toma Hiddlestona. I ten byl nadšený z možnosti znovu se ujmout role Lokiho. „Jsem přesvědčen, že Thor: Temný svět je pro mě jako pro herce šancí objevit nové možnosti a nové rozměry Lokiho psychologie a jeho schopnosti vnímat emoce,“ míní. „Na jedné straně se jedná o nezvladatelného psychopata, šířícího kolem sebe chaos, na straně druhé, lidské, je velice zajímavý, protože je velmi inteligentní, ale současně velice vyšinutý. Tento film je šancí zjistit, jaké jsou hranice jeho hrdinství a intrikářství.“

„Stále je sobecký, namyšlený a pyšný, ale současně je elegantní a zábavný,“ popisuje Hiddleston svou neobvyklou postavu. „Má obrovské charisma a proto mě tahle role tolik baví; není to jednoznačný padouch. Je to někdo, kdo ví, jaký doopravdy je, a skvěle se u toho baví. Být padouchem je svým způsobem velice příjemné a zábavné.“

„Když jsme začínali na filmu pracovat, věděli jsme, že Loki bude tvořit jeho významnou složku, vztah obou bratrů byl klíčový už v prvním filmu a je jednou z hlavních hnacích sil této série,“ shrnuje režisér Alan Taylor. „Vždy jsme si plně uvědomovali jeho zranitelnost a skutečnost, že jde o padoucha. Ukrývá v sobě ale konflikt, takže teď budeme mít možnost lépe spatřit i druhou tvář této postavy.“

obrazek
Chris Hemsworth má pro svého hereckého kolegu a jeho podání Lokiho, díky kterému se diváci nemohou ubránit sympatiím k tak negativní postavě, jen slova chvály. „Tom Lokiho posouvá do zcela nových rozměrů. Diváci tu postavu zbožňují. Pojal ji takovým způsobem, že se diváci cítí rozpolceni. Jedná se o padoucha, ale přesto ho máme svým způsobem rádi. Pokaždé, když se vám toho podaří docílit, je výsledek mnohem zajímavější. Řada z mých nejoblíbenějších scén ze všech filmů, které jsme už natočili, je právě s Tomem.“

Vzhledem k tomu, že se ve filmu objevuje záporná postava Malekitha, pocházející z jiného světa, toužili tvůrci filmu divákům poskytnout záchytné body a ukotvit film v realitě. Výsledkem tohoto úsilí je, že všechny aspekty snímku - lokace, kulisy, kostýmy, masky, zbroje, zbraně, speciální i vizuální efekty - to vše bylo pečlivě vytvořeno tak, aby to spíše než na žánr science fiction odkazovalo na éru Vikingů.

Alan Taylor se domníval, že je třeba, aby Thorova domovská planeta Asgard „působila dojmem, že již existuje celá staletí, že má svou vlastní kulturu a že jde skutečně o místo, které by mohlo existovat.“ Úkolem převést Asgard do reality byl pověřen výtvarník Charles Wood. „Jedním z nejnáročnějších úkolů bylo, aby film působil co nejfantastičtějším dojmem, protože se to od takovéhoto filmu očekává, ale současně působil hmatatelně a reálně. Doufali jsme, že pokud herci vstoupí mezi naše kulisy, budou schopni uvěřit, že se skutečně ocitli na daném místě.“

„V prvním filmu jsme se zdržovali převážně jen v paláci, zatímco tentokrát se vydáváme i do města,“ pokračuje Wood. „Chtěli jsme zachovat koncept Asgardu jako zlatého města, ale současně jsme mu chtěli vdechnout jistou historickou atmosféru. Chtěli jsme, aby Asgard působil dojmem, že již existuje tisíce let.“

„Hovořili jsme s Alanem o tom, jak film po vizuální stránce mnohem více přiblížit realitě, jak ho pojmout syrověji a diváka tak do něj více vtáhnout,“ říká kameraman Kramer Morgenthau. „Na této úrovni realismu jsme spolupracovali s výtvarníkem, kostyméry a všemi dalšími týmy. Snažili jsme se vyhnout comicsovému stylu, který je pro některé comicsové akční filmy typický.“ „Myslím, že podobně jako ve Hře o trůny tu i v těch nejmýtičtějších chvílích stojíme nohama pevně na zemi,“ míní Chris Hemsworth. „Asgard působí jako skutečně existující místo, nikoliv jen jako pouhá kulisa. Vzbuzuje dojem, že je obydlený již dlouho.“

Kulisy ulic Asgardu, které Woodův tým postavil, jsou největšími kulisami, jaké kdy pro film společnosti Marvel Stuidos vznikly, a s takřka čtyřměsíční dobou výroby patří také mezi ty, na kterých se pracovalo nejdéle. Po ulicích Asgardu se bylo skutečně možno procházet a prohlížet si krámky, hospůdky a cvičiště. „Tyto kulisy jsou nejstarší lokací celého filmu. Nacházejí se v horách Asgardu a existují už stovky, ne-li tisíce let. Chtěli jsme zde mít i starší architekturu, protože jak se město rozrůstá, působí stále moderněji a futurističtěji.“

Podobně rozsáhlou stavbou byly také kulisy korunního sálu. „Zcela vědomě jsme se snažili vyhnout jakémukoliv konkrétnímu architektonickému stylu,“ říká Wood. „Současně bylo třeba, aby se jednalo o jedno z největších prostředí ve filmu kvůli scéně s havárií elfí lodi, takže jsme museli vyřešit spoustu otázek stran toho, jak loď proniká pilíři. Toužili jsme také po tom, aby se lidé v obřím sále vizuálně takřka ztráceli.“

Jedněmi z nejzvláštnějších kulis a současně velkou výzvou byly kulisy zmíněné elfské vesmírné lodi. Jedná ze o loď temných elfů a tvůrci filmu toužili po tom, aby působila odlišně od všeho ostatního ve filmu a divákovi tak opět umožnila nahlédnout do docela jiného světa. „Kosmická loď byla patrně jednou z nejpodivnějších věcí, které jsme museli postavit,“ míní Charles Wood. „Návrh lodi se vyvíjel prostřednictvím stovek náčrtků a nakonec jsme se rozhodli pro poměrně jednoduchou verzi.“

Kramer Morgenthau podotýká, že se mu v těchto kulisách natáčelo opravdu velice dobře. „Kosmická loď je velice zajímavým a velice odlišným prostředím oproti kulisám, se kterými se jako kameraman obvykle setkáváte. Působí to dojmem, že se nacházíte v útrobách nějakého zvířete, a nikde nenajdete žádné rovné linie, žádné obvyklé zdi ani okna a celkově je zkrátka velmi neobvyklá. Je v ní také spousta interaktivního osvětlení, takže natáčet v ní byla výzva po technické stránce, byť to současně bylo vizuálně ohromně zábavné.“

Ve filmu hraje významnou roli Londýn, kde momentálně žije astrofyzička Jane Fosterová a který je současně cílem Malekithova ničivého útoku a dějištěm působivého finále celého filmu. „Chtěl jsme, aby náš Londýn působil poněkud jinak, než jak jsme ho měli možnost spatřit v minulosti,“ popisuje své snahy Charles Wood. „Chtěli jsme ukázat historickou stránku Londýna, ale současně jsme chtěli předvést také Londýn současnosti a dokonce i budoucnosti.“

Tým, pověřený výběrem lokací, pročesával ve spolupráci s režisérem Alanem Taylorem a výtvarníkem Charlesem Woodem Londýn, aby zde našel jednu z nejdůležitějších lokací - továrnu, která by měla být ve filmu použita hned několikrát. „Myslím, že jsme vyfotografovali asi 110 londýnských továren, abychom si mohli vybrat přesně tu, která bude pro dané scény co nejpoužitelnější,“ popisuje Emma Pill. „Požadavky byly poměrně jednoznačné, protože jsme v tamních scénách potřebovali natočit stavební stroje, plující vzduchem, a potřebovali jsme tedy přístup do specifické výšky. Současně jsme potřebovali místo, které bude působit dobře po nasvícení.“

obrazek
Nakonec byla zvolena lokace ve Wembley v severozápadním Londýně. „Továrna ve Wembley působila skvěle po architektonické stránce,“ podotýká Pill. „Byly tam nádherné železné pilíře a také světlíky, ale přesto jsme museli najít způsob, jak tam dostat celé zařízení pro zvednutí zmíněných stavebních strojů. Aby se nám to podařilo, museli jsme zbourat pár zdí a ujistit se, že se nacházíme na místě, které unese váhu veškerého potřebného vybavení.“

Klíčovou lokací byl také londýnský Greenwich, kde se odehrává katastrofické finále celého snímku. V průběhu olympijských her v roce 2012 se v tamním parku konaly nejrůznější akce, které využívaly jako pozadí malebné Královské námořní akademie. Ve filmu Thor: Temný svět se tato památka objevuje také, když Malekith se svou obří lodí spadne do Temže a následně na pozemky akademie.

Scénář filmu vyžadoval také natáčení ve Stonehenge, a Emma Pill přiznává, že z této představy už předem obracela oči v sloup. „Je to jedna z nejznámějších památek ve Spojeném království!“ Spojila se s organizací English Heritage, která na tuto památku dohlíží. „Chtěli vědět naprosto přesně, jak bude ve filmu Stonhenge použito, a museli jsme celkem dlouho čekat, než nám sdělili, zda s našimi nápady souhlasí. Jakmile nám přislíbili pomoc, byla s nimi skvělá spolupráce.“

Natáčení u 5000 let staré národní památky, která je veřejnosti přístupná každý den po celý rok s výjimkou dvou, mělo svá omezení. Štáb mohl natáčet pouze mimo návštěvní hodiny, což znamenalo, že režisér měl na detailnější záběry jen zhruba tři hodiny brzy ráno. „Samozřejmě se v případě takové památky nesmíte kamenů dotýkat nebo po nich chodit, takže vše mělo jistá logistická omezení.“

V naprostém kontrastu se Zemí, Asgardem a Vanaheimem ve filmu poznáváme Svartalfheim, svět temných elfů. Tvůrci filmu toužili po podobně kontrastující lokaci a proto svou pozornost upnuli na Island a jeho černou, sopečnou krajinu. „Zvolili jsme Island, protože je zde ohromně rozmanitá příroda,“ vysvětluje Pill. „Působí velice nezemsky, což je dojem, který nikde v Británii nevytvoříte. Procestovali jsme prakticky celý Island a poté jsme se soustředili na jednu oblast v centru Islandu, tvořenou úžasnou sopečnou krajinou.“

„Natáčení na Islandu se řadí mezi jedny z mých nejpozoruhodnějších zážitků při natáčení,“ přiznává kameraman Kramer Morgenthau. „Bylo to naprosto úžasné. Připadali jsme si, jako bychom točili Lawrence z Arábie, ovšem v černém písku. Hodně jsme také využívali velice širokoúhlých záběrů, v nichž se hrdinové téměř ztrácejí.“

Wendy Partridge se na filmu podílela jako kostymérka a velice se těšila na výzvu, která před ní stála. „V případě každého filmu se musíte chovat velice kreativně, ale nepochybně ne do té míry, kdy se pohybujete v několika různých světech, oblékáte spoustu různých postav a potřebujete podtrhnout nejrůznější nálady a situace, takže podílet se na něčem takovém bylo velice vzrušující.“

„Alan je velice vizuální režisér, který se na celém procesu velmi intenzivně podílel a zajímal se o sebemenší vizuální prvek v celém filmu,“ říká Partridge. Klíčovým prvkem kostýmů ve filmu bylo podtrhnout realistickou stránku celého snímku, který měl být co nejvíce přirozený, ať už se právě jednalo o ulice Asgardu, Londýna či o bitevní pole. „Ve Thorovi jsme neviděli příliš mnoho záběrů z běžných míst Asgardu, což znamenalo, že jsme měli poměrně volnou ruku. Mohli jsme přemýšlet o tom, co by asi nosil běžný Asgarďan. Současně bylo třeba umocnit pocit, že postavy se svým oblečením již něco prožily.“

To podle ní nebylo snadné v případě zbrojí, protože není jasné, s jakým kovem vlastně v Asgardu a devíti světech pracují. „Myslím, že jednou ze zásadních věcí, kterým se chcete vyhnout, je vzbuzování dojmu, že jsou bohové nezranitelní. Dokonce i Thor sám musel působit dostatečně zranitelně.“

„V předchozím snímku měli všichni úžasné zbroje, ve kterých se dalo pohybovat jen s obtížemi. Ale nebylo v něm mnoho soubojů, takže to příliš nevadilo. V pokračování je ale soubojů mnohem více, takže jsme kostýmy nejen vylepšili, co se vzhledu týče, ale také ve své podstatě zcela přepracovali, aby zbroje umožňovaly snadnou pohyblivost.“

Partridge také vysvětluje neobvyklou situaci, které její tým musel při práci na kostýmech Chrise Hemswortha čelit. „Chris je skutečně ztělesněním Thora,“ popisuje. „Má pozoruhodné a vypracované tělo, aby působil jako skutečný superhrdina, ale minule se setkával s celou řadou problémů, které jsme se pokoušeli tentokrát vyřešit. Neustále posiluje, takže jsme se museli vypořádat s tím, že se jeho tělo mění doslova ze dne na den. Znamenalo to, že jsme mu nakonec vyrobili asi 25 zbrojí a více než 30 plášťů.“

Co se Thorova legendárního kladiva Mjolnir týče, jeho vytvořením byl pověřen rekvizitář Barry Gibbs. „Kladivo je asi o 10 procent větší než v prvním filmu. Vydali jsme se cestou 3D prototypů, která sice fungovala znamenitě, ale cokoliv, vyrobené tímto způsobem, postrádá stopy ruční práce, takže jsme využívali kyseliny k tomu, aby naše rekvizity působily věrohodněji.“

Ve filmu Thor: Temný svět se většina postav zapojí mnohem aktivněji do bojů, kterých je samo o sobě více než v prvním filmu. Bylo proto třeba upravit zbraně tak, aby byly praktičtější a vyhověly potřebám choreografie bojových scén. I v jejich případě pak bylo třeba, aby působily co nejvěrohodněji. S ohledem na množství bitev ve filmu, kterých se účastní bojovníci z různých světů, vypracovali zbrojíři filmu celkem 140 odlišných stylů zbraní (do čehož nejsou započítány zbraně hlavních hrdinů a elfů), na kterých pracovalo celkem 18 techniků, sochařů a hutníků.

obrazek
Ačkoliv by bylo snadné domnívat se, že obléknout Jane Fosterovou na rande v jedné ze scén z počátku filmu by mělo být snadné, upozorňuje Partridge na to, že takové scény mohou být naopak nejnáročnější. „Myslím, že jsme pořídili něco kolem padesátky různých kostýmů, abychom posoudili, v čem se bude Jane cítit přesně v té správné míře nesvá. Je tu velice tenká hranice mezi něčím, co nebude působit dostatečně sexy, a něčím, co naopak nebude vzbuzovat dojem, že by si to na sebe Jane vzala. Takové věci jsou neuvěřitelně těžké, protože musejí velice přesně vystihovat, jak se zrovna daná postava cítí.“

Natalie Portman doufá, že diváci ocení její primární kostým, tedy pozoruhodné šaty, které dostane v Asgardu, kombinované s klasickým britským kabátem. „Legrační na tom byla právě kombinace asgardského oblečení s kabátem. Ten kabát mám na sobě většinu filmu, takže jde o kombinaci, která vždy všechny rozesměje.“

V případě Toma Hiddlestona nabízel Lokiho šatník další možnost nahlédnout hlouběji do postavy, kterou tento herec tak zbožňuje. „Je velice pozoruhodné vidět jeho vězeňský úbor, protože má dvě varianty. Ta první je velice vznosná a luxusní, jako by na sobě měl nějaké vzácné oblečení, a v případě druhé je naopak na úplném dně, má potrhané šaty, rozcuchané vlasy a vypadá opravdu špatně. Jedná se o ztělesnění jeho sebenenávisti a zoufalství. Doslova si rve šaty z těla a to pro mě bylo velice zajímavé, protože jsem to nikdy předtím nedělal, na to je tahle postava obvykle příliš škrobená a má vše příliš pod kontrolou. V prvních dvou filmech se vždy obléká velice elegantně a trochu okázale, takže bylo zajímavé sledovat, jak se jeho marnivost může rozložit.“

Ve filmu se nicméně objevují také postavy, jejichž kostýmy a celková podoba nevznikaly v rukách kostymérů. Těmi jsou samozřejmě temní elfové a hlavní padouch filmu, Malekith. Ty měli na starosti tvůrci speciálních efektů pod vedením Davida Whitea. Jeho zhruba stočlenný tým v úzké spolupráci s Alanem Taylorem vytvořil během tři a půl měsíce celkem 47 temných elfů.

Vycházeli přitom z návrhů, které vytvořil hlavní výtvarník Marvelu Charlie Wen, které dále rozvedli. „Alan toužil po velice vznešené rase,“ popisuje White. „Měli působit velice 'masajsky', jako kmen domorodců, takže jsem se inspiroval podobnými tématy z celého světa. Protože producenti měli zájem na vytvoření něčeho, co by působilo poměrně mimozemsky, dával jsem si velký pozor, abych nepoužil nic obecně známého a temní elfové tak působili dostatečně exoticky.“ Do svých návrhů zapracoval také podstatu toho, že se jedná o velice hrdou rasu. „Při navrhování přilbic jsem dbal na to, aby výhled z nich směřoval mírně dolů, což jejich nositele nutilo mírně zaklánět hlavy a působili tak velice hrdě a silně.“

„V comicsové předloze jsou temní elfové velice specifičtí a působiví,“ podotýká White. „To v drsném a syrovém filmu tohoto typu nutně nemusí fungovat, protože jde o realističtější verzi comicsové předlohy. Nechtěli jsme, aby na diváka působili přehnaně sympaticky, takže museli být velice děsiví a velmi pohybliví.“

White také zmiňuje, že se elfům nesměly vůbec lesknout oči, což násobí nepříjemný dojem, který z nich divák získá. „Museli jsme jejich oči a čočky navrhnout tak, aby se neleskly. Působily poněkud matně, takže v nich nejsou žádné odrazy.“

Aby tyto pocity znásobil, rozhodl se také pro větší oči, než je obvyklé. Podle Whitea se jednalo o velice problematickou věc, protože velké oči obvykle působí vlídněji. „Alan chtěl, aby mělli větší oči a působili tak jistým způsobem strašidelněji, ale to je současně obtížné, protože velké oči máme spojené s rozzářenýma dětskýma očima. Jediným způsobem, jak docílit toho, po čem toužil, bylo oči zvětšit, ale současně zachovat velice neutrální výrazy tváří. Jejich tváře postrádají jakýkoliv výraz, což je poměrně děsivé, a přesně to Alan chtěl. Nemůžete nijak posoudit, co si temný elf myslí a jestli se vás chystá políbit, nebo zabít.“

Na herce Christophera Ecclestona udělal výsledek velký dojem a přiznává, že ačkoliv nanášení masek trvalo dlouhou dobu, v jeho případě to bylo zcela vyvážené požitkem z role Malekitha. „Můj kostým je velice komplikovaný a vyrobený s velkým úsilím, stejně jako maska. Je pozoruhodná. Nosím kontaktní čočky a na obličeji mám prostetiku. Mám odlišně tvarovanou hlavu. Současně také nosím zbroj a plášť, takže to je skutečně velice komplikované a zcela vás to změní. Cílem prostetiky je, abyste stále byli přesvědčeni o tom, že sledujete živou bytost, a myslím, že se nám to podařilo.“

Štáb i herecký tým svorně souhlasí, že natáčení filmu pro společnost Marvel se nepodobá ničemu, na co jsou zvyklí, a pro většinu z nich se jedná o vrchol kariéry. Všichni zúčastnění shledávají cosi magického na naplnění dětských snů o superhrdinech a fantastických dobrodružstvích, bez ohledu na to, zda se nacházejí před kamerami nebo za nimi, a domnívají se, že právě proto jsou tyto snímky tak úspěšné.

„Myslím, že mají výtečný vkus, co se týče výběru spolupracovníků,“ soudí Natalie Portman. „Točí zábavné a inteligentní filmy, což diváky nenechává lhostejnými.“ Chris Hemsworth se domnívá, že společnost Marvel, herci i štáb také velice intenzivně vnímají přání svých diváků. „Fanoušci nás velice podporují a já je za to zbožňuji. Od samého počátku jsme se snažili o to, abychom se nezpronevěřili stylu původních comicsů. Naše postavy už existovaly a měly fanoušky, kteří je znali mnohem lépe než my, takže v tomhle ohledu nechcete nikoho zklamat.“

Kevin Feige přístup Marvelu k jejich filmům shrnuje velice výstižně: „Neřídíme se žádnými jednoznačnými pravidly: nemáme žádný technologický postup a nemáme na zdi žádný graf, kterým bychom se řídili. Ale uznáváme jisté zákonitosti, které diváci chtějí vidět. Součástí zábavnosti našich filmů není jen co nejpůsobivější akce - musíte se věnovat i emocionálnějším věcem, pokud má výsledek správně fungovat. Je jen na divácích, aby nám dali vědět, zda je náš přístup správný nebo špatný. Dokud budou spokojeni oni, budeme pokračovat.“

Podobné filmy

Superpolicajti z Miami
(I poliziotti dell'ottava strada) Bud Spencer a Terence Hill jsou na stopě 20 miliónů dola...
dnes 09.10
Barrandov
Znovu sedmnáctiletý
(17 Again) Když Mikova přítelkyně otěhotní, musí sedmnáctiletý mladík nechat školy i baske...
dnes 17.20
Nova
Krvavá dimenze
(The Other Side) Skupina vědců a vojáků je během jednoho pokusu přenesena do jiné dimenze,...
dnes 22.05
Prima Cool
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Vzhledy:
    Vlastni
    Sobota 3. 12. 2016 Svátek má Svatoslav
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz