fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    Podobné filmy    

68% 2314 hlasů
6.8 10 2314
film / thriller, akční, dobrodružný, science fiction, USA, , 125 min.
TRON: Legacy
Kinopremiéra v ČR 16.12.2010 v SK 6.1.2011, DVD a Blu-Ray od 20.4.2011 Magicbox

Režie:
Herci: , , , , , více...


Ukázka
02:24



Tron: Legacy je 3D high-tech dobrodružství zasazené do digitálního světa, který je úplně odlišný od čehokoli, co jste již na velkém plátně viděli. Sama Flynna, 27letého rebela pronásleduje záhadné zmizení jeho otce Kevina Flynna, muže, který byl kdysi známý jako největší světový tvůrce video her. Když Sam objeví záhadný signál poslaný ze staré Flynnovy arkády - signál, který mohl být jenom od jeho otce - zjišťuje, že se ocitl v digitálním světě, kde byl Kevin uvězněn po 20 let. S pomocí nebojácné válečnice jménem Quorra, se otec a syn vydávají na cestu, která jim může přinést život nebo smrt, cestují po vizuálně fantastickém cyber vesmíru - vesmíru, který stvořil sám Kevin, a který se stává modernějším s vozidly, zbraněmi a krajinami, které si nikdy před tím nedokázal představit a nelítostným zloduchem, který se nezastaví před ničím, jen aby znemožnil jejich útěk.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Vzhledem zajímavá, funkčí a paradní podivaná, doplňována hudbou co mi vlastně celkem sedla a to jak k danému prostředí tak i mě jako prostému posluchači. Starou klasiku jsem neviděla, a tak nemůžu a vlastně ani nechci srovnávat. Pro mě tedy i dějově poměrně zajímavé, protože to byl můj první vstup do tohoto světa. Takže já jsem byla spokojená.
Všechny komentáře k filmu 37+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka 1, Oficiální stránka 2    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Tron Legacy

43 minut filmu Tron: Legacy bylo navrženo speciálně pro kina IMAX

Tron otevírá v kině IMAX další úroveň. 3D spektákl Tron: Legacy, který se blíží do kin, byl pomocí patentované IMAX


O filmu

obrazek
Původní snímek Tron, který byl do kin uveden v roce 1982, byl revolučním filmem vizionářského scenáristy a režiséra Stevena Lisbergera, který se nyní na tvorbě Tron: Legacy 3D podílí jako producent. Tron byl přelomovým filmem v oblasti počítačové grafiky, virtuálních kulis a světelných efektů. Jeho ojedinělá kombinace hraného 70mm filmu, počítačové grafiky a ručně kreslené animace neměla ve své době obdoby. Výsledkem bylo, že se Tron stal kultovním filmem, který je nedílnou součástí populární kultury už více než 25 let a v současné době je uznáván jako zlom v oblasti filmových triků.

Dnešní působivé technologické pokroky umožnily navrhnout svébytné pokračování Tronu, které by oslovilo současného diváka. Svět, ve kterém žije současná xboxová generace, která používá místo telefonu miniaturní počítače a všichni hrají hry s využitím bezdrátových technologií, byl v době vzniku původního Tronu pouhým snem.

Steven Lisberger byl pro pokusy o zahájení prací na pokračování naprosto klíčovým člověkem. „Zhruba před deseti lety jsme se začali se společností Disney bavit o možnosti natočení pokračování...za tu dobu řada čelních představitelů společnosti Disney zestárla a film samotný se v mnohém změnil a prošel mnoha různými fázemi vývoje. Když se před nedávnem znovu vynořil, myslím, že jsme získali dojem, že se právě v tuhle chvíli sešel ten správný tým. Už jsme v minulosti zkoušeli nějaké alternativy, ale po nějaké době jsme si vždy uvědomili, že to není to pravé. Tentokrát jsme ten pocit neměli.“

Producent Sean Bailey, který byl tehdy prezidentem společnosti Idealogy Inc., se ujal příběhu a prozrazuje, že se na filmu společně se svým týmem začal podílet už zhruba před čtyřmi lety. „V Disney tehdy zvažovali několik verzí námětu, napsaných v devadesátých letech, a nebyli schopni najít žádný, který by jim opravdu vyhovoval, takže nás přizvali, abychom ukázali, co dokážeme. V podstatě jsme se jen snažili najít správný směr, přijít s pár nápady a setkat se se scenáristy.“

Jak probíhaly rané fáze příprav filmu, potkal šťastnou náhodou koproducent Justin Springer testovací krátký film režiséra Josepha Kosinskiho. Ačkoliv neměl Kosinski větší zkušenosti, svůj talent prokázal už svým vizionářským přístupem v komerční oblasti při práci na kampaních ke hrám Halo a Gears of War či při výrobě reklam pro firmu Nike.

Sean Bailey si vzpomíná na počátky spolupráce s Josephem Kosinskim. „Potkal jsem se s ním a okamžitě mě ohromila jeho vize, jeho smysl pro příběh a jeho sebevědomí. Pak jsme se vydali do studia a bavili se o tom, jak bychom chtěli pokračovat dál. Díky Joeově sebejistotě jsme se odhodlali natočit první testovací záběry.“

Kosinski, Bailey a další z týmu přesvědčili zástupce společnosti Disney, aby odsouhlasili natočení testovacího krátkého filmu, který by demonstroval, čeho jsou dnešní technologie při aplikování na digitální svět Tronu schopny dosáhnout například stran světelných motocyklů či soubojů s disky. Výsledkem byl ohromující film, který nadchnul návštěvníky Comic Conu v San Diegu v roce 2008, a tvůrci filmu poté dostali svolení zahájit práce na filmu samotném.

Když se Joseph Kosinski stal režisérem projektu Tron: Legacy 3D, zaslechl, že skupina Daft Punk, jejíž umělecký styl se původním Tronem inspiroval, měla zájem se na filmu podílet, netrvalo dlouho, než se všichni sešli na společné snídani v Hollywoodu, aby probrali vizi, kterou Kosinski o filmu měl.

Trojice umělců zjistila, že vnímají věci velice podobným způsobem a hudebníci tak začali na soundtracku k filmu pracovat už velice záhy, v přípravných fázích celého projektu. Soundtrack se pak formoval do finální podoby v průběhu takřka tří let a je ojedinělou kombinací orchestrální a elektronické hudby a zvukových efektů.

Duo Daft Punk spolupracovalo s tvůrci filmu i při návrhu zvukové podoby filmu jako takové, zejména na pasážích, kdy spolu zvuk a obraz úzce souvisejí. Šlo o velice sofistikovaný hudební přístup - jednotlivé složky se na sebe vrství způsobem, který občas velice zajímavým způsobem ruší hranice mezi hudbou a zvukovými efekty. „V tomhle filmu je přes 100 minut hudby. A na vizuální složku je navázána velice těsně, protože jsme ji měli k dispozici tak záhy. Bez ní si ten film vůbec nedokážu představit,“ míní Kosinski.

obrazek
Moderní technologie propůjčují snímku Tron: Legacy 3D jeho ojedinělý vzhled a styl, daný tím, že tvůrci filmu byli nyní mnohem méně omezování tím, co počítače dokáží. Ale i přes zjevné vizuální výhody se tvůrci filmu snažili zachovat ducha Lisbergerova snu.

Aby to dokázali, pojí v sobě tento film ty nejdokonalejší filmové technologie současnosti, včetně využití kamer, které jsou ještě pokročilejší než kamery, použité při natáčení filmu Avatar. Přirozeným způsobem tak bylo při natáčení možno kombinovat počítačovou grafiku a klasické kulisy.

S takovouto technologií v rukou talentovaných a tvůrčích designerů a vizionářských filmových tvůrců představuje Tron: Legacy 3D to nejmodernější v oblasti designu a vizuálních efektů, podpořené nejnovějšími stereoskopickými (3D) technologiemi. Ve filmu se pojí hrané scény s fotorealistickou počítačovou animací způsoby, o jakých bylo v minulosti možné pouze snít. „Zdá se samozřejmé, že Tron, revoluční film osmdesátých let, musel být následování pokračováním, které bude obdobně revoluční v jednadvacátém století,“ soudí producent Jeffrey Silver. „Pokud jsme chtěli Tron: Legacy 3D natočit tak, jak měl být natočen, museli jsme posunout laťku o pořádný kus výš. A právě to jsme udělali.“

Joseph Kosinski měl naprosto jasno v tom, jak snímek Tron: Legacy 3D pojmout. „Mým cílem bylo natočit film tak, aby působil reálně. Chtěl jsem, aby působil dojmem, že jsme vzali do světa Tronu klasické filmové kamery a celý film natočili tam. Takže jsem chtěl postavit co nejvíc reálných kulis. Chtěl jsem, aby jejich materiály byly skutečné - skutečné sklo, skutečný beton, ocel, takže to vše bude působit hmatatelně.“

Aby dosáhl tohoto vzrušujícího a ikonického vzhledu, shromáždil kolem sebe umělce z nejrůznějších oborů. „Dali jsme dohromady architekty, návrháře automobilů, lidi, kteří nikdy předtím na filmu nepracovali. Sehnali jsme lidi z celého světa,“ popisuje Kosinski.

Všichni zainteresovaní si dobře uvědomovali, že pokud chtějí Legacy natočit v duchu původního Tronu, budou posouvat hranice toho, co dnešní efektové technologie dokáží. Výsledkem je komplikovaná kombinace technik od modrého plátna po 3D kamery, kterou Kosinski se svými kolegy pro tvorbu filmu použili. „Řídím se spíše instinktem než zkušenostmi, ale prvky z celé řady technologií, které používáme v tomto filmu, jsem už využil při natáčení reklam. Tohle je ale první šance použít to vše najednou a ještě v takovémto měřítku.“

Podle Baileyho je ale stále primární především příběh. „Použili jsme ty nejlepší dostupné technologie, ale stále vnímám, že je nepoužíváme jen proto, aby ve filmu byly, ale že nám umožňují pracovat s příběhem filmu zcela novými způsoby. Myslím, že tohle bude první film, ve kterém jeden herec stojí sám proti sobě, ale ve zcela jiném věku. Doufám, že diváky překvapíme nejen v tom smyslu, že se jim bude něco takového líbit po efektové stránce, ale také po stránce originality takového nápadu.“

Mimo tyto technologické nároky je Tron: Legacy 3D navíc natáčen ve 3D. „3D je rozhodně výzvou po technické stránce,“ přitaká Bailey. „Kamery jsou větší a těžší a do hry vstupuje celá řada dalších faktorů, které musíte brát v potaz, takže se proces natáčení rozhodně zpomaluje. Ale myslím, že je to skvělý důvod, proč jít do kina, protože jde o zážitek, který zkrátka nemůžete zažít na svém iPhonu nebo laptopu nebo v domácím kině.“

„Bylo pro mne důležité, aby šlo o skutečný 3D film,“ svěřuje se Kosinski. „V kinech je teď k vidění celá řada filmů, které jsou překonvertované z 2D. Ale vzhledem k tomu, jaký svět jsme vytvořili - že se snažíme zprostředkovat atmosféru a nabídnout divákovi pohled na rozlehlé lokace - nemáme zkrátka jinou možnost, než natáčet plnohodnotnými 3D kamerami.“

„Natáčení v 3D stojí spoustu úsilí,“ pokračuje. „Vizuální efekty jsou také připravovány v 3D, což je samozřejmě další výzva. Nutnost vytvářet vše dvakrát, odděleně pro každé oko, to vše komplikuje.“

obrazek
Tvůrci filmu hledali herce, kteří by dokázali vdechnout život vizi Tron: Legacy 3D - ať už šlo o představitele „uživatelů“ nebo „programů“. Prvním úkolem bylo přesvědčit Jeffa Bridgese, aby si zopakoval roli Kevina Flynna, geniálního herního vývojáře - a současně si zahrál svého mladšího dvojníka Clu. Přemluvit Bridgese, který získal Oscara za svou roli ve filmu Crazy Heart, ale nebylo vůbec těžké. „Ozval se mi režisér, Joe Kosinski,“ říká legendární herec. „Klobouk dolů před Disneym, že si všimli jeho potenciálu. Bylo to od nich chytré, protože je to tichý, příjemný člověk. Joe mi velice poutavě prezentoval příběh, vysvětlil, oč v něm jde, a to mě zaujalo. Pak mi ukázal svůj testovací film a já měl možnost vidět něco z technologií, které měl k dispozici. Takže pak už šlo o víceméně stejné důvody, které mě přiměly podílet se na prvním filmu - tehdy to byla revoluční technologie a tahle je rozhodně revoluční dnes. Navíc je to zcela nový způsob natáčení filmů, který jsem si neměl šanci vyzkoušet.“

Najít toho pravého pro roli Kevinova syna Sama byl další úkol. Konkurzu se zúčastnily stovky herců, ale nakonec roli získal nováček Garrett Hedlund. Hedlund musel trénovat jízdu na motocyklu, boj beze zbraní, kaskadérské scény v popruzích, capoieru a parkour, aby se připravil na roli extrémního sportovce Sama. Bridges si ho ale vzal na starost a pomáhal mu připravit se na jeho náročnou roli. „Vždycky jsem ho bral jako otce, kterého by každý kluk chtěl, protože působí hravě, ale současně velice moudře,“ říká k tomu Hedlund.

Olivia Wilde se ujala role Quorry, zdatné bojovnice, která je pravou rukou Kevina Flynna. Wilde takto fyzicky náročnou roli nikdy nehrála, ale byla připravena podstoupit stejně náročný trénink jako Hedlund. „Nikdy jsem nic tak fyzicky náročného nenatáčela a tahle role po mně vyžadovala víc, než jsem si původně myslela, což bylo skvělé. Naštěstí jsme měli úžasný tým trenérů,“ míní Wilde.

