fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    

68% 214 hlasů
6.8 10 214
drama / komedie / krimi / mysteriozní / thriller, USA, , 139 min., od 15 let
Under the Silver Lake
Kinopremiéra v ČR a SK 6.12.2018

Film v kinech
kina  
PrahaBio Oko 20:30
OstravaMinikino 19:30


Režie:
Herci: , , , , , více...


Ukázka


Sam je 33letý muž zbavený iluzí. Jednoho dne přistihne tajuplnou ženu jménem Sarah, jak bezstarostně dovádí v bazénu bytového komplexu, kde bydlí i on. Když se po Sarah slehne zem, Sam se pustí do bizarního pátrání napříč Los Angeles, aby dešifroval tajemství, které se skrývá za jejím zmizením, a tak je vtažen do nejtemnějších hlubin „města andělů“ plných záhad, skandálů a spiknutí.
Uprav informace o filmu

+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB    Videotéka: přidat si do ní film

O filmu Záhada Silver Lake

obrazek
Příběhové peripetie

Sam je 33letý muž, jemuž hrozí vyhození z bytu v losangeleské eklektické čtvrti East Side. Zatímco se okolí Silver Lake děsí zabijáka psů a večerní zprávy sledují především kauzu zmizelého miliardáře, Sama okouzlí jeho sousedka Sarah, tajemná, nevinná dívka posedlá Marilyn Monroe a zlatým věkem Hollywoodu. Když se po ní náhle slehne zem, Sam se promění v amatérského detektiva a pustí se do pátrání po celém Los Angeles, jež ho přivádí z večírku na večírek a od komplotu ke komplotu a v jehož průběhu se setká s řadou prazvláštních osob.

Ztrácí se sám sobě, stále více pohlcen králičí dírou, nebo ho vyšetřování nejpodivnějších záhad naší doby naopak donutí naplno rozvinout svůj potenciál? „Sam je obyčejný člověk, který hledá své místo na slunci - touží najít hlubší smysl života, chce mít pocit, že je platnou součástí světa, který ho doposud zavrhoval,“ vysvětluje Garfield. „Nechce žít jako zombie, přestože právě to dnes mnozí dělají; nechce se chovat jako ovce. Jenže neustále naráží na pocit vlastní bezmocnosti. Záhada Silver Lake je příběh o muži, který hledá smysl života a současně odmítá přijímat věci tak, jak se jeví při prvním, povrchním dojmu.“ A Adele Romanski, jedna z producentů tohoto snímku, k tomu dodává: „Se Samem se může ztotožnit každý, kdo kdy přijel do Los Angeles, aby se pokusil realizovat své ambice, a jistě si také dovede představit, že se sláva a peníze nemusejí dostavit. Sam je na mizině, a přestože by si patrně dokázal najít práci, kdyby o to stál, přitahují ho napínavější věci - pátrání po zmizelé Sarah, které je ústředním námětem filmu, v něm probudí smysl pro dobrodružné eskapády.

“Sam je posedlý popkulturou, a když v centru města objeví knihkupectví a v něm ručně vyrobený fanouškovský časopis s názvem „Záhada Silver Lake“, jeho pátrání nabere obrátky. Publikace popisuje mýty a legendy spojené s losangeleským zábavním průmyslem a zavádí Sama do temného podsvětí tradic blyštivého Hollywoodu, které mohou, ale nemusejí souviset se zmizením Sarah. Při hledání praštěného autora zmíněného zinu, posedlého sběratele cetek upomínajících na celebrity a vyznavače bláznivých konspiračních teorií, Sam dojde k přesvědčení, že se pod přehradní nádrží Silver Lake a na mýty opředených kopcích Hollywoodu, které obklopují jeho domov, skrývá nejedno tajemství. „Záhada Silver Lake je příběhem o skrytých významech schovaných ve věcech, které milujeme - v hudbě, ve filmech a časopisech, které určují směřování naší kultury,“ poznamenává Mitchell. „A jedinou kulturou je dnes popkultura - je to jezero, ve kterém všichni plaveme. Jenže pod hladinou se dějí věci, o nichž nemáme tušení…“

Vyšetřování záhady Sama přivádí na kultovní místa města andělů, od vstupní brány do centra, jíž je tunel na Druhé ulici , po observatoř v Griffith Park, odkud lze pozorovat hvězdy na nebi, a depozitář zhaslých hvězd známý jako hollywoodsky hřbitov věčné slávy, kde se dávno mrtví velikáni dělí o travnatý pozemek se začínajícími talenty při projekcích a filmových událostech. Sam se podobně jako Philip Marlowe v Hlubokém spánku, Jake Gittes v Čínské čtvrti nebo Betty Elmsová v Mulholland Drive, stává detektivem ve slunečním svitu i stínech jižní Kalifornie a noří se pod povrch hollywoodského pozlátka, aby odkryl hluboce zakořeněnou korupci v samém srdci města. „S takovou postavou, jakou představuje Sam, jsem se ještě nikdy nesetkal. Sam je prostě výjimečný, jiný než ostatní,“ podotýká Garfield. „Je plný protikladů a touží po hlubokém smyslu i po povrchních věcech. Je produktem své doby a současně dítětem Davidovy představivosti.“

obrazek
Dešifrování kódu

Záhada Silver Lake se točí kolem složitého spiknutí, o němž se Sam dozví, když objeví tajné kódy ukryté v reklamách, písničkách a filmech, což je fenomén, převzatý ze skutečného života, který fascinuje vyznavače popkultury už od nejslavnější éry Beatles. V Mitchellově komediálním thrilleru jako by se střetl Da Vinciho kód s Líbej mne až k smrti. Z nových zvratů, které přicházejí s každým dějovým posunem - nebo s každým pozpátku přehraným taktem „Turning Teeth“, nakažlivého megahitu fiktivní popové skupiny Jesus & the Brides of Dracula, která nás provází celým filmem - se člověku točí hlava a roste v něm zmatek. „Příběh se zabývá vzkazy ukrytými v běžných věcech a předmětech každodenní potřeby,“ říká producent Jake Weiner ze společnosti Good Fear, která pomohla Mitchellovi zrealizovat jeho třetí film. „Sám film se skládá z mnoha vrstev tajemství a šifer. David nám tu a tam trochu napoví, tu a tam odkryje jeden z kódů, ale když už se zdá, že spojil dohromady všechno možné, narazíme na další vrstvu. Při prvním zhlédnutí nemusíte postřehnout všechno, ale když film uvidíte opakovaně, pochopíte, jak rozsáhlý příběh vypráví.“

A Mitchell dodává: „V Záhadě Silver Lake je mnoho skrytých prvků, které čekají na objevení. Některé jsou hmatatelné, jiné spíše tematické. Film nedává jasné odpovědi, takový byl náš záměr. Je to snímek, který má diváky provokovat k přemýšlení a debatám. A také je motivovat, aby se na něj podívali znovu.“

Los Angeles hraje samo sebe

Projekt začal otázkou, která trápila Mitchella a jeho ženu - stejně jako mnohé nově příchozí před nimi -, když uvažovali nad geografickým rozložením svého adoptivního domova v jižní Kalifornii: co se děje v oněch rozlehlých domech na kopcích nad Los Angeles? Odpověď ovlivněná dlouhodobou popularitou autorů drsné školy, jako byl Raymond Chandler a Ross Macdonald, a režisérskou filmovou tradicí od Billyho Wildera přes Romana Polanského po Davida Lynche obvykle zahrnovala milionáře nevalné pověsti, stárnoucí dámy filmového světa, zoufalé hvězdičky a složité sítě temných intrik za vlnícími se palmami a zlověstnými branami chránícími luxusní domovy. „Los Angeles je kombinace krásy a děsu, neuvěřitelného bohatství a neuvěřitelné chudoby, a to je patrné na každém kroku,“ říká k tomu Mitchell. „Je tady krásně, ale jsou tu i velmi nepěkná místa. V hollywoodských kopcích stojí honosná sídla, ale vy se na ně třeba díváte ze skromného bytu jako Sam. Los Angeles je rozdělené město, což je jeden z klíčových prvků noirových filmů - nerovně rozdělené jmění a úsilí vyškrábat se na vrchol jsou spojené se zločiny, jichž se lidé dopouštějí, když se chtějí zařadit mezi bohatou vrstvu.“

Při psaní scénáře se Mitchell inspiroval dobovými obrazy, včetně starých inzerátů z Playboye, ilustrací ze sedmdesátých let a místních map. Ty potom vložil přímo do scénáře, aby čtenáři pochopili kulturní a sociální strukturu prostředí, o němž hovoří. „Chtěl jsem, aby scénář obsahoval obrazy, které čtenářům zprostředkují atmosféru a ducha příběhu,“ vysvětluje Mitchell. „A ty obrazy se jaksi zvláštně a rozpustile prolnuly s textem.“ Mitchell žije v Los Angeles přes deset let a považuje ho za svůj domov. Ale během let tohle město objevoval skrze filmy. Díval se na noirové snímky a staré muzikály a tak začal vnímat Los Angeles i jeho obyvatele optikou tzv. továrny na sny. Ve filmech často vidíme, že Los Angeles bylo postaveno stejně tak na snech jako na nočních můrách, a Sam si užije obojího, když vidí Sarah dovádět v bazénu - což je láskyplný, byť překroucený odkaz na Marilyn Monroe v Něco musí prasknout, nedokončeném filmu z roku 1962, jehož výrobu zastavilo hereččino tragické úmrtí. Záhada Silver Lake je takových poct, odkazů a nápodob klasických hollywoodských snímků a jejich hvězd plná, z čehož je patrná Mitchellova láska ke kinematografii i ke zlatému věku Hollywoodu.

„Los Angeles je město filmu a já jsem vždycky cítil náklonnost k těm filmům, které tomuhle městu dávají vyniknout, a to jednak proto, že tu sám bydlím, a jednak z toho důvodu, že jsem ho poznával prostřednictvím kinematografie,“ říká Mitchell. „Moc rád se dívám na filmy, v nichž poznávám konkrétní místa v konkrétní době. Místa, která potom můžu vidět ve skutečnosti, a zjistit, nakolik se změnila. Je pěkné, když se vám povede přidat do filmových dějin Los Angeles portrét té či oné budovy nebo prostoru.“


logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Pondělí 10. 12. 2018 Svátek má Julie
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz