fb  Sdílet
   Informace    Komentáře    Obsazení    Hodnocení    Videoukázka    Fotky    

71% 884 hlasů
7.1 10 884
fantasy / hudební / komedie, Velká Británie, , 117 min.
Kinopremiéra v ČR a SK 27.6.2019 s titulky, DVD a Blu-Ray od 30.10.2019 Magic Box

Režie:
Herci: , , , , , více...


Ukázka



Všichni zapomněli, že existovali Beatles. Všichni kromě Jacka.
Neuvěřitelný příběh neúspěšného muzikanta, který vyhraje jackpot v životní loterii. Jak se to stane? Jednou ráno se probudí a zjistí, že nikdo na světě si nepamatuje na legendární skupinu Beatles a její písničky. Na Ringa, Paula, George a Johna si vzpomíná jen on, a to mu dává příležitost stvořit hromadu nesmrtelných hitů, které mu zajistí bohatství a slávu, tedy všechno, co si člověk může přát. Skoro všechno. Ne nadarmo Beatles složili i písničku „All You Need is Love“.
Uprav informace o filmu

+ Napiš komentář k filmu a získej DVD

Web: IMDB, Titulky    Videotéka: přidat si do ní film

Popis filmu Yesterday

Velmi neúspěšný písničkář Jack chce pověsit kytaru na hřebík, protože ať dělá, co dělá, poslouchá ho jenom nejlepší kamarádka Ellie. Pak ho ale v důsledku chvilkového záhadného globálního zatmění porazí autobus. A to zcela změní nejen jeho život a způsobí i jednu hudební katastrofu. Když se Jack vylíže ze zranění a na párty konané na počest jeho uzdravení zabrnká na kytaru Yesterday od Beatles, nestačí se divit reakcím svých přátel, kteří se chovají, jako by jednu z nejznámějších písniček všech dob slyšeli poprvé v životě. Mohl by to být nepovedený fór, kdyby se stejně nechovalo vyhledávání na internetu. Beatles jako by nikdy neexistovali a Jack vycítí příležitost. Stačí, když si vybaví všechny pecky legendárních Brouků z Liverpoolu, a svět mu rázem bude ležet u nohou. A ono to funguje! Dokonce tak dobře, že i slavný Ed Sheeran, který vezme Jacka jako předskokana na své turné, uzná, že ten klučina odnikud je mnohem talentovanější než on. Radost Jackovi kalí jen dvě „drobnosti“ - vědomí, že se dopouští celosvětového podvodu, a ztráta Ellie. Ta má pocit, že by ho konečně měla přestat milovat, když je to celou dobu jednostranné, a se zlomeným srdcem ho pošle do L. A. natočit nejlepší desku všech dob. Jenže když zpíváte o tom, že k životu stačí láska, může vám to najednou dost změnit priority.


O filmu

obrazek
Dynamické Duo Curtis a Boyle

Bylo zcela přirozené, že se Working Title Films s tímto projektem, který nadšeně bublal ve studiu, obrátili na scenáristu Richarda Curtise. Producent Tim Bevan zná Curtise už 30 let a od série Bridget Jones až po Notting Hill, Láska nebeská a Jak na věc, byly všechny filmy, které Curtis napsal, produkovány touto společností, která je synonymem britské kinematografie.

„Jeden z našich producentů za mnou přišel s nápadem Jacka Bartha, s příběhem o muzikantovi, který si pamatuje hudbu Beatles ve světě, kde si na ni nikdo jiný nevzpomíná,” říká Richard Curtis. „Ten nápad jsem si zamiloval, ale v ten moment jsem jim řekl, že si ten scénář přečíst nechci… asi jsem to chtěl naťuknout sám. Šel jsem pryč a na základě tohohle jednoduchého, leč brilantního nápadu, jsem film sám napsal. Takže zatímco tahle mimořádná myšlenka pochází od Jacka, scénář a tvar toho příběhu jsou mé.”

I když je Curtis znám tím, že scénáře, které vytvořil, si rád sám řídí, tentokrát se toho zdržel. „Nikdy jsem neplánoval to režírovat,” říká. „Ani jsem nepřemýšlel nad tím, kdo by to měl režírovat, protože především musíte napsat takový scénář, u kterého nezáleží na tom, kdo bude režisér. Nicméně jakmile jsem scénář dokončil, Danny Boyle byl první, na koho jsem se obrátil.”

K radosti všech zúčastněných Boyle souhlasil, že film režírovat bude. „Není to typický filmový příběh,“ říká Bevan.

Boyle vzpomíná, že mu Curtis poslal scénář, aniž by mu o něm moc prozradil. „Přečetl jsem to na jedno posezení a hned jsem mu napsal e-mail s frází, kterou miluju, a kterou Coleridge použil na Wordswortha,“ říká Bevan. „Napsal jsem: ‚Tohle je rozený génius.‘ A Richard říká: ‚No, úplně není. Vychází to z příběhu, který už napsán byl, a já ho přepsal.‘ Každopádně to bylo krásné překvapení a radost - jednoduchý nápad, že všichni, až na jednoho bojujícího zpěváka/písničkáře ze Suffolku, na Beatles zapomněli.“

Bevan byl již dlouho ohromen tím, jak jedinečný je Boyle režisér. „Je to člověk, který řekne: ‚Pokud někdo další může režírovat tenhle film, tak nemá smysl, abych to dělal já,‘“ říká Bevan. „Dává do toho svoje DNA, a to je dobře. Obklopuje se lidmi, kteří si na nic nehrají. Lidé v čele všech sekcí a i jeho producent, Bernard Bellew, jsou tu proto, aby dělali svou práci. Milují svou práci a milují i jeho. Je to nastavené hodně demokraticky. Je to způsob, jakým by se věci dělat měly, ale bohužel se takhle často nedělají. Je to vážně osvěžující. Danny prostě zbožňuje vytváření filmů.“

Když už byl Boyle vybrán do režisérského křesla, bylo načase vybrat pro Yesterday domov - studio, které by nejen podporovalo filmové tvůrce na jejich cestě, ale které by důvěřovalo jejich instinktům. Film na papíře, ve kterém nehrají hvězdy toho největšího formátu, představoval pro velká studia jisté riziko.

Když Curtis a Bevan nadhodili svůj nápad studiu Universal, nejednomu v představenstvu se zvedlo obočí. „Je to pěkně šílený nápad,“ říká Bevan. Ale představenstvo bylo ochotno do toho jít, hlavně kvůli filmovým tvůrcům, kteří toho byli součástí. „Řekli, že jestli to má někdo zvládnout, pak to bude Richard s Dannym. Jestli něčemu americká studia rozumí, když s nimi jednáte o práci, tak je to nedostatek dobrých režisérů. Pokud máte renomovaného režiséra, všechny ostatní záležitosti se už vyřeší.“

Postavy
obrazek
Jack Malik - Himesh Patel

Jakmile film dostal zelenou, stáli filmaři před zásadním úkolem, a to najmout herce do role zdráhavého hrdiny Yesterday, Jacka Malika. Jak se ukázalo, byl to oříšek. „Měli jsme pár skvělých castingů,” říká Curtis. „Přišla spousta velmi dobrých herců, kteří neuměli zpívat, a spousta velmi dobrých zpěváků, kteří neuměli hrát.”

Ani jedna z možností by ale nefungovala. „Rychle bylo jasné, že pokud herec neumí krásně zpívat a hrát na kytaru - a také hrát na klavír a hrát jako herec a být zábavný - tak to není ten pravý uchazeč,“ říká Bevan. „Taky začalo být jasné, že Jacka bude hrát někdo, kdo se ještě ve filmu neproslavil.“

Když castingová režisérka Gail Stevens společně se svou asistentkou Rebeccou Farhall poprvé představila Himeshe Patela Boylovi, nebyl Patel určitě považován za jasnou volbu. „Přivedli tohohle kluka a řekli, že hraje v EastEnders,“ říká Boyle. „Pravidelně na to nekoukám, ale znal jsem ho. Byl jsem porotcem krátkometrážních filmů na festivalu Shuffle, který se pořádá v East Endu, kde bydlím, a který organizuje jedna z mých dcer. Vybral jsem Two Dosas, 15minutový krátký film, ve kterém měl Himesh hlavní roli - velmi vtipnou s tím jeho komickým, moderním a úderným humorem. V tu chvíli mi to nedošlo, ale později jsem si to na to vzpomněl.“

Jakmile Patel začal hrát, sedlo si to. „Když hrál ‚USSR‘ na akustickou kytaru, byl to jeden z těch „To je ono!“ momentů,“ říká Boyle. „Jakmile začal zpívat, věděl jsem to. Měli jsme na tuhle roli další, na pohled vhodnější kandidáty, ale v tu chvíli jsem věděl, že je to on. Bylo to jako bych tu písničku, písničku, kterou miluju, nikdy předtím neslyšel. Přivlastnil si ji. Měl k písním od Beatles naprostý respekt, ale zároveň byl při nich svobodný. Bylo to, jako byste tu písničku slyšeli poprvé. Něco na Himeshovi prostě bylo, takže jste měli pocit, že jsou ty písničky jeho.“

Obsadit Patela, který je mimo Spojené království relativně neznámý, se zdálo být trochu riskantní, ale rozhodnutí vystřelit ho vstříc světové pozornosti odráželo vzestup samotných Beatles. John Lennon, Paul McCartney, Ringo Starr a George Harrison byli jen kluci z Liverpoolu, kteří vytvořili něco výjimečného, a tím měli i výjimečný dopad na celý svět. „Himesh mě a Dannyho nadchnul,“ říká Curtis. „Byl důvtipný a okouzlující, má v sobě čistotu, díky které zní písničky od Beatles v jeho podání přirozeně. Líbilo se nám, že nebyl úplně slavný… pokud tedy nejste fanoušky EastEnders. V tom případě je to jeden z osmi nejslavnějších lidí na světě.“

„Jack je aspirující zpěvák a písničkář, který se už nějakou dobu pokouší uspět,“ říká Patel. „Zpočátku hraje prázdným místnostem a lidem, kterým je to jedno, což začne ovlivňovat jeho sebevědomí a kvůli čemu zvažuje, jestli by neměl jít zase učit. Poté, co si uvědomí, že žije ve světě, ve kterém Beatles nikdy neexistovali, se Jack ocitne tváří v tvář zapeklitému rozhodnutí. Nakonec se rozhodne využít možnost vydávat písničky Beatles za vlastní, což mu získá pozornost nikoho jiného než Eda Sheerana. Jack vystupuje s Edem a stane se z něj superstar, a i přesto, že je to vše, o čem kdy snil, dostává se do světa plného komplikací.“

Patel byl připraven na to, že natáčení Yesterday bude velká výzva, ale neuvědomil si, jak akademicky náročné bude historii Beatles nastudovat. „Několik týdnů předtím, než jsme začali natáčet, ke mně přišel Danny a řekl mi, ať sepíšu seznam písniček od Beatles tak, jak mě napadnou,“ říká Patel. „Napsal jsem asi 20 písní a na některé významné jsem úplně zapomněl, což byl zajímavý materiál pro film a velmi důležitá součást příběhu. Lyricky a muzikálně jsme zůstali věrní původním písním, ale částečně jsou to Jackovy písničky. Bylo skvělé připomenout si všechny ty úžasné písně a zahrát si je po svém.“

„Musíte vybrat ty písničky, které jsou v příběhu relevantní, takže tu bude spousta velkých písní, u kterých lidé budou přemýšlet, proč ve filmu nebyly,“ pokračuje. „Ale možná si na ně Jack nevzpomněl. Až na konci filmu si vzpomene na písničku ‚All You Need Is Love‘. Během filmu si není schopen vzpomenout na slova ‚Eleanor Rigby‘. Bylo to úžasné, zkoušet si vzpomenout na všechny texty. Když jsem si sám zkoušel vybavit všechny písničky, bylo to opravdu zajímavé cvičení. Co byste dělali? Vybavili byste si všechno správně?“

obrazek
Ellie - Lily James

Patela na jeho cestě do alternativního světa stvořeného Boylem a Curtisem provádí Lily James, která ztvárňuje učitelku ve škole/manažerku/dlouho trpící kamarádku Ellie. James se poprvé proslavila malou rolí Lady Rose MacClare v Panství Downton, pak se objevila ve filmu Hněv Titánů a poté začala její kariéra vzkvétat nedávnými uznávanými výkony ve filmech Nejtemnější hodina, Mamma Mia! Here We Go Again a Baby Driver. To všechno nasvědčuje tomu, že byla pro roli Ellie velmi chytrou volbou.

„Lily James je naše hvězda,“ říká Boyle. „Pracoval jsem s ní poprvé. Když přišla, chvíli jsme si povídali a přečetli si společně pár scén. Vždycky si rád s herci scény zkouším. S Himeshem jsem při jeho castingu hrál ji a při jejím castingu zase Himeshe. Mohli jste hned říct, že je fantastická herečka. Role Ellie spočívá v tom, že je jeho kamarádka, která je zároveň jeho manažerkou, v tom smyslu, že mu pomáhá s vybavením a organizací vystoupení. Je velkým kontrastem k druhé manažerce Debře. Obě jsou velmi zábavné herečky, ale Liliina Ellie má svůj půvab, který přetrvává, i když si to neuvědomuje. A to je jako zlato.“

Curtis byl Jamesovou také ohromen. „Její výkon je ten nejsenzačnější,“ říká Curtis. „Je jedinou herečkou, kterou jsme si dokázali představit pro roli normální, milé dívky s rozcuchanými vlasy a lehce špatným vkusem, když dojde na oblékání. Je srdcem i duší celého filmu.“

Srdcem příběhu jsou tyto dvě postavy, Ellie a Jack, kteří spolu vyrostli a kteří mezi sebou mají neoddělitelné pouto, ale jejichž přátelství se hodně změní, když se přihodí něco nečekaného. „Ať jste fanoušky Beatles nebo ne, tohle je ten koncept filmu, který si užije kdokoli,“ říká James. „Tenhle film je o přátelství, romanci, rodině, úspěchu a o hudbě, která lidi spojuje. Zabývá se tím, co to doopravdy znamená být úspěšný a šťastný.“

Ellie je pro Jacka ústředním bodem jeho vlastního štěstí, i když mu to dochází poněkud pomalu. „Ellie je Jackovou kotvou,“ říká Patel. „Jsou to nejlepší kamarádi již od dětství a ona v něj věří od té chvíle, kdy ho na školním shromáždění viděla zpívat ‚Wonderwall‘. Věděla, že je výjimečný, ne pouze jako muzikant, ale jako člověk.“ Pracovat na základě Curtisova scénáře pod Boylovou režií byl pro Lily splněný sen. „Cítila jsem hodně jistoty, když jsem věděla, že za kamerou jsou tito dva kouzelníci.“



obrazek
Ed Sheeran - Jako on sám; tak nějak

„Ten film matně vychází z Eda, protože je to Richardův kamarád,“ říká producent Bevan. Takže je zvláštní, že Sheeran nebyl první volbou na roli skutečné žijící hvězdy, která poté, co Jacka uvidí v místní show, mu dá jeho první velkou příležitost a najme si ho jako předskokana na svou nadcházející tour. „Původně byla tato role napsaná pro Chrise Martina z Coldplay, ale ten to nechtěl dělat,“ říká Bevan. „Takže jsme šli rovnou za Edem.“ Sheeran nadšeně souhlasil. Přesto si během natáčení neodpustil si z filmařů udělat legraci, že byl jejich až druhou volbou.

„Ed je syn, kterého jsem nikdy neměl,“ říká Curtis. „Když jsem byl mladý, měl jsem zrzavé vlasy a Ed má taky zrzavé vlasy. Pravdou je, že svým způsobem je ten film trochu o Edovi - vlastně je to Ed, který neuspěl, pochází ze Suffolku a je zasnoubený s dívkou, se kterou chodil do školy, což je stejný příběh jako ten Jackův. V mé hlavě byla spousta věcí z Edova života, protože ho znám už roky. Byli jsme s Dannym zrovna v Suffolku, když Ed přišel na návštěvu a Danny mu řekl: ‚Měl bys v tom filmu být. Ty bys měl být tou slavnou osobností, která objeví neznámého muzikanta a pomůže mu na jeho cestě.‘“

Boyle od Sheerana už od začátku požadoval stejnou míru oddanosti, jakou chtěl po ostatních umělcích. „Řekl jsem: ‚Ede, musíš tu s námi trávit čas a zkoušet,“ říká Boyle. „Jeho čas je kvůli jeho úspěchu velmi vzácný. Ale poctivě zkoušel a bral to velmi vážně, dělal si poznámky a to všechno.“

Díky tomu, že sám je světovou hudební hvězdou, se Sheeran dokázal vcítit do výzev, kterým Jack při své stoupající slávě čelí. „Je důležité najít harmonii mezi vaší kariérou a osobním životem,“ říká Sheeran. „Trvalo mi asi osm let tu harmonii najít a to je přesně něco, s čím Jack ve filmu bojuje.“ Byl ohromen tím, jak Patel Jacka ztvárnil, a také jeho muzikálním talentem. „Nemyslím si, že by kdokoli kromě Himeshe zahrál roli Jacka tak, jako on,“ říká Sheeran.

Patel byl hereckými schopnostmi svého hvězdného kolegy stejně tak překvapen. „Ed je jako herec velmi pozorný a spontánní,“ říká Patel.

obrazek
Debra - Kate McKinnon

Ellie není v Jackově životě jeho jedinou manažerkou. Tou druhou a tou nesporně bláznivější je Debra, Jackova hollywoodská agentka. „Ellie je ta, která má nekonečnou trpělivost a oddanost, která je až za hranicí povinnosti,” říká Boyle. „Debra představuje všechno to, co je v businessu špatné. Jsou si navzájem skvělým kontrastem.”

Pro samotnou umělkyni bylo velmi lehké roli vzít. „Byl to nejlepší scénář, jaký jsem kdy četla,“ říká McKinnon. „Hned jsem věděla, že toho chci být součástí. Vždycky jsem chtěla hrát agentku,“ říká. „Je to úžasná práce. Když jsem se o roli dozvěděla, ve vteřině jsem řekla ‚ano‘.“

„Debra je Jackovou agentkou, která ztělesňuje ty nejhorší noční můry o Hollywoodu,“ pokračuje McKinnon. „Zatímco Jack se snaží udržet svůj život pohromadě, Debra mu do něj vletí, převezme kontrolu a vytváří veškerý chaos, který přichází s povoláním muzikanta. Když Debra slyší Jacka hudbu od Beatles hrát, věří, že vytvořil nejlepší soubor písní všech dob. Okamžitě v něm vidí dolarový potenciál a pokouší se z něj vyždímat, co jen jde.“

Psát postavu Debry byla pro Curtise obzvlášť zábava. „Je to chamtivá blondýna,“ říká se smíchem. „Jak to bývá, ve filmu musí být ďábel. Pořád říkala: ‚Jsem zloduch.‘ Opravdu jsem si to psaní užil. Většinou v mých filmech zákeřné postavy nemám, ale v první věci, kterou jsem kdy napsal, což byla Černá zmije, byli skoro všichni zlí, takže bylo fajn zakousnout se do postavy, která je zlá skoro pořád. Jak tomu říkají mí synové - ‚griluje si ostatní‘. Ona je náš gril.“

obrazek
Rocky- Joel Fry

Protože Jack na hudební průmysl žádné vazby nemá a ve všem spoléhá čistě na svůj úzký okruh přátel ze Suffolku, když ho osloví Ed Sheeran, aby mu dělal předskokana, ocitá se v úzkých. Potřebuje si najít svého koncertního manažera, a to rychle. A bohužel, Ellie není k dispozici. „Nemá kolem sebe doslova nikoho, kdo by s ním na koncerty jezdil… kromě té nejnerozumnější a katastrofální možnosti,“ říká Curtis. „Jeho kamarád Rocky je částečně napraveným feťákem. Joel Fry tu roli hraje s takovou nespoutanou radostí, ojedinělostí a nadhledem… to je radost.“

Fry ve své postavě našel jistou filozofickou moudrost. „Rocky je bezstarostná osoba, která si myslí, že důležitější je si život užít a vidět svět, než se starat o maličkosti,“ říká Fry. „Moc se ničím nestresuje, a já si myslím, že hodně lidí by se jeho mentalitou mělo trochu inspirovat. Jak to nazval Richard, Rocky je ‚nebezpečně v pohodě‘.“

James Corden - Jako on sám; tak nějak

V jedné z klíčových scén, která vyobrazuje Jackovu vinu za vydávání písní od Beatles za své, má účinkovat v The Late Late Show, kterou uvádí James Corden - ale před svým vystoupením má úzkostný sen, ve kterém ho James Corden s vydáváním písní za své konfrontuje. Corden je Boylovým kamarádem a ze své účasti ve filmu byl nadšený.

I přesto, že se Corden objevil v několika Curtisových scénářích, tohle je první, ve kterém přežil finální úpravy, což Curtise trochu znervóznilo. „Rich mi řekl: ‚Musíš Jamese udržet ve filmu, protože když ho vystřihnu, už se mnou nikdy nepromluví!‘,“ říká Boyle se smíchem. Corden nám dovolil použít všechny části jeho show pro natáčení. „Připravit show takových rozměrů bychom si nemohli dovolit,“ říká Boyle. „James je úchvatný, neuvěřitelně zkušený ve všech těch neutuchajících vtipných obratech, které má ve své show co týden. Pracuje velmi rychle a je to dobrý herec. Zeptá se vás, co po něm chcete, a prostě to splní, nežertuju.“

Hudba
obrazek
Získávání hudebních práv

Curtis a Boyle, oba nadšení fanoušci Beatles, by film bez požehnání žijících členů kapely, Paula McCartneyho a Ringo Starra, a bez svolení dědiců práv po Johnu Lennonovi a Georgi Harrisonovi nevytvořili. Díky síle jejich vztahů a souhlasu hudebníků i jejich rodin se produkce mohla posunout dál a zajistit skladatelská práva k písním od Beatles, které Patel pro film poté nahrál.

Curtisovi to proces jeho práce nijak neusnadnilo. Které z ikonických písní od Beatles vybrat? A co hůř, které vynechat?

Výběr písní pro Yesterday

Je to nesporně hudba a texty, které v Yesterday pomáhají příběh vyprávět. „Richard pečlivě vybral všechny písničky,” říká hudební supervizor Ilhan. Nezáleží pouze na tom, které písně se vyberou, ale také na pořadí, v jakém je lidé uslyší. Hudba ve filmu Jackův příběh vypráví sama o sobě.

„Yesterday”: Ve filmu je tahle písnička od Beatles tou první, kterou Jack hraje po své nehodě, a reakce jeho kamarádů je Jackovým (a naším) prvním vodítkem, že se děje něco zvláštního. Jackovi přátelé tvrdí, že ji nikdy předtím neslyšeli a myslí si, že ji napsal Jack sám. V této scéně je zapotřebí prostě perfektní píseň, kterou lidi poslouchají s otevřenou pusou.

„In My Life”: Tuhle písničku Jack hraje na místní TV stanici a je to právě ta, kterou ho vidí Ed Sheeran hrát. Má dvojitý význam, protože na konci písničky v Ellie vzbudí dojem, že je to žádost o ruku… což není.

„Back in the USSR”: Zkrátka jsme si mysleli, že tohle bude dobrá písnička, kterou by Jack měl v Rusku zazpívat.

„The Long and Winding Road”: Pro písničkářský duel mezi Jackem a Edem jsme chtěli něco, co má od prvního okamžiku perfektní tón. Myslím, že ‘The Long and Winding Road’ je skvělým příkladem.

„Penny Lane,” „Eleanor Rigby” a „Strawberry Fields Forever”: Tyhle klasiky jsou ve filmu zahrnuty, aby nám připomněly, že i když je všechny známe, tak vybavit si jejich text je úplně odlišná záležitost.

„Here Comes the Sun,” „While My Guitar Gently Weeps” a „Hey Jude”: Všechny tyhle písničky Jack nahrává s pomocí Eda Sheerana v L.A. jako potenciální hity pro své nadcházející album. Během nahrávání se Jack pokusí přidat i jednu ze svých vlastních písniček, která ale absolutně nedostačuje brilantnosti Beatles. Je to pro něj střet s realitou a hořká připomínka toho, že jako písničkář moc talentu nemá.

„Help!”: Jack tuhle píseň zpívá, když prochází svou metafyzickou krizí. Je se špatnou dívkou a dělá věci ze špatného důvodu, a proto zpívá ‘Help!’. Tahle píseň byla vždy chápána jako milá a veselá písnička, ale ve skutečnosti je to křik o pomoc.

„All You Need Is Love”: Tahle píseň představuje Jackovo uvědomění toho, na čem skutečně záleží.

obrazek
Skládání a supervize hudby

Hudba je ve filmu Yesterday velmi důležitá a proto se filmaři obrátili na hvězdný tým hudebního producenta Adema Ilhana a skladatele Daniela Pembertona. „S Dannym jsem naposledy pracoval na Stevu Jobsovi, což byla bláznivě skvělá zkušenost,” říká Pemberton. „Jednoho dne si mě zavolal do kanceláře a pověděl mi všechno o tomhle filmu, o kterém jsem si hned myslel, že zní naprosto úžasně.” Nicméně Pembertonův primární instinkt bylo nabídku odmítnout. „Řekl jsem mu, že nejsem, koho hledá,” říká. „Chtěl po mně, abych napsal hudbu, pracoval s herci a hudbu i režíroval, a já jsem si prostě myslel, že potřebuje někoho se zkušenostmi zpěváka a písničkáře, který ví, jaké to je vystupovat. A v tom momentě se přidal Adem.”

„Adem je úžasný zpěvák a písničkář, multiinstrumentalista a strašně fajn chlap, který si myslím se pracovně k Himeshovi a Lily skvěle hodí… a ke všem ostatním v tomhle projektu,” říká Pemberton.

Největším hlavolamem pro ně bylo, jak přistoupit k Jackově interpretaci písniček od Beatles ve světě, který neví, jak masivní dopad na kulturu měli. „Snažili jsme se být Jackem, který si snaží vybavit jejich písničky,“ říká Ilhan. „Pro mě největší otázkou bylo, jestli si mám jejich věci poslechnout, nebo se mám pokusit si na ně sám vzpomenout. Mám Beatles hodně rád, takže už tak jsem znal hodně jejich písniček. Mým výchozím bodem bylo, že jsem si je přehrál sám v hlavě a pak přemýšlel, co bych s nimi udělal.“ Ilhan naopak musel vzít v úvahu Jackův vlastní hudební vývoj. „Musíte pochopit, odkud Jack pochází,“ říká Ilhan. „A taky v těch písničkách musely být chyby.“

Jejich spolupráce cílila na to, aby se jim povedlo písně reinterpretovat, aniž by přišly o emocionální vztah, který k nim lidé mají. A aby vytvořili pocit, jaké by to ve skutečnosti bylo, slyšet tyto ikonické písničky poprvé. „Přemýšlel jsem o tom, jaký bych měl pocit, kdybych slyšel ‚Yesterday‘ poprvé,“ říká Ilhan. „Sama ta myšlenka a má reakce mě dojaly. Beatles napsali jedny z těch nejlepších písní všech dob, a je poměrně působivé a dojemné zkoumat, jaké by to bylo, kdybyste byli prvním člověkem, který je slyší.“

Návrh hudby a nahrávání

Nahrávání klíčových písní od Beatles mělo pro film zásadní důležitost a Boyle se rozhodl pro ten nejnáročnější způsob, jakým to lze udělat. „Je naprosto normální, že se do filmu většina živé hudby nahraje předem, a herci poté své originální nahrávky odehrají na playback,“ říká Boyle. „Nechtěl jsem se do toho pouštět, protože to obsahuje hrozné množství techniky. Je prakticky nemožné, aby živá hudba kvůli hluku v pozadí zněla opravdu dobře. Kvůli načasování, tónům, může se pokazit tolik věcí. Už od Himeshova castingu jsem ale byl přesvědčen, že ho musíme nahrát naživo.“

V tomto průmyslu existuje pro Boyla jediný člověk, který mohl dokázat to, co si přál. Tím člověkem je Simon Hayes, jehož práce na Les Misérables mu vynesla Cenu Akademie za Nejlepší zvuk

„Říct o Simonovi, že „nahrává hudbu“ opravdu nevystihuje realitu,“ říká Boyle. „Je něco jako inženýr. Shromáždí armádu lidí a technologií a živé nahrávání prostě nějak zrealizuje. Nemůžete použít jednu nahrávku, nebo zaměnit jednu za druhou. Je to opravdu komplikované. Musíte to udělat tak, abyste si byli jisti, že každá verze je nahraná úplně brilantně, protože to možná bude jediná verze, která půjde ve filmu použít.“

„Být schopen dělat vše naživo byla obrovská zodpovědnost,“ dodává Hayes. „Na scéně se potýkáte s různými problémy, musíte udržet absolutní ticho, ale co potom dostanete je úžasná energie.“

Z Patela je Beatlesák

Kromě hledání své postavy musel Patel nastudovat písně od Beatles a nejen to, jak je zahrát, ale i jak je předvést před obřím davem diváků. „Bylo pro mě zastrašující se všechny ty písničky učit,“ říká Patel. „Učil jsem se na kytaru asi 10 let jako samouk, ale když se učíte sami, existuje hranice, kam až se můžete dopracovat.“

Ilhan byl Patelovými přirozenými muzikálními dovednostmi ohromen. „Pracovali jsme hlavně na vychytání konkrétních tónů v některých písničkách,“ říká hudební supervizor. „Má skvělý vrozený potenciál. Jeho hlas je jasný a silný a umí hrát na kytaru, takže jsme spíše tvarovali to, co už tam bylo.“

Sám umělec mluví o tom, že se mu nějaké klavírní tóny během písničky ‚Let It Be‘ kvůli nervozitě nepovedly - což vlastně bylo pro jeho postavu perfektní. Koneckonců, necítil by se Jack nervózně, když má poprvé zpívat ty nejikoničtější písničky od Beatles, a navíc publiku, které nikdy předtím Beatles neslyšelo? „Jako by úplně čekal, že mu někdo z publika řekne: ‚Ty jsi tohle nenapsal.‘, takže by vlastně měl být nervózní.“

Lokality
obrazek
Vítejte v Suffolku; Jackovo rodné město

Další nespornou hvězdou filmu Yesterday je jeho hlavní lokace Suffolk a jeho pobřeží. Je to středobod Jackovy emocionální cesty, a je to místo, kde film doslova i metaforicky začíná a končí. Není to poprvé, co se Curtisův příběh odehrává v Suffolku, ale poprvé měl možnost tu natáčet. „Lásky čas jsem napsal o Suffolku,“ říká scenárista a producent. „Celé se to odehrávalo v domě u moře, ale nějak jsme nemohli najít ten správný dům, takže jsme to celé přestěhovali do Cornwallu. Bylo hezké mít tentokrát tu možnost natáčet na místě, o kterém je to napsané.“

Film se nakonec natáčel podél celého východního pobřeží Anglie, počínaje Clacton-on-Sea až nahoru po Gorleston-on-Sea. „Danny chtěl Suffolku porozumět, a tak mu Richard všechno ukázal, ale Danny spíš směřoval k té drsnější části Suffolku a Richard zase k té jemnější,“ říká producent Bevan.

Natáčet na místě, kde vyrůstal, byla pro Sheerana trochu dvojsečná zbraň. „Na jedné straně je hezké mít tohle malé krásné místo pro sebe,“ říká, „ale je taky hezké se s ním vytáhnout v globálním měřítku, jako jsme to ve filmu udělali.“

Dvě zásadní scény se odehrávají v hotelu Pier Hotel na pláží v Gorleston-on-Sea. „Ta scéna z hotelu Pier Hotel je klíčovým momentem filmu, protože odhalí lži, které Jack povídal. Uvědomí si, že Ellie ztratil, že lhal svým rodičům, a že je ztracený. Když vyjde nahoru na střechu, nezpívá jenom písničku ‚Help!‘, ale ve své nejslabší chvíli křičí o pomoc.“

Návrat do Liverpoolu; Kde se zrodili Beatles

„Pro Jacka je zvláštní jet do Liverpoolu, protože jim vlastně krade jejich písničky,“ říká Boyle. „Asi mu zvládnete odpustit, protože hrozí nebezpečí, že by ty písně byly zapomenuty, a on je vlastně lidem vrací. Měli jsme pocit, že je správné natáčet v Liverpoolu takovým způsobem, jako by Beatles nikdy neexistovali. Což je v Liverpoolu těžké, protože tu jsou na Beatles hodně pyšní,“ směje se. „Museli jsme to digitálně trochu promazat!“

Wembley, Latitude a L.A.; Dodatečné filmové lokace

Kromě Suffolku a Liverpoolu produkce natáčela na stadionu Wembley, na festivalu Latitude a v Los Angeles, kde Jack vkročí do zcela odlišného světa, než který předtím znal. Počasí v L.A. herce a tým po natáčení v chladném Suffolku trochu šokovalo. „Bylo tam neskutečné horko,“ vzdychá Curtis.

Co se týče Patela, jeho návrat do Města andělů byl hořkosladký. „Bylo mi sedm, když jsem byl poprvé s mámou v L.A. a chtěl jsem se jít podívat na nápis Hollywood, ale nesměl jsem,“ říká Patel. „A po všech těch letech jsme natáčeli na vrcholku nápisu Hollywood, s tím krásným výhledem na celé L.A.. Napsal jsem mámě a říkám jí: ‚Tak jsem se sem nakonec dostal.‘“

Výroba
obrazek
Fešák z 21. století; Cesta ke stylu 60. let

„Kde to šlo, tam jsme se snažili atmosféru 60. let zachovat,” říká vedoucí výpravy Rolfe. „Když to bylo možné, snažili jsme se to tam vměstnat, aniž by to bylo moc nápadné. Paletu barev jsme použili na polštáře a závěsy, abychom podprahově vytvořili podobnou atmosféru. Dodalo to Suffolku takovou zašlou krásu, přímořské město, které už své lepší dny zažilo.“

Když Jack přejde z ospalého světa Gorleston-on-Sea do světa Los Angeles, barevná paleta a vizuální tón filmu se mění. „Co se týče rekvizit, snažili jsme se držet kontrastu mezi moderním a retro,“ říká Rolfe.

Beatles se ukázali být neustálým zdrojem inspirace. Byli inspirací pro Jackovo debutové album „One Man Only“. Obal dvojitého alba má na sobě jak selfie, tak dramatičtější snímek Jackovy hlavu zezadu. Tyhle fotky jsou přímým odkazem na slavný autoportrét Paula McCartneyho, který je pořídil v zrcadle na začátku největší slávy Beatles a stejně tak vzdávají hold Johnu Lennonovi.

Kostýmy
Z neznámého hvězdou; Vývoj Jackova stylu

Odkazy na Beatles jsou všity i do látek Jackových kostýmů a postupně, jak se film vyvíjí a jak se z kluka odvedle stává hvězda, jsou sofistikovanější a sličnější. „Začíná jako pouliční umělec ze Suffolku s haldou stejných triček a kostkovaných košil, ale jak se film vyvíjí a on se dostává do celé té záležitosti s Beatles… dáváme mu postupně takový vzhled Paula McCartneyho,“ říká kostýmní výtvarnice Liza Bracey.

Ale abychom byli přesní, žádný jednotný vzhled McCartneyho neexistuje. Styl této hvězdy se po dekády neustále měnil. „Existují tisíce fotek, na kterých má McCartney různé druhy oblečení,“ říká Bracey. „Nedrží se jedné věci, což znamenalo vytvářet oblečení pro Jacka spojováním trochou od každého. Naším cílem bylo vytvořit vzhled, který, jak doufáme, v sobě má nádech Paula McCartneyho.“


logo horoskopy
logo humor
logo studentka
logo nejhry
logo najdemese
logo sms
logo tvp
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce... Filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
hledat filmy, osoby, kapely, kulturní akce...
    Přihlášení
    Registrace


    Čtvrtek 21. 11. 2019 Svátek má Albert
    Vyhrávej v casino.cz nebo na vyherni-automaty.cz   Prodávej s Plať-Mobilem.cz