Hrát silnou a dravou postavu jako Quorra Wilde bavilo. „Je úžasné mít šanci zahrát si takovou silnou a schopnou ženu,“ svěřuje se, „zejména ve filmu, který je tak silně zaměřen spíše na muže. Hraje v příběhu velice důležitou roli a jde o ženskou postavu, jakou jsem ještě neviděla.“ „Opravdu se domnívám, že se tenhle film bude líbit i ženám - a mladým dívkám,“ dodává Wilde. „A chci, aby se dívky za Quorru převlékaly o Halloween. Chci, aby cítily, že je to postava, se kterou se mohou ztotožnit, ale která je současně motivuje k tomu, aby byly silné.“

Michael Sheen nepotřeboval do světa filmů, založených na efektech, žádného zvláštního průvodce, jelikož měl zkušenosti se sérií Underworld, v níž si zahrál Luciana. Ve filmu Tron: Legacy 3D představuje Castora, majitele zábavního klubu.

Castor, postava na pomezí dobra a zla, představoval pro Sheena zajímavou alternativu. „Jsem program. Nejsem skutečný člověk. Ale protože v digitálním kyberprostoru jsou programy personifikovány, je jistě docela zajímavé přemýšlet o tom, jaký vlastně je. Moje postava v tom světě žije od jeho počátků, nebo to alespoň tvrdí, takže jsem musel přijít na to, jakým způsobem zapadá do historie světa Tronu.“

Herecký tým dále doplňují Bruce Boxleitner, který si znovu zahrál Alana Bradleyho z původního snímku, James Frain coby přisluhovač Clu a Beau Garrett v roli vůdkyně Sirén.

Josephovi Kosinskemu na režisérském křesle a Darrenovi Gilfordovi na pozici výtvarníka bylo jasné, že klíčem k úspěchu bylo zachování ducha původního filmu. „První film vytvořil naprosto ikonickou podobu světa Tronu,“ vysvětluje Gilford, „a řada věcí, které jsou pro něj charakteristické, vznikly jako důsledek omezení počítačových technologií na počátku osmdesátých let. Byl to svět velice geometrický, velice jednoduchý. S počítačovými technologiemi, které máme k dispozici nyní, nenarážíme v podstatě na žádné hranice. Ale záměrně jsme se rozhodli zachovat jisté charakteristiky toho původního světa. Změkčovali jsme tvary a formy tam, kde to jen šlo, ale rozhodně jsme se pokoušeli zachovat ony klasické geometrické tvary.“

Aby toho docílili, bylo třeba zapojit ty nejschopnější spolupracovníky, například návrháře Davida Levyho. Jeho úkolem bylo přetvářet Kosinskiho představy v kresby a náčrtky a definovat svébytný svět tohoto nového filmu. „Joe ve svých vizích posouval vizuální stránku původního filmu směrem k současnosti. Chtěl, aby kyberprostor působil přesně jako náš svět, ale s jistými změnami,“ říká Levy.

Kosinski zamýšlel kombinovat reálný a nereálný svět tak, aby si toho nikdo nevšiml. „Nechci, aby diváci viděli, kde se nachází předěl, takže někdy jednu scénu točím naprosto tradičním způsobem, a jindy jde o jednu rekvizitu obklopenou modrým plátnem. A pokud svou práci odvedeme správně, nemělo by to jít rozlišit. Mělo by to působit zcela celistvě,“ míní Kosinski.

obrazek
V tomto ohledu se Tron: Legacy 3D od svého předchůdce velmi vzdaluje. „Spojení fotorealistických počítačových scén a skutečných kulis vám skutečně dává představu o světě, ve kterém se nacházíte,“ obdivuje Jeff Bridges. „V původním Tronu jsme nic takového neměli k dispozici, v podstatě bylo všechno kolem nás jen potažené černou látkou, na které byly nalepeny značky z lepicí pásky. Nikdy jsme neměli představu, jak vypadá scéna, ve které se nacházíme. Nic se nevyrovná pocitu, když poprvé přijdete mezi kulisy a vidíte vše takové, jaké to bude i ve filmu.“

Specifickou výzvou bylo vytvořit vizuální podobu kyberprostoru samotného. „Každý film si žádá vybírání natáčecích lokací a stavbu kulis. Jelikož mám zkušenosti s výtvarnou stránkou, uvědomil jsem si, že zejména v případě tohoto filmu, u kterého je třeba vše pečlivě navrhnout, musím dbát zvláštní pozornosti při návrhu prostor samotných. Protože nemáme k dispozici žádnou natáčecí lokaci, na kterou bychom se mohli dopravit a natočit tam scénu. Každý záběr digitálního světa Tronu musel být vystavěn od nuly.“

Ačkoliv velká část natáčení probíhala v ateliérech ve Vancouveru, tvůrci filmu se rozhodli využít k natáčení i některé části města samotného - což se snadno řekne, ale hůř udělá. „Věděli jsme, že při natáčení digitálního světa kyberprostoru budeme potřebovat zvládat tři až pět nejmodernějších technologických postupů současně a uvědomovali jsme si, že to bude velice náročné. Abychom na to štáb připravili, rozhodli jsme se nejprve strávit pár týdnů natáčení ve skutečném světě. Nakonec tahle část natáčení byla vším, jen ne lehkou přípravou - točili jsme na střechách nejvyšších budov a zavírali nejrušnější ulice.“

Protože bude Tron: Legacy 3D uveden ve 3D, stáli tvůrci filmu před zásadní výzvou, kterou ovlivní každé rozhodnutí, týkající se vizuálních aspektů filmu. „Existují jisté aspekty, které jsme museli obejít, a jistá pravidla, která jsme nesměli porušit,“ vysvětluje výtvarník Gilford. „Například když pohybujete 3D kamerou, zahlédnete v jednom objektivu světelný zdroj o zlomek vteřiny dříve než v tom druhém. Z toho se může stát skutečná noční můra.“

Velké úsilí a plánování bylo také třeba k tomu, aby vizuální stránka snímku Tron: Legacy 3D zahrnovala památné prvky světa prvního filmu. Výtvarné oddělení například zakomponovalo celou řadu původních obrázků a rekvizit jakou součást Flynnovy tajné laboratoře pod hernou. Bystrý divák si na Flynnově stole všimne například rekvizit Hlavního řídícího programu z původního filmu, stolního počítačového interface či menší verzi laseru Shiva, který Sama přenese do kyberprostoru. Jiní si možná všimnou mapy kyberprostoru, která je součástí kódu na pozadí, nebo Samových dětských kreseb na stěnách.

Ačkoliv tvorba vizuální podoby filmu nebyla vždy jednoduchá, připouští Gilford, že šlo o velice vděčnou práci. „Z pohledu výtvarníka šlo o splněný sen, jak pro mě, tak pro můj tým. Opravdu jsem měl pocit, že jsme při práci na Tron: Legacy 3D dokázali dát dohromady jeden z nejúžasnějších výtvarných týmů. Bylo to ohromně náročné - ale skvěle jsme si to užili.“

Nejdůležitějším sjednocujícím prvkem kyberprostoru je světlo. „V našem filmu světlo všechno spojuje. Světelné proužky se formují pod ulicemi a šplhají po chodnících a budovách a pokračují celé kilometry vysoko,“ objasňuje výtvarník Gilford. „Sloupy veřejného osvětlení vyrůstají z ulic a sklání se nad nimi, takže vytvářejí dojem, že ulice objímají.“

V Castorově klubu na vrcholku skoro dva kilometry vysokého mrakodrapu v kyberprostoru je světlo součástí prakticky všeho - světelné pramínky křižují podlahu i strop a obtékají boxy. Dokonce i pití tu svítí. A střecha a zdi klubu jsou skleněné, takže nabízejí pohled na světla města pod nimi a na zářící bod vzdáleného portálu.

Prvek světla je ale pravděpodobně nejvíce známý díky svítícím oblekům, které nebylo snadné vytvořit. Hlavní návrhář Neville Page a režisér Kosinski byli přesvědčeni o tom, že obleky, které navrhli, by bylo možné vytvořit a natáčet „reálně“, tedy bez použití počítačové grafiky - takže se výtvarníci museli pokusit proměnit nápad v realitu.

Ve finále jsou obleky vytvořeny za využití elektroluminiscenčních lamp z ohebné polymerové fólie. Většina přiléhavých obleků ve filmu byla vyrobena z pěnového latexu, ale obleky Sirén vznikly nastříkáním pěnové gumy na spandex, takže působí velice hladkým dojmem. Obleky byly hercům velice těsné, aby se kompenzoval prostor, který v nich zabírala elektronika.

„Kromě kostýmů hlavních protagonistů,“ dodává Christine Bieselin Clark, která spolupracovala s kostymérem Michaelem Wilkinsonem, „jsme také museli vyrobit kostýmy pro statisty. Jakmile se ocitnete v kyberprostoru, všichni na sobě mají nějaké světelné prvky. Ve výsledku jsme vyrobili přes 140 pěnových obleků, což nemá obdoby.“

obrazek
Přiléhavé obleky z filmu Tron: Legacy 3D se svým specifickým vzhledem a světelnými efekty inspirují oděvní a obuvní návrháře po celém světě. Prvky z Tronu se začínají objevovat na molech módních přehlídek i v módních časopisech. I specifické vyčesané účesy a odvážně zvýrazněné líčení očí nastavuje po celém světě nové trendy.

Architektura Tron: Legacy 3D obsahuje minimalistické interiéry a moderní využití úhlů s důrazem na světlo. V úkrytu Kevina Flynna se v minimalistickém interiéru nachází neoviktoriánský nábytek, čímž vzniká styl, ve kterém se pojí historie s budoucností.

Vzhledem k tomu, že se v minulosti Joseph Kosinski věnoval architektuře, není ničím překvapivým, že je pro něj útočiště Kevina Flynna nejoblíbenějšími kulisami z celého filmu. „Jsou prostě úžasné. Jde o jedny z kulis, které jsem si jen tak načrtl na kus papíru v době, kdy jsme chystali teprve onen první test vizuálních efektů, ještě než jsme vůbec začali pracovat na filmu samotném. Myšlenka byla taková, že je Kevin Flynn uvězněný ve světě počítačů, takže se snaží vytvořit si pro sebe místo, které odkazuje na skutečný svět. Nábytek, jídlo, obecná atmosféra, to vše působí tak, jak by se to snažil udělat člověk, uvězněný v kyberprostoru, aby se tam cítil co nejpříjemněji.“

Obyvatelé kyberprostoru se baví gladiátorskými utkáními, v nichž protivníci soupeří s pomocí světelných disků a obušků, a rádi sledují vražedné závody světelných motocyklů v obřích stadionech s mnohaúrovňovými tratěmi. Hry jsou důležitou součástí životů obyvatel kyberprostoru a jsou hlavním zdrojem jejich zábavy v pevně ohraničeném digitálním světě.

Kosinski se svými týmy návrhářů pracoval na tom, aby utkání a závody dostaly zcela nový rozměr...doslova. „Chtěli jsme, aby to vše bylo oproti originálu inovované tím, že se oprostíme od dvourozměrné roviny a přesuneme se do tří rozměrů, takže jde po choreografické stránce v podstatě o trojrozměrnou šachovou partii. Například během závodů světelných motocyklů sledujeme současně deset motocyklů na několika úrovních,“ vysvětluje Kosinski.

Pokud se programy pohybují v jasně definovaném rozmezí města, jsou obklopeny světlem, ať už se procházejí po ulicích, sledují zápasy nebo odpočívají v zábavním klubu - ale mimo město na ně čeká jen temnota a zrádný terén.

Světelné motocykly jsou důležitou a klíčovou součástí mytologie světa Tronu. Jedním z návrhářů, kteří pracovali na elegantních, upravených motocyklech pro Tron: Legacy 3D, je Daniel Simon, bývalý automobilový designér firmy Bugatti, který svou práci postavil na původních návrzích Syda Meada, autora světelných motocyklů pro Tron.

„Světelný motocykl tvoří se svým jezdcem kompaktní celek,“ vysvětluje Simon. „Jeho přilba a tělo se stanou součástí návrhu motocyklu - ale přesto mu musíte dát možnost se hýbat. Něco takového běžně nevidíte - musíte vše navrhnout od nuly.“

„Motocykly se navíc zhmotňují z obušku, takže jsem musel navrhnout všechny součástky, každičký šroubek a kolečko, aby lidé z Digital Domain mohli vytvořit odpovídající animaci,“ pokračuje Simon. „To bylo velice zajímavé - vymyslet způsob, jak by mohl takový dopravní prostředek v podstatě vzniknout z ničeho.“

Mezi další dopravní prostředky ve filmu Tron: Legacy 3D patří Light Runner, což je v rámci města silný závodní vůz, ale mimo město se mění v odolný terénní automobil, Recognizer, obrovský letoun ve tvaru písmene U, který pátrá po zbloudilých programech, Solar Sailers, což jsou létající dopravní lodě, a Cluova bojová loď Rectifier, která je třikrát větší než jakákoliv reálná letadlová loď a ukrývá v sobě celou jeho armádu.

A ačkoliv by asi každý očekával, že všechny tyhle úžasné věci budou kompletně počítačově generované, řada z nich byla pro některé scény skutečně postavena v souladu s Kosinskiho požadavkem na zrušení hranice mezi realitou a počítačovou grafikou. Tvůrci filmu kontaktovali společnost Wild Factory, která vytváří prototypy pro Volkswagen, aby se tohoto úkolu ujala.

Na zádech každého z obleků ve světě Tron se nachází světelný disk, který hraje ve filmu Tron: Legacy 3D zásadní úlohu. Světelný disk představuje zdroj energie, podstatu a paměťovou banku každého programu.

Pokud je použitý jako zbraň, vrátí se ke svému uživateli jako bumerang. Světelné disky, použité ve filmu, sestávají ze 134 světelných diod, jsou řízené rádiem a na oblecích drží za pomoci magnetického úchytu. Současně obsahuj baterie a elektroniku, které napájejí a řídí světelné obleky.

Pro obyvatele kyberprostoru je důležitou součástí vybavení také obušek, který je možné používat jako zbraň nebo jako úložiště obrovského množství dat a pomocných programů, a po zadání kódu dokáže kolem uživatele vytvořit světelný motocykl nebo jiný dopravní prostředek. Jak vysvětluje režisér Kosinski, „obušek je takový švýcarský armádní nůž digitálního světa. Může vytvořit rozmanité dopravní prostředky, ale může také stvořit různé zbraně, podle toho, na co se specializujete.“

obrazek
Tron: Legacy 3D posouvá technologii pro práci s obličejem, tzv. facial capture, na zcela novou úroveň. Za použití 3D scanu Jeffa Bridgese byl vytvořen odlitek jeho obličeje a na jeho základě vznikla maska s 52 otvory, které sloužily jako šablona pro sledovací tečky, snímané čtyřmi miniaturními kamerami na speciálně vytvořené přilbě. Mezitím vytvořila společnost Digital Domain trojrozměrný digitální model Bridgese s využitím množství fotografií z doby, kdy mu bylo kolem třiceti let, a navázala pohyby obličeje tohoto modelu na data, vytvořená s pomocí oněch 52 značek na zmíněné masce.

Jednalo se o nejnáročnější úkol celého filmu. „Nemyslím, že existuje něco náročnějšího než úkol vytvořit digitálního člověka, který bude umístěn do scény společně s jinými skutečnými lidmi,“ míní režisér Kosinski. „A aby to nebylo málo, jde o digitálního člověka, kterého diváci znají...a nám se musí podařit zachovat veškeré charisma a veškerou osobitost Jeffa Bridgese.“

V roli Clu měl Bridges na tváři nakreslených 52 značek a měl na hlavě přilbu s kamerami. Pohyby jeho obličeje byly zpracovány počítačem a byly použity k ovládání výrazu a pohybů digitální hlavy. Herecký výkon mladšího Bridgese tedy řídil svým výkonem sám Bridges tak, jako by mladší Bridges byl skutečně přítomen. Informace, které byly posílány do počítače, umožnily, aby digitální hlava hovořila a projevovala emoce naprosto stejně jako Jeff Bridges během natáčení.

„Clu musel vypadat, působit, dýchat a chovat se přesně jako mladý Jeff,“ popisuje držitel Oscara Eric Barba, vedoucí týmu vizuálních efektů. „Jeff nám poskytl skvělé herecké výkony, na jejichž základě jsme toho mohli docílit, ale výsledkem musel být uvěřitelný, realistický člověk - a v tomto případě navíc naprosto dokonalý Jeff Bridges z počátku osmdesátých let. Vzali jsme naši E-motion technologii a posunuli ji daleko za hranici toho, jak byla dosud využita. Posouvá laťku opravdu výrazně výše.“

Tron: Legacy 3D je prvním filmem, který používá přilbu s kamerami přímo během hereckého výkonu a umožňuje tak herci komunikovat se svými kolegy na scéně. „Umožnilo nám to vytvořit scény, které do této chvíle nebylo možné natočit,“ objasňuje Sean Bailey. „A v případě tohoto filmu jsme čelili docela jinému úkolu než v případě Benjamina Buttona - jak bude Brad Pitt vypadat v osmdesáti letech je čistá spekulace, ale většina lidí ví, jak vypadal Jeff Bridges, když natočil Všemu navzdory, takže jsme se tomu museli dokázat vyrovnat. Nešlo tu jen o používání technologií za každou cenu, umožnilo nám to pracovat zcela novými způsoby.“

Jeff Bridges byl z této nové technologie nadšený z osobních důvodů. „Moc rád chodím do kina a kdykoliv vidím nějaký výpravný film, ve kterém hlavní hrdina projde vývojem od mladého chlapce až po starce, obvykle ho hrají různí herci. To je pro mě vždycky trochu rušivé, když dojde ke změně z jednoho herce na jiného. Ale teď je pro mě jako pro herce velice příjemné vědět, že jsem schopen hrát sám sebe nebo postavu, kterou ztvárňuji, v naprosto libovolném věku, od novorozence až po starého člověka. To je velice lákavá představa, zejména když jsem se na vzniku téhle technologie nějakým způsobem podílel.“

Jak technologie postupují a umožňují vytvářet stále realističtější zážitky, vyvstává otázka, kam až lze v možnostech integrace lidí a počítačů zajít. Může premisa snímku Tron: Legacy 3D vycházet z reálných základů? Tvůrci filmu toužili po tom, aby film byl v realitě pevně ukotven a byl vybudován na skutečných vědeckých základech. Měli dojem, že pokud budou diváci vědět, že zápletka filmu porušuje naprosto kompletně základní vědecké zákonitosti, pak jim příběh nebude připadat věrný.

Prostřednictvím producenta Jeffreyho Silvera tak tvůrci filmu oslovili projekt National Academy of Sciences' Science and Entertainment Exchange a ptali se na otázky jako „Je možné umístit do počítače digitální verzi člověka?“ či „Bylo by možné digitální verzi osobnosti zrekonstruovat do lidské podoby?“ Přizvali vědce k diskusi o některých základních principech světa Tron: Legacy 3D.

Odpovědi je překvapily. Zdá se, že pokud by byla k dispozici dostatečná výpočetní kapacita a bylo možné využít principy kvantové fyziky v teoretickém procesu zvaném kvantová teleportace, pak by to možné bylo. „Byli jsme nadšeni. Fantazie nám začala pracovat na plné obrátky. Science fiction nemá zobrazovat realitu - jde o extrapolaci toho, co je možné, s cílem probudit fantazii diváka,“ míní Silver.

„Bylo úžasné, kolik vědců nám přiznalo, že je filmy jako Tron inspirují během práce, že jim umožňují dívat se na problémy z jiného pohledu,“ žasne Kosinski. „Takže to byl opravdu úžasný zážitek.“

3D zážitek při sledování Tron: Legacy 3D diváky vtáhne přímo do kyberprostoru a více než kdy jindy v minulosti kinematografie se budou cítit jako přímí účastníci děje. S využitím nejmodernějších 3D technologií, vyvinutých po dokončení filmu Avatar, umožní Tron: Legacy 3D divákům doslova na vlastní kůži pocítit akční scény a navštívit vysoce stylizovaný svět.

Natáčení v 3D poskytuje divákům poutavý zážitek, který se vyrovná tomu, co Sam v počítačovém světě zažívá. Diváci nejsou pouhými pasivními pozorovateli Samovy pouti po kyberprostoru, ale přímo se jí účastní. Celkový efekt je podtržen tím, že scény z reálného světa jsou natočeny v klasickém 2D a 3D najde uplatnění teprve po vstupu do digitálního světa.

„Náš přístup se víceméně podobá stylu Čaroděje ze země Oz,“ vysvětluje to Joseph Kosinski. „98 procent 3D scén ve filmu se odehrává v digitálním světě. 3D je uplatňováno až poté, co vstoupíme do kyberprostoru.“

Tron: Legacy 3D bude promítán také v kinech IMAX, takže se tvůrci filmu připravují na to, aby byli schopni divákům nabídnout zcela ojedinělý zážitek. Konkrétně dokončují několik částí sekcí filmu ve vysokém formátu IMAXu - nikoliv v klasickém širokoúhlém - což pro návštěvníky kin IMAX znamená, že černé pruhy nahoře a dole v záběru zmizí a obraz vyplní celou plochu plátna.

„V kinech IMAX budeme promítat několik sekvencí v rozšířeném stranovém poměru, dohromady zhruba 35 minut stopáže filmu,“ popisuje Kosinski. „Budeme přecházet z formátu 2.35 na 1.78, což poskytne více obrazu v horních a spodních částech plátna. Díky tomu bude 3D zážitek ještě mnohem intenzivnější.“

Diváci snímku Tron: Legacy 3D spatří vzrušující, pokročilý digitální svět plný nejmodernějších technologií, ohromujících vizuálních efektů a špičkového designu. Díky procítěnému příběhu otce a syna, vycházejícího z kulturní reality, silné a sympatické ženské hlavní hrdince a jedinečnému vizuálního stylu tak Tron: Legacy 3D nabízí pozoruhodnou kombinaci reality s vysoce nápaditou a ohromující vizuální stránkou a 3D akcí.

Podobné filmy

Black Mass: Špinavá hra
(Black Mass) V polovině sedmdesátých let je James "Whitey" Bulger, který je později považo...
dnes 22.15
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Nebezpečný mstitel
(A Dangerous Man) Bývalý elitní voják je nespravedlivě odsouzen za vraždu. Po propuštění n...
dnes 22.40
NAHRAT
ZDARMA
Prima
Agent bez minulosti
(The Bourne Identity) Matt Damon ztratil paměť a teď nedokáže říci kdo je, ani kdo ho post...
zítra 00.35
NAHRAT
ZDARMA
Nova Cinema
Podobné filmy
Jestli se ti nelíbí naše nabídka podobných pořadů napiš nám.

logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Sobota 15. 12. 2018 Svátek má Radana
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz