fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    

73% 889 hlasů
7.3 10 889
drama, Švédsko/Francie/Norsko/Dánsko, , 120 min., od 12 let
Force Majeure
Kinopremiéra v ČR 22.1.2015 v SK 15.1.2015, DVD od 11.10.2017 Magic Box

Film v kinech
kina  
PrahaPonrepo 20:00


Režie:
Herci: , , , , , více...
starNastavit upozornění

V TV televize so. 23.12. Film Europe 17.40
Film Europe 17.40




Ukázka
01:51


Lavina odkryje nejisté základy rodiny.
Fascinující snímek odhaluje lidské chování v reakci na extrémní situace. Pod drobnohledem kamery se ocitá manželský pár s rozličnými instinkty přežití a hodnotami solidarity. Témat, která skýtají divákům živnou půdu pro rozjímání, je zde nepřeberné množství - rodinný život, manželské soužití, dualita muže a ženy, pravda a lež, vzdělání dětí a společnost podřizující vše chvílím volna.
Uprav informace o filmu

Komentář k filmu To jsou takový chujové ti norové (nebo seveřani, nebo kdo to hlavně vymyslel). Nevím, kde jsem se doslechl o filmu, když byl srovnáván s katastrofickým Everestem. To fakt ne. Celou dobu jsem si připadal asi jako když mi kamarád řekne, že po titulkách něco bude. Ono tam vždycky něco je, ale ne to, co byste čekali. Není to špatná rodinná dramatickopsychologická studie, ale pohled na bulícího chlapa měl spíš opačný efekt. Dost jsme se u toho s přítelkyní nasmáli.
Všechny komentáře k filmu 4+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Oficiální stránka    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Vyšší moc

Čtyřčlenná švédská rodina cestuje do francouzských Alp, aby si při lyžovaní oddychla a nerušeně spolu strávila pár vzácných volných dní. Dovolenkovou idylu s hřejivým sluncem a zasněženými velkolepými horami však naruší mohutná lavina, řítící se během oběda na otevřenou restauraci na terase. Ebba chrání své vyděšené děti a zoufale volá na svého manžela Tomase, který však v panickém strachu utíká do bezpečí. Lavinová katastrofa se nakonec nekoná, avšak ze vzniklé sněžné mlhy se postupně vynořuje zahanbení, nejistota a výsměch. Manželství Tomase a Ebby i pokojný život rodiny visí na vlásku a Tomas vnitřně bojuje s vlastním selháním a všemožně se snaží obnovit svou napjatou úlohu otce.


O filmu

obrazek
Slovo režiséra

Vyšší moc má původ v otázce, kterou jsem byl dlouho fascinován: Jak lidské bytosti reagují v náhlých a nenadálých situacích, jako je katastrofa? Příběh se zabývá dovolenkáři, kteří jsou svědky laviny a zděšeně utíkají. Když je po všem, cítí se zahanbeni, protože podlehli svému primárnímu strachu. Tento konkrétní příběh vzešel z anekdoty, na kterou jsem nemohl zapomenout. Před několika lety byli moji kamarádi, švédský pár, na dovolené v Latinské Americe, když najednou se u nich objevili ozbrojení zločinci a zapálili oheň; manžel instinktivně utekl do bezpečí a manželku nechal nechráněnou. Když byly zpátky ve Švédsku, ona po skleničce vína byla k nezastavení a stále dokola vyprávěla tento příběh…

Moje představivost vzplála a já začal zkoumat další pravdivé příběhy, jako je tento - příběhy o nebezpečí a nenadálé události, o pasažérech na potápějící se lodi, o turistech zasažených vlnou tsunami nebo o rukojmích únosců. V takových extrémních situacích mohou lidé reagovat naprosto neočekávaně a nesmírně sobecky. Jak se ukazuje - podle řady vědeckých studií - po takovéto katastrofě, únosu nebo ztroskotání lodi - se mnoho přeživších párů rozvádí. Také se ukazuje, že v mnoha případech se muži nechovají podle očekávání hrdinsky. V situacích na život a na smrt, kde je v sázce život každého z nás, se zdá, že spíše muži utíkají, aby se zachránili, než ženy… Což může být ten hlavní důvod jejich rozvodů. Toto mne přimělo hovořit o získané představě, že muž je brán jako ochránce své ženy a rodiny, společenský kodex, který říká, že nesmí couvnout tváří v tvář nebezpečí.

Od té chvíle jsem došel ke konceptu existencionálního dramatu v lyžařském resortu - něco, co mi připadá hrozně líbivé. Prázdniny na lyžích přispívají k pocitu, že máme plně kontrolu nad našimi životy. Les Arcs, kde se Vyšší moc natáčela, byl zbudován v 50. letech minulého století, jako většina evropských lyžařských center, kam jezdí rodiny střední společenské třídy - matka, občas pracující, výkonný otec a dvě děti. Od otce se očekává, že se zapojí do rodinného života. Plně vybavené kuchyně v lyžařských apartmánech skýtají matkám možnost dělat jiné věci než je vařit, například lyžovat s rodinou nebo relaxovat. Lyžařské resorty mají být útulné, jak vidíme v reklamě: můžeme si představit ženu, jako relaxuje a její manžel si hraje s dětmi. Dovolená je čas, kdy západní otec střední třídy “vrací” rodině vše za hodiny své celoroční nepřítomnosti. Je to čas, který může věnovat svým dětem a postarat se o ně.

Ale ve Vyšší moci je “civilizovaný muž” konfrontován s “přírodou”. Filmové postavy zažijí toto drama a otec, Tomas, musí čelit primitivní stránce sebe sama, protože jeho instinkty ho vedly k jeho záchraně a opuštění dětí a manželky. Musí čelit realitě, že je také předmětem přírodních sil a že selhal, když nedokázal potlačit svůj základní lidský impuls, instinkt přežít.

Po panice, kterou lavina vyvolá, naše postavy vynutí nervózní úsměvy, znovu se postaví na nohy, smetou sníh… Ale ačkoliv se jim neudála žádná fyzická újma, byly rodinné vazby těžce otřeseny a pomalu se začnou zamýšlet nad otázkou rolí, o kterých věřili, že je zvládají dobře, budou si muset zvyknout na nový obraz otce, Tomase, který nezareagoval tak, jak se od něj očekávalo. Tomas sám musí také sladit své jednání s obrazem sebe sama a jeho žena Ebba musí přijmout, že její manžel a otec jejích dětí je opustil ve chvíli, kdy ho nejvíce potřebovali.

Tato konkrétní situace názorně ukazuje širší existenci jistých vzájemných očekávání mezi členy rodiny, dokonce, i když tyto domněnky jsou zřídka vysloveny. Každá osoba má svou roli, kterou hraje, a očekává se, že ji bude hrát zodpovědně. Možná nevědomě většina lidí očekává, že matka se postará o děti na denní bázi, zatímco otec se postaví čelem nenadálé hrozbě. Přestože dnešní muž musí jen zřídka povstat a chránit svou rodinu. Nemá žádnou praktickou příležitost prokázat takovýto čin, neboť v západním světě střední třídy je jen málo případů nebezpečí. Ale tyto statistiky ukazují, že muž je spíše ten, kdo opustí rodinu v kritické situaci. Zkoumání katastrof na moři ukázalo, že procento přeživších mužů je větší než žen.

Scéna s lavinou ve Vyšší moci je geniálně děsivá. Natáčela se ve studiu, kde byla postavena část restaurační terasy před zeleným pozadím spojená s nádhernou lavinou natočenou v Britské Kolumbii a přidáním digitálního sněžného oparu. Během postprodukce jsme na tomto a dalších záběrech použili speciální efekty a/nebo pohyby kamery za pomoci Photoshopu a After Effects, tak jako jsem toto využil u mých předchozích filmů Hra a V moci davu a především pak u mého krátkého filmu Incident v bance, ve kterém byly pohyby kamery vytvořeny až během procesu střihu.

Vyšší moc se odehrává v majestátně vizuálním prostředí, které jsem chtěl ještě pozdvihnout pomocí CG, “přestavět” hory a proporce hotelového komplexu, abych vytvořil skutečně úžasný pocit. Samozřejmě, jako u mých předchozích filmů, zůstane digitální práce zcela neviditelná, aniž by divák poznal, že jsme prostředí jakýmkoliv způsobem upravili.

Film jsme natáčeli s anamorfními čočkami, použili jsme kameru Arri Alexa poté, co jsme kameraman Fredrik Wenzel a já udělali několik testů. Anamorfní čočky poskytují více filmový, epický pocit natáčení v horském prostředí. Také nás více přibližují k postavám než u mého předchozího filmu Hra; můžete s nimi získat detailní záběry a stále máte k dispozici nádherné pozadí.

Struktura filmu sleduje běžný rozvrh týdenního pobytu na lyžích - první den, druhý den, třetí den… dokud se rodina nevrací na letiště pátý den. Skladba rodiny bude rozvinuta první den: nádherné prostředí, hory, skvělé počasí… Incident s lavinou se pak objeví druhý den. Třetí, čtvrtý a pátý den vidíme, jak se rodina snaží vyrovnat s následky laviny… Tato pětidenní struktura nám umožní zopakovat několik prvků každodenní rutiny - snídaně, čištění zubů - abychom mohli sledovat vývoj chování rodiny před a po incident.

Ve Vyšší moci sledujeme Ebbu a Tomase na jejich cestě, vidíme vývoj v jejich pocitech a jejich vnímání událostí, vidíme je, jak se snaží dát vše znovu dohromady, sdílíme jejich trápení a jejich naděje. Apel na diváka je zde mnohem více spojen s city než u mých předchozích, více abstraktních snímků.

V poslední scéně, kdy se naše hlavní postavy vrací na letiště autobusem, se turisté ocitnou na okraji silnice díky řidičově lehkomyslnosti a také díky tomu, že strach v nich vyvolá to dobré v nich. A nyní jdou pěšky z hor po silnici. Když pak vidí, jak autobus bezpečně odjíždí, vyvstane kolektivní lehký pocit zahanbení, i když během chůze se pomalu přemění v pocit jisté solidarity. Jejich společenské masky se rozpadly a nyní prožívají společně silný moment.

obrazek
Každý sám za sebe
Pohlaví, normy a přežití v námořních katastrofách
Abstraktní

Od potopení Titaniku se ve společnosti rozšířila společenská norma “ženy a děti první”, která dává ženám výhodu v přežití před muži při námořních katastrofách a že kapitán a posádka dají přednost pasažérům. Zanalyzovali jsme 18 námořních katastrof přes tři století zpátky, zahrnujících osud na 15 000 jedinců více než 30 národností. Naše výsledky poskytly nový obraz na námořní neštěstí. Ženy měly značnou nevýhodu v boji o přežití oproti mužům. Kapitáni a posádka přežili ve značně vyšším počtu než pasažéři. Také jsme zjistili, že kapitán má moc vynutit normativní chování, aby se rozdíly v pohlaví přeživších zmenšily, že ženy mají větší nevýhodu při ztroskotání lodi a že, zdá se, není žádná spojitost mezi trváním neštěstí a dopadem na společenské normy. Celkem vzato, naše zjištění ukázala, že chování v situacích na život a na smrt nejlépe vystihuje výraz “Každý sám za sebe”.

Erik Hemmendorff (rozhovor)
obrazek
Začátek vztahu s Rubenem Östlundem

Ruben a já jsme se potkali v Göteborgu, ale spolupracovat jsme začali až od chvíle, kdy jsme oba pracovali pro producenta Kalle Bomana. Ruben měl velmi zajímavé nápady, které se týkaly způsobu práce se scénami na jeden záběr. V závěrečném ročníku vysoké školy natočil dokument o rozvodu svých rodičů. Je to na jediný záběr a je skutečně autentické. Jeho film se mi skutečně líbil a zjistil jsem, že má mnoho dalších skvělých nápadů.

Filmy Rubena Östlunda

Když jsme byli na škole, probíhala tam diskuze o nových digitálních video kamerách a digitálním střihu a Ruben a já jsme si byli jistí, že toto je budoucnost, inovace je stejně důležitá jako osvětlené kamery používané v Nouvelle Vague. Skutečně jsme mysleli, že digitální video má tuto možnost a že skutečnou otázkou bylo mít dostatek času, ne pouze dostatek peněz. Ale tenkrát tomu nikdo nevěřil, přinejmenším ne ve švédském průmyslu, ačkoliv to bylo 10 let po hnutí Dogma. Byli jsme jediní a Rubenův Mongoloid s kytarou byl první film, který byl tímto způsobem natočen, na digitální video. Ruben se také skvěle vyzná ve Photoshopu a dalších softwarech a je schopen měnit obrázky a rozhodnout, které prvky potřebuje a které ne. Byl to jakýsi „punkový přístup“, neboť jsme věřili, že nepotřebujeme drahé zařízení, abychom mohli dělat něco ambiciózního, co by si získalo mezinárodní uznání. Takže jsme vzali velmi vážně fakt, že můžete některé prvky vyndat a jiné vložit, ale na druhou stranu jsme rozvinuli teorii, kterou jsme začali nazývat „Now-Realism“, což bylo v zásadě to, že jsme natočili v reálném čase pouze ty scény, které byly tak autentické, že byste do nich mohli vstoupit a prožít ty emoce, které se v tu chvíli v daných scénách odehrávaly. A pokud to funguje, pak je scéna dobrá. Chtěli jsme natočit nové filmy s novými prostředky a novým způsobem vyprávění.

Ruben se chce utkat s divákem, ne ho za každou cenu bavit. To je rozdíl. Rubenova práce je velmi zajímavá také proto, že rozmýšlí o médiu, které používá, film je již předmětem své vlastní diskuze o rolích a sebe-obrazech. Dopad, který mají obrazy jako odkazy na naše životy. Tak jako ve Vyšší moci, kdy fotograf pořizuje rodinné fotky. Vytváří nové vzpomínky vytvářením obrazů perfektní rodiny.

O Vyšší moci

Za prvé se chtěl vrátit tam, kde začínal, to znamená k filmům o lyžování. Chtěli jsme se také dotknout severské nebo švédské povýšenosti a jakéhosi rozpoložení, že jsme středem světa. Také tu byla ta myšlenka být turista, že můžete jet kamkoliv a myslet si, že se nemusíte do ničeho zapojovat, že se může cokoliv stát. A když se ocitnete ve zdrcující situaci, která vás přiměje odhalit další aspekt sebe samotného, který by vyvolal krizi, protože byste tomu měl jinak čelit… Myslím, že to byl bod, o který nám šlo. Ale jak si pamatujete, v našich prvních rozhovorech jsme hovořili o třech odlišných příbězích.

Ve vývoji příběhu se tato žensko-mužská dimenze objevila, když jsme začali diskutovat o následcích laviny. Ta krize je přiměla zjistit, jak je společenské konvence nutí očekávat věci jeden od druhého a kdykoliv z těchto konvencí vystoupíme, jsme nešťastní. Myslím, že toto je také zčásti z důvodu, že filmový průmysl udržuje falešné obrazy o hrdinství, mužství a vztazích. To, co se stane mezi Ebbou a Tomasem, je snadno rozpoznatelné. Myslím, že lidi skutečně vtáhne myšlenka, jak by se snažili to snést nebo jak by řešili podobnou krizi. Je to portrét moderní rodiny.

Pro mne dobrý film klade důležité otázky lidem a o lidech, ve vztahu ke společnosti, ve které žijeme. Vyšší moc bude také vizuálně mimořádná. Chtěl jsem, aby byla výpravná, protože po Hře jsem cítil, že bychom měli natočit něco precizního a rozpoznatelného s Rubenovou značkou, zatímco by to byl zároveň jistý opak.

Philippe Bober (rozhovor)
obrazek
Začátek vztahu s Rubenem Östlundem

Já jsem objevil Rubena, když se mi dostalo do rukou DVD s jeho krátkým filmem Scéna z mého života č. 6882. V tomto filmu jsou jen tři záběry. Ten vizuální styl je excelentní a mně se líbil ten originální rukopis filmu a jeho humor, který mi přišel ojedinělý. Takže jsem ten film přizval do Sarajeva, kde jsem spoluvytvářel program Sekce krátkých filmů, aniž bych si pamatoval, proč jsem měl toto DVD nebo kdo mi ho dal. Podruhé jsem se potkal s Rubenem v Rotterdamu. Ukázal mi několik scén z jeho filmu V moci davu. Ten styl měl stejnou kvalitu jako jeho krátké filmy, ale zde zašel ještě dál. V každé scéně filmu můžete cítit okamžité napětí.

Filmy Rubena Östlunda

A s digitálním filmem již není Ruben omezen délkou filmového pásu. Herci necítí rozdíl mezi tím, kdy kamera točí a kdy ne. Rubenův filmový jazyk se rozvíjí s každým jeho filmem, což je velmi vzácné.

O Vyšší moci

Jeho krátký film Incident v bance je humorným příkladem odrazu tohoto média. A kde vidíte Vyšší moc v kontextu jeho práce?

Ano, já nadhodil, že jeden příběh by byl lepší než tři. Příběh Vyšší moci tak, jak se rozvinul, je víc než jen kritikou střední třídy.

Vyšší moc je kontroverzní ve způsobu, jakým zkoumá vztah mezi muži a ženami. Páry, které se na tento film dívají společně, budou pravděpodobně hovořit o jejich vlastním vztahu a budou překvapeni, jak by sami v podobné situaci reagovali; lidé se budou ptát své přítelkyně nebo přítele: „Co bys udělal?“. Rubenovy filmy jsou všechny aktuálně originální a formálně silné. Hra byla působivá použitím sledu záběrů v reálném čase a byla krokem v Rubenově nové režii po snímku V moci davu. Vyšší moc nyní také používá rozbité záběry ze spodu a Ruben musí herce režírovat mnohem více individuálně, což je další nový krok…


logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Pondělí 18. 12. 2017 Svátek má Miloslav
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz