6.5 10 1342
film / thriller, drama, Velká Británie/USA/Francie, , 128 min., od 12 let
The Interpreter
Kinopremiéra v ČR 26.5.2005, DVD od 10.10.2005 Universal

02:22

Pravda nepotřebuje překlad.
Řetězec dramatických událostí se spustí ve chvíli, kdy se tlumočnice OSN Silvia Broom přizná, že náhodou zaslechla rozhovor v neobvyklém africkém dialektu, jemuž kromě ní rozumí jen málokdo a jehož obsahem byla plánovaná vražda jistého afrického prezidenta. Silviin život se po tomto doznání obrátí vzhůru nohama, protože se stane terčem neznámých zabijáků. Přestože o její bezpečí začne pečovat FBI, konkrétně agent Tobin Keller, ohrožení Silvie se paradoxně ještě zvyšuje. Keller totiž začne zkoumat minulost své chráněnky a pomalu v něm narůstá přesvědčení, že by i ona mohla být do spiknutí proti hlavě státu zapletena. Je Sylvia obětí nebo hlavním podezřelým? A dokáže ji takto rozpolcený agent vůbec ochránit?

Komentář k filmu Nechápem prečo som doteraz ešte nemala tú česť pozrieť sa na Kidman-ovú tentokrát v absolutne inej pozícii ako tie predošlé.Mám na mysli ju ako tlmočníčku pre OSN.Pardon,no nezdala sa Vám príliš sexy a zvodne medzi toľkými vysokopostavenými suchopárnymi kravaťákmi?!Takto predsa tlmočníčky nevyzerajú,opravte ma ak sa mýlim.Tento bohužiaľ len priemerný thriller,ktorý nefunguje tak akoby mal,zostáva len jedným zakusnutím a necháva ma chladnou.Sú daleko nebezpečnejšie vyšpičkované politické thrillery a ich špinavé zákulisia ako u tohto.Neviem či toto odporúčať.Poviem len.Ak chcete pozrite si,ak nechcete-nechajte tak.
Všechny komentáře k filmu 26+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka 1, Oficiální stránka 2, Oficiální stránka 3    Videotéka: přidat si do ní film

Téměř každá „branže“ má film, ve kterém vystupuje jako hlavní postava představitel její profese. Lékaři mají svého Uprchlíka (příp. Mého souseda zabijáka a mnohé další), novináři mají své Noviny, příp. svůj Daily Planet (v Supermanovi), prezidenti mají svého Davea nebo Amerického prezidenta a svůj film mají dokonce i popeláři (Muži v práci). Aby to ale nebylo tlumočnicím líto, přichází do kin film, kde hlavní roli hraje zástupkyně jejich profese.    Film Sydneyho Pollacka (Tři dny Kondora, Tootsie, Firma) se točí kolem OSN (točilo se opravdu v prostorách ústředí OSN), tlumočnice (s poměrně komplikovanou minulostí), která v prostorách OSN zaslechne co neměla, agenta, který před pár dny přišel o manželku, hlavy jednoho afrického státu, které jde o život, jeho odpůrců a také vraha, který jak se zdá má spadeno snad na úplně každého. Jedná se o čistokrevný thriller, kde se jako obvykle na počátku dozvíme „důvod pronásledování“. Zde se jedná o vyslechnutí in... Celá recenze

Popis filmu Tlumočnice

V sídle OSN v New Yorku pracuje jako tlumočnice Silvia Broomeová. Náhodou zaslechne rozhovor o chystaném atentátu na matobského diktátora Zuwanieho během jeho plánovaného vystoupení ve Valném shromáždění. Případ vyšetřují federální agenti Keller a Woodsová. Nedůvěřivý Keller postupně zjišťuje spojení Broomeové s odbojem proti Zuwaniemu. Silvie přišla kvůli diktátorovi o rodiče a sestru v Africe a má dvojí občanství. Agent Tobin Keller nechá Silvii sledovat a sám ji dnem i nocí hlídá z okna protějšího domu. Zpočátku proto, že jí nevěří, pak ale hlavně proto, aby ji chránil. Za oknem ji totiž k smrti vyděsila tvář v černošské masce. Někdo jí tedy musel vzít klíče od bytu. Keller jí běží na pomoc a Silvia mu prozradí, že tu masku jí kdysi daroval bratr Simon, kterého měla velmi ráda. Do odboje byl zapleten i Simon, který žije v Africe, ale momentálně o něm sestra nemá žádné zprávy. Silvie vypráví Kellerovi o bratrovi, který si v dětství psal seznamy všeho možného. Agent si myslí, že potenciálním atentátníkem na Zuwanieho by mohl být klidně i Simon. Ve slabé chvilce se Silvii svěří s osobní tragédií, která ho psychicky vyčerpává a mate. Před čtrnácti dny se mu zabila v milencově autě žena, právě ve chvíli, kdy se rozhodla, že se k němu vrátí... Silvie se tajně sejde s fotografem Filipem, který byl svědkem vraždy jejího bývalého milence Zoly. Pak dojde k výbuchu autobusu, v němž je opoziční politik Kuman-Kuman, ale i Silvie a agent Doug, Kellerův podřízený.

Politický thriller z 21. století - příběh podezření z nitra Organizace Spojených národů
"Považoval jsem za úžasně inspirativní základ budoucího filmu explozivní mezinárodní situaci a nutnost řešit záhadu pod nesmírným tlakem časové tísně," říká Sydney Pollack. Byl ovšem velmi zklamán, když se dozvěděl, že dosud žádný film se nenatáčel přímo na "posvátném teritoriu OSN", na východní straně Manhattanu. Dokonce i Alfred Hitchcock byl odmítnut, když o takové povolení žádal. Díky zvláštní diplomatické misi se však Pollackovi podařilo vyjednat si povolení k přístupu do této "svatyně" a tak se film Tlumočnice odvíjí v království světové moci, která je takto ve filmu prezentována úplně poprvé.

Jeden ze tří scenáristů, Charles Randolph říká: OSN je perfektní prostředí pro mezinárodní intriky, jak je prezentovaly klasické filmy z minulého století, které natáčel např. Alfred Hitchcock. Veškerá rozhodnutí, která jsou učiněna v těchto kuloárech moci, mají obrovský význam pro celý svět. Zvlášť nyní je laťka výše, než kdykoli předtím. A to pro lidi, kteří jsou zapleteni do této historky, znamená , že jsou mnohem zranitelnější, protože musí čelit konspiraci, která je nesmírně složitá a mocná."
Záměr filmu původně vychází z představ producentů Erica Fellnera a Tima Bevana ze společnosti Working Title Films. Chtěli, aby vzniklo drama z prostředí mezinárodní diplomacie, kde nepatrný skutek, nebo dokonce pouhé slovo, může ovlivnit osud lidí na opačné straně zeměkoule.
Bevan: "S Ericem jsme už před časem měli představu o tlumočníkovi, nebo někom, kdo se pohybuje v tomto výlučném světě státníků a politiků, a najednou se ocitne v krizové situaci, kdy je sám schopen změnit běh událostí, které mohou ovlivnit svět. Ta myšlenka se nám postupně jevila stále jasněji."

Také prezident společnosti Universal Pictures Kevin Misher měl zájem o takto politicky motivovaný thriller a obrátil se na Bevana a Fellnera, "protože jsem doufal, že mají něco podobného v záměru. Skvělý nápad, zasadit děj přímo do srdce OSN jsme nemohli nevyužít."
Misher ovšem mezitím opustil studio UP a stal se nezávislým producentem, avšak i nadále spolupracoval s Fellnerem a Bevanem. Misher vzpomíná: "Narodil jsem se a vyrostl v New Yorku a tak to pro mne, jako pro producenta, byla příležitost udělat filmový thriller v klasickém slova smyslu, takový, s jakými jsem v 70. letech vyrůstal. Přijal jsem to jako výzvu."

Produkční tým se ihned pustil do rešerší, spojil se s bezpečnostní službou, zaměstnanci a tlumočníky a uskutečnil rozsáhlou exkurzi v celé budově OSN.
Misher vzpomíná: "Jedna z věcí, která nás opravdu ovlivnila a kterou jsme chtěli mít ve filmu byla otázka: jak dynamickou roli hraje OSN v současném, globálně propojeném světě? Je to úžasné, může-li se na to obyčejný outsider najednou podívat zevnitř."

Tehdy začaly průzkumné práce také pro režiséra Sydney Pollacka. Misher: "Vzpomínám si, jak Pollack přišel na schůzku s námi a připomněl svůj film Tři dny kondora, který natočil před lety a prohlásil, že chce tento scénář natočit v podobném stylu. Hned nám sdělil několik detailů, jak postavit příběh Tlumočnice, aby z toho vznikla živá, současná událost pro publikum."
Vedle spolupráce se scenáristy, Pollack studoval nejen probíhající procedury v OSN, ale také život a podmínky tlumočníků a zabýval se africkou politikou.
Vedle výběru dvou hlavních postav šlo o volbu afrického teritoria, jehož představitel je vážně ohrožen. Bylo rozhodnuto zvolit fiktivní zemi. Pollack vysvětluje: "Nechtěli jsme použít reálný stát, protože bychom se museli přizpůsobovat řadě existujících okolností. Tím bychom příběh zatížili přílišnou dokumentárností na úkor akčního thrilleru. Přesto jsme se při stavbě příběhu snažili držet se co nejvíce reality, abychom filmu zaručili maximální autentičnost. Dokonce jsme vytvořili i jazyk této fiktivní země, takže vše působí, jako kdyby šlo o skutečné okolnosti děje."

Podle Charlese Randolpha (jednoho ze scenáristů), byla země Matobo vykreslena jako subsaharská krajina v Jižní Africe, podobná Zimbabwe nebo Mozambiku. Obě zmíněné země se potýkají s domácími konflikty a válkami.
Co se týče jazyka, za pomoci jazykového centra v Anglii, byl pro film vytvořen jazyk podobný Swahili a Shona, kterým se mluví ve východní a jižní Africe. Tento umělý jazyk "KU" (který Nicole Kidmanová obdivuhodně zvládla a který ve skutečnosti neexistuje), obsahuje prvky obou zmíněných jazyků.

Pollack v tomto filmu usiloval o maximální autentičnost a proto když dostal oficiální rozhodnutí, že je vyloučeno vstoupit na území OSN s kamerou, byl rozhodnut jít až za samotným generálním tajemníkem OSN Kofi Annanem, a snažit se získat povolení natáčet v budově OSN.
Pollack: "Téma filmu Tlumočnice mě velmi zaujalo právě proto, že se odehrává v prostředí OSN a naivně jsem předpokládal, že tam budu moci natáčet. Jenže pak jsem se dozvěděl, že je to vyloučeno, a že z tohoto zákazu dosud nebyla učiněna žádná výjimka. Proto se také kromě diplomatů dosud jen málo Američanům podařilo vstoupit do těchto ,koridorů moci' a dozvědět se, co se tam vlastně odehrává. I z toho důvodu jsem vyvinul veškeré úsilí a hledal kohokoli, kdo by nám mohl pomoci, event. zprostředkoval schůzku s Kofi Annanem."

Ukázalo se, že rozhodující osobností je generální sekretář pro komunikaci a veřejné informace Shashi Tharoor, který je současně nadšeným příznivcem filmu. Usoudil, že nastal čas, kdy je třeba udělat ve stávající praxi určité změny. Vysvětlil své stanovisko Annanovi: "Jsme sice organizace, sdružující vlády, ale pracujeme pro lidi. A myslím, že je důležité umožnit jim bližší pohled na OSN.
Smyslem příběhu je ukázat základní hodnoty této instituce. A přijde-li za námi osobnost formátu Sydney Pollacka s příběhem, kdy OSN je těžištěm spiknutí, nejen atraktivní kulisou, je zřejmé, že této instituci projevují patřičný respekt, jaký si zaslouží. Takže náš postoj by měl být zcela jasný."

Pollack nezakrýval před Annanem, že tu jde o historku ryze fiktivní, která ale není pozitivní reklamou OSN, ale že hlavní postava, tlumočnice Silvie Broomová, je vášnivě oddána zásadám OSN. Vyrostla v prostředí strašného politického teroru a stojí pevně za systémem diplomacie. A že tento příběh je o moci slova, které stojí proti zbraním. Bylo to užitečné setkání.
Annan nakonec dal natáčení zelenou. Vymínil si jen, že Tharoor vše projedná s prezidenty obou základních organizací OSN, Generálního shromáždění a Bezpečnostní rady.
"Záběry z OSN se jen občas objevují v televizním zpravodajství o významných politických událostech. Nemohli jsme tuto atmosféru zachytit opravdu nikde jinde, než v tomto autentickém prostředí," říká Sydney Pollack.

Nicole Kidmanová představuje tlumočnici, která se ocitne v sidlech mezinárodního spiknutí
Je typickou anonymní pracovnicí - tlumočnicí v OSN, a dostane se bezděčně do centra mezinárodní krize, protože náhodou zaslechla plán na zavraždění hlavy jednoho z afrických států. Studovala v Johannesburgu hudbu, na Sorbonně filosofii a ve Španělsku linguistiku. Je ve všem skvělá a je oddána zásadám demokracie, ale ve svém nitru je stále zděšená temnou minulostí, kterou prožila a která ji přivedla k pochybnostem o bezpečnosti našeho světa.

Pro postavu Silvie Broomové měl režisér S. Pollack od začátku na mysli Nicole Kidmanovou. "Bylo to proto, že není Američanka a je v ní něco exotického. Klidně uvěříte, že vyrostla v Jižní Africe, že plynně hovoří několika jazyky, věří v sílu slova, v to, že je stejně mocné jako kulky a zbraně."
Kidmanovou na roli zaujala i skrytá love story, která doprovází její postavu. "Zajímalo mě všechno, co se děje v průběhu napínavého děje, kdy se setkají dva lidé, kteří - každý zvlášť- prošli nějakým velkým utrpením a bojí se dalších možných ran osudu. Přesto se ale snaží navzájem si věřit. Mezi Silvií a Tobinem vznikne určitý druh přátelství, které se nečekaně stále prohlubuje, vezmeme-li v úvahu jejich počáteční antipatie."
Tlumočnice je thriller, naplněný nečekanými zvraty a napětím, ale je to i příběh o spravedlnosti a odpuštění, a to jsou dvě neměnné konstanty lidského života.
Kidmanovou také fascinovalo prostředí OSN a skutečnost, jak jediné chybné slovo nějaké tlumočnice může sehrát obrovskou roli a vyprovokovat mezinárodní krizi. Tlumočníci, kteří zde pracují, musí být vysoce kvalifikovaní, inteligentní, muzikální kvůli správnému odposlechu i výslovnosti a velmi vzdělaní. Musí znát a mluvit minimálně třemi jazyky, ale mnozí jich znají šest, sedm i více. Práce ve zvukotěsných kabinách je velmi osamělá a vyžaduje silný charakter - a to je také vlastnost, která udržuje Silvii v kondici i za těchto výjimečně stresujících okolností, v kterých se bezděčně ocitla.

Při studiu své role spolupracovala Kidmanová také s jazykovým koučem Timem Monichem při nácviku fiktivního afrického jazyka "KU", kterým údajně mluvila v době svého dětství. "Naučila se jím mluvit naprosto plynně," říká Monich, "bez ohledu na to, že to byl umělý jazyk, vytvořený jen pro film. Má fantastický hudební sluch, je dokonalá, pokud jde o přízvuk a velmi tvrdě pracuje. Naučila se pro film nejen řeč "KU", ale také si procvičila francouzštinu a španělštinu. Zvládla beze zbytku všechno jako Silvia Broomová, což jí umožnilo vytvořit velmi přesvědčivou postavu, která vás vtáhne do svého světa, plného temných zákoutí."

Muž, který se snaží najít smysl ve světě, plném neočekávaných náhod. Sean Penn hraje federálního agenta Tobina Kellera.
"Najít partnera k Nicole Kidmanové bylo zajímavým úkolem. Nechtěl jsem totiž, aby film vyzněl jako konvenční romance," říká režisér Pollack.
"Měl to být absolutní protiklad k charakteru Silvie - jako oheň a voda. Sean Penn je výborný herec, ale dosud nikdy nehrál hlavní postavu v thrilleru."
Zatímco Silvia vášnivě věří v sílu slova, Tobin přichází ze zcela opačného prostředí. Zajímá ho jen, jak ta která akce skončí, její výsledek. Agent v jeho postavení musí napřed střílet a teprve pak klást otázky - a to je pro Silvii šokujícím zjištěním, zvláště když k sobě oba za okolností maximálního ohrožení začínají cítit sympatie.

"Bylo skvělé, že jsem mohl dělat tento film se Sydney Pollackem," říká Penn. "Má totiž úžasnou schopnost v jediném příběhu nenásilně propojit osobní linii postav s politikou a komplikovaným světem spiknutí a podezření."
Sydney Pollack dodává: "Práce s hercem jako je Penn, je mnohem víc, než uspokojující, u něj jde o více než talent a profesionalitu. Prostě si uvědomuje, kým je a nebojí se vyjádřit veškeré své pocity. Pro režiséra je snadné spolupracovat s takovým hercem. Prostě mu zadá úkol a zpět se mu dostane odměny v podobě jeho výkonu."
Vedle Seana Penna a Nicole Kidmanové vystupují ve filmu významní mezinárodně uznávaní herci. Je to především Catherine Keenerová, (nominovaná na Oscara za roli Maxine ve filmu V kůži Johne Malkoviche), která představuje partnerku Tobina Kellera, federální agentku Dot Woodsovou - v životě už "všechno viděla" a je poněkud unavená, ale disponuje břitkým smyslem pro humor, je si vědoma svého postavení a stejně tak dobře ovládá svou zbraň.

Z dalších vedlejších postav je zde francouzsko-izraelský herec Yvan Attal, který hraje Silviina tajemného afrického přítele, fotografa Philippa.
Dalším představitelem je dánský herec Jasper Christensen, představuje šéfa matobské ostrahy Nilse Luda.
A konečně významnou postavu zrádného diktátora státu Matoba, prezidenta Edmunda Zuwanieho, jehož život je ohrožen, i když on sám by vlastně měl čelit obžalobě z genocidy, převzal Briton Earl Cameron. Je to původně britský herec, který se objevil také v bondovce Thunderball. Později se ale odstěhoval na vzdálené Šalamounovy ostrovy a ve filmu se už neobjevil po dlouhá desetiletí. Velmi ho zaskočilo, když dostal nabídku na roli ve filmu Sydney Pollacka. Cítil se tím velmi polichocen. O své postavě říká: "Zuwanie nezačínal jako vrah. Kdysi bojoval za svou zemi, byl v očích lidu hrdinou. Moc ho ale natolik zkorumpovala, že jako každý diktátor už bojoval jen o jediné: za každou cenu se udržet u moci. A k tomu vedla jediná cesta, prostřednictvím vražd tisíců nevinných lidí."
S. Pollack se rozhodl že si ve svém filmu také zahraje a obsadil se do malé role šéfa bezpečnostní služby, která má na starosti ochranu zahraničních osobností, Chief Petigrewa.

Tlumočnice se natáčela na Manhattanu a v jižní Africe, ale také vám umožní (jako vůbec první film v historii) volný přístup do prostor ústředí OSN v New Yorku.
"Tlumočnice mne přitahovala z mnoha různých důvodů," říká Sydney Pollack. Vnitřní život OSN a diplomatický svět vůbec jsou vzrušující, a přesto filmařsky dosud neprobádané území. Příběh v sobě nese velmi osobní konflikt mezi dvěma lidmi z naprosto různých světů, kteří musí překonat spoustu překážek, aby se vzájemně pochopili a přes veškeré antipatie a pod nesmírným časovým tlakem vyřešili tajemství, které může ohrozit stabilitu ve světě. Připadalo mi to jako dost atraktivní téma pro celovečerní film."
Koridory moci - prostředí děje
Možnost, jako první film v historii natáčet přímo v autentickém prostředí OSN, považoval režisér Sydney Pollack "za požehnání i prokletí zároveň. Požehnání, protože nás těšila tato příležitost a prokletí, protože jsme cítili velkou odpovědnost, abychom dostáli svému závazku. Když procházíte tou spletí sálů a chodeb Generálního shromáždění Spojených národů a Bezpečnostní rady, veřejné i soukromé prostory, přemýšlíte o tom, jak je vůbec možné zachytit ten ohromující dojem, jaký si z toho prostředí odnášíte. Všechno tu na vás působí tak dramaticky."

OSN není vládnoucí organizací. Byla založena v roce 1945, když 51 zemí podepsalo chartu, v níž se zavazují, že budou ochraňovat mír a kolektivní bezpečnost. Dnes reprezentuje OSN 191 zemí, je to skoro každá vláda na této planetě. OSN pokračuje ve čtyřech hlavních směrech, které jsou zakotveny v chartě: Udržet světový mír, rozvíjet přátelské vztahy mezi národy, spolupracovat při řešení mezinárodních problémů a prosazovat lidská práva. Má být nadále centrem, v němž se harmonizují individuální aktivity jednotlivých národností.
Sídlo OSN na východní straně Manhattanu bylo vybudováno v r. 1946 na území, které daroval pro tento účel John Rockefeller Jr. - a to se stalo mezinárodním teritoriem. Vstoupíte-li do OSN, už nejste na území Spojených států. Toto sídlo bylo vybudováno podle návrhu architektů, kteří představovali světovou špičku v tomto oboru: Le Corbusiere, Oscar Niemayer a Wallace K. Harrison. Komplex je tvořen čtyřmi budovami: je to Sekretariát, Valné shromáždění, Bezpečnostní rada a Knihovna Daga Hammarskjölda. Devětatřicetipodlažní sekretariát s okenicemi ze zeleného skla patří k nejnápadnějším architektonickým dominantám New Yorku. V sousedství je budova Valného shromáždění, kde se potkávají hlavy států, a za ní je budova Bezpečnostní rady, kde se nejmocnější členové shromažďují v době celosvětového napětí.

Filmařům byl umožněn přístup takřka do všech prostor OSN na dobu téměř pěti měsíců s jediným omezením: že se bude natáčet v mimopracovní době a o víkendech, aby se nenarušil chod organizace.
Kameraman Darius Khondji k tomu dodává: "Když jsme poprvé vstoupili do těchto prostor, byl jsem omráčen jejich impozantností. Velice mě toto prostředí inspirovalo a tak jsem se rozhodl k něčemu, co normálně nedělám. V lokalitě kde natáčíme, obvykle vše přestavuji a aranžuji tak, aby mi to vyhovovalo vzhledem ke kompozici scény i světlu. Zde jsem se ale rozhodl respektovat vše tak jak je, včetně světla a barev. Prostě jsem OSN respektoval jako jeden z dalších charakterů filmu. Byla zde Nicole Kidmanová, Sean Penn, Catherine Keenerová a OSN.

Nicole Kidmanová
Narodila se v roce 1967 na Havajských ostrovech australským rodičům, žili několik let v USA, než se přestěhovali zpět do Austrálie. Studovala balet a už ve 14 letech debutovala v australském filmu Bush Christmas. Bylo jí teprve 17 let, když byla australským publikem a Australským filmovým institutem zvolena Hvězdou roku. V listopadu 2003 jí byla udělena výroční cena American Cinematheque Award - a je v osmnáctileté historii teprve druhou herečkou, která tuto cenu získala. Už velmi mladá začala hrát v divadle, krátce nato pak v televizi. Mimo Austrálii se prosadila v americkém filmu Úplné bezvětří po boku Toma Cruise.

Sean Penn
Narodil se 17. srpna 1960 v Burbanku, Kalifornie. Režíruje často thrillery jako Vyvrhel, nebo Křižovatka smrti. Většinou si je i sám píše a produkuje. Vedle Davida Leana a Andrewa Davise patří mezi režijní vzory herce a režiséra C.T. Howella. Jack Nicholson, který si u něj zahrál o něm říká: "Jako režisér je Penn obrovský talent." Spolu se svojí tehdejší manželkou Madonnou měl hrát ve Schůzce naslepo, ale produkce si přála na jeho místo Bruce Willise. Madonna proto roli odmítla.
Je synem režiséra Arthura Penna, v jehož filmu Judgment in Berlin má cameo svědka při procesu. Jeho mladší bratr Christopher Penn je také herec a starší bratr Michael Penn je hudebníkem. První roli dostal v seriálu Barnaby Jones. Hrál především role drsných a problémových mladíků. Dostal Stříbrného medvěda za roli trestance v dramatu Mrtvý muž přichází. Můžete se s ním potkat na večeři v newyorské restauraci Columbus 201 Columbus Avenue/69th Street Michaila Barišnikova.

Sydney Pollack
Během čtyřiceti let, kterém strávil Pollack u filmu, získaly jeho snímky 46 nominací Akademie, včetně čtyř pro nejlepší film. Jeho film Vzpomínky na Afriku obdržel 7 Oskarů, mezi nimiž se objevily ceny za nejlepší film a režii. Roku 1982 vyhrál jeho snímek Tootsie cenu filmové kritiky v New Yorku. Dvakrát též vyhrál Zlaty globus za režii, výroční cenu NATO za režii a ocenění na mezinárodních festivalech v Brusselu, Bělehradě, San Sebastianu a Moskvě. V r. 1985 založil produkční společnost Mirage Productions, v níž vznikla řada pozoruhodných filmů. Je též spoluzakladatelem Filmového institut Sundance a člen řady významných organizací spojených s filmem.

Darius Khondji, A.S.C., A.F.C.
Studoval na New York University Film School a International Center of Photography. Vedle práce na reklamách natáčel filmy s předními režiséry jako Lars von Trier, David Fincher, Jean-Baptiste Mondiano, Chris Cunnigham aj. Za kameru k filmu Alana Parkera Evita byl jako nejlepší kameraman nominován na Oscara, získal cenu BAFTA a řadu dalších ocenění.

Danielle Steelová: Prsten (1/2)
(Danielle Steel´s the Ring) Nastassja Kinski pátrá po svém otci a bratrovi, kteří byli nuc...
dnes 10.20