fb  Sdílet
   Informace    Recenze    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    

68% 1422 hlasů
6.8 10 1422
drama / horor / mysteriozní / thriller, USA, , 119 min., od 12 let
The Exorcism of Emily Rose
Kinopremiéra v ČR 1.12.2005, DVD od 1.8.2006 Bonton

Režie:
Herci: , , , , , více...


Ukázka
00:29



Strhující souboj mladé dívky se samotným ďáblem.
Katolická církev učinila extrémně vzácné rozhodnutí a oficiálně potvrdila, že je devatenáctiletá studentka prvního ročníku vysoké školy posedlá zlý duchem. Příběh filmu V moci ďábla pojednává o dramatickém soudním líčení s farářem, odsouzeným za nedbalost, která vyústila ve smrt mladé, údajně posedlé dívky.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu Spíš než o horor se jedná o soudní drama se špetkou té pychologie a několika scénami démonických záchvatů, počet klasických lekaček je snížen na minimum, a vlastně to není ani moc strašidelné... Je tu pár situací, které navozují lehké mrazení v zátylku a mají dostatečný scary potenciál (muž má strávit noc sám v cele, žena se probudí ve tři ráno a slyší divné zvuky), který ale následně není poněkud překvapivě nikterak zúročen.
Ono to možná až tak překvapivé není, jelikož film vychází ze skutečných událostí. Derrickson se toho drží a snaží se působit civilně a realisticky, seč mu nečisté síly stačí, takže neuvidíme žádné bubáky ani přízraky, jenom vize posedlé či nemocné mysli. Pro pořádek dodávám, že oproti ještě podstatně prozaičtějšímu skutečnému případu některé věci přidal, jiné vypustil a celé to zaonačil tak, aby to působilo... no, jak asi?
Jennifer Carpenter, neboli Dexterova nasírací sestra Debra, předvádí obdivuhodný fyzický výkon, který je spolu s docela zajímavým děním v soudní síni tím nejlepším, co tenhle moderní vymítač nabízí. Ale bát se mi u něj nešlo.
71 %
Všechny komentáře k filmu 32+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

Recenze

Emily Rose mohla být tvoje sestra, dcera nebo nejlepší kamarádka. Co se jí stalo se může stát komukoli ... To je podtext výborného hororu, který je v českých kinech uváděn pod názvem „V moci ďábla“ a který je inspirován skutečným příběhem.  Vlastní film je zachycením soudního procesu, ve kterém Laura Linney jako právnička zastupuje kněze (Tom Wilkinson) obviněného z podílu na smrti devatenáctileté dívky. Před zraky soudní síně se otvírá smutný a strašlivý příběh mladé a veselé dívky, která žije svůj radostný a šťastný život uprostřed své rodiny (žijící jen tak mimochodem na celkem opuštěném místě), než se dostane na univerzitu a jednoho dne ve tři hodiny ráno - onemocní - a nebo ji posednou démoni?  Každopádně stavy kterými prochází jsou velice sugestivně a dobře ve filmu zpracovány. Aniž by režisér zabíhal do nějakých nepříjemných detailů, či ukazoval divákovi dlouhé scény hrůz a zla, dokonale je zachycena hrůza posedlosti. Poté co lékařské postupy selžou ujímá s... Celá recenze
dna, 9 z 10

Popis filmu V moci ďábla

Dramatické soudní jednání odhalí boj statečné dívky s ďáblem, který se ji pokusil ovládnout. Po smrti vysokoškolačky Emily Rose je zatčen venkovský farář Richard Moore, který přizná, že se z ní snažil vymítit ďábla, a je obviněn ze zabití z nedbalosti. Případem je pověřen pobožný, ale tvrdý prokurátor Ethan Thomas. Obhajobu má z zastupovat mladá ambiciózní advokátka Erin Brunerová z pověření Karla Gundersona, jehož advokátní kancelář pracuje pro arcidiecézi. Kněz ji nejprve odmítne, ale pak změní názor, když mu žena slíbí výpověď před porotou, přestože právě tomu se církev chce vyhnout. Během příprav i projednávání v soudní síni je postupně odhalovántragický příběh Emily, kdysi šťastné dívky, kterou začaly trápit děsivé sny a vidiny. Zatímco prokurátor se snaží porotu přesvědčit, že trpěla epilepsií a zemřela poté, co ji Moore přiměl vysadit léky, Erin naopak staví obhajobu na teorii, že dívka byla skutečně posedlá, léky její situaci zhoršovaly a ona i její rodina si vymítání přáli. Oba právníci povolávají další a další svědky. Moore se snaží varovat advokátku, že i ona je ohrožena dorážejícím ďáblem, ona to však odmítá, přestože se kolem ní začínají dít stále podivnější věci. Zdrojem nových informací se stane doktor Cartwright, kterého Moore přizval jako odborníka k vymítání. Ten Erin prozradí, že statečná Emily si svůj stav uvědomovala a rozhodně nešlo psychickou poruchu. Navzdory Gundersonovi i přání církve vypovídá Moore před soudem a popisuje stav Emily, její záchvaty i průběh vymítání. Po tragické smrti doktora Cartwrighta přesvědčí Erin, aby ho znovu povolala na lavici svědků, a přečte dopis, který napsala Emily krátce po nezdařeném vymítání.


O filmu

obrazek
Snímek V moci ďábla je podmanivým příběhem mladé dívky, která těžkým a nevysvětlitelným způsobem onemocní. Emily Rose trápí děsivé vize a silné křeče, které ji duševně i fyzicky vyčerpávají. Neurolog diagnostikuje její potíže jako projevy epilepsie, avšak léky, které jí předepíše, neúčinkují. Její symptomy se zhoršují a další vyšetření prokazuje, že má nejen epileptické, ale také psychotické záchvaty.

Když se její utrpení stává natolik silným, že už nemůže dál, obrátí se Emily s prosbou o pomoc na faráře. Otec Moore se po dlouhém rozhodování odhodlá jejímu přání vyhovět a provést exorcistický obřad, kterého se nikdy předtím neúčastnil. Náboženství, do nějž vkládají Emily a otec Moore svou důvěru, nabízí pro její nemoc vysvětlení - její mysl a tělo posedli zlí duchové, díky nimž se její život změnil v muka.
obrazek
I přes obrovskou snahu otce Moorea Emily při vymítání zemře a farář je obviněn ze zabití z nedbalosti, protože včas nezajistil lékařskou pomoc. Následující soud staví rozum a vědu proti víře, ukazuje v retrospektivě všechny okolnosti případu a nabízí odlišné interpretace obou stran sporu.

„Akira Kurosawa je můj oblíbený režisér a jeho snímek Rashomon patří k jeho nejlepším filmům. Jeho struktura mi připadá fascinující a velmi poutavá. Je to v zásadě drama ze soudní síně, které se dívá na uplynulé události z několika různých perspektiv,“ říká režisér a spoluscénárista Scott Derrickson.
obrazek
„To, že se při soudním líčení vracíme k okolnostem posedlosti a vymítání ďábla z Emily Rose z několika různých pohledů, dává publiku možnost udělat si vlastní názor na to, co se stalo nebo nestalo,“ pokračuje Derrickson. „Mým záměrem bylo natočit film, který lidi vyprovokuje a donutí je přemýšlet nad tím, v co vlastně věří.“

Nápad natočit film s touto tématikou se zrodil v hlavách scénáristů Scotta Derricksona a Paula Harrise Boardmana během příprav scénáře k jednomu z budoucích filmu Jerryho Bruckheimera. V rámci shromažďování informací o paranormálních jevech si smluvili schůzku se strážníkem newyorské policie, který se na podobné případy specializuje, a ten jim pustil hrůzyplný audiozáznam ze skutečného vymítání ďábla. Kromě toho oběma scénáristům popsal fascinující okolnosti celého případu.
obrazek
„Velmi mě dojala skutečnost, že ta dívka přišla o život,“ říká Derrickson. „Otázky, které tento příběh vyvolává, jsou velmi provokativní a já jsem věděl, že film na jeho motivy by tuto debatu znovu otevřel a donutil diváky, aby se na ně zeptali sami sebe.“

„Mladá žena nám připadla jako velmi zajímavá titulní postava. Všichni s ní soucítíme,“ dodává Boardman. „Vzhledem k základní struktuře příběhu, který končí soudním jednáním, jsme měli možnost ve filmu zobrazit otázky víry a různé pohledy na pravdu. Příběh zároveň pojednává o jejích příšerných zkušenostech, což nám umožnilo zapracovat do něj také hororové scény s nadpřirozenými prvky.“
obrazek
„Na tomto filmu je nejděsivější to, že se týká věcí, které se skutečně dějí. Lidé opravdu podstupují vymítání,“ říká Derrickson. „Když se díváte na Lindu Blair ve filmu Vymítač ďábla, jsou speciální efekty a masky tak extrémní, že ve vás vyvolávají trochu nedůvěry. V tomto filmu jsou scény s posedlostí a vymítáním stejně znepokojivé, rozhodně jsou násilné a extrémní, ale jsou uvěřitelné. Jennifer Carpenter mi umožnila natočit film, který nespoléhá na vizuální efekty, protože její výkon je naprosto výjimečný a zcela v rozporu s tím, co byste očekávali. Nic podobného jsem dosud neviděl.“

Obsazení filmu začalo rolemi Erin Bruner a otce Richarda Moorea. Tyto dvě postavy jsou jeho základem a ztělesňují dvě strany debaty. Erin je skeptická ateistka, zatímco otec Moore je člověk s neotřesitelnou vírou.
obrazek
„Jednou z věcí, které mě na tomto scénáři skutečně zaujaly, byla myšlenka o kontrastu osobních ‚démonů‘ a náboženských démonů, o tom, jak odlišně mohou být věci vnímány,“ říká představitelka Erin Laura Linney. „V průběhu filmu se Erin přihodí spousta věcí, na které se sice může dívat racionálně, ale také se na ně může dívat úplně jinak a dojít u věcí, které považovala za jasné a triviální, k radikálně odlišným závěrům. Byl to jen vítr, co otevřelo dveře, nebo něco víc?“

Otec Richard Moore, který je o soudu na lavici obžalovaných a při jehož obřadu mladá dívka zemřela, musel ve filmu působit hodně empaticky. Ztvárnil jej zkušený herec Tom Wilkinson. „Otce Moorea čeká v tomto příběhu velmi těžká kapitola jeho života, ale otevírá ji s odvahou, statečností a především - vírou,“ říká Wilkinson. „Když Emily více pozná, vycítí u ní přítomnost Satana, což jen podpoří jeho víru v to, že její potíže nemají původ v duševní chorobě.“
obrazek
„Otec Moore rozhodně není žádný magor, není to hloupý nebo fanaticky bigotní člověk,“ říká Wilkinson. „Myslím, že Erin se postupem času naučí otce Moorea respektovat a nemůže být vůči jeho silné víře přezíravá a úplně skeptická.“

V otázce obsazení Emily Rose neměl Derrickson jasno až do chvíle, kdy mu Laura Linney doporučila nadějnou mladou herečku Jennifer Carpenter, s níž si společně zahrála na Broadwayi ve hře The Crucible. „Tenhle konkurs úplně změnil mou představu o podobě filmu,“ říká Derrickson. „Když jsem viděl, co předváděla - jak se dokázala hlasově projevit a pohybovat se - pochopil jsem, že se nebudu muset spoléhat na vizuální efekty. Byla naprosto strhující.“ <>Obrázek nenalezen<> „Připravovala jsem se na tuhle roli jako atletka, abych mohla udělat cokoliv - ať už fyzicky nebo psychicky - co Scott potřeboval,“ vysvětluje Carpenter. „Přečetla jsem si několik knih o posedlosti a exorcismu a také spoustu věcí o epilepsii. Snažila jsem na to všechno dívat nezaujatě a nenechat do toho zasahovat mé vlastní názory.“

Derrickson s Boardmanem zahájili preprodukční práce na filmu s jasnou představou, jak by měl výsledek vypadat. „Z vizuálního hlediska jsme se od začátku snažili prolnout krásu a hrůzu,“ vysvětluje Derrickson. „Myslím, že je takový i krucifix. Je to krásný symbol s krásným významem, ale zároveň je jeho podstata také velmi násilná.“
obrazek
Hlavníku výtvarníkovi Davidovi Brisbinovi Derrickson přinesl několik maleb Francise Bacona, které měly barevnou stylizací i celkovou náladou hodně blízko k jeho představě o vizuální podobě filmu. „Zvolené barvy nepatří k těm, které byste si nějak spojovali s hrůzou, ale způsob jejich použití je silně znepokojující,“ říká Derrickson.

„Ve filmech se obvykle snažím odolat nutkání vykreslovat psychologii postav pomocí barev,“ říká Brisbin. „Nicméně, v případě Scotta bylo tato myšlenka velmi silná a také byla zaintegrována do jeho scénáře. Obecně se dá říci, že barevná paleta je u tohoto filmu rozdělena do několika zón,“ vysvětluje Brisbin. „Oranžová evokuje hrůzu, kaštanová vzbuzuje otázky a bílá je symbolem naděje. Toto jsou základní barvy celého příběhu.“
obrazek
Na vizuálním pojetí filmu Brisbin úzce spolupracoval s kameramanem Tomem Sternem. „Dobrým příkladem toho, jak pečlivě jsme zakomponovali barvy do jednotlivých scén, je sekvence, v níž Emily uteče ze třídy,“ vzpomíná Brisbin. „Přemýšleli jsme, co nám může v tomto směru poskytnout zástavba, kterou míjí, když běží ke kapli. Nakonec jsme Emily obehnali křiklavě oranžovými zdmi, mezi nimiž běží těsně než k ní dorazí. Na scénáři Scotta a Paula je skvělé to, že máme možnost vrátit se do této situace ve chvíli, kdy už ji nevnímáme očima Emily, takže vidíme stejnou budovu v utlumených barvách, které jsou na rozdíl od oranžové reálné.“

Film V moci ďábla spojuje několik různých žánrů. „Myslím si, že to pomáhá navodit větší napětí,“ říká Laura Linney. „Napětí ze soudního dramatu a nadpřirozených událostí se navzájem doplňuje. Pomocí práva, které je založeno na přesných faktech, se zde řeší nadpřirozeno, které je velmi zmatené a sporné.“

„Jednou z věcí, které mi opravdu utkvěly v mysli, je věta otce Moorea o tom, že víra a pochyby by vždycky měly jít ruku v ruce - protože víra bez jakékoliv pochybnosti může být velmi nebezpečná,“ říká Jennifer Carpenter.

O hercích

Laura Linney
První nominaci na Oscara jí vynesla hlavní role Sammy Prescott ve filmu Kennetha Lonergana Na mě se můžeš spolehnout. Kromě toho byla nominována na cenu SAG, Zlatý glóbus a Independent Spirit Award a získala ceny asociací New York Film Critics Circle a National Society of Film Critics. V roce 2003 se objevila v romantické komedii Richarda Curtise Láska nebeská a dramatu Clinta Eastwooda Tajemná řeka, které jí přineslo nominaci na cenu The British Academy of Film and Television Arts. Svou první hlavní roli si zahrála v akčním filmu z tropické džungle Kongo. První Emmy jí přinesla role v televizním filmu z produkce Showtime Iris s Genou Rowlands.

Tom Wilkinson
Je herecký veterán, do jehož obsáhlé sbírky prestižních cen patří New York Film Critics‘ Award, Independent Spirit Award, Sundance Film Festival Award a oscarová nominace v kategorii nejlepší herec za snímek V ložnici, v němž si zahrál se Sissy Spacek. Wilkinson byl nominován na cenu BAFTA v kategorii nejlepší herec za roli Burbaga ve snímku Zamilovaný Shakespeare. Na kontě má také televizní film z produkce HBO Normální, za nějž byl nominován na Emmy a Zlatý glóbus. Má za sebou také několik význačných divadelních rolí.

O tvůrcích

Sčoty Derrickson
Spolupracoval s Wimem Wendersem na námětu jeho snímku Země hojnosti. Spolu s Paulem Harrisem Boardmanem adaptoval do podoby filmového scénáře knihu Beware The Night pro producenta Jerryho Bruckheimera.

Paul Hartus Boardman
Ještě během studia na University of South California napsal a zrežíroval krátký film The Roof, za nějž získal ocenění CINE Eagle a spoustu různých festivalových cen. Na škole také začala jeho spolupráce se Scottem Derricksonem, s nímž napsal scénář k jeho filmu Love in the Ruins, jímž Derrickson studium úspěšně zakončil. Od té doby společně napsali spoustu scénářů včetně Darkness Falling, který odkoupila společnost TriStar Pictures, …


logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Sobota 19. 10. 2019 Svátek má Michaela
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz