X-Men: First Class
Kinopremiéra v ČR a SK 2.6.2011, DVD a Blu-Ray od 5.10.2011 Bontonfilm

V TV televize út. 25.6. Sky Movies Greats HD 18.45
Sky Movies Greats HD 18.45

02:37

Prožijte okamžik, který změní náš svět.
Film X-Men: První třída přichází jako v pořadí již pátý díl mimořádně úspěšné filmové série o superhrdinech z komiksů X-Men společnosti Marvel Comics. Filmy X-Men, X-Men 2, X-Men: Poslední vzdor a X-Men Origins: Wolverine se ve svém žánru staly skutečným kultem a po celém světě utržily více než 2,7 miliardy dolarů. Režie pátého dílu, který je zároveň prequelem k celé sérii, se ujal Matthew Vaughn, který sérii obohatil hvězdým obsazením v podobě Jamese McAvoye a Michaela Fassbendera. Příběh filmu X-Men: První třída se dějově se vrací ještě před film X-Men Origins: Wolverine a odehrává se v polovině minulého století. V době, kdy mladý Charles Xavier a Erik Lensherr byli velmi blízcí přátelé a teprve odkrývali své jedinečné schopnosti. V době studené války, kdy společně s dalšími mutanty museli čelit největší hrozbě, jakou kdy zatím lidstvo poznalo. Proč se ale z nejlepších přátel stali nepřátelé na život a na smrt? Co předcházelo okamžiku, kdy se z Charlese stal Profesor X a z Erika Magneto? Válka mezi X-Meny a Bratrstvem začíná!

Komentář k filmu Tohle je opravdu perfektní film na který se dá koukat.
Všechny komentáře k filmu 64+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Příběhy zmutovaných jedinců, kteří dokáží díky svým schopnostem hýbat mosty nebo bořit domy, jsme v posledních více než 10 letech sledovali v celé řadě filmů. Komiksy se mezitím staly běžnou součástí filmových kinosálů a X-Meni jakoby se zadrhli.    Z předchozích snímků víme, že Profesor X (zatím známý jako Charles Xavier) a Magneto (pravý jménem Erik Lehnsherr) byli kdysi přáteli, a že se něco zvrhlo. Ale popořádku.      Erik se v koncentračním táboře při jednom vypjatém momentu dovídá o svých schopnostech. Jeho dovednosti ale neušly Dr. Schmidtovi (Kevin Bacon), který nutí malého Erika, aby je oživil. Pro jeho motivaci využívá vskutku nevybíravé metody.    O 20 let později si chce Erik (Michael Fassbender) vyřídit své účty a snaží se dopátrat svého dávného nepřítele Schmidta, nyní známého jako Sebastian Shaw. Ten je ale mocným mužem, který se nezdráhá obklopit celou řadou mutantů. Není tak vůbec snadného ho vystopovat a postavit se mu tváří v tvář... Celá recenze

Popis filmu X-Men: První třída

Malému Erikovi, který se s matkou dostal do koncentračního tábora, zastřelí Sebastian Shaw, jenž zde působí jako vyšetřovatel, jeho maminku přímo před očima, aby ho donutil pohybovat s předměty. Erik totiž při svém příchodu do tábora dokázal otevřít silou vůle bránu v okamžiku, kdy ho oddělovali od jeho matky. Ve stejné době malý Charles v bytě svých rodičů v Londýně nachytá v kuchyni ženu, která se vydává za jeho matku, ale když ji obviní, že je zlodějka, žena se změní v malou modrou mutantku Raven. Je po válce a Charles se uchází o místo na univerzitě a doprovází ho krásná žena, jeho kamarádka Raven. Raven také dospěla a umí na sebe brát jakoukoliv podobu. V té době Erik hledá po světě Shawa, aby se mu pomstil. Zároveň agentka americké tajné služby MacTaggertová zjistí, že Shaw je nebezpečný zločinec, který se snaží rozpoutat světovou válku mezi USA a Sovětským svazem. MacTaggertová přijde také na to, že Shaw není jen tak nějaký zločinec; je obklopen podivnými mutanty, které za sebe nechává dělat špinavou práci a kteří disponují schopnostmi, jež obyčejný člověk nemá. MacTaggertová se proto rozhodne najít na univerzitě vědce Charlese Xaviera, aby jí pomohl Shawa dopadnout. Tím není nikdo jiný než onen malý Charles... Charles Xavier díky svým telepatickým schopnostem přesvědčí šéfy ze CIA a je společně s MacTaggertovou do špionáže zapojen. Ve chvíli, kdy se Charlesovi a MacTaggertové podaří Shawa najít, zrovna bojuje s Erikem, jenž ho konečně našel. Shawovi se ale ze souboje podaří uniknout a Charles jentaktak Erika zachrání. MacTaggertová, Charles a Erik se dají dohromady, aby porazili Shawa, o němž teď vědí, že pracuje pro Sovětský svaz... Charles a Erik se rozhodnou najít po světě dostatek mutantů, kteří by jim vedle Raven pomohli v boji proti Shawovi. Několik mutantů se jim podaří objevit a získat pro spolupráci se CIA. Následně se Charles a Erik vydávají do Ruska, aby chytili Shawa. Shaw však vymyslel úskok - do Ruska poslal pouze svou mutantskou pomocnici Emmu a sám připravil s několika dalšími mutanty útok na centrálu CIA. Útok se mu podaří, centrálu dobude a lidské agenty zabije. Následně nabízí mutantům, kteří dosud byli s Charlesem a Erikem, aby se k němu přidali a spolu s ním zničili lidstvo... Na místě také zabije mutanta Darwina, který se nechce vzdát. Na jeho stranu se přidává mutantka Angel a další mutant. Po návratu na základnu jsou Erik a Charles rozhodnuti zbylé mutanty proti Shawovi a jeho poskokům vyškolit. Shaw v Rusku zatím zmanipuluje ruské generály, aby rozmístili rakety na Kubu jako odpověď na americké rakety, které vydíráním amerického generála nechal Shaw rozmístit v Turecku. Zdá se, že USA a Sovětský svaz směřují k jaderné válce.

X-Men: První třída spojuje epické vyprávění s akcí letního trháku a příběhem, který odhaluje úplné začátky ságy a nenásilně nastiňuje tajnou historii studené války a stav světa na pokraji nukleárního armagedonu. Jak členové “první třídy” objevují, aktivují a využívají své mimořádné schopnosti, vznikají spojenectví, která vyburcují nekončící válku mezi hrdiny a padouchy světa X-Menů.

Film se odehrává v šedesátých letech minulého století - době začátku vesmírné éry a času naplněném vírou v lepší budoucnost, jak ji hlásal prezident JFK. Také to byl ale vrchol studené války, kdy eskalující napětí mezi USA a Sovětským svazem ohrožovalo celou planetu - to byla doba, kdy svět objevil existenci mutantů.

Právě tehdy se seznámil Charles Xavier s Erikem Lehnsherrem. Než Charles a Erik přijali jména Profesor X a Magneto, byli to dva obyčejní mladí muži, kteří teprve začali objevovat své schopnosti. Předtím než se stali úhlavními nepřáteli, byli to nejlepší přátelé, kteří spolu s dalšími mutanty usilovali o zastavení největšího nebezpečí, jaké kdy svět postihlo.

Někteří mladí mutanti jsou oblíbenci fanoušků už z předešlých dílů, zatímco jiní jsou známí z komiksů, ale ve filmu se objeví poprvé. X-Men: První třída přináší odpovědi na otázky, které dlouho trápily fanoušky filmové ságy i čtenáře komiksů: Jak se X-Men dali dohromady? Proč je Charles na vozíčku? Jak vznikly X-Mansion a Cerebro? Tato témata i historické souvislosti ale budou srozumitelná i divákům, kteří neviděli předchozí díly série.

Začátky

X-Men: První třída znamená pro X-Men nový začátek. Příběh napsali Sheldon Turner, který byl nominovaný na Oscara za scénář k filmu Lítám v tom, a Bryan Singer - jehož práce na prvních dvou filmech série - X-Men a X-Men 2 - coby režiséra byla uznáváná po celém světě kritiky i diváky, a to díky zdařilému a nenásilnému prolnutí dramatu, akce, společenského dosahu a politických témat. Singerovi X-Men se stali měřítkem pro komiksové adaptace a mezníkem ve filmech o super hrdinech.

Většina filmu se odehrává v šedesátých letech minulého století, což je doba vhodná pro příběh o začátcích, neboť právě to bylo období, kdy šéfredaktor nakladatelství Marvel Comics Stan Lee spolu s Jackem Kirbym komiks o X-Men vytvořili. X-Men jsou stejně jako další předchůdci Marvelů, neobvyklým typem hrdinů - často nespolečenští, sarkastičtí a nedokonalí, přesto sympatičtí, když bojují s démony jejich milostných životů, potýkají se s tramauty vlastního (ne)sebevědomí nebo potírají mocné padouchy ve světě mimořádných schopností. Jsou dětmi atomu, druh homo superior a dalším článkem v evolučním řetězu. Každý mutant se narodí s jedinečnou genetickou mutací, která se v pubertě začne projevovat jako mimořádné schopnosti. V světě vzrůstající nenávisti, předsudků a strachu jsou vědeckými podivíny… hříckami přírody… vyvrženci, kteří jsou zastrašováni a proklínáni těmi, kteří nedokážou přijmout jejich odlišnost.

“Prvním krokem ve vymýšlení nového příběhu,” říká Singer, “bylo vymezit dobu, ve které se Charles s Erikem potkají. Rozhodli jsme se, že to bude začátek šedesátých let, kdy jim bylo kolem pětadvaceti, a kdy vrcholily éra hnutí za lidská práva a studená válka. Jedním ze stěžejních bodů studené války byla kubánská krize, během které výrazně narostlo riziko třetí světové války, a která poskytla mutantům potřebnou odvahu, aby se ukázali světu a zabránili zkáze, která by zničila celou planetu.

Stejně důležitým aspektem filmu je problém lidských práv - budou mutanti přijati lidmi nebo budou vnímání jak hrozba, budou vězněni nebo dokonce elimininováni? Měli by přijmout své odlišnosti a vládnout planetě jako nadlidi nebo by se měli stát součástí “lidské továrny”?

Vztah mezi Charlesem a Erikem je spojený s rozdílným ideologickým a filozofickým přístupem k dané době. Oba jsou ze stejného “těsta” a oba vidí mutanty jako potencionální objekty perzekucí. Nicméně zatímco Charles se snaží ty, ze kterých má strach, chránit, Erik věnuje veškeré úsilí tomu, aby je zničil. Oba věří, že jejich přístup je správný. A ani jeden není ochoten udělat kompromis. Režisér Matthew Vaughn vysvětluje: “Erik je k lidem velmi podezřívaný a Charles věří, že všechno bude v pořádku, a že musí lidem věřit, že mutanty přijmou. Erik mu na to odpoví, ‘Zaútočí na nás a zabijou nás.’ A má pravdu.”

Tvůrci lpěli na tom, aby i tento film měl lidský rozměr. Režisér Matthew Vaughn říká: “Každá postava a každá akce musí mít lidský úhel. Točíme filmy, kde je kladen důraz na postavy, jinak by to nemělo smysl.”

Singer začal přemýšlet o kořenech X-Menů při režírování prvních dílů. Jedním z prvních herců, kteří se zeptali na minulost své postavy, byl Patrick Stewart, který ztvárnil Charlese Xaviera v prvních třech filmech. “Moje představa o Charlesovi byla velmi odlišná od komiksové verze. Popsal jsem mu obě a Patrich řekl, že se mu víc líbí ta moje verze.”

Singer tentokrát nemohl vzhledem k závazkům k jinému projektu usednout na režisérskou židli. Setkání s Matthew Vaughnem v Londýně ale ukázalo, kudy půjde cesta. X-Men: První třída není prvním setkáním tohoto režiséra s filmovou franšízou. Po natočení debutového, nezávislého filmu Po krk v extázi, byl Vaughn velmi blízko režírování třetího dílu, X-Men: Poslední vzdor, pak se ale místo toho chopil režie epické fantasy Hvězdný prach. Vaughn přijal nabídku režírovat nový díl proto, že se mu líbila myšlenka zasazení děje do doby studené války.

Vaughn - scénárista tím neulehčil práci Vaughnovi - režisérovi. “Museli jsme znovu obsadit každou roli, vybudovat prostředí 60. let a znovu navrhnout kulisy a kostýmy,” vysvětluje. Nejtěžším úkolem bylo vybrat dva mladé představitele hlavních rolí, Charlese a Erika, z kterých se za mnoho let coby Profesor X a Magneto stanou nepřátelé s nesmiřitelnými názory a zásadami.

Když se Charles a Erik potkali

Při obsazovaní postav Charlese, mladého nadaného absolventa genetiky na Oxfordu, který nejlépe na celém světě ovládá telepatii a Erika, mladíka, jenž za děsivých okolností objeví své mimořádné schopnosti, díky kterým dokáže ovládat magnet, mysleli filmaři na to, že musí najít herce, které diváci v jejich rolích přijmou. Představitelé “starších” X-Menů, Patrick Stewart a Ian McKellen totiž přijali role za své.

Pro roli Charlese byl osloven James McAvoy, který se elegantně pohybuje mezi rolemi v nezávislých filmech, jako jsou Pokání a Poslední skotský král a rolemi v kasovních trhácích (Wanted, Letopisy Narnie: Lev, čarodějnice a skříň). Jeho Xavier je v zásadních věcech nepodobný sebevědomému, patriarchálnímu Xavierovi, tak jak ho diváci znají z první trilogie. “V těch filmech je Profesor X nesebestředný a nezaměřený na své ego. Zabívá se humanitou, světem a pomocí ostatním. Když ho potkáme v novém, prvním dílu jako mladého muže, je to sebestředný, trochu ztracený egoista. X-Men: První třída je o Charlesovi, který hledá sám sebe a své poslání.”

V předchozích filmech je Charles zodpovědný učitel. S naším mladším Charlesem je víc legrace, pořád někde pobíhá a je víc aktivní. Setkáváme se s ním v době, kdy se mutanti ještě neobjevili, respektive Charles si není jistý, jestli mutanti náhodou nejsou stejní jako on a mladá dívka jménem Raven, se kterou se už dřív seznámil.

Charles objeví účel svých obdivuhodných schopností, když se telepaticky spojuje s mutanty různě po světě. Činí tak pomocí zařízení znamého fanouškům pod jménem Cerebro, což je kovová, high-tech helma. Cerebro připraví Charlesovi šok. “Poprvé si uvědomí, že na světě jsou tisíce, ne-li miliony mutantů. To jím pořádně zatřese, “ říká herec McAvoy. “Ukáže se tím jeho mise a životní poslání: nacházet další mutanty a pomáhat jim.”

Charles se hned na začátku zapletl do hrozící války mezi USA a Sovětským svazem a to tím, že zachránil život mutantovi obdarovanému mimořádnou silou, Erikovi Lehnsherrovi. Stanou se z nich přátelé. Je to poprvné v životě, co potkají někoho, kdo jim je roven, kdo rozumí tomu druhému.

Charles je první osoba, se kterou se Erik kdy setkal. Michael Fassbender, který Erika hraje, říká: “Mezi oběma existuje silné pouto a hluboký obdiv. Ale od začátku jsou jejich ideologie na kordech. Erik je velmi opatrný, když se v jeho životě objevuje něco či někdo nový. Erik váhá, jestli se má připojit k Charlesovi na jeho misi zachránit svět před sebou samým. Ptá se, proč by za to měla humanita stát. “Erik je machiavellian, věří, že účel svědčí prostředky,” vysvětluje Fassbender. “Nemá k lidem žádnou úctu, myslí si, že jsou podřadní.”

Erikův velkopanský přístup pramení z jeho dětství, které nemohlo být víc odlišné od toho Charlesovo. Erik musel přežít bez rodičů a jako nejmladší musel vydržet nepředstavitelné těžkosti od svých starších sourozenců. X-Men: První třída ho představuje v souvislosti se scénou, která uvádí první díl X-Men, a která tolik ovlivnila Erikovu povahu v budoucnosti. Malý Erik je ve 40. letech odveden do koncentračního tábora, kde je odtrhnut od rodičů a obdrží své mutantské schopnosti, umožňující mu ohýbat železné brány koncetráku. X-Men: První třída pokračuje scénou, kde se mladý Erik stane předmětem zkoumání Dr. Schmidta, který chce plně odhalit a porozumět Erikovým schopnostem.”

O dvacet let později je Erik dospělý muž, který má ve svém životě jediný cíl: vypátrat a zabít Dr. Schmidta. Erik je plný zuřivosti a nenávisti. Hledá Schmidta a další nacistické doktory, protože je přesvědčen, že právě oni z něj udelali něco jako strašidelného Frankensteina. Ani ve chvíli, kdy se spřátelí s Charlesem a dalšími mutanty, se kterými vytvoří tým X-Men, nepovolí ve své misi.

X-Men se dali dohromady

Poté co dal Charles, s Erikem po boku, dohromady “první třídu” mladých mutantů, naučili se tito studenti kontrolovat a ovládat své síly ve prospěch lidstva. Ale umět tyto schopnosti správně využívat a fungovat jako tým není jednoduché.

V prvních dílech trilogie mutanti skvěle ovládají své schopnosti a jsou (většinu času) dobře fungující skupina. Když se s nimi ale seznámíme v mládí, jejich síly jsou nezacílené a nezaostřené. Navíc jako většina teenagerů těžce nesou, že jsou jiní než jejich vrstevníci. Charlesův první spojenec z řad mutantů je Raven, která umí měnit tvar, má modrou kůži a je nadlidsky hbitá. (Charles z ní udělá člena rodiny a vyrostou téměř jako bratr a sestra. Jak ale víme z prvních filmů, jejich vztah se dramaticky změní. Bryan Singer to vysvětluje: “Jelikož je Charles mladý a občas naivní, nevěnuje Raven tolik pozornosti, kolik by měl a ona kvůli tomu bývá naštvaná. A to ji svede na cestu, kde ji potkáme v původní trilogii (hraje ji Rebecca Romijn) jako součást společenství Magneta.”

Raven, jejíž mutantské jméno je Mystique, hraje Jennifer Lawrence, herečka nominovaná na Oscara za nejlepší výkon za roli v dramatu Winter’s Bone. “Raven se naučila žít se svým tajemstvím, ale jako většina nejistých teenagerů, ani ona se nedokáže své výjimečnosti postavit,” říká. “Má ze svých schopností strach, ale pomalu si začíná uvědomovat, že je to dar a že na něj má být hrdá. My všichni mladí mutanti jsme nejprve osamělí, postupně projdeme ohromným vývojem, až se z nás stane legendární tým X-Men, který se pak rozdělí. Je užasné sledovat vývoj každé postavy, a to na kterou stranu se nakonec postaví.”

Charles a Erik se ocitnou uprostřed vrholícího napětí mezi USA a Sovětským svazem, což je přinutí vytvořit nelehkou alianci s tajnou americkou vládní agenturou. Zde potkají mimořádně nadaného vědce Hanka, který má jen pár mutantských rysů - do chvíle, kdy v něm sérum nečekaně neprobudí nadlidskou bestii.

Hank ve vládní agentuře vyvíjí převratné technologie jako jsou Cerebro a X-Jet. Celý život byl spíš samotář, což se zásadně změní, když se seznámí s Charlesem a Erikem. K tomu dodává představitel Hanka, vycházející hvězda Nicholas Hoult: “Charles říká, že Hank musí pustit ven všechny své zlé síly. Ten se je dlouhá léta snažil potlačit a přesvědčit sám sebe, že neexistují. Až Charles ho naučí ty síly ovládat a umět s nimi pomáhat ostatním.”

Tým “první třídy” X-Menů uzavírá Lucas Till jako Alex Summers neboli Havok, který dokáže produkovat kruhové vlny žhnoucí energie, Caleb Landry Jones jako Sean Cassidy, neboli Banshee, jenž díky svým mimořádným akustickým schopnostem může lítat a Edi Gathegi jako Armondo Munoz neboli Darwin, jehož "reaktivní evoluce” mu umožňuje adaptovat se v jakékoliv situaci nebo prostředí.

Oheň z pekla!

Charles a Erik vedou své mutanty do bitvy proti Sebastianu Shawovi, mutantovi, který dokáže absorbovat energii a přeměnit ji na nadlidskou sílu. Shaw je rozhodnutý, že ho nic nezastaví, aby rozpoutal válku. A pokud uspěje, lidstvo je ztraceno.

X-Men: První třída představuje Shawa jako bosse, který tahá za provázky maňáskům účinkujícím v kubánské krizi. Představitel Shawa, Kevin Bacon vysvětluje: “Jeho plánem je vyhrotit kubánskou krizi, dostat ruské lodě a ponorky do Zátoky sviní, kde se dají do boje s Američany, což spustí nukleární válku, která oslabí lidstvo a dá prostor mutantům, aby ovládli svět.” “Shaw je mimořádně mocný muž a bezesporu sociopat. Ale upřímně věří, že se mu podaří vytvořit lepší svět, bez lidí. Běžné mravní zásady pro něj neplatí. Je přesvědčen, že lidé a mutantni nejsou schopni spolu žít, tudíž můžou přežít jen ti schopnější - mutanti. Je odhodlán bránit svoji rasu a zároveň je přesvědčen, že je tím pravým, novým vůdcem.”

Jeho pravá ruka... mutantka... a láska je Emma Frost, dlouho oslavovaná jako nejvíc sexy žena v komiksech, daleko před dalšími femmes fatales jako Kočičí žena a Elektra. Tuto telepatku s nezničitelnou kůží hraje January Jones, známá z televizního seriálu Mad Men.

V Shawově pokelném klubu dále jsou Azazel, který se dokáže teleportovat do jiné dimenze; Angel, která má na zádech ohromující tetování hmyzích křídel, jež se mohou měnit v opravdová křídla a ta jí umožní létat a Riptide, která dokáže rozpoutat tak silné vichřice, že rozmetají i ty nejodvážnější protivníky.

X se seznámí s MIB

Charles, Erik a “první třída” pracují s utajenou skupinou CIA, známou jako Divize X, která se zaměřuje na uplatnění telepatie a paranormálních jevů ve vojenské obraně. Hlavním kontaktem mutantů je člověk známý jako MIB, hraje ho Oliver Platt. CIA je nejprve bere jako nepřátele, ale Charles a Erik se brzy dostanou pod ochranná křídla MIBa.

Mutanti a MIB pracují s Moirou MacTaggert, agentkou CIA v době, kdy ženy byly v těchto pozicích jen velmi výjimečně. Poté, co Moira jako jedna z prvních lidí viděla schopnosti mutantů, přesvědčí své šéfy, že by měli s mutanty spolupracovat.

Natáčení

První natáčení začalo v srpnu 2010 ve studiích Pinewood ve Velké Británii. Scénograf Chris Seagers vymyslel více než 80 setů - včetně 20 složitých - v Británii a USA. Seagersova práce je inspirovaná optimismem 60. let. Byla to doba pro design průlomová. Vše bylo nové. Barvy, tvary, odlehčené materiály, jako například plasty. I když designéři šli do nových nápadů, u typických prvků, jako Cerebro, X-Jet nebo helma Magneta zachovali kontinuita s předešlými díly. Mezi typické až ikonické sety patří paluba letounu X-Jet a Charlesův dům ve Westchesteru, který se stal základnou pro mladé, nezkušené mutanty. Na efektech pracovali John Dykstra, který má na svém kontě skvělou práci na Star Wars Epizoda IV- Nová naděje a Spider-Man a držitel Oscara Chris Corbould (Temný rytíř, Pokání, Casino Royale).

K vizuálně našlapanému filmu přispěla i kostýmní designérka Sammy Sheldon, která měla za úkol zůstat věrná “cool” stylu šedesátých let. Nejnáročnější práci měla s X-obleky, které na sobě X-Meni mají během nejdůležitější bitvy s Shawem a jeho Pekelným klubem. Režisér Vaughn chtěl, aby vypadaly podobně jako ty, které mají X-Meni na titulní straně prvního komiksu. Tam jsou mutanti v modrých a žlutých oblecích.

Hudbu složil Henry Jackman. A na závěr jaký má režisér Vaughn z nového filmu pocit? “Náš film se od ostatních komiksových snímků odlišuje tím, že máme více hlavních postav a každá z nich má jedinečné schopnosti, povahu, ideály, morální zásady, dramata a vztahy - a to vše je pro svět X-Menů klíčové.”

D.C. Sniper: 23 dní strachu
(D.C. Sniper: 23 Days of Fear) V roce 2002 začal ve Washingtonu neznámý sniper náhodně vra...
dnes 13.